Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 60
Offentligt
1546324_0001.png
Til høringsparter på vedlagte liste
Jura
J.nr. NST-100-00098
Ref. HINEL/BRU
Den 14. september 2015
Høring over udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM) samt udkast til forslag til
lov om ændring af lov om planlægning, lov om miljøgodkendelse m.v.
af husdyrbrug, lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om råstoffer, lov
om anvendelse af Danmarks undergrund, lov om kontinentalsoklen,
lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love.
(Konsekvensændringer som følge af lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM))
./.
Hermed fremsendes i høring udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM) samt forslag til lov om ændring af
lov om planlægning, lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, lov om
beskyttelse af havmiljøet, lov om råstoffer, lov om anvendelse af Danmarks
undergrund, lov om kontinentalsoklen, lov om fremme af vedvarende energi og
forskellige andre love. (Konsekvensændringer som følge af lov om miljøvurdering
af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM))
Med lovforslaget indføres en tværgående generel lov som indeholder reglerne om
miljøvurdering af planer og programmer og om miljøvurdering af konkrete
projekter både på land og på havet.
Det nye samlede regelsæt gælder generelt for miljøvurdering af planer og
programmer og vil som udgangspunkt også gælde generelt for miljøvurdering af
konkrete projekter – dvs både på land, som i dag er omfattet af planlovens VVM-
regler og for projekter og sektorer, som i dag er reguleret af regler om
miljøvurdering i sektorlovgivningen f.eks. råstofindvinding på havet, havbrug og
havvindmøller. Dog foreslås visse områder undtaget fra de nye regler. Loven finder
ikke anvendelse på projekter eller dele af projekter, som udtrykkeligt undtages ved
anden lovgivning. Således reguleres VVM af husdyrbrug som hidtil som en
integreret del af husdyrloven.
Naturstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København Ø
Tlf. 72 54 30 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 33157274 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.nst.dk
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0002.png
Forslag om konsekvensændringer i anden lovgivning er omfattet af vedlagte
separate udkast til lovforslag.
Udgangspunktet er at videreføre implementeringen af Europa-parlamentets og
Rådets direktiv 2001/42/EF om vurdering af bestemte planers og programmers
indvirkning på miljøet og af Europa-parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet med
de ændringer der følger af ændringerne af VVM-direktivet i 2014 og med de
tilpasninger, der følger af den nye lovgivningsmæssige ramme.
For nærmere oplysninger om lovforslagets indhold og forholdet til
miljøvurderingsdirektivet og VVM-direktivet henvises til vedlagte notat.
Opmærksomheden henledes særskilt på, at afgrænsningen af de VVM-pligtige
projekttyper, henholdsvis de screeningspligtige projekttyper, som fremgår af
lovforslaget bilag 1 og bilag 1 a som opregner de VVM-pligtige projekttyper og bilag
2 og bilag 2 a, som opregner de screeningspligtige projekttyper, i nogle tilfælde
fraviger direktivets afgrænsning, og at nogle projekter er gjort obligatorisk VVM-
pligtige, uden at dette fremgår af direktivet. Der henvises til vedlagte
sammenlignende oversigt. Eventuelle ønsker om ændringer af de foreslåede bilag
bedes fremsendt som en del af høringssvaret, og ønskerne vil blive vurderet i
forbindelse med øvrige høringssvar.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til Naturstyrelsen på e-mail [email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
eller med brev til Haraldsgade 53, 2100
København Ø. Begge dele med angivelse af journalnummer NST-100-00098.
Bemærkninger skal være Naturstyrelsen i hænde
senest den 12. oktober 2015
kl. 12.00.
Høringssvar vil blive sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til specialkonsulent Helle Ina Elmer på tlf. 72 54
47 33/[email protected] eller specialkonsulent Karin Bruun på tlf. 72 54 47
63/[email protected].
./.
./.
Med venlig hilsen
Helle Ina Elmer & Karin Bruun
2
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0003.png
Jura
J.nr. NST-100-00098
Ref. Bru/hinel
Den. 14. september 2015
Notat om udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM) samt forslag til lov om
ændring af lov om planlægning, lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug, lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om råstoffer, lov om
anvendelse af Danmarks undergrund, lov om kontinentalsoklen, lov
om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love.
(Konsekvensændringer som følge af lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM))
1. Lovforslagets hovedindhold.
Med lovforslaget indføres en tværgående generel lov som indeholder reglerne om
miljøvurdering af planer og programmer og om miljøvurdering af konkrete
projekter både på land og på havet.
Det nye samlede regelsæt gælder generelt for miljøvurdering af planer og
programmer og vil som udgangspunkt også gælde generelt for miljøvurdering af
konkrete projekter – dvs. både på land, som i dag er omfattet af planlovens VVM-
regler og for projekter og sektorer, som i dag er reguleret af regler om
miljøvurdering i sektorlovgivningen f.eks. råstofindvinding på havet, havbrug og
havvindmøller, medmindre området udtrykkeligt undtages fra de nye regler.
Undtaget fra lovforslagets anvendelsesområde er lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug, hvor VVM-reglerne i dag er implementeret som en integreret del af
denne lov. Endvidere er det Transport- og Bygningsministeriets hensigt i
sektorreguleringen at implementere en VVM-procedure både for de projekter, der
vedtages ved anlægslov, og de projekter, der ikke vedtages ved anlægslov, dvs.
hvor der meddeles administrativ VVM-tilladelse. Implementeringen vil i første
række omfatte de områder, som i praksis har størst relevans for Transport- og
Bygningsministeriets anlægsprojekter, dvs. statslige vejanlæg og statslige
jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter, hvor Vejdirektoratet, hhv.
Banedanmark varetager bygherrerollen for staten. Begrundelsen herfor er, at
VVM-procedurernes indflydelse på ministeriets kerneprojekter er så
betydningsfuld, at det findes hensigtsmæssigt med en samlet sektorregulering
heraf. Derved samles reguleringen for Transport- og Bygningsministeriets
anlægsprojekter, herunder regler om forundersøgelser, ekspropriationer,
3
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0004.png
fremrykket ekspropriation, byggelinjer og nu også VVM-procedurerne, i den
relevante sektorlovgivning, dvs. i jernbaneloven og lov om offentlige veje.
Lovforslaget indeholder hjemmel til, at der for andre sektorer omfattet af
lovforslaget ved bekendtgørelse kan fastsættes særlige regler, hvor det vurderes
mest hensigtsmæssigt at opretholde eller indføre andre ordninger, der helt eller
delvist fraviger den tværgående generelle lov på grund af den pågældende sektors
særlige behov.
Anledningen til at lovforslaget fremsættes er en række ændringer af VVM-
direktivet ved Europa Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april
2014, som skal være gennemført i dansk ret senest den 16. maj 2017.
Udgangspunktet for lovforslaget er i øvrigt at videreføre implementeringen af
Europa Pparlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF om vurdering af bestemte
planers og programmers indvirkning på miljøet og af Europa Parlamentets og
Rådets direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet med de ændringer der følger af ændringerne af VVM-
direktivet i 2014 og med de tilpasninger, der følger af den nye lovgivningsmæssige
ramme.
Lovforslaget indeholder to hovedafsnit om miljøvurdering: ét om planer og
programmer og ét om konkrete projekter. Hovedafsnittene beskriver de enkelte
stadier i miljøvurderingsprocesserne, som omhandler de forskellige processer.
Reglerne i de to hovedafsnit retter sig derfor også mod forskellige aktører, idet
planer og programmer udarbejdes og vurderes af myndigheder, mens konkrete
projekter ansøges og beskrives af offentlige og private bygherrer og vurderes af
myndighederne.
Et meget væsentligt formål med EU-direktiverne, der ligger til grund for
lovforslaget, er også offentlighedens og andre myndigheders inddragelse i
miljøvurderingerne. Lovforslagets tredje hovedafsnit omhandler derfor regler om
høring af offentligheden og myndigheder undervejs i miljøvurderingsprocesserne.
Disse offentlighedsregler omfatter også de særlige processer, der skal
gennemføres, hvis en plan eller et program eller et projekt forventes at få
væsentlig indvirkning på miljøet i en anden stat.
Lovforslaget indebærer enkelte ændringer i forhold til de gældende regler om
miljøvurdering af planer og programmer og miljøvurdering af konkrete projekter.
