Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 99
Offentligt
1550148_0001.png
UDKAST TIL
Tillæg til
Beskyt vand, natur og sundhed
Sprøjtemiddelstrategi 2013-2015
Forlængelse 2016
1
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0002.png
Fra 3-års plan til 4-års plan
Denne publikation er et tillæg til ”Beskyt vand, natur og sundhed, Sprøjtemiddelstrategi 2013 – 2015” fra
februar 2013. Tillægget er udarbejdet på baggrund af en bred aftale mellem Venstre, Konservative,
Socialdemokratiet, Radikale, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om at forlænge Sprøjtemiddelstrategi
2013 – 2015 med et år.
Det er regeringens ønske at beskytte danskernes vand, natur og sundhed. Sprøjtemiddelstrategien, som
dermed bliver en 4-årig plan, skal fortsat bidrage til rent miljø, god økologisk tilstand i naturen, sunde
fødevarer, bedre arbejdsmiljø og flere grønne arbejdspladser.
Den overordnede målsætning, pejlemærker og initiativer fastholdes i forlængelsen.
Fortsat ambitiøs målsætning
Det overordnede mål er at reducere belastningen fra sprøjtemidler med 40 % ved udgangen af 2015 (i
forhold til det beregnede niveau for 2011). En væsentlig årsag til at forlænge strategien med et år er, at
belastningen for 2015 tidligst kan gøres op medio 2016, når salget af sprøjtemidler i 2015 er gjort op. Der
vil derfor først i sidste halvdel af 2016 kunne gennemføres en vurdering af, om strategiens initiativer har
været tilstrækkelige til at opnå strategiens overordnede målsætning. På baggrund af vurderingen vil der
blive taget beslutning om eventuel ny eller ændret målsætning samt eventuelle nye eller ændrede
pejlemærker og initiativer. Herudfra vil der blive udarbejdet en ny Sprøjtemiddelstrategi gældende fra
2017.
Pejlemærkerne
Pejlemærkerne supplerer den overordnede målsætning og angiver, hvad regeringen ønsker at opnå inden
for de forskellige indsatsområder:
Ingen overskridelse af godkendte sprøjtemidlers grænseværdier i grundvandet.
Indholdet af rester af sprøjtemidler i danske fødevarer skal være så lavt som muligt.
Sundhedsbelastningen fra anvendelsen af de særligt problematiske stoffer (kræftfremkaldende og
hormonforstyrrende stoffer) reduceres med 40 procent ved udgangen af 2015 i forhold til
belastningen i 2011.
Alle, der anvender sprøjtemidler erhvervsmæssigt, skal følge principperne om integreret
plantebeskyttelse (IPM principperne) fra 2014.
Kommune, region og stat skal sænke forbruget af sprøjtemidler i overensstemmelse med den
frivillige aftale på området.
Golfbranchen skal reducere forbrug og belastning af sprøjtemidler.
Haveejerne skal i større omfang vælge de mindst belastende sprøjtemidler.
Initiativerne
Der er udarbejdet en statusopgørelse og midtvejsevaluering af de to første år af Sprøjtemiddelstrategi 2013
- 2015. Alle planlagte initiativer i 2013 og 2014 er gennemført eller igangsat og vurderes at have positiv
effekt i forhold til strategiens pejlemærker. På den baggrund er det besluttet, at hovedparten af
initiativerne i Sprøjtemiddelstrategi 2013 – 2015 videreføres på samme måde og med samme kadence som
i 2013-2015. Der er tale om en række tværgående initiativer, som omfatter områderne: Skrap godkendelse
af sprøjtemidler, Styrket indsats for at beskytte grundvandet, Øget fødevaresikkerhed, Skærpet kontrol
2
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0003.png
med sprøjtemidler og Investering i forskning og teknologi. Herudover videreføres en række initiativer på
særlige indsatsområder, som omfatter: Integreret plantebeskyttelse i fokus (IPM), Færre sprøjtemidler i
stat, region og kommuner, Skrappe krav til golfbaner og Mindre belastning i haverne.
Der er foretaget mindre ændringer i enkelte af initiativerne under de omtalte områder, hvor det på
baggrund af statusopgørelsen og midtvejsevalueringen har givet mening. Af oversigten over Initiativer og
effekter på de næste sider fremgår alle initiativer i den 4-årige periode fra 2013 til 2016. Det fremgår af
oversigten, at hovedparten af initiativerne fra perioden 2013 - 2015 videreføres i 2016 med samme
kadence som før.
