Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 40
Offentligt
1544728_0001.png
217
Artikel
96
Hvor og hvornår gælder forbuddet mod tilstandsæn­
dringer i naturbeskyttelseslovens § 3, og hvad betyder
forbuddet?
– analytiske og retssikkerhedsmæssige problemer med § 3
Af professor, dr.jur. Peter Pagh
Naturbeskyttelseslovens § 3 indeholder et straf-
sanktioneret forbud mod at ændre tilstanden i
bestemte naturtyper som moser og enge, med-
mindre der er meddelt dispensation efter § 65.
Umiddelbart ser reglen enkel ud, men i prak-
sis giver den anledning til betydelig tvivl. Det-
te gælder både mht., om et areal er beskyttet,
hvilken tilstand der er beskyttet, og hvad loka-
liteten er beskyttet imod, fordi svaret på disse
spørgsmål ofte beror på biologisk sagkundskab.
Hertil kommer, at både det beskyttede areal og
den beskyttede tilstand er variabler, der ændrer
sig med tiden, da et areal kan vokse ud og ind af
beskyttelsen eller vokse ind i en anden beskyt-
tet tilstand, uden at § 3 er overtrådt. I praksis
kan det derfor være vanskeligt for den enkelte
grundejer at få hold på, hvor og hvornår § 3
gælder, og hvad det så konkret indebærer af rå-
dighedsbegrænsninger. Konsekvensen viser sig i
form af ganske mange sager om retlig eller fy-
sisk lovliggørelse af forhold, der i nogle tilfælde
er begået for 15 til 20 år siden, og hvor sagen ofte
afgøres på grundlag af gamle luftfotos. I artiklen
fremlægges en oversigt over de mange indbyrdes
sammenhængende spørgsmål, som må besvares
for at afgøre, om § 3 er relevant, hvilket danner
grundlag for en afsluttende drøftelse af de rets-
sikkerhedsmæssige betænkeligheder ved den
nuværende udformning af § 3, hvor inddrages
en ny dom om randzoneloven.
1
1. Forbuddet mod tilstandsændringer
i§3
Naturbeskyttelseslovens § 3 lyder:
Der må ikke foretages ændring i tilstanden af naturlige søer,
hvis areal er på over 100 m² eller af vandløb eller dele af
vandløb, der af miljøministeren efter indstilling fra kommu-
nalbestyrelsen er udpeget som beskyttede. Dette gælder dog
ikke for sædvanlige vedligeholdelsesarbejder i vandløb.
Stk. 2.
Der må ikke foretages ændringer i tilstanden af
1) heder,
2) moser og lignende,
3) strandenge og strandsumpe samt
4) ferske enge og biologiske overdrev,
når sådanne naturtyper enkeltvis, tilsammen eller i forbindel-
se med de søer, der er nævnt i stk. 1, er større end 2.500 m² i
sammenhængende areal.
Stk. 3.
Der må heller ikke foretages ændring i tilstanden
af moser og lignende, der er mindre end 2.500 m², når de
ligger i forbindelse med en sø eller et vandløb, der er omfattet
af beskyttelsen i stk. 1.
Reglen er opdelt således, at stk. 1 omfatter naturlige
søer over 100 m² og udpegede vandløb, og stk. 2
1.
Artiklen er en viderebearbejdning af et indlæg på en hø-
ring i Folketingets Miljøudvalg den 6. maj 2015 om de
retssikkerhedsmæssige og analytiske problemer ved for-
buddet mod tilstandsændringer i naturbeskyttelseslovens
§ 3.
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0002.png
218
omfatter bestemte naturtyper, hvis areal alene eller
tilsammen er 2.500 m². Fælles for de to bestemmel-
ser er, at de indeholder et forbud mod at »foretage
ændring i tilstanden«
af de pågældende lokaliteter.
Denne udformning af forbuddet går tilbage til
1972, hvor der i den daværende naturfredningslovs
§ 43, stk. 2 blev indført en regel om, at »ændringer
af offentlige vandløbs åbne forløb samt naturlige
søers tilstand må kun ske med fredningsplanud-
valgets tilladelse«. I 1978 blev reglen udvidet til at
omfatte private vandløb og moser, og i 1983 kom
heder og strandenge med. Med naturbeskyttelseslo-
ven i 1992 blev ordningen ændret til et forbud med
mulighed for dispensation, og ordningen blev sam-
tidig udvidet til at omfatte ferske enge og overdrev.
Efter at Naturklagenævnet i MAD 2001.1530 Nkn
afviste, at »overdrev« omfattede andet end histori-
ske overdrev, blev forbuddet mod tilstandsændrin-
ger ved lov 454/2004 udvidet til at omfatte »biolo-
giske overdrev«.
Når beskyttelsen af biotoper blev udformet som
et generelt forbud mod tilstandsændringer, var det
primært for at undgå problemer med ekspropria-
tionserstatning for rådighedsbegrænsninger, da et
generelt forbud normalt har karakter af erstatnings-
fri regulering. Dette betød så samtidig, at forbud-
det mod tilstandsændringer i § 3 ikke griber ind i
den hidtidige lovlige anvendelse af en ejendom,
selv om denne anvendelse må forventes at føre til
ændringer af en § 3-beskyttet biotop,
2
ligesom det
medførte, at § 3 ikke indebar en handlepligt, hvor-
for forbuddet ikke omfatter undladelser, selv om fx
manglende pleje kan føre til ændringer af tilstanden
i en beskyttet biotop.
Forbuddet mod tilstandsændringer i § 3-beskyt-
tede naturtyper omfatter derfor ikke enhver æn-
dring af tilstanden i de beskyttede naturtyper, hvor-
til kommer, at det i forarbejderne er forudsat, at
2.
Med lov nr. 179/2015 vedtog Folketinget i naturbe-
skyttelseslovens § 3 a et forbud mod gødskning og
sprøjtning af beskyttede naturtyper omfattet af § 3, stk.
2 med ikrafttræden den 1. september 2017. Da forbuddet
griber ind i ejerens hidtidige lovlige anvendelse af den
beskyttede naturtype, er der i naturbeskyttelseslovens
§ 60, stk. 5-7 tilføjet hjemmel til ekspropriation, men i
motiverne er samtidig anført, at ministeren frem for at
ekspropriere kan meddele dispensation fra forbuddet i
§ 3 a (FT 2014-2015, Lovforslag L 94).
den beskyttede naturtype som følge af ændringer
i floraen kan vokse ind og ud af § 3 beskyttelsen,
fordi naturen er dynamisk. Udtrykt lidt anderledes
indeholder § 3 et forbud mod at foretage ændrin-
ger af noget, som ændrer sig.
Denne indbyggede
modsigelse gav ikke problemer i begyndelsen, hvor
forbuddet skulle hindre, at landmænd opfyldte søer
og moser. Men efter at forbuddet mod tilstandsæn-
dringer blev udvidet til andre naturtyper som heder,
enge og biologiske overdrev, giver § 3’s indbygge-
de modsigelse anledning til betydelige problemer
af både analytisk og retssikkerhedsmæssig karak-
ter, når det skal afgøres, om en lokalitet er omfattet
af § 3, henholdsvis hvad der er forbudt efter § 3.
Dette er emnet for det følgende.
2. Hvilke arealer er omfattet af § 3?
Efter ordlyden af § 3 er der to hovedfaktorer, der
bestemmer, om en bestemt lokalitet er omfattet af
forbuddet mod tilstandsændringer, nemlig (1) om
der er en eller flere af de i § 3 anførte naturtyper,
og (2) om lokaliteten med den/de naturtyper har en
arealmæssig udstrækning på 2.500 m² (for »natur-
lige søer« dog kun 100 m²), hvor det er uden be-
tydning, om lokaliteten er udstrakt over flere ejen-
domme.
Men herudover er tidsfaktoren afgørende, hvil-
ket hænger sammen med, at naturtyper er dynami-
ske og over tid ændrer udstrækning og karakter også
uden direkte menneskelig indgriben. Dette betyder,
at en § 3-beskyttet lokalitet med fx hede eller mose
territorialt kan brede sig, blive reduceret eller helt
forsvinde, uden at forbuddet i § 3 er overtrådt. Hvis
lokaliteten med eller uden menneskelig indgriben
er blevet reduceret til under 2.500 m², uden at § 3 er
overtrådt, bortfalder forbuddet i § 3. Omvendt kan
en mindre biotop vokse i udstrækning, så den bliver
omfattet af § 3, ligesom der med eller uden menne-
skelig indgriben kan opstå § 3-beskyttede biotoper
på nye lokaliteter, og bestående § 3-biotoper kan
vokse ind i en ny beskyttet tilstand, som det fx var
tilfældet i MAD 2015.114 Nmk, hvor nævnet lagde
til grund, at der som følge af kommunens mang-
lende vedligeholdelse af vandløb var indtrådt en ny
§ 3-beskyttet tilstand.
