Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 60
Offentligt
UDKAST
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om planlægning, lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, lov om beskyttelse af
havmiljøet, lov om råstoffer, lov om anvendelse af Danmarks undergrund, lov om kontinentalsoklen, lov om
fremme af vedvarende energi og forskellige andre love. (Konsekvensændringer som følge af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM))
Miljø- og Fødevareministeriet
§1
I lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 868 af 3. juli 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
I
overskriften
før § 1 indsættes efter »anvendelsesområde«: »m.v.«.
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ
4 a.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), som kan få
væsentlig indvirkning på miljøet (VVM) finder ikke anvendelse på projekter eller dele af projekter, der er
omfattet af nærværende lov eller regler udstedt i medfør heraf.«
§2
I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 3. juli 2013, som ændret ved § 15 i lov nr.
86 af 28. januar 2014 og § 2 i lov nr. 1499 af 23. december 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
fodnoten
til lovens titel udgår: »dele af Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af
visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet), EF-Tidende 1985/337/EØF,
nr. L 175, side 40, som ændret ved direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997, EF-Tidende 1997, nr. L 73, side 5,«.
2.
§ 2, stk. 5,
ophæves.
3.
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
4.
Kapitel 8 a
ophæves.
5.
§ 51, stk. 1, nr. 1,
ophæves.
1
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
6.
I
§ 52, stk. 1,
udgår »§ 24 a,«.
7.
§ 53 a, stk. 1, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
8.
§ 57 a, nr. 1 og 2,
ophæves.
Nr. 3-7 bliver herefter nr. 1-5.
9.
I
§ 59, stk. 1, nr. 1,
udgår »§ 24 a, stk. 1,«.
10.
I
§ 61, stk. 1,
udgår »§ 24 a, stk. 2-5,«.
§3
I lov om råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 657 af 27. maj 2013, som ændret ved § 6 i lov nr. 1631 af 26.
december 2013, § 5 i lov nr. 80 af 28. januar 2014, § 12 i lov nr. 86 af 28. januar 2014, § 1 i lov nr. 380 af
23. april 2014, § 143 i lov nr. 1520 af 27. december 2014 og lov nr. 178 af 24. februar 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
Overskriften
før § 23 ophæves.
2.
§ 23
ophæves.
3.
I
§ 26, stk. 2,
udgår », 23« og »og § 23, stk. 2,«.
4.
§ 26 a, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
Erhvervs- og Vækstministeriet
§4
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1529
af 27. december 2014, § 2 i lov nr. 742 af 25. juni 2014, § 5 i lov nr. 86 af 28. januar 2014, § 2 i lov nr. 80 af
28. januar 2014 og senest ved lov nr. 539 af 29. april 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I fodnoten til loven udgår »dele af Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet), EF-Tidende 1985, nr. L 175, side
40, som ændret senest ved Rådets og Europa-Parlamentets direktiv 2003/35/EF om mulighed for deltagelse i
forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring af Rådets
direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse, «.
2.
I
§ 3, stk. 3,
udgår », § 11 g, stk. 3«.
3.
I
kapitel 4
ophæves underoverskriften »Vurdering af virkningerne på miljøet« og
§ 11 g – § 11 i.
2
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
4.
I
§ 35, stk. 2,
udgår »reglen om VVM-pligt i § 11 g, stk. 1, eller«.
5.
I § 51, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2.«
6.
§ 51, stk. 2 og 3,
ophæves.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 2 og 3.
7.
I
§ 54 b, stk. 2,
udgår »samt selvstændige VVM-redegørelser«.
8.
§ 57 a, stk. 5,
ophæves.
9.
§ 58, stk. 1, nr. 3 og 5,
ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 3.
10.
I
§ 58, stk. 1, nr. 4,
som bliver nummer 3, udgår », jf. dog stk. 2«.
11.
§ 58, stk. 2,
ophæves.
12.
I
§ 59, stk. 2,
ændres »§ 58, stk. 1, nr. 1, 3, 4 og 5« til: »§ 58, stk. 1, nr. 1 og 3«.
13.
I
§ 60, stk. 8,
ændres »§ 58, stk. 1, nr. 3, 4 og 5« til: »§ 58, stk. 1, nr. 3«.
14.
I
§ 63, stk. 2,
ændres »De i § 51 nævnte myndigheder« til: »Kommunalbestyrelsen«.
og »vedkommende myndighed« ændres til: »kommunalbestyrelsen«.
15.
I
§ 63, stk. 3,
ændres »vedkommende myndighed« til: »kommunalbestyrelsen«.
16.
§ 64, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
§5
I lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011, som
ændret ved lov nr. 535 af 29. april 2015, foretages følgende ændringer:
1.
§ 28 a, stk. 1,
affattes således:
»Tilladelser og godkendelser efter denne lov vedrørende projekter på havområdet, der i sig selv eller i
forbindelse med andre projekter eller planer må antages at kunne påvirke udpegede internationale
naturbeskyttelsesområder væsentligt, kan kun meddeles på baggrund af en vurdering af projektets virkninger
på lokaliteten under hensyn til bevaringsmålsætningerne for denne. Hvis klima- og energiministeren anser
det for nødvendigt, skal vurderingen af virkningerne på lokaliteten indgå i det materiale, der gøres til
genstand for høring af offentlighed, myndigheder og organisationer.«
3
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
2.
§ 28 c, stk. 1,
affattes således:
»Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere regler om indhold og omfang af vurderinger
om projekters virkninger på internationale naturbeskyttelsesområder efter § 28 a, stk. 1, ansøgning om og
meddelelse af tilladelser og godkendelser for de omfattede projekter, hvilke mindsteoplysninger og
undersøgelser der er nødvendige for, at en vurdering af indvirkningen på internationale
naturbeskyttelsesområder kan foretages, underretning og høring af den berørte offentlighed og de berørte
myndigheder og organisationer vedrørende vurderinger efter § 28 a, stk. 1, vilkår,
kompensationsforanstaltninger samt om påbud.«
§6
I lov om kontinentalsoklen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1101 af 18. november 2005, som ændret ved § 2 i lov
nr. 548 af 6. juni 2007 og § 3 i lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages følgende ændringer:
1.
§ 4 a, stk. 1,
affattes således:
»Tilladelser, jf. § 4, stk. 1, til at nedlægge rørledninger, der må antages at kunne påvirke udpegede
internationale naturbeskyttelsesområder væsentligt, kan kun meddeles på baggrund af en vurdering af
projektets virkninger på lokaliteten under hensyn til bevaringsmålsætningerne for denne. Hvis energi-,
forsynings- og klimaministeren anser det for nødvendigt, skal offentligheden høres om vurderingen af
virkningerne på lokaliteten, inden tilladelsen meddeles.«
2.
§ 4 d, stk. 1,
affattes således:
»Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere regler om tilladelser efter § 4 a, stk. 1, herunder
om ansøgningskrav, hvilke oplysninger der er anses for nødvendige og tilstrækkelige, indholdet og omfanget
af vurderinger underretning og høring af den berørte offentlighed og de berørte myndigheder og
organisationer,vilkår for tilladelse efter § 4 a, kompensationsforanstaltninger vedrørende naturbeskyttelse
samt om påbud.«
§7
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015, som ændret ved § 1 i
lov nr. 744 af 1. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »lov om planlægning« til: »lov om miljøvurdering af planer og programmer og
af konkrete projekter (VVM)« og »VVM-redegørelse« til: »miljøkonsekvensrapport«.
4
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
2.
§ 26,
affattes således:
Ȥ26.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan beslutte, at omkostninger for aktiviteter, som ifølge lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) skal afholdes af bygherren,
dækkes som angivet i § 8, stk. 1, nr. 3, i lov om elforsyning, hvis aktiviteterne kan være af væsentlig
betydning for fremtidige projekter. «
3.
I
§ 29, stk. 1,
ændres »§§ 22-28« til: »§§ 22-25 og §§ 27-28 samt lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)«.
4.
I
§ 29, stk. 2,
ændres »§§ 22-28« til: »§§ 22-25 og §§ 27-28 samt lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)«.
5.
I
§
67, stk. 1,
ændres »§ 26-28« til: »lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM) og §§ 27-28«
§8
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som bl.a. ved § 1 i lov nr. 466 af
18. maj 2011, § 2 i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og 1 i lov nr. 633 af 17. juni 2014 og senest ved § 1 i lov nr.
577 af 4. maj 2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 26, stk. 6« til: »§ 26«.
Social- og Indenrigsministeriet
§9
I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 6. maj 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 1, stk. 2, nr. 3, litra m,
affattes således:
»m) regler om miljøvurdering af konkrete projekter efter lov om miljøvurdering af planer og programmer og
af konkrete projekter (VVM) og regler fastsat af miljø- og fødevareministeren i medfør heraf.«
§ 10
I lov nr. 1631 af 26. december 2013 foretages følgende ændringer:
1.
[afventer lovteknisk formulering]
§ 11
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 16. maj 2017.
