Grønlandsudvalget 2014-15 (2. samling)
GRU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1541069_0001.png
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning
til råstofudvinding i
GRØNLAND
ATV anbefalingsrapport
ØForsidefoto
Polar DTU.
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0002.png
INDHOLD
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
Anbefalinger angående uddannelse og kompetenceopbygning
. . . . . . .
5
To scenarier for råstofudvinding i Grønland
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
Status på råstofudvinding globalt og i Grønland
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8
Hvordan kan råstofpotentialet foldes ud?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
Aktiviteter i direkte relation til råstofudvinding
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Behov for tekniske kompetencer i mineindustrien
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
Rekruttering til mineindustrien blandt den lokale og
internationale arbejdsstyrke
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
Råstofudvinding som katalysator for vækst og omstilling
. . . . . . . . . . . .
FORORD
Grønland har store naturressourcer men begrænset viden om råstofudvinding og minedrift. Kan
Danmark understøtte en bæredygtig vækst i Grønland ved at rådgive og fokusere på de teknolo-
giske udfordringer?
For mere end 40 år siden startede de første olieboringer i Nordsøen. Dengang havde Danmark
ikke ekspertisen, men med stor politisk opbakning blev der uddannet danske olieingeniører, og
Danmark fik et tiltrængt teknologiløft. Kan vi gøre det igen – for Grønland og Rigsfællesskabet?
Kan vi identificere uddannelsesbehov i relation til teknologi og markedsforståelse i Grønland –
og medvirke til uddannelse og kompetenceopbygning?
Ovenstående overvejelser fik ATV’s Tænketank til i 2014 at sætte fokus på problemstillingen om
teknologisk kompetenceløft i Grønland – først på et dialogmøde med inviterede deltagere og der-
næst gennem interviews med centrale eksperter. Til at udvikle og afholde dialogmødet blev der
nedsat en arbejdsgruppe med ATV-medlemmer. I forbindelse med udarbejdelsen af nærværende
rapport kom der yderligere eksperter til gruppen, og en ekstern konsulent gennemførte inter-
views og udarbejdede en første udgave af rapporten.
Dialogmødet blev holdt den 19. juni 2014, hvor 25 inviterede deltagere engageret drøftede
uddannelse og kompetencer samt infrastruktur med baggrund i tre oplæg om råstofudvinding,
energi infrastruktur og uddannelsesudfordringer. Interviewene blev gennemført november 2014
– januar 2015.
Rapportens formål er med baggrund i dialogmøde og interviews samt tilgængelig viden og
litteratur at afdække behovet for uddannelses‐ og kompetenceopbygning indenfor de tekniske
uddannelser og pege på relaterede indsatsområder, der kan virke som en løftestang for at sikre et
substantielt grønlandsk udbytte af råstofudvinding. Rapporten forholder sig til to scenarier og
kommer med 7 konkrete anbefalinger til uddannelse og kompetenceopbygning.
ATV vil gerne takke medlemmerne af arbejdsgruppen for deres engagerede og konstruktive
arbejde. Også mange tak til rapportens to reviewere. Arbejdsgruppe og reviewere fremgår af
kolofonen.
ATV vil desuden sige tak til de eksterne eksperter, der har medvirket ved interviews. Eksperterne
fremgår af appendix til rapporten.
Endelig vil ATV sige stor tak til COWIfonden og Knud Højgaards Fond, der har bidraget med
finansiering af dialogmøde, interviews og rapport.
