Kulturudvalget 2014-15 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1551773_0001.png
Notat
Til Kulturudvalget
Forslag til finanslov 2016 for § 21. Kulturministeriet
Kulturministeriets bidrag til forslag til finanslov for 2016 omfatter
nettoudgiftsbevillinger på i alt 6,4 mia. kr.. heraf 6,3 mia. kr. under delloft for
driftsudgifter og 0,1 mia. kr. uden for udgiftsloft.
I tabel 1 nedenfor sammenholdes finanslovsforslaget med finansloven for 2015.
Tabel 1. § 21. Kulturministeriet. Finanslov 2015 og Forslag til finanslov 2016
Aktivitetsområde
Nettoudgifter (mio. kr.)
Relativ fordeling
23. september 2015
2015
779,6
684,9
275,5
1.102,3
400,1
724,1
236,2
951,9
418,1
7,1
81,0
599,8
7,5
270,4
0,4
6.538,9
2016
2015
11,9%
10,5%
4,2%
16,9%
6,1%
11,1%
3,6%
14,6%
6,4%
0,1%
1,2%
9,2%
0,1%
4,1%
0,0%
100,0%
2016
12,1%
10,6%
4,2%
16,9%
6,2%
10,9%
3,7%
14,1%
6,6%
0,1%
1,2%
9,1%
0,1%
4,2%
0,0%
100,0%
Centralstyrelsen
Støtte til kunstnere, forfattere mv.
Musik
Scenekunst
Film
Biblioteker
Arkiver mv.
Museer, fortidsminder, fredede bygninger mv.
Uddannelsesinstitutioner mv.
Andre uddannelsesaktiviteter
Folkeoplysning, fællesudgifter
Folkehøjskoler
Idræts- og fritidsfaciliteter
Slotte- og kulturejendomme
Radio og tv
I alt
778,2
686,1
271,1
1088,8
398,7
700,4
238,2
909,6
428,0
6,9
74,4
586,9
7,5
267,4
0,4
6.442,6
Som det fremgår af tabel 1, falder nettoudgifterne med ca. 96 mio. kr. fra 2015 til
2016.
Der er fra 2015 til 2016 foretaget en gennemsnitlig pris- og lønopregning på knap
0,3 pct. Korrigeres herfor kan ændringen fra FL 2015 til FFL 2016 opgøres til et
realt fald på ca. 114 mio. kr.
Ændringen skyldes følgende forhold:
1. Bidrag til omprioritering, finansiering og effektivisering: -107 mio. kr.
2. Ophør af tidsbegrænsede bevillinger: -18 mio. kr
3. Andre/nye bevillinger +17 mio. kr.
4. Diverse tekniske korrektioner: -6 mio. kr.
Dok. nr. 15/00641-7
KUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Notat om forslag til finanslov 2016 for § 21, fra kulturministeren
Side 2
ad. 1. Bidrag til omprioriteringer, finansiering og effektiviseringer: -107 mio. kr.
Kulturministeriets driftsområde er fra 2016 omfattet af et generelt
omprioriteringsbidrag på 2 pct. årligt. Sammenholdt med 2015 er driftsområdet
således reduceret med 2 pct. i 2016 stigende til knap 8 pct. i 2019. Driftsområdet
udgør ca. 4,4 mia. kr. i 2015 og omfatter dels driftsbevillinger til ministeriets
statsinstitutioner og –virksomheder, dels tilskud til driften af selvejende
institutioner mv., herunder folkehøjskoler, statsanerkendte museer, Det
Københavnske Teatersamarbejde, landsdelsscener- og orkestre samt musikskoler.
Det samlede provenu fra omprioriteringsbidraget udgør i 2016 ca. 87 mio. kr.
På FL 2015 er der afsat i alt 44,7 mio. kr. årligt til to udviklingspuljer for folke- og
skolebiblioteker (19,4 mio. kr.) og museumsområdet (25,3 mio. kr.). Med henblik på
at tilvejebringe finansiering er udviklingspuljerne på finanslovsforslaget reduceret
med 1/3 i forhold til niveauet i 2015. Det medfører et provenu på 14,9 mio. kr.
Der er herudover udmøntet bevillingsreduktioner på knap 6 mio. kr. som følge af
statens indkøbsprogram mv.
ad. 2. Ophør af tidsbegrænsede bevillinger: -18 mio. kr.
Der er væsentligst tale om udløb af flerårige bevillinger, ydet af UMTS-midler eller
satspulje, samt en bevilling til udvikling af kulturturisme.
ad. 3. Andre/nye bevillinger: +17 mio. kr.
Bevillingen til Det Kongelige Teater er som udgangspunkt videreført på
finanslovsforslaget på et niveau svarende til bevillingen i 2015. Dog er bevillingen
forøget med knap 7 mio. kr. fra 2016 som følge af udløbet af en ekstraordinær
bevillingsnedsættelse i årene 2012-2015, der kompenserer for et tidligere
merforbrug. Teatrets bevilling er endvidere på lige fod med andre driftsbevillinger
reduceret med 2 pct. årligt fra 2016, jf. pkt. 1 ovenfor.
En stigning på 10 mio. kr. skyldes afløbet af en bevilling på i alt 129 mio. kr., der
er afsat i årene 2015-2017 som tilskud til Fonden Aarhus 2017 i forbindelse med
byens værtskab for europæisk kulturhovedstad.
ad. 4. Diverse tekniske korrektioner: -6 mio. kr.
Faldet skyldes væsentligst, at der er indbudgetteret et mindre forbrug af opsparing
på FFL 2016 i forhold til FL 2015.