Ændringerne er fortrinsvis affødt af ændringerne af VVM-direktivet i 2014 og
vedrører især følgende forhold:
Tidsfrist for screeningsafgørelse
- For en række projekttyper beror det på myndighedernes konkrete vurdering
(den såkaldte screening), om de skal gennemgå en fuld miljøvurdering. Det
ændrede direktiv indebærer, at screeningsafgørelserne skal træffes hurtigst
muligt og inden for en periode på 90 dage efter at bygherren har fremlagt
4
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0005.png
de oplysninger, som er nødvendige for at afgørelsen kan træffes. I dag
gælder der ingen frister. Direktivændringen foreslås gennemført tekstnært.
One stop shop
- Ændringsdirektivet indeholder bestemmelser om en såkaldt ”one stop
shop”, som indebærer, at bygherre kun skal henvende sig til én myndighed,
når et konkret projekt både kræver en VVM-vurdering og en vurdering i
henhold til andre EU-direktiver som f.eks. EU-habitatdirektivet.
Lovforslaget fastslår i overensstemmelse hermed, at der skal etableres en
”one stop shop” i disse tilfælde og bemyndiger i øvrigt miljø- og
fødevareministeren til at fastsætte nærmere regler herom. Der foreslås en
tekstnær implementering i form af en bemyndigelse, som efterfølgende
udfyldes inden for rammerne af den vejledning, som Kommissionen er
forpligtet efter direktivet til at udarbejde.
Krav til bygherren – miljøkonsekvensrapport udarbejdet af kompetente
eksperter
I det ændrede VVM-direktiv tydeliggøres, at det er bygherren, der har
ansvaret for at udarbejde en VVM-redegørelse (i lovforslaget
miljøkonsekvensrapporten). Endvidere skal bygherren som noget nyt lade
miljøkonsekvensrapporten udarbejde af kompetente eksperter. Samtidig
skal VVM-myndigheden sikre, at den har eller kan rekvirere den fornødne
ekspertise til at vurdere VVM-redegørelsen. Der foreslås en tekstnær
implementering, hvorefter der alene indsættes en bestemmelse med
direktivets generelle krav til eksperterne.
Afgrænsning af miljørapportens indhold (scoping)
- Efter ændringen af VVM-direktivet er scoping fortsat en frivillig ordning,
men det fremgår som noget nyt udtrykkeligt af direktivet, at
medlemsstaterne kan vælge at lade scoping være obligatorisk. For så vidt
angår landbaserede anlæg, hvor miljøvurderingen reguleres i
planlovgivningen, er scoping i dag obligatorisk i Danmark, idet der på
baggrund af bygherrens anmeldelse af projektet gennemføres en høring af
offentligheden m.v. Høringsperioden er typisk på 4 uger. På havområdet er
der ikke inden for de enkelte sektorer indført obligatoriske ordninger. I
overensstemmelse med direktivets principper foreslås, at videreføre de
eksisterende ordninger, således at obligatorisk scoping fortsat er
hovedreglen på land, men med den ændring, at noget andet kan aftales med
bygherren, hvis det i øvrigt findes ubetænkeligt at undlade scoping.
Høringsperioden reduceres samtidig til højst 14 dage. For projekter på
havområdet foreslås det, at den frivillige ordning videreføres uændret,
således, at der kun gennemføres scoping efter anmodning fra bygherren.
Overvågning m.v.
- Det ændrede VVM-direktiv indfører nye bestemmelser om, at
myndigheden skal fastsætte procedurer for overvågning af indvirkninger på
miljøet for projekter med væsentlige skadelige virkninger på miljøet. EU-
kommissionen forudsætter, at en VVM-tilladelse skal kunne tilbagekaldes
5
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0006.png
bl.a. hvis forkerte forudsætninger er lagt til grund for tilladelsen, eller hvis
det viser sig, at de skadelige virkninger går væsentligt udover det, der blev
lagt til grund for tilladelsen. Lovforslaget indeholder bestemmelser om, at
VVM-myndigheden kan fastsætte vilkår for VVM-tilladelsen bl.a. om
overvågning, som bygherren derefter er forpligtet til at gennemføre og om
indberetning af resultaterne af overvågningen til myndigheden. Efter
tilsynsbestemmelserne skal myndigheden føre tilsyn med, at bl.a. vilkår for
tilladelser overholdes.
Høringsfrister
- Der er i VVM-direktivet indført en minimumsfrist på 30 dage for høring af
offentligheden over en miljøkonsekvensrapport. Danmark har allerede
regler om minimumsfrister, idet der hidtil efter planlovgivningen pga.
sammenhængen med den kommunale planlægning har været en
minimumsfrist på 8 uger. Det foreslås, at minimumsfristen fastsættes til 30
dage.
-
Efter miljøvurderingsdirektivet skal myndigheden fastsætte en ”passende
frist for høring af offentligheden og berørte myndigheder over udkast til
plan eller program og tilhørende miljørapport. Det foreslås, at den
gældende høringsfrist i miljøvurderingsloven på mindst 8 uger ikke
videreføres, og at det i stedet bestemmes, at myndighederne skal fastsætte
en ”passende frist”. Hvis der i den lovgivning som en plan m.v. udarbejdes
i henhold til er fastsat andre frister, vil disse frister dog fortsat gælde.
Endvidere foreslås i et selvstændigt konsekvensændringslovforslag nødvendige
konsekvensændringer i anden lovgivning. Eventuelle forslag til
konsekvensændringer på Transport- og Bygningsministeriets område vil dog indgå
i det kommende lovforslag, som
implementerer VVM-direktivet i jernbaneloven
og vejloven.
2. Forholdet til EU-reguleringen (overimplementering)
Lovforslagets afsnit I, II, III og IV indeholder bestemmelser, der har til formål at
gennemføre miljøvurderingsdirektivet og VVM-direktivet som ændret i 2014.
Enkelte bestemmelser er foreslået gennemført på en sådan måde, at de i visse
situationer vil kunne være udtryk for overimplementering. Det drejer sig om:
-
§ 23, stk. 1, hvorefter myndighederne for projekter på land skal afgive en
udtalelse til bygherre om kravene til miljøkonsekvensrapportens indhold
(scoping), uanset om bygherre anmoder herom eller ej, hvor direktivet kun
stiller krav herom, hvis bygherre anmoder om en udtalelse, og § 35, stk. 1,
nr. 2, om høring af offentligheden og berørte myndigheder i den
forbindelse. Det foreslås, at høringsperioden fastsættes til højst 14 dage.
Idet direktivet kun indeholder krav om høring af de berørte myndigheder,
indebærer de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 35, stk. 1, nr. 2,
om høring af offentligheden formelt en overimplementering af direktivet.
Lovforslaget indebærer således, at de gældende regler i planlovgivningen,
6
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0007.png
som giver offentlighedens mulighed for at deltage i scopingfasen,
videreføres.
-
§ 29 og § 30 indeholder bestemmelser om indgivelse af ansøgninger og
myndighedernes behandling heraf, herunder om digitalisering.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelsesbestemmelse herom, som kan
udnyttes når der er fundet en teknisk og økonomisk holdbar løsning, bl.a. i
forhold til kommunerne. Det er i overensstemmelse med
Digitaliseringsstyrelsens vejledninger at indføre bestemmelser, der gør det
muligt at indføre digital kommunikation og evt. sagsbehandling.
Direktivet indeholder ikke krav om digitalisering af ansøgningsskemaer
m.m.,
Lovforslagets bilag 1og bilag 1 a, som angiver, hvilke projekttyper der
altid skal underkastes en miljøvurdering (VMM) og lovforslagets bilag 2
og bilag 2 a , som angiver, hvilke projekttyper der skal screenes med
henblik på afgørelse om, hvorvidt projektet skal miljøvurderes. For nogle
projekttyper indeholder lovforslagets bilag – som er en videreførelse af
den gældende implementering ved VVM-bekendtgørelsen og et antal
sektorbekendtgørelser- en anderledes afgrænsning af, hvilke projekttyper
der er VVM-pligtige /screeningspligtige. Det gælder bl.a. havbrug og
saltvandsdambrug. Havbrug beliggende helt eller delvist udenfor 1 sømil
fra kysten er omfattet af bilag 2 (screening), mens havbrug beliggende
inden for 1 sømil fra kysten er obligatorisk VVM-pligtige på visse
betingelser. Havbrug beliggende inden for 1 sømil fra kysten, men som
ikke er omfattet af bilag 1, er screeningspligtige efter bilag 2. Som andre
eksempler på områder, hvor det samme er tilfældet, kan nævnes
sammenlægning/jordomlægning af landbrugsejendomme, hvori der indgår
mere en 75 ejendomme, råstofindvinding fra åbne brud med en samlet
indvindingsperiode på mere end 10 år og sporveje, bybaner, høj- og
undergrundsbaner eller lignende baner, der udelukkende eller overvejende
tjener til personbefordring. Der henvises til vedlagte bilag 1, som
indeholder en sammenlignende oversigt.