Tidsfaktoren har dermed både betydning for,
om lokaliteten er omfattet af § 3, og for, hvilken
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0003.png
219
tilstand der er beskyttet mod tilstandsændringer,
hvorved det må erindres, at § 3-beskyttelsen af en
lokalitet ikke afhænger af, om myndighederne har
truffet en beslutning og registreret lokaliteten som
omfattet af § 3, men derimod alene afhænger af de
faktiske forhold på det pågældende tidspunkt.
3
Udtrykt lidt anderledes indeholder § 3 et forbud
mod at foretage ændringer i tilstanden i en biotop,
hvis tilstand i alle tilfælde må forventes at ændre
sig som følge af naturens dynamik. Reglen indehol-
der således en indbygget modsigelse, da §
3 forby-
der at foretage ændringer i noget, som ændrer sig.
I forhold til håndhævelsen af § 3 bevirker dette
flere problemer, fordi håndhævelsen først er rele-
vant, når der er sket en tilstandsændring, og den-
ne tilstandsændring vil ofte medføre, at lokaliteten
ikke længere er omfattet af § 3. I disse tilfælde må
man først undersøge, om der tidligere var en § 3-be-
skyttet biotop, hvilket i sig selv kan volde betydeli-
ge bevismæssige vanskeligheder, da et mere sikkert
svar ofte vil kræve både vidneafhøring og anden
dokumentation. I praksis afgøres de fleste af disse
sager imidlertid på grundlag af ældre luftfotos, som
fx MAD 2015.64 Nmk, hvor nævnet på grundlag af
ældre luftfotos fandt, at nogle marker, der i 2006 var
genopdyrket, havde været beskyttet eng før 1992,
og herefter ophævede en lovliggørende dispensati-
on. Pålideligheden af dette oplysningsgrundlag kan
dog diskuteres, hvilket illustreres af, at byretten i
MAD 2015.24 B på grundlag af skønserklæring un-
derkendte Natur- og Miljøklagenævnets beslutning
om, at nogle marker på grundlag af ældre luftfotos
kunne klassificeres som ferske enge.
Hvis det kan lægges til grund, at der tidligere var
en § 3-beskyttet biotop, må det herefter undersøges,
3.
Kommunerne gennemfører ganske vist registrering
af naturtyper omfattet af § 3, men denne er kun vej-
ledende, og selv om der i naturtypebekendtgørelsen § 8
indført en ordning, hvorefter en grundejer kan spørge
kommunen om, hvorvidt en lokalitet er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3, henholdsvis om en påtænkt
foranstaltning er omfattet af forbuddet i § 3, forudsætter
reglens praktiske anvendelse, at grundejeren opdager,
at der kan være et problem med § 3. Se hertil
Koester:
Naturbeskyttelseslovskommentaren, 2009, s. 178 ff og
Pagh:
Fast ejendom – regulering og køb, 2013, s. 347 f
og
Revsbech & Puggaard:
Lærebog i miljøret, 2008, s.
320.
om ændringen i tilstanden, som har bragt lokalite-
ten ud af § 3, skyldes en handling, som er omfattet
af forbuddet i § 3. Er lokaliteten vokset ud af § 3
som følge af naturlige påvirkninger, indirekte på-
virkninger fra fx baggrundsdeposition af kvælstof
eller som følge af menneskelige undladelser (som
fx ophør af kvæggræsning), er tilstandsændringen
sket, uden at § 3 er overtrådt. Det samme gælder,
hvis ændringen skyldes fortsættelse af en aktivitet,
der var lovlig, da lokaliteten blev omfattet af § 3.
Såfremt det derimod må lægges grund, at ophør
af den tidligere § 3-beskyttede lokalitet skyldtes en
overtrædelse af § 3, har det den retsvirkning, at lo-
kaliteten er omfattet af forbuddet mod at foretage
ændringer i tilstanden i § 3, selv om lokaliteten ikke
længere opfylder de betingelser, der er anført i § 3.
Denne mulighed kan fx foreligge, hvis en beskyttet
moses udstrækning som følge af ulovlig dræning er
blevet mindre end de 2.500 m², som kræves efter
§ 3, stk. 2. I dette tilfælde vil forbuddet i § 3 fortsat
gælde, således at det er forbudt at opfylde den reste-
rende del af mosen, selv om størrelseskravet i § 3,
stk. 2 ikke længere er opfyldt.
Heraf følger, at en § 3-beskyttet biotop kan æn-
dre tilstand og eventuelt ophøre, uden at forbuddet
mod tilstandsændringer er overtrådt. Men omvendt
kan en lokalitet også være omfattet af forbuddet
mod at ændre tilstanden på et tidspunkt, hvor lo-
kaliteten ikke længere opfylder betingelserne i § 3,
hvis lokaliteten tidligere har været omfattet af § 3,
og ændringen skyldtes, at § 3 var overtrådt.
Til disse variabler må yderligere tilføjes undta-
gelsen i naturtypebekendtgørelsens § 2, hvorefter
en lokalitet ikke kan vokse ind i § 3-beskyttelsen,
hvis søer, moser, heder, enge og/eller biologiske
overdrev er dannet, fordi der efter aftale med en
offentlig myndighed i en nærmere angiven periode
er gennemført en særlig miljøvenlig driftsform på
arealet, som fx braklægning, jf. fx MAD 2013.3039
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0004.png
220
Nmk.
4
Endvidere undtager naturtypebekendtgø-
relsens § 1 heder, enge, strandsumpe og biologi-
ske overdrev, der den 1. juli 1992 var beliggende
i byzone eller sommerhusområder, fra forbuddet
i § 3, medmindre årdsagen til tilstandsændringen
sker til landbrugsformål.
Om en lokalitet er omfattet af § 3, beror derfor
på et dynamisk samspil mellem (1) tilstedeværelsen
af en eller flere af de i § 3 anførte biotoper, (2) disse
biotopers territoriale udstrækning, (3) tidsfaktoren
og (4) årsagen til, at tilstanden er ændret.
Som det søges illustreret nedenfor med omtale
af nyere retspraksis, efterlader både det dynamiske
samspil mellem de fire faktorer og hver af de fire
faktorer mange lodsejere med en betydelig usikker-
hed om, hvorvidt en lokalitet er omfattet af § 3.
beskyttede naturtyper.
5
Lovbemærkningerne inde-
holder en forholdsvis detaljeret opremsning af de
botaniske kendetegn, der til tider gengives i Natur-
og Miljøklagenævnets afgørelser, som det fx skete
i MAD 2014.492 Nmk, hvor nævnet stadfæstede
kommunens registrering af nogle marker som eng
med henvisning til bl.a. følgende fyldige citat fra
lovbemærkningerne:
»Engenes plantesamfund afviger delvis fra de oprindelige
kærsamfund. Ved slåning eller græsning forhindres træer
og buske i at indvandre, ligesom græsser og planter, der kan
tåle kulturpåvirkningen, får øgede fordele frem for de øvrige
arter. Dette bevirker, at det oprindelige kærsamfund ændres
til at indeholde en større del af plantearter, der tåler slåning
og nedbidning, samt arter, der på anden måde begunstiges
af påvirkningen. Af sådanne artsgrupper kan nævnes laver,
lyskrævende planter samt en- og toårige urter, hvis spiring
begunstiges af kreaturernes optrampning af jordbunden eller
regelmæssig slåning.
Enge på forholdsvis god jordbonitet (rigkær) kan eksem-
pelvis have en vegetation af lavere urter som trævlekrone,
engkabbeleje, engblomme, vinget perikon samt maj-gøgeurt
og andre orkideer mv. Er græsning eller høslæt forholdsvis
ekstensiv eller ophørt, kan disse engtyper være under tilgro-
ning med højere planter som f.eks. rørgræs, engrørhvene,
lådden dueurt, stor nælde, tagrør, almindelig mjødurt, kær-
star, almindelig fredløs, angelik og kærtidsel m.fl. Denne ve-
getation kan over nogle år udvikle sig til krat og sumpskov.«
(i forhold til forarbejderne var tilføjet rørgræs og engrørhve-
ne).
2.1 Hvilke naturtyper er omfattet af § 3
De beskyttede naturtyper er i § 3 afgrænset ved be-
tegnelser for bestemte biotoper, nemlig de af mi-
nisteren udpegede vandløb, »naturlige søer«, »mo-
ser og lignende«, heder, strandenge, strandsumpe,
ferske enge og biologiske overdrev. Mens de af
ministeren udpegede vandløb ikke giver anledning
til tvivl, forholder det sig noget anderledes med de
øvrige betegnelser.
For de i § 3, stk. 2 anførte naturtyper er det efter
forarbejderne botaniske kriterier, der afgør, om en
lokalitet kan anses for at falde ind under en af de
Efter lovbemærkningerne er det således korrekt,
at de i § 3, stk. 2 anførte naturtyper bestemmes på
grundlag af botaniske kriterier. Da det i kommu-
nerne typisk er biologer, der varetager tilsynet med
§ 3-lokaliteter, må disse myndighedspersoner anta-
5.
