Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1541864_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. august 2015
EU-retskontoret
Marie Louise Skibsted Als
2015-6140-0876
1705497
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg om
afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-203/15, Tele2 Sverige AB
mod Post- og telestyrelsen
Indledning
Kammerrätten i Stockholm (Sverige) har forelagt Domstolen præjudicielle
spørgsmål vedrørende foreneligheden af en forpligtelse for teleudbydere
efter svensk lovgivning til at lagre trafikdata med artikel 15, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om
behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor (Direktiv om databeskyttelse inden for
elektronisk kommunikation) (herefter e-data-beskyttelsesdirektivet),
henset til artikel 7, 8 og 52, stk. 1 i Den Europæiske Unions Charter om
grundlæggende rettigheder (herefter Charteret).
Baggrunden for spørgsmålene er Domstolens dom Digital Rights Ireland
Ltd. m.fl., forenede sager C-293/12 og C-594/12, EU:C:2014:238, afsagt
den 8. april 2014 (herefter Digital Rights-dommen), hvor Domstolen
erklærede Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/24/EF af 15.
marts 2006 om lagring af data genereret eller behandlet i forbindelse med
tilvejebringelse
af
offentligt
tilgængelige
elektroniske
kommunikationstjenester eller elektroniske kommunikationsnet og om
ændring af direktiv 2002/58/EF (herefter logningsdirektivet) ugyldigt
under henvisning til, at EU-lovgiver havde overskredet de grænser, som
overholdelsen af proportionalitetsprincippet kræver, henset til Charterets
artikel 7, 8 og 52, stk. 1.
Sagens faktiske omstændigheder
Spørgsmålene er stillet i forbindelse med en sag, der er indbragt for de
svenske domstole af Tele2 Sverige AB (herefter Tele2) mod Post- og
telestyrelsen (herefter PTS) i anledning af PTS’ påbud til Tele2 om at
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Orienteringsnotat vedrørende regeringens afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-203/15, Tele2 Sverige AB mod Post- og telestyrelsen, fra justitsministeren
overholde en i svensk lovgivning fastsat forpligtelse til at lagre trafikdata,
som omfatter alle personer, alle elektroniske kommunikationsmidler og
alle trafikdata, med henblik på efterforskning og retsforfølgning af
kriminalitet.
Tele2 havde forinden meddelt PTS, at Tele2 på baggrund af Digital
Rights-dommen ville slette allerede lagrede data samt ophøre med at lagre
data i overensstemmelse med de svenske regler.
Regeringens interesse i sagen
Det er regeringens opfattelse, at regeringen bør afgive indlæg i denne sag,
idet dansk lovgivning i lighed med den svenske lovgivning indeholder en
forpligtelse for teleudbydere til at lagre trafikdata, som omfatter alle
personer, alle elektroniske kommunikationsmidler og alle trafikdata, med
henblik på efterforskning og retsforfølgning af kriminalitet.
Domstolens besvarelse af de af Kammerrätten forelagte præjudicielle
spørgsmål har derfor betydning for vurderingen af den danske lovgivnings
forenelighed med e-databeskyttelsesdirektivets artikel 15, stk. 1, henset til
Charterets artikel 7, 8 og 52, stk. 1.
Regeringens synspunkter i sagen
Det er regeringens opfattelse, at regler som de, der er beskrevet i
Kammerrättens forelæggelseskendelse, på en række punkter adskiller sig
afgørende fra logningsdirektivets regler. Det gælder navnlig vedrørende
adgangen til, lagringstiden for og beskyttelsen af de lagrede data. Dertil
kommer, at der gælder en række tilsynsforanstaltninger både i forhold til
teleudbydere og myndigheder.
Det fremgår af e-data-beskyttelsesdirektivets artikel 15, stk. 1, at
medlemsstaterne af hensyn til bl.a. forebyggelse, efterforskning, afsløring
og retsforfølgning i straffesager kan vedtage retsforskrifter om lagring af
data i en begrænset periode. En medlemsstat, der fastsætter regler om
lagring af data med henblik på efterforskning og retsforfølgning af
kriminalitet, handler derfor efter regeringens opfattelse inden for
rammerne af EU-retten. Charteret finder derfor anvendelse, jf. Charterets
artikel 51, stk. 1.
Det er regeringens opfattelse, at regler som de, der er beskrevet i
forelæggelseskendelsen, udgør et indgreb i retten til privatliv og familieliv,
jf. Charterets artikel 7, og i retten til beskyttelse af personoplysninger, jf.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Orienteringsnotat vedrørende regeringens afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-203/15, Tele2 Sverige AB mod Post- og telestyrelsen, fra justitsministeren
Charterets artikel 8, men at dette indgreb er sagligt begrundet i hensynet til
efterforskning og retsforfølgning af kriminalitet. Reglerne er desuden
egnede til at opnå det angivne formål og går – baseret på en samlet
vurdering, jf. Digital Rights-dommen – ikke ud over, hvad der er
nødvendigt med henblik på at opnå dette mål.
Det er således regeringens opfattelse, at Digital Rights-dommen skal
forstås således, at hvis nationale regler om lagring af data med henblik på
efterforskning og retsforfølgning af kriminalitet ud fra en samlet vurdering
og under inddragelse af de forhold, som Domstolen lægger vægt på i
dommen, er begrænset til det strengt nødvendige, er reglerne ikke i strid
med retten til privatliv og familieliv og beskyttelse af personoplysninger,
jf. Charterets artikel 7 og 8.
Frist for afgivelse af skriftligt indlæg i sagen er den 25. august 2015.
3