-
./.
Lovforslagets afsnit V indeholder endvidere en række administrative
bestemmelser, bestemmelser om tilsyn, om klage og søgsmål, om lovliggørelse og
straf, samt om ikrafttræden og overgangsbestemmelser m.v.
Disse bestemmelser er nødvendige for en effektiv gennemførelse af direktiverne
og anvendelse af lovens regler, og svarer til tilsvarende bestemmelser i anden
lovgivning på Miljø- og Fødevareministeriets område. Det lader sig vanskeligt
afgøre om disse bestemmelser kan antages at udgøre overimplementering, under
hensyn til de vide rammer, der tilkommer medlemsstaterne med hensyn til
tilrettelæggelsen af sådanne administrative forhold tilpasset lovgivningstraditionen
i de enkelte medlemsstater.
For så vidt angår betydningen af, at nogle projekter er gjort obligatorisk VVM-
pligtige, uden at dette fremgår af direktivet, bemærkes, at begrundelsen herfor har
været, at screening af de pågældende projekter i praksis ofte under alle
omstændigheder vil føre til VVM-pligt. I sådanne tilfælde er det procesbesparende
7
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0008.png
for de relevante projekttyper, at projekterne er obligatorisk VVM-pligtige. Samlet
er det vurderingen, at dette ikke har ført til væsentligt øgede byrder for
erhvervslivet. I forbindelse med den kommende høring over forslag til lov om
miljøvurdering vil høringsparterne imidlertid blive opfordret til at fremkomme
med evt. ønsker om ændring af bilagene, og på den baggrund vil der blive taget
stilling til, om de pågældende projekttyper skal flyttes til bilag 2 i
overensstemmelse med direktivet.
For så vidt angår miljøvurdering af planer og programmer henvises der i
lovforslagets §§ 2 og 9 også til lovforslagets bilag 1 og 1a og dermed de nationalt
fastsatte bilagspunkter, jf. ovenfor. I den gældende miljøvurderingslov henvises til
VVM-direktivets bilag I og II. Denne ændring skyldes hensynet til ikke at have
flere sæt bilag til loven, og ændringen fører ikke til, at flere planer og programmer
underkastes kravet om miljøvurdering. Der er derfor ikke tale om
overimplementering.
Forslaget om at indføre obligatorisk scoping (afgrænsning af miljøkonsekvens-
rapportens indhold) i forhold til konkrete projekter på land stilles på baggrund af
de hidtidige gode erfaringer hermed. Forslaget vurderes at indebære fordele for
bygherre, som på et tidligt tidspunkt i processen får kendskab til offentlighedens
ideer og synspunkter og myndighedernes mere præcise krav til miljøkonsekvens-
rapportens indhold.
Eventuelle konsekvenser af en udnyttelse af bemyndigelsen til at fastsætte krav om
digitale ansøgningsprocedurer m.v. vil blive vurderet i forbindelse med udnyttelse
af bemyndigelsen.
Direktiverne indeholder følgende undtagelsesbestemmelser:
Miljøvurderingsdirektivet undtager planer og programmer, som alene tjener et
nationalt forsvarsformål og et civilt beredskabsformål samt finansielle og budget-
mæssige planer og programmer.
Bestemmelsen er gennemført tekstnært i lovforslagets § 3.
VVM-direktivet som ændret i 2014 indeholder en række undtagelser vedr.
konkrete projekter, som er indsat i lovforslagets § 4.
§ 4, stk. 1, rummer en tekstnær gennemførelse af direktivets artikel 1, stk. 3, som
bl.a. undtager projekter, der alene tjener forsvarsformål.
Efter lovforslagets § 4, stk. 2, finder lovens bestemmelser om offentlig høring, jf.
§ 35, ikke anvendelse på projekter, der vedtages ved anlægslove. Det svarer til
direktivets undtagelsesbestemmelse herom i art. 2 stk. 5.
Lovforslaget undtager herudover i § 4, stk. 3, projekter eller dele af projekter, som
i anden lovgivning udtrykkeligt er undtaget fra herfra. Det bemærkes, at en
fuldstændig gennemførelse af direktivet forudsætter, at der i anden lovgivning
fastsættes regler, der sikrer direktivets gennemførelse i forhold til sådanne
projekter, som undtages fra den generelle lov.
Endelig foreslås i § 4, stk. 4, at vedkommende minister bemyndiges til efter
forhandling med miljø- og fødevareministeren at fastsætte regler, der fraviger
lovens bestemmelser for projekter på havområdet. Det bemærkes i den
8
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0009.png
forbindelse, at en fuldstændig gennemførelse af direktivet forudsætter, at sådanne
andre regler er tilstrækkelige til at sikre en korrekt gennemførelse af direktivet.
3. Økonomi
Det vurderes, at lovforslaget vil medføre lettelser for bygherren i form af
regelforenklinger og processuelle lettelser. Derudover vil der være besparelser for
kommuner og regioner, bl.a. som følge af at bygherre skal udarbejde VVM-
redegørelsen. Miljøstyrelsen og Naturstyrelsens forventede meropgaver vurderes
at være af mindre omfang. Det kan endvidere ikke udelukkes, at forslaget om
ændring af fristen for høring over planudkast m.v. fra ”mindst 8 uger” til krav om
”en passende frist” vil medføre begrænsede meromkostninger for Natur- og
Miljøklagenævnet, idet klagefristens længde kan blive et nyt klagetema i
klagesager. Konsekvenserne for øvrige statslige myndigheder vil afhænge af deres
implementeringsmodel.
Det bemærkes, at Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har
modtaget forslaget i præhøring med en kortere frist end de 6 uger, som fremgår af
’Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger’. Det har derfor ikke
været muligt for TER inden for tidsfristen at vurdere lovforslagets administrative
konsekvenser, herunder om der skal foretages en AMVAB-måling af forslaget.
Erhvervsstyrelsens officielle vurdering af forslagets administrative konsekvenser
vil indgå i styrelsens officielle høringsvar, der afgives i forbindelse med den
offentlige høring.
9
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0010.png
VVM-direktivets bilag 1 og bilag 2 sammenholdt med
lovforslagets bilag 1, bilag 1 a, bilag 2 og bilag 2 a
Det med gråt markeret er nationalt implementeret anderledes i lovforslagets bilag
1 og bilag 2 i sammenligning med direktivets bilag I og II (videreført fra VVM-
bekendtgørelsen).
Bilag 1 og bilag 2 indeholder også bilagspunkter, som i dag er reguleret i:
Bek. Nr. 579 af 29. maj 2013 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og
foranstaltninger på søterritoriet
Bek. nr. 1422 af 12. december 2011 om miljømæssig vurdering af
råstofindvinding på havbunden (VVM)
Punktet intensivt fiskeopdræt i lovforslagets bilag 2 dækker også over havbrug,
som i dag er omfattet af havmiljølovens § 24
Bilag 1 a og bilag 2 a indeholder bilagspunkter, som i dag er reguleret i:
Bek. nr. 632 af 11. juni 2012 om VVM, konsekvensvurdering vedrørende
internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter ved
efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden, rørledninger,
m.v. offshore
Bek. nr. 68 af 26. januar 2012 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) ved
projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg på havet (VVM-
bekendtgørelsen for elproduktionsanlæg på havet)
10
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0011.png
VVM-direktivet
Bilag I
PROJEKTER OMHANDLET I ARTIKEL 4, STK. 1
Bilag 1
Lovforslagets bilag
PROJEKTER OMFATTET AF LOVFORSLAGETS §
15, STK. 1, NR. 1
1. Råolieraffinaderier (undtagen virksomheder, der
udelukkende fremstiller smøremidler på grundlag af råolie)
samt anlæg til forgasning og fortætning
af mindst 500 tons kul eller bituminøs skifer om dagen.
1.
Råolieraffinaderier (undtagen virksomheder, der
udelukkende fremstiller smøremidler på grundlag af råolie)
samt anlæg til forgasning og fortætning af mindst 500 tons
kul eller bituminøs skifer om dagen.
