Kulturudvalget 2014-15 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
Fra:
Sendt:
28. september 2015 17:25
Emne:
DAB-radio og valg af operatørmodel
Kære Medieordfører,
BFE er bekendt med, at vilkårene for udbuddet af de ledige sendemuligheder i det digitale
radionet drøftes i disse dage.
BFE (Branchen ForbrugerElektronik) repræsenterer de danske tv- og radiodistributører og
producenter af forbrugerelektronik
–
og som brancheforening ønsker vi mangfoldighed og
udvikling på radiomarkedet
–
og det bedste fundament herfor, er en model, der sikrer fair
konkurrence.
Gatekeeper fremfor sendesamvirke
Den politiske beslutning om driften af sendenettet kommer til at få betydelige
konkurrencemæssige implikationer. Det er derfor centralt, at man politisk vælger den rette model
for, hvordan DAB-sendenettet skal drives, ligesom da man valgte gatekeeper-modellen ved
overgangen til digitalt tv i 2009.
Da man fastlagde udbuddet i 2007, besluttede Kulturministeriet at lægge opgaven i udbud til én
spiller og gjorde det diskvalificerende for denne gatekeeper både at eje indhold og samtidig drive
tv-nettet. Baggrunden var, at gatekeeperen skulle være neutral og have et incitament til at skabe
innovation og mangfoldighed
–
i stedet for at holde konkurrenter ude. Denne anbefaling var
udarbejdet af den daværende Konkurrencestyrelse, og Styrelsens klare holdning var, at det var
diskvalificerende for gatekeeper at eje indhold.
Derfor blev sendesamvirke-modellen slet ikke overvejet, da Konkurrencestyrelsen slog fast, at
modellen indebar risiko for strategisk adfærd hos de eksisterende indholds-ejere. Alligevel
overvejer man indenfor radio en model med et sendesamvirke
–
som jo udelukkende består af
indholdsproducenter
–
og BFE undrer sig over, hvorfor drift af tv- og radio-sendenettet skulle være
fundamentalt forskelligt?
Det er forståeligt, at radiostationer som Bauer og Radio24syv foretrækker et sendesamvirke, da
kommerciel radio ganske rigtigt har vanskelige kår Danmark, fordi DR så dygtigt har fastholdt tre
ud af fire lyttere i det landsdækkende net. Bauer har fuldt monopol i dag
–
som den eneste ejer af
en kommerciel landsdækkende radiokanal
–
og virksomheden ønsker selvfølgelig ikke frivilligt at
opgive sine gunstige vilkår på radio-reklamemarkedet. Man kan ikke undre sig over, at Bauer
tænker protektionistisk. Eller at Radio24syv og DR heller ikke er begejstrede ved tanken om nye