Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1547997_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. september 2015
Strafferetskontoret
Tina Tolstrup Bak Jensen
2015-731-0056
1737581
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via
videokommunikation ved fristforlængelser m.v.)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1308 af 9. december 2014, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 740 af 1. juni 2015, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 149, stk. 7,
indsættes som
3. pkt.:
”Når der tolkes for en sigtet, der deltager i et retsmøde om forlængelse af
fristen for varetægtsfængsling eller anden frihedsberøvende foranstaltning
efter kapitel 70 ved anvendelse af telekommunikation med billede efter §
748 b, stk. 1, bestemmer retten, hvor tolken skal befinde sig.”
2.
§ 719
affattes således:
Ӥ
719.
Offentlig påtale tilkommer politidirektøren, medmindre andet føl-
ger af denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 2.
Statsadvokaten påtaler ankesager ved landsret.
Stk. 3.
Justitsministeren eller den, som justitsministeren bemyndiger
dertil, fastsætter i øvrigt nærmere regler om påtalens fordeling mellem
rigsadvokaten, statsadvokaterne og politidirektørerne.”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
3.
§ 721, stk. 2,
affattes således:
”Stk.
2.
Justitsministeren eller den, som justitsministeren bemyndiger der-
til, fastsætter nærmere regler om kompetencen til at opgive påtale.”
4.
§ 722, stk. 3,
affattes således:
”Stk.
3.
Justitsministeren eller den, som justitsministeren bemyndiger der-
til, fastsætter nærmere regler om kompetencen til at frafalde tiltale.”
5.
§ 748 b, stk. 3,
affattes således:
”Stk.
3.
Deltager sigtede i et retsmøde om fristforlængelse ved anvendelse
af telekommunikation med billede, eller deltager sigtede ikke i et retsmøde
om fristforlængelse, kan anklageren deltage i retsmødet ved anvendelse af
telekommunikation med billede, medmindre retten undtagelsesvist be-
stemmer andet.”
6.
I
§ 792 e, stk. 3,
indsættes efter 2. pkt.:
”Lægen kan delegere udtagelse af blodprøve til en medhjælp.”
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2016.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2-4, finder anvendelse i straffesager, hvor der ved
lovens ikrafttræden ikke er rejst tiltale i 1. instans, eller som genoptages ef-
ter lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Udtagelse af blodprøve
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3. Lovforslagets udformning
3. Anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation
ved fristforlængelser
3.1. Gældende ret
3.2. Justitsministeriets overvejelser
3.3. Lovforslagets udformning
4. Tolkens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristfor-
længelser
4.1. Gældende ret
4.2. Justitsministeriets overvejelser
4.3. Lovforslagets udformning
5. Anklagemyndighedens påtalekompetence mv.
5.1. Gældende ret
5.2. Justitsministeriets overvejelser
5.3. Lovforslagets udformning
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Miljømæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer mv.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en række ændringer af retsplejeloven, der har til
formål at forenkle dele af strafferetsplejen bl.a. med henblik på at sikre en
hensigtsmæssig udnyttelse af politiets og anklagemyndighedens ressour-
cer.
Lovforslaget indebærer
for det første,
at udtagelse af en blodprøve efter
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
retsplejelovens regler om legemsindgreb kan foretages af en medhjælp,
som en læge har delegeret opgaven til.
Der henvises herom til pkt. 2 nedenfor.
Lovforslaget indebærer
for det andet,
at anklagere i videre udstrækning
end i dag skal kunne deltage i retsmøder om fristforlængelser via video-
forbindelse og ikke kun, når der foreligger særlige grunde.
Der henvises herom til pkt. 3 nedenfor.
For det tredje
foreslås det, at retten skal bestemme, hvor tolken skal befin-
de sig under retsmøder om fristforlængelser, når den sigtede deltager i
retsmødet via videoforbindelse.
Der henvises herom til pkt. 4 nedenfor.
Endelig indeholder lovforslaget
for det fjerde
forslag til forenkling og mo-
dernisering af reglerne om anklagemyndighedens påtalekompetence mv.
Det foreslås i den forbindelse, at retsplejeloven fastlægger udgangspunktet
for kompetencefordelingen, således at politidirektøren påtaler straffesager i
første instans, og at statsadvokaten påtaler straffesager ved landsretterne.
De nærmere regler om den interne kompetence i anklagemyndigheden,
herunder om forelæggelse af visse sager for statsadvokaten eller rigsadvo-
katen, foreslås fastsat administrativt.
Der henvises herom til pkt. 5 nedenfor.
2. Udtagelse af blodprøve
2.1. Gældende ret
2.1.1.
Som led i efterforskningen af et strafbart forhold kan der efter reg-
lerne i retsplejelovens kapitel 72 under nærmere angivne betingelser fore-
tages legemsindgreb. Legemsindgreb opdeles i legemsbesigtelse (besigtel-
se af legemets ydre, optagelse af fotografier og fingeraftryk mv.) og le-
gemsundersøgelse (nærmere undersøgelse af legemet, herunder af dets
hulrum, udtagelse af spyt- eller blodprøver mv.).
Afgørelse om bl.a. udtagelse af blodprøve af en sigtet træffes af politiet, jf.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
retsplejelovens § 792 c, stk. 1. Blodprøve af en person, der ikke er sigtet,
kan kun udtages med den pågældendes samtykke og er i så fald ikke om-
fattet af retsplejelovens regler om legemsindgreb, jf. retsplejelovens
§ 792 d.
Legemsundersøgelse, herunder udtagelse af blodprøve, må kun foretages
under medvirken af en læge, jf. retsplejelovens § 792 e, stk. 3, 1. pkt. Læ-
gen tager stilling til, om indgrebets gennemførelse under hensyn til den
herved forbundne smerte og risiko samt den undersøgte persons tilstand er
lægeligt forsvarlig, jf. retsplejelovens § 792 e, stk. 3, 2. pkt.
Det fremgår af forarbejderne til § 792 e, stk. 3, at bestemmelsen kun inde-
bærer, at legemsundersøgelse skal foretages
under medvirken
af en læge.
Hvorvidt lægen skal udføre selve indgrebet, eller dette kan foretages af an-
det sundhedspersonale under lægens tilsyn og på dennes ansvar, er ikke
reguleret i bestemmelsen, men må afhænge af en vurdering af indgrebets
art og karakter (Folketingstidende 1988-89, tillæg A, spalte 2251).
2.1.2.
En læge skal i sit virke agere i overensstemmelse med sundhedslov-
givningen. Det gælder også ved en læges medvirken til legemsundersøgel-
se, herunder udtagelse af blodprøve, i medfør af retsplejeloven.
Lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksom-
hed (autorisationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011
med senere ændringer, indeholder regler bl.a. om autorisation af læger og
om virksomhed, som er forbeholdt læger.
Efter autorisationslovens § 74, stk. 2, må en person, der ikke har autorisa-
tion som læge, bl.a. ikke foretage operative indgreb. Til operative indgreb
henregnes bl.a. udtagelse af blodprøve, fordi en udtagelse af blodprøve in-
debærer, at huden gennembrydes.
Af sundhedslovgivningens bestemmelser om lægers pligt til at udvise om-
hu og samvittighedsfuldhed udledes, at læger kan anvende den medhjælp,
som konkret skønnes egnet. Sundhedsstyrelsen har i medfør af autorisati-
onslovens § 18 fastsat nærmere regler om benyttelse af medhjælp, jf. be-
kendtgørelse nr. 1219 af 11. december 2009 om autoriserede sundhedsper-
soners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig
virksomhed). Sundhedsstyrelsen har endvidere i tilknytning til autorisati-
onslovens § 17 om pligt til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed og til
den nævnte bekendtgørelse udstedt vejledning nr. 115 af 11. december
2009 om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delega-
5
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
tion af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed).
Efter bekendtgørelsen kan en læge med visse undtagelser delegere forbe-
holdt lægevirksomhed til en medhjælp. Lægen skal sikre sig, at medhjæl-
pen er kvalificeret til og har modtaget instruktion i at udføre opgaven, og
skal i fornødent omfang føre tilsyn med medhjælpens udførelse af virk-
somheden.
Adgangen til at delegere lægevirksomhed til en medhjælp omfatter bl.a.
udtagelse af blodprøver.
En læge kan således – både generelt og konkret – delegere udtagelse af
blodprøver til en medhjælp, der er kvalificeret hertil og har modtaget in-
struktion heri, idet lægen tillige i fornødent omfang skal føre tilsyn med
medhjælpens udførelse af opgaven.
2.1.3.
Blodprøveudtagning i medfør af retsplejeloven foretages i dag i
praksis af læger. Politikredsene har forskellig praksis for anvendelse af læ-
ger til blodprøveudtagning. Dette gælder såvel på tværs af politikredse
som inden for den enkelte kreds. Den konkrete praksis varierer i forhold
til, hvem der udtager blodprøven, og blodprøver udtages i dag således både
af privatpraktiserende læger, vagtlæger og hospitalslæger. Endvidere vari-
erer praksis i forhold til, hvor blodprøven udtages. Blodprøver udtages i
dag enten på politistation, hospital, akutmodtagelse, hos vagtlæge, i privat
lægepraksis eller på gerningsstedet. Hvilken fremgangsmåde der anvendes
i det enkelte tilfælde, afhænger navnlig af tidspunktet på døgnet og geogra-
fiske forhold, samt hvilke aftaler politikredsen har indgået med lægerne i
området.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Udtagelse af blodprøve er et efterforskningsmiddel, som navnlig er rele-
vant i forbindelse med mistanke om overtrædelse af færdselslovens § 53
om spirituskørsel og § 54 om kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvir-
kende stoffer mv. Udtagelse af blodprøve kan dog også være et relevant
efterforskningsmiddel i andre sager.