20
Proaktiv strategisk sikring af rammebetingelser for
råstofindustri i Grønland
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
Interviewpanel
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
Referencer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
ATV’s faste økonomiske bidragydere
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
ATV anbefalingsrapport, maj 2015
ARBEJDSGRUPPEN BAG RAPPORTEN
Institutdirektør Michael Havbro Faber,
DTU BYG (formand)
Forskningskoordinator Hanne Thomasen, Polar DTU
Chefkonsulent Sune Nordentoft Lauritsen, DTU SPACE
Ekstern konsulentThomas Stengade Sønderskov
ARBEJDSGRUPPEN BAG PROJEKTET
Adm. dir. Henrik Garver, FRI
Formand Niels Boserup, Oticon Fonden
Direktør Charles Nielsen, TREFOR A/S
Professor Anja Boisen, DTU Nanotech
ATV’S SEKRETARIAT
Chefkonsulent Dorthe Brander Pedersen
Dialogmøde, interviews og udarbejdelse af rapport er udført
med støtte fra COWIfonden og Knud Højgaards Fond
Design og produktion: Westring kbh
REVIEW
Direktør Brian Buus Pedersen, Grønlands Erhverv
Fuldmægtig Martin S. Jakobsen, Erhvervs- og Vækstministeriet ISBN-nr.: 978-87-7836-077-9
Michael Havbro Faber
Institutdirektør DTU BYG
Formand for ATV’s Grønlandsgruppe
Carsten Orth Gaarn-Larsen
Præsident, ATV
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
3
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0003.png
INDLEDNING
Rapportens formål er at afdække behovet for uddannelses‐ og kompetenceopbygning
indenfor de tekniske uddannelser og pege på relaterede indsatsområder, der kan virke
som løftestang for at sikre et substantielt grønlandsk udbytte af råstofudvinding. ATV er
i sagens natur mest optaget af kompetenceopbygning inden for de tekniske uddannelser.
Vi er naturligvis opmærksomme på, at der er behov for mange andre kompetencer i det
grønlandske samfund, og vi håber, at bidraget fra denne rapport kan indgå i en større
samfundsanalyse.
Potentialet for råstofudvinding i Grønland er betydeligt, men for at udnytte det fulde
potentiale til størst mulig gavn for den grønlandske befolkning, vil det kræve en strate-
gisk og proaktiv indsats. Dette dels for at etablere de markedsmæssige rammebetingelser,
der er nødvendige for tiltrække råstofindustriens interesse og dels for at sikre, at kapaci-
teten i den grønlandske forvaltning er tilstrækkelig til at styre aktiviteterne på råstof-
området bæredygtigt.
Inden for Rigsfællesskabet kan de nødvendige rammebetingelser understøttes gennem
dannelse af et eller flere offentlig private partnerskaber (OPPer), der som projekt-
organisationer sikrer, at råstofaktiviteter i fremtidens Grønland understøtter den politiske
målsætning for samfundsudviklingen i Grønland. Under hensyntagen til den grønlandske
økonomis begrænsede bæreevne kan dette ske gennem finansiel risikodeling mellem stat
og industri, udbygning af en faciliterende infrastruktur herunder energi, transport og
kommunikation, samt uddannelse og kapacitetsopbygning til understøttelse af industri
og offentlige sektorer.
Med udgangspunkt i ovenstående perspektivering giver nærværende rapport konkrete
anbefalinger til, hvordan råstofsektoren potentielt kan bidrage til et bæredygtigt grøn-
landsk samfund, ikke som et ”quick fix” af økonomien, men som en varig grundpille i en
selvstændig økonomi.
Rapporten beskæftiger sig udelukkende med ikke energigivende råstoffer, idet offshore
olie og gas udvinding har et så langsigtet perspektiv, at det ikke kan forventes, at
branchen kan skabe erhvervsmuligheder indenfor en overskuelig fremtid.
Rapporten inddrager 13 semi-strukturerede interviews med forskellige interessenter i
Grønland, Danmark og Sverige. Desuden er der inddraget materiale i form af strategier
og evalueringsrapporter om kompetence- og kapacitetsopbygning fra staten Western
Australia, der har Australiens største mineindustri i den nordvestlige Pilbara region, og
fra Nunavut i Canada. I begge regioner findes samfundsmæssige og infrastrukturelle
forhold og udfordringer relateret til uddannelses- og kompetenceopbygning, der er
sammenlignelige med de grønlandske. Endelig inkluderer rapporten relevante råstofdata
til analysen af den nuværende situation samt tidligere rapporter, der behandler andre
vinkler på Grønlands erhvervsudvikling.
ANBEFALINGER ANGÅENDE UDDANNELSE
OG KOMPETENCEOPBYGNING
Investering
Det vurderes, at råstofudvinding i Grønland kan
bidrage væsentligt til en bæredygtig erhvervs- og
samfundsudvikling under forudsætning af, at der ydes en
proaktiv, strategisk og struktureret politisk, folkelig og
erhvervsmæssig indsats. Dette foreslås opnået ved, at
Rigsfællesskabet sammen med erhvervslivet viser vejen til
at skabe de rette rammebetingelser for en råstofindustri
gennem investeringer i henholdsvis kompetenceopbygning
og generel infrastruktur i Grønland.