For træbevoksede skovmoser gælder dog den yderligere
begrænsning, at vegetationen skal være »opstået
naturligt« og er begrænset til udyrkede eller ekstensivt
dyrkede arealer, hvilket i UfR 2001.1278 H førte til,
at Højesteret – modsat Naturklagenævnet – afviste, at
en askemose var omfattet af § 3, fordi lokaliteten var
»bevokset med plantede asketræer, og […] arealerne
er i almindelig omdrift«. Tilsvarende var »overdrev«
i 1992 begrænset til historiske overdrev, hvorfor
Naturklagenævnet i MAD 2001.1530 Nkn afviste, at
reglen omfattede biologiske overdrev, hvilket førte til
en lovændring i 2004, så det også for overdrev er de
botaniske kriterier, der bestemmer, om en lokalitet er
omfattet af § 3.
4.
Rækkevidden af undtagelsen i naturtypebekendtgørelsens
§ 2 er behæftet med usikkerhed, som det fremgår af MAD
2014.490 Nmk, der vedrørte landbrugsarealer, som i 15
år havde været omfattet af EU’s braklægningsordning,
og hvor der i braklægningsperioden var opstået strand-
eng og overdrev. Natur- og Miljøklagenævnet afviste
imidlertid, at der var genopdyrkningsret, med den
begrundelse, at strandeng og overdrev ikke var opstået
som følge af braklægning, men pga. manglende ved-
ligeholdelse af dræn og vandløb, hvilket dog også kan
opfattes som en logisk følge af braklægningen.
TfM 2015, 96
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0005.png
221
ges at have den fornødne biologiske sagkundskab
til at håndtere de botaniske kriterier, om end der
også kan være tvivl og uenighed i sagkundskaben.
Det store problem er, at forbuddet gælder umiddel-
bart og ikke kræver en myndighedsafgørelse, hvor-
for forbuddet bygger på, at ejeren har det fornødne
kendskab til de på lokaliteten forekommende arter
til at vurdere, om der er tale om en § 3-beskyttet
lokalitet. Jeg vil hævde, at de færreste grundejere
har den fornødne botaniske indsigt til at identificere
de i motiverne anførte arter, og om de forefindes i
et omfang, som medfører, at lokaliteten er omfattet
af § 3. Mange grundejere vil derfor kunne være uvi-
dende om, at ejendommen huser en § 3-beskyttet
biotop, hvorfor en grundejer uforvarende kan kom-
me til at overtræde forbuddet, hvis myndigheden
ikke forudgående har underrettet grundejeren om,
at lokaliteten er omfattet af § 3.
Konsekvenserne illustreres af MAD 2005.1596
Ø, hvor E havde købt en sommerhusgrund og af
kommunen havde fået tilladelse til at tilføre jord.
Efter besigtigelse påbød amtet E at standse opfyld-
ningen med henvisning til, at der var tale om en
§ 3-registreret mose, hvilket amtet dog ikke havde
orienteret kommunen og ejeren om. Natur- og Mil-
jøklagenævnet stadfæstede amtets afslag på dispen-
sation, hvilket blev tiltrådt af landsretten.
Problemstillingen kompliceres yderligere af
den anden betingelse om, at den/de beskyttede na-
turtyper skal have en udstrækning på mindst 2.500
m², da udstrækningen af de beskyttede lokaliteter
er under stadig ændring, og en lokalitet både kan
vokse sig ind i beskyttelsen og ud af beskyttelsen,
fx fordi lokalitetens udstrækning ændres. Et eksem-
pel på dette er MAD 2013.941 B, hvor ejeren på
grundlag af byggetilladelse i 2004 opførte et som-
merhus, men hvor amtet i 2006 meddelte, at byg-
geriet var ulovligt, fordi sommerhuset var opført i
en registreret klitmose. Med henvisning til ejerens
gode tro meddelte amtet lovliggørende dispensati-
on, men dette blev efter klage fra Danmarks Natur-
fredningsforening ophævet af Naturklagenævnet i
MAD 2008.486 Nkn. Under den efterfølgende rets-
sag mod nævnet blev der udmeldt syn og skøn, og
på dette grundlag konkluderede byretten, at klitmo-
sen ikke ved husets opførelse havde en størrelse, så
den var omfattet af § 3, hvorfor nævnets afgørelse
blev ophævet som ugyldig.
2.2 Naturlige søer
De i § 3, stk. 1 omhandlede naturlige søer på over
100 m² kan ligeledes fremkalde overraskelser for
grundejere, fordi begrebet »naturlige
søer«
har
et andet meningsindhold i § 3 end den naturlige
sproglige forståelse, da dette efter motiverne ikke
begrænses til søer, der er naturligt opstået, men
også omfatter
»Søer som helt eller delvist skyldes eller er påvirket af men-
neskelig indsats for en
kortere eller længere årrække siden.
Det kan f.eks. være gadekær, møllesøer og
ældre opstem-
ningsanlæg
samt færdigt udgravede grus-, ler-, tørve- og
mergelgrave, bevaringshuller, vildtdamme (andedamme)
mv.« (FT 1991-92, lovforslag L. 70 – men fremhævelse).
Det afgørende er efter motiverne, om der over en
årrække er opstået et karakteristisk plante- og dy-
reliv i tilknytning til søen.
6
Naturklagenævnet an-
tog på denne baggrund i MAD 2004.1643 Nkn, at
en sø, der var opstået i et miljøgodkendt spulefelt
for havbundsmateriale, var omfattet af § 3, og at
der derfor var krav om dispensation for at fortsætte
den miljøgodkendte deponering af havbundsmate-
riale i spulefeltet. Et flertal i nævnet besindede sig
6.
Denne fortolkning af begrebet »naturlige søer« går
tilbage til ændringen af naturfredningslovens § 43 i
1972, hvor begrebet »søer« primært sigtede på en sam-
menhængende en vandflade på mindst 10.000 m². Den
udvidende fortolkning af begrebet »naturlige« blev
præciseret ved ændringen af naturfredningslovens i
1978, hvor det anføres: »For så vidt angår begrebet
naturlige søer, bemærkes, at dette begreb som hid-
til omfatter alle søer, der traditionelt indgår i det på-
gældende landskab eller miljø, jf. ministerens utrykte
svar under Folketingets behandling af lovforslaget til
de i 1972 gennemførte ændringer […]. Det vil sige,
at også søer, der helt eller delvis skyldes menneskelig
indsatsindsats
for en årrække siden, og hvor der har
udviklet sig et karakteristisk dyre- og plantelov i
tilknytning til søen
(f.eks. færdigt udgravede grus-, ler-,
tørve-, og mergelgrave, gadekær, møllesøer og ældre
opstemningsanlæg) er omfattet af bestemmelsen. […] I
ordet »sø« ligger dog en størrelsesmæssig begrænsning.
Således kan ganske små vandhuller og damme i
almindelighed ikke anses for omfattet af dette begreb.«
(FT 1977-78, A, sp. 2631 – mine fremhævelser).
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0006.png
222
dog efterfølgende og omgjorde i 2005 afgørelsen,
så søen ikke var omfattet af § 3.
7
Denne retsopfat-
telse blev bekræftet i MAD 2012.843 Nmk, hvor
Natur- og Miljøklagenævnet i anden sag ophævede
§ 3 registrering af strandeng opstået som følge af
spulefelt, så området ikke var omfattet af § 3, så
længe spulefeltet blev benyttet i overensstemmelse
med miljøgodkendelsen.
8
Derimod fandt nævnet i
MAD 2014.131 Nmk, at to vandhuller, der var op-
stået i en ikke afsluttet kælderudgravning, efter at
bygherren gik konkurs i 2008, var omfattet af na-
turbeskyttelseslovens § 3, fordi der var opstået et
naturligt plante- og dyreliv, og at det derfor kræ-
vede dispensation fra § 3 at afslutte byggeriet. Da
byggeriet ikke var afsluttet, burde forholdet efter
min opfattelse i stedet have været vurderet som en
midlertidig ændring, der ikke er omfattet af § 3,
jf. MAD 2013.2089 Nmk, hvor nævnet ophævede
nævnets tidligere registrering af beskyttet mose,
fordi nye oplysninger viste, at der var tale om en
midlertidig tilstand som følge af et defekt dræn, der
efterfølgende blev udbedret.
Endnu mere vidtgående er MAD 2015.65 Nmk,
hvor der uden landzonetilladelse og tilladelse efter
vandløbsloven var etableret to mindre søer på na-
boejendom til golfbane for at afvande golfbanen,
og hvor en senere ejer af den vandlidende grund
lovliggjorde forholdet ved bl.a. at tildække den ene
sø. Nævnet fandt imidlertid, at søerne var vokset
ind i § 3-beskyttelsen, hvorefter nævnet stadfæ-
stede påbud om at retablere de to søer, selv om en
sådan retablering vil tvinge ejeren til at begå en
strafsanktioneret overtrædelse af vandløbsloven og
planloven. Afgørelsen er ikke afstemt med MAD
2014.477 Nmk og MAD 2013.3162 Nmk, hvor
nævnet meddelte påbud at fjerne en i 1999 ulovligt
etableret sø på strandeng, henholdsvis et vandhul
inden for strandbeskyttelseslinjen etableret for 20 år
siden. Se tillige MAD 2014.125 Nmk, hvor påbud
om at fjerne ulovlig opstemning i § 3-vandløb blev
stadfæstet, uden at det kunne tillægges betydning,
7.