Behovet for at udtage en blodprøve kan opstå på alle tider af døgnet og
overalt i landet. Der er derfor behov for et stående beredskab af personer,
som efter politiets anmodning kan udtage en blodprøve, når politiet i med-
før af retsplejelovens regler har besluttet, at der skal udtages en blodprøve.
6
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
I dag udtages blodprøver i medfør af retsplejeloven i praksis af en læge en-
ten i lægens egen praksis/vagtlægepraksis, på hospital eller akutmodtagel-
se eller efter tilkaldelse af lægen til politistation eller gerningssted. I de til-
fælde, hvor blodprøven udtages i lægepraksis eller vagtlægepraksis eller på
hospital eller akutmodtagelse, er det nødvendigt, at politiet kører sigtede til
prøveudtagningsstedet, og i nogle tilfælde kan der være ventetid for at få
udtaget blodprøven.
Selv om sundhedslovgivningen giver mulighed for det, anvender læger så-
ledes i dag i praksis ikke medhjælp til udtagelse af blodprøver i medfør af
retsplejeloven.
Det vurderes, at en anvendelse af muligheden for at delegere udtagelse af
blodprøver til en medhjælp vil give en større frihed i tilrettelæggelsen af
politiets arbejde og dermed potentielt spare tid, som i dag bruges på at køre
til og fra prøveudtagningsstedet eller på at vente på, at en læge kommer til
stede for at udtage en blodprøve. Det vurderes endvidere, at en anvendelse
af muligheden for at delegere udtagelse af blodprøver til en medhjælp vil
kunne føre til lavere udgifter til udtagelse af blodprøver, fordi udgiften pr.
udtaget blodprøve må forventes at blive lavere, hvis en andel af blodprø-
verne udtages af andre faggrupper end læger.
Det er efter retsplejeloven i dag et krav, at en blodprøve udtages ”under
medvirken af en læge”. Det ligger fast, at en blodprøve kan udtages af en
anden person efter delegation fra en læge, men det fremgår ikke klart af
lovens formulering eller af forarbejderne, om lægen i givet fald skal være
til stede i forbindelse med udtagelsen af blodprøven, eller om det er til-
strækkeligt, at udtagelsen af blodprøven i overensstemmelse med sund-
hedslovgivningen sker på lægens ansvar og under fornøden instruktion og
tilsyn fra lægens side.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør retsplejeloven ikke indskrænke de
muligheder, der efter sundhedslovgivningen er, for at en læge delegerer
udtagelse af en blodprøve til en medhjælp, når den, som skal have udtaget
en blodprøve, ikke fysisk modsætter sig udtagelsen af blodprøven.
Bortset fra tilfælde, hvor udtagelsen af blodprøven gennemføres ved fysisk
magtanvendelse, er der således efter Justitsministeriets opfattelse ikke
grundlag for i retsplejeloven at stille strengere krav til lægelig medvirken
end efter sundhedslovgivningen.
7
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
De betingelser med hensyn til instruktion og tilsyn mv., som sundhedslov-
givningen stiller for en læges delegation af udtagelse af blodprøver, er så-
ledes efter Justitsministeriets opfattelse fuldt tilstrækkelige til at sikre, ikke
alene at blodprøveudtagningen i givet fald sker sundhedsmæssigt forsvar-
ligt, men også at blodprøven udtages på en sådan faglig kompetent måde,
at blodprøven i givet fald vil kunne anvendes som bevis i en straffesag.
2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås på denne baggrund præciseret i retsplejeloven, at den læge,
der medvirker ved udtagelse af en blodprøve, kan delegere udtagelsen af
blodprøven til en medhjælp.
Heri ligger, at delegation af udtagelsen af en blodprøve kan ske i det om-
fang og på de betingelser, som følger af sundhedslovgivningen.
Den læge, der medvirker ved udtagelsen af en blodprøve, kan efter forsla-
get i overensstemmelse med sundhedslovgivningen generelt tage stilling
til, om udtagelse af blodprøve er lægeligt forsvarligt, jf. retsplejelovens §
792 e, stk. 3, 2. pkt. Herefter kan lægen delegere udtagelse af blodprøver
til en medhjælp.
Hvis den, der skal have udtaget en blodprøve, fysisk modsætter sig blod-
prøveudtagningen, og der derfor opstår spørgsmål om at gennemføre blod-
prøveudtagningen ved magtanvendelse, skal den læge, der efter § 792 e,
stk. 3, 1. pkt., medvirker ved udtagelsen af blodprøven, konkret vurdere,
om indgrebets gennemførelse er lægeligt forsvarlig, jf. retsplejelovens
§ 792 e, stk. 3, 2. pkt. (som ikke foreslås ændret). Det foreslås, at blodprø-
ven i denne situation ikke skal kunne udtages af en medhjælp i kraft af en
generel delegation fra en læge, idet lægen i givet fald i overensstemmelse
med gældende ret personligt skal vurdere, om udtagelse af blodprøven ved
magtanvendelse i den konkrete situation vil være lægeligt forsvarlig. Hvis
lægen i en sådan situation konkret finder det forsvarligt, vil lægen imidler-
tid fortsat kunne anvende medhjælp til selve udtagelsen af blodprøven.
Det forudsættes, at den praktiske organisering af opgaven drøftes nærmere
mellem politiet og de relevante myndigheder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6 og 7, og bemærkningerne hertil.
8
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
3. Anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunika-
tion ved fristforlængelser
3.1. Gældende ret
3.1.1.
Retsplejelovens kapitel 70 indeholder regler om varetægtsfængsling
og andre frihedsberøvende foranstaltninger samt om forlængelse heraf. I
kendelser om varetægtsfængsling mv. fastsættes der som udgangspunkt en
frist for varetægtsfængslingens eller foranstaltningens længde, jf. retspleje-
lovens § 767, stk. 1. Fristen kan forlænges med højst 4 uger ad gangen.
Fristforlængelser sker ved kendelse, medmindre sigtede erklærer sig ind-
forstået med fristforlængelsen. Fremstilling af en sigtet, der er varetægts-
fængslet eller undergivet anden frihedsberøvende foranstaltning, kan und-
lades, når den sigtede giver afkald derpå, eller retten finder, at fremstilling
vil være forbundet med uforholdsmæssige vanskeligheder.
Retten kan bestemme, at en sigtet, der er undergivet varetægtsfængsling el-
ler anden frihedsberøvende foranstaltning efter retsplejelovens kapitel 70,
deltager i et retsmøde om forlængelse af fristen for varetægtsfængslingen
eller foranstaltningen ved anvendelse af telekommunikation med billede
(herefter videokommunikation), når retten finder det ubetænkeligt henset
til formålet med retsmødet og sagens øvrige omstændigheder, jf. retspleje-
lovens § 748 b, stk. 1. Dette gælder dog bl.a. ikke for retsmøder, hvor der
første gang skal tages stilling til varetægtsfængsling.
Deltager en sigtet i et retsmøde om fristforlængelse via videokommunika-
tion, skal forsvareren deltage i retsmødet på samme sted som sigtede,
medmindre retten finder det ubetænkeligt, at forsvareren i stedet møder
frem i retten eller deltager via videokommunikation fra et andet sted end
sigtede. Deltager den sigtede ikke i et retsmøde om fristforlængelse, kan
retten tillade, at forsvareren deltager i retsmødet via videokommunikation,
hvis det er forsvarligt, jf. retsplejelovens § 748 b, stk. 2.
Sigtedes deltagelse ved anvendelse af videokommunikation kan som
nævnt kun ske, når det er ubetænkeligt henset til formålet med retsmødet
og sagens øvrige omstændigheder, hvilket vil bero på en konkret helheds-
vurdering. Ved vurderingen kan bl.a. indgå sigtedes og forsvarerens be-
grundelse for et ønske om sigtedes personlige deltagelse, og om sigtede er
blevet sigtet for nye og væsentlige lovovertrædelser, som skal indgå i ret-
tens behandling under retsmødet.
9
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Retsplejeloven indeholder endvidere hjemmel til, at anklageren, hvis be-
stemte betingelser er opfyldt, kan deltage i et retsmøde om fristforlængelse
via videokommunikation. Deltager den sigtede i et retsmøde om fristfor-
længelse via videokommunikation, eller deltager den sigtede ikke i et
retsmøde om fristforlængelse, kan retten således tillade, at anklageren del-
tager i retsmødet via videokommunikation, hvis anklagerens deltagelse via
videokommunikation er forsvarlig, og der i øvrigt foreligger særlige grun-
de, jf. retsplejelovens § 748 b, stk. 3.