1
Mineindustrien som karrierevej
I tilknytning til uddannelsesområdet er det
væsentligt, at der fokuseres på at informere unge
grønlændere om mulighederne indenfor råstofsektoren, så
det vil være attraktivt at søge en karriere i mineindustrien.
Konkrete forslag til implementering er beskrevet i rappor-
ten. Der bør ligeledes udformes en strategi for immigration
af arbejdstagere i mineindustrien, der er koordineret og
kompatibel med rekrutteringen af grønlandsk arbejdskraft.
4
OPP
Det anbefales, at der etableres offentlige private
partnerskaber (OPP) efter inspiration fra organi-
sationer som f.eks. energiselskabet DONG, der kan sikre
holistiske og langsigtede investeringer i infrastruktur som
energiforsyning og transportnet, der har en varig samfunds-
værdi, og investering i konkret kompetenceopbygning på
alle niveauer. Rigsfællesskabet kan understøtte denne model
i form af et finansielt sikkerhedsnet for at minimere investe-
ringsrisikoen og styrke investeringsvilligheden.
2
Arktisk teknologiudvikling
Det anbefales at opdyrke et tæt samarbejde mellem
tekniske universiteter med forskning indenfor ark-
tisk teknologi i henholdsvis Skandinavien, USA og Canada
for at styrke arktisk teknologiudvikling. Denne forskning
skal inddrages i uddannelserne på både universitetscentrene
og erhvervsskolerne.
5
Uddannelse
På uddannelsesområdet bør der etableres tætte
OPP samarbejder om at udvikle målrettede
uddannelsestilbud og understøtte en tæt forbindelse mellem
uddannelse og arbejdsmarked blandt andet ved at sikre
praktikpladser og lærerpladser til studerende og voksen-
lærlinge i Grønland og i form af et mere overordnet finan-
sielt engagement fra erhvervslivet. Det bør desuden sikres,
at uddannelsestiltag indenfor selve råstofindustrien komple-
menteres af tilsvarende kompetenceopbygning indenfor
erhvervslivet og offentlige myndigheder. Forslag til tiltag
er eksemplificeret i rapporten.
3
Kompetenceopbygning
Fokusområder for kompetenceopbygning i arktisk
teknologi for både industri og offentlige myndig-
heder skal omfatte de fagområder, der relaterer direkte til
råstofudvinding men også til de tekniske fagområder, der er
centrale for samfundsudviklingen i Grønland på lang sigt
herunder infrastruktur og byggeri, energi, miljø og
fiskeriteknologi.
6
Grønland som investeringsland
Det bør tilstræbes, at de anbefalede aktiviteter
indenfor kompetenceopbygning og investeringer
bidrager til, at Grønland bliver mere attraktivt for interna-
tionale råstofoperatører blandt andet ved at eliminere politi-
ske og samfundsmæssige faktorer, der kan have en negativ
effekt på villigheden til at etablere sig i Grønland. Yderligere
beskrivelser findes i rapporten.
7
4
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
5
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0004.png
Ø
Guldminen ved Nalunaq i Sydgrønland. Foto: Louise Josefine Belmonte, DTU Byg.
TO SCENARIER FOR RÅSTOFUDVINDING
I GRØNLAND
ATV-rapporten forholder sig til to fremtidsscenarier anno
2025 for råstofudvinding, som er beskrevet i rapporten
Fremstidsscenarier for Grønland
fra 2013.
1
De kan kort
opsummeres som repræsenterende to yderpunkter indenfor
mulige scenarier, når det antages, at råstofudvinding indgår
i Grønlands økonomiske fremtid:
RÅSTOFSOVEPUDEN – i denne fremtidsmodel har samfundet
ikke forberedt sig på en råstofindustri. Indtægter fra mine­
industrien kommer kun få til gode og skaber derfor ulighed i
samfundet. På grund af mangel på kvalificeret arbejdskraft
opstår flaskehalse og lønpres til skade for andre erhverv, og
mineselskaberne indfører arbejdskraft udefra. Der er ikke
incitament til at foretage samfundsmæssige reformer, eftersom
Grønland får en her og nu indtægt, og der investeres ikke i
kompetenceopbygning.
råstofsektoren, vil have minimal vedvarende positiv effekt
for Grønlands samfundsudvikling både under og efter det
tidsrum, hvor råstofudvindingen finder sted.
