Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 87
Offentligt
1549222_0001.png
Bedre brug af
det åbne land
Hvordan udnytter vi den fulde
samfundsværdi af det åbne land?
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
Det åbne land som
dobbelt ressource
Der er sket meget med samfundet siden starten af 1800-tallet.
Prøv bare at forestille dig det enorme samfundsmæssige tab,
hvis verdens godstransport stadig bestod af damplokomotiver
og sejlskibe. Men selvom Danmark har ændret sig, er den
grundlæggende ejendomsstruktur i Danmark den samme
som for 200 år siden.
Landskabets revolution
Ligesom dampmaskinen for 200 år siden
betød en teknologisk revolution, rullede en
revolution på samme tidspunkt hen over
det danske landskab: en helt ny fordeling
af jorden. Gårdene fik samlet deres jord på
et sammenhængende lod, hvor det tidligere
kunne være spredt på op til hundrede små
markstykker. Den nye jordfordeling blev
grundlaget for en mere effektiv udnyttelse
af jord og arbejdskraft. Dermed var jorden
gødet til det moderne danske landbrug.
Siden er erhvervet vokset til en vigtig øko-
nomisk faktor og kulturbærer i det danske
samfund.
I dag står samspillet mellem landbruget,
samfundsøkonomien og det åbne land over
for en ny epoke. Vandmiljø, natur, rekreati-
ve muligheder, klimasikring og byudvikling
er kun et udsnit af de behov og hensyn, som
nu har betydning for brugen af vores area-
ler. De grundlæggende ejendomsstrukturer,
som blev skabt for to århundrede siden, er
hverken optimale i forhold til nye hensyn el-
ler nutidens landbrug.
Multifunktionel jordfordeling
Der er brug for en ny fordeling af jorden
for at opfylde de mangfoldige interesser i
det åbne land: En æra med multifunktionel
jordfordeling, der på ny kan fremtidssikre
anvendelsen af vores arealer.
Derfor vil Collective Impact styregruppen
Det åbne land som dobbelt ressource
udvik-
le en model for en rullende, landsdækken-
de jordfordeling ud fra en multifunktionel
tilgang. Med andre ord; en løsning hvor
anvendelsen af arealerne ikke udelukker
hinanden.
Det vil skabe et varieret kulturlandskab, der
samtidig understøtter både attraktive bo-
sætningssætnings- og besøgsmuligheder i
det åbne land samt et effektivt landbrug og
andre erhvervsmuligheder.
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
1549222_0003.png
problemdrevet
samfundsmæssige
udfordringer
fælles agenda
varig
forandring
arbejdsform
Collective
Impact
Konkret har styregruppen
Det åbne land som
dobbelt ressource
udarbejdet et forslag til et
jordfordelingsprojekt, der over en 4-årig pe-
riode skal:
• Gennemføre 2-4 pilotprojekter med multi-
funktionel jordfordeling i konkrete områder
• Forskningsmæssigt dokumentere den
flersidige værdiskabelse
• Udvikle en model for en landsdækkende
jordfordelingsproces
I projektet dokumenteres jordfordelingens
gevinster for:
• Bedriftsøkonomi
Naturkvalitet
Vandmiljø
Rekreative muligheder
Landdistriktsudvikling
“En mere systematisk
og multifunktionel brug af
jordfordeling kan sikre en forbedret
anvendelse af vores arealer. Mange
steder vil jordfordelingsinstrumentet
forbedre landbrugets udviklings-
betingelser samtidig med også at
tilgodese andre parters interesse.
Lykkes vores opgave, vil jordfordeling
være til glæde for både vores land-
brug, natur, vandmiljø og fritidsliv.
Indtil da går vi glip af uudnyttede
gevinster for vores samfund“.
Jørn Jespersen, formand for styregruppen
og tidligere formand for Natur- og
Landbrugskommissionen
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
1549222_0004.png
1920
5
%
Bebyggelse og veje
8
%
Skov
25
%
Lysåben natur
63
%
Landbrug
200.000 landbrug
Arealerne under pres
Landbrugets effektivisering, der for alvor
tog fart efter 2. Verdenskrig, har ført til fær-
re, men større, landbrug. For at øge deres
produktion har landbrugene måtte udvide
til de arealer, de har kunne købe. Ofte har
det spredt landbrugets arealer så langt væk
fra hinanden som 30 kilometer. Det bety-
der større transportomkostninger for land-
manden, ligesom transporten har negative
konsekvenser for den øvrige trafik, og ikke
mindst for livet i de landsbyer, trafikken kø-
rer igennem.