5
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse ved Natur- og Miljøklagenævnets behandling af klager over afgørelser
efter lov om planlægning eller regler udstedt i medfør heraf truffet før lovens ikrafttræden. For sådanne
klager finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
Loven finder ikke anvendelse for skriftlige anmeldelser af projekter omfattet af §§ 11 g-11 i i lov om
planlægning og regler udstedt i medfør heraf indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne anmeldelser
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse på havbrugsprojekter beliggende helt eller delvist længere end 1 sømil
fra kysten, som er anmeldt før lovens ikrafttræden til MST virksomheder i henhold til § 2 i bekendtgørelse
nr. 382 af 25. april 2012 om vurdering af virkninger på miljøet (VVM) af havbrug beliggende længere end 1
sømil fra kysten.
6
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forslaget skal ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte forslag til lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), som medfører et behov for at konsekvensændre i en række
andre love, under hensyn til, at loven skal erstatte gældende regler om miljøvurdering i planloven og en
række sektorlove. Forslaget til lov om miljøvurdering indeholder således generelle regler om miljøvurdering,
som vil skulle finde anvendelse både på land og på havet, medmindre det udtrykkeligt fastsættes i anden
lovgivning, at loven ikke skal finde anvendelse. Der henvises til de almindelige bemærkninger til forslag til
lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
På den baggrund foreslås en ændring af lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug med henblik på at
undtage projekter på husdyrbrug fra den nye lov.
De gældende regler om VVM af projekter
på havet
er reguleret i række øvrige sektorlove og ansvaret for
reglerne er fordelt mellem Miljø- og Fødevareministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og
Transport- og Bygningsministeriet (for så vidt angår visse havne på søterritoriet). Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet har ansvaret for energianlæg på havet i form af vand- og vindanlæg, bore- og
produktionsplatforme, rørledninger for olie og naturgas– både indenfor søterritoriet og i den eksklusive
økonomiske zone.
De foreslåede regler i forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM) vil fremover erstatte en række særlige regler i sektorlovgivningen om miljøvurdering af projekter på
havet, hvorfor disse særlige regler foreslås ophævet.
For så vidt angår projekttyper, som i sektorlovgivningen undtages fra den foreslåede nye generelle lov om
miljøvurdering vil gennemførelsen af VVM-direktivet, herunder 2014-ændringerne af VVM-direktivet, som
er nærmere beskrevet i bemærkningerne til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM) skulle ske i sektorlovgivningen.
Endelig skal det bemærkes, at Transport- og Bygningsministeriet i det kommende lovforslag, som
implementerer VVM-direktivet i jernbaneloven og vejloven, jf. afsnit 7 i de almindelige bemærkninger til
ovennævnte lovforslag, vil sikre, at der gennemføres fornødne konsekvensændringer i ministeriets øvrige
lovgivning. Dette vil f.eks. kunne blive relevant for de love på ministeriets område, hvor der henvises til
planlovens bestemmelser, der vil blive ophævet pr. 16. maj 2017 som følge af denne lovs ikrafttræden.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Miljø- og Fødevareministeriet
2.1.1 Lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug
Gældende ret
For projekter på husdyrbrug er VVM-direktivet implementeret i dansk ret i lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 868 af 3. juli 2015.
7
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Husdyrgodkendelsesloven bygger på det bærende princip, at husdyrbrug skal have en tilladelse eller
godkendelse ved etablering, udvidelse eller ændring, der medfører forøget forurening eller andre virkninger
på miljøet.
Den gældende tilladelses- og godkendelsesordning, som blev indført med husdyrgodkendelsesloven fra 1.
januar 2007, indebærer en integreret fremgangsmåde, der samler bl.a. VVM-reglerne og reglerne om
miljøgodkendelse, der kendes fra lov om miljøbeskyttelse, i én samlet afgørelse og én samlet integreret
proces for bl.a. ansøgning, myndighedens vurderinger og vilkår, inddragelse af offentligheden samt
klageadgang.
Hvad angår planer og programmer vedrørende husdyrbrug er disse omfattet af den gældende lov om
miljøvurdering af planer og programmer.
Lovforslaget
VVM-direktivet er i dag gennemført for så vidt angår projekter på husdyrbrug, som en integreret del af
husdyrgodkendelseslovgivningen. Denne model foreslås videreført med lovforslaget ved, at de projekter, der
er omfattet af husdyrgodkendelseslovgivningen, udtrykkeligt undtages fra forslag til lov om miljøvurdering
af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM). Hvad angår planer og programmer vedrørende
husdyrbrug vil disse være omfattet af den nye lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM), svarende til den hidtidige retstilstand.
2.1.2 Havmiljøloven
Gældende ret
Havbrug beliggende helt eller delvist længere end 1 sømil fra kysten er i dag omfattet af lov om beskyttelse
af havmiljøet (havmiljøloven) og af bekendtgørelse nr. 382 af 25. april 2012 om vurdering af virkningerne på
miljøet (VVM) af havbrug beliggende længere end 1 sømil fra kysten
Lovforslaget
Det foreslås, at havmiljølovens regler om miljøvurdering af havbrug ophæves. Forslaget er en konsekvens af,
at miljøvurdering havbrug beliggende helt eller delvist længere end 1 sømil fra kysten fremover vil være
reguleret af den foreslåede nye generelle lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM).
2.1.3
Råstofloven
Gældende ret
Det fremgår af råstoflovens § 23, stk. 1, at tilladelse til at indvinde råstoffer på søterritoriet og
kontinentalsoklen, hvor indvindingen må antages at kunne få en væsentlig indvirkning på miljøet, kun kan
meddeles på baggrund af en vurdering af de miljømæssige konsekvenser, hvor offentligheden myndigheder
og organisationer har haft lejlighed til at udtale sig.
Der er i fastsat nærmere regler om VVM-proceduren og om, hvilke indvindinger der er omfattet af VVM-
pligt i bekendtgørelse nr. 1422 af 12. december 2012 om miljømæssig vurdering af råstofindvinding på
8
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
havbunden (VVM). Reglerne er under revision og vil blive integreret i tilladelsesordningen for indvinding af
råstoffer på havet, hvorefter al indvinding kræver tilladelse efter råstofloven.
Lovforslaget
Det foreslås, at råstoflovens regler om miljøvurdering af projekter vedrørende råstofindvinding på havet
ophæves. Forslaget er en konsekvens af, at miljøvurdering af sådanne projekter fremover vil være reguleret
af den foreslåede nye generelle lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM).
2.2 Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
2.2.1 Lov om anvendelse af Danmarks undergrund
2.2.1.1 Gældende ret
I medfør af § 28 a i lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven) kan tilladelser og
godkendelser efter loven vedrørende projekter på havområdet, der må antages at påvirke miljøet i væsentlig
grad, kun meddeles på baggrund af en vurdering af de miljømæssige konsekvenser (VVM), og efter at den
berørte offentlighed og de berørte myndigheder og organisationer har haft lejlighed til at udtale sig. Nærmere
regler om hvilke projekter, som er omfattet af bestemmelsen er fastsat i bekendtgørelse nr. 632 af 11. juni
2012 om VVM, konsekvensvurdering vedrørende internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af
visse arter ved efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden, rørledninger, m.v.
offshore.
2.2.1.2 Lovforslaget
Lovforslaget er konsekvensændring som følge af, at reglerne om miljøkonsekvensvurderinger (VVM) efter
undergrundsloven flyttes til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Med lovforslaget foreslås reglerne vedrørende VVM i undergrundsloven at henvise til den nye lov,
som foreslås med forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Bekendtgørelse nr. 632 af 11. juni 2012 vil efterfølgende blive ændret således, at bekendtgørelsen
reflekterer de ændringer, som foretages med nærværende lovforslag.
2.2.2 Lov om kontinentalsoklen
2.2.2.1 Gældende ret
I lov om kontinentalsoklen (kontinentalsokkelloven) § 4 a, fastslås, at tilladelse til nedlæggelse af
rørledninger til transport af kulbrinter på dansk kontinentalsokkelområde, der må antages at påvirke miljøet i
væsentlig grad, kun kan meddeles på baggrund af en vurdering af de miljømæssige konsekvenser, og efter at
offentligheden og de berørte myndigheder og organisationer har haft lejlighed til at udtale sig herom.
Ovennævnte bekendtgørelse nr. 632 af 11. juni 2012 nævnt under pkt. 2.2.1.1 omfatter også rørledninger
omfattet af kontinentalsokkelloven.
9
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
2.2.2.2 Lovforslaget
Lovforslaget er konsekvensændring som følge af, at reglerne om miljøkonsekvensvurderinger (VVM) efter
kontinentalsokkelloven flyttes til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Med lovforslaget foreslås reglerne vedrørende VVM i kontinentalsokkelloven at henvise til den nye
lov, som foreslås med forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Bekendtgørelse nr. 632 af 11. juni 2012 vil efterfølgende blive ændret således, at bekendtgørelsen
reflekterer de ændringer, som foretages med nærværende lovforslag.