På baggrund af erfaringerne fra de første år vil IPM-initiativerne blive fokuseret anderledes i 2016. IPM-
indsatsen vil i 2016 fortsat omfatte bl.a. dyrkningsvejledninger og demonstrationsbrug. Fra at indsatsen er
nået ud til et forholdsvis begrænset antal jordbrugere gennem rådgivningen, justeres indsatsen i 2016, hvor
målet er, at viden om IPM når ud til flere i jordbrugserhvervet. Der vil derfor være et bredere fokus på
udbredelse af IPM i praksis gennem bl.a. formidling, netværk, uddannelse, interessentinddragelse og
rådgivning. Indsatsen vil fortsat både gælde landbrug og gartneri.
Der er som led i Sprøjtemiddelstrategien gennemført en international vurdering af godkendelsesordningen
fsva. grundvandsbeskyttelsen, som giver anledning til at igangsætte en række yderligere undersøgelser.
Disse undersøgelser skal afdække, om og hvordan den nuværende godkendelsespraksis kan ændres uden
negative konsekvenser for grundvandsbeskyttelsen. Det forventes, at disse undersøgelser er færdiggjort
medio 2016. Dette er en anden væsentlig årsag til at forlænge strategien med et år, idet eventuelle
ændringer på baggrund af undersøgelserne dermed kan indarbejdes i en ny sprøjtemiddelstrategi fra 2017.
Status, evaluering og ny planperiode
Der vil fortsat hvert år blive udarbejdet en statusrapport for gennemførelsen af initiativerne, som
forelægges for aftaleparterne. Tidligst medio 2016 evalueres den overordnede målsætning. Ultimo 2016 vil
der blive udarbejdet en ny sprøjtemiddelstrategi gældende fra 2017.
3
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0004.png
Initiativ- og effektoversigt
Målsætning
Sprøjtemidlers belastning af
sundhed, natur og grundvand
skal reduceres med 40
procent inden udgangen af
2015.
Initiativer
Pesticidafgift.
Effekt
Reduktion i belastningen af sundhed,
natur og grundvand.
Mulighed for at følge udviklingen.
2013
x
2014
x
2015
x
2016
x
Årlig statistik for at følge salg,
anvendelse og belastning.
Årlig status til aftaleparter.
Evaluering efter udgangen af 2014.
Vurdering af målsætning medio 2016
og udarbejdelse af ny strategi fra
2017.
x
x
x
x
Mulighed for at justere indsatsen.
Viden til næste planperiode.
Viden til næste planperiode.
x
x
x
x
x
x
Godkendelse og kontrol
Pejlemærker
Sundhedsbelastningen fra
anvendelsen af de særligt
problematiske stoffer
(kræftfremkaldende og
hormonforstyrrende stoffer)
reduceres med 40 procent
ved udgangen af 2015 i
forhold til belastningen i
2011.
Initiativer
Mere effektiv og skrap
godkendelsesordning.
Tilskudsordning til alternative
sprøjtemidler.
Effekt
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
Nedsat belastning af menneskers
sundhed, natur og grundvand – samt
øget incitament til omlægning til
økologi.
Øget beskyttelse i hele EU.
x
x
x
x
x
x
x
x
Øget indsats i forhold til EU
risikovurderinger.
Forskningsindsats til at udbygge
x
x
x
x
Øget beskyttelse af sundhed, natur
x
x
x
x
4
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0005.png
viden og udvikle metoder til
godkendelsesordningen..
Øget anvendelse af oplysninger fra
indberetninger fra sprøjtejournaler i
kontrollen af lovlig anvendelse af
sprøjtemidler i jordbrugserhvervet.
Øget indsats mod ulovlig import af
sprøjtemidler.
og grundvand.
Minimering af ulovlig import og
anvendelse af sprøjtemidler.
x
x
x
x
Mindre ulovlig import af
sprøjtemidler og dermed øget
beskyttelse af sundhed, natur og
grundvand.
Mindre ulovlig import af
sprøjtemidler og dermed øget
beskyttelse af sundhed, natur og
grundvand.
Beskyttelse af sundhed, natur og
grundvand.