Samtidig har byerne bredt sig ud i landska-
bet, mens flere og flere veje og jernbaner
gennemskærer landet på kryds og tværs.
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
1549222_0005.png
10
%
Bebyggelse og veje
12
%
Skov
9
%
Lysåben natur*
2010
Ikke angivet
62
%
Landbrug
42.000 landbrug
Nye skove er i den samme tid skudt op,
mens gamle skove og naturtyper som he-
der, enge og overdrev er blevet opsplittet i
små områder eller inddraget til andre for-
mål. Det giver dårligere levevilkår for vilde
dyr og planter. Der er med andre ord brug
for at nytænke måden vores arealer bliver
brugt på.
Kilder: COWI: Natur og miljø 2014. Miljøtilstandsrapporten.
Høringsudkast, Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universi-
tet: Natur & Miljø 2009 , Danmarks Statistik: BDF11: Bedrifter
efter område, type, bedrifter og areal, Levin, G. & Normander, B.
2008: Arealanvendelse i Danmark siden slutningen af 1800-tal-
let., Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. – Faglig
rapport fra DMU nr. 682., Skov og Naturstyrelsen, Miljøminister-
iet: Skov og Natur i tal 2010, Ph.d. Henning Otte Hansen (årstal
ukendt): Strukturforhold i landbruget – i internationalt perspektiv
http:/
/akademiet.dlbr.dk/NR/rdonlyres/50B84FD9-A8ED-498C-
8B33-AFC3C600713F/0/Strukturforholdilandbruget.pdf
*Seneste opgørelse fra 2010
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
Jordfordeling
– et velkendt værktøj
med ny funktion
Netop nu bliver der igangsat en række initiativer til at
forandre anvendelsen af vores arealer. Men hver især er de
tænkt ud fra enkeltstående interesser frem for tværgående
løsninger, som tager afsæt i lodsejerens frie vilje og bygger
bro mellem modstridende interesser.
Jordfordeling er værktøjet, som kan skabe
løsninger på tværs af en mangfoldighed af
interesser. Men der er behov for at se på
jordfordeling på en ny måde.
løses op for hidtil uudnyttet brug af arealer-
ne. Ved at lægge puslespillet forfra bliver der
plads til at tilgodese flere interesser og ska-
be synergier i arealanvendelsen.
Gennem mange år har jordfordeling på
den måde ført til en ændret arealanvendel-
se. Men det har været med ensidige formål
– dvs. enten en bedre landbrugsstruktur
eller anlæg af ny infrastruktur, eller bedre
vandmiljø eller skovrejsning – og ikke alle
formål samtidigt. Dermed går en række
samfundsmæssige gevinster tabt i jordfor-
delingen.
Puslespil af jordlodder
Jordfordeling er et puslespil, hvor der byttes
jord gennem forhandling mellem de delta-
gende lodsejere. Omlægningerne sker gen-
nem køb og salg af jordlodder. Formålet er
at fordele de deltagende jordlodder på en
mere hensigtsmæssig måde i forhold til den
ønskede arealanvendelse. Resultatet er, at
ejendoms- og ejerstrukturen bliver tilpasset
ejerens fremtidsønsker samtidig med, at der
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
1549222_0007.png
”Lavbundsarealer, skrænter og fragmenterede
arealer kræver ofte en ekstra indsats for at
give et godt dyrkningsafkast. Men her er natur-
værdierne ofte også bedst bevarede eller kan
genskabes med et godt resultat for få penge.
Det potentiale kan jordfordeling løse op for”.
Thyge Nygaard, landbrugspolitisk
medarbejder, DN
”Forbedrede rekreative muligheder er sidege-
vinster ved jordfordeling, som særligt skal blive
løftet frem og dokumenteret. Bedre rekreative
muligheder og attraktive landdistrikter gør
netop jordfordeling interessant for et meget
bredt udsnit af befolkningen”.
Anker Madsen, chefkonsulent,
Friluftsrådet
”Når den enkelte landmands ejerskab til jorden
bliver respekteret, skaber vi bedre løsninger end
med påbud og forbud. Netop derfor kan jordfor-
deling understøtte attraktive landdistrikter med
plads til både udvikling af landbrugserhvervet,
beskyttelse af naturen og rekreative muligheder”.
Trine Eide, Landbrug & Fødevarers repræsentant
og planchef i SEGES
”Dokumentation af de flersidige gevinster
ved jordfordeling kan være en øjenåbner for,
at jordfordeling understøtter ”det gode liv på
landet”. Dermed kan vi trække udviklingen væk
fra at skabe endimensionelle produktionsland-
skaber over hele landet”.
