Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1543897_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Retsudvalget
Kommunernes Landsforening
Folketingets Ombudsmand
Socialministeriet
Justitsministeriet
Dansk Socialrådgiverforening
Statsforvaltningerne
Til rette vedkommende
26. august 2015
Offentlighedslovens § 7 stk. 2.1-2.2
Ordlyden af ovenstående lyder som følger:
”Hovedreglen om retten til aktindsigt
§ 7. Enhver kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af
en myndighed m.v. som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed.
Stk. 2. Retten til aktindsigt omfatter med de i §§ 19-35 nævnte undtagelser
1) alle dokumenter, der vedrører den pågældende sag, og
2) indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den pågældende sags
dokumenter.”
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alle kan som borgere i Danmark risikere at komme i kontakt med det sociale system.
Der bliver i den forbindelse udarbejdet personlige sagsakter af den kommunale sagsbehandler.
Når man som borger efterfølgende anmoder om aktindsigt i egen sag, får man stort set altid kun et
uddrag af sagens akter på trods af ordlyden i Offentlighedslovens § 7 stk. 2.1.
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 57: Henvendelse af 26/8-15 fra Susanne Riis om Offentlighedslovens § 7 stk. 2.1-2.2
Ligeledes får man ikke udleveret liste over sagens dokumenter jf. Offentlighedslovens § 7 stk. 2.2,
hvilket umuliggør en afstemning i forhold til om samtlige sagsakter er tilsendt jf.
Offentlighedslovens § 7 stk. 2.1.
Dette er et alvorligt brud på retssikkerheden overfor de menige borgere.
Der er i rigtig mange tilfælde en væsentlig diskrepans i de af socialforvaltningen udarbejdede
notater og mødereferater og hvad borgeren reelt har sagt og oplyst, hvilket man jo som borger så
ikke kan foretage indsigelse overfor, idet man slet ikke har kendskab til dokumenternes eksistens og
dermed de mangelfulde og misvisende oplysninger heri.
Det er kommet til mit kendskab, at 72 ud af landets 98 kommuners IT-system ligefrem er opsat til,
at der automatisk udskrives såvel sagsakter såvel som dokument-liste.
Det vil sige, at den kommunale administration ikke kan udskrive det ene uden samtidig at udskrive
det andet.
Alligevel modtager borgerne kun et uddrag af deres egne sagsakter og ingen dokumentliste.
Man kan undre sig over, hvad der bliver af det ”overskydende” materiale.
De kommunale socialforvaltningers omgåelse af Offentlighedslovens § 7 stk.2.1-2.2 burde slet ikke
kunne finde sted.
Det er en alvorlig krænkelse af retssikkerheden for borgere, som i forvejen har det svært.
Det drejer sig ikke om socialforvaltningernes såkaldte ”interne arbejdsdokumenter”, som jo
desværre er undtaget fra borgerens lovformelige adgang til aktindsigt.
Der er ikke konstateret tilsvarende mangler f.s.v.a. udlevering af aktindsigt hos andre kommunale
forvaltninger.
Jeg beder jer om at gøre noget ved denne ikke lovmedholdelige arbejdsprocedure indenfor det
kommunale socialområde; (kronisk) sygdomsramte, arbejdsledige, handicappede, pensionister,
Børn og Unge området m.fl.
Med venlig hilsen
Susanne Riis
Gierslevvej 1
Løve
4270 Høng