Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 94
Offentligt
1549852_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 28. september 2015
Sagsnummer: 2015-7673
Dato: 28. september 2015
Sagsnummer:
Klik her for at angive tekst.
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af trichloroethylene (TCE) som
opløsningsmiddel til fjernelse og genvinding af harpiks fra farvet tøj og procesvand i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Komitésag.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i REACH-komitéen med deadline for afgivelse af stemme
den 2. oktober 2015.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale om forslag om godkendelse af allerede
anvendte stoffer.
Regeringen har til hensigt at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Klaus Retoft
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 94: Notat om TCE opløsningsmiddel - Komitésag
1549852_0002.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-13464
Den 24. september 2015
NOTAT til Folketingets Europaudvalg samt Miljø- og fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trichloroethylene (TCE) som opløsningsmiddel til fjernelse og genvinding af harpiks fra
farvet tøj og procesvand i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH). Komitésag.
(Der foreligger ikke KOM nr.)
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen
af trichloroethylene (TCE) som opløsningsmiddel til fjernelse og genvinding af harpiks fra
farvet tøj og procesvand i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH, komitésag). Forslaget giver virksomheden Vlisco Netherlands BV
tilladelse til fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra solnedgangsdatoen, som er
fastsat i REACH, dvs. indtil 21. april 2028.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i REACH-komitéen med deadline for afgivelse af
stemme den 2. oktober 2015.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale om forslag om godkendelse af allerede
anvendte stoffer.
Regeringen ønsker dog at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den
konkrete sag har RAC udtalt, at ansøgerne har dokumenteret tilstrækkelig kontrol af risikoen
for arbejdstagere og den almindelige befolkning. SEAC vurderer, efter deres socio-
økonomiske analyse, at de overordnede fordele ved at give den pågældende godkendelse
overskygger risikoen for menneskers sundhed og miljøet.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige Statsfinansielle-, erhvervsadministrative- eller
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen har til hensigt at støtte forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved brev af 10. september 2015 sat et forslag til gennemførelsesretsakt til
skriftlig afstemning med deadline for afgivelse af stemme den 2. oktober 2015.
Kommissionen vil herefter i henhold til REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende
1
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 94: Notat om TCE opløsningsmiddel - Komitésag
1549852_0003.png
ansøgning fra virksomheden Vlisco Netherlands BV om godkendelse til forsat anvendelse af
trichloroethylene (TCE) som opløsningsmiddel til fjernelse og genvinding af harpiks fra
farvet tøj og procesvand.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter
ske i henhold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til
forskriftsproceduren i artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftsproceduren er nu
erstattet af undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet
basisretsakten anses for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget
for en appelkomité inden for 1 måned eller forelægge et revideret forslag for komitéen inden
for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor
Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomitéen kan
Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter
Kommissionen træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Vlisco Netherlands
BV om forsat anvendelse af trichloroethylene (TCE) som opløsningsmiddel til fjernelse og
genvinding af harpiks fra farvet tøj og procesvand. Kommissionen foreslår, at der gives en
godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til den
21. april 2028.
REACH-forordningen indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendelsesordning for
særligt problematiske stoffer. REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der
kræver godkendelse) opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato hvor
anvendelse skal ophøre med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I
ansøgningen om godkendelse af forsat brug, skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og komme med en vurdering af, om der er egnede alternativer
(substitutionsmuligheder).
Stoffet trichloroethylene (TCE) blev i 2014 optaget på REACH-forordningens bilag XIV ved
Kommissionens forordning (EU) nr. 348/2013. Stoffet blev optaget på grundlag af dets
klassificering som kræftfremkaldende i kategori 1B. Solnedgangsdatoen blev i denne
forbindelse fastsat til 21. april 2016 og fristen for at ansøge om godkendelse til fortsat
anvendelse blev sat til 21. oktober 2014.
Den 30. maj 2014 fremsendte virksomheden Vlisco Netherlands BV en ansøgning om
godkendelse til forsat anvendelse af trichloroethylene (TCE) som opløsningsmiddel til
fjernelse og genvinding af harpiks fra farvet tøj og procesvand.
Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske kemikalieagentur ECHA i komitéerne for risikovurdering (RAC) og
socioøkonomisk vurdering (SEAC):
2
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 94: Notat om TCE opløsningsmiddel - Komitésag
1549852_0004.png
o
RAC konkluderer, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for hvornår TCE er
kræftfremkaldende. De konkluderer endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger
og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i
forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagerne og den almindelige befolkning.
o
SEAC har vurderet, efter deres socio-økonomiske analyse, at de overordnede socio-
økonomiske fordele ved at give den pågældende godkendelse overskygger risikoen for
menneskers sundhed og miljøet. Endvidere konkluderer de, at der ikke på nuværende
tidspunkt findes alternativer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk
gennemførlige for ansøgeren.
På grundlag af oplysninger i analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, og
de modtagne høringssvar, anbefaler Kommissionen, at der gives en godkendelse med en frist
for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til den 21. april 2028.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU
forvaltningsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Regulering af anvendelsen af TCE er EU-harmoniseret, og der er således ingen national
regulering.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget til gennemførelsesretsakten har ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser, fordi der er tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der er rettet mod en
specifik virksomhed.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige Statsfinansielle
konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget
erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget
vurderes
ikke at
have væsentlige
vurderes
ikke
at
have
væsentlige
3
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 94: Notat om TCE opløsningsmiddel - Komitésag
1549852_0005.png
Beskyttelsesniveau:
Forslaget til gennemførelsesretsakten vurderes at have en neutral påvirkning af
beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 18. september til 23. september
2015. Der er ikke kommet substantielle bemærkninger i den forbindelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for
forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget til gennemførelsesretsakt. Regeringen
ønsker generelt at begrænse anvendelsen af de særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor
der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes alternativer. I det konkrete
tilfælde drejer det sig imidlertid om to specifikke anvendelser af TCE som opløsningsmiddel
til henholdsvis fjernelse og genvinding af harpiks fra farvet tøj og procesvand på en konkret
virksomhed, og hvor virksomheden har demonstreret sikker brug for både arbejdstager og den
almindelige befolkning. Regeringen kan derfor støtte, at godkendelsen gives.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
4