Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 68
Offentligt
11. september 2015
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fødevarer
(Ændret
finansiering af kontrolkampagner og kosttilskudskontrol, og rekvireret vejledning )
§1
I lov om fødevarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 467 af 15. maj 2014, foretages følgende ændringer:
1.
§ 45, stk. 5,
affattes således:
»Stk. 5.
Offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er autoriseret eller regi-
streret som fødevarevirksomhed, bortset fra primærproducenter, betaler til finansiering af Fødevare-
styrelsens kontrolkampagner 467 kr. årligt. Beløbet opkræves for hvert produktions- eller forret-
ningssted. Beløbet pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebe-
løb og offentliggøres ved bekendtgørelse. For 2016 opkræves dog 404 kr. «
2.
I
§ 45, stk. 6,
ændres »12.500 kr.« til: » 7.930 kr.«, og «1.000 kr.« ændres til: »634 kr.«
3.
§ 45, stk. 7,
ophæves.
Stk. 8 - 12 bliver herefter stk. 7 -11.
4.
I § 45, stk. 9, som bliver stk. 8, ændres »stk. 8« til: »stk. 7«.
5.
I §
45, stk. 10,
som bliver stk. 9, ændres »de i stk. 6 og 8 nævnte beløb« til: »de i stk. 5, 6 og 7
nævnte beløb«, og »omfattet af stk. 6 og 8« ændres til: »omfattet af stk. 5, 6 og 7«.
6.
Efter § 56 a indsættes som ny kapiteloverskrift:
»Kapitel 13 a
Forhåndsgodkendelse og rekvireret vejledning«
7.
Efter § 56 b indsættes før kapitel 14:
1
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
»
§ 56 c.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om rekvireret vejledning på et område,
der er omfattet af denne lov eller regler udstedt i medfør af loven. Der kan herunder fastsættes reg-
ler om, på hvilke områder og under hvilke omstændigheder vejledningen kan gives.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling til hel eller delvis dækning af de faktiske om-
kostninger forbundet med vejledning efter stk. 1.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, har virkning fra den 1. januar 2015.
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de æn-
dringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
2
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning
Betaling for kampagnekontrol og kosttilskudskontrol
2.1.
Gældende ret
2.2.
Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser
2.3.
Lovforslagets indhold
Rekvireret vejledning
3.1. Gældende ret
3.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser
3.3. Lovforslagets indhold
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
3
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
1. Indledning
Den 16. april 2015 indgik den daværende regering og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti et fireårigt forlig om fødevarekontrollen, Fø-
devareforlig 3 (2015-2018).
Forliget indeholder en lang række tiltag, der skal iværksættes. Enkelte af tiltagene kræver ændring
af lovgivningen, hvilket er den primære baggrund for lovforslaget.
Med det forrige fødevareforlig af 28. juni 2010, Fødevareforlig 2, blev det besluttet, at fødevarekon-
trollen skulle styrkes gennem indførelse af kampagnekontrol, og at denne skulle finansieres af er-
hvervet. Der blev derfor til finansiering af kampagnekontrollen ved lov nr. 604 af 14. juni 2011 om
ændring af fødevareloven indsat bestemmelser i fødevareloven, som hjemlede opkrævning af et
årligt beløb hos fødevarevirksomheder, der havde fødevarenæringsbrev i henhold til lov om næ-
ringsbrev til visse fødevarevirksomheder, og som i den forbindelse betalte et årligt beløb pr. næ-
ringsbrev til næringsbasen.
Som led i den daværende regerings vækstpakke blev lov om næringsbrev til visse fødevarevirksom-
heder ophævet med virkning fra 1. januar 2015. Da der således ikke længere er krav om, at fødeva-
revirksomheder skal have et næringsbrev, har det fra 1. januar 2015 ikke været muligt at knytte op-
krævningen af afgiften for kampagnekontrol sammen med opkrævningen for opretholdelsen af et
næringsbrev, sådan som fødevareloven forudsætter, og derfor har det været nødvendigt at tilveje-
bringe hjemmel til fortsat opkrævning ved tekstanmærkning. Denne tekstanmærknings bestemmel-
ser om opkrævningen foreslås nu indsat i fødevareloven. Samtidig foreslås de hidtidige bestemmel-
ser om opkrævning af afgiften sammen med opkrævningen for opretholdelsen af et næringsbrev
ophævet. Endvidere er det som et led i Fødevareforlig 3 besluttet, at kampagnekontrollen skal styr-
kes ved, at erhvervets betaling fra 2017 øges med ca. 16 %. Da taksterne for dette fremgår af føde-
vareloven, foreslås disse således ændret.
I 2011 blev der, ligeledes som et led i Fødevareforlig 2, indført en styrket kontrol af kosttilskud.
Kontrollen er finansieret af den berørte branche. Med Fødevareforlig 3 er det besluttet, at der skal
ske en nedsættelse af betalingen til finansiering af den styrkede kontrol af kosttilskud med ca. 37 %.
Taksterne for denne betaling foreslås derfor også ændret.
Det kan oplyses, at Fødevareforlig 3 endvidere indeholder visse ændringer i fødevarekontrollen,
som har afledte konsekvenser for virksomhedernes gebyrbetaling. Det drejer sig om lavere kontrol-
frekvenser for de planlagte gebyrbelagte tilsyn i engrosvirksomheder, som således medfører lavere
gebyrbetaling for de pågældende virksomheder. Desuden medfører kontrolomlægningerne i forliget
samlet set, at der forventes lidt færre gebyrbelagte opfølgende kontrolbesøg end i dag. Disse afledte
konsekvenser forventes fra 2017 at medføre, at erhvervets gebyrbetaling reduceres med ca. 2,0 mio.
kr. årligt samlet set.
Endelig er det som led i Fødevareforlig 3 besluttet, at fødevarevirksomheder skal have mulighed for
at rekvirere vejledning af Fødevarestyrelsen mod betaling ud over den vejledning, der allerede gives
til virksomhederne, og på en række nærmere afgrænsede områder. Ønsket er tillige blevet rejst af
fødevareerhvervet forud for forligsforhandlingerne og i forbindelse med undersøgelser på fødevare-
området, gennemført i 2014 som led i den daværende regerings vækstplan for fødevarer (»vækst-
tjek« og »nabotjek«).
4
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
Det foreslås på den baggrund, at miljø- og fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
rekvireret vejledning mod betaling på områder inden for fødevarelovgivningen.
2. Betaling for kampagnekontrol og kosttilskudskontrol
2.1. Gældende ret
Fødevarekontrol skal som udgangspunkt finansieres ved afgifter og gebyrer. Bestemmelserne her-
om findes i fødevarelovens § 45.
Efter fødevarelovens § 45 stk. 5, skal fysiske eller juridiske personer, der har fødevarenæringsbrev i
henhold til lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, og som i den forbindelse betaler et
årligt beløb pr. næringsbrev til finansiering af udgifter ved Erhvervs- og Selskabsstyrelsens admini-
stration af næringsbrevsordningen, betale 600 kr. (2011- niveau) årligt pr. næringsbrev til finansie-
ring af Fødevarestyrelsens kontrolkampagner. I 2014 udgjorde beløbet 619 kr. Det årlige provenu i
2015 er budgetteret til 15,8 mio. kr.
