Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 49
Offentligt
1545395_0001.png
J.nr.
Miljø- og fødevareministerens besvarelse
af spørgsmål nr. A stillet af Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer
ministeren vil igangsætte for at kompensere for
de negative effekter på natur og miljø ved at
ophæve kravet om randzoner og lempelsen af
gødskningsreglerne.
Svar
I dag er jeg desværre ikke i stand til at svare
fyldestgørende på samrådsspørgsmålet. Allerede
der er der anledning til at komme tilbage til
udvalget.
Det er jeg ikke, fordi vi først i forbindelse med
de konkrete ændringer af gødskningsreglerne vil
kunne opgøre de miljø- og naturmæssige
konsekvenser. Og så langt er vi endnu ikke.
Desuden er vi i gang med et kasseeftersyn af
kvælstofindsatsen, hvor det hidtidige
indsatsbehov gennemtjekkes af
kvælstofudvalget.
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Talepapir fra samrådet den 2/9-15 om ophævelse af kravet om randzoner og lempelse af gødningsreglerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. A, fra miljø- og fødevareministeren
Jeg vil simpelthen meget gerne invitere mig selv
til at komme og mødes med udvalget senere i
efteråret for at fortælle om det konkrete indhold
i den kommende landbrugs- og fødevarepakke
og om konsekvenserne, når vi er færdige med
det arbejde, og dermed kunne svare
fyldestgørende på samrådsspørgsmålet.
Med lad mig skitsere de store linjer for, hvad jeg
har gang i på landbrugs- og miljøområdet.
Fordi jeg har en ambitiøs plan for at dansk
landbrug kan vækste og for at vi kan tage vare på
vores miljø og vores natur. Landbrug og natur
skal tænkes sammen. Det nytter ikke noget kun
at se på natursiden uden at forholde sig til, om
den regulering, man pålægger erhvervet, den er
omkostningseffektiv.
Den tilgang, den ligger i forlængelse af Natur og
Landbrugskommissions anbefalinger, og jeg
gerne vil citere fra Natur- og
Landbrugskommissionens anbefalinger:
”Fremtidens regulering skal i højere grad
forfølge opfyldelse af miljø- og naturmål frem
for at sætte begrænsninger for produktionen.
Samtidig skal en ny regulering skabe større
gennemskuelighed og fleksibilitet, hvor den
enkelte landmand i videst muligt omfang selv
kan tilrettelægge sin gødningsanvendelse,
dyrkningspraksis og husdyrproduktion
samtidig med, at miljøkravene overholdes.”
Det ligger også i den direkte forlængelse af
Vækstplan for fødevarer, som blev aftalt under
2
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Talepapir fra samrådet den 2/9-15 om ophævelse af kravet om randzoner og lempelse af gødningsreglerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. A, fra miljø- og fødevareministeren
den tidligere SR-regering, og hvor der står
følgende, og jeg citerer:
”Aftaleparterne
er enige om at sigte efter at
omlægge den danske regulering baseret på
disse principper.”
Det er den tilgang, jeg gerne vil følge op på.
Derfor fortsætter regeringen arbejdet i regi af
det kvælstofudvalg, vi har arvet fra den tidligere
SR-regering.
Udvalget, det bliver ledet af Finansministeriet,
har fået til opgave at ”beskrive
og vurdere den
gældende implementering af
vandrammedirektivet i Danmark samt beskrive
alternative implementeringsmodeller med
særligt fokus på tilførslen af næringsstoffer
(kvælstof).”
Og det er jo især det udvalgs konklusioner, som
jeg har brug for til at vurdere de miljømæssige
konsekvenser, og når jeg har en tilbagemelding
fra udvalget, vil jeg tage stilling til en ny og mere
målrettet indsats.
Med udvalgets arbejde får vi et opdateret billede
af tilstanden i de enkelte vandområder, som vi
kan bruge til at målrette indsatsen til de
områder, der faktisk har brug for den.
Udvalgsarbejdet har høj prioritet, arbejdet er i
fuld gang. Jeg håber snarest muligt at få en
melding fra udvalget.
3
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Talepapir fra samrådet den 2/9-15 om ophævelse af kravet om randzoner og lempelse af gødningsreglerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. A, fra miljø- og fødevareministeren
Den gode historie er, at tilstanden i vandmiljøet
ikke har været bedre siden midten af 1990’erne,
og siden har landbruget formået at reducere
deres udledning af kvælstof med omkring
50.000 tons.
Det kan mærkes, men det betyder, at vi også, så
at sige, har plukket alle de lavest hængende
frugter. De yderligere tons kvælstofreduktion,
der skal hives ud, der nytter det ikke
medineffektiv regulering, for det risikerer at
blive det rigtig dyrt for samfundet, og vanvittig
dyrt for erhvervet.
