Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 101
Offentligt
1550440_0001.png
29. september 2015
Tilbageslag for klima og miljø
Regeringens forslag til finanslov er præget af tilbageskridt og mangel på prioritering af grøn omstilling.
Hvis politikerne gennemfører den som foreslået, vil virksomhederne miste tilskyndelse til at beskytte
miljø og klima, og det svækker samtidig det folkelige engagement.
Med små skridt var Danmark på vej mod en grøn omstilling. Nu ruller regeringen med sit finanslovforslag
for 2016 den udvikling tilbage. Det mener Christian Ege, sekretariatsleder i miljøorganisationen Det
Økologiske Råd.
”Hvis vi vil skabe et bæredygtigt samfund til de næste generationer, skal både staten, befolkningen og
erhvervslivet tage arbejdshandskerne på. Men nu sænker regeringen ambitionerne og forringer
motivationen til at beskytte klima og miljø”
siger Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
Det er bl.a. tilfældet, når regeringen vil fjerne NOx-afgiften på forurening med kvælstofoxider.
”Den beslutning vil mindske virksomhedernes motivation for at reducere en forurening, som både er
skadelig for vores miljø og sundhed. Samtidig er det et felt, hvor danske virksomheder står stærkt med
miljøteknologi, som vi nu får sværere at afsætte,”
siger Christian Ege og fortsætter:
”I stedet kunne man
ændre NOx-afgiften efter svensk model. Det ville både sikre konkurrenceevne og bevare motivationen til at
reducere forureningen.”
Regeringen ønsker også at stoppe afgiftsfritagelsen af elbiler fra nytår uden at have skabt en varig løsning
for indplacering af elbiler i de almindelige bilafgifter.
”Elbiler er fremtidens bil, så det giver ingen mening, at regeringen ikke vil hjælpe danskerne til at vælge den
type frem for de forurenende konventionelle biler,”
siger Christian Ege.
Ren benspænd for klimaet
Regeringen har allerede meldt ud, at den vil slække på klimamålet i 2020. Nu følger den op med bl.a. at
svække indsatsen for varmepumper ved at fjerne både støtten til demonstrationsanlæg og Energistyrelsens
rejsehold for store varmepumper. Ifølge Christian Ege er det et rent benspænd for grøn omstilling.
Varmepumperne kan sikre mere vind i el-systemet. I forvejen svækkes varmepumpernes konkurrencevilkår,
fordi biomasse er afgiftsfritaget i modsætning til el.
Og så vil regeringen skære ned på dansk bidrag til klimafinansiering i ulandene.
”Klimafinansieringen er afgørende. Den skal motivere ulande til selv at passe på miljø og klima men også
bruges til at beskytte dem mod de klimaforandringer, der allerede rammer hårdt i dag. Lars Løkke
Rasmussen løber ovenikøbet fra sit eget løfte, fra dengang han sidst var statsminister. Under
klimatopmødet i København i 2009 slog han fast, at klimafinansieringen skulle lægges oveni eksisterende
ulandsbistand. Nu vil regeringen tværtimod tage penge til klimafinansiering fra verdens fattigste, samtidig
med at den skærer i udviklingshjælpen. Hvis andre lande gør det samme, kan det blive til ren gift i
forhandlingerne med ulandene om at lave en god aftale på klimatopmødet i Paris til december,”
siger
Christian Ege.
Til Det Økologiske Råds store ærgrelse fjerner regeringen også støtte til folkeligt engagement i miljø og
klima. Med udgangen af 2016 vil den fjerne støtten til Forbrugerrådet Tænk Kemi, som ellers har erstattet
MOF, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 101: Henvendelse af 29/9-15 fra Det Økologiske Råd om regeringens finanslovsforslag
1550440_0002.png
det tidligere Informationscenter for Miljø og Sundhed. Og allerede i 2016 nedlægges den Grønne
Ildsjælepuljen.
”Det her ligner alt for meget en tilbagevenden til 2001 med konsekvente nedskæringer på klima og miljø –
noget som Anders Fogh Rasmussen syv år senere fortrød i sin berømte tale på Venstres landsmøde i 2008”,
siger Christian Ege.
Yderligere oplysninge hos Det Økologiske Råd
Christian Ege, sekretariatsleder – tlf. 33181933 / 28580698 – [email protected]
Uddybning og fakta
Ovennævnte er eksempler på de nedskæringer og tilbageskridt, der ligger i forslaget til finansloven. Men
der er langt flere. F.eks. sker der en stor nedskæring af forsknings- og udviklingsmidler på energiområdet –
EUDP-midlerne. Man stopper forsøgsordning for elbiler, udvikling af grøn transport-infrastruktur,
Videnscenteret for Energibesparelser i Bygninger samt støtte til geotermi-projekter.
NOx = kvælstofoxider er en af de vigtigste faktorer i luftforurening, som skader både miljø og sundhed.
NOx-afgiften pålægges kraftvarmeværker og større industrianlæg, men ikke NOx fra køretøjer. Den svenske
NOx-afgift er højere end den danske, men den tilbageføres til virksomhederne efter størrelsen af
energiproduktionen. Derfor belaster den ikke konkurrenceevnen, men alligevel motiverer den til at sænke
NOx-udledningen
Udgift ved at afgiftsfritage elbiler: Regeringen har skønnet, at det vil koste 650 mio. kr. i 2016 af forlænge
afgiftsfritagelsen af elbiler. Men det er et helt fiktivt beløb. Det reelle ville være at sammenligne med, hvad
en elbil skulle betale, hvis den blev indplaceret i det eksisterende afgiftssystem i forhold til, hvor meget CO2
den forårsager. Da den udleder mindre CO2 end en plug-in hybrid bil (se nedenfor), ville den ved en korrekt
indplacering kun skulle betale ganske lav afgift.
Plug-in hybrid biler kører på el og kan oplades, men de har samtidig en benzin- eller dieseltank, som de kan
slå over på, når batteriet er fladt. BMW I3 Rex er den hidtil bedste plug-in hybrid, idet den har relativt lang
batterirækkevidde, mens den kun har en 9 l benzintank. Derfor vil man med denne bil overvejende køre på
el.
Store varmepumper: Kan (ligesom små varmepumper) omdanne el til varme, når der er høj produktion af
vindkraft. Dermed kan de på linje med udlandsforbindelser være med til at sikre, at der kan være en høj
andel vind i elsystemet. Samtidig trækker de varme ud af jorden og leverer 3-5 gange så meget energi i
forhold til den el de bruger. Store varmepumper kan f.eks. placeres i fjernvarmesystemer.
-
2
-