Betaling for kampagnekontrol er imidlertid siden 1. januar 2015 blevet opkrævet i henhold til tekst-
anmærkning 166 ad § 24 på finansloven. Tekstanmærkningen blev indsat i finansloven for 2015,
fordi lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder som led i den daværende regerings vækst-
pakke blev ophævet med virkning fra 1. januar 2015, jf. lov nr. 1370 af 16. december 2014 om op-
hævelse af lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder og om ændring af lov om restaurati-
onsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. Da der således ikke længere var krav om, at fødevarevirk-
somheder skulle have et næringsbrev, har det fra 1. januar 2015 ikke været muligt at knytte op-
krævningen af betalingen til kampagnekontrol sammen med opkrævningen for opretholdelsen af et
næringsbrev, sådan som fødevarelovens bestemmelser om opkrævning til kampagnekontrollen for-
udsætter, og derfor måtte hjemmel til fortsat opkrævning tilvejebringes ved tekstanmærkning.
Betalingsmodellen, som er iværksat ved tekstanmærkning nr. 166 ad § 24 på finansloven for 2015,
foreslås nu overført til fødevareloven i overensstemmelse med gældende principper om, at tekstan-
mærkninger snarest bør indarbejdes i lovgivningen.
Betalingspligten efter tekstanmærkning nr. 166 beror på, at virksomhederne er registreret eller auto-
riseret til fremstilling eller forhandling af fødevarer eller fødevarekontaktmaterialer, og at de er
momsregistrerede.
Kampagnekontrolbesøg er typisk målrettet et eller flere kontrolemner indenfor et specifikt område,
som de tilsynsførende går i dybden med under kontrolbesøget, og som normalt ikke indgår i basis-
kontrollen. Det kan for eksempel være dokument- og regnskabskontrol, ny lovgivning, ulovlig fø-
devarevirksomhed og områder, som indebærer en særlig risiko eller er vanskelige at kontrollere, for
eksempel svindel. Da kontrolkampagnerne løbende vurderes og målrettes i forhold til den aktuelle
situation, kan alle fødevarevirksomheder registreret hos Fødevarestyrelsen i princippet blive under-
givet kampagnekontrolbesøg som supplement til basiskontrollen. Alle disse virksomheder bidrager
derfor til finansieringen af kampagnekontrollen med undtagelse af de mindste virksomheder med en
årlig omsætning under 50.000 kr., som er fritaget ved en regel om, at betalingen kun opkræves fra
momsregistrerede virksomheder og fra offentlige institutioner, der er registreret hos Fødevarestyrel-
sen.
5
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
Som definition på offentlige institutioner anvendes den samme definition, som har fundet anvendel-
se i lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder og lov om restaurationsvirksomhed og al-
koholbevilling m.v. Det vil sige, at som offentlig institution betragtes en virksomhed, for hvilken
det offentlige er forpligtet til at dække et eventuelt underskud på driften. Drives virksomheden af en
selvejende institution med delvis offentlig ledelse og med pligt for det offentlige til underskuds-
dækning, betragtes institutionen altså som offentlig. Det er derimod ikke tilstrækkeligt, at der ydes
tilskud til og føres tilsyn med virksomheden.
Den styrkede kontrol af kosttilskud blev med Fødevareforlig 2 indført i 2011 og består dels af en
produktsikkerhedskontrol og dels af kontrol af markedsføringen af kosttilskud over internettet. Kon-
trollen finansieres af branchen ved, at der opkræves et årligt beløb på 12.500 kr. (2011-niveau) fra
hver af de omfattede virksomheder samt et årligt beløb på 1.000 kr. (2011-niveau) for hvert anmeldt
kosttilskud.
2.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor af pkt. 2.1., er betaling for kampagnekontrol siden 1. januar 2015, hvor
lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder som led i den daværende regerings vækstpakke
blev ophævet, blevet opkrævet i henhold til tekstanmærkning 166 ad § 24 på finansloven. I over-
ensstemmelse med gældende principper om, at tekstanmærkninger snarest bør indarbejdes i lovgiv-
ningen vurderer Miljø- og Fødevareministeriet, at tekstanmærkningens indhold bør flyttes til føde-
varelovens § 45. Som et led i Fødevareforlig 3 sættes taksten samtidig op med virkning fra 2017.
I perioden siden den styrkede kontrol af kosttilskud blev indført, er det ministeriets vurdering, at
omfanget af overtrædelser af kravene til produktsikkerhed har været faldende. Der ses altså mar-
kedsføring af et lavere antal nye produkter med indhold af sundhedsskadelige stoffer. Andre over-
trædelser er imidlertid ikke væsentligt reduceret. Det drejer sig for eksempel om, at kosttilskudde-
nes særlige indhold ikke er godkendt, og at der over internettet markedsføres kosttilskud med hel-
bredsskadeligt indhold, samt at kosttilskud anprises på en måde, der er egnet til at vildlede forbru-
gerne med hensyn til produkternes egenskaber og virkninger.
Det er på denne baggrund vurderingen, at der er grundlag for at nedsætte produktsikkerhedskontrol-
len af kosttilskud med 50 %, mens den øvrige kontrol bør videreføres uændret. Det er derfor som
led i Fødevareforlig 3 besluttet at nedsætte virksomhedernes betaling med ca. 37 % med virkning
fra 1. januar 2015. Ministeriet finder det acceptabelt at gennemføre denne takstændring med tilba-
gevirkende kraft, da den er begunstigende for alle de berørte virksomheder.
2.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at betalingsmodellen for kontrolkampagner, som i dag findes i tekstanmærkning nr.
166 ad § 24 på finansloven, indarbejdes i fødevareloven. Der opkræves et fast årligt beløb til finan-
siering af kontrolkampagner. Beløbet foreslås fastsat til 467 kr. Det er hensigten at fastsætte regler
om, at opkrævningen indtil videre sker pr. P-nummer i overensstemmelse med, at det er de geogra-
fiske P-enheder, der udsættes for kontrol. En virksomhed kendetegnes ved et CVR-nummer med et
eller flere tilknyttede P-numre, eller ved et CPR-nummer, hvis den ikke er momsregistreret.
En P-enhed repræsenterer det sted, hvorfra der drives virksomhed. En virksomhed med et CVR-
nummer kan have mere end én P-enhed, hvis der drives virksomhed fra flere adresser.
Beløbet foreslås for 2016 fastsat til 404 kr., svarende til den for 2015 fastsatte takst på 404 kr., idet
den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks for 2016 er så lav, at det
6
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
ikke betinger en forhøjelse. Ved fastsættelsen af taksten er der taget hensyn til, at beløbet skal
dække samtlige omkostninger til kampagnekontrol, herunder tab på debitorer. Som et led i Fødeva-
reforlig 3 er det besluttet at tilføre kampagnekontrollen flere midler fra 2017 gennem en takstforhø-
jelse, således at det årlige provenu søges hævet med ca. 16 %, så der i 2017 opnås et samlet provenu
på ca.18,2 mio. kr. Der er i taksten fra 2017 indregnet et nominelt højere tab på debitorer, idet der
sendes fakturaer ud til virksomhederne for et højere beløb end før 2017, jf. at kontrollen styrkes fra
2017.