2.2.3 Lov om fremme af vedvarende energi
2.2.3.1 Gældende ret
Det fremgår af VE-lovens § 26, stk. 1, at tilladelser efter VE-lovens § 25 til etablering af elproduktionsanlæg
på havet (havvindmølleparker og bølgeanlæg), ændring eller udvidelse af anlæg, som allerede er godkendt,
udført eller ved at blive udført, og som må antages at påvirke miljøet i væsentlig grad, kan kun meddeles på
baggrund af en vurdering af de miljømæssige konsekvenser, og efter at offentligheden og de berørte
myndigheder og organisationer har haft lejlighed til at udtale sig herom. Med hjemmel i VE-loven er der
fastsat nærmere regler vedrørende miljøkonsekvensvurdering i bekendtgørelse nr. 68 af 26. januar 2012 om
vurdering af virkning på miljøet (VVM) ved projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg på havet,
herunder bl.a. regler om afgrænsning af anlæg, hvilke oplysninger og undersøgelser, der er nødvendige for,
at en vurdering af de miljømæssige konsekvenser kan foretages samt regler om underretning og høring af
offentligheden.
2.2.3.2 Lovforslaget
Lovforslaget er konsekvens af, at reglerne om miljøkonsekvensvurderinger efter VE-loven flyttes til lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM). Reglerne vedrørende VVM i VE-
loven foreslås således ophævet. Bekendtgørelse nr. 68 af 26. januar 2012 vil efterfølgende blive ændret
således, at bekendtgørelsen reflekterer de ændringer, som foretages med nærværende lovforslag.
2.3 Erhvervs- og Vækstministeriet
2.3.1 Lov om planlægning
Gældende ret
I dag findes reglerne om miljøkonsekvensvurderinger af projekter på land i planloven og VVM-
bekendtgørelsen. Der henvises til bemærkningerne til forslag til lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM).
Lovforslaget
Som konsekvens af forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM) foreslås det, at reglerne om miljøkonsekvensvurderinger i planloven ophæves.
2.4 Social - og Indenrigsministeriet
10
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0011.png
2.4.1 Lov om forpligtende kommunale samarbejder
Gældende ret
Efter gældende ret er kommunalbestyrelsens opgaver i tilknytning til VVM omfattet er lov om kommunale
samarbejder.
Lovforslaget
Den foreslåede bestemmelse er konsekvensændring som følge af, at reglerne om
miljøkonsekvensvurderinger efter planloven foreslås ophævet, og at reglerne om miljøvurdering af konkrete
projekter fremover vil være indeholdt i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM). Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 4 og bemærkningerne til forslaget til
ny den lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Der henvises til hovedlovforslaget bemærkninger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Der henvises til hovedlovforslaget bemærkninger.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Der henvises til hovedlovforslaget bemærkninger.
6. Miljømæssige konsekvenser
Der henvises til hovedlovforslaget bemærkninger.
7. Forholdet til EU-retten
Der henvises til hovedlovforslaget bemærkninger.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindre udgifter
Negative konsekvenser/
merudgifter
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
Der henvises til hovedlovforslagets bemærkninger
regioner
11
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0012.png
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Der henvises til hovedlovforslagets bemærkninger
Økonomiske konsekvenser
Der henvises til hovedlovforslagets bemærkninger
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Der henvises til hovedlovforslagets bemærkninger
Administrative
Der henvises til hovedlovforslagets bemærkninger
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Der henvises til hovedlovforslagets bemærkninger
Der henvises til hovedlovforslagets bemærkninger
12
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Miljø- og Fødevareministeriet
Til § 1
(Lov om miljøgodkendelse af husdyrbrug)
Til nr. 1
I overskriften til kapitel 1 tilføjes et m.v. for at tydeliggøre, at kapitlet ikke kun omfatter
husdyrgodkendelseslovens anvendelsesområde, men også en afgrænsning af husdyrgodkendelsesloven i
forhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Til nr. 2
Det foreslås, at der i husdyrgodkendelsesloven indsættes en udtrykkelig undtagelse fra lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), således at miljøvurderingsloven
ikke finder anvendelse på de projekter eller de dele af projekter, der er omfattet af husdyrgodkendelsesloven.
Der henvises til de almindelige bemærkninger.
Til § 2
(Lov om beskyttelse af havmiljøet)
Til nr. 1-10
Med forslaget til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), foreslås
at samle de regler, som implementerer de to vigtigste procesdirektiver inden for den miljøretlige regulering i
EU-retten, miljøvurderingsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF om
miljøvurdering af planer og programmer) og VVM-direktivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet). Samtidig foreslås
lov om miljøvurdering af planer og programmer og den gældende implementering af VVM-direktivet for så
vidt angår projekter på land i lov om planlægning (planloven) ophævet.
For projekter på havområdet (søterritoriet, kontinentalsoklen og den eksklusive økonomiske zone) gælder, at
VVM-direktivet i dag er gennemført i sektorlovgivningen.
Havbrug beliggende helt eller delvist længere end 1 sømil fra kysten er i dag omfattet af lov om beskyttelse
af havmiljøet (havmiljøloven) og af bekendtgørelse nr. 382 af 25. april 2012 om vurdering af virkningerne på
miljøet (VVM) af havbrug beliggende længere end 1 sømil fra kysten. Det er staten ved Miljøstyrelsen, som
meddeler miljøgodkendelser af disse havbrug og foretager VVM screening og træffer afgørelse om ikke-
VVM-pligt eller VVM-tilladelse i henhold til havmiljøloven.
13
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Med forslaget til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), foreslås,
at VVM-reglerne vedrørende havbrug beliggende helt eller delvist længere end 1 sømil fra kysten,
overflyttes fra at høre under havmiljølovens anvendelsesområde til at høre under anvendelsesområdet efter
den nye foreslåede miljøvurderingslov. Hermed samles VVM-reglerne for alle havbrug i det samme
regelsæt. Der henvises nærmere til bemærkningerne i det nævnte lovforslag.
Som konsekvens heraf foreslås med nærværende lovforslag, at der sker ophævelse af VVM-reglerne om
havbrug beliggende helt eller delvist længere end 1 sømil fra kysten i havmiljøloven.
Til § 3
(Lov om råstoffer)
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.3.
Erhvervs- og Vækstministeriet
Til § 4
(Lov om planlægning)
Til nr. 1-16
De foreslåede bestemmelser er konsekvensændringer som følge af, at reglerne om
miljøkonsekvensvurderinger efter planloven flyttes til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM)lov om miljøvurdering.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Til § 5
(Lov om anvendelse af Danmarks undergrund)
Til nr. 1
I medfør af § 28 a i lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven) kan tilladelser og
godkendelser efter loven vedrørende projekter på havområdet, der må antages at påvirke miljøet i væsentlig
grad, kun meddeles på baggrund af en vurdering af de miljømæssige konsekvenser (VVM), og efter at den
berørte offentlighed og de berørte myndigheder og organisationer har haft lejlighed til at udtale sig. Nærmere
regler om hvilke projekter, som er omfattet af bestemmelsen er fastsat i bekendtgørelse nr. 632 af 11. juni
2012 om VVM, konsekvensvurdering vedrørende internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af
visse arter ved efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden, rørledninger, m.v.
offshore.
14
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Den foreslåede nyaffattelse af
§ 28 a, stk. 1,
i undergrundsloven vil medføre, at reglerne vedrørende VVM
ophæves, idet disse flyttes til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Den foreslåede nyaffattelse af bestemmelsen medfører, at gældende ret vedrørende internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter på havområdet videreføres og forbliver omfattet af
undergrundsloven.
Myndighedsudøvelsen vedrørende VVM forbliver hos Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
(Energistyrelsen), jf. forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM).
Til nr. 2
I medfør af undergrundslovens § 28 c, stk. 1, kan ministeren fastsætte nærmere regler om bl.a., hvilke
projekter der er omfattet af § 28 a, stk. 1, indhold og omfang af vurderinger efter § 28 a, stk. 1, ansøgning om
og meddelelse af tilladelser og godkendelser for de omfattede projekter, hvilke mindsteoplysninger og
undersøgelser der er nødvendige for, at en vurdering af de miljømæssige konsekvenser og af indvirkningen
på internationale naturbeskyttelsesområder kan foretages, underretning og høring af den berørte offentlighed
og de berørte myndigheder og organisationer vedrørende vurderinger efter § 28 a, stk. 1, vilkår,
kompensationsforanstaltninger samt om påbud. Bemyndigelsen er bl.a. udnyttet til at implementere dele af
VVM-direktivets bilag 1 og 2 i bekendtgørelse nr. 632 af 11. juni 2012 om VVM, konsekvensvurdering
vedrørende internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter ved efterforskning og
indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden, rørledninger, m.v. offshore, som fastsætter, hvilke
projekter, som skal underkastes en VVM og hvilke projekter, hvor der skal foretages en såkaldt screening
for, hvorvidt projektet skal underkastes en VVM.
Den foreslåede nyaffattelse af
§ 28 c, stk. 1,
i undergrundsloven vil medføre, at reglerne vedrørende VVM
ophæves, idet disse flyttes til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Den foreslåede nyaffattelse af bestemmelsen medfører, at gældende ret vedrørende internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter på havområdet videreføres og forbliver omfattet af
undergrundsloven , jf. også bemærkningerne til nr. 1.