8.
Naturklagenævnets afgørelse af 20. december 2005,
jn.nr. 03-131/420-0020,
Når Natur- og Miljøklageklagenævnet i MAD 2011.651
Nmk stadfæstede registrering af § 3 mose og sø inden
for et miljøgodkendt spulefelt, var det begrundet med, at
søen og mosen ikke var opstået som følge af spulefeltet.
at dette vil være skadeligt for en § 3-forbundet sø,
hvis eksistensen afhang af den ulovlige opstemning.
2.3 Tidsfaktoren og årsagen til tilstands­
ændringen
Tidsfaktoren har betydning for, om en lokalitet er
omfattet af § 3. Dette bevirker, at en lokalitet, der
ikke opfylder de botaniske og størrelsesmæssige
betingelser i § 3, kan være omfattet, fordi lokalite-
ten tidligere har været omfattet, og tilstanden er æn-
dret ved en overtrædelse af § 3. Men det kan også
forholde sig omvendt, så en lokalitet, der objektivt
opfylder de botaniske og størrelsesmæssige betin-
gelser for at være omfattet af § 3, ikke er omfattet af
forbuddet mod tilstandsændringer, hvis lokaliteten
er omfattet af en af undtagelserne i naturtypebe-
kendtgørelsens §§ 1 og 2. Endelig kan etableringen
af den beskyttede biotop have en så midlertidig ka-
rakter, at lokaliteten ikke omfattes af § 3, jf. MAD
2013.2089 Nmk om udbedring af et defekt dræn.
Men herudover kan forhistorien have betydning
for især overdrev og enge. Dette hænger sammen
med, at der i forarbejderne for disse naturtyper er
forudsat frekvenser for omdrift, fordi forbuddet
i § 3 forudsætter, at den hidtidige benyttelse kan
fortsætte uændret. I konsekvens heraf anføres det i
motiverne om enge:
»Udformningen af […] forslagets § 3 forudsætter, at benyt-
telsen af de beskyttede arealer kan fortsætte som hidtil. […]
Dyrkning af korn og andre sædskifteafgrøder på enge i større
omfang end hidtil vil kræve dispensation. Det samme gælder,
såfremt man ønsker at omlægge eller på anden måde foreta-
ge jordbearbejdning i ferske enge, som ikke hidtil har været
regelmæssigt omlagt, hvorved normalt forstås inden for de
sidste 7-10 år.«
Problemstillingen illustreres af MAD 2015.24 B,
hvis baggrund var, at Natur- og Miljøklagenævnet
i MAD 2012.3345 Nmk på grundlag af luftfotos
havde stadfæstet kommunens afgørelse om, at fire
marker var beskyttede ferske enge, da naturbeskyt-
telsesloven trådte i kraft i 1992, hvorfor det fandtes
uden betydning, at markerne havde været braklagt i
1998-2008. I den efterfølgende retssag blev nævnet
underkendt, idet byretten på grundlag af skønser-
klæring fandt, at arealerne før 1992 havde været
omlagt hyppigere end hvert 7.-10. år.
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0007.png
223
I relation til biologiske overdrev var det i lov-
bemærkningerne forudsat, at man kunne anvende
de frem til lovændringen i 2004 uhjemlede regi-
streringer, men med den præcisering, »at intensiv
opdyrkning skal være opgivet for mindst 30-50 år
siden«. Med henvisning hertil blev registrering af
biologisk overdrev, der havde ligget udyrket i 18 år,
ophævet i MAD 2013.1214 Nmk. Derimod fandt
Natur- og Miljøklagenævnet i MAD 2013.1164
Nmk, at to arealer, der kun havde været udyrket i
19-20 år, måtte anses for biologiske overdrev, da
opdyrkning blev genoptaget i 2010. Nævnet henvi-
ste til, at ministeren ved behandling af lovændrin-
gen i 2004 havde oplyst, at det ikke var udelukket,
at et areal kunne vokse ind i beskyttelsen på mindre
end 30-50 år. En tilsvarende udvidende fortolkning
ses i MAD 2011.2242 Ø, hvor landsretten tiltrådte
Naturklagenævnets registrering af overdrev på et
areal, der i 2004 opfyldte de biologiske kriterier for
overdrev, at uden det blev tillagt betydning, at are-
alet ville have mistet sin karakter af overdrev, hvis
amtet ikke i 1998/99 havde meddelt et uhjemlet for-
bud mod dyrkning, hvormed lovændringen i 2004
fik en art tilbagevirkende kraft.
standsændringer i § 3, medmindre de botaniske og
størrelsesmæssige betingelser i § 3 fortsat er op-
fyldt. Til illustration kan nævnes MAD 2013.2210
Nmk, hvor registrering af overdrev blev ophævet,
fordi der i 2013 var meddelt lovliggørende dispen-
sation efter naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 3 til
en i 2007 gennemført ulovlig jordpåfyldning fra
kloakarbejder.
Den i MAD 2013.2631 B og MAD 2013.2210
Nmk forudsatte forståelse af naturbeskyttelseslo-
vens § 3 må tiltrædes, idet eventuelle diskussioner
om forståelsen af landsmandens berettigede for-
ventning vedrører dispensationen efter § 65, stk. 3
og ikke § 3’s anvendelse. Det må derimod undre, at
Natur- og Miljøklagenævnet i MAD 2014.354 Nmk
besluttede at ophæve en lovliggørende dispensation
til en ulovligt anlagt vej i en § 3 beskyttet mose med
den begrundelse, at »myndighederne har fortabt
retten til at kræve vejen fjernet og mosen retableret.
Konsekvensen heraf er, at forholdet må anses for
lovligt bestående uden lovliggørende dispensati-
on.« Selv om det i denne sag på baggrund af myn-
dighedspassivitet må tiltrædes, at det ikke længere
var muligt at kræve mosen retableret, efter at ankla-
gemyndigheden havde afvist, at der var grundlag
for at rejse straffesag, medfører dette ikke, at myn-
digheden kan anse § 3-beskyttelsen for bortfaldet,
men alene, at der meddeles lovliggørende dispen-
sation, så § 3-beskyttelsen herefter bortfalder, som
det skete i MAD 2013.2210 Nmk.
En variant forelå i MAD 2013.3256 Nmk, hvor et areal i
1994 var registreret som eng omfattet af § 3, og hvor kommu-
nen i 2013 opdagede, at der i 2012 var tilkørt jord og trærød-
der på arealet og herefter påbød dette fjernet. Efter klage fra
landmanden, som gjorde gældende, at engen havde været
opdyrket siden 1994, lagde nævnet på grundlag af luftfotos
til grund, at området før 1993 havde været omlagt oftere end
hvert 7.-10 år, at arealet »i 1995 har karakter af eng«, og at
der efter 1997 var sket omlægninger i 1998 og 2005. Næv-
net fandt herefter ikke, at området i 2012 var beskyttet eng
uanset registreringen i 1994, hvilket kan tiltrædes, men det er
misvisende, at området i 1995 var eng.
2.4 Hvis naturtypen ulovligt er fjernet eller
ulovligt etableret
Hvis en grundejer ulovligt har ændret tilstanden
på en § 3 beskyttet lokalitet, så den beskyttede
naturtype er fjernet, gælder § 3 beskyttelsen for
lokaliteten fortsat, selv om lokaliteten ikke opfyl-
der de botaniske kriterier i § 3. Dette kan illustre-
res med MAD 2013.2631 B, der vedrørte et areal,
som tidligere havde været mose, men som havde
været genopdyrket siden 1995/96, og hvor der i
henhold til miljøgodkendelse skete udbringning
af husdyrgødning. Byretten stadfæstede Natur- og
Miljøklagenævnets beslutning om, at arealet uanset
den 13-14-årige dyrkning var omfattet af § 3, og
tilsluttede sig afslaget på dispensation. Det gjorde
således i denne sag ingen forskel, at lokaliteten i
knap 15 år ikke havde opfyldt de botaniske kriterier
for § 3-beskyttelsen.
Såfremt der meddeles efterfølgende lovliggø-
rende dispensation efter naturbeskyttelseslovens
§ 65, stk. 3 til tilstandsændringen, vil lokaliteten
ikke længere være omfattet af forbuddet mod til-
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
Den omvendte problemstilling foreligger i de til-
fælde, hvor en § 3-beskyttet lokalitet er etableret
ved en ulovlig handling, som i de ovennævnte sager
i MAD 2014.125 Nmk, MAD 2014.477 Nmk og
MAD 2015.65 Nmk, der alle vedrørte ulovlig etab-
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0008.png
224
lering af søer, som efterfølgende opfyldte de stør-
relsesmæssige og biologiske kriterier for at være
omfattet af § 3.