Det foreslås endvidere, at taksten i § 45, stk. 6, for den årlige betaling til kosttilskudskontrol pr.
virksomhed, der har anmeldt kosttilskud, nedsættes fra 12.500 kr. til 7.930 kr., og at den årlige beta-
ling pr. anmeldt kosttilskud nedsættes fra 1.000 kr. til 634 kr.
3. Rekvireret vejledning
3.1. Gældende ret
Fødevarestyrelsen har som offentlig myndighed en pligt efter forvaltningslovens § 7 til at yde vej-
ledning i fornødent omfang til personer og virksomheder, der selv retter henvendelse om spørgsmål
inden for styrelsens område, ligesom styrelsen har pligt til at vejlede virksomhederne i forbindelse
med afgørelsessager osv. Efter god forvaltningsskik følger der endvidere en udstrakt vejlednings-
pligt på en række andre områder.
Udover de almindelige forvaltningsretlige regler er der ikke i dag bestemmelser i fødevareloven, der
specifikt vedrører styrelsens vejledningsvirksomhed. Af bemærkningerne til fødevareloven (LSF
145, 2004/2) følger dog, at Fødevarestyrelsens vejledning ikke må begrænse virksomhedernes an-
svar for at overholde lovgivningen, og at den heller ikke må medføre indskrænkninger i fødevare-
kontrollens kontrol- og sanktionsmuligheder.
Fødevarestyrelsen yder allerede i dag vejledning i udstrakt omfang. Dette sker bl.a. i forbindelse
med styrelsens kontrolbesøg i virksomhederne. Herudover er der indført en startpakke for nye føde-
varevirksomheder, som det med Fødevareforlig 3 er besluttet at videreføre til 2018. Med startpak-
ken giver Fødevarestyrelsens tilsynsførende særlig hjælp og vejledning til nye virksomheder, så de
kan komme godt i gang. Det sker bl.a. via udvidet førstegangskontrol, hvor der ved første kontrol-
besøg i en ny virksomhed lægges vægt på vejledning. Fødevarestyrelsen holder herudover informa-
tionsmøder om fødevarelovgivningen.
Udover startpakken og den almindelige vejledning, der ydes i forbindelse med kontrol af virksom-
hederne, yder styrelsen en udstrakt vejledning i form af telefonisk vejledning fra styrelsens Kunde-
rådgivning og information på hjemmesiden, herunder guides og et leksikon over aktuelle emner
eller områder inden for styrelsens områder eller links til for eksempel relevant lovstof. Fødevaresty-
relsen har endvidere udviklet digitale vejledninger på en række områder, bl.a. en vejledning om
autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v., der udover selve vejledningsteksten lin-
ker til en række oversigter, virksomhedsskabeloner mv.
Ved ændring af fødevareloven i 2010 blev der med § 56 b indført hjemmel til at etablere forhånds-
godkendelsesordninger. Hjemmelen er endnu ikke udmøntet. Det følger dog af Fødevareforlig 3, at
der igangsættes et pilotprojekt, som skal tilbyde virksomheder mod betaling en mulighed for for-
håndsgodkendelse af indretning af fødevarevirksomheder.
7
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
3.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor af pkt. 3.1., yder Fødevarestyrelsen allerede i dag vejledning i udstrakt
omfang. Dette sker bl.a. i forbindelse med styrelsens kontrolbesøg i virksomhederne og i form af
den vejledning, som består i information på styrelsens hjemmeside. I forbindelse med undersøgelser
på fødevareområdet, gennemført i 2014 som led i den daværende regerings vækstplan for fødevarer
(»væksttjek« og »nabotjek«), er der fra virksomheder og brancheorganisationer i 2014 rejst ønske
om, at Fødevarestyrelsens vejledningsaktiviteter udvides yderligere, således at det bliver muligt at
rekvirere vejledning, som ligger udover den vejledning, der allerede ydes til opfyldelse af styrelsens
forvaltningsretlige forpligtelser som offentlig myndighed, for eksempel mere specificeret, individu-
el vejledning på et givent område.
På denne baggrund er det som led i Fødevareforlig 3 besluttet, at fødevarevirksomhederne skal have
mulighed for at rekvirere brugerbetalte vejledningsbesøg, hvor virksomhederne får mulighed for at
drøfte konkrete problemstillinger. Det er derfor hensigten at iværksætte en ordning, der åbner mu-
lighed for, at virksomhederne kan rekvirere vejledning mod betaling. Den rekvirerede vejledning vil
enten finde sted hos virksomheden eller i en af Fødevarestyrelsens lokaliteter. Vejledningen vil i
udgangspunktet blive udført af den eller de tilsynsførende, der normalt fører tilsyn med virksomhe-
den, eller fra den lokale fødevareenhed, hvor virksomheden hører under, men det kan efter en kon-
kret vurdering også besluttes, at andre medarbejdere, for eksempel fra Fødevarestyrelsens hoved-
kontor i Glostrup, varetager vejledningen.
Et rekvireret vejledningsbesøg vil finde sted i henhold til en særlig aftale indgået mellem virksom-
heden og Fødevarestyrelsen og vil således ikke kunne finde sted i direkte forbindelse med et egent-
lig kontrolbesøg, der som udgangspunkt skal ske uden varsel. Det bemærkes dog, at kontrolbesøg
varsles over for de virksomheder, som er omfattet af udvidet førstegangskontrol, men for disse for-
ventes det ikke, at der vil være behov for at rekvirere yderligere vejledning, da vejledningen i for-
bindelse med dette besøg allerede er udvidet.
Fødevarestyrelsen vil også ved ydelsen af rekvireret vejledning skulle varetage sine opgaver som
kontrolmyndighed. Det betyder, at hvis der ved et besøg i virksomheden som led i rekvireret vej-
ledning observeres overtrædelser af fødevarelovgivningen, skal besøget overgå til et kontrolbesøg
med tilhørende kontrolrapport efter sædvanlige retningslinjer, herunder iagttagelse af de almindeli-
ge forvaltningsretlige principper for udførelse af kontrollen, f.eks. partshøring i tilfælde af sanktio-
nering af den konstaterede overtrædelse. Et kontrolbesøg anses herudover som et tvangsindgreb i
retssikkerhedslovens forstand, så også disse regler iagttages i forbindelse med udførelsen af besø-
get, når dette overgår fra et vejledningsbesøg til et kontrolbesøg. Virksomheden skal således blandt
andet oplyses om det faktiske grundlag for at gennemføre kontrollen, og at den kan lade sig repræ-
sentere eller bistå af andre under kontrolbesøget. Desuden skal virksomheden ved besøgets afslut-
ning have udleveret en kontrolrapport. Om den rekvirerede vejledning kan videreføres eller afsluttes
enten umiddelbart før eller efter kontrolbesøget, afhænger af en konkret vurdering, hvor bl.a. over-
trædelsens karakter og virksomhedens reaktion indgår. Virksomheden skal informeres fuldt ud om
dette, inden der indgås aftale om rekvireret vejledning, og den tilsynsførende vil i relation til kon-
trolfunktionen i givet fald skulle følge de sædvanlige retningslinjer for kontrol.