Som eksempler på sådanne særlige grunde, der kan begrunde anklagerens
deltagelse via videokommunikation nævnes i forarbejderne, at anklageren
har lang rejseafstand, at anklageren har måttet træde til med kort varsel, el-
ler at retsmødet må forventes at være meget kortvarigt.
3.1.2.
Retsplejelovens § 748 b blev indsat ved lov nr. 493 af 12. september
2009 om ændring af retsplejeloven og udlændingeloven (Videokommuni-
kation ved fristforlængelse). Bestemmelsen bygger på Retsplejerådets ud-
talelse af 15. december 2008 om anvendelse af telekommunikation med
billede ved retsmøder om forlængelse af varetægtsfængsling og justering
af dommernormering.
Retsplejerådet pegede i sin udtalelse på, at hensynet til en hensigtsmæssig
udnyttelse af politiets ressourcer kunne tale for en udvidelse af adgangen
for anklagere til at deltage i retsmøder via videokommunikation. Anklage-
re i nogle politikredse møder således jævnligt i retten i en anden by i for-
bindelse med fristforlængelser, hvorfor der vil være mulighed for at spare
transporttid, hvis anklageren deltager i retsmøderne via videokommunika-
tion.
Retsplejerådet anførte, at en arrestant, der er til stede i retten, bør have mu-
lighed for at møde ikke bare sin dommer, men også sin anklager ansigt til
ansigt. Hensynet til arrestanten fandtes derimod ikke at være til hinder for,
at anklageren deltager i retsmødet via videokommunikation, hvis arrestan-
ten selv deltager i retsmødet via videokommunikation, fordi anklageren i
disse tilfælde vil optræde som et billede på en skærm, uanset om anklage-
ren er til stede i retten eller deltager via videokommunikation.
3.2. Justitsministeriets overvejelser
Domstolsstyrelsen gennemførte i 2007 et pilotprojekt med anvendelse vi-
deokonferenceudstyr i udvalgte retter med henblik på navnlig at vurdere
10
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
om det tekniske niveau ved videokonferenceudstyret var tilstrækkelig godt
til, at der generelt burde etableres mulighed for at bruge videokonference-
udstyr i retssager (Video1). I 2009 blev der endvidere i samarbejde mellem
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaturen, Rigspolitiet og Kriminalforsorgen
gennemført et demonstrationsprojekt i Syd- og Sønderjylland med brug af
videokonferenceudstyr særligt i fristforlængelsessager (Video2).
På baggrund af de to projekter igangsatte Justitsministeriet i 2012 imple-
menteringen af en landsdækkende videokonferenceløsning på justitsområ-
det (Video3). Med gennemførelsen af ”Video3-projektet”, hvor der blev
opsat videoudstyr i retterne, arresthusene og i politikredsene til brug for
retsmøder om fristforlængelser, har det siden december 2014 været prak-
tisk muligt at gennemføre disse retsmøder via videokommunikation.
I forbindelse med ”video3-projektet” blev Rigsadvokatens Meddelelse nr.
3/2014 om brug af videoforbindelse i retsmøder udarbejdet, ligesom an-
klagemyndigheden sammen med Domstolsstyrelsen og Direktoratet for
Kriminalforsorgen udarbejdede ”Praktiske retningslinjer for fristforlængel-
sessager” af 18. september 2014. I den forbindelse blev det på baggrund af
forarbejderne til retsplejelovens § 748 b, stk. 3, besluttet, at anklageren
som altovervejende hovedregel skal anmode retten om tilladelse til at mø-
de i retssager om fristforlængelse via videokommunikation, hvis retten på-
lægger sigtede at møde via videokommunikation, eller hvis sigtede ikke
deltager i retsmødet. Baggrunden for denne beslutning var hensynet til en
hensigtsmæssig udnyttelse af myndighedernes ressourcer. I praksis har der
dog været flere eksempler på, at retten ikke har tilladt anklageren at delta-
ge via videokommunikation under henvisning til, at der efter retsplejelo-
vens § 748 b, stk. 3, nr. 2, skal foreligge særlige grunde, for at anklageren
kan deltage i et retsmøde om fristforlængelse via videokommunikation.
Hovedformålet med ordningen om fristforlængelser via videokommunika-
tion er generelt at spare transporttid for rettens brugere og aktører, herun-
der politiet, anklagemyndigheden og kriminalforsorgen. Hensynet til en
hensigtsmæssig udnyttelse af anklagemyndighedens ressourcer er ikke be-
grænset til tilfælde, hvor der f.eks. er lang rejseafstand eller transporttid for
anklageren. Det gør sig også gældende, hvor retsmødet er kortvarigt, hvil-
ket en fristforlængelse typisk vil være, og hvor transporttiden, selv om an-
klageren ikke har lang rejseafstand, derfor vil udgøre en uhensigtsmæssig
stor del af anklagerens samlede tidsforbrug.
11
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Hertil kommer – som også anført af Retsplejerådet – at det for en arrestant,
der deltager i et retsmøde om fristforlængelse via videokommunikation, el-
ler som ikke deltager i retsmødet, heller ingen forskel gør, om anklageren
er til stede i retten eller deltager via videokommunikation. Samtidig er det
uhensigtsmæssigt, at der i anklagemyndigheden og ved domstolene løben-
de skal anvendes ressourcer på at afklare, om anklageren konkret kan del-
tage i retsmøder om fristforlængelse via videokommunikation eller ej.
Det bemærkes, at det fortsat kan være hensigtsmæssigt, at anklageren fy-
sisk er til stede i retten i forbindelse med sådanne retsmøder om fristfor-
længelse, f.eks. hvis der i retsmødet skal fremlægges et meget omfattende
og kompliceret nyt materiale.
3.3. Lovforslagets udformning
På den baggrund foreslås det at udvide adgangen i retsplejelovens § 748 b,
stk. 3, for anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder om fristforlængelse
via videokommunikation, så anklageren som udgangspunkt kan deltage i
retsmøder om fristforlængelse via videokommunikation, medmindre retten
undtagelsesvist bestemmer andet, f.eks. fordi retten i en konkret sag finder,
at det er betænkeligt, at anklageren deltager i retsmødet via videokommu-
nikation. Der vil således fremover ikke skulle foreligge særlige grunde.
Den foreslåede bestemmelse vil fortsat kun finde anvendelse, når den sig-
tede også deltager i retsmødet via videokommunikation, eller når sigtede
ikke deltager i retsmødet.
Justitsministeriet lægger vægt på, at der efter det oplyste har været gode
erfaringer med anvendelse af videokommunikation i forbindelse med an-
klagerens deltagelse i retsmøder om fristforlængelse, der således har bi-
draget til en mere effektiv anvendelse af anklagemyndighedens og retter-
nes ressourcer.
Justitsministeriet lægger endvidere vægt på, at en udvidelse af anklage-
myndighedens adgang til deltagelse i retsmøder om fristforlængelse via
videokommunikation vil medføre en yderligere optimering af udnyttelsen
af anklagemyndighedens ressourcer i sager, hvor retten ikke undtagelses-
vist finder, at det er betænkeligt, at anklageren deltager i retsmødet via vi-
deokommunikation.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5, og bemærkningerne hertil.
12
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
4. Tolkens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved frist-
forlængelser
4.1. Gældende ret
4.1.1.
Skal der i medfør af retsplejelovens § 149 anvendes tolk i et retsmø-
de om fristforlængelse, angiver retsplejelovens § 149, stk. 7, nogle betin-
gelser for tolkens deltagelse i retsmødet via videokommunikation.
Tolkning kan efter bestemmelsen ske ved anvendelse af videokommunika-
tion, hvis det vil være forbundet med uforholdsmæssige vanskeligheder, at
tolken møder samme sted som parten, og tolkning via videokommunikati-
on findes forsvarlig. Når der tolkes for en part, der deltager ved anvendelse
af videokommunikation, skal tolken så vidt muligt befinde sig samme sted
som parten.
4.1.2.
Det følger af forarbejderne til bestemmelsen, jf. lovforslag L 168 af
1. marts 2006 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Po-
liti- og domstolsreformen), at det f.eks. kan være forbundet med ufor-
holdsmæssige vanskeligheder at møde samme sted som den, der tolkes for,
hvis tolken ellers ville skulle rejse meget langt (eksempelvis hvis der ikke
er ret mange tolke i landet, som tolker på det pågældende sprog).
Udgangspunktet efter retsplejeloven er således, at ved retsmøder om frist-
forlængelse skal tolken sidde sammen med sigtede i arresthuset, hvis rets-
mødet om fristforlængelse afholdes via videokommunikation. Tolken kan
dog undtagelsesvist deltage via videokommunikation fra f.eks. retssalen,
hvis retten finder det forsvarligt.
4.2. Justitsministeriets overvejelser
Af de praktiske retningslinjer for fristforlængelsessager, jf. ovenfor under
pkt. 3.2, fremgår det, at det er udgangspunktet, at forsvareren og tolken
skal sidde samme sted. Retningslinjerne er udarbejdet på baggrund af et
arbejdsgruppemøde med deltagere fra anklagemyndigheden, forsvarerne,
domstolene og kriminalforsorgen. Arbejdsgruppen pegede på, at det ikke i
alle tilfælde i praksis synes forsvarligt, at tolken skal sidde alene sammen
med en sigtet i et aflåst lokale, når forsvareren ikke er til stede, ligesom
tolken skal kunne tolke, hvis forsvareren ønsker at tale fortroligt med sin
klient (og der derfor f.eks. ikke kan være arresthuspersonale til stede).