X
x
x
x
Skærpet sanktionering af ulovlig
import og anvendelse af
sprøjtemidler.
x
x
x
x
Uddannelse og kontrol for at
understøtte nye krav til syn af
sprøjter.
Skærpet myndighedskontrol.
x
x
x
x
Øget overholdelse af reglerne – og
øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
Større viden og tryghed hos
befolkningen.
x
x
x
x
Borgerrettet kommunikation om
jordbrugserhvervets forbrug af
sprøjtemidler, om sikker anvendelse
og om risiko forbundet med deres
anvendelse.
x
x
x
x
5
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0006.png
Grundvand
Pejlemærker
Ingen overskridelse af
sprøjtemidlers grænseværdier
i grundvandet.
Initiativer
International vurdering af
godkendelsesordningens regler om
grundvandsbeskyttelse.
Opfølgning på international
vurdering.
Mere viden om sprøjtemidlers risiko
for udvaskning til grundvandet,
herunder flere test i
varslingssystemet for udvaskning af
pesticider (VAP).
Styrket samarbejde mellem
myndigheder, virksomheder og
organisationer om håndtering af
punktkildeforurening.
Styrket indsats i EU og Nordzonen.
Effekt
Bedre beskyttelse af grundvandet.
x
x
Bedre beskyttelse af grundvandet.
x
x
Hurtigere effektuering af indgreb for
at sikre bedre beskyttelse af
grundvandet.
x
x
x
Færre forbudte sprøjtemidler i
grundvandet og mindre
punktkildeforurening med
godkendte stoffer.
Bedre beskyttelse i hele EU og mere
lige konkurrencevilkår.
Mere viden om
grundvandsbeskyttelsen og
større tryghed hos befolkningen.
x
x
x
x
x
x
x
Målrettet kommunikation til
borgerne om
grundvandsbeskyttelsen og om den
restriktive godkendelsesordning for
pesticider.
Forskningsindsats på
x
x
x
x
Øge beskyttelse af sundhed, natur
x
x
x
x
6
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0007.png
grundvandsområdet.
og grundvand.
Fødevarer
Pejlemærke
Indholdet af rester af
sprøjtemidler i danske
fødevarer skal være så lavt
som muligt.
Initiativer
Særlig indsats i EU for at sikre lave
grænseværdier for rester af
sprøjtemidler i fødevarer.
Øget fokus på undersøgelse af
risikoen for kombinationseffekter i
forhold til rester i fødevarer.
Øget indsats for undersøgelse af
forekomsten og risikoen for rester af
sprøjtemidler i foderafgrøder.
Udvidelse af kontrol-programmet så
det omfatter rester i foderafgrøder.
Test af flere stoffer og forkortelse af
analysetiden.
Øget kontrol for sikkert foder og
sikre fødevarer på virksomheder.
Effekter
Reduceret belastning af
forbrugernes sundhed.
x
x
x
x
Reduceret belastning af
forbrugernes sundhed.
x
x
x
x
Reduktion i den sundhedsmæssige
belastning for husdyr og mennesker.
x
x
x
x
Øget fødevaresikkerhed.
x
x
x
x
Forbedret kontrol og øget viden om
rester i fødevarer.
Udbygget kvalitetssikring i forhold til
risikovurdering, produktkvalitet og
styrket leverandørvurdering.
Øget fødevaresikkerhed.
x
x
x
x
x
x
x
x
Fokus på særlige problemafgrøder
eller oprindelsessteder.
x
x
x
x
7
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0008.png
Målrettet information til
forbrugerne om brugen af
sprøjtemidler og forekomsten af
rester på fødevarer og forbrugernes
mulighed for at påvirke erhvervet via
deres indkøbsvaner.
Offentliggørelse af årlige
kontrolresultater af rester af
sprøjtemidler på fødevarer.
Rapport med
overvågningsresultater.
Forbrugerne vil i højere grad kunne
træffet et bevidst valg af fødevarer
på et oplyst grundlag.
x
x
x
x
Forbrugerne vil i højere grad kunne
træffet et bevidst valg af fødevarer
på et oplyst grundlag.
x
x
x
x
Mulighed for at følge udviklingen.
x
Danner baggrund for information, så
forbrugerne i højere grad vil kunne
træffe et bevidst valg af fødevarer på
et oplyst grundlag.
x
Anvendelse og dyrkning
Pejlemærke
Alle jordbrug skal dyrkes efter
principperne om integreret
plantebeskyttelse inden 2014.