Herudover vil det klart fremgå af den aftale, der udarbejdes forud for det rekvirerede vejledningsbe-
søg, at oplysninger, der tilvejebringes i forbindelse med vejledningsbesøget, vil kunne anvendes
som led i Fødevarestyrelsens almindelige tilsyn, herunder til brug for sanktionering af konstaterede
8
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
overtrædelser. Ved indgåelse af aftalen ligger vil den pågældende virksomhed således have accepte-
ret, at Fødevarestyrelsen kan anvende eventuelle oplysninger, som er fremkommet i forbindelse
med den rekvirerede vejledning, i sanktioneringsøjemed.
Der vil i princippet kunne ydes rekvireret vejledning om de fleste områder under fødevarelovgiv-
ningen, eksempelvis regler for kosttilskud, anprisninger, mærkning, forhold af betydning for im-
port/eksport, fødevarekontaktmaterialer, autorisation og registrering af fødevarevirksomheder samt
generelle hygiejnemæssige forhold af betydning for virksomheders drift og indretning. Der vil også
kunne ydes vejledning om f.eks. primærproducenters stalddørssalg af visse animalske fødevarer.
Det er hensigten, at der vil blive fastsat nærmere regler i en bekendtgørelse om, hvilke områder der
vil være omfattet af ordningen.
Den vejledning, der kan ydes ved et rekvireret besøg, er i princippet den samme som den vejled-
ning, Fødevarestyrelsen allerede i dag yder ved for eksempel et almindeligt kontrolbesøg eller ved
henvendelse til Kunderådgivningen i Fødevarestyrelsen. Men hvor kontrolbesøget normalt vil cen-
trere sig om de emner, som naturligt dukker op i forbindelse med kontrolbesøget, vil det rekvirerede
vejledningsbesøg centrere sig om de emner, som virksomheden ønsker vejledning om. Herudover
vil det rekvirerede vejledningsbesøg finde sted på et tidspunkt, som passer ind i virksomhedens
drift, i modsætning til kontrolbesøg, der i udgangspunktet finder sted uden varsel. Det rekvirerede
vejledningsbesøg kan også tidsmæssigt være af længere varighed, end der er mulighed for indenfor
rammerne af et almindeligt kontrolbesøg. Den opfølgende vejledning, som der kan være behov for i
forlængelse af et almindeligt kontrolbesøg, vil ikke være omfattet af den rekvirerede vejlednings-
ordning, men af den almindelige vejledningsforpligtelse, myndigheder har efter forvaltningsloven
og efter principperne om god forvaltningsskik.
Den rekvirerede vejledningsordning skal også ses som et tilbud til de virksomheder, som ønsker
mere specifik vejledning og hjælp til at finde for eksempel de rette blanketter og vejledninger på
hjemmesiden, og hvor styrelsens medarbejdere kan hjælpe med at gennemgå relevante tekster så-
som lovgivning, vejledninger m.v. sammen med virksomheden eller vejlede om, hvordan eksem-
pelvis virksomheden kan udarbejde et egenkontrolprogram uden konkret at bistå med selve udar-
bejdelsen af dette. Fødevarestyrelsens almindelige vejledning berøres derfor ikke af etablering af
muligheden for rekvireret vejledning. De to former for vejledning vil supplere hinanden.
Den rekvirerede vejledning giver virksomhederne mulighed for at betale sig til mere vejledning, for
eksempel i forbindelse med overvejelser om nye aktiviteter. Der vil alene være tale om vejledning
og ikke om godkendelse af for eksempel et givent produkt, eller en given procedure eller lignende.
Der vil være stort fokus på ikke at overskride grænsen til den rådgivning, som udføres af private
konsulenter og lignende. Dette gør sig særligt gældende inden for bl.a. områderne mærkning, egen-
kontrol og risikoanalyse. Det bør derfor være en klar forudsætning for ordningen med rekvireret
vejledning, at den ikke indholds- og emnemæssigt overskrider grænsen for, hvad der vil kunne
rummes inden for Fødevarestyrelsens sædvanlige vejledning, og at det særlige i ordningen alene er,
at det tidsmæssigt kan være af længere varighed og på et tidspunkt, der så vidt muligt sker efter
ønske fra virksomheden.
Der vil således ikke være tale om rådgivningsvirksomhed, og Fødevarestyrelsen vil eksempelvis
ikke kunne rådgive om, hvordan en virksomhed udarbejder et egenkontrolprogram. Hvis der er be-
hov for sådan rådgivning, må virksomheden gøre brug af en privat konsulent eller anden rådgiver.
9
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
Rekvireret vejledning vil ikke sætte begrænsninger hverken for virksomhedens ansvar eller Fødeva-
restyrelsens mulighed for at kontrollere og sanktionere, hvor dette vurderes nødvendigt.
Ordningen med rekvireret vejledning vil være målrettet fødevarevirksomheder og ikke brancheor-
ganisationer eller private rådgivningsfirmaer og lignende. Der er dog intet til hinder for, at virksom-
heden ved et besøg kan være repræsenteret ved en ekstern part, jf. de almindelige regler om partsre-
præsentation, og det kan i princippet være for eksempel en privat rådgiver, en brancheorganisation
eller en advokat.
For en hensigtsmæssig administration af ordningen vedrørende et rekvireret vejledningsbesøg er det
intentionen, at der vil blive udarbejdet en blanket til bestilling af et rekvireret vejledningsbesøg og
et standardiseret aftaleudkast, hvori rammerne af vejledningen efterfølgende kan fastsættes. På bag-
grund af virksomhedens anmodning beslutter Fødevarestyrelsen, hvornår og hvor et vejledningsbe-
søg vil finde sted. Herefter sendes et udkast til en aftale med virksomheden, hvoraf det nærmere
indhold for vejledningen fremgår. I tillæg til aftalen sendes et prisoverslag, indeholdende det for-
ventede tidsforbrug til den rekvirerede vejledning inkl. planlægning og forberedelse, gældende
timetakst, evt. transportomkostninger og den samlede pris under de givne forudsætninger.
Det er som led i Fødevareforlig 3 besluttet, at den rekvirerede vejledning finansieres ved brugerbe-
taling. Dette er i overensstemmelse med det overordnede princip i fødevarelovens § 45 om, at de
virksomheder, der er omfattet af fødevarelovens kontrolordninger eller på anden måde benytter sig
af myndighedsydelser på området, også afholder omkostningerne ved disse ydelser. Ifølge lovbe-
mærkninger til § 45 ligger der heri, at der som hovedregel skal opkræves kontrolafgifter og gebyrer,
der kan dække myndighedernes faktiske omkostninger ved kontrollens gennemførelse. Taksterne
for afgifter og gebyrer skal, medmindre andet er bestemt, fastlægges således, at der opnås fuld dæk-
ning for de omkostninger, der er forbundet med det pågældende kontrolområde og således, at der
tilstræbes balance over en fire-årig periode. Dette svarer til kravene i budgetvejledningen.
