Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 27
Offentligt
183
Artikel
83
Er det forbudt at placere bænke, bålpladser
og legeredskaber inden for strandbeskyttelseslinjen?
– med kommentarer til Natur- og Miljøklagenævnets praksis
Af professor, dr.jur. Peter Pagh
Efter forarbejderne til naturbeskyttelseslo-
vens § 15, stk. 1 skal forbuddet mod at foretage
ændringer i tilstanden inden for strandbeskyt-
telseslinjen fortolkes på samme måde som den
tidligere naturfredningslovs § 46, hvorefter for-
buddet omfattede placering af bygninger, skure,
campingvogne, hegn og master samt beplant-
ning og terrænændringer. Med udgangspunkt i
en ny afgørelse om bænke og flere andre sager
belyser artiklen, hvordan Natur- og Miljøkla-
genævnet gradvist har tillagt forbuddet i § 15,
stk. 1 et videre indhold, end der ses støtte for i
motiverne, så forbuddet efter nyere praksis også
omfatter skilte, legeredskaber, bålpladser og
ændret anvendelse af bygninger. Afslutningsvis
argumenteres for de retssikkerhedsmæssige be-
tænkeligheder ved en sådan udvidende fortolk-
ning af en indgribende forbudsregel, ligesom der
stilles spørgsmål ved nytten af at bruge offentli-
ge ressourcer på sådanne bagateller.
Princippet om offentlighedens adgang til at færdes
langs strandbredden kom ind i dansk ret med den
første naturfredningslov i 1917, men fik med æn-
dringen af naturfredningsloven i 1937 karakter af
et generelt forbud mod nyt byggeri samt mod hegn
og beplantning, der kunne genere udsigten, inden
for de nærmeste 100 meter fra strandkanten,
1
hvor
enkelte kyststrækninger dog blev undtaget fra for-
buddet.
2
Ved den mere omfattende ændring af na-
turfredningsloven i 1969 ved lov nr. 194 af 18. juni
1969 om naturfredning blev forbuddet mod byggeri
inden for strandbeskyttelseslinjen på baggrund af
betænkning nr. 467/1967 om naturfredning ud-
videt til et forbud mod skure, campingvogne og
terrænændringer samt et generelt forbud mod be-
plantning og hegn.
3
Reglerne blev videreført som
§ 15 i naturbeskyttelsesloven, og med den såkaldte
kystzonelov i 1994 blev strandbeskyttelseslinjen
udvidet til 300 meter, og der blev samtidigt nedsat
en kommission til mere præcist at fastlægge strand-
beskyttelseslinjen. Efter at Kommissionens arbejde
var afsluttet, blev § 15 på ny ændret i 2004, men
uden at der skete ændringer af det generelle forbud
i naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1, der i dag ly-
der:
»Der må ikke foretages ændring i tilstanden af strandbred-
der eller af andre arealer, der ligger mellem strandbredden
og strandbeskyttelseslinjen. Der må ikke etableres hegn, pla-
ceres campingvogne og lignende, og der må ikke foretages
udstykning, matrikulering eller arealoverførsel, hvorved der
fastlægges skel.«
Som det fremgår, anfører første led i § 15, stk. 1 et
forbud mod ændringer i tilstanden af strandbredder
2.
De undtagne kysstrækninger er som hovedregel fort-
sat undtaget fra forbuddet, som det fx fremgår af UfR
2005.2191 H om Helsingør Strandpark, hvor dette dog
i første omgang var overset af kommunen, hvilket fik
Højesteret til at ophæve lokalplanen.
Lov nr. 194 af 18. juni 1969 § 46.
1.
Lov nr. 140 af 7. maj 1937 om naturfredning § 25.
3.
© Tidsskrift for Miljø, Juli 2015
TfM 2015, 83