Bo Fisker, projektleder,
DGI
”Den største styrke ved jordfordeling er,
at ingen planer og mål bliver tvunget igen-
nem. Forandringer i brugen af arealerne sker
gennem frivillighed. Derfor er jordfordeling et
columbus- æg, som kan skabe markante effek-
ter langt flere steder, end det gør i dag”.
Keld Andersen, KL’s repræsentant og
afdelingsleder i Vejle Kommune
”Med kloge prioriteringer kan jordfordeling
sørge for, at vi tilgodeser mange andre hensyn
end land- og skovbrugets strukturforhold. Det er
naturen, biodiversiteten, miljøet, landdistriktsud-
viklingen, de rekreative værdier, klimaet og me-
get mere. Det er multifunktionel jordfordeling”.
Hans M. Hedegaard,
Dansk Skovforening
”Jordfordeling er et centralt redskab til at
sikre, at økologiske køer kan komme på græs
uden for stalddøren, samtidig med at flere sam-
menhængende arealer til græsning gavner både
natur og landbrug. Men jordfordeling handler
om mere end det – det handler om at skabe mer-
værdi lokalt i samfundet. Det er værdier, som bør
tælle med i landbrugsproduktionens bundlinje”.
Claus Østergaard, planteavlskonsulent,
Økologisk Landsforening
Med udgangspunkt i Collective Impact arbejds-
metoden har gruppen skabt et perspektivrigt og
bredt forankret projekt, som kan bidrage med
ny viden om det brede samfundsøkonomiske
udbytte af jordfordeling. Når så mange parter
trækker i samme retning, er der grobund for at
opnå en bedre, værdiskabende og fremtidssik-
ret anvendelse af arealer i det åbne land.
Stine Lea Jacobi, programchef,
Realdania
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
1549222_0008.png
Den danske tradition for jordfordeling har
sine rødder tilbage til landboreformerne,
der udsprang af Udskiftningsforordnin-
gen fra 1781. Formålet var at opnå en
mere effektiv udnyttelse af arealerne og
dermed en øget landbrugsproduktion.
Derfor blev landsbyernes dyrkningsfæl-
lesskaber ophævet for til gengæld at
samle dyrkningsjordene rundt om de en-
kelte gårde i så kort afstand som muligt.
Udskiftningen af jordene rullede ud over
landet, og ved begyndelsen af 1800 var
landskabet fundamentalt forandret.
For 200 år siden
For 100 år siden
I 1899 blev det muligt at få statslån til køb af få hektar jord til etablering
af små husmandssteder, de såkaldte statshusmandsbrug. Efterhånden
som koloniseringen af den uopdyrkede jord skred frem, kneb det med
arealressourcerne. Samtidig var der opstået en husmandsbevægelse,
hvis praktiske formål var at gøre brugene så store, at de kunne forsørge
en familie. Det førte til, at der i 1919 blev vedtaget en række love for
at fordele jorden anderledes, bl.a. blev præstegårdsjorde inddraget og
anvendt til husmandssteder. Det blev også muligt at oprette en ny type
husmandsbrug, jordrentebrug, som kom til verden ved, at staten still-
ede jord til rådighed, mod at brugeren forrentede jordværdien. Tilsam-
men greb de nye muligheder voldsomt ind i landets ejendomsmønstre.
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
1549222_0009.png
I 1990´erne blev der indført særlige
tilskud, der gjorde planlægningen
I 1940’erne og flere årtier frem blev
jordfordeling anvendt som led i
landindvindingsprojekter, hvor lav-
vandede søer og enge blev drænet
og forvandlet til dyrkede landbrugs-
jorde og græsarealer. F.eks. blev in-
strumentet brugt i forbindelse med
inddæmningen af Lammefjorden til
fordel for landbrugets produktions-
muligheder.
af jordfordelingen til et gratis gode,
som en gruppe af landmænd kunne
anmode om. Det motiverede lokale
landmænd til at tage initiativ til jord-
fordelingsprojekter for at øge produk-
tiviteten og konkurrenceevnen for de
deltagende bedrifter. I 2006 ophørte
den statslige finansiering til traditi-
onel jordfordeling med udvikling af
landbruget som formål.