Til § 6
(Lov om kontinentalsoklen)
Til nr. 1
I lov om kontinentalsoklen (kontinentalsokkelloven) § 4 a, fastslås, at tilladelse til nedlæggelse af
rørledninger til transport af kulbrinter på dansk kontinentalsokkelområde, der må antages at påvirke miljøet i
væsentlig grad, kun kan meddeles på baggrund af en vurdering af de miljømæssige konsekvenser, og efter at
offentligheden og de berørte myndigheder og organisationer har haft lejlighed til at udtale sig herom.
Ovennævnte bekendtgørelse nr. 632 af 11. juni 2012 nævnt under pkt. 2.2.1.1 omfatter også rørledninger
omfattet af kontinentalsokkelloven.
Den foreslåede nyaffattelse af
§ 4 a, stk. 1,
i kontinentalsokkelloven vil medføre, at reglerne vedrørende
VVM ophæves, idet disse flyttes til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Den foreslåede nyaffattelse af bestemmelsen medfører, at gældende ret vedrørende internationale
15
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter på havområdet videreføres og forbliver omfattet af
kontinentalsokkelloven.
Myndighedsudøvelsen vedrørende VVM forbliver hos Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
(Energistyrelsen), jf. forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM).
Der er med nyaffattelsen af § 4 a, stk. 1, foretaget enkelte sproglige præciseringer. Der er ikke med
nyaffattelsen tilsigtet ændringer af den gældende retstilstand.
Til nr. 2
Den foreslåede nyaffattelse af
§ 4 d, stk. 1,
i kontinentalsokkelloven vil medføre, at reglerne vedrørende
VVM ophæves, idet disse flyttes til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Den foreslåede nyaffattelse af bestemmelsen medfører, at gældende ret vedrørende internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter på havområdet videreføres og forbliver omfattet af
kontinentalsokkelloven, jf. også bemærkningerne til nr. 1.
Til § 7
(Lov om fremme af vedvarende energi)
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
VE-lovens § 9, stk. 1, 1. pkt.,
er en konsekvensrettelse af, at reglerne om
miljøkonsekvensvurderinger efter planloven flyttes til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM).
Til nr. 2
Den gældende bestemmelse i
VE-lovens § 26
gennemfører VVM-direktivet om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet for så vidt angår anlæg til udnyttelse af energi fra vand og vind
på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone. Bestemmelsen indeholder en række bemyndigelser for
energi-, forsynings- og klimaministeren til, at fastsætte nærmere regler om bl.a. afgrænsning af anlæg, hvilke
oplysninger og undersøgelser der er nødvendige for, at en vurdering af de miljømæssige konsekvenser kan
foretages, samt regler om underretning og høring af offentligheden. Hjemlerne er udmøntede i
bekendtgørelse nr. 68 af 26, januar 2012 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) ved projekter om
etablering m.v. af elproduktionsanlæg på havet.
Den foreslåede ophævelse af
VE-lovens § 26, stk. 1-5,
er en konsekvens af, at reglerne om
miljøkonsekvensvurderinger (VVM) af projekter på havet, som i dag er reguleret i en række
sektorlovgivninger, herunder i VE-loven, samles i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM).
Det foreslås dog, at
VE-lovens § 26, stk. 6
opretholdes. Ifølge den gældende § 26, stk. 6, kan energi-,
forsynings- og klimaministeren beslutte at omkostninger for aktiviteter som ansøgeren afholder i forbindelse
med VVM, i stedet for skal dækkes af PSO-gebyret, hvis aktiviteterne kan være af væsentlig betydning for
fremtidige projekter. Det må forventes, at visse undersøgelser vil være af afgørende betydning for den
offentlige interesse i forbindelse med planlægning og tilrettelæggelse af senere havvindmølleudbygninger.
Det foreslås derfor, energi-, forsynings- og klimaministeren får hjemmel til at beslutte, at udgifter til
miljømæssige undersøgelser og vurderinger, herunder ekspertvurderinger, der kan være af betydning for
fremtidige projekter, dækkes af PSO-gebyret, efter bestemmelsen i § 8, stk. 1, nr. 3 i lov om elforsyning.
Til nr. 3
16
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Ændringerne i
VE-lovens § 29, stk. 1,
er konsekvensændringer som følge af, at reglerne om
miljøkonsekvensvurderinger (VVM) efter VE-loven flyttes til lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), jf. bemærkningerne til lovforslagets § 7, nr. 2.
Til nr. 4
Ændringerne i
VE-lovens § 29, stk. 2,
er konsekvensændringer som følge af, at reglerne om
miljøkonsekvensvurderinger (VVM) efter VE-loven flyttes til lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), jf. bemærkningerne til lovforslagets § 7, nr. 2.
Til nr. 5
Ændringerne i
VE-lovens § 67, stk. 1,
er konsekvensændringer som følge af, at reglerne om
miljøkonsekvensvurderinger (VVM) efter VE-loven flyttes til lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), jf. bemærkningerne til lovforslagets § 7, nr. 2.
Til § 8
(Lov om elforsyning)
Til nr. 1
Ændringerne i
§ 8, stk. 1, nr. 3, i lov om elforsyning,
er konsekvensændringer som følge af, at reglerne om
miljøkonsekvensvurderinger (VVM) efter VE-loven flyttes til lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM), jf. bemærkningerne til lovforslagets § 7, nr. 2.
Social- og Indenrigsministeriet
Til § 9
(Lov om forpligtende kommunale samarbejder)
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensændring som følge af, at reglerne om
miljøkonsekvensvurderinger efter planloven flyttes til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM).
De opgaver, der foreslås omfattet af de forpligtende kommunale samarbejder, er opgaver vedrørende
miljøvurdering af konkrete projekter efter i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM). Disse opgaver fulgte tidligere af planlovens § 11 g samt de hermed forbundne opgaver
efter lovens kapitel 6 om planers tilvejebringelse og ophævelse og § 51 om tilsyn, samt opgaver efter regler
17
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
udstedt i medfør af loven for så vidt angår de af § 11 g omfattede anlæg, herunder regler udstedt i medfør af
§ 11 g, stk. 3, og § 11 h.
Baggrunden er, at disse opgaver har en sådan nær sammenhæng med opgaver på natur- og miljøområdet,
som skal løses i de forpligtende samarbejder, at de, for at sikre den faglige kvalitet i VVM-sagerne, ligeledes
bør være omfattet af disse samarbejder. Reglerne om Vurdering af Virkningerne på Miljøet efter lov om
miljøvurdering og efter regler fastsat i medfør heraf indgår f.eks. samtidig i behandlingen af sager om
godkendelse af visse særligt forurenende virksomheder (kap. 5-virksomheder) efter miljøbeskyttelsesloven.
Efter i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), kan miljø- og
Fødevareministeren fastsætte regler om, at en VVM-tilladelse helt eller delvis kan erstattes af en tilladelse,
som udstedes med hjemmel i anden lov, f.eks. en godkendelse efter miljøbeskyttelsesloven og visse andre
tilladelser efter anden lovgivning på natur- og miljøområdet.
Til § 10
Udestår – ren lovteknik
Til § 11
Det foreslås, at loven træder i kraft samtidig med lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM) den 16. maj 2017, som er fristen for gennemførelsen af 2014-ændringerne af
VVM-direktivet.
[Nyt stk. 2 skal indsættes mhp ikraftsættelse af ændringer i § 10 og § 11 – lovteknik udestår].
I
stk. 2
foreslås det, at klage over afgørelser på planlovens område indgivet til Natur- og Miljøklagenævnet
skal behandles af nævnet efter de hidtil gældende regler i planloven, hvis afgørelsen er truffet før lovens
ikrafttræden. Dette gælder uanset, om klage er indgivet til Natur- og Miljøklagenævnet før eller efter lovens
ikrafttræden.
Det bemærkes, at såfremt Natur- og Miljøklagenævnet ved behandling af en klage træffer afgørelse om, at
sagen skal hjemvises til den kompetente myndighed for sager omfattet af lov om planlægning § 11 g-§ 11 i,
til fornyet behandling, skal den kompetente myndighed behandle sagen efter lov om miljøvurdering.
De foreslåede overgangsbestemmelser i
stk. 3 og 4
sikrer, at anmeldelser, der ikke er færdigbehandlede på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, forsat kan behandles i henhold til de hidtidige gældende regler.
18
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0019.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
Miljø- og Fødevareministeriet
§1
1.
I
overskriften
før § 1 indsættes efter
»anvendelsesområde«: »m.v.«
Formål og anvendelsesområde
§ 1.
---
§ 4.
---
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ
4 a.
Lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM),
som kan få væsentlig indvirkning på miljøet
(VVM-tilladelse) finder ikke anvendelse på
projekter eller dele af projekter, der er
omfattet af nærværende lov eller regler
udstedt i medfør heraf. «
§2
I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 963 af 3. juli 2013, som
ændret ved § 15 i lov nr. 86 af 28. januar
2014 og § 2 i lov nr. 1499 af 23. december
2014, foretages følgende ændringer:
1)
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv
85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af
visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet (VVM-direktivet), EF-
Tidende 1985/337/EØF, nr. L 175, side 40, som
ændret ved direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997,
EF-Tidende 1997, nr. L 73, side 5, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EF-habitatdirektivet), EF-Tidende 1992, nr. L
1.