Første gang nævnet tog stilling til en sådan pro-
blematik, var så vidt ses i MAD 1998.1507 Nkn,
der vedrørte ansøgning om dispensation til opfyld-
ning af sø i lokalplanlagt område med henblik på
opførelse af butiksbygning. Det blev i sagen lagt
til grund, at søen var opstået under byggemodning
mellem 1990 og 1992, og i 1995 havde amtet regi-
streret søen som omfattet af § 3. I 1998 meddelte
amtet dispensation til opfyldningen, hvilket blev
påklaget af Danmarks Naturfredningsforening. Un-
der sagen afviste ejeren, at søen var omfattet af § 3,
med henvisning til, at søen var opstået ved vejmyn-
dighedernes overtrædelse af vandløbslovens regler.
Naturklagenævnet fandt det usikkert om søen var
opstået ulovligt, men bemærkede, »at ulovlighe-
den i givet fald burde være gjort gældende inden
for rimelig tid efter skadens konstatering«. Herefter
stadfæstede et flertal dispensationen fra § 3 med
henvisning til, at søen var opstået tilfældigt, om-
rådet var lokalplanlagt og bygherrens berettigede
forventninger.
I forhold til den muligt ulovlige etablering af
søen begrundede nævnet således i MAD 1998.1507
Nmk § 3-beskyttelsen med, at ejeren ikke havde
reageret inden rimelig tid, hvilket må ses i sam-
menhæng med, at det var vejmyndighederne, der
angiveligt havde begået ulovligheden.
Denne sammenhæng blev forbigået i MAD
2014.502 Nmk, der drejede sig om en sø, der i 2010
var etableret af kommunen på privat ejendom efter
mundtlig aftale med ejeren, men uden landzone-
tilladelse og uden tilladelse efter vandløbsloven. I
2013 registrerede kommunen søen som omfattet af
§ 3, hvilket ejeren påklagede med henvisning til,
at søen var ulovligt etableret. Nævnet stadfæstede
imidlertid registreringen med den begrundelse,
»at kommunen har haft til hensigt at meddele en egentlig
landzonetilladelse, men ikke før 2013 har fulgt dette op.
Lodsejeren har ikke tidligere rejst spørgsmål om betydning-
en af, at søen er etableret uden fornøden tilladelse. Da der
ikke inden for rimelig tid er reageret på, at søen er etableret
uden landzonetilladelse, finder nævnet ikke, at det nu anførte
herom bør påvirke vurderingen af, om søen er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3.«
Ifølge afgørelsen i MAD 2014.502 Nmk vil et ulov-
ligt forhold således være lovligt, hvis ejeren som
den forpligtede efter planloven ikke inden rime-
lig tid søger om lovliggørende landzonetilladelse.
Synspunktet blev gentaget i MAD 2015.65 Nmk
om to ulovligt etablerede søer, hvor nævnet lige-
ledes begrundede § 3-beskyttelsen med, at »ejer-
ne inden rimelig tid [burde] have påberåbt sig de
ulovlige forhold, såfremt de ønskede at hindre, at
søerne over tid udviklede sig til § 3-søer«,
uden at
det blev tillagt betydning, at ejendommen havde
skiftet ejer, og at ejeren efter planloven og vandløb-
sloven havde været forpligtet under strafansvar til
at nedlægge søerne.
Efter min opfattelse har Natur- og Miljøklage-
nævnet i de to afgørelser vendt passivitetshensynet
på hovedet. Passivitetshensynet i forhold til offent-
ligretlige rådighedsbegrænsninger indebærer, at det
er myndighedens passivitet, der kan føre til, at der
må meddeles en lovliggørende dispensation eller
tilladelse til det ulovlige forhold, hvor det normalt
forudsættes, at myndigheden har kendskab til det
ulovlige forhold, mens ejeren ikke kan opnå ret til
ulovligheden ved blot at forholde sig passiv. Men
efter nævnets begrundelse i de to sager kan et ulov-
ligt forhold blive lovligt, fordi den forpligtede af
det ulovlige forhold ikke reagerer, hvilket vil have
uoverskuelige konsekvenser. Hertil kommer de al-
vorlige retssikkerhedsmæssige problemer, der op-
står, når ejeren bringes i en situation, hvor ejeren i
alle tilfælde vil overtræde en strafsanktioneret re-
gel, fordi en manglende opfyldning af den ulovligt
etablerede sø udgør en overtrædelse af planloven og
vandløbsloven, mens en opfyldning af søen udgør
en overtrædelse af naturbeskyttelsesloven. Denne
modsigelse kan kun løses, hvis § 3 ikke omfatter
biotoper, der er etableret ulovligt, hvilket yderligere
kan begrundes med, at det må kræve udtrykkelige
holdepunkter i lov, hvis retsordenen skal beskytte et
ulovligt forhold.
9
9.
Se tillige
Pagh:
TfM 2013.165 om sondringen mellem
ulovlige handlinger og ulovlige undladelser.
TfM 2015, 96
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0009.png
225
2.5 Sammenfattende om arealer omfattet af
§3
buddet mod tilstandsændringer, så gennemførelse
af regulativfastsat vandløbsvedligeholdelse kræver
dispensation fra § 3, jf. UfR 2012.1151 H, hvor Hø-
jesteret stadfæstede afslag på dispensation til ekstra
grødeskæring.
Det er imidlertid ikke alle aktive handlinger i el-
ler omkring § 3-beskyttede naturtyper, der er omfat-
tet af forbuddet. Den hidtidige lovlige aktivitet kan
fortsætte, uanset om dette på kortere eller længere
sig må forventes at medføre en ændring af tilstan-
den i den beskyttede biotop, jf. MAD 2004.1597
Nkn, hvor Naturklagenævnet tilsluttede sig amtets:
»vurdering af, at den fræsning af mosearealerne, som virk-
somheden foretager med års mellemrum for at holde arealer-
ne vegetationsfrie af hensyn til at sikre kvaliteten af tørven,
ikke kræver en dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3,
da der er tale om en fortsættelse af en længerevarende sæd-
vanlig drift«.
De ovennævnte afgørelser udgør kun et mindre ud-
pluk af den omfattende praksis fra Natur- og Mil-
jøklagenævnet om, hvilke arealer der er omfattet
af § 3, men giver overordnet grundlag for enkelte
konklusioner. Helt overordnet er problemet, at
§ 3
forbyder at foretage ændringer i noget som ændrer
sig,
og at der derfor på forhånd er usikkerhed om,
hvorvidt ændringen af tilstanden er lovlig eller ej.
Hertil kommer, at de botaniske kriterier for de for-
skellige naturtyper ikke kan forventes kendt af al-
mindelige grundejere, hvilket i sig selv kan føre til,
at § 3 overtrædes. Forholdet kompliceres yderligere
af tidsfaktoren og de bevismæssige vanskeligheder,
der i mange tilfælde ikke kan løses betryggende
uden vidneførsel. Sammenholdt med § 3’s indgri-
bende virkning for den enkelte lodsejer må disse
problemer siges at rejse alvorlige retssikkerheds-
mæssige betænkeligheder, der kun effektivt kan
imødegås, hvis forbuddet mod tilstandsændringer i
beskyttede biotoper er begrænset til de lokaliteter,
som myndighederne forud har besluttet er omfattet
af § 3, hvilket så logisk må modsvares af, at § 3-be-
skyttelsen først bortfalder, når en lokalitet ved en
myndighedsafgørelse er afklassificeret som omfat-
tet af § 3.
Aktive handlinger, der har karakter af almindelig
vedligeholdelse, er derfor ikke omfattet af forbud-
det, hvilket i relation til dræn er udtrykt således i
motiverne:
»Sædvanlig vedligeholdelse af bestående dræningsanlæg vil
ikke være i strid med bestemmelsen i § 3, stk. 2. I overens-
stemmelse med praksis efter de hidtil gældende regler vil
imidlertid ny dræning, ændringer i eksisterende dræns pla-
cering, herunder nedlægning af drænrør i større udstrækning
eller større dybde end hidtil, samt ændringer i eksisterende
dræns diameter kræve dispensation.« (FT 1991-92, Lovfor-
slag L.70)
Forbuddet mod, at der »foretages
ændringer i til-
standen«
i beskyttede naturtyper, er som anført
begrænset til
aktive handlinger,
mens
undladelser
ikke er omfattet,
jf. udtrykket »foretages«. Ændrin-
ger af tilstanden i beskyttede naturtyper som følge
af ophør af en hidtidig aktivitet som græsning eller
slåning er derfor ikke omfattet af forbuddet i § 3,
ligesom tilstandsændringer som følge af selvsåede
planter falder uden for § 3. Dette betyder, at der
ikke i § 3 kan indfortolkes en pligt til at vedlige-
holde et vandløb, uanset manglende vedligeholdel-
se må forventes at ændre tilstanden, og en sådan
vedligeholdelsespligt er strafsanktioneret efter
vandløbslovens § 85. Medfører manglende vedli-
geholdelse af vandløbet en ændring af tilstanden,
er dette ikke en overtrædelse af § 3, men den nye
tilstand i vandløbet bliver herefter omfattet af for-
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
3. Hvilke foranstaltninger er omfattet af
forbuddet i § 3
Hvis »udførte drænarbejder erstatter dræn, der i en
længere årrække ikke har været velfungerende«,
antager Natur- og Miljøklagenævnet, at arbejderne
er omfattet af forbuddet, jf. MAD 2014.303 Nmk
om dræningsarbejder i beskyttet eng.