1940’erne
1990-2006
2015
I dag er jordfordeling blevet et redskab til at løse opgaver i områder
med offentligt initierede projekter med snævre formål. Mange af pro-
jekterne gennemføres for EU-tilskudsordninger, der kun finansier-
er aktiviteter, som understøtter specifikke mål – f.eks. enten bedre
vandmiljø eller skovrejsning, men ikke begge dele samtidigt. Senest
har Natur- og Landbrugskommissionen anbefalet ”bedre jordfordel-
ing”, ligesom Danmarks Naturfredningsforening, Landbrug & Føde-
varer, Økologisk Landsforening, KL og forskningsmiljøet har efterlyst
multifunktionel jordfordeling. Dermed er der nu momentum til at
gentænke jordfordelingsinstrumentet til at realisere multiple sam-
fundsmæssige mål og planer.
Kilde: Esben Munk Sørensen 1987. Lokal Landbrugsplanlægning – en undersøgelse af dansk jordfordeling-
spraksis 1979-84 og om forandring af landbrug og landskab. Serie om offentlig planlægning nr. 21. Aalborg
Universitetsforlag. Morten Hartvigsen 2014. Land consolidation and land banking in Denmark – tradition,
multi-purpose and perspectives. I Tidsskrift for Kortlægning og Arealforvaltning, år 122, Vol. 47, 1-7 (2014)
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
1549222_0010.png
Fremtidens
jordfordeling
Fremtidens jordfordeling handler om både landbrug, natur,
vandmiljø, klima og rekreative muligheder – og dermed
landdistriktsudvikling i bred forstand.
Ambitionen for dette projekt er at inspi-
rere til multifunktionel jordfordeling i
hele landet, hvor jordfordelingen fra start
har til formål at tilgodese alle arealinte-
resser i et givent lokalområde. Multifunk-
tionel jordfordeling gavner på samme
tid udvikling i jordbrugserhvervet ved at
samle landbrugsjordene på de bedste
dyrkningsarealer og i kort afstand fra de
enkelte landbrugsbedrifter, en rigere na-
tur, et renere vandmiljø, rekreative mu-
ligheder og attraktive landdistrikter. Det
er en fremtidssikret anvendelse af area-
lerne i det åbne land.
Multifunktionel jordfordeling skal sikre,
at de uudnyttede samfundsmæssige ge-
vinster, der gemmer sig i det åbne land,
bliver indfriet. En sådan bæredygtig løs-
ning varetager mange forskellige area-
lanvendelser på nye og fremsynede må-
der.
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
Nyt samarbejde om
fælles løsninger
Brug for nytænkning
Det er nødvendigt at arbejde sammen for at
få plads til alle interesserne i brugen af Dan-
marks lille areal. Problemstillingen kræver
en fælles løsning.
I Collective Impact styregruppen:
Det åbne
land som dobbelt ressource
arbejder parter-
ne sammen om løsninger på nogle af disse
komplekse problemer.
Ikke for at snakke og koordinere. Men for at
arbejde hen imod fælles, målbare og lang-
sigtede mål, som er nødvendige at opnå den
forandring, der kan mærkes og ses. Arbejds-
formen er baseret på en række grundlæg-
gende principper, som handler om at løse
problemer i fællesskab for at skabe varige,
dokumenterbare forandringer. Et af prin-
cipperne er, at der skal være fælles dataind-
samling og måling på tværs af alle aktører
med henblik på at skabe fælles engagement
og ansvarlighed.
Collective Impact-samarbejder handler om
at skabe handlinger, som kan mærkes.
Ny samarbejdsform
Nogle samfundsproblemer er for komplek-
se til, at en organisation eller person kan
løse dem alene. Komplekse problemstillin-
ger kræver at blive løst i fællesskab – med
parter på tværs af sektorer og nationale el-
ler lokale interesser med et langsigtet mål
for øje.
Collective Impact er en ny arbejdsform, som
giver redskaberne til at skabe forandring
der, hvor ingen har formået at løse en pro-
blematik og som kalder på, at alle der kan
og bør gøre en forskel sætter sig sammen.
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 25/9-15 fra Collective Impact Det åbne land som dobbelt ressource om styrket facilitering af jordfordeling kan give flere samfundsgevinster
1549222_0012.png
Følgende parter har fundet sammen i et
konstruktivt samarbejde i den såkaldte
Collective Impact styregruppe:
Det åbne
land som dobbelt ressource:
Kommunernes Landsforening, Landbrug
& Fødevarer, Friluftsrådet, Økologisk
Landsforening,
Danmarks
Naturfred-
ningsforening, Dansk Skovforening, DGI,
Realdania, Danmarks Jægerforbund, Dan-
marks Sportsfiskerforbund, Bæredygtigt
Landbrug, Naturstyrelsen, NaturErhverv-
styrelsen, Energistyrelsen samt Ministeriet
for By-, Bolig- og Landdistrikter.
collective-impact.dk