I
fodnoten
til lovens titel udgår: »dele af
Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985
om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-
direktivet), EF-Tidende 1985/337/EØF, nr. L
175, side 40, som ændret ved direktiv
97/11/EF af 3. marts 1997, EF-Tidende 1997,
nr. L 73, side 5,«.
19
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0020.png
206, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006,
EU-Tidende 2006, nr. L 363, side 368, dele af
Rådets direktiv 94/57/EF af 22. november 1994
om fælles regler og standarder for
organisationer, der udfører inspektion og syn af
skibe, og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i
forbindelse dermed, EF-Tidende 1994, nr. L
319, side 20, som senest ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2002/84/EF af
5. november 2002, EF-Tidende 2002, nr. L 324,
side 53, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/59/EF af 27. juni 2002 om
oprettelse af et trafikovervågnings- og
trafikinformationssystem for skibsfarten i
Fællesskabet og om ophævelse af Rådets
direktiv 93/75/EØF, EF-Tidende 2002, nr. L
208, side 10, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/17/EF af
23. april, EU-Tidende 2009, nr. L 131, side 101,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for
offentlig deltagelse i forbindelse med
udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet og om ændring af Rådets direktiv
85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår
offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse, EU-Tidende 2003, nr. L 156,
side 17, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om
miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og
afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende 2004,
nr. L 143, side 56, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/21/EF af
15. marts 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 102,
side 15, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/35/EF af 7. september 2005 om
forurening fra skibe og om indførelse af
sanktioner for overtrædelser, EU-Tidende 2005,
nr. L 255, side 11, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/123/EF af
21. oktober 2009, EU-Tidende 2009, nr. L 280,
side 52, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/16/EF af 23. april 2009 om
havnestatskontrol, EU-Tidende 2009, nr. L 131,
side 57, samt dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november
2010 om beskyttelse af vilde fugle (kodificeret
udgave), EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7.
§ 2.
---
Stk. 5.
Loven omfatter havbrug, der er
beliggende længere end 1 sømil fra kysten.
2.
§ 2, stk. 5,
ophæves.
20
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0021.png
§ 6.
Ved nærmeste kyst forstås i denne lov
den basislinje, hvorfra det ydre
territorialfarvand er fastlagt i overensstemmelse
med international ret. Ved kysten forstås i
lovens regler om havbrug den daglige højeste
vandstandslinje.
---
3.
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
4.
Kapitel 8 a
ophæves.
Kapitel 8 a
Miljøvurdering af og VVM-tilladelse til havbrug
beliggende længere end 1 sømil fra kysten
§ 24 a.
Havbrug beliggende længere end 1
sømil fra kysten må ikke anlægges eller
påbegyndes, før miljøministeren har meddelt, at
det anmeldte projekt antages ikke at kunne
påvirke miljøet væsentligt og derfor ikke er
VVM-pligtigt, eller miljøministeren har meddelt
tilladelse til at igangsætte det anmeldte projekt
på grundlag af en gennemført VVM-procedure,
jf. stk. 4.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter regler om,
at den ansvarlige for et havbrugsprojekt skal
indgive en skriftlig anmeldelse om etablering,
udvidelse eller ændring af et projekt, som er
omfattet af stk. 1, og om, hvilke oplysninger
anmeldelsen skal indeholde.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter regler om,
hvilke kriterier og grænseværdier der skal
lægges til grund for vurderingen af, om et
anmeldt projekt må antages at kunne påvirke
miljøet væsentligt.
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter regler om
kravene til vurderingerne af et projekts
virkninger på miljøet, herunder om
miljørapport, høringsnotat og offentliggørelse.
Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte regler
om, at den ansvarlige for projektet for egen
regning lader udarbejde miljørapport som
grundlag for myndighedens vurdering af
projektets virkninger på miljøet.
§ 51.
Følgende afgørelser kan påklages til
Natur- og Miljøklagenævnet som sammensat
efter § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om Natur- og
Miljøklagenævnet:
1) Afgørelser efter § 24 a, stk. 1, og
5.
§ 51, stk. 1, nr. 1,
ophæves.
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
21
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0022.png
afgørelser truffet efter regler fastsat med
hjemmel i § 24 a, stk. 2-5.
2) Miljøministerens afgørelser om dumpning
af optaget havbundsmateriale, jf. § 26, og
ministerens afgørelse om foretagelse af
undersøgelser heraf efter § 45 a.
3) Afgørelser om dispensationer truffet efter
regler fastsat med hjemmel i § 19 b, stk. 3.
4) Afgørelser truffet efter regler fastsat med
hjemmel i § 33, stk. 2.
5) Afgørelser efter kapitel 14 a.
---
6.
I
§ 52, stk. 1,
udgår »§ 24 a,«.
§ 52.
Afgørelser efter § 24 a, § 26 og kapitel
14 a samt afgørelser truffet efter regler, der er
fastsat i medfør af 19 b, stk. 3, og § 33, stk. 2,
kan påklages af
1) enhver, der må antages at have en
individuel væsentlig interesse i sagens
udfald,
2) kommunalbestyrelsen,
3) Sundhedsstyrelsen,
4) Forbrugerrådet,
5) Danmarks Fiskeriforening,
6) Foreningen af Danske Ral- og
Sandsugere,
7) Danmarks Rederiforening,
8) Bilfærgernes Rederiforening,
9) Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
10) Danske Havne og
11) Foreningen af Lystbådehavne I Danmark
(FLID).
---
§ 53 a.
En klage over følgende afgørelser har
ikke opsættende virkning, medmindre Natur- og
Miljøklagenævnet bestemmer andet:
1) Afgørelser om dispensation meddelt i
medfør af regler, der er fastsat med hjemmel
i § 19 b, stk. 3.
2) Afgørelser meddelt i medfør af § 24 a, stk.
1, og regler, der er fastsat med hjemmel i §
24 a, stk. 2-5.
3) Godkendelser meddelt i medfør af regler,
der er fastsat med hjemmel i § 33, stk. 2.
---
7.
§ 53 a, stk. 1, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
22
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0023.png
§ 57 a.
Miljøministeren fastsætter med
henblik på opfyldelse af De Europæiske
Fællesskabers direktiver og beslutninger på
naturbeskyttelsesområdet regler om, i hvilke
tilfælde og på hvilke vilkår
1) meddelelse om ikke-VVM-pligt kan gives
efter § 24 a, stk. 1, nr. 1,
2) tilladelse kan meddeles på baggrund af
gennemført VVM-procedure efter § 24 a,
stk. 1, nr. 2,
3) tilladelser kan meddeles efter § 26, stk. 1,
og § 54, stk. 1, og efter regler udstedt i
medfør af § 30, stk. 1-3,
4) godkendelser kan meddeles efter regler
udstedt i medfør af § 33, stk. 2 og 3,
5) udarbejdelse af beredskabsplaner kan ske
efter § 35,
6) udpegning af nødområder og udarbejdelse
af nødområdeplaner kan ske efter regler
udstedt i medfør af § 37, stk. 1 og 2, og
7) dispensationer kan meddeles efter regler
udstedt i medfør af § 19 b, stk. 3.
§ 59.
Medmindre højere straf er forskyldt
efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde
den, der
1) overtræder § 11, stk. 1 og 2, § 13, § 19 b,
stk. 1,. § 20, stk. 1, § 21, § 22, stk. 1, § 23,
stk. 1, § 24 a, stk. 1, § 25, § 31, stk. 1 og 2, §
47 c, § 53, stk. 1, og § 54, stk. 1,
2) dumper optaget havbundsmateriale uden
tilladelse, jf. § 26, stk. 1, eller tilsidesætter
vilkår efter § 27 og § 54, stk. 1,
3) undlader at efterkomme et forbud eller
påbud efter § 42 a eller § 43, stk. 1 og 2,
forbud efter § 43 c, stk. 1 og 2, eller påbud
efter § 34 a, stk. 2 og 3, eller § 47 e,
4) modvirker undersøgelser efter § 42 eller
tilsyn efter § 45, stk. 2,
5) fjerner eller ændrer udstyr, som
tilsynsmyndigheden har anbragt i medfør af
en afgørelse efter § 45 a,
6) overtræder bestemmelser fastsat i De
Europæiske Fællesskabers forordninger
vedrørende forhold, der er omfattet af denne
lov, jf. § 1, og
7) modvirker tilbageholdelse efter § 44, stk.
3, eller § 47 f, stk. 2 og 3.
---
8.
§ 57 a, nr. 1 og 2,
ophæves.
Nr. 3-7 bliver herefter nr. 1-5.
9.
I
§ 59, stk. 1, nr. 1,
udgår »§ 24 a, stk. 1,«.
23
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0024.png
§ 61.
I regler, der udstedes i henhold til § 11,
stk. 3, §§ 14 og 17-19, § 19 b, stk. 2-5 § 20, stk.