Initiativer
Målrettet IPM-rådgivning på
landbrug.
Målrettet IPM-rådgivning på
gartnerier.
Forøget fokus på udbredelse af IPM i
praksis gennem bl.a. formidling,
rådgivning, netværk, uddannelse og
interessentinddragelse.
Effekt
Reduktion i forbruget af
sprøjtemidler og nedsat belastning.
Reduktion i forbruget af
sprøjtemidler og nedsat belastning.
Reduktion i forbruget af
sprøjtemidler og nedsat belastning.
x
x
x
x
x
x
x
8
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0009.png
På IPM demonstrationsjordbrug
afprøves nyeste viden, som
kommunikeres til hele erhvervet.
Opdatering af afgrødespecifikke
dyrkningsvejledninger.
Øget fokus på IPM i uddannelsen af
jordbrugere og rådgivere.
Rådgivning om minimering af rester
af sprøjtemidler i fødevarer.
Udvikling af overvågnings-, varslings-
og beslutningsstøttesystemer for
skadevoldere.
Reduktion i forbruget af
sprøjtemidler og nedsat belastning.
x
x
x
x
Reduktion i forbruget af
sprøjtemidler og nedsat belastning.
Reduktion i forbruget af
sprøjtemidler og nedsat belastning.
Færre rester af sprøjtemidler i
fødevarer .
Optimeret brug af sprøjtemidler, så
der opnås en reduktion i forbrug og
belastning af sundhed, natur og
grundvand.
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Forskningsindsats for at identificere
barrierer hos brugerne af
sprøjtemidler og øge vores viden om
IPM.
Miljøteknologiordningen giver
særlige tilskud til ny og forbedrede
teknologiske løsninger for at
minimere belastningen af
sprøjtemidler.
Kommune, region og stat skal
sænke forbruget af
sprøjtemidler i
Bekæmpelsesstrategier for invasive
arter.
x
x
Reduceret forbrug af sprøjtemidler
og dermed reduktion i belastning
samt bidrag til grøn omstilling.
x
x
x
x
Effektiv bekæmpelse af invasive
plantearter og reduceret brug af
sprøjtemidler.
x
x
x
9
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0010.png
overensstemmelse med den
frivillige aftale på området.
Øget kommunikation og videndeling
mellem kommuner og stat om
sprøjtefri pleje.
Opgørelse af forbruget af
sprøjtemidler på offentlige arealer.
Fastholdelse af et lavt forbrug af
sprøjtemidler.
x
x
x
x
Informationsudveksling og overblik
over udviklingen.
Reduceret sprøjtemiddelforbrug og -
belastning.
x
x
Golfbranchen skal reducere
forbrug og belastning af
sprøjtemidler.
Styrket efteruddannelse af
greenkeepere om alternative
bekæmpelses- og plejestrategier –
og dermed IPM.
Ny internetportal til indberetning af
sprøjtemiddelforbrug.
x
x
x
Reduceret sprøjtemiddelforbrug og -
belastning.
x
x
x
x
Fortsættelse af kontrolkampagner på Reduceret sprøjtemiddelforbrug og -
golfbaner så længe der er
belastning.
overtrædelser.
Evaluering af de nye regler.
Reduceret sprøjtemiddelforbrug og -
belastning.
Reduceret sprøjtemiddelforbrug og -
belastning.
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
x
x
x
x
x
Forskningsindsats på golfbaner.
x
x
x
x
Haveejerne skal i større
omfang vælge de mindst
belastende sprøjtemidler.
Årlig information om de mindst
belastende midler og større
Informationskampagne målrettet
haveejere i 2015.
Ny informationskampagne om
ulovlig import af sprøjtemidler til
x
x
x
x
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
x
10
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 99: tillæg til sprøjtemiddelstrategi 2013-2015, fra miljø- og fødevareministeren
1550148_0011.png
haveejere.
Nye vilkår for salg af sprøjtemidler til
haveejere.
Strammet adgang til køb af
sprøjtemidler.
Årlig statistik over salg til haveejere.
Øget beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
Bedre beskyttelse af sundhed, natur
og grundvand.
Bedre viden til mere målrettet
information.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
11