2.
a) Konventionelle kraftværker og andre fyringsanlæg med
en termisk ydelse på mindst 120 MW (fra 300MW til
120MW implementerer dele af direktivets bilag II) samt
b) Kernekraftværker og andre kernereaktorer, herunder
demontering og nedlukning af sådanne kernekraftværker
eller reaktorer (bortset fra forskningsanlæg til fremstilling
og forarbejdning af spaltelige og fertile stoffer, hvis
maksimumskapacitet ikke overstiger 1 kW vedvarende
termisk ydelse).
3.
a) Anlæg til oparbejdning af nukleart brændsel.
b) Anlæg, der er bestemt:
– til fremstilling eller berigelse af nukleart brændsel
– til oparbejdning af bestrålet nukleart brændsel eller
højradioaktivt affald.
– til endelig bortskaffelse af bestrålet nukleart brændsel.
– udelukkende til endelig bortskaffelse af radioaktivt affald.
– udelukkende til deponering (planlagt til at vare mere end
10 år) af bestrålet nukleart brændsel eller radioaktivt affald
på et andet sted end produktionsstedet.
2.
a) Konventionelle kraftværker og andre fyringsanlæg med
en termisk ydelse på mindst 300 MW samt
b) Kernekraftværker og andre kernereaktorer herunder
demontering og nedlukning af sådanne kernekraftværker
eller reaktorer (bortset fra forskningsanlæg til fremstilling
og forarbejdning af spaltelige og fertile stoffer, hvis
maksimumskapacitet ikke overstiger 1 kW vedvarende
termisk ydelse).
3.
a) Anlæg til oparbejdning af bestrålet nukleart brændsel.
b) Anlæg, der er bestemt:
i) til fremstilling eller berigning af nukleart brændsel
ii) til oparbejdning af bestrålet nukleart brændsel eller
højradioaktivt affald
iii) til endelig bortskaffelse af bestrålet nukleart brændsel
iv) udelukkende til endelig bortskaffelse af radioaktivt
affald
v) udelukkende til deponering (planlagt til at vare i mere
end 10 år) af bestrålet nukleart brændsel eller radioaktivt
affald på et andet sted med produktionsstedet.
4.
a) Integrerede jern- og stålværker til fremstilling af råjern
og råstål.
b) Anlæg til udvinding af non-ferro råmetaller af malme,
koncentrater eller sekundære råstoffer ved hjælp af
metalprocesser, kemiske eller elektrolytiske processer.
5.
Anlæg til udvinding af asbest og til behandling og
forarbejdning af asbest og
af produkter, der indeholder asbest: for så vidt angår
produkter i asbestcement,
med en årlig produktion på over 20 000 tons færdige
produkter; for så
vidt angår friktionspakninger, med en årlig produktion på
50 tons færdige produkter; for så vidt angår anden
anvendelse af asbest, med et årligt forbrug heraf på over
200 tons.
6.
Integrerede kemiske anlæg, dvs. anlæg til fremstilling i
industriel målestok af stoffer ved kemisk omdannelse, som
ligger side om side og funktionelt hører sammen, og som
4.
– Jern- og stålværker til fremstilling af råjern og råstål.
– Anlæg til udvinding af non-ferro råmetaller af malme,
koncentrater eller sekundære råstoffer ved hjælp af
metalprocesser, kemiske eller elektrolytiske processer.
5.
Anlæg til udvinding af asbest såvel som til behandling og
forarbejdning af asbest og af produkter, der indeholder
asbest: for så vidt angår produkter i asbestcement med en
årlig produktion på over 20.000 tons færdige produkter; for
så vidt angår friktionspakninger, med en årlig produktion
på 50 tons færdige produkter, samt for så vidt angår forbrug
heraf på over 200 tons.
6.
Integrerede kemiske anlæg, dvs. anlæg til fremstilling i
industriel målestok af stoffer ved kemisk omdannelse, som
ligger side om side og funktionelt hører sammen, og som er
a) til fremstilling af organiske grundkemikalier
11
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0012.png
er
a) til fremstilling af organiske grundkemikalier
b) til fremstilling af uorganiske grundkemikalier
c) til fremstilling af phosphat-, kvælstof- eller
kaliumholdig kunstgødning (også blandingsgødning)
d) til fremstilling af basisplantebeskyttelsesmidler og
biocider
e) til fremstilling af farmaceutiske basisprodukter ved
hjælp af en kemisk
eller biologisk proces
f) til fremstilling af sprængstoffer.
7
a) Nyanlæg til jernbanefjerntrafik samt lufthavne med en
start- og landingsbane på mindst 2 100 m.
b) Anlæg af motorveje og motortrafikveje.
c) Anlæg af nye veje med mindst fire kørebaner eller
udretning og/eller udvidelse af en eksisterende vej med
højst to kørebaner med henblik på anlæg af mindst fire
kørebaner, hvis en sådan ny vej eller et således udrettet
og/eller udvidet vejafsnit har en ubrudt længde på mindst
10 km.
b) til fremstilling af uorganiske grundkemikalier
c) til fremstilling af phosphat-, kvælstof- eller kaliumholdig
kunstgødning (også blandingsgødning)
d) til fremstilling af basisplantebeskyttelsesmidler og
biocider
e) til fremstilling af farmaceutiske basisprodukter ved hjælp
af kemisk eller biologisk proces
f) til fremstilling af sprængstoffer.
7.
a) Nyanlæg af jernbaner til fjerntrafik samt lufthavne
2)
med
start- og landingsbane på mindst 2.100m.
b) Flyvepladser, hvis støjkonsekvensområder medfører
væsentlige støjgener i områder, der er bebygget, udlagt til
boligformål eller anden støjfølsom
anvendelse.(implementerer dele af direktivets bilag II)
c) Anlæg af motorveje og motortrafikveje.
3)
d) Anlæg af nye veje med mindst fire kørespor eller
udretning og/eller udvidelse af eksisterende vej med højst
to kørespor med henblik på anlæg af mindst fire kørespor,
hvis en sådan ny vej eller et således udrettet og/eller
udvidet vejafsnit har en længde på mindst 2 km (fra 2 km
til 10 km implementer dele af direktivets bilag II).
e) Overordnede veje med en påtænkt linjeføring gennem
naturområder.
4)
(implementerer dele af direktivets bilag II)
8.
a) Indre vandveje og havne ved indre vandveje, som kan
anløbes af fartøjer på over
1 350 tons.
b) Søhandelshavne, anløbsbroer til lastning og losning, der
er forbundet med havneanlæg til lands og til vands (bortset
fra færgebroer), der kan anløbes af fartøjer på over 1 350
tons.
8.
a) Indre vandveje og havne ved indre vandveje, der ikke
udgør en del af søterritoriet, og som kan anløbes af fartøjer
over 1350 tons.
b) - Større landanlæg til havneformål i forbindelse med
havne, der kan besejles og anløbes af skibe på over 1350
tons.(anlæg på søterritoriet er implementeret i
Transportministeriets lovgivning)
- På søterritoriet: Søhandelshavne, anløbsbroer til lastning
og losning, der er forbundet med havneanlæg til lands og til
vands (bortset fra færgebroer), og som kan anløbes af
fartøjer på over 1.350 tons.
(Transport- og
Bygningsministeriet)
9.
Anlæg til bortskaffelse af farligt affald (dvs. affald, der er
omfattet af direktiv 91/689/EØF
5)
ved forbrænding, kemisk
behandling (som defineret i bilag II A til direktiv
75/442/EØF,
6)
afsnit D9) eller deponering.
9.
Anlæg til bortskaffelse af farligt affald ved forbrænding,
kemisk behandling (som defineret i bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19.
november 2008 om affald, afsnit D9) eller deponering i
jorden som defineret i artikel 3, nr. 2, i nævnte direktiv.
10.
Anlæg til bortskaffelse af ikke-farligt affald ved
forbrænding eller kemisk behandling (som defineret i bilag
I til direktiv 2008/98/EF, afsnit D9) med en kapacitet på
over 100 tons/dag.
11. Arbejder i forbindelse med indvinding af grundvand
eller kunstig tilførsel af grundvand, hvor den indvundne
eller tilførte mængde vand udgør mindst
10 mio. kubikmeter/år.
10.
Anlæg til bortskaffelse af ikke-farligt affald ved
forbrænding eller kemisk behandling (som defineret i bilag
II A til direktiv 75/442/EØF,
6)
afsnit D9) med en kapacitet
på over 100 tons/dag.
