Ligestillingsudvalget 2014-15 (2. samling)
LIU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1546783_0001.png
Til: Social- og Indenrigsministeren / Ligestillingsudvalget
cc.
Ligestillingsministeren
Statsrevisorerne
Folketingets ombudsmand
Institut for Menneskerettigheder
Pressen
Foreningen Far skal anmode om distribution til ligestillingsudvalgets medlemmer samt anmode om svar fra
Social- og Indenrigsministeren med henvisning til Ministerens svar den 3/9-2015 (sagsnr. 2015-7239) i
ligestillingsudvalget.
Foreningen Far finder at Ministeren må være misinformeret.
http://www.ft.dk/samling/20142/almdel/LIU/spm/1/svar/1261731/index.htm
Forældremyndighedsindehavere har som Ministeriet oplyser det krav på informering, men kerneproblemet
i forbindelse med digitaliseringen for børn er, at der ikke findes data over forældremyndighedsindehavere
for børn under 18 år i Danmark. Data blev først påbegyndt registreret i 2004 og findes ikke før. Mange
forældre har derudover ikke fælles forældremyndighed, da dette først blev normal praksis efter 2007 og
der kan være tale om upålidelige data i cpr efter denne periode i forhold til indlevering og registrering af
aftaler fra domstolene, statsforvaltningen og forældrene. Sidstnævnte er fortsat uklart for Foreningen Far
pga. forskellige meldinger og oplevelser.
Det har den konsekvens at der eksempelvis ved forebyggende bekymringer om børn i forhold til forældre
som alene har adgange og modtager post kan være tale om, at anden forælder ikke modtager vigtig
information og børn bringes i fare. Foruden at forældrene oplever det som en krænkelse, irriterende, bliver
kede af det, fuldstændig mister respekten for myndighederne og der opstår familie konflikter med børn i
midten. Et forhold til Social- og Indenrigsministeriet naturligvis mere end nogle andre må, burde og skal
være fuldstændig bekendt med og oplyse Folketinget.
Det opleves endvidere i forbindelse med øget digitalisering som misbrug af skatteborgernes penge at
skoler, kommuner, regioner m.fl. på denne vis skal anvende store ressourcer på manuelle procedurer, som
formentlig kan sikres nemt med den rette indstilling, hvilket Ministerierne heller ikke oplyser
ligestillingsudvalget.
Det opleves som tvivlsomt om forklaringerne fra henholdsvis Ligestillingsministeriet og Social- og
Indenrigsministeriet aktuelt i forhold til adgange og digital post er lovlige, da der ved digitalisering ikke er
ekstra omkostninger forbundet med den lovgivningsmæssige pligt til informering af begge
forældremyndighedsindehavere via adgange og forsendelse, hvilket kan, bør og må ske automatisk, på
samme tid, med samme metode, i alle situationer til begge forældre – medmindre der er tungtvejende
grund til andet. Det opleves som tvivlsomt hvorvidt praksis er bedst for barnet og en ændring af praksis kan
bortforklares – juridisk såvel som med brug af sund fornuft - ved digitalisering.
Foreningen Far må anmode Ministeren oplyse ligestillingsudvalget, pressen og offentligheden om følgende:
1
LIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 13: Henvendelse af 16/9-15 fra Foreningen Far om lige adgang til bl.a. forsendelser fra myndigheder for forældre med delt forældremyndighed
1. Hvordan kan Ministeren forestille sig at begge forældre modtager automatisk informering med samme
metode og på samme tid i alle henseende om deres børn medmindre meget tungtvejende forhold taler
imod f.eks. domstolsafgørelser?
2. Hvilke specielle forhold skal sikres i forhold til børn født før 2004, 2004-2007 og efter 2007 jfr.
forskelligheden i registreringen af forældremyndighed for børnene?
3. Hvad kan konsekvenserne være for børn ved at kun den ene forælder modtager adgange og
informering f.eks. ved forebyggende bekymringer om forælderen med ene adgang?
4. Hvad gør man når ene forælderen er udstationeret, på ferie eller oplever alvorlig sygdom f.eks. kræft
med hospitals indlæggelse – og der ikke er givet anden forælder adgang - og
skolen/kommune/hospitalet ikke har adgang til forældremyndighedsdata for børn under 18 år?
5. Hvad er risikoen for menneskelige fejl pga. tid, lyst og ressourcer til manuel oprettelse og udsendelse til
begge forældre, da cpr ikke automatisk kan leverer data – og hvor lang tid tager processen?
6.
Hvad er konsekvensen for børn og forældre som bor i to forskellige kommuner og regioner?
7. Kan Ministeren oplyse hvorvidt der har været nogen form for koordinering mellem ligestillings-, social-
og indenrigs- samt finansministeriet i forbindelse med digitalisering og hvornår, herunder om der er lavet
brugertest for 1.2 mio. børn og 2.4 mio. forældre?
8. Kan Ministeren redegøre for om FN børnekonventionen artikel 2 og den europæiske
menneskerettighedskonvention artikel 8 og 14, som forbyder diskrimination af børn og børns forældre
baseret på køn eller anden stilling, er overholdt når automatisk digital adgang til begge forældre intet
koster?
9. Kan Ministeren oplyse hvor mange skattekroner Danmark bruger ved at digitale adgange og post ikke
sker automatisk, men ved manuelle procedurer i kommunerne og i regionerne, som gerne vil yde god
borgerservice?
Foreningen Far har forståelse for at der ikke bruges ekstra penge på frimærker, men ved digitale adgange
og digital post koster det efter vores opfattelse samfundet et massivt antal skattekroner og bringer børn i
fare foruden skaber irritation, vrede, manglende respekt for myndighederne samt familie konflikter med
børn i midten. Når Ministerierne ikke sikre digitaliseringen ligeværdigt. Foreningen Far oplever – med al
venlighed og respekt - at der i flere Ministerier er tale om supertankere ude af kurs med manglende positiv
forandringsevne eller Ministerier som ikke ønsker at erkende alvorlige fejl, man måske selv er ansvarlig for.
Resultatet opleves som misinformering af ministre og folketinget.
A) Foreningen Far står ALTID til rådighed for positivt samarbejde.
Foreningen Far rejser kritik af Ministerens svar til ligestillingsudvalget.
Med venlig hilsen
Beklager!
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
2