Forbuddet mod at foretage ændringer i tilstan-
den betyder, at forbuddet angår faktiske ændringer
i tilstanden. Forbuddet i § 3 gælder derfor kun, hvis
det må
forventes,
at den aktive handling vil medfø-
re en
faktisk ændring af tilstanden
i den beskyttede
biotop. Viser det sig efterfølgende, at handlingen
ikke har medført en ændring af tilstanden i den
beskyttede biotop, er § 3 ikke overtrådt, da reglen
alene vedrører faktiske ændringer, hvilket kan il-
lustreres med MAD 2014.286 B, hvor en ejer var
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0010.png
226
tiltalt for at overtræde bl.a. naturbeskyttelseslovens
§ 3 ved at have udsat 550 ænder i gråænder i nogle
søer med henblik på jagt. Byretten frifandt imidler-
tid ejeren med den begrundelse, at efter den kom-
munale tilsynsmyndigheds forklaring
»kan det lægges til grund, at der hverken før eller efter [ud-
sætningen af ænder] er lavet målinger af vandkvaliteten i
[søerne]. Da det videre efter tiltaltes forklaring må lægges
til grund, at der siden 1946 er sat ænder til jagt ud på søerne,
er det ikke bevist, at tiltaltes udsætning af ænder i 2013 har
medført ændringer i søernes tilstand eller tilført dem forure-
nende stoffer.«
Tanken med § 3 er imidlertid at hindre, at tilstands-
ændringen sker – og ikke at reagere, når den er sket.
Reglen forudsætter derfor, at grundejer og myndig-
hed forudgående tager stilling til, om en påtænkt
handling i eller omkring en beskyttet biotop
kan
forventes
at medføre en ændring af biotopens til-
stand. Hvad der ligger heri, er ikke ganske klart.
Koester
antager, at »det
er tilstrækkeligt, at det er
sandsynligt, eller at der er risiko for, at der vil ske
ændringer inden for et § 3 område, og at disse ikke
er bagtalagtige«,
hvilket støttes på Naturklage-
nævnets afgørelse om udsætning af bæver i MAD
1999.851 Nkn.
10
Der er imidlertid ingen støtte i
denne afgørelse til
Koesters
udlægning, da det var
evident, at udsætning af bæver i væsentlig grad vil
medføre en tilstandsændring i § 3 områderne, og
forsigtighedsprincippets anvendelse alene vedrørte
påvirkning af Natura 2000 områder. Efter min op-
fattelse kan § 3 derfor ikke udstrækkes til andet end
aktiviteter, som efter en almindelig vurdering må
antages at have mere end bagatelagtige virkninger
på de beskyttede naturtypers tilstand, medmindre
myndigheden i forbindelse med ansøgning efter
anden lovgivning om tilladelse til aktiviteten godt-
gør, at den ansøgte aktivitet vil have en virkning, jf.
MAD 2014.286 B om udsætning af ænder og MAD
2008.2249 Nkn (se ndf.).
Tilstandsændringen skal være af varig karakter.
Midlertidige virkninger
er derfor ikke omfattet, jf.
UfR 2006.76 Ø, hvor landsretten afviste, at ud-
sætning af ænder i en beskyttet mose var en over-
10.
Koester:
Naturbeskyttelseslovskommentaren, 2009, s.
139.
trædelse af § 3, fordi det ikke fandtes godtgjort, at
»følgerne af udsætningen har haft karakter af en
mere varig ændring af mosens tilstand«. Natur- og
Miljøklagenævnet synes derimod ikke at tillægge
foranstaltningens midlertidige virkning betydning
for, om § 3 anvendes, men tillægger det i stedet
betydning for, om der meddeles dispensation, jf.
MAD 2014.340 Nmk om rørlægning i beskyttet
eng. Selv om det for ejeren kan være ligegyldigt,
om den midlertidige foranstaltning er omfattet af
§ 3, når der meddeles dispensation, er nævnets sam-
menblanding problematisk, fordi nævnet dermed
udvider § 3’s anvendelsesområde.
Forbuddet i § 3 omfatter ikke bagatelagtige æn-
dringer, da »foranstaltninger
kan være så perifere
eller bagatelagtige, at de kan iværksættes uden
dispensation«,
som det anføres i forarbejderne til
§ 3. Dette kan illustreres med MAD 2008.2249
Nkn, hvor kommunen havde fundet, at etablering
af juletræs- og pyntegrøntkulturer grænsende op til
en § 3-beskyttet mose krævede dispensation fra § 3
grundet brug af pesticider og gødning, som kunne
sive ud til mosen. Dette blev imidlertid afvist af Na-
turklagenævnet, der ikke fandt, at det ansøgte ville
påvirke § 3-områderne på en så direkte måde, at
det forudsætter dispensation fra naturbeskyttelses-
lovens § 3, idet nævnet mere generelt udtalte:
»Ved bedømmelsen efter § 3 indgår, om foranstaltningen har
en umiddelbar og direkte virkning på området, og om foran-
staltningen har en konkret og varig karakter. I bedømmelsen
indgår desuden, hvor tæt på det beskyttede område foran-
staltningen finder sted, samt om den specielt påvirker dette
område i modsætning til de omliggende områder generelt Det
fremgår af lovbemærkningerne til naturbeskyttelsesloven, at
det afgørende ikke blot er foranstaltningens karakter, men
navnlig den virkning, foranstaltningen har for området, nem-
lig om den »ændrer« dette og dermed ændrer naturtilstanden.
I princippet er således alle ændringer omfattet. Dog kan for-
anstaltninger være så perifere eller bagatelagtige, at de kan
iværksættes uden dispensation.«
Bagatelsynspunktet og den midlertidige virkning
medfører, at lovlig jagt og lovligt fritidsfiskeri fal-
der uden for forbuddet i § 3.
Det er uden betydning, om ændringen kan an-
ses for positiv eller negativ for naturen. Den natur-
forbedrende effekt af en ændret tilstand kan have
betydning for, om der meddeles dispensation, men
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0011.png
227
ikke for, om foranstaltningen er omfattet af forbud-
det og kræver dispensation. jf. MAD 2012.2408
Nmk, hvor nævnet stadfæstede en dispensation til
udvidelse af sø i § 3-beskyttet mose pga. den natur-
forbedrende funktion. Se tillige MAD 2009.1297
Nkn, hvor kemisk bekæmpelse af bjørneklo på be-
skyttet eng blev anset for omfattet af forbuddet i
§ 3, men hvor dispensation meddelt på vilkår af,
at bekæmpelsen skete med håndholdt sprøjte og
pensling
Foreløbigt sammenfattende kan de aktive hand-
linger, der er omfattet af § 3, afgrænses med: (1) at
undladelser ikke er omfattet; (2) at hidtidig lovlig
anvendelse kan fortsætte; (3) at den aktive hand-
ling kan forventes at medføre en tilstandsændring,
idet der kan ses bort fra bagateller og midlertidige
ændringer; (4) at forbuddet kun er overtrådt, hvis
der faktisk er sket en tilstandsændring; og (5) at
forbuddet også gælder, når tilstandsændringen har
en naturforbedrende karakter, men denne positive
virkning kan ofte begrunde dispensation efter § 65,
stk. 3.
Det er dog ikke alle aktive handlinger, der opfyl-
der de ovennævnte fem betingelser, som er omfattet
af § 3. For det første indeholder naturtypebekendt-
gørelsens § 5 en undtagelse for udsætning af fisk,
krebs og bløddyr, når der ikke sker fysiske indgreb
i vandområdet. Derimod vil anden udsætning af
vilde dyr være omfattet af forbuddet i § 3, medmin-
dre det må lægges til grund, at en sådan udsætning
ikke varigt ændrer tilstanden, jf. UfR 2006.76 Ø
og MAD 2014.286 B. I MAD 2002.279 Nkn lag-
de Naturklagenævnet til grund, at § 3 omfatter en-
hver form for tilplantning, hvorfor forbuddet også
omfattede udplantning af vandplanter i forbindelse
med et naturgenopretningsprojekt.
For det andet er det i lovbemærkningerne til na-
turbeskyttelsesloven fra 1992 udtrykkeligt forud-
sat, at sædvanlige landbrugshegn ikke er omfattet
af forbuddet i § 3, mens andre hegn er omfattet.
Der er ikke i forarbejderne en stillingtagen til,
om nedrivning af bygninger er omfattet af for-
buddet i § 3, men det er forholdsvis indlysende,
at nedrivning af bygninger i en beskyttet biotop
vil medføre en tilstandsændring af denne.
Koester
antager imidlertid uden forbehold, at nedrivning
ikke omfattes af forbuddet, medmindre nedrivnin-
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
gen medfører skade på beskyttede naturtyper, som
ikke umiddelbart lader sig retablere.
11
Spørgsmålet
ses ikke afgjort i praksis, men
Koesters
synspunkt
forekommer ikke analytisk holdbart, da det forud-
sætter, at det alene er de skadelige virkninger på
beskyttede biotoper, der bringer handlingen under
§ 3, selv om der er almindelig enighed om, at § 3
også omfatter positive naturbevarende ændringer af
tilstanden.