2 og 3, § 22, stk. 2 og 3, § 23, stk. 2, §§ 24, § 24
a, stk. 2-5, §§ 28 og 30 § 31, stk. 4, §§ 32 og 33,
§ 34 a, stk. 3, §§ 39-41 og 47, § 47 g, stk. 2, §
55, stk. 2, § 55 a og § 58 a, kan der fastsættes
straf af bøde. Det kan endvidere fastsættes, at
straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år under
tilsvarende omstændigheder som anført i § 59,
stk. 3. For overtrædelser begået fra udenlandske
skibe kan det dog alene fastsættes, at straffen
kan stige til fængsel i indtil 2 år under
tilsvarende omstændigheder som anført i § 59,
stk. 4.
---
10.
I
§ 61, stk. 1,
udgår »§ 24 a, stk. 2-5,«.
§3
I lov om råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr.
657 af 27. maj 2013, som ændret ved § 6 i lov
nr. 1631 af 26. december 2013, § 5 i lov nr.
80 af 28. januar 2014, § 12 i lov nr. 86 af 28.
januar 2014, § 1 i lov nr. 380 af 23. april
2014, § 143 i lov nr. 1520 af 27. december
2014 og lov nr. 178 af 24. februar 2015,
foretages følgende ændringer:
VVM-procedure
1.
Overskriften
før § 23 ophæves ophæves.
§ 23.
Tilladelse i henhold til § 20 til
indvindinger, der må antages at påvirke miljøet i
væsentlig grad, kan kun meddeles på baggrund
af en vurdering af de miljømæssige
konsekvenser, hvor offentligheden,
myndigheder og organisationer har haft
lejlighed til at udtale sig.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvilke indvindinger der er omfattet af
stk. 1. Anlæg, herunder indvindinger, der
reguleres i enkeltheder ved særlig lov, er dog
undtaget.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om
underretning og høring, herunder om
udelukkende digital annoncering, af
offentligheden, myndigheder og organisationer.
2.
§ 23
ophæves.
24
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0025.png
§ 26.
Stk. 2.
Afgørelser truffet af miljøministeren
efter §§ 20, 23 og 24 eller afgørelser truffet efter
regler fastsat i medfør af § 20 a, stk. 5, og § 23,
stk. 2, kan, for så vidt angår vilkår til
beskyttelse af kulturarv, natur og miljø,
påklages til Natur- og Miljøklagenævnet som
sammensat efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om
Natur- og Miljøklagenævnet. Tilsvarende
gælder for afgørelser truffet efter § 22, stk. 1,
om vilkårene for områders udlægning til fælles
råstofindvinding.
---
§ 26 a.
---
Stk. 2.
Afgørelse af, om en indvinding, jf. §
23, stk. 1, må antages at kunne påvirke miljøet i
væsentlig grad, og tilladelse i henhold til § 20 til
en sådan indvinding kan tillige påklages af
lokale foreninger og organisationer, hvis
hovedformål er beskyttelse af natur og miljø.
Stk. 3.
Afgørelser efter kapitel 7 a kan
påklages af den kreds af klageberettigede, som
er nævnt i stk. 1, nr. 1, 4-6 og 11.
Stk. 4.
Ved klage efter stk. 1, nr. 5 og 6, jf.
stk. 3, kan Natur- og Miljøklagenævnet kræve,
at foreningerne eller organisationerne
dokumenterer deres klageberettigelse ved
indsendelse af vedtægter eller på anden måde.
3.
I
§ 26, stk. 2,
udgår », 23« og »og § 23, stk.
2,«.
4.
§ 26 a, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
Erhvervs- og Vækstministeriet
§4
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 587 af 27. maj 2013, som ændret bl.a. ved
§ 1 i lov nr. 1529 af 27. december 2014, § 2 i
lov nr. 742 af 25. juni 2014, § 5 i lov nr. 86 af
28. januar 2014, § 2 i lov nr. 80 af 28. januar
2014 og senest ved lov nr. 539 af 29. april
2015, foretages følgende ændringer:
§ 3.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter med
henblik på gennemførelse af De Europæiske
Fællesskabers direktiver og beslutninger på
naturbeskyttelsesområdet regler om, i hvilke
2.
I
§ 3, stk. 3,
udgår »§ 11 g, stk. 3«.
25
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0026.png
tilfælde og på hvilke vilkår tilladelser efter § 11
g, stk. 3, og § 35 og dispensationer fra
bestemmelser i en lokalplan, jf. § 19, kan
meddeles, samt regler om indholdet af
planlægning efter loven.
Vurdering af virkningerne på miljøet
§ 11 g.
Enkeltanlæg, der må antages at
påvirke miljøet væsentligt, må ikke påbegyndes,
før der er udarbejdet en redegørelse for
anlæggets miljømæssige konsekvenser (VVM-
pligt).
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal for anlæg
omfattet af stk. 1 forud for igangsættelsen af
arbejdet med redegørelsen for anlæggets
forventede væsentlige virkninger på miljøet
offentliggøre en kort beskrivelse af
hovedtrækkene af det påtænkte anlæg og de
relevante oplysninger for offentlighedens
deltagelse i VVM-processen samt indkalde ideer
og forslag til brug for fastlæggelsen af
redegørelsens indhold. Når redegørelsen
foreligger, skal kommunalbestyrelsen
offentliggøre denne med henblik på høring af
berørte myndigheder og offentligheden.
Offentliggørelse kan ske udelukkende digitalt.
Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist for
høringen af redegørelsen på mindst 8 uger.
Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler
om, at anlæg, der er omfattet af stk. 1, ikke må
påbegyndes uden kommunalbestyrelsens,
regionsrådets eller ministerens tilladelse.
Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler
om, hvilke mindsteoplysninger der er relevante
for offentlighedens deltagelse i VVM-
processen.
§ 11 h.
Miljøministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvilke anlæg der er omfattet
af § 11 g. Anlæg, der vedtages i enkeltheder ved
særlig lov, er dog altid undtaget. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om, hvilke
mindsteoplysninger der er nødvendige, for at en
miljømæssig vurdering kan foretages, samt
fastsætte regler om, at bygherren til anmeldelsen
af et projekt skal anvende et særligt skema, samt
om, at skemaet skal indberettes digitalt,
herunder om anvendelse af særlige digitale
formater og digital signatur el.lign.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler
om offentliggørelse, herunder om udelukkende
3.
I
kapitel 4
ophæves underoverskriften
»Vurdering af virkningerne på miljøet« og
§
11 g – § 11 i.
26
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0027.png
digital annoncering, af
1) afgørelser om, at et anlæg er omfattet eller
ikke er omfattet af bestemmelserne i § 11 g,
2) afgørelser om, at en tilladelse efter regler
fastsat i medfør af § 11 g, stk. 3, meddeles eller
ikke meddeles.
§ 11 i.
Miljøministeren kan fastsætte regler
om, at ministeren eller regionsrådet for visse
kategorier af anlæg omfattet af § 11 g overtager
kommunalbestyrelsens opgaver og beføjelser.
§ 35.
---
Stk. 2.
Tilladelse efter stk. 1 til udstykning,
bebyggelse eller ændret anvendelse, som er
omfattet af reglen om VVM-pligt i § 11 g, stk.
1, eller reglen om lokalplanpligt i § 13, stk. 2,
kan først meddeles, når de fornødne
bestemmelser i kommuneplanen er endeligt
vedtaget og den fornødne lokalplan er offentligt
bekendtgjort.
---
§ 51.
Kommunalbestyrelsen påser
overholdelsen af denne lov og de regler, der er
fastsat med hjemmel i loven, samt af
bestemmelserne i lokalplaner og i de efter § 68,
stk. 2, opretholdte vedtægter og planer m.v., jf.
dog stk. 2.
§ 51.
---
Stk. 2.
Miljøministeren påser overholdelsen
af § 11 g og regler, der med hjemmel i § 11 g,
stk. 4, og § 11 h er fastsat for administrationen
af § 11 g, for så vidt angår anlæg, hvor
kompetencen er henlagt til ministeren i regler
udstedt i medfør af § 11 i.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal foretage
indberetning til miljøministeren, når
kommunalbestyrelsen får kendskab til et
ulovligt forhold i tilfælde, hvor miljøministeren
efter stk. 2 er tilsynsmyndighed.
Stk. 4.
Tilsynsmyndigheden påser, at påbud
og forbud efter denne lov efterkommes, og at
4.
I
§ 35, stk. 2,
udgår »reglen om VVM-pligt
i § 11 g, stk. 1, eller«.
5.
I § 51, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2.«
6.
§ 51, stk. 2 og 3,
ophæves.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 2 og 3.
27
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0028.png
vilkår fastsat i tilladelser, dispensationer m.v.
overholdes.
Stk. 5.
Tilsynsmyndigheden skal foranledige
et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre
forholdet har underordnet betydning.
----
7.
I
§ 54 b, stk. 2,
udgår »samt selvstændige
VVM-redegørelser«.
8.
§ 57 a, stk. 5,
ophæves.
§ 57 a.
---
Stk. 5.