11.
Arbejder i forbindelse med indvinding af grundvand eller
kunstig tilførsel af grundvand, hvor den indvundne eller
tilførte mængde vand udgør mindst 10 mio. m
3
/år.
12
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0013.png
12.
a) Anlæg til overførsel af vandressourcer mellem
flodbækkener, når
formålet er at forebygge eventuel vandmangel, og når den
overførte
vandmængde overstiger 100 mio. m
3
/år.
b) I alle andre tilfælde anlæg til overførsel af
vandressourcer mellem flodbækkener, når den
gennemsnitlige vandmængde i det bækken, hvorfra vandet
overføres, over flere år overstiger 2 000 mio. m
3
/år, og den
overførte vandmængde overstiger 5 % af denne mængde.
I begge tilfælde er overførsel af drikkevand via
rørledninger er ikke omfattet.
13.
Anlæg til behandling af spildevand med en kapacitet på
over 150 000 personækvivalenter som defineret i artikel 2,
nr. 6, i Rådets direktiv 91/271/EØF af 21. maj 1991 om
rensning af byspildevand.
14.
Udvinding af mere end 500 tons råolie/dag og mere end
500 000 m
3
naturgas/dag i kommercielt øjemed.
15.
Dæmninger og andre anlæg til opstuvning eller varig
oplagring af vand, når den nye eller supplerende
opstuvede eller oplagrede vandmængde overstiger
10 mio. m
3
.
12.
a) Anlæg til overførsel af vandressourcer mellem
flodbækkener, når formålet er at forebygge eventuel
vandmangel, og når den overførte vandmængde overstiger
100mio. m
3
/år.
b) I alle andre tilfælde anlæg til overførsel af
vandressourcer mellem flodbækkener, når den
gennemsnitlige vandmængde i det bækken, hvorfra vandet
overføres, over flere år overstiger 2000 mio. m³/år, og den
overførte vandmængde overstiger 5 % af denne mængde.
Overførsel af drikkevand via rørledninger er ikke omfattet.
13.
Anlæg til behandling af spildevand med en kapacitet på
over 150.000 personækvivalenter (som defineret i direktiv
91/271/EØF,
7)
artikel 2, nr. 6).
14.
Kommerciel udvinding af råolie eller naturgas, der ikke er
omfattet bilag 1 a og bilag 2 a. (under grænseværdierne
implementeres dele af direktivets bilag II).
15.
Dæmninger og andre anlæg til opstuvning eller varig
oplagring af vand, når den nye eller supplerende opstuvede
eller oplagrede vandmængde overstiger 10 mio. m
3
, eller
hvor vandarealet øges med 300 ha eller mere (den
supplerende grænseværdi implementerer dele af direktivets
bilag II).
16.
a) Rørledninger med en diameter på over 800 mm og en
længde på over 40 km med eventuelle tilknyttede
pumpestationer
– til transport af gas, olie eller kemikalier og
– til transport af kuldioxidstrømme (CO
2
) med henblik på
geologisk lagring,
16.
Rørledninger med en diameter på over 800 mm og en
længde på over 40 km:
a) til transport af gas, olie, kemikalier og
b) til transport af kuldioxidstrømme (CO
2
) med henblik på
geologisk lagring, herunder tilknyttede pumpestationer.
b) Rørledninger på mere end 1 km til transport af giftige,
miljøfarlige eller brandfarlige væsker udenfor den
pågældende virksomheds eget område (implementerer dele
af direktivets bilag II).
c) Transmissionsledninger længere end 2 km længde for
naturgas og linjestationer i forbindelse med
transmissionsledninger, dog undtaget ledninger med en
diameter op til 12" med tryk på 25 bar og derunder
(implementerer dele af direktivets bilag II).
13
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0014.png
17. Anlæg til intensiv fjerkræavl og svineavl med mere
end:
a) 85 000 slagtekyllinger, 60 000 høner
b) 3 000 slagtesvin (over 30 kg) eller
c) 900 søer.
17. Anlæg1 til intensiv fjerkræavl og svineavl med mere
end
a) 85.000 pladser til slagtekyllinger
b) 60.000 pladser til høner
c) 3.000 pladser til slagtesvin (over 30 kg)
d) 900 pladser til søer
18.
Industrianlæg til
a) fremstilling af papirmasse af træ eller andre
fibermaterialer
b) fremstilling af papir og pap med en produktionskapacitet
på mere end 200 tons/dag.
19.
Råstofindvinding fra åbne brud, hvor minestedets areal er
over 25 hektar, eller tørvegravning på et areal over 150
hektar.
20.
Råstofindvinding fra åbne brud med en samlet
indvindingsperiode på mere end 10 år med undtagelse af
indvinding indenfor de i en endeligt vedtaget kommuneplan
eller råstofplan udpegede graveområder (implementerer
dele af direktivets bilag II).
18. Industrianlæg til fremstilling af
a) papirmasse af træ eller andre fibermaterialer
b) papir og pap med en produktionskapacitet på mere end
200 tons/dag.
19. Stenbrud og minedrift i åbne brud, hvor minestedets
areal er over 25 hektar, eller tørvegravning på et areal over
150 hektar.
20.
Anlæg af stærkstrømsluftledninger med en spænding på
mindst 220 kV og
en længde på over 15 km.
21.
Anlæg til oplagring af olieprodukter samt petrokemiske
eller kemiske produkter med en kapacitet på 200 000 tons
eller derover.
21.
Stærkstrømsluftledninger på mindst 2 km bygget til
spændinger over 100 kV (Anlæg mellem 220kV og 100kV
samt anlæg mellem 2 km og 15 km implementerer dele af
direktivets bilag II).
22.
Anlæg til oplagring af olieprodukter samt petrokemiske
eller kemiske produkter med en kapacitet på 200.000 tons
eller derover.
23.
Lagringslokalitet som omhandlet i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk
lagring af kuldioxid.
22.
Lagringslokalitet som omhandlet i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv
2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af
kuldioxid.
23.
Anlæg til opsamling af CO
2
-strømme fra anlæg omfattet af
dette bilag, med henblik på geologisk lagring i medfør af
direktiv 2009/31/EF, eller hvor den samlede opsamling af
CO
2
årligt ligger på 1,5 megatons eller derover.
24.
Anlæg til opsamling af CO
2
-strømme fra anlæg omfattet af
dette bilag, med henblik på geologisk lagring i medfør af
direktiv 2009/31/EF, eller hvor den samlede opsamling af
CO
2
årligt ligger på 1,5 megatons eller derover.
25.
Sporveje, bybaner, høj- og undergrundsbaner eller lignende
baner af særlig bygningstype, der udelukkende eller
overvejende tjener til personbefordring (implementerer dele
af direktivets bilag II).
1
Anlæg omfattet af lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug alene omfattet af denne
lovs bestemmelser om miljøvurdering af planer og programmer
14
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0015.png
26.
Anlæg af synlige rørledninger med en ydre diameter på
mere end 100 cm over større afstande end 500 m
(implementerer dele af direktivets bilag II).
27.
Virksomheder og anlæg, som er anmeldelsespligtige efter
§ 5 i Miljøministeriets bekendtgørelse om kontrol med
risikoen for større uheld med farlige stoffer. (national
bestemmelse).
28.
Sammenlægning/jordomlægning
af
landbrugsejendomme, hvori der indgår mere end 75
ejendomme, og som indebærer væsentlige ændringer i det
fysiske miljø (implementerer dele af direktivets bilag II).
29.
Projekter vedrørende inddragning af uopdyrket land eller
delvise naturområder til intensiv landbrugsdrift på mere
end 300ha (implementerer dele af direktivets bilag II).
30.
Afvandings- og kunstvandingsprojekter, der omfatter mere
end 300 ha (implementerer dele af direktivets bilag II).
31.
Nyplantning af skov på mere end 30 ha. i områder, hvor
skovrejsning i henhold til den gældende kommuneplan er
uønsket (implementerer dele af direktivets bilag II).
32.
Rydning af fredskov, der er ældre end 20 år og større end
30
ha
i
de
i
kommuneplanen
planlagte
skovrejsningsområder, og hvor der ikke sker tilplantning af
mindst et tilsvarende areal, medmindre den ryddede skov af
den statslige skovmyndighed er erklæret for værende uden
væsentlig skovdyrkningsmæssig, biologisk, landskabelig
eller rekreativ værdi (implementerer dele af direktivets
bilag II).