Endelig må nævnes problemet med ny bebyg-
gelse i tilknytning til en eksisterende ejendom
beliggende i en § 3 beskyttet naturtype. I Miljø-
ministeriets cirkulære 103/1984 om naturfred-
ningslovens forbud mod tilstandsændringer på
heder og strandenge og strandsumpe antog man, at
ny bebyggelse i tilknytning til eksisterende bebyg-
gelse ikke krævede tilladelse, fordi
»de fleste bygninger må antages at have præget det omlig-
gende areal på en sådan måde, at der ikke er mulighed for at
karakterisere det som hede, strandeng eller strandsump, og at
det nævnte omliggende areal derfor, som oftest […] ikke vil
være omfattet af § 43 a eller § 43 b«.
Samme opfattelse blev gentaget i Skov- og Na-
turstyrelsens vejledning fra 1993 og er ligeledes
gentaget i Naturstyrelsens gældende vejledning om
naturbeskyttelseslovens § 3 fra 2009 (s. 31).
Uanset disse klare tilkendegivelser antog Na-
tur- og Miljøklagenævnet i MAD 2014.142 Nmk,
at udvidelse med 11 m² af en mindre jagthytte på 28
m² beliggende på hede krævede dispensation, idet
nævnet udtalte:
»at der gælder en undtagelse fra naturbeskyttelseslovens § 3,
hvorefter opførelse af ny bebyggelse på § 3 arealer i tilknyt-
ning til en ejendoms eksisterende bygninger efter omstæn-
dighederne kan opføres uden dispensation, fordi der ikke vil
være tale om en tilstandsændring i lovens forstand. Henset
til navnlig lovbemærkningernes forudsætning om perifere
og bagatelagtige foranstaltninger og formålet med § 3 fin-
der nævnet, at en sådan undtagelse må være begrænset til
mindre bebyggelse. Dette gælder uanset formuleringerne i
cirkulæret fra 1984 og de senere vejledninger, der blot omta-
ler ny bebyggelse i tilknytning til en ejendoms eksisterende
bygninger. Ved fastlæggelsen af, hvad der kan opføres uden
11.
Koester:
Naturbeskyttelseslovskommentaren, 2009, s.
142.
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0012.png
228
dispensation, dvs. hvad der udgør en så perifer eller baga-
telagtig foranstaltning, at den kan antages at være forudsat
undtaget kravet om dispensation, må […]
navnlig lægges
vægt på størrelsen af den ny bebyggelse, herunder bebyg-
gelsens størrelse set i forhold til ejendommens eksisterende
bygninger.
For så vidt angår den konkrete sag finder Natur-
og Miljøklagenævnet, at den ansøgte bebyggelse medfører en
ikke uvæsentlig forøgelse (ca. 11,65 m²) af den eksisterende
bebyggelse (ca. 28,35 m²). Nævnet kan på den baggrund til-
træde, at det ansøgte indebærer en tilstandsændring af heden,
der kræver dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3.«
(min fremhævelse).
kursinstans, hvor nævnets udvidende fortolkning
let bliver præjudicerende for praksis.
3. Retssikkerhedsmæssige overvejelser
Nævnet begrunde således § 3’s anvendelse med
omfanget af udvidelsen i forhold til den eksisteren-
de bebyggelse, hvilket ikke ses relevant for, om der
foreligger en tilstandsændring. Sagen endte heref-
ter med, at der blev meddelt dispensation med den
begrundelse, at
»en udvidelse af bebyggelsen med ca. 11,65 m²
ikke kan
antages at ville medføre en forrykning af tilstanden af he-
dearealerne i afgørende modstrid med de interesser,
der
skal varetages med naturbeskyttelseslovens § 3. […] Der er
herved bl.a. lagt vægt på oplysningerne om
karakteren af de
bygningsnære arealer,
samt på at bebyggelsen er omgivet af
et menneskeskabt dige, der medvirker til at adskille bebyg-
gelsen og de bygningsnære arealer fra de omkringliggende
mere uberørte og værdifulde hedearealer, [og] at en mindre
udvidelse af bebyggelsen […] ville kunne gennemføres uden
dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3.« (mine frem-
hævelser).
Set fra en analytisk vinkel forekommer afgørelsen
inkonsistent. Hvis tilbygningen ikke forrykker til-
standen af hedearealerne, når udvidelsen sker på
et areal, der som følge af bygningens hidtidige an-
vendelse og ophold uden for bygningen netop ikke
har karakter af hede, burde disse forhold ikke føre
til dispensation, men til, at tilbygningen ikke var
omfattet af § 3.
Afgørelsen i MAD 2014.142 Nmk illustrerer
imidlertid et tilbagevendende problem i en del af
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser om na-
turbeskyttelseslovens § 3, hvor nævnet frem for
at afvise, at foranstaltningen er omfattet af § 3, i
stedet vælger at meddele dispensation, hvilket så
begrundes med foranstaltningen ubetydelige virk-
ning. Hvis nævnet var første instans, kunne dette
være ligegyldigt, fordi resultatet bliver det samme.
Problemet er, at Natur- og Miljøklagenævnet er re-
TfM 2015, 96
Som det er fremgået, volder det ikke sjældent pro-
blemer at afgøre, om en lokalitet på et givet tids-
punkt er omfattet af forbuddet mod tilstandsæn-
dringer i beskyttede naturtyper omfattet af § 3, og
om en handling i givet fald er forbudt. Efter min
opfattelse kan nogle af disse problemer i en vis
udstrækning forklares med manglende analytisk
stringens i Natur- og Miljøklagenævnets og dom-
stolenes praksis, fordi der ikke tilstrækkeligt skarpt
sondres mellem, om en handling er omfattet af § 3
eller ej, når der meddeles dispensation, ligesom
der til tider kan være tvivl om myndighederne har
opfyldt officialmaksimen. Dette ændrer imidlertid
ikke ved, at hovedproblemet er udformningen af
forbuddet i § 3.
Grundlæggende er problemet, at beskyttede na-
turtyper i alle tilfælde ændrer tilstand i størrelse og
karakter, og at forbuddet ikke omfatter ændringer,
der skyldes (1) naturens egen dynamik, (2) indirek-
te udefrakommende påvirkninger af lokaliteten, (3)
ophør af en hidtidig aktivitet eller (4) fortsættelse af
den hidtidige lovlige aktivitet.
Selv om det efter forarbejderne normalt er bota-
niske kriterier, der er bestemmende for, om en loka-
litet på et bestemt tidspunkt opfylder betingelserne
for at være omfattet af § 3, stk. 2 (og naturlige søer
i stk.1), når de størrelsesmæssige krav er opfyldt, er
det derfor
ikke en botanisk, men en juridisk vurde-
ring,
der afgør, om lokaliteten er omfattet af § 3, og
om der er sket en tilstandsændring i modstrid med
§ 3, henholdsvis om en påtænkt aktivitet er omfattet
af forbuddet i § 3, ligesom myndighedens undersø-
gelse heraf må ske på grundlag af myndighedens
undersøgelsespligt efter
den almindelige official-
maksime
med de bevismæssige konsekvenser, som
dette har.
Dette ændrer imidlertid ikke ved, at udformnin-
gen af forbudsnormen i § 3 indeholder en indbyg-
get modsigelse, fordi den forbyder handlinger, som
ændrer tilstanden i noget som i alle tilfælde ændrer
sig. Reglens forudsætning er derfor, at den enkelte
grundejer er bekendt med, at en lokalitet er omfat-
tet af § 3, og at grundejeren forstår rækkevidden af
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0013.png
229
forbuddet mod at ændre tilstanden. Hvis en af disse
betingelser ikke er opfyldt, vil grundejeren ufor-
varende kunne komme til at overtræde forbuddet.
Dette vil bevirke, at der efterfølgende skal foreta-
ges en undersøgelse og vurdering af, om lokaliteten
på handlingstidspunktet var omfattet af § 3, hvilken
tilstand der i givet fald var, og om handlingen har
ændret denne tilstand på en måde, der er omfattet
af forbuddet.
En besvarelse af disse spørgsmål kræver, at
det undersøges, om ændringen er midlertidig el-
ler bagatelagtig, eller om der alene var tale om en
sædvanlig handling, da et positivt svar bevirker, at
handlingen ikke er omfattet af § 3. Hvis disse mu-
ligheder må afvises, må herefter undersøges, om
der er sket faktisk ændring af tilstanden, hvilket
forudsætter oplysning om naturtypens tilstand før
og efter den pågældende handling – oplysninger,
der kan være vanskelige at skaffe, hvis der er gået
længere tid mellem den mulige overtrædelse af § 3
og det tidspunkt, hvor dette opdages.
