Kulturudvalget 2014-15 (2. samling)
KUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1550072_0001.png
Fra:
Laila Kelp Rasmussen [mailto:[email protected]]
Sendt:
28. september 2015 17:25
Emne:
DAB-radio og valg af operatørmodel
Kære Medieordfører,
BFE er bekendt med, at vilkårene for udbuddet af de ledige sendemuligheder i det digitale
radionet drøftes i disse dage.
BFE (Branchen ForbrugerElektronik) repræsenterer de danske tv- og radiodistributører og
producenter af forbrugerelektronik
og som brancheforening ønsker vi mangfoldighed og
udvikling på radiomarkedet
og det bedste fundament herfor, er en model, der sikrer fair
konkurrence.
Gatekeeper fremfor sendesamvirke
Den politiske beslutning om driften af sendenettet kommer til at få betydelige
konkurrencemæssige implikationer. Det er derfor centralt, at man politisk vælger den rette model
for, hvordan DAB-sendenettet skal drives, ligesom da man valgte gatekeeper-modellen ved
overgangen til digitalt tv i 2009.
Da man fastlagde udbuddet i 2007, besluttede Kulturministeriet at lægge opgaven i udbud til én
spiller og gjorde det diskvalificerende for denne gatekeeper både at eje indhold og samtidig drive
tv-nettet. Baggrunden var, at gatekeeperen skulle være neutral og have et incitament til at skabe
innovation og mangfoldighed
i stedet for at holde konkurrenter ude. Denne anbefaling var
udarbejdet af den daværende Konkurrencestyrelse, og Styrelsens klare holdning var, at det var
diskvalificerende for gatekeeper at eje indhold.
Derfor blev sendesamvirke-modellen slet ikke overvejet, da Konkurrencestyrelsen slog fast, at
modellen indebar risiko for strategisk adfærd hos de eksisterende indholds-ejere. Alligevel
overvejer man indenfor radio en model med et sendesamvirke
som jo udelukkende består af
indholdsproducenter
og BFE undrer sig over, hvorfor drift af tv- og radio-sendenettet skulle være
fundamentalt forskelligt?
Det er forståeligt, at radiostationer som Bauer og Radio24syv foretrækker et sendesamvirke, da
kommerciel radio ganske rigtigt har vanskelige kår Danmark, fordi DR så dygtigt har fastholdt tre
ud af fire lyttere i det landsdækkende net. Bauer har fuldt monopol i dag
som den eneste ejer af
en kommerciel landsdækkende radiokanal
og virksomheden ønsker selvfølgelig ikke frivilligt at
opgive sine gunstige vilkår på radio-reklamemarkedet. Man kan ikke undre sig over, at Bauer
tænker protektionistisk. Eller at Radio24syv og DR heller ikke er begejstrede ved tanken om nye
KUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 28/9-15 fra BFE, Branchen ForbrugerElektronik om DAB-radio og valg af operatørmodel
1550072_0002.png
spillere og øget konkurrence. Fakta er bare, at gode rammevilkår for konkurrencen er altafgørende
for at skabe mangfoldighed og innovation.
I Norge, England og Sverige har vi set tilkomsten af mange nye radiostationer til gavn for lytterne,
mens innovationen halter bagud for det danske radiomarked og radiolytterne. BFE må som
brancheorganisation advare mod at tilsidesætte konkurrencen på radio-markedet, og vi håber at I
vil opveje fordelen af et sundt konkurrenceudsat system overfor den protektionistiske
sendesamvirke-model, hvor man lader Bauer beholde sit monopol på landsdækkende kommerciel
radio.
Danmark har brug for et mangfoldigt radiomarked og en gatekeeper, som er den eneste model,
hvor en enkelt kommerciel aktør rent faktisk har som sine succeskriterier at tiltrække nye
radiostationer og fylde DAB-MUX’ene op.
Jeg står naturligvis til rådighed for spørgsmål og yderligere information,
Med venlig hilsen / Kind Regards
Laila Kelp Rasmussen
CEO
BFE, Branchen ForbrugerElektronik
Carl Jacobsens Vej 12A
2500 Valby
[email protected]
M: +45 2260 6548
T: +45 3332 9066