33.
Saltvandsbaseret fiskeopdræt, hvor det samlede
anlægsprojekt er placeret indenfor en afstand af 1 sømil fra
kysten - dog undtagen opdræt indenfor de i en endeligt
vedtaget kommuneplan eller vandplan
11)
udlagte områder
til fiskeopdræt (implementerer dele af direktivets bilag II).
34.
Vandforsyningsboringer med en årsproduktion på 10 mio.
m
3
eller mere (implementerer dele af direktivets bilag II).
35.
a) Cementfabrikker med en produktionskapacitet på mere
end 500 ton/dag.
b) Molerværker med en produktionskapacitet på mere end 4
m
3
/dag. (implementerer dele af direktivets bilag II).
36.
Kalkværker med en årsproduktion på mere end 200.000 m
3
.
(implementerer dele af direktivets bilag II).
37.
Detailhandelscentre, der på grund af størrelsen har regional
15
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0016.png
betydning. (implementerer dele af direktivets bilag II).
38.
Feriebyer og hotelkomplekser med et etageareal på mere
end 50.000m
2
. (implementerer dele af direktivets bilag II).
39.
Vindmøller over 80 m totalhøjde eller grupper af
vindmøller med flere end 3 møller. (implementerer dele af
direktivets bilag II).
40.
Anlæg med direkte henblik på frakturering udelukkende i
forbindelse med efterforskning eller udvinding af skifergas.
41.
Råstofindvinding på havet i internationale
naturbeskyttelsesområder (EF-
fuglebeskyttelsesområder, EF-habitatområder og
Ramsarområder)
42.
Råstofindvinding på havet på mere end 1 mio. m3 pr.
år eller på mere end 5 mio m3 i alt.
24.
Enhver ændring eller udvidelse af projekter, der er opført i
dette bilag, såfremt en sådan ændring eller udvidelse i sig
selv opfylder de eventuelle
tærskelværdier, der er fastsat i dette bilag.
43.
Enhver ændring eller udvidelse af projekter, der er opført i
dette bilag, såfremt en sådan ændring eller udvidelse i sig
selv opfylder de eventuelle tærskelværdier, der er fastsat i
dette bilag.
Uddrag af VVM-direktivets bilag I
Bilag 1 a
National implementering af VVM-direktivets
Bilag I -
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
)
Projekter omfattet af § 15
14.
Udvinding af mere end 500 tons råolie/dag og mere end
500 000 m
3
naturgas/dag i kommercielt øjemed.
16.
Rørledninger med en diameter på over 800 mm og en
længde på over 40 km:
a) til transport af gas, olie, kemikalier og
b) til transport af kuldioxidstrømme (CO
2
) med henblik på
geologisk lagring, herunder tilknyttede pumpestationer.
21.
Anlæg til oplagring af olieprodukter samt petrokemiske
eller kemiske produkter med en kapacitet på 200 000 tons
eller derover.
1) Indvinding af mere end 500 tons råolie pr. dag eller mere
end 500.000 m3 naturgas pr. dag i kommercielt øjemed.
2) Etablering af rørledninger med en diameter på over 800
mm og en længde på over 40 km
a) til transport af gas, olie eller kemikalier eller
b) til transport af kuldioxidstrømme (CO2-strømme) med
henblik på geologisk lagring, herunder tilknyttede
pumpestationer eller tilsvarende.
3) Anlæg til oplagring af olieprodukter samt petrokemiske
eller kemiske produkter med en kapacitet på 200.000 tons
eller derover.
16
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0017.png
22.
Lagringslokalitet som omhandlet i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv
2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af
kuldioxid.
24.
Enhver ændring eller udvidelse af projekter, der er opført i
dette bilag, såfremt en sådan ændring eller udvidelse i sig
selv opfylder de eventuelle
tærskelværdier, der er fastsat i dette bilag.
4) Lagringslokaliteter som omhandlet i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april
2009 om geologisk lagring af kuldioxid
5) Enhver ændring eller udvidelse af projekter nævnt i nr.
1-4, såfremt en sådan ændring eller udvidelse i sig selv
opfylder de tærskelværdier, der er fastsat.
Bilag II
PROJEKTER OMHANDLET I ARTIKEL 4, STK. 2
1.
Landbrug, skovbrug og akvakultur
a) Projekter vedrørende sammenlægninger.
b) Projekter vedrørende inddragning af uopdyrket land
eller delvise naturområder til intensiv
landbrugsvirksomhed.
c) Vandforvaltningsprojekter inden for landbruget,
herunder vandings- og
dræningsprojekter.
d) Nyplantning og rydning af skov med henblik på
omlægning til anden arealudnyttelse.
e) Anlæg til intensiv husdyravl (projekter, som ikke er
omfattet af bilag I).
f) Intensivt fiskeopdræt.
g) Landindvinding fra havet.
2.
Udvindingsindustrien
a) Stenbrud og minedrift i åbne brud samt tørvegravning
(projekter, som ikke er omfattet af bilag I).
b) Minedrift i underjordiske brud.
c) Udvinding af mineraler ved sandsugning fra hav- eller
flodbund.
d) Dybdeboringer, navnlig:
i) geotermiske boringer
ii) boringer til deponering af nukleart affald
iii) vandforsyningsboringer
bortset fra boringer til undersøgelse af jordbundens
fasthed.
e) Overfladeanlæg til udvinding af stenkul, råolie, naturgas
og malme samt bituminøs skifer.
3.
Energiindustrien
a) Industrianlæg til fremstilling af elektricitet, damp og
varmt vand
(projekter, som ikke er omfattet af bilag I).
b) Industrianlæg til transport af gas, damp og varmt vand;
transport af elektricitet
gennem luftledninger (projekter, som ikke er omfattet af
bilag I).
c) Oplagring af naturgas over jorden.
d) Oplagring af brændselsgas i underjordiske beholdere.
e) Oplagring af fossilt brændsel over jorden.
f) Industriel brikettering af sten- og brunkul.
g) Anlæg til oparbejdning og deponering af radioaktivt
affald (projekter, som ikke er omfattet af bilag I).
h) Anlæg til fremstilling af hydroelektrisk energi.
i) Anlæg til udnyttelse af vindkraft til energiproduktion
Lovforslagets Bilag 2
PROJEKTER OMFATTET AF LOVFORSLAGETS §
16
Landbrug, skovbrug og akvakultur.
a) Projekter vedrørende sammenlægninger.
b) Projekter vedrørende inddragning af uopdyrket land eller
delvise naturområder til intensiv landbrugsvirksomhed.
c) Vandforvaltningsprojekter inden for landbruget,
herunder vandings- og dræningsprojekter.
d) Nyplantning og rydning af skov med henblik på
omlægning til anden arealudnyttelse.
e) Anlæg til intensiv husdyravl (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1)
f) Intensivt fiskeopdræt (projekter, som ikke er omfattet af
bilag 1).
2. Udvindingsindustrien.
a) Råstofindvinding fra åbne brud samt tørvegravning
(projekter, som ikke er omfattet af bilag 1)
b) Minedrift i underjordiske brud
c) Råstofindvinding på havet (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1)
d) Dybdeboringer (projekter, som ikke er omfattet af bilag
1), navnlig:
– geotermiske boringer
– boringer til deponering af nukleart affald
– vandforsyningsboringer
– boringer til undersøgelse af jordbundens fasthed er ikke
omfattet.
e) Overfladeanlæg til udvinding af stenkul, råolie, naturgas
og malme samt bituminøs skifer.
3. Energiindustrien
a) Industrianlæg til fremstilling af elektricitet, damp og
varmt vand (projekter, som ikke er omfattet af bilag 1).
b) Industrianlæg til transport af gas, damp og varmt
vand(projekter, som ikke er omfattet af bilag 1).
c) transport af elektricitet gennem luftledninger, jordkabler
dimensioneret til spændinger over 100 kV, samt tilhørende
stationsanlæg dog undtaget elkabler på søterritoriet
(projekter, som ikke er omfattet af bilag 1).
d) Oplagring af naturgas over jorden,.
e) Oplagring af brændselsgas i underjordiske beholdere.
f) Oplagring af fossilt brændsel over jorden.
g) Industriel brikettering af sten- og brunkul.
h) Anlæg til oparbejdning og deponering af radioaktivt
affald.