13
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
I forbindelse med gennemførelsen af ”video3-projektet”, jf. ovenfor under
pkt. 3.2, har det endvidere vist sig hensigtsmæssigt, at tolken kan deltage
fra retten, hvorfra også forsvareren oftest deltager. Den samme tolk kan
dermed også anvendes i flere sager, hvor der tales samme sprog, samt i sa-
ger med flere sigtede i samme sag, og hvor de sigtede befinder sig i for-
skellige arresthuse.
4.3. Lovforslagets udformning
På den baggrund foreslås det at ændre retsplejelovens § 149, stk. 7, så tol-
ken i et retsmøde om fristforlængelse, hvor den sigtede deltager i retsmø-
det via videokommunikation, efter rettens bestemmelse kan deltage i rets-
mødet fra det sted, som i den konkrete sag er mest hensigtsmæssigt. Be-
stemmelsen forudsættes anvendt i overensstemmelse med de praktiske ret-
ningslinjer for retsmøder om fristforlængelser, således at udgangspunktet
er, at tolken skal befinde sig samme sted som forsvareren, men tolken vil
også kunne deltage fra et andet sted, hvis retten konkret finder det mest
hensigtsmæssigt.
Justitsministeriet lægger herved vægt på, at det i praksis giver anledning til
uhensigtsmæssigheder, at tolken så vidt muligt skal befinde sig samme
sted som den sigtede.
Justitsministeriet lægger endvidere vægt på, at forslaget vil medføre en
mere fleksibel ordning for deltagelse af tolke via videokommunikation i
retsmøder om fristforlængelse, herunder en bedre udnyttelse af ressourcer,
da tolken efter omstændighederne vil kunne anvendes i flere sager eller til
flere sigtede, der befinder sig forskellige steder.
Det forudsættes, at retten som forudsat i forarbejderne til den gældende §
149, stk. 7, i sin vurdering af, hvor tolken skal befinde sig i en konkret sag,
samtidig inddrager den sigtedes eventuelle interesse i at befinde sig samme
sted som tolken.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
14
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
5. Anklagemyndighedens påtalekompetence mv.
5.1. Gældende ret
5.1.1.
Offentlig påtale af straffesager tilkommer som udgangspunkt politi-
direktøren, jf. retsplejelovens § 719, stk. 1. Lovens § 719, stk. 2, indehol-
der dog en række undtagelser fra dette udgangspunkt. Statsadvokaten har
således påtalekompetencen i nævningesager og i sager, hvor den tiltalte
har valgt behandling ved en domsmandsret i stedet for nævningesagsbe-
handling (retsplejelovens § 687). Statsadvokaten har endvidere påtalekom-
petencen i en række nærmere angivne straffelovsovertrædelser (f.eks.
straffelovens kapitel 12 og 13 om terrorisme mv., kapitel 16 om forbrydel-
ser i offentlig tjeneste eller hverv mv., § 158 om falsk forklaring for retten,
§§ 237-240 om forsætligt drab mv., § 261, stk. 2, om langvarig frihedsbe-
røvelse og § 266 b om racediskrimination). Endelig har statsadvokaten på-
talekompetencen i ankesager ved landsretten.
Herudover er der enkelte andre steder i lovgivningen fastsat særlige be-
stemmelser om påtalekompetencen mv. Overtrædelse af stort set alle be-
stemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 om terrorisme mv. er således
betinget af justitsministerens påbud, jf. straffelovens §§ 110 f og 118 a.
Det indebærer, at sagerne, inden der rejses tiltale, skal forelægges rigsad-
vokaten og justitsministeren. Endvidere er det efter medieansvarslovens §
28 rigsadvokaten, der bestemmer, om der skal rejses tiltale i anledning af
indholdet af et massemedie.
De lovbestemte regler om fordelingen af påtalekompetencen suppleres af
en række administrative regler om intern forelæggelse af straffesager i an-
klagemyndigheden. Disse regler findes navnlig i forskellige meddelelser
fra Rigsadvokaten. Eksempelvis er der fastsat generelle forelæggelsesreg-
ler i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 3/2002 om forelæggelsesregler og
kompetenceregler mv. Herudover er der på forskellige sagsområder fastsat
særlige forelæggelsesregler, f.eks. i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 2/2011
om hadforbrydelser (bl.a. sager om overtrædelse af straffelovens § 266 b
om racediskrimination) og nr. 2/2014 om chikane, vold og trusler mod of-
fentligt ansatte mv. (bl.a. sager om overtrædelse af straffelovens § 119 om
vold og trusler mod polititjenestemænd).
Retsplejeloven indeholder således ikke en udtømmende regulering af påta-
lekompetencen i straffesager. Selv om det f.eks. efter retsplejelovens §
719, stk. 2, nr. 3, er statsadvokaten, der har påtalekompetencen i sager om
15
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13 om terrorisme mv., kan der
alene rejses tiltale, hvis sagen har været forelagt rigsadvokaten og justits-
ministeren. Som et andet eksempel kan nævnes, at alle sager, hvor der er
rejst sigtelse for overtrædelse af straffelovens § 266 b om racediskrimina-
tion, skal forelægges Rigsadvokaten, uanset at det efter retsplejeloven er
statsadvokaten, som har påtalekompetencen, jf. Rigsadvokatens Meddelel-
se nr. 2/2011.
5.1.2.
De gældende bestemmelser om påtalekompetencen blev i det væ-
sentlige vedtaget ved lov nr. 385 af 20. maj 1992 om ændring af retspleje-
loven, straffeloven, færdselsloven og udlændingeloven (Anklagemyndig-
hedens struktur), hvor påtalekompetencen som udgangspunkt blev tillagt
politimestrene (nu politidirektørerne). Før 1992 var det som udgangspunkt
statsadvokaten, der havde påtalekompetencen. Lovændringen byggede på
Retsplejerådets betænkning nr. 1194/1990 om anklagemyndighedens
struktur.
Retsplejerådet foreslog, at påtalekompetencen i straffesager som udgangs-
punkt skulle tilkomme politidirektøren (dengang politimesteren), men fo-
reslog samtidig, at visse sager fortsat skulle påtales af statsadvokaten, her-
under de straffesager, som behandles i landsretten, og hvor det derfor er
statsadvokaten, der møder for anklagemyndigheden. Det gjaldt eksempel-
vis nævningesager, der tidligere blev behandlet i landsretten i første in-
stans, og ankesager ved landsretten.
Retsplejerådet gennemgik endvidere fordelingen af påtalekompetencen for
de forskellige bestemmelser i straffeloven og pegede på forskellige tilfæl-
de, hvor påtalekompetencen ud fra nærmere angivne kriterier fortsat burde
være hos statsadvokaten, herunder de straffelovsbestemmelser, som i dag
er opregnet i retsplejelovens § 719, stk. 2, nr. 3. Retsplejerådet bemærkede
i den forbindelse, at spørgsmålet om påtalekompetencen i nogle tilfælde
burde reguleres direkte i retsplejeloven, men i andre tilfælde kunne overla-
des til administrativ regulering i regler fastsat af justitsministeren eller
rigsadvokaten.
5.1.3.
Retsplejelovens § 721 indeholder nærmere regler om adgangen til at
opgive påtale, dvs. at indstille behandlingen af en straffesag, efter at der er
rejst sigtelse i sagen. Politidirektøren kan opgive påtale i tilfælde, hvor en
sigtelse har vist sig grundløs. I andre tilfælde er det påtalemyndigheden,
der har adgang til at opgive påtale, medmindre andet følger af bestemmel-
ser fastsat af justitsministeren, jf. retsplejelovens § 721, stk. 2.
16
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Retsplejelovens § 722 indeholder nærmere regler om adgangen til at med-
dele et tiltalefrafald. Påtalemyndigheden kan meddele tiltalefrafald i de til-
fælde, der er nævnt i § 722, stk. 1, f.eks. hvor straffelovens § 89 om udmå-
ling af tillægsstraf er anvendelig, når det skønnes, at ingen eller kun en
ubetydelig straf vil blive idømt, og at domfældelse heller ikke i øvrigt vil
være af væsentlig betydning, mens det i andre tilfælde, hvor der foreligger
særlig formildende omstændigheder (§ 722, stk. 2), er den nærmeste over-
ordnede anklagemyndighed, der kan give tiltalefrafald, jf. retsplejelovens §
722, stk. 3. Disse kompetenceregler suppleres af regler fastsat i meddelel-
ser fra Rigsadvokaten.
5.1.4.
De ovenfor under pkt. 5.1.1 og 5.1.3 beskrevne regler i retsplejelo-
ven om påtalekompetencen begrænser ikke adgangen for bl.a. Rigsadvoka-
ten og statsadvokaterne til – i kraft af det almindelige over-
/underordnelsesforhold i anklagemyndigheden – i øvrigt at fastsætte gene-
relle bestemmelser om de offentlige anklageres udførelse af deres opgaver
eller at give pålæg om behandlingen af konkrete straffesager, jf. retspleje-
lovens § 99, stk. 2, og § 101, stk. 2.