Må det herefter lægges til grund, at der objektivt
er sket en overtrædelse af § 3, vil overtrædelsen kun
kunne håndhæves strafferetligt, hvis overtrædelsen
kan tilregnes den tiltalte som uagtsom, jf. straffe-
lovens § 19, da naturbeskyttelseslovens § 89 ikke
indeholder et objektivt strafansvar. Der er ikke i
naturbeskyttelsesloven taget direkte stilling til, om
en administrativ håndhævelse i form af påbud om
retablering af den beskyttede biotop er undergivet
et tilsvarende krav om uagtsomhed, men da det
efter naturbeskyttelseslovens § 74 påhviler den til
enhver tid værende ejer eller bruger at lovliggøre
et ulovligt forhold, kan dette indicere, at der gælder
et objektivt ansvar for den administrative håndhæ-
velse. Hertil vil dog kunne anføres, at den modsva-
rende regel i naturbeskyttelseslovens § 69 om den
ansvarlige pligt til at lovliggøre et ulovligt forhold
fortolkes som en culpanorm, jf. UfR 1998.549 H
og UfR 2006.1531 H. Det er derfor ikke helt klart,
om en ny ejers succession i den tidligere ejers an-
svar efter naturbeskyttelseslovens § 74 forudsæt-
ter, at selve overtrædelsen kan anses for culpøs,
og spørgsmålet ses indtil nu ikke direkte besvaret
i retspraksis. Da ejerens gode tro om handlingens
imidlertid i retspraksis er afvist som begrundelse
for, at påbud efter naturbeskyttelseslovens § 73, stk.
© Tidsskrift for Miljø, August 2015
5 om fysisk lovliggørelse savner hjemmel, jf. MAD
2005.1596 Ø, tyder dette på, at der administrativt
kan påbydes lovliggørelse, hvis de objektive betin-
gelser for at overtræde § 3 er opfyldt, og der ikke
er grundlag for at meddele retligt lovliggørende
dispensation efter naturbeskyttelseslovens § 65,
stk. 3, og at manglende overholdelse af et lovliggø-
relsespåbud strafferetligt kan håndhæves.
Heraf følger, at det ofte kan have meget indgri-
bende konsekvenser, hvis en grundejer uforvarende
kommer til at overtræde forbuddet i § 3. Dette må
sammenholdes med, at udformningen af forbuddet
mod tilstandsændringer i beskyttede naturtyper gi-
ver anledning til betydelig usikkerhed om, hvilke
lokaliteter der er omfattet, hvilken tilstand der er
beskyttet, og hvad der er forbudt. Efter min opfat-
telse rejser den nuværende udformning af forbud-
det i § 3 alvorlige retssikkerhedsmæssige betænke-
ligheder, fordi reglen ikke opfylder det elementære
krav, at den forpligtede af et vidtgående indgreb har
kendskab til indgrebet og dets rækkevidde. I stedet
forventes ejeren så at sige selv at botanisere på sin
ejendom for at undersøge om den er omfattet af § 3.
Det er nærliggende at sammenholde dette med
en nylig dom om overtrædelse randzoneloven, hvor
det var ubestridt, at to landmænd i 2013 havde dyr-
ket arealer inden for 9 meter fra åbne vandløb efter
randzonloven, og hvor det måtte lægges til grund,
at nogle af vandløbene var omfattet af dyrknings-
forbudet i randzonelovens § 1, der trådte i kraft den
1. september 2012. Byretten frifandt imidlertid de
to landmænd
12
med følgende begrundelse:
»På gerningstidspunktet – i efteråret 2012 og foråret 2013 –
herskede der stor usikkerhed om den nærmere forståelse af
randzoneloven. Det bemærkes i den forbindelse, at kompen-
sationskortet med en foreløbig angivelse af, hvilke vandløb
der var omfattet af randzoneloven, i alvorlig grad var behæf-
tet med fejl. Det fremgår blandt andet af sagens oplysninger,
at det oprindelige kompensationskort fejlagtigt angav et rør-
lagt vandløb med randzone.
I den oprindelige randzonelov med ikrafttræden den
1. september 2012 var det bestemt, at alle åbne vandløb i
landzone skulle undergives randzonepligt. Dette skulle sam-
menholdes med et krav om, at vandløbet var vandførende
i hovedparten af året, hvilket fremgår af den udfærdigede
12. Holstebro Rets dom af 11. maj 2015 i sag 7-2551/2013.
TfM 2015, 96
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 40: Artikel om naturbekyttelsesloven § 3, fra Peter Pagh
1544728_0014.png
230
vejledning om randzoner og kompensation, som er dateret
januar 2013.
Vidnet [fra NaturErhvervsstyrelsen] har forklaret, at
han i forbindelse med sin besigtigelse i april 2013 var nødt
til at lade oplysninger fra DMI om forudgående måneders
regnvandsmængde indgå i sin vurdering af, om en vandløbs-
strækning var vandførende i hovedparten af året. I 2014-lo-
ven opererer man nu med nogle mere objektivt konstaterbare
kriterier i modsætning til 2012-loven, hvor kriteriet for, om
et vandløb er omfattet, beror på et konkret skøn i hvert enkelt
tilfælde. […]
Det fremgår af det i sagen udarbejdede skema, at der
i flere omgange er foretaget en reduktion af det samlede
randzoneareal, også når der bortses fra den reduktion, der er
foretaget efter revisionen af randzoneloven.
Da kompensationsordningen efter landdistriktsordningen
bortfaldt som følge af den afgørelse, der blev truffet i Natur-
og Miljøklagenævnet den 6. december 2012, opstod der yder-
ligere tvivl om, hvorledes der skulle forholdes med hensyn til
loven.
Der har i relation til den første randzonelov således væ-
ret mange usikkerhedsfaktorer, og på denne baggrund finder
retten, at der fra de tiltaltes side alene er udvist en så ringe
grad af uagtsomhed, at det er betænkeligt at anse de tiltalte
for skyldige.
Ved vurderingen heraf er det også taget i betragtning, at
det fra myndighedernes side blev tilkendegivet, at jordbru-
gerne kunne regne med, at der ikke ville blive pålagt bøder
for det første år og også senere, så længe der var tvivl om,
hvor der skulle udlægges randzoner.
Retten har endelig også taget i betragtning, at det relativt
hurtigt efter lovens ikrafttræden viste sig nødvendigt at revi-
dere randzonelovgivningen.«
Dommen blev ikke anket af anklagemyndigheden,
men førte til, at 300 straffesager om randzonelo-
ven blev henlagt, hvorfor anklagemyndigheden
må have vurderet, at dommens principielle syns-
punkter vil blive fulgt af andre domstole i sager om
overtrædelser af randzoneloven før ændringen af
randzoneloven i 2014.
Byretten lagde vægt på grundlæggende retssik-
kerhedsprincipper og begrundede frifindelsen for
en objektivt klar overtrædelse af et ved lov fastsat
forbud med fem argumenter: (1) usikkerhed i 2012-
2013 om, hvilke vandløb og søer der afkastede
randzone, (2) fejl i kortmaterialet, (3) usikkerhed
om kompensationsordningen, efter, vandplanerne
blev ophævet, (4) ministerens tilkendegivelser om
fjumreår, og (5) at loven blev revideret i 2014.
Sammenholdes randzonedommens begrundel-
ser for frifindelse med overtrædelser af naturbe-
skyttelseslovens § 3, gør de to førstnævnte forhold
sig ofte gældende for overtrædelser af § 3, mens
de tre sidste forhold ikke er relevante for § 3. Selv
om randzonedommens konklusion ikke lader sig
overføre på sager om overtrædelse af naturbeskyt-
telseslovens § 3, må randzonedommen tages som
en påmindelse om de retssikkerhedsmæssige be-
tænkeligheder i usikkerheden om, hvilke lokaliteter
der er omfattet af § 3.
De indbyggede retssikkerhedsmæssige proble-
mer med anvendelsen af den nugældende § 3 kan
efter min opfattelse kun løses ved en lovændring,
der kan bygge videre på forslaget i Natur- og Land-
brugskommissionens rapport (s. 28) om, at registre-
ring og afregistrering af § 3-beskyttede lokaliteter
skal gøres bindende og ske ved en afgørelse, der
kan påklages. Ved en sådan lovændring bør det
tydeliggøres, at beskyttelsen af beskyttede natur-
typer forudsætter, at miljømyndighederne har truf-
fet beslutning om, at den pågældende lokalitet er
omfattet af § 3, med angivelse af det præcise geo-
grafiske område og med angivelse af, hvad forbud-
det indebærer af rådighedsbegrænsninger, på linje
med hvad der fx kendes ved forureningskortlæg-
ning efter jordforureningslovens §§ 4 og 5. Det må
samtidig være et krav, at ejeren underrettes og har
mulighed for at påklage beslutningen. Hvis forhol-
dene ændrer sig, så der ikke længere er en beskyttet
naturtype, må ejeren have mulighed for at kræve, at
lokaliteten afklassificeres som beskyttet efter § 3,
hvilket ligeledes bør være undergivet klageret.
Den nye regerings regeringsgrundlag lægger op
til, at § 3 skal ændres, så beskyttelsen af eng og
græsarealer lempes og et større areal skal udlægges
til statslig skov. Det vil være nærliggende ved sam-
me lejlighed at få løst de retssikkerhedsmæssige
problemer med § 3.
TfM 2015, 96
© Tidsskrift for Miljø, August 2015