17
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0018.png
(vindmølleparker).
j) Anlæg til opsamling af CO
2
-strømme fra anlæg, der ikke
er omfattet af dette bilag, med henblik på geologisk lagring
i medfør af direktiv 2009/31/EF.
i) Anlæg til fremstilling af hydroelektrisk energi (projekter,
som ikke er omfattet af bilag 1).
j) Anlæg til udnyttelse af vindkraft til energiproduktion
(vindmøller).
k) Anlæg til opsamling af CO
2
-strømme fra anlæg med
henblik på geologisk lagring i medfør af direktiv
2009/31/EF.
4. Produktion og forarbejdning af metaller
a) Anlæg til produktion af støbejern eller stål (første eller
anden smeltning) med dertil hørende strengstøbning.
b) Anlæg til videreforarbejdning af jernmetaller ved hjælp
af
– varmvalsning
– smedning med hamre
– anbringelse af beskyttelseslag af smeltet metal.
c) Smelteanlæg for jernmetaller.
d) Anlæg til smeltning, inkl. legering af non-ferro-metaller,
undtagen ædelmetaller, herunder genindvindingsprodukter,
(f. eks. forædling, støbning).
e) Anlæg til overfladebehandling af metaller og
plastmaterialer ved elektrolytisk eller kemisk proces.
f) Fremstilling og samling af motorkøretøjer samt
fremstilling af motorer til sådanne.
g) Skibsværfter.
h) Anlæg til fremstilling og reparation af luftfartøjer.
i) Fremstilling af jernbanemateriel.
j) Eksplosionsformgivning (dybtrykning).
k) Anlæg til kalcinering og udfritning af malm.
4.
Produktion og forarbejdning af metaller
a) Anlæg til produktion af støbejern eller stål (første eller
anden smeltning)
med dertil hørende strengstøbning.
b) Anlæg til videreforarbejdning af jernmetaller ved hjælp
af
i) varmtvalsning
ii) smedning med hamre
iii) anbringelse af beskyttelseslag af smeltet metal.
c) Smelteanlæg for jernmetaller.
d) Anlæg til smeltning, inkl. legering, af non-ferro-
metaller, undtagen ædelmetaller,
herunder genindvindingsprodukter, (f.eks. forædling,
støbning).
e) Anlæg til overfladebehandling af metaller og
plastmaterialer ved en elektrolytisk eller kemisk proces.
f) Fremstilling og samling af motorkøretøjer samt
fremstilling af motorer til
sådanne.
g) Skibsværfter.
h) Anlæg til fremstilling og reparation af luftfartøjer.
i) Fremstilling af jernbanemateriel.
j) Eksplosionsformgivning (dybtrykning).
k) Anlæg til kalcinering og udfritning af malm.
5.
Mineralindustrien
a) Koksværker (tørdestillation af kul).
b) Anlæg til cementfremstilling.
c) Anlæg til udvinding af asbest og fremstilling af
produkter af asbest (projekter, som ikke er omfattet af
bilag I).
d) Anlæg til fremstilling af glas, inklusive glasfibre.
e) Anlæg til smeltning af mineralske stoffer, inklusive
fremstilling af mineraluldsfibre.
f) Fremstilling af keramiske produkter ved brænding,
navnlig tagsten, mursten, ildfaste sten, fliser, stentøj eller
porcelæn.
5. Mineralindustrien.
a) Koksværker (tørdestillation af kul).
b) Anlæg til cementfremstilling (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1).
c) Anlæg til udvinding af asbest og fremstilling af
produkter af asbest (projekter, som ikke er omfattet af bilag
1).
d) Anlæg til fremstilling af glas, inklusive glasfibre.
e) Anlæg til smeltning af mineralske stoffer, inklusive
fremstilling af mineraluldsfibre.
f) Asfaltværker
g) Molerværker
h) Fremstilling af keramiske produkter ved brænding,
navnlig tagsten, mursten, ildfaste sten, fliser, stentøj eller
porcelæn.
6. Kemisk industri (projekter som ikke er omfattet af
bilag 1)
a) Behandling af mellemprodukter og fremstilling af
kemiske produkter.
b) Fremstilling af pesticider og farmaceutiske produkter,
maling og lak samt elastomerer og peroxider.
c) Anlæg til oplagring af olie samt petrokemiske og
kemiske produkter.
7. Levnedsmiddelindustrien.
a) Bearbejdning af vegetabilske og animalske fedtstoffer.
b) Konservering af animalske og vegetabilske produkter.
c) Fremstilling af mejeriprodukter.
d) Brygning og maltning.
e) Sukkervareindustrier.
f) Slagterier.
g) Fremstilling af stivelse og stivelsesprodukter.
6.
Den kemiske industri (projekter, som ikke er
omfattet af bilag I)
a) Behandling af mellemprodukter og fremstilling af
kemiske produkter.
b) Fremstilling af pesticider og farmaceutiske produkter, af
maling og lak, af elastomerer og peroxider.
c) Anlæg til oplagring af olie samt petrokemiske og
kemiske produkter.
7.
Levnedsmiddelindustrien
a) Bearbejdning af vegetabilske og animalske fedtstoffer.
b) Konservering af animalske og vegetabilske produkter.
c) Fremstilling af mejeriprodukter.
d) Brygning og maltning.
e) Sukkervareindustrien.
f) Slagterier.
g) Fremstilling af stivelse og stivelsesprodukter.
18
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0019.png
h) Fiskemels- og fiskeoliefabrikker.
i) Sukkerfabrikker.
8.
Tekstil-, læder-, træ- og papirindustrien
a) Industrianlæg til produktion af papir og pap (projekter,
som ikke er omfattet af bilag I).
b) Anlæg til forbehandling (vask, blegning, mercerisering)
eller farvning af fibre eller tekstilstoffer.
c) Anlæg til garvning af huder og skind.
d) Anlæg til fremstilling og bearbejdning af cellulose.
9.
Gummiindustrien
Fremstilling og behandling af produkter på grundlag af
elastomerer.
h) Fiskemels- og fiskeoliefabrikker.
i) Sukkerfabrikker.
8. Tekstil-, læder-, træ- og papirindustri
a) Industrianlæg til produktion af papir og pap (projekter,
som ikke er omfattet af bilag 1).
b) Anlæg til forbehandling (vask, blegning, mercerisering)
eller farvning af fibre eller tekstilstoffer.
c) Anlæg til garvning af huder og skind.
d) Anlæg til fremstilling og bearbejdning af cellulose.
9. Gummiindustri.
Fremstilling og behandling af produkter på grundlag af
elastomerer.
10.
Risikoanlæg
Virksomheder og anlæg, som er anmeldelsespligtige efter
§ 4 i Miljøministeriets bekendtgørelse om kontrol med
risikoen for større uheld med farlige stoffer.
10.
Infrastrukturprojekter
a) Anlægsarbejder i industrizoner.
b) Anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af
butikscentre og parkeringspladser.
c) Anlæg af jernbaner og anlæg til kombineret transport og
af intermodale terminaler (projekter, som ikke er omfattet
af bilag I).
d) Anlæg af flyvepladser (projekter, som ikke er omfattet
af bilag I).
e) Bygning af veje, havne og havneanlæg, herunder
fiskerihavne (projekter, som ikke er omfattet af bilag I).
f) Anlæg af vandveje, som ikke er omfattet af bilag I,
kanalbygning og regulering af vandløb.
g) Dæmninger og andre anlæg til opstuvning eller varig
oplagring af vand (projekter, som ikke er omfattet af bilag
I).
h) Sporveje, høj- og undergrundsbaner, svævebaner eller
lignende baner af
særlig bygningstype, der udelukkende eller overvejende
tjener til personbefordring.
i) Anlæg af olie- og gasledninger og rørledninger til
transport af CO
2
-strømme med henblik på geologisk
lagring (projekter, der ikke er omfattet af bilag I).
j) Anlæg af vandledninger over større afstande.
k) Kystanlæg til modvirkning af erosion og maritime
vandbygningskonstruktioner, der kan ændre kystlinjerne,
som f.eks. diger, dæmninger, moler, bølgebrydere og andre
konstruktioner til beskyttelse mod havet, bortset fra
vedligeholdelse og genopførelse af sådanne anlæg.
l) Arbejder i forbindelse med indvinding af grundvand og
kunstig tilførsel af grundvand, som ikke er omfattet af
bilag I.
m) Anlæg til overførsel af vandressourcer mellem
flodbækkener, som ikke er omfattet af bilag I.