Så det er også derfor, jeg er inde i den tilgang,
hvor vi ikke arbejder med ”one size fits all-
regulering”, fordi det er ikke det mest
omkostningseffektive, men at vi går mere
målrettet til værks. Og faktisk er områder i som i
dag har god økologisk tilstand. Godt for det,
men vi skal videre.
Som led i en egentlig overgangsmodel frem mod
indførelsen af decideret målrettet regulering
foreslår jeg en række tiltag i forhold til
landbruget i form af bl.a. afskaffelsen af
randzonerne og lempelse af
gødskningsnormerne.
Hvis jeg lige skal tage det her med randzonerne,
ja så har vi jo politisk plæderet for, at der skulle
være en økonomisk kompensation. Det viste sig
så, og jeg tror der har været et utal af samråd i
udvalget, at det var umådelig svært at lave –
både administrativt og praktisk. Derfor mener
jeg, at loven skal ophæves.
4
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Talepapir fra samrådet den 2/9-15 om ophævelse af kravet om randzoner og lempelse af gødningsreglerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. A, fra miljø- og fødevareministeren
I virkeligheden, hvis jeg må sige det, så har
indførelsen af randzonerne har været et af de
mest uskønne forløb i dansk politik, og nu i
stedet for, at det er en varm kartoffel, så kan det
være et godt alternativ til efterafgrøder, som den
enkelte landmand kan vælge at bruge dér, hvor
det giver mest mening. Vi ved, at randzonerne
ikke er lige effektive alle steder, og det er
uhensigtsmæssigt at tvinge landmændene til at
anlægge dem de steder, hvor der er en
begrænset miljøeffekt.
I forhold til effekten af randzonerne kan jeg
oplyse, at jeg netop i går fik et notat fra Aarhus
Universitet om den seneste vurdering af den
kvælstofreduktionen, som randzonerne bidrager
med.
Det er sådan, at umiddelbart før sommerferien
blev det fra forskellig side fremhævet, at der lå
to forskellige vurderinger af randzonernes
miljøeffekt. Aarhus Universitets
virkemiddelkatalog fra i vinter, og så et andet
notat også fra Aarhus Universitet / DCA i april.
I kataloget blev den hidtil vurderede effekt på
1.100 tons for 25.000 ha bekræftet, mens det i
notatet blev konkluderet at blandt andet nye
undersøgelser fra Tyskland stillede spørgsmål
ved effekten.
På denne baggrund bad NaturErhverv forskerne
om en samlet opdateret vurdering. Den kom så i
går.
Af den nye vurdering fremgår følgende:
5
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Talepapir fra samrådet den 2/9-15 om ophævelse af kravet om randzoner og lempelse af gødningsreglerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. A, fra miljø- og fødevareministeren
1545395_0006.png
Det samlede estimat af randzoneeffekten på
kvælstofudvaskningen udgør derfor formentlig
et øvre estimat for effekten.
Randzonerne er et virkemiddel, hvor
usikkerheden er stor, og det præsenterer
forskerne også selv i den nye vurdering, og jeg
citerer fra deres skriv:
Estimaterne anses for usikre og er baseret på
ekspertskøn uden væsentligt datagrundlag.
Med datagrundlag menes her først og
fremmest udvaskningsmålinger eller lignende
– i dette tilfælde på arealer, der er
sammenlignelige med randzoner. Der findes
kun ganske få sådanne målinger på
lavbundsarealer, hvorfor datagrundlaget til
brug for bestemmelse af den konkrete
randzone-effekt er yderst
begrænset/manglende. Dette kan medføre, at
udvaskningen på visse lokaliteter i randzone-
områder vil være lavere (i nogle tilfælde endda
meget lavere) end antaget i N-LES4 modellen.
Størrelsen af udvaskningen og omfanget af
arealer, der betinger lav udvaskning i
randzonen kendes dog ikke under danske
forhold.”
På nuværende tidspunkt kendes derfor kun den
maksimale effekt af randzonerne, men når
usikkerheden er så stor, som forskerne skitserer,
vil jeg bede dem om også at opgøre det nedre
estimat for usikkerheden.
6
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Talepapir fra samrådet den 2/9-15 om ophævelse af kravet om randzoner og lempelse af gødningsreglerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. A, fra miljø- og fødevareministeren
Vi skal simpelthen blive klogere på, hvad er
effekten. Og vi skal have præciseret spændendt
mellem usikkerhederne, så vi har et bedre
grundlag at tage højde for usikkerhederne ud
fra.
Så samlet set: håndteringen af miljøeffekterne
ved ophævelse af randzoneloven og andre
ændringer vil indgå i arbejdet med 2.
generations vandplaner (vandområdeplaner).
Og som sagt: Jeg kommer gerne tilbage, når jeg
er blevet klogere på de her ting.
Tak for ordet.
7