Det er hensigten, at betalingen indtil videre vil bestå af et fast grundgebyr til dækning af administra-
tion og forberedelse af vejledningsbesøget, en timesats for det aftalte tidsforbrug, hvor timesatsen er
fastsat ud fra gennemsnitsberegninger og uanset medarbejderkategori (som det kendes fra fødevare-
kontrollen), og evt. med tillæg af yderligere tidsforbrug i forbindelse med vejledningsbesøget. En-
delig bør der være et ensartet gebyr for transport, uanset afstanden fra Fødevarestyrelsens lokalitet
til virksomheden. Transportgebyret bliver selvsagt ikke aktuelt i de tilfælde, hvor vejledningen fin-
der sted i en af Fødevarestyrelsens lokaliteter. For virksomheder, der ikke råder over lokaler inden
for en fødevareenheds område, vil rekvireret vejledning skulle ske hos den fødevareenhed, i hvilket
område virksomheden forventer at etablere sig. Dette gælder også for udenlandske virksomheder,
der ønsker at etablere fødevarevirksomhed i Danmark.
Det er hensigten, at ordningen vil blive evalueret efter, at den har været i kraft i en to-årig periode,
dog således, at der løbende vil kunne foretages justeringer efter behov, for eksempel af udbuddet af
emner og tilpasning af gebyrerne.
3.3. Lovforslagets indhold
På baggrund af ovenstående overvejelser foreslås der indsat en hjemmel til, at miljø- og fødevare-
ministeren kan fastsætte regler om rekvireret vejledning mod betaling. Det vil blive nærmere fastsat
i en bekendtgørelse, hvilke områder der vil blive omfattet af den rekvirerede vejledningsordning.
Områderne vil kunne justeres løbende efter behov. Som eksempel på områder, der vil kunne vejle-
10
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
des om, kan nævnes indretning og drift af fødevarevirksomheder, risikoanalyser, HACCP-baseret
egenkontrol, kemi og tilsætningsstoffer, økologi, kosttilskud, mærkning, ernærings- og sundheds-
anprisninger af fødevarer samt forhold om import/eksport.
Det foreslås, at ordningen vil være gebyrfinansieret. Det er hensigten, at opkrævningen indtil videre
vil ske som beskrevet i pkt. 3.2. ovenfor.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringerne i provenu for kampagnekontrol og styrket kontrol med kosttilskud vil medføre, at der
fra og med 2015 årligt vil blive realiseret et mindreprovenu på ca. 1,17 mio. kr. vedrørende kost-
tilskud og fra og med 2017 et årligt merprovenu på ca. 2,5 mio. kr. for kampagnekontrol. Dette
indgår som en del af aftalen om Fødevareforlig 3. For kommunerne/regionerne vil det betyde en
meromkostning på ca. 0,2 mio. kr. årligt fra 2017 som følge af stigningen i kampagnekontrolgeby-
ret. Rekvireret vejledning foreslås finansieret ved brugerbetaling.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets ændringer i provenu for kampagnekontrol og styrket kontrol med kosttilskud vurde-
res at medføre en reduceret økonomisk belastning på 1,17 mio. kr. årligt fra 2015 som følge af re-
duktionen af kosttilskudsgebyret, mens der fra 2017 vil være en øget økonomisk belastning på ca.
2,5 mio. kr. årligt som følge af stigningen i kampagnekontrolgebyret, som fordeler sig med ca. 2,3
mio. kr. på erhvervslivet og ca. 0,2 mio. kr. på kommuner o.l., dvs. at de samlede økonomiske kon-
sekvenser af forslagets ændringer i provenu for kampagnekontrol og styrket kontrol med kosttilskud
fra 2017 vil være en øget økonomisk belastning for erhvervet på ca. 1,3 mio. kr.
Det kan oplyses, at Fødevareforlig 3 endvidere indeholder visse ændringer i fødevarekontrollen,
som har afledte konsekvenser for virksomhedernes gebyrbetaling. Det drejer sig om lavere kontrol-
frekvenser for de planlagte gebyrbelagte tilsyn i engrosvirksomheder og lidt færre gebyrbelagte
opfølgende kontrolbesøg end i dag. De afledte konsekvenser forventes samlet set årligt fra 2017 at
medføre, at virksomhedernes gebyrbetaling reduceres med ca. 2,0 mio. kr. årligt. Disse konsekven-
ser er ikke indarbejdet i forslag til ændring af fødevarelovene eller i skemaet under punkt 11, idet de
vedrører gebyrtakster og kontrolomfang, som ikke er fastsat direkte i loven.
Samlet set over forligsperioden 2015-2018 forventes Fødevareforlig 3 således at medføre en samlet
reduktion af virksomhedernes gebyrbetaling med ca. 4,0 mio. kr.
Forslaget om rekvireret vejledning vil være en ydelse, som virksomhederne frit vil kunne vælge, om
de vil benytte sig af. De økonomiske og administrative konsekvenser af dette vil være afhængige af,
hvor mange der vælger at benytte sig af ordningen.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, som har vurderet, at
lovforslaget ikke medfører nye administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
11
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Finansiering af offentlig kontrol af fødevarer er reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 882/2004 (EUT L 165 af 30.4.2004, s. 1–141) om offentlig kontrol med henblik på
verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestem-
melserne overholdes (kontrolforordningen). Det fremgår af art. 26, at medlemsstaterne skal sikre, at
der er tilstrækkelige finansielle midler til rådighed til at sikre det nødvendige personale og andre
midler til offentlig kontrol. Disse midler kan tilvejebringes fra kilder, som medlemsstaterne skønner
passende, herunder almindelig beskatning eller indførelse af gebyrer eller afgifter.
Efter art. 27, stk. 4, i kontrolforordningen må gebyrer, der opkræves med henblik på offentlig kon-
trol ikke være højere end de udgifter, der afholdes af den ansvarlige kompetente myndighed.
De foreslåede ændringer i lov om fødevarer er i overensstemmelse med bestemmelserne i kontrol-
forordningen.
De foreslåede ændringer vedrørende ny finansieringsmodel for kontrolkampagner har ikke EU-
retlige konsekvenser.