11. Infrastrukturprojekter
a) Anlægsarbejder i byzone, herunder opførelse af
butikscentre og parkeringspladser (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1).
b) Anlæg af jernbaner og anlæg til kombineret transport og
af intermodale terminaler.
c) Anlæg af flyvepladser.
d) Anlæg af veje (projekter, som ikke er omfattet af bilag
1).
e) Bygning af havne og havneanlæg, herunder fiskerihavne,
som ikke er omfattet af obligatorisk VVM-pligt. (projekter,
som ikke er omfattet af bilag 1).
f) Anlæg af vandveje, som ikke er omfattet af bilag 1,
kanalbygning samt regulering af vandløb.
g) Dæmninger og andre anlæg til opstuvning eller varig
oplagring af vand (projekter, som ikke er omfattet af bilag
1).
h) Svævebaner eller lignende baner af særlig bygningstype,
der udelukkende eller overvejende tjener til
personbefordring (projekter, som ikke er omfattet af bilag
1).
i) Anlæg af olie- og gasledninger samt rørledninger til
transport af CO
2-
strømme med henblik på geologisk lagring
(projekter, som ikke er omfattet af bilag 1).
j) Anlæg af vandledninger over større afstande.
k) Kystanlæg til modvirkning af erosion og maritime
vandbygningskonstruktioner, der kan ændre kystlinjerne,
som f.eks.skråningsbeskyttelse, strandhøfder og diger,
dæmninger, moler, bølgebrydere og andre konstruktioner til
beskyttelse mod havet, bortset fra vedligeholdelse og
genopførelse af anlæggene.
l) Uddybning og opfyldning på søterritoriet.
m) Arbejder i forbindelse med indvinding af grundvand og
kunstig tilførsel af grundvand (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1).
n) Anlæg til overførsel af vandressourcer mellem
flodbækkener (projekter, som ikke er omfattet af bilag 1).
12.
Andre projekter
a) Permanente væddeløbs- samt prøvekørselsbaner for
motorkøretøjer.
b) Anlæg til bortskaffelse af affald (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1).
11. Andre projekter
a) Permanente væddeløbs- og prøvekørselsbaner for
motorkøretøjer.
b) Anlæg til bortskaffelse af affald (projekter, som ikke er
omfattet af bilag I).
c) Rensningsanlæg (projekter, som ikke er omfattet af bilag
19
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0020.png
I).
d) Områder til oplagring af slam fra rensningsanlæg.
e) Skrotoplagring, herunder oplagring af biler til
ophugning.
f) Prøveanlæg for motorer, turbiner eller reaktorer.
g) Anlæg til fremstilling af kemofibre.
h) Anlæg til indsamling eller destruering af sprængfarlige
stoffer.
i) Destruktionsanstalter.
12.
Turisme og fritid
a) Skiløjper, skilifter, tovbaner og hermed forbundet
anlægsarbejde.
b) Lystbådehavne.
c) Feriebyer og hotelkomplekser uden for byområder og
hermed forbundet anlægsarbejde.
d) Permanente campingpladser.
e) Forlystelsesparker, o.l.
c) Rensningsanlæg (projekter, som ikke er omfattet af bilag
1).
d) Områder til oplagring af slam fra rensningsanlæg.
e) Skrotoplagring, herunder oplagring af biler til
ophugning.
f) Prøveanlæg for motorer, turbiner eller reaktorer.
g) Anlæg til fremstilling af kemofibre.
h) Anlæg til indsamling eller destruering af sprængfarlige
stoffer.
i) Destruktionsanstalter.
13. Turisme og fritid.
a) Skiløjper, skilifter, tovbaner og hermed forbundet
anlægsarbejde.
b) Lystbådehavne
c) Feriebyer og hotelkomplekser uden for byområder og
hermed forbundet anlægsarbejde (projekter, som ikke er
omfattet af bilag 1).
d) Permanente campingpladser.
e) Forlystelsesparker, o.l.
14. Ændringer eller udvidelser af projekter i bilag 1 eller 2,
som allerede er godkendt, er udført eller er ved at blive
udført, når de kan have væsentlige skadelige indvirkninger
på miljøet (ændring eller udvidelse som ikke er omfattet af
bilag 1).
13.
a) Ændringer eller udvidelser af projekter i bilag I eller II,
som allerede er godkendt, er udført eller er ved at blive
udført, når de kan have væsentlige skadelige indvirkninger
på miljøet (ændring eller udvidelse, som ikke er omfattet af
bilag I)
13. b) Projekter i
bilag I,
som udelukkende eller
hovedsagelig tjener til udvikling
og afprøvning af nye metoder eller produkter, og som ikke
anvendes mere end to år.
15. Projekter i bilag I, som udelukkende eller hovedsagelig
tjener til udvikling og afprøvning af nye metoder eller
produkter, og som ikke anvendes mere end to år.
Uddrag af VVM-direktivets bilag II
Lovforslagets Bilag 2a
(National implementering af VVM-direktivets
Bilag II - Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet) - Projekter omfattet af §§
15 og 16
Projekter om efterforskning og indvinding af
kulbrinter, lagring i undergrunden, rørledninger, m.v.
offshore
10. INFRASTRUKTURPROJEKTER
i) Anlæg af olie- og gasledninger og rørledninger til
transport af CO2 -strømme med henblik på geologisk
lagring (projekter, der ikke er omfattet af bilag I).
1) Anlæg af olie- og gasledninger, som ikke er omfattet af
bilag 1a.
20
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546324_0021.png
10. INFRASTRUKTURPROJEKTER
i) Anlæg af olie- og gasledninger og rørledninger til
transport af CO2 -strømme med henblik på geologisk
lagring (projekter, der ikke er omfattet af bilag I).
2. UDVINDINGSINDUSTRIEN
d) Dybdeboringer, navnlig:
i) geotermiske boringer
ii) boringer til deponering af nukleart affald
iii) vandforsyningsboringer
bortset fra boringer til undersøgelse af jordbundens
fasthed.
2. Udvindingsindustrien
d) Dybdeboringer, navnlig:
i) geotermiske boringer
ii) boringer til deponering af nukleart affald
iii) vandforsyningsboringer
bortset fra boringer til undersøgelse af jordbundens
fasthed.
e) Overfladeanlæg til udvinding af stenkul, råolie, naturgas
og malme samt bituminøs skifer.
3) Dybdeboringer, herunder boringer vedrørende
efterforskning og indvinding af kulbrinter og geotermiske
boringer. Boringer til undersøgelse af jordbundens fasthed
er dog ikke omfattet.
2) Anlæg af rørledninger til transport af CO2-strømme med
henblik på geologisk lagring, når projektet ikke er omfattet
af bilag 1a.
4) Indvinding af olie og gas, der ikke er omfattet af bilag
1a.
3.
Energiindustrien
a) Industrianlæg til fremstilling af elektricitet, damp og
varmt vand
(projekter, som ikke er omfattet af bilag I).
13.
a) Ændringer eller udvidelser af projekter i bilag I eller II,
som allerede er godkendt, er udført eller er ved at blive
udført, når de kan have væsentlige skadelige indvirkninger
på miljøet (ændring eller udvidelse, som ikke er omfattet af
bilag I)
5) Industrianlæg til fremstilling af elektricitet, damp og
varmt vand.
6. Ændringer eller udvidelser af projekter, som er omfattet
af bilag 1a og nr. 1-5, og som allerede er godkendt, er
udført eller er ved at blive udført, når de kan have
væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, dog kun
ændringer eller udvidelser, som ikke er omfattet af bilag 1a.
7) Demontering af anlæg omfattet af bilag 1a og nr. 1-5,
når demonteringen kan være til skade for miljøet.
Projekter om etablering af elproduktionsanlæg på havet
3. Energiindustrien
....
h) Anlæg til fremstilling af hydroelektrisk energi.
i) Anlæg til udnyttelse af vindkraft til energiproduktion
(vindmølleparker).
....
8) Projekter om etablering af elproduktionsanlæg, der
udnytter vand og vind, jf. § 25, stk. 1, i lov om fremme af
vedvarende energi.
13.
a)
Ændringer eller udvidelser af projekter i bilag I eller II,
som allerede er godkendt, er udført eller er ved at blive
udført, når de kan have væsentlige skadelige indvirkninger
på miljøet (ændring eller udvidelse, som ikke er omfattet af
bilag I)
9. Ændringer eller udvidelser af projekter nævnt i nr. 8 som
allerede er godkendt, udført eller ved at blive udført, når de
kan have væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet.
21