Efter anmodning fra miljøministeren
henholdsvis kommunalbestyrelsen skal
myndigheder, private virksomheder samt
koncessionerede og tilsvarende virksomheder
give de oplysninger og foretage de
undersøgelser, der er nødvendige for en
vurdering af de miljømæssige konsekvenser, når
de påtænker at etablere de i § 11 g omhandlede
anlæg.
§ 58.
Til Natur- og Miljøklagenævnet som
sammensat efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om
Natur- og Miljøklagenævnet kan påklages:
1)-2) ---
3) Kommunalbestyrelsens, regionsrådets og
miljøministerens afgørelser om tilladelser efter
regler fastsat af miljøministeren i henhold til §
11 g, stk. 3, jf. dog stk. 2.
4) Kommunalbestyrelsens afgørelser om andre
forhold, der er omfattet af denne lov og regler
udstedt i medfør af loven, for så vidt angår
retlige spørgsmål, jf. dog stk. 2.
5) Miljøministerens afgørelser om andre forhold
i sager, hvor ministeren har overtaget
kommunalbestyrelsens opgaver og beføjelser
efter regler fastsat i henhold til § 11 i, stk. 1, for
så vidt angår retlige spørgsmål, jf. dog stk. 2.
§ 58.
Til Natur- og Miljøklagenævnet som
sammensat efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om
Natur- og Miljøklagenævnet kan påklages:
1)-2) ---
3) Kommunalbestyrelsens, regionsrådets og
miljøministerens afgørelser om tilladelser efter
regler fastsat af miljøministeren i henhold til §
11 g, stk. 3, jf. dog stk. 2.
4) Kommunalbestyrelsens afgørelser om andre
forhold, der er omfattet af denne lov og regler
udstedt i medfør af loven, for så vidt angår
retlige spørgsmål, jf. dog stk. 2.
5) Miljøministerens afgørelser om andre
9.
§ 58, stk. 1, nr. 3 og 5,
ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 3.
10.
I
§ 58, stk. 1, nr. 4,
som bliver nummer 3,
udgår », jf. dog stk. 2«.
28
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0029.png
forhold i sager, hvor ministeren har overtaget
kommunalbestyrelsens opgaver og beføjelser
efter regler fastsat i henhold til § 11 i, stk. 1,
for så vidt angår retlige spørgsmål, jf. dog
stk. 2.---
11.
§ 58, stk. 2,
ophæves.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsers vedtagelse af
en kommuneplan eller en lokalplan kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed, for
så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt planen
er i strid med beskrivelsen af den ønskelige
fremtidige udvikling i den regionale
udviklingsplan, jf. § 11, stk. 4, nr. 1.
---
§ 59.
---
Stk. 2.
Klageberettiget efter § 58, stk. 1, nr. 1,
3, 4 og 5, er endvidere landsdækkende
foreninger og organisationer, der som
hovedformål har beskyttelsen af natur og miljø
eller varetagelsen af væsentlige brugerinteresser
inden for arealanvendelsen, på betingelse af,
1) at foreningen eller organisationen har
vedtægter eller love, som dokumenterer dens
formål, og
2) at foreningen eller organisationen
repræsenterer mindst 100 medlemmer.
§ 60.
---
Stk. 8.
Ved rettidig klage efter § 58, stk. 1,
nr. 3, 4 og 5, kan Natur- og Miljøklagenævnet
bestemme, at en af kommunalbestyrelsen eller
miljøministeren meddelt tilladelse eller
godkendelse ikke må udnyttes, og at et påbud
ikke skal efterkommes. Er et bygge- eller
anlægsarbejde iværksat, kan nævnet påbyde
dette standset
---
12.
I
§ 59, stk. 2,
ændres »§ 58, stk. 1, nr. 1,
3, 4 og 5« til: »§ 58, stk. 1, nr. 1 og 3«.
13.
I
§ 60, stk. 8,
ændres »§ 58, stk. 1, nr. 3, 4
og 5« til: »§ 58, stk. 1, nr. 3«.
§ 63.
---
Stk. 2.
De i § 51 nævnte myndigheder kan på
ejerens bekostning lade et påbud om at berigtige
et ulovligt forhold tinglyse på ejendommen. Når
forholdet er berigtiget, skal vedkommende
myndighed lade påbudet aflyse fra tingbogen.
14.
I
§ 63, stk. 2,
ændres »De i § 51 nævnte
myndigheder« til: »Kommunalbestyrelsen«
og vedkommende myndighed« ændres til:
»kommunalbestyrelsen«.
29
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0030.png
---
15.
I
§ 63, stk. 3,
ændres » vedkommende
myndighed« til: »kommunalbestyrelsen«.
§ 63.
---
Stk. 3.
Når et ved dom meddelt påbud om at
berigtige et ulovligt forhold ikke efterkommes
inden den i dommen fastsatte frist og
inddrivelse af tvangsbøder ikke kan antages at
føre til, at påbudet efterkommes, kan
vedkommende myndighed foretage det
nødvendige til forholdets berigtigelse på ejerens
bekostning.
§ 64.
---
Stk. 2.
Der kan i regler fastsat efter § 11 g,
stk. 4, fastsættes straf af bøde for overtrædelse
af bestemmelser i sådanne regler.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
16.
§ 64, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
§5
I lov om anvendelse af Danmarks
undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 960 af
13. september 2011, som ændret ved lov nr.
535 af 29. april 2015, foretages følgende
ændringer:
§ 28 a. Tilladelser og godkendelser efter denne
lov vedrørende projekter på havområdet, der må
antages at påvirke miljøet i væsentlig grad, kan
kun meddeles på baggrund af en vurdering af de
miljømæssige konsekvenser, og efter at den
berørte offentlighed og de berørte myndigheder
og organisationer har haft lejlighed til at udtale
sig. Såfremt projektet i sig selv eller i
forbindelse med andre projekter eller planer må
antages at kunne påvirke udpegede
internationale naturbeskyttelsesområder
væsentligt, kan tilladelsen eller godkendelsen
kun meddeles på baggrund af en vurdering af
projektets virkninger på lokaliteten under
hensyn til bevaringsmålsætningerne for denne.
Hvis klima- og energiministeren anser det for
nødvendigt, skal vurderingen af virkningerne på
lokaliteten indgå i det materiale, der gøres til
1.
§ 28 a, stk. 1,
affattes således:
»Tilladelser og godkendelser efter denne lov
vedrørende projekter på havområdet, der i sig
selv eller i forbindelse med andre projekter
eller planer må antages at kunne påvirke
udpegede internationale
naturbeskyttelsesområder væsentligt, kan kun
meddeles på baggrund af en vurdering af
projektets virkninger på lokaliteten under
hensyn til bevaringsmålsætningerne for
denne. Hvis klima- og energiministeren anser
det for nødvendigt, skal vurderingen af
virkningerne på lokaliteten indgå i det
materiale, der gøres til genstand for høring af
offentlighed, myndigheder og
organisationer.«
30
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0031.png
genstand for høring af offentlighed,
myndigheder og organisationer.
[...]
§ 28 c. Klima- og energiministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilke projekter der er
omfattet af § 28 a, stk. 1, indhold og omfang af
vurderinger efter § 28 a, stk. 1, ansøgning om
og meddelelse af tilladelser og godkendelser for
de omfattede projekter, hvilke
mindsteoplysninger og undersøgelser der er
nødvendige for, at en vurdering af de
miljømæssige konsekvenser og af indvirkningen
på internationale naturbeskyttelsesområder kan
foretages, underretning og høring af den berørte
offentlighed og de berørte myndigheder og
organisationer vedrørende vurderinger efter § 28
a, stk. 1, vilkår, kompensationsforanstaltninger
samt om påbud.
[...]
2.
§ 28 c, stk. 1,
affattes således:
»Energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter nærmere regler om indhold og
omfang af vurderinger om projekters
virkninger på internationale
naturbeskyttelsesområder efter § 28 a, stk. 1,
ansøgning om og meddelelse af tilladelser og
godkendelser for de omfattede projekter,
hvilke mindsteoplysninger og undersøgelser
der er nødvendige for, at en vurdering af
indvirkningen på internationale
naturbeskyttelsesområder kan foretages,
underretning og høring af den berørte
offentlighed og de berørte myndigheder og
organisationer vedrørende vurderinger efter §
28 a, stk. 1, vilkår,
kompensationsforanstaltninger samt om
påbud.«
§6
I lov om kontinentalsoklen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 18. november
2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 548 af 6.
juni 2007 og § 3 i lov nr. 1400 af 27.
december 2008, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 4 a, stk. 1,
affattes således:
»Tilladelser, jf. § 4, stk. 1, til at nedlægge
rørledninger, der må antages at kunne påvirke
udpegede internationale
naturbeskyttelsesområder væsentligt, kan kun
meddeles på baggrund af en vurdering af
projektets virkninger på lokaliteten under
hensyn til bevaringsmålsætningerne for
denne. Hvis energi-, forsynings- og
klimaministeren anser det for nødvendigt,
skal offentligheden høres om vurderingen af
virkningerne på lokaliteten, inden tilladelsen
meddeles.«
Ȥ 4 a.