9. Høring
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 11. september 2015 til den 9. oktober 2015 været i
høring hos følgende organisationer m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet, ALECTIA, Alternativfondet, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for
konditorer, bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Astma- og Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania, Biodynamisk Forbru-
gersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Bran-
cheforeningen for Kaffe og The (Niels Gade), Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i
Danmark (LIF), Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas, Cbfood ApS, Center
for Miljø og Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS - Fødevarerådgivning, Coop Dan-
mark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS, Danmarks
Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks Farve- og
Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Krebseavlerforening, Danmarks Restau-
ranter og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Akva-
kultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fødevaresupport, Dansk Fåreavl, Dansk Galop,
Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Kennel Klub, Dansk Kvæg, Dansk Landbrugsråd-
givning, Dansk Primat Sammenslutning, Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk Super-
marked, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports Centralfor-
bund, Dansk Varefakta Nævn, Dansk Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske Erhvervs-
akademier, Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske Professionshøjsko-
ler, Danske Regioner, Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske Universiteter, Datatil-
synet, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og
Jordbrug, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Dan-
12
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
1547348_0013.png
ske Dyrlægeforening, Det Danske Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det Sundhedsvidenskabelige
Fakultet - KU, Det Veterinære Sundhedsråd, DFO - Dansk Flavour Organisation, DHI - Center for
Miljø og Toksikologi, DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DTU - Fødevareinstituttet,
DTU - Veterinærinstituttet, DOSO – DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, Dyre-
fondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, Dyreværns-
rådet, E-Branchekoden ApS, Ecscom v/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, Elite
Food Aps, Emballageindustrien, EMCON, eSmiley, Eurofins Steins Laboratorium, Faglig Fælles
Forbund 3F, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus på Dyr, Foodcare, Food Diagnostics
ApS, FoodEfficiency, Forbrugerrådet, Force Technology, Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter,
Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen Fair Dog, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen
Muslingeerhvervet (FME), Forsvarets Bygnings - & Etablissementstjeneste, FS-C.dk (Food Safety
Consult), FødevareDanmark, FødevareExperten, Fødevaregruppen, Fødevarekonceptet, Gigtfor-
eningen, Greenpeace Danmark, Grøn Hverdag, Grønlands Selvstyre, Hatting-KS A/S, HELSAM,
Helsebranchens Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen, HORESTA, HygiejneGrup-
pen, Hygiejne Konsulent, Højmarklaboratoriet a/s, International Transport Danmark, Kantineleder-
nes Landsklub, KGH customs services Danmark, KGH customs services Sverige, Kopenhagen Fur,
Kommunernes Landsforening, Komply A/S, Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgi-
verforening, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet, Kræftens Bekæm-
pelse, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
Danske Fugleforeninger (LDF), Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Frie
Bønder - Levende Land, Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg, Landskontoret for Heste,
Lolex aps, Lynges E. Kontrol, Marine Ingredients, Mejeriforeningen, Møllers Fødevarerådgivning,
Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS v/ Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah),
NOPALAX, Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Plastindustrien i Danmark, Poul
Kjaerulff, Professionshøjskolerne, QESH Consult, Q-food ApS, QMS- Consult, Rådet for Dyrefor-
søg, Rådet vedrørende Hold af Særlige Dyr, Sammark, Sedan, SEGES, Sills & Løndal Rådgivning,
Aps, SKAT, Smiley-One, SPF-Danmark, Stop Spild Af Mad, Strømmen Vordingborg Produktions-
skole, SundhedsRådet, Teknologisk Institut, Tonny Møldrup, Veterinærmedicinsk Industriforening,
Videncenter for Svineproduktion, Videncentret for Landbrug, World Animal Protection Danmark,
Økologisk Landsforening.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser
Mindre udgifter
Ingen
Ingen
1,17 mio. kr. i årene 2015 og
2016
Negative konsekvenser
Merudgifter
0,2 mio. kr. for kommuner
fra 2017
Ingen
1,3 mio. kr. fra 2017
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
13
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
1547348_0014.png
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
De foreslåede ændringer vurderes at være i overensstemmelse
med EU-reglerne for finansiering af offentlig kontrol med
fødevarer i art. 26 – 28 i forordning 882/2004.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændrede affattelse af § 45, stk. 5, overfører indholdet af tekstanmærkning nr. 166 ad
§ 24 til lov om fødevarer. Bestemmelsen fastsætter, at alle offentlige institutioner og momsregistre-
rede virksomheder, som er registreret som fødevarevirksomhed hos Fødevarestyrelsen skal betale et
årligt beløb til finansiering af Fødevarestyrelsens kampagnekontrol. Ved kontrolkampagner forstås
kontrol på afgrænsede områder med behov for en særlig kontrolindsats. Kontrolområderne udvæl-
ges på baggrund af identificerede risici.
De dybdegående kontrolkampagner adskiller sig fra basiskontrollen på flere områder. Basiskontrol-
len tilrettelægges, så alle relevante lovgivningsområder kontrolleres indenfor en periode på mini-
mum 3 år. Nogle lovgivningsområder skal kontrolleres mindst én gang årligt og andre skal kontrol-
leres ved hvert kontrolbesøg. Basiskontrollen gennemføres som udgangspunkt som stikprøvekon-
trol, således at det ikke nødvendigvis er alle forhold indenfor et lovgivningsområde, som bliver kon-
trolleret i forbindelse med kontrolbesøg. Dybdegående kontrolkampagner vil derimod typisk være
målrettet et eller flere kontrolemner indenfor et specifikt område, som de tilsynsførende går i dyb-
den med under kontrolbesøget i et omfang, som normalt ikke indgår i basiskontrollen. Det kan for
eksempel være dokument- og regnskabskontrol, ny lovgivning, ulovlig fødevarevirksomhed og om-
råder, som indebærer særlig risiko eller er vanskelige at kontrollere, for eksempel svindel.
En virksomhed eller institution anses som fødevarevirksomhed, når den er autoriseret eller registre-
ret til fremstilling eller forhandling af fødevarer eller fødevarekontaktmaterialer.
Den fastsatte betaling pris- og lønreguleres årligt i overensstemmelse med den af Finansministeriet
fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks.
Til nr. 2
Det foreslås, at taksterne for styrket kontrol af kosttilskud nedsættes som følge af et reduceret behov
for at foretage den del af kontrollen, som består i produktsikkerhedskontrol. Der henvises i øvrigt til
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.
Til nr. 3
14
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
§ 45, stk. 7, foreslås ophævet. Bestemmelsen bemyndiger Erhvervsstyrelsen til at fastsætte regler
om opkrævning af betaling til kampagnekontrollen. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at
betalingen blev opkrævet sammen med betalingen for opretholdelse af næringsbrev, indtil pligten til
at have næringsbrev blev ophævet. Betalingen opkræves i dag af Fødevarestyrelsen, og bestemmel-
sen foreslås derfor ophævet.
Til nr. 4
Der foreslås en konsekvensrettelse som følge af, at § 45, stk. 7 foreslås ophævet.
Til nr. 5
Med den foreslåede ændring af § 45, stk. 10, der bliver stk. 9, bemyndiges ministeren til at fastsætte
nærmere bestemmelser om opkrævningen af den af den i lovforslagets § 1, nr. 1 omfattede betaling,
herunder skæringsdato samt betalingstermin.
Det er hensigten at fastsætte bestemmelser om, at betaling skal ske for hvert produktions- eller for-
retningssted. Indtil videre sker det på baggrund af P-nummer-registreringen i CVR-registeret.
Til nr. 6
Der foreslås en konsekvensrettelse af kapiteloverskriften som følge af, at det med lovforslagets § 1,
nr. 8 foreslås at indføre en mulighed for, at fødevarevirksomhederne mod betaling kan rekvirere
vejledning på fødevareområdet.
Til nr. 7
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 1,
at ministeren kan fastsætte regler om rekvireret vejledning på et
område, der er omfattet af denne lov eller regler udstedt i medfør af loven. Der kan herunder fast-
sættes regler om, på hvilke områder og under hvilke omstændigheder vejledningen kan gives.