5.2. Justitsministeriets overvejelser
Rigsadvokaten har over for Justitsministeriet foreslået, at reglerne om for-
delingen af påtalekompetencen i anklagemyndigheden moderniseres og
forenkles.
Anklagemyndigheden har siden 1992 gennemgået flere store reformer, og
de gældende regler baserer sig således i vidt omfang på en forældet ankla-
gemyndighedsstruktur. Der er således i dag væsentligt andre rammer for
opgaveløsningen i den lokale anklagemyndighed i politikredsene og hos de
regionale statsadvokater.
I 2007 blev der gennemført en politi- og domstolsreform bl.a. med etable-
ring af 12 politikredse mod tidligere 54 og en reformering af behandlingen
af nævningesager, og i 2013 blev der gennemført en statsadvokatreform, så
der i dag er to mod tidligere seks regionale statsadvokater. Der er desuden
blevet gennemført en reorganisering af den lokale anklagemyndighed i po-
litikredsene med fokus på kvaliteten i anklagemyndighedens opgaveløs-
ning. Politikredsene har således i dag fået væsentligt større opgave- og ar-
bejdsområder og har derfor langt bedre forudsætninger end tidligere for at
17
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
sikre et højt kvalitetsniveau i straffesagsbehandlingen, også i mere vanske-
lige og komplicerede sager.
Regler om påtalekompetence og forelæggelse af straffesager kan mest
hensigtsmæssigt fastlægges ud fra en samlet afvejning af flere forskellige
hensyn. Grundhensynet bør i dag være, at straffesager som det klare ud-
gangspunkt behandles af politikredsene i første instans, og at sagerne kun
bør forelægges statsadvokaten eller Rigsadvokaten, hvis dette er velbe-
grundet ud fra sagernes karakter, kompleksitet mv. Samtidig er det væsent-
ligt for den samlede opgaveløsning i anklagemyndigheden, at relevante sa-
ger forelægges statsadvokaten, herunder sager som giver anledning til sær-
ligt vanskelige retlige eller bevismæssige spørgsmål.
Reglerne om påtalekompetence og forelæggelse af straffesager er på man-
ge punkter meget detaljerede og bør efter Justitsministeriets opfattelse ikke
detailreguleres ved lovgivning. De nuværende regler i retsplejeloven regu-
lerer da også alene visse aspekter af den interne kompetencefordeling i an-
klagemyndigheden.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at det vil være mere hensigtsmæssigt,
hvis reglerne løbende kan justeres og revideres f.eks. i lyset af nye krimi-
nalitetsområder, erfaringerne med behandlingen af forskellige straffesager
og særlige fokusområder.
De hensyn, som på visse områder kan begrunde en fravigelse af udgangs-
punktet om, at politidirektøren tager stilling til tiltalespørgsmålet, så sagen
skal forelægges statsadvokaten, kan fuldt ud varetages gennem administra-
tive retningslinjer fastsat af justitsministeren eller den, som justitsministe-
ren bemyndiger til det – i praksis rigsadvokaten. Allerede efter de gælden-
de regler angiver retsplejeloven kun visse af de sager, hvor påtalekompe-
tencen er hos statsadvokaten, mens der på en række andre områder er fast-
sat administrative retningslinjer om forelæggelse af sager for statsadvoka-
ten.
5.3. Lovforslagets udformning
På den anførte baggrund foreslås det at gennemføre en forenkling af rets-
plejelovens regler om påtalekompetence, så retsplejeloven alene fastlægger
et udgangspunkt om, at politidirektøren påtaler straffesager i første instans,
og at statsadvokaten påtaler ankesager i landsretten. Det foreslås endvide-
re, at de nærmere regler om forelæggelse af konkrete straffesager internt i
18
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
anklagemyndigheden fastsættes af justitsministeren eller den, som justits-
ministeren bemyndiger til det. I praksis vil justitsministeren bemyndige
Rigsadvokaten til at udarbejde administrative retningslinjer på området.
Samtidig foreslås det, at de særlige lovregler om kompetencen til at opgive
påtale (retsplejelovens § 721, stk. 2) og give et tiltalefrafald (retsplejelo-
vens § 722, stk. 3) ændres, så kompetencespørgsmålet også her reguleres
ved retningslinjer fastsat af justitsministeren eller den, som justitsministe-
ren bemyndiger til det.
Med forslaget forudsættes der således fastsat administrative regler om på-
talekompetencen.
Efter statsadvokatreformen er det efter den 1. januar 2013 det helt klare
udgangspunkt, at politikredsene møder i nævningesager i byretten. På den
baggrund bør udgangspunktet efter Justitsministeriets opfattelse også i
nævningesager være, at politidirektøren tager stilling til tiltalespørgsmålet,
så politikredsen både tager stilling til tiltalespørgsmålet og møder i retten i
1. instans. Efter det foreslåede udgangspunkt vil politidirektøren således
også have påtalekompetencen i nævningesager, jf. den foreslåede ændring
af retsplejelovens § 719, stk. 1.
Nævningesager angår forskellige lovovertrædelser af varierende karakter,
omfang og kompleksitet. Det er hensigten at fastsætte regler om, at næv-
ningesager, vil skulle forelægges statsadvokaten, hvis de er særligt kom-
plicerede mv.
Der er efter Justitsministeriets opfattelse heller ikke grundlag for at opret-
holde den gældende opregning i retsplejeloven af visse af de straffelovssa-
ger, som skal forelægges statsadvokaten. I det omfang der er behov for, at
nogle af disse sager også fremover skal forelægges statsadvokaten, bør det
reguleres i administrative retningslinjer.
Rigsadvokaten har peget på, at nogle sager har en sådan karakter, herunder
sammenhæng med sager om overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13
om terrorisme mv. eller i øvrigt særlig almen interesse, at sådanne sager
også fremover bør forelægges statsadvokaten og eventuelt Rigsadvokaten.
Det gælder f.eks. sager om overtrædelse af straffelovens § 136, stk. 2, om
offentlig billigelse af terrorhandlinger mv. og § 266 b om racediskrimina-
tion. Det er derfor hensigten at fastsætte regler om, at sådanne sager også
fremover skal forelægges for statsadvokaten og eventuelt Rigsadvokaten.
19
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Andre sager er derimod – ligesom nævningesager – af varierende karakter,
omfang og kompleksitet, og det afgørende for, om der skal ske forelæggel-
se for statsadvokaten, bør være, om sagen f.eks. rejser særligt vanskelige
juridiske eller bevismæssige spørgsmål. Hvis det ikke er tilfældet, vil det
også i disse sager som udgangspunkt være politidirektøren, der tager stil-
ling til tiltalespørgsmålet. Det gælder f.eks. falsk forklaring efter straffelo-
vens § 158, drabsforbrydelserne i straffelovens §§ 237-240 og langvarig
frihedsberøvelse efter straffelovens § 261, stk. 2, der i dag forelægges for
statsadvokaten.
Det er derfor hensigten at fastsætte regler om, at sager efter en konkret
vurdering skal forelægges for statsadvokaten, hvis de rejser særligt vanske-
lige juridiske eller bevismæssige spørgsmål eller lignende.
Det er i øvrigt hensigten, at reglerne om forelæggelse af straffesager frem-
over skal bruges endnu mere aktivt og fleksibelt, således at statsadvokater-
ne eller Rigsadvokaten kan bestemme, at f.eks. bestemte sagstyper for en
periode skal forelægges. Det kan f.eks. være i forbindelse med ny lovgiv-
ning eller udpegning af særlige fokusområder (eksempelvis bevisproble-
mer i bestemte sagstyper, nye juridiske/anklagerfaglige spørgsmål, særligt
fokus på strafpåstande i en sagstype mv.). Dette skal også ses i sammen-
hæng med bl.a. call in-ordningen (hvor visse sager for en periode behand-
les af statsadvokaten) og samarbejdsmodellen (samarbejde mellem stats-
advokaten og politikredsen om behandlingen af en konkret sag), som blev
etableret i forbindelse med statsadvokatreformen fra 2013.
Det bemærkes, at den foreslåede ordning ikke ændrer ved justitsministe-
rens rolle i forhold til anklagemyndigheden, herunder straffelovens regler
om påtale efter justitsministerens påbud i visse sager.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[…]
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[…]
20
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0021.png
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndighe-
der og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet, Fængselsforbundet, Advokatrådet, Danske
Advokater, Danske Bioanalytikere, Dansk Laborant-Forening, Dansk Pa-
ramedicinsk Selskab, Dansk Sygeplejeråd, Foreningen af Danske Læge-
studerende, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty International,
Danske Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, Institut for Menneskeret-
tigheder, Justitia, KL, Lægeforeningen, Retspolitisk Forening, Landsfor-
eningen KRIM og Retssikkerhedsfonden.