Tilladelse til at nedlægge rørledninger
omfattet af § 4, stk. 1, der må antages at påvirke
miljøet i væsentlig grad, kan kun meddeles på
baggrund af en vurdering af de miljømæssige
konsekvenser, og efter at offentligheden og de
berørte myndigheder og organisationer har haft
lejlighed til at udtale sig herom. Såfremt
rørledningen må antages at kunne påvirke
udpegede internationale
naturbeskyttelsesområder væsentligt, kan
tilladelsen kun meddeles på baggrund af en
vurdering af projektets virkninger på lokaliteten
under hensyn til bevaringsmålsætningerne for
denne. Hvis transport- og energiministeren
anser det for nødvendigt, skal offentligheden
høres om vurderingen af virkningerne på
lokaliteten, inden tilladelsen meddeles.
[...]
§ 4 d.
Transport- og energiministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilke projekter der er
omfattet af § 4 a, stk. 1, indhold og omfang af
vurderinger efter § 4 a, stk. 1, ansøgning om og
2.
§ 4 d, stk. 1,
affattes således:
»Energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter nærmere regler om tilladelser efter
31
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0032.png
meddelelse af tilladelser, hvilke
mindsteoplysninger og undersøgelser der er
nødvendige for at kunne foretage vurderinger
efter § 4 a, stk. 1, underretning og høring af den
berørte offentlighed og de berørte myndigheder
og organisationer vedrørende vurderinger efter
§ 4 a, stk. 1, vilkår ved meddelelse af tilladelse
efter §§ 4 og 4 a, kompensationsforanstaltninger
vedrørende naturbeskyttelse samt om påbud.
[...]
§ 4 a, stk. 1, herunder om ansøgningskrav,
hvilke oplysninger der er anses for
nødvendige og tilstrækkelige, indholdet og
omfanget af vurderinger underretning og
høring af den berørte offentlighed og de
berørte myndigheder og organisationer, vilkår
for tilladelse efter § 4 a,
kompensationsforanstaltninger vedrørende
naturbeskyttelse samt om påbud.«
§7
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015,
som ændret ved § 1 i lov nr. 744 af 1. juni
2015, foretages følgende ændringer:
§ 9.
Den, der ønsker at opstille vindmøller,
som kræver VVM-tillladelse efter lov om
planlægning, skal i høringsperioden og inden 4
uger før udløbet af høringsfristen for det
offentliggjorte forslag til kommuneplantillæg
med tilhørende VVM-redegørelse afholde et
offentligt møde. På mødet redegør opstilleren
for opstillingens konsekvenser for de
omkringliggende beboelsesejendomme, og
Energinet.dk redegør for værditabs- og
køberetsordningerne, jf. også § 13, stk. 6. For
møller, der ikke kræver VVM-tilladelse,
afholdes det offentlige møde, inden 4 uger efter
at kommunen har offentliggjort afgørelse om, at
VVM-tilladelse ikke er påkrævet. For
havvindmøller afholdes det offentlige møde på
en lokalitet, som Energinet.dk anviser, og senest
8 uger efter udstedelse af etableringstilladelse
efter § 25. Tid og sted for møderne aftales med
Energinet.dk.
Stk. 2.
……….
§ 26.
Tilladelser efter § 25 til etablering af
anlæg, ændring eller udvidelse af anlæg, som
allerede er godkendt, udført eller ved at blive
udført, og som må antages at påvirke miljøet i
væsentlig grad, kan kun meddeles på baggrund
af en vurdering af de miljømæssige
konsekvenser, og efter at offentligheden og de
berørte myndigheder og organisationer har haft
lejlighed til at udtale sig herom.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kan fastsætte nærmere regler om afgrænsningen
af de anlæg, der er omfattet af stk. 1.
1.
I
§ 9, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »lov om
planlægning« til: »lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM)« og »VVM-redegørelse«
til: »miljøkonsekvensrapport«.
Ȥ26.
Energi-, forsynings- og
klimaministeren kan beslutte, at
omkostninger for aktiviteter, som ifølge lov
om miljøvurdering af planer og programmer
og af konkrete projekter (VVM) skal afholdes
af bygherren, dækkes som angivet i § 8, stk.
1, nr. 3, i lov om elforsyning, hvis
aktiviteterne kan være af væsentlig betydning
for fremtidige projekter. «
32
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0033.png
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kan fastsætte nærmere regler for, hvilke
oplysninger og eventuelle undersøgelser der er
nødvendige for, at en vurdering af de
miljømæssige konsekvenser kan foretages.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan
beslutte, at der skal foretages vurderinger af et
af § 25 omfattet anlægs miljømæssige
påvirkninger under og efter etablering. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan beslutte, at
vurderinger af de miljømæssige konsekvenser af
de af § 25 omfattede anlæg skal bedømmes af
uafhængige eksperter.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kan fastsætte nærmere regler om underretning
og høring af offentligheden og de berørte
myndigheder og organisationer i forbindelse
med
1) de i stk. 1 nævnte vurderinger,
2) den i stk. 2 nævnte afgrænsning og
afgørelser i forbindelse hermed og
3) ansøgninger om tilladelse efter § 25.
Stk. 5.
Omkostninger i forbindelse med de i
stk. 1-4 omhandlede aktiviteter afholdes af den,
der ansøger om tilladelse efter § 25.
Stk. 6.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kan dog beslutte, at de i stk. 5 nævnte
omkostninger, der afholdes til aktiviteter, der
kan være af væsentlig betydning for fremtidige
projekter, dækkes som angivet i § 8, stk. 1, nr.
3, i lov om elforsyning.
§ 29.
Anlæg omfattet af § 25, stk. 1, må først
tages i drift med henblik på udnyttelse af energi,
når tilladelse hertil er givet af klima-, energi- og
bygningsministeren. Tilladelsen gives for 25 år
og kan efter ansøgning forlænges. Tilladelsen
kan i særlige tilfælde gives for et kortere
tidsrum.
Stk. 2.
……
3.
I
§ 29, stk. 1,
ændres »§§ 22-28« til: »§§
22-25 og §§ 27-28 samt lov om
miljøvurdering af planer og programmer og
af konkrete projekter (VVM)«.
§ 29.
…..
Stk. 2.
Tilladelse kan gives, når ansøgeren
dokumenterer, at vilkår stillet efter §§ 22-28 og
i en eventuel udbudskontrakt er opfyldt.
Stk. 3.
…..
4.
I
§ 29, stk. 2,
ændres »§§ 22-28« til: »§§
22-25 og §§ 27-28 samt lov om
miljøvurdering af planer og programmer og
af konkrete projekter (VVM)«.
33
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0034.png
§ 67.
Enhver med en væsentlig og individuel
interesse i afgørelsen kan klage til
Energiklagenævnet over de miljømæssige
forhold i afgørelser i henhold til § 25, hvis
afgørelserne tillige er omfattet af §§ 26-28.
Stk. 2.
……
5.
I
§ 67, stk. 1,
ændres »§ 26-28« til: »lov
om miljøvurdering af planer og programmer
og af konkrete projekter (VVM) og §§ 27-
28«.
§8
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1329 af 25. november 2013, som bl.a. ved § 1
i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i lov nr. 576
af 18. juni 2012 og 1 i lov nr. 633 af 17. juni
2014 og senest ved § 1 i lov nr. 577 af 4. maj
2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 26, stk. 6« til:
»§ 26«.
Social- og Indenrigsministeriet
§9
I lov om forpligtende kommunale
samarbejder, jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af
6. maj 2015, foretages følgende ændringer:
§ 1. ---
Stk. 2.
Samarbejdet omfatter
1)-2)
---
3) natur- og miljøområdet, for så vidt angår
kommunalbestyrelsens opgaver efter
a)-l)
---
m) § 11 a, nr. 7, § 11 e, stk. 3, § 11 g samt
kapitel 6 og § 51 i lov om planlægning og
regler udstedt i medfør af loven, for så
vidt angår anlæg omfattet af lovens § 11
g,
n)-p)
---
---
§ 10
I lov nr. 1631 af 26. december 2013 foretages
følgende ændringer:
1.
§ 1, stk. 2, nr. 3, litra m,
affattes således:
»m) regler om miljøvurdering af konkrete
projekter efter lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM) og regler fastsat af miljø- og
fødevareministeren i medfør heraf.«
34
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Udkast til forslag til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
1546322_0035.png
§ 11
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 16. maj 2017.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse ved
Natur- og Miljøklagenævnets behandling af
klager over afgørelser efter lov om
planlægning eller regler udstedt i medfør
heraf truffet før lovens ikrafttræden. For
sådanne klager finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 3.
Loven finder ikke anvendelse for
skriftlige anmeldelser af projekter omfattet af
§§ 11 g-11 i i lov om planlægning og regler
udstedt i medfør heraf indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne anmeldelser finder
de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse på
havbrugsprojekter beliggende helt eller
delvist længere end 1 sømil fra kysten, som er
anmeldt før lovens ikrafttræden til MST
virksomheder i henhold til § 2 i
bekendtgørelse nr. 382 af 25. april 2012 om
vurdering af virkninger på miljøet (VVM) af
havbrug beliggende længere end 1 sømil fra
kysten.
35