GRØNLAND 2.0. – i denne fremtidsmodel arbejder den
politiske ledelse frem mod et økonomisk bæredygtigt og
konkurrencedygtigt samfund ved at skabe konsensus om
udnyttelse af de økonomiske muligheder, der bliver skabt
gennem råstofudvinding, ved at gennemføre nødvendige
samfundsmæssige reformer og ved kompetenceopbygning til
understøttelse af råstofsektoren i koordination med den
generelle ønskede samfundsudvikling.
I dette fremtidsperspektiv forudsættes det, at samfundet
proaktivt forholder sig til de muligheder og udfordringer,
som råstofudvinding giver.
ATV-rapporten fremlægger hvilket potentiale, der kan være
i råstofindustrien til at bidrage til et bæredygtigt samfund,
og hvordan råstofudvinding kan indpasses i en strategisk
udvikling af samfundet på flere parametre såsom infrastruk-
tur, uddannelse og varig kapacitetsopbygning. Hvad vil
potentialet være, hvis udviklingen foregår med udgangs-
punkt i en orkestreret indsats mellem Rigsfællesskabet,
industrien og offentlige myndigheder?
1)
Fremtidsscenarier for Grønland. Instituttet for Fremtidsforsknings scenarie­
beskrivelser for Grønland, september 2013.
Dette fremtidsperspektiv repræsenterer status quo, der
opstår ud fra passiv afventen, hvor tilfældet får lov at råde.
Manglende strategisk styring vil kunne føre til dette
scenarie, hvor Grønland ikke formår at gribe de udviklings-
muligheder, der ligger i den øgede indtægt og arbejdsudbud
fra råstofudvinding. Tendensen til at indtage en vente-
position, som er udtalt i store dele af det grønlandske sam-
fund, er et symptom på dette. En markant negativ konse-
kvens af dette scenarie vil videre være, at den industrielle
aktivitet, der vil komme til at foregå i Grønland indenfor
6
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
7
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0005.png
STATUS PÅ RÅSTOFUDVINDING GLOBALT
OG I GRØNLAND
I de seneste år har råstofsektoren oplevet en massiv investering
i råstofudvinding, der bl.a. har medført, at flere mineprojekter
er blevet realiseret. I 2013 og 2014 sås imidlertid en stagneren-
de produktion i den råstofforbrugende industri, og faldende
priser på basale råstoffer har medført, at mange store mine-
selskaber har sat planlagte aktiviteter på hold, at de små
juniorselskaber forsvinder, og at mineindustrien ikke kan til-
trække risikovillige investorer. Det er en velkendt situation for
minebranchen, at råstofprisernes cyklus indeholder både op-
og nedture. De vanskelige vilkår er betinget af uforudsigelig-
heden af priserne på det finansielle råstofmarked (f.eks. stål og
kobber) og strategiske prisreguleringer især på det ikke finan-
sielle råstofmarked (f.eks. sjældne jordarter). De økonomiske
prognoser peger på, at der i nær fremtid igen vil være et
stigende behov for råstoffer, ikke mindst for at forsyne den
voksende middelklasse i BRIK-landene, og at priserne på det
finansielle råstofmarked derfor vil rette sig til et mere renta-
belt niveau for råstofproducenterne. Dette gælder primært
bulk-råstoffer som jern, nikkel og kobber, som Grønland er
rig på. Hvad angår priserne på det ikke finansielle råstof-
marked, er situationen en anden, da f.eks. sjældne jordarter
næsten udelukkende udbydes på verdensmarkedet af Kina.
Prissætningen af disse råstoffer kan fortsat forventes styret af
den globale udenrigspolitik.
Ser man på råstofaktiviteterne i Grønland, afspejler situa-
tionen markedet, og i globalt perspektiv er den aktuelle
opbremsning i mineaktiviteter hverken uforklarlig eller ene-
stående. Interessen har primært koncentreret sig om mine-
raler og metaller som guld, sølv, zink, bly, jern, nikkel,
kobber, platin, palladium, rubin, safir, kromit, vanadium,
titanium, sjældne jordarter og uran. Råstofstyrelsens tal for
udviklingen af efterforsknings- og prospekteringslicenser
over de seneste fem år samt udnyttelsestilladelser og ansøg-
ninger om samme kan ses af
Figur 1.