Forslaget skal danne grundlag for, at Fødevarestyrelsen kan iværksætte en ordning, hvorefter føde-
varevirksomheder kan rekvirere vejledning mod betaling. Den vejledning, der kan ydes ved et re-
kvireret besøg, er i princippet den samme som den vejledning, Fødevarestyrelsen allerede i dag yder
ved f.eks. et almindeligt kontrolbesøg eller ved henvendelse til Kunderådgivningen i Fødevaresty-
relsen. Men hvor kontrolbesøget normalt vil centrere sig om de emner, som naturligt dukker op i
forbindelse med kontrolbesøget, vil det rekvirerede vejledningsbesøg centrere sig om de emner,
som virksomheden ønsker vejledning om. Herudover vil det rekvirerede vejledningsbesøg finde
sted på et tidspunkt, som passer ind i virksomhedens drift, i modsætning til kontrolbesøg, der i ud-
gangspunktet finder sted uden varsel. Det rekvirerede vejledningsbesøg kan også tidsmæssigt være
af længere varighed, end der er mulighed for indenfor rammerne af et almindeligt kontrolbesøg.
Fødevarestyrelsens almindelige vejledning berøres derfor ikke af etablering af muligheden for re-
kvireret vejledning. De to former for vejledning vil supplere hinanden.
Ved den rekvirerede vejledning får virksomheder nu mulighed for at betale sig til mere vejledning
på et tidspunkt, der er aftalt med virksomheden. Dette kan f.eks. ske i forbindelse med, at virksom-
heden overvejer nye aktiviteter. Den rekvirerede vejledning kan eksempelvis rekvireres af virksom-
heder, som ønsker mere specifik vejledning og hjælp til at finde f.eks. de rette blanketter og vejled-
ninger på hjemmesiden, og hvor styrelsens medarbejdere kan hjælpe med at gennemgå relevante
15
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
afsnit af disse sammen med virksomheden eller vejlede om, hvordan eksempelvis virksomheden
kan udarbejde et egenkontrolprogram uden konkret at bistå med selve udarbejdelsen af dette.
Den rekvirerede vejledning vil kunne ske enten i form af et besøg hos virksomheden eller på en af
Fødevarestyrelsens lokaliteter.
For en hensigtsmæssig administration af ordningen for et rekvireret vejledningsbesøg er det hensig-
ten, at der vil blive udarbejdet en blanket til bestilling af et rekvireret vejledningsbesøg og et stan-
dardiseret aftaleudkast, hvori de nærmere rammer for vejledningen efterfølgende kan fastsættes. På
baggrund af virksomhedens anmodning beslutter Fødevarestyrelsen, hvornår og hvor et vejled-
ningsbesøg vil finde sted. Herefter sendes et udkast til en aftale med virksomheden, hvoraf det
nærmere indhold for vejledningen fremgår. I tillæg til aftalen er det hensigten, at der vil blive sendt
et prisoverslag, som indeholder det forventede tidsforbrug til den rekvirerede vejledning inkl. plan-
lægning og forberedelse, gældende timetakst, evt. transportomkostning og den samlede pris under
de givne forudsætninger.
Der vil blive fastsat en minimumsvarighed for en rekvireret vejledning på en time. Det vurderes, at
et rekvireret vejledningsbesøg normalt vil kunne afvikles på en til to timer. Varigheden aftales forud
for vejledningsbesøget med virksomheden. Vejledningen bør normalt finde sted indenfor normal
kontortid, medmindre virksomhedens helt særlige forhold tilsiger noget andet.
Hvis der ved et besøg i virksomheden som led i rekvireret vejledning observeres overtrædelser af
fødevarelovgivningen, vil besøget overgå til et kontrolbesøg med tilhørende kontrolrapport efter
sædvanlige retningslinjer.
Der vil i princippet kunne ydes rekvireret vejledning om de fleste områder under fødevarelovgiv-
ningen, eksempelvis regler for kosttilskud, anprisninger, mærkning, forhold af betydning for im-
port/eksport, fødevarekontaktmaterialer, autorisation og registrering af fødevarevirksomheder samt
generelle hygiejnemæssige forhold af betydning for virksomheders drift og indretning. Der vil også
kunne ydes vejledning om f.eks. primærproducenters stalddørssalg af visse animalske fødevarer.
Det er hensigten, at der vil blive fastsat nærmere regler i en bekendtgørelse om, hvilke områder der
vil være omfattet af ordningen.
Den vejledning, der ydes i forbindelse med et rekvireret vejledningsbesøg, vil være omfattet af de
almindelige regler om offentlighed i forvaltningen og forvaltningslovens bestemmelser herom og
med de sædvanlige undtagelsesbestemmelser, herunder hensynet til forretningsmæssige hemmelig-
heder m.v. og oplysninger, der i øvrigt er tavshedsbelagte. Forslaget er en udmøntning af den politi-
ske aftale af 16. april 2015 om Fødevareforlig 3.
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 2,
at ministeren kan fastsætte regler om betaling til hel eller delvis
dækning af de faktiske omkostninger forbundet med vejledning efter stk. 1.
Det er indtil videre hensigten, at betalingen vil blive tilrettelagt således, at betalingen vil bestå af et
fast grundgebyr til dækning af administration og forberedelse af vejledningsbesøget, en timesats for
det aftalte tidsforbrug, hvor timesatsen er fastsat ud fra gennemsnitsberegninger og uanset medar-
bejderkategori, (som det kendes fra fødevarekontrollen), og evt. med tillæg af yderligere tidsforbrug
i forbindelse med vejledningsbesøget. Endelig bør der være et ensartet gebyr for transport, uanset
afstanden fra Fødevarestyrelsens lokalitet til virksomheden. Transportgebyret bliver selvsagt ikke
aktuelt i de tilfælde, hvor vejledningen finder sted i en af Fødevarestyrelsens lokaliteter.
16
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
Gebyropkrævningen er i overensstemmelse med det overordnede princip i fødevareloven om, at de,
der er omfattet af fødevarelovens kontrolordninger eller på anden måde benytter sig af myndig-
hedsydelser på området, også afholder omkostningerne ved disse ydelser.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2016. Dog foreslås det, at § 1, nr. 2 har virkning
fra 1. januar 2015 som følge af, at det som led i Fødevareforlig er besluttet, at nedsættelsen af tak-
sterne for betalingen til kosttilskudskontrollen skal have virkning for hele året 2015.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Den foreslåede
bestemmelse i
stk. 1
indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Efter det foreslåede
stk. 2,
kan den foreslåede ændring af loven dog
ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
17
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fødevarer, jf. lovbekendtgørelse nr.
467 af 15. maj 2014, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
§ 45, stk. 5
affattes således:
§ 45.