12. Sammenfattende skema
Positive konse-
kvenser/mindre-
udgifter
[…]
Økonomiske konsekven-
ser for stat, kommuner
og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter
21
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0022.png
[…]
Administrative konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Miljømæssige konse-
kvenser
Administrative kon-
sekvenser for borge-
ne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
(Retsplejeloven)
Til nr. 1 (§ 149, stk. 7)
Det fremgår af retsplejelovens § 149, stk. 7, at tolkning kan ske ved an-
vendelse af telekommunikation med billede (videokommunikation), hvis
det vil være forbundet med uforholdsmæssige vanskeligheder, at tolken
møder samme sted som parten, vidnet eller skønsmanden, og tolkning via
videokommunikation med billede findes forsvarlig. Når der tolkes for en
part, et vidne eller en skønsmand, der deltager via videokommunikation,
skal tolken så vidt muligt befinde sig samme sted som parten, vidnet eller
skønsmanden.
Deltager den sigtede i et retsmøde om fristforlængelse via videokommuni-
kation, er det således udgangspunktet efter bestemmelsen, at tolken skal
sidde sammen med den sigtede i arresthuset mv. Tolken kan dog undtagel-
sesvist deltage via videokommunikation fra f.eks. retssalen, hvis retten
finder det forsvarligt.
22
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
I praksis sidder tolken imidlertid ofte det samme sted som forsvareren.
Det foreslås, at bestemmelsen om tolkes deltagelse i retsmøder om fristfor-
længelse via videokommunikation med billede ændres, så tolken skal be-
finde sig på det sted, som retten bestemmer.
Med forslaget kan retten i sager, hvor den sigtede i forvejen deltager i et
retsmøde om fristforlængelse via videokommunikation, konkret vurdere,
hvor det vil være mest hensigtsmæssigt, at tolken befinder sig i forbindelse
med tolkningen under retsmødet.
Retten skal i vurderingen af, hvor det er mest hensigtsmæssigt, at tolken
befinder sig, særligt inddrage den sigtedes eventuelle interesse i, at tolken
befinder sig samme sted som den sigtede.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 719)
Retsplejelovens § 719 indeholder regler for påtalekompetencen i straffesa-
ger.
Det foreslåede
stk. 1
svarer til den gældende § 719, stk. 1, og fastslår, at
påtalekompetencen tilkommer politidirektøren, medmindre andet følger af
retsplejeloven eller regler fastsat i medfør af retsplejeloven.
Det foreslåede
stk. 2
svarer til den gældende bestemmelse i § 719, stk. 2,
nr. 2, hvorefter statsadvokaterne påtaler ankesager ved landsretten. De
gældende bestemmelser i stk. 2, nr. 1, om nævningesager mv. og stk. 2, nr.
3, om visse nærmere angivne straffelovsovertrædelser foreslås derimod ik-
ke videreført.
Der foreslås indsat et nyt
stk. 3,
hvorefter justitsministeren eller den, som
justitsministeren bemyndiger dertil, fastsætter nærmere regler om påtalens
fordeling mellem statsadvokaterne og politidirektørerne. Det foreslåede
stk. 3 svarer til den gældende bestemmelse, dog således at det anføres ud-
trykkeligt, at såvel justitsministeren som den, som justitsministeren be-
myndiger dertil, kan fastsætte nærmere regler om kompetencefordelingen i
anklagemyndigheden. Justitsministeren vil som udgangspunkt bemyndige
rigsadvokaten til at fastsætte nærmere regler om kompetencefordelingen.
23
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse begrænser ikke adgangen for bl.a. rigsadvo-
katen og statsadvokaterne til i øvrigt at fastsætte generelle bestemmelser
om de offentlige anklageres udførelse af deres opgaver eller at give pålæg
om behandlingen af konkrete straffesager, jf. retsplejelovens § 99, stk. 2,
og § 101, stk. 2.
Hvis lovforslaget vedtages, vil rigsadvokaten efter bemyndigelse fra
justitsministeren fastsætte nye samlede retningslinjer om forelæggelse af
straffesager internt i anklagemyndigheden.
Der vil således blive fastsat nye samlede retningslinjer om forelæggelse af
straffesager i anklagemyndigheden. Disse retningslinjer vil løbende blive
justeret og revideret i lyset af nye kriminalitetsområder, erfaringerne med
behandlingen af forskellige straffesager og særlige fokusområder mv.
Politidirektøren vil som udgangspunkt få påtalekompetencen i straffesager,
herunder nævningesager og de øvrige straffelovssager, hvor statsadvokaten
i dag har påtalekompetencen, jf. det foreslåede stk. 1.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at statsadvokaten og eventuelt
Rigsadvokaten navnlig inddrages i sager, som er særligt vanskelige eller
komplicerede. Endvidere er det hensigten, at nævningesager, som ikke er
juridisk eller bevismæssigt vanskelige, fremover færdiggøres i politikred-
sen. Således vil særligt komplicerede sager mv., også på nævningesagsom-
rådet, skulle forelægges statsadvokaten. Statsadvokatens behandling af til-
talespørgsmålet i konkrete straffesager vil således i endnu højere grad bli-
ve målrettet sager, som f.eks. rejser særligt vanskeligt juridiske eller be-
vismæssige spørgsmål, jf. nedenfor.
Det forventes, at hovedpunkterne i retningslinjerne indtil videre vil være:
-
Sager, som skal forelægges justitsministeren, skal fortsat forelæg-
ges statsadvokaten og Rigsadvokaten (f.eks. sager efter straffelo-
vens kapitel 12 og 13 om terrorisme mv.).
Visse nærmere angivne sager, som har nær sammenhæng med ter-
rorsager mv., eller som i øvrigt kan have særlig almen interesse,
skal fortsat forelægges statsadvokaten og eventuelt Rigsadvokaten
(f.eks. sager om overtrædelse af straffelovens § 136, stk. 2, om of-
fentlig billigelse af terrorhandlinger mv. og § 266 b om racediskri-
mination).
24
-
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
-
Visse sager, som typisk rejser særligt vanskelige eller særligt tvær-
gående spørgsmål, skal fortsat forelægges statsadvokaten og even-
tuelt Rigsadvokaten (f.eks. sager mod sundhedspersonale og advo-
kater samt sager om overtrædelse af straffelovens kapitel 16 om
forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv mv.).
Sager, hvor generelle inhabilitetshensyn gør sig gældende, skal
fortsat forelægges statsadvokaten (f.eks. sager om overtrædelse af
straffelovens § 119 om vold og trusler, hvor forurettede er politi-
tjenestemand).
Sager, hvor der opstår spørgsmål om foranstaltninger efter straffe-
lovens §§ 68-70 om psykisk syge mv., skal fortsat forelægges
statsadvokaten.
Der skal fremover ikke ske forelæggelse for statsadvokaten, hvis
der er spørgsmål om at nedlægge påstand om rettighedsfrakendel-
se, medmindre straffesagen i øvrigt skal forelægges statsadvokaten
eller Rigsadvokaten.
-
-
-
Det er som nævnt hensigten, at der skal fastsættes retningslinjer om, at
særligt komplicerede straffesager skal forelægges statsadvokaten. Formålet
med denne regel er at understrege, at disse sager for at sikre den faglige
kvalitet i sagsbehandlingen skal forelægges statsadvokaten – også selv om
det vil kunne afhænge af et skøn, om den konkrete sag er særlig komplice-
ret eller ej. Dette medfører, at politikredsen skal forelægge særligt kompli-
cerede sager for statsadvokaten, herunder sager, som giver anledning til
særligt vanskelige retlige eller bevismæssige spørgsmål, sager, som giver
anledning til principielle overvejelser, og sager, som har helt særlig almen
eller offentlig interesse.
Der er i dag på visse sagsområder fastsat nærmere regler om forelæggelse
af bl.a. vanskelige eller omfattende sager. Det gælder f.eks. for miljøstraf-
fesager, jf. Rigsadvokatens Meddelelse nr. 8/2008 og i Retsplejerådets be-
tænkning nr. 1194/1990, side 174-177. Det er hensigten, at også sådanne
sager fremover vil skulle forelægges for statsadvokaten, hvis de er særligt
komplicerede mv.
25
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Det er endvidere hensigten at foretage en modernisering og forenkling af
reglerne om forelæggelse af visse sager, der rejser spørgsmål om dansk
straffemyndighed, jf. straffelovens §§ 6-9 a.
Retningslinjerne for så vidt angår kompetencen til at opgive påtale og til at
give et tiltalefrafald vil blive fastsat ud fra de samme hensyn.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 og 4 (§ 721, stk. 2 og § 722, stk. 3)
Retsplejelovens §§ 721 og 722 indeholder regler om anklagemyndighe-
dens påtaleopgivelse og tiltalefrafald.
Det foreslås som konsekvens af den foreslåede ændring af retsplejelovens
§ 719, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, at ændre de særlige kompetence-
regler i retsplejelovens § 721, stk. 2, og § 722, stk. 3, om henholdsvis påta-
leopgivelse og tiltalefrafald. Fremover vil nærmere regler om kompetence-
fordelingen også her blive fastsat administrativt af justitsministeren eller
den, som justitsministeren bemyndiger til det. Justitsministeren vil som
udgangspunkt bemyndige rigsadvokaten til at fastsætte nærmere regler om
kompetencefordelingen.
