Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 91
Offentligt
1549751_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 28. september 2015
Sagsnummer: 2015-7673
Dato: 28. september 2015
Sagsnummer:
Klik her for at angive tekst.
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat vedrørende Kommissionens forslag til
gennemførselsforordning, der fastsætter formatet for notifikation om uddannelses- og
autorisationsprogrammer i medlemsstaterne, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 517/2014 (komité-sag).
Forslaget er sat til afstemning på et møde i komitéen for fluorholdige drivhusgasser den 29.
september 2015.
Forslaget vurderes generelt ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen støtter forslaget og agter derfor at stemme for forslaget.
Med venlig hilsen
Klaus Retoft
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 91: Notat om nationale autorisations- og uddannelsesprogrammer - Komitésag
1549751_0002.png
NOTAT
Kemikalier
Den 24. september 2015
NOTAT til Folketingets Europaudvalg samt Miljø- og fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførselsforordning, der fastsætter
formatet for notifikation om uddannelses- og
autorisationsprogrammer i medlemsstaterne, i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 517/2014 (Komité-sag).
(Der foreligger ikke KOM nr.)
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførselsforordning (komitésag), som
regulerer formatet for obligatoriske meddelelser til Kommissionen fra
medlemsstaterne om nationale autorisations- og uddannelsesprogrammer.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i komitéen for fluorholdige
drivhusgasser den 29. september 2015.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten.
Forslaget vurderes generelt ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen støtter forslaget og agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 15. september 2015 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne. Baggrunden for forslaget er, at der er kommet en ny
hovedforordning om fluorholdige drivhusgasser (517/2014). Derfor skal de
tilhørende gennemførselsforordninger opdateres. Der skal stemmes om forslagene
den 29. september 2015 på møde i komitéen for fluorholdige drivhusgasser.
Forslaget vedrører skabeloner til brug for obligatoriske meddelelser fra
medlemsstaterne til Kommissionen om nationale autorisations- og
uddannelsesprogrammer.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
517/2014 om fluorholdige drivhusgasser og om ophævelse af forordning (EF) nr.
842/2006, særligt artikel 10 (13).
Komiteen træffer afgørelse efter undersøgelsesproceduren i henhold til forordning
nr. 182/2011 artikel 5. Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen vedtager
Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i
komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Kommissionen kan dog
vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité indenfor 1 måned eller
forelægge et revideret forslag for komitéen indenfor 2 måneder. Det samme
gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen
vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomitéen kan
1
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 91: Notat om nationale autorisations- og uddannelsesprogrammer - Komitésag
1549751_0003.png
Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for samt hvor der
hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
3. Formål og indhold
Ifølge artikel 10 (10) i forordning (EU) nr. 517/2014 om fluorholdige drivhusgasser
skal medlemsstaterne senest den 1. januar 2017 give Kommissionen meddelelse
om autorisations- og uddannelsesprogrammer for arbejde med fluorholdige
drivhusgasser. Forslaget indeholder skabeloner for disse meddelelser, hvor bl.a.
den nødvendige information er specificeret, og der henvises til gensidig
anerkendelse. Der er ingen indholdsmæssig forskel i forhold til de gældende
regler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, idet det drejer sig om medlemsstaternes
rapportering til Kommissionen.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have nogen effekt på beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 18. september til 22.
september 2015, hvor der ikke er kommet substantielle bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget støttes af de øvrige medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv til forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
2