De af loven omfattede primærproducen-
ter og virksomheder, herunder virksomheder,
der fremstiller materialer og genstande, der er
bestemt til at komme i forbindelse med fødeva-
rer, afholder omkostningerne ved det tilsyn og
den kontrol, som udføres efter loven og regler
udstedt i medfør af loven eller i henhold til for-
ordninger udstedt af Den Europæiske Union
vedrørende de af loven omfattede forhold,
medmindre ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri fastsætter regler om eller bestemmer
andet eller andet fremgår af forordningerne.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om op-
krævning og betaling af afgifter og gebyrer til
dækning af omkostninger ved tilsyn og kontrol
efter loven eller regler udstedt i medfør af loven
eller i henhold til forordninger udstedt af Den
Europæiske Union vedrørende de af loven om-
fattede forhold, herunder for særlig belastende
kontrol samt ekstraordinære tilsyn, kontrol og
analyser eller anden særlig kontrol, jf. § 51.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om be-
taling for særlige ydelser og ekspeditioner, her-
under autorisationer, godkendelser, registrerin-
ger, anmeldelser, undersøgelser og attestationer,
der ydes i henhold til loven eller regler udstedt i
medfør af loven eller i henhold til forordninger
udstedt af Den Europæiske Union vedrørende
de af loven omfattede forhold.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at
betaling for kontrol, der udføres efter økologilo-
18
»Stk. 5.
Offentlige institutioner og momsregi-
strerede virksomheder, der er autoriseret eller
registreret som fødevarevirksomhed, bortset fra
primærproducenter, betaler til finansiering af
Fødevarestyrelsens kontrolkampagner 467 kr.
årligt. Beløbet opkræves for hvert produktions-
eller forretningssted. Beløbet pris- og lønregule-
res årligt pr. 1. januar med den af Finansmini-
steriet fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til
nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved
bekendtgørelse. For 2016 opkræves dog 404 kr.
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
ven, lov om hold af dyr eller lov om frø, kartof-
ler og planter, skal opkræves efter stk. 2, når
kontrollen indgår som en del af et overordnet
kontrolområde omfattet af denne lov.
Stk. 5.
Fysiske eller juridiske personer, der
har fødevarenæringsbrev i henhold til lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, og
som i den forbindelse betaler et årligt beløb pr.
næringsbrev til finansiering af udgifter ved Er-
hvervs- og Selskabsstyrelsens administration af
næringsbrevsordningen, betaler til finansiering
af Fødevarestyrelsens kontrolkampagner 600 kr.
årligt pr. næringsbrev. Beløbet pris- og lønregu-
leres årligt pr. 1. januar med den af Finansmini-
steriet fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til
nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved
bekendtgørelse.
Stk. 6.
Virksomheder, der har anmeldt et eller
flere kosttilskud til forhandling i Danmark, og
som har en årlig omsætning på over 50.000 kr.,
betaler til dækning af omkostningerne i forbin-
delse med styrket kontrol af kosttilskud og han-
del hermed et årligt beløb på 12.500 kr. og et
årligt beløb pr. anmeldt kosttilskud på 1.000 kr.
Beløbene pris- og lønreguleres årligt pr. 1. janu-
ar med den af Finansministeriet fastsatte sats for
det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede
beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse.
Stk. 7.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan
fastsætte regler om opkrævning af det i stk. 5
nævnte beløb, herunder om frister for indbeta-
ling, erindringsskrivelser m.v. og gebyr og ren-
ter ved for sen betaling. Erhvervs- og Selskabs-
styrelsen kan herunder fastsætte regler om
erindringsskrivelser m.v. og gebyr og renter ved
for sen betaling af det i stk. 5 nævnte beløb, der
er forskellige fra taksterne i stk. 11.
Stk. 8.
De virksomheder, der er omfattet af
loven, betaler til delvis finansiering af Fødeva-
restyrelsens rejsehold med speciale i efterforsk-
ning og regnskabskontrol en årlig afgift på 570
kr. Beløbet pris- og lønreguleres årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks. Det
regulerede beløb afrundes til nærmeste hele
kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørel-
«
2.
I
§ 45, stk. 6,
ændres »12.500 kr.« til: »
7.930 kr.«, og «1.000 kr.« ændres til: »634 kr.«
3.
§ 45, stk. 7,
ophæves.
Stk. 8 - 12 bliver herefter stk. 7 -11.
19
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
se.
Stk. 9.
Stk. 8 finder ikke anvendelse for pri-
mærproducenter og virksomheder, for hvilke
ministeren i henhold til stk. 1 har fastsat regler
om eller bestemt, at de er helt eller delvis frita-
get for at betale omkostningerne ved kontrollen.
Stk. 10.
Ministeren fastsætter regler om op-
krævning af de i stk. 6 og 8 nævnte beløb, her-
under fastsættelse af skæringsdato for, hvornår
der foretages en opgørelse af virksomheder om-
fattet af stk. 6 og 8 og af antal anmeldte produk-
ter omfattet af stk. 6, og om termin for opkræv-
ning.
Stk. 11.
Betalingsforpligtelser, der er fastsat
ved forordning inden for lovens område, i denne
lov eller i regler udstedt i henhold til denne lov,
og som ikke betales rettidigt, tillægges, med-
mindre andet er fastsat i EF-retsakter, en årlig
rente svarende til den i renteloven fastsatte refe-
rencesats med tillæg fra forfaldsdagen at regne.
Den tillagte rente udgør dog mindst 50 kr. For
erindringsskrivelser betales et gebyr på 100 kr.,
der reguleres med tilpasningsprocenten i lov om
en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste med 10 delelige kronebeløb.
Stk. 12.
Den, der overtager en virksomhed el-
ler helt eller delvis viderefører aktiviteterne i en
virksomhed, med hvilken der føres tilsyn eller
kontrol efter denne lov eller efter regler udstedt
i medfør af loven, hæfter for de dermed for-
bundne afgifter og gebyrer, som vedrører tiden
før overtagelsen.
4.
I § 45, stk. 9, som bliver stk. 8, ændres »stk.
8« til: »stk. 7«.
5.
I §
45, stk. 10,
som bliver stk. 9, ændres »de i
stk. 6 og 7 nævnte beløb« til: »de i stk. 5, 6 og 8
nævnte beløb«, og »omfattet af stk. 6 og 7« æn-
dres til: »omfattet af stk. 5, 6 og 7«.
20
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
§ 56 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan offentliggøre oplysninger om kosttil-
skud, der er anmeldt til markedsføring i Dan-
mark.
6.
Efter § 56 a indsættes som ny kapitelover-
skrift:
»Kapitel 13 a
Forhåndsgodkendelse og rekvireret vejledning«
§ 56 b.
Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte regler om forhåndsgodken-
delse af en påtænkt foranstaltning på et område,
der er omfattet af denne lov eller regler udstedt i
medfør af loven. Der kan herunder fastsættes
regler om, på hvilke områder og under hvilke
omstændigheder godkendelsen kan gives.
7.
Efter § 56 b indsættes før kapitel 14:
»
§ 56 c.
Miljø- og fødevareministeren kan fast-
sætte regler om rekvireret vejledning på et om-
råde, der er omfattet af denne lov eller regler
udstedt i medfør af loven. Der kan herunder
fastsættes regler om, på hvilke områder og un-
der hvilke omstændigheder vejledningen kan
gives.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om beta-
ling til hel eller delvis dækning af de faktiske
omkostninger forbundet med vejledning efter
stk. 1.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2 har virkning fra den 1. decem-
ber 2015.
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt
21
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 68: Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer
eller delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
22