Hvis lovforslaget vedtages, vil rigsadvokaten udsende nærmere retnings-
linjer om kompetencefordelingen i anklagemyndigheden i relation til at
opgive påtale og meddele tiltalefrafald.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 (§ 748 b, stk. 3)
Det fremgår af retsplejelovens § 748 b, stk. 3, at deltager sigtede i et rets-
møde om fristforlængelse ved anvendelse af telekommunikation med bil-
lede (videokommunikation), eller deltager sigtede ikke i et retsmøde om
fristforlængelse, kan retten tillade, at anklageren deltager i retsmødet via
videokommunikation, hvis anklagerens deltagelse via videokommunikati-
on er forsvarlig, og der i øvrigt foreligger særlige grunde.
Det foreslås, at bestemmelsen om anklagemyndighedens deltagelse i rets-
møder om fristforlængelse via videokommunikation ændres, så anklageren
som udgangspunkt kan deltage i retsmøder om fristforlængelse via video-
kommunikation,
26
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Anklagerens deltagelse ved anvendelse af videokommunikation kan ikke
ske, når retten undtagelsesvist finder det betænkeligt henset til formålet
med retsmødet og sagens øvrige omstændigheder, hvilket som ved vurde-
ringen efter bestemmelsens stk. 2, vil bero på en konkret helhedsvurdering.
Med forslaget fjernes kravet om, at der skal foreligge særlige grunde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 792 e, stk. 3)
Det fremgår af retsplejelovens § 792 e, stk. 3, 1. og 2. pkt., at legemsun-
dersøgelse (herunder udtagelse af spyt- eller blodprøve) kun må foretages
under medvirken af en læge, og at lægen tager stilling til, om indgrebets
gennemførelse under hensyn til den hermed forbundne smerte og risiko
samt den undersøgte persons tilstand er lægeligt forsvarlig. Spytprøve kan
dog udtages uden medvirken af en læge, jf. § 792 e, stk. 3, 3. pkt.
Det foreslås at indsætte et nyt punktum i § 792 e, stk. 3, om, at lægen kan
delegere udtagelse af blodprøve til en medhjælp.
Med forslaget præciseres det, at en læge, der efter § 792 e, stk. 3, medvir-
ker til udtagelse af en blodprøve, kan delegere udtagelsen af blodprøven til
en medhjælp i det omfang og på de betingelser, som fremgår af sundheds-
lovgivningen.
I det omfang sundhedslovgivningen giver mulighed for det, kan lægen så-
ledes også give en medhjælp en generel bemyndigelse til udtagelse af
blodprøver. Det er efter sundhedslovgivningen en forudsætning, at med-
hjælpen er kvalificeret til opgaven og har modtaget instruktion heri, og læ-
gen skal endvidere i fornødent omfang føre tilsyn med medhjælpens udfø-
relse af opgaven. Det vil kunne indgå i lægens generelle instruktion til en
medhjælp, at medhjælpen i nærmere angivne tilfælde i givet fald ikke skal
udtage blodprøven på egen hånd, men først skal kontakte eller eventuelt
tilkalde lægen.
Med forslaget kan den læge, der medvirker ved udtagelsen af en blodprø-
ve, i overensstemmelse med sundhedslovgivningen generelt tage stilling
til, om udtagelse af blodprøve er lægeligt forsvarligt, jf. retsplejelovens §
792 e, stk. 3, 2. pkt. Herefter kan lægen delegere udtagelse af blodprøver
til en medhjælp.
27
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Det forudsættes, at den foreslåede præcisering af lægens adgang til at de-
legere udtagelse af blodprøve til en medhjælp omfatter udtagelse af blod-
prøve uden magtanvendelse. Det betyder, at hvis den, der skal have udta-
get en blodprøve, fysisk modsætter sig blodprøveudtagningen, og det der-
for bliver nødvendigt at gennemføre blodprøveudtagningen ved magtan-
vendelse, skal den læge, der medvirker ved udtagelsen af blodprøven,
konkret vurdere, om indgrebets gennemførelse er lægeligt forsvarlig, jf. §
792 e, stk. 3, 2. pkt. (som ikke foreslås ændret). I denne situation kan
blodprøven således ikke udtages af en medhjælp i kraft af en generel dele-
gation fra en læge, idet lægen i givet fald personligt – og i overensstem-
melse med almindelige principper herfor – skal vurdere, om udtagelse af
blodprøven ved magtanvendelse i den konkrete situation vil være lægeligt
forsvarlig. Hvis lægen i en sådan situation konkret finder det forsvarligt,
vil lægen imidlertid fortsat kunne anvende medhjælp til selve udtagelsen af
blodprøven.
Forslaget svarer dermed til det gældende § 792 e, stk. 3, om udtagelse af
spytprøver. Ifølge denne bestemmelse kan spytprøve i medfør af § 792 b,
stk. 1, udtages uden medvirken af en læge. Det er forudsat i forarbejderne
til bestemmelsen, at politiet ikke gennemtvinger spytprøver ved mekanisk
tvang, men i givet fald i stedet rekvirerer en læge med henblik på udtagelse
af blodprøve (jf. Folketingstidende 2004-2005 (2. samling), tillæg A, side
498 og 503).
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
(Ikrafttræden)
Det foreslås at loven træder i kraft den 1. april 2016.
De ændrede regler i lovforslagets § 1, nr. 2-4, om påtalekompetence mv.
finder anvendelse i straffesager, hvor der ved lovens ikrafttræden ikke er
rejst tiltale i 1. instans, eller som genoptages efter lovens ikrafttræden.
Straffesager, hvor der inden lovens ikrafttræden er rejst tiltale i første in-
stans, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler, og appel sker i givet
fald også efter de hidtil gældende regler.
28
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
Til § 3
(Territorial gyldighed)
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
29
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0030.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. jf. lovbekendtgørelse nr.
1308 af 9. december 2014, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 740
af 1. juni 2015, foretages følgende
ændring:
§ 149.
Retssproget er dansk. Af-
høring af personer, der ikke er det
danske sprog mægtig, skal så vidt
muligt ske ved hjælp af en transla-
tør. Dog kan i borgerlige sager til-
kaldelse af tolk undlades, når ingen
af parterne gør fordring herpå, og
retten tiltror sig fornødent kendskab
til det fremmede sprog. Det samme
kan under sidstnævnte forudsæt-
ning finde sted i straffesager uden
for hovedforhandling for landsret.
Stk. 2.
Dokumenter, der er affat-
tede i fremmede sprog, skal ledsa-
ges af en oversættelse, der, når ret-
ten eller modparten forlanger det,
skal bekræftes af en translatør.
Oversættelse kan dog frafaldes, når
begge parter er enige derom, og ret-
ten tiltror sig fornødent kendskab til
det fremmede sprog.
Stk. 3.
En statsborger i et andet
nordisk land kan uanset reglerne i
stk. 1-2 indlevere dokumenter, der
er affattet på den pågældendes eget
sprog. Retten foranlediger dog do-
kumentet oversat til dansk, såfremt
30
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0031.png
modparten forlanger det eller retten
finder det nødvendigt. På begæring
af en statsborger i et andet nordisk
land skal retten foranledige doku-
menter, der indleveres af modpar-
ten, oversat til det pågældende
fremmede nordiske sprog.
Stk. 4.
Udgifter til tolkning i sa-
ger, hvori en statsborger i et andet
nordisk land er part, afholdes af
statskassen. Det samme gælder ud-
gifter til oversættelse efter reglerne
i stk. 3. Retten kan bestemme, at
udgifterne skal godtgøres af parter-
ne i overensstemmelse med lovens
almindelige regler om sagsomkost-
ninger.
Stk. 5.
Forhandling med og afhø-
ring af døve og svært hørehæmme-
de skal så vidt muligt foregå ved
hjælp af en uddannet tolk. Forhand-
ling med og afhøring af øvrige hø-
rehæmmede og døvblevne skal ef-
ter begæring fra vedkommende så
vidt muligt foregå ved hjælp af en
uddannet tolk. For så vidt angår
stumme kan afhøring eller forhand-
ling foregå ved skriftlige spørgsmål
og svar eller efter begæring så vidt
muligt ved hjælp af en tolk. Den
døve, hørehæmmede, døvblevne el-
ler stumme har endvidere adgang til
at lade sig bistå af en døvekonsu-
lent, tunghørekonsulent eller lig-
nende under retsmøder.
Stk. 6.
Til at bistå som tolk eller
tegnsprogkyndig må ingen tilkal-
des, der ifølge §§ 60 og 61 ville
være udelukket fra at handle som
dommer i sagen. I øvrigt bliver de
om vidner gældende regler at an-
31
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0032.png
vende på de nævnte personer med
de lempelser, der følger af forhol-
dets natur, og for så vidt ikke andet
særlig er foreskrevet.
Stk. 7.
Tolkning kan ske ved an-
vendelse af telekommunikation
med billede, hvis det vil være for-
bundet med uforholdsmæssige van-
skeligheder, at tolken møder sam-
me sted som parten, vidnet eller
skønsmanden, og tolkning ved an-
vendelse af telekommunikation
med billede findes forsvarlig. Når
der tolkes for en part, et vidne eller
en skønsmand, der deltager ved an-
vendelse af telekommunikation,
skal tolken så vidt muligt befinde
sig samme sted som parten, vidnet
eller skønsmanden.
§ 719.
Offentlig påtale tilkom-
mer politidirektøren, medmindre
andet følger af denne lov eller reg-
ler fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 2.
Statsadvokaten påtaler
1) straffesager, der behandles
ved byretten under medvir-
ken af nævninger eller under
medvirken af domsmænd
som følge af tiltaltes beslut-
ning efter § 687,
2) ankesager ved landsret og
3) sager om overtrædelse af be-
stemmelserne i straffelovens
kapitel 12 og 13, §§ 127- 129
a, § 132 a, § 136, stk. 2,
§ 137, stk. 2, § 140, § 141,
kapitel 16, § 158, § 160,
§ 180, § 183, stk. 1 og 2,
§ 183 a, § 186, stk. 1, § 187,
stk. 1, § 192 b, stk. 1-3,
1.
I
§ 149, stk. 7,
indsættes som
3.
pkt.:
”Når der tolkes for en sigtet, der
deltager i et retsmøde om forlæn-
gelse af fristen for varetægtsfængs-
ling eller anden frihedsberøvende
foranstaltning efter kapitel 70 ved
anvendelse af telekommunikation
med billede efter § 748 b, stk. 1,
bestemmer retten, hvor tolken skal
befinde sig.”
2.
§ 719
affattes således:
Ӥ
719.
Offentlig påtale tilkommer
politidirektøren, medmindre andet
følger af denne lov eller regler fast-
sat i medfør af denne lov.
Stk. 2.
Statsadvokaten påtaler
ankesager ved landsret.
Stk. 3.
Justitsministeren eller
den, som justitsministeren bemyn-
diger dertil, fastsætter i øvrigt nær-
mere regler om påtalens fordeling
mellem rigsadvokaten, statsadvoka-
terne og politidirektørerne.”
32
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0033.png
§§ 237-240, § 261, stk. 2,
§ 266 a og § 266 b.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsæt-
ter i øvrigt nærmere regler om påta-
lens fordeling mellem statsadvoka-
terne og politidirektørerne.
§ 721.
Påtale i en sag kan helt el-
ler delvis opgives i tilfælde,
1) hvor sigtelsen har vist sig
grundløs,
2) hvor videre forfølgning i øv-
rigt ikke kan ventes at føre
til, at sigtede findes skyldig,
eller
3) hvor sagens gennemførelse
vil medføre vanskeligheder,
omkostninger eller behand-
lingstider, som ikke står i ri-
meligt forhold til sagens be-
tydning og den straf, som i
givet fald kan forventes
idømt.
Stk. 2.
Adgangen til at opgive på-
tale i medfør af stk. 1, nr. 1, til-
kommer politidirektøren. I de øvri-
ge tilfælde tilkommer adgangen på-
talemyndigheden, medmindre andet
følger af bestemmelser fastsat af
justitsministeren.
§ 722.
Tiltale i en sag kan helt eller
delvis frafaldes i tilfælde,
1) hvor den påsigtede lovover-
trædelse efter loven ikke kan
medføre højere straf end bø-
de og forholdet er af ringe
strafværdighed,
2) hvor det i medfør af § 723,
stk. 1, fastsættes som vilkår,
at sigtede undergives hjælpe-
33
3.
§ 721, stk. 2,
affattes således:
”Stk.
2.
Justitsministeren eller den,
som justitsministeren bemyndiger
dertil, fastsætter nærmere regler om
kompetencen til at opgive påtale.”
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0034.png
foranstaltninger efter § 52 i
lov om social service,
3) hvor sigtede var under 18 år
på gerningstidspunktet, og
der fastsættes vilkår efter
§ 723, stk. 1,
4) hvor straffelovens § 10 b el-
ler § 89 er anvendelig, når
det skønnes, at ingen eller
kun en ubetydelig straf ville
blive idømt, og at domfæl-
delse heller ikke i øvrigt vil
være af væsentlig betydning,
5) hvor sagens gennemførelse
vil medføre vanskeligheder,
omkostninger eller behand-
lingstider, som ikke står i ri-
meligt forhold til sagens be-
tydning og den straf, som i
givet fald kan forventes
idømt,
6) hvor lovgivningen indehol-
der særlig hjemmel for, at til-
tale kan frafaldes, eller
7) hvor dette følger af bestem-
melser fastsat af justitsmini-
steren eller rigsadvokaten.
Stk. 2.
I andre tilfælde kan tiltale
kun frafaldes, hvis der foreligger
særlig formildende omstændigheder
eller andre særlige forhold, og påta-
le ikke kan anses for påkrævet af
almene hensyn.
Stk. 3.
Påtalemyndigheden kan
frafalde tiltale i medfør af stk. 1,
mens tiltalefrafald efter stk. 2 be-
sluttes af den nærmeste overordne-
de anklagemyndighed.
4.
§ 722, stk. 3,
affattes således:
”Stk.
3.
Justitsministeren eller den,
som justitsministeren bemyndiger
dertil, fastsætter nærmere regler om
kompetencen til at frafalde tiltale.”
§ 748 b.
Retten kan bestemme, at
34
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0035.png
en sigtet, der er undergivet vare-
tægtsfængsling eller anden friheds-
berøvende foranstaltning efter kapi-
tel 70, deltager i et retsmøde om
forlængelse af fristen for varetægts-
fængslingen eller foranstaltningen
ved anvendelse af telekommunika-
tion med billede, når retten finder
det ubetænkeligt henset til formålet
med retsmødet og sagens øvrige
omstændigheder. Dette gælder ikke
for retsmøder, hvor der første gang
skal tages stilling til forlængelse af
en varetægtsfængsling eller vare-
tægtsfængsling i isolation ud over
de frister, som er nævnt i § 768 a,
stk. 1 og 2, og § 770 c, stk. 3-5, el-
ler når kæremål behandles mundt-
ligt efter § 767, stk. 4, og § 770 e.
Skal sigtede afgive forklaring, fin-
der § 192 tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Deltager sigtede i et rets-
møde om fristforlængelse ved an-
vendelse af telekommunikation
med billede, skal forsvareren delta-
ge i retsmødet på samme sted som
sigtede, medmindre retten finder
det ubetænkeligt, at forsvareren i
stedet møder frem i retten eller del-
tager ved anvendelse af telekom-
munikation med billede fra et andet
sted end sigtede. Deltager sigtede
ikke i et retsmøde om fristforlæn-
gelse, kan retten tillade, at forsvare-
ren deltager i retsmødet ved anven-
delse af telekommunikation med
billede, hvis det er forsvarligt.
Stk. 3.
Deltager sigtede i et rets-
møde om fristforlængelse ved an-
vendelse af telekommunikation
med billede, eller deltager sigtede
5.
§ 748 b, stk. 3,
affattes således:
”Stk.
3.
Deltager sigtede i et rets-
møde om fristforlængelse ved an-
vendelse af telekommunikation
med billede, eller deltager sigtede
ikke i et retsmøde om fristforlæn-
gelse, kan anklageren deltage i
retsmødet ved anvendelse af tele-
kommunikation med billede, med-
mindre retten undtagelsesvist be-
stemmer andet.”
35
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0036.png
ikke i et retsmøde om fristforlæn-
gelse, kan retten tillade, at anklage-
ren deltager i retsmødet ved anven-
delse af telekommunikation med
billede, hvis
1) anklagerens deltagelse ved
anvendelse af telekommuni-
kation med billede er for-
svarlig og
2) der i øvrigt foreligger særlige
grunde.
36
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0037.png
§ 792 e.
Legemsindgreb må ikke
foretages, såfremt det efter indgre-
bets formål, sagens betydning og
den krænkelse og det ubehag, som
indgrebet må antages at forvolde,
ville være et uforholdsmæssigt ind-
greb.
Stk. 2.
Legemsindgreb skal fore-
tages så skånsomt, som omstæn-
dighederne tillader. Det skal herved
bl.a. så vidt muligt iagttages, at et
indgreb, der ellers kan føles kræn-
kende for blufærdigheden, kun fo-
retages af personer af samme køn
som den undersøgte eller af sund-
hedspersonale. Kræver et sådant
indgreb afklædning, må det så vidt
muligt kun overværes af personer
af samme køn som den undersøgte
eller af sundhedspersonale.
Stk. 3.
Legemsundersøgelse, jf.
§ 792, stk. 1, nr. 2, må kun foreta-
ges under medvirken af en læge.
Lægen tager stilling til, om indgre-
bets gennemførelse under hensyn til
den hermed forbundne smerte og
risiko samt den undersøgte persons
tilstand er lægeligt forsvarlig. Spyt-
prøve i medfør af § 792 b, stk. 1,
kan udtages uden medvirken af en
læge.
6.
I
§ 792 e, stk. 3,
indsættes efter 2.
pkt.:
”Lægen kan delegere udtagelse af
blodprøve til en medhjælp.”
§2
Loven træder i kraft den 1. april
2015.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2-4, finder
anvendelse i straffesager, hvor der
ved lovens ikrafttræden ikke er rejst
tiltale i 1. instans, eller som genop-
tages efter lovens ikrafttræden.
37
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
1547997_0038.png
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
38
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Udtagelse af blodprøve, anklagemyndighedens deltagelse i retsmøder via videokommunikation ved fristforlængelser m.v.), fra justitsministeren
39