Antallet af ansøgninger i alt inklusive off-shore til eksplora-
tions- og prospekteringslicenser for 2015, der ikke er færdig-
behandlede, beløber sig til fem.
Der er i alt givet seks udnyttelsestilladelser i Grønland
indenfor de sidste 15 år. Angel Mining (Gold) A/S har gen-
åbnet den gamle Nalunaq guldmine ved Nanortalik.
Ø
Figur 1: Antal eksplorations­ og udnyttelsestilladelser samt indgivne
udnyttelsestilladelser under behandling fra 2010­ marts 2015.
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
(GEUS Geological Survey of Denmark and Greenland/MMR Ministry of Mineral
Resources, Government of Greenland)
Geologisk kort over Grønland med mineralforekomster
¢
¢
¢
¢
¢
¢
¢
¢
¢
¢
¢
¢
¢
E
¢ 
ksplorations­ og
Ice caps/Lakes
Quaternary rock
Phanerozoic basins (<400Ma)
Lower Palaezoic and Neoproterzoic basins
Mesoproterozoic basin
Palaeoproterozoic supracrustal rock
Archaean supracrustal rock
Palaeogene magmatic province
Caledonian magmatic province
Proterozoic magmatic province
Proterozoic basement
Reworked Archaean basement
Archaean basement
Fault, thrust
Mine site
500 km
prospekteringslicenser
U
¢ 
dnyttelsestilladelser
A
¢ 
nsøgninger om
udnyttelsestilladelser
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Minelco A/S fik i 2005 tilladelse til at udvinde olivin ved
Fiskefjorden i Vestgrønland, Black Angel Mining A/S har
fået tilladelse til at genåbne en bly- og zinkmine ved Maar-
morilik og Selskabet Malmbjerget Molybdenum A/S har
fået tilladelse til at udnytte en molybdænforekomst ved
Malmbjerget i Østgrønland. Projekterne er enten lukkede
eller sat på hold. London Mining Greenland A/S har fået til-
ladelse til et storskalaprojekt for brydning af jern ved Isua-
fjorden nord for Nuuk, og True North Gems, til en rubin-
mine syd for Fiskenæsset på sydvestkysten syd for Nuuk.
London Mining Plc har efter en konkurs overdraget licensen
til General Nice Development Limited, der har base i Kina.
2
Jernminen forventes fortsat som planlagt og vil potentielt
kunne skaffe omkring 3000 arbejdspladser i anlægsfasen.
True North Gems (TNG) er det mineprojekt i Grønland,
der er længst fremme og forventer at starte op i indeværende
år 2015. I driftsfasen vil der være 40-55 sæsonansatte ved
minen og ca. 14 personer i Nuuk.
3
Andre planlagte projekter, der er i ansøgningsfasen om
udnyttelsestilladelse er Greenland Minerals and Energy
(GME), der vil udvinde sjældne jordarter og uran ved
Kvanefjeld i Sydgrønland. Her forventes 735 arbejdspladser i
driftsfasen.
4
IronBark undersøger mulighederne for en zink
og blymine ved Citronen Fjord i Nordgrønland med en for-
ventet arbejdsstyrke i driftsfasen på ca. 450.
5
Tanbreez søger
udnyttelsesrettigheder til en forekomst af sjældne jordarter
ved Kringlerne i Sydgrønland og forventer en arbejdsstyrke
på omkring 97 i driftsfasen.
6
Hudson Resources ansøger om
udnyttelsestilladelse af en anorthosit-forekomst ved White
Mountain sydøst for Sisimiut. Der forventes en arbejds-
styrke på omkring 57 i driftsfasen.
7
http://naalakkersuisut.gl/da/Naalakkersuisut/
Nyheder/2015/01/080115­London­Mining
3)
www.truenorthgems.gl/upload/pdfs/ProjectBrief-DanishFinal.pdf
4)
http://gme.gl/fremtidens­kvanefjeld­nye­attraktive­jobs­til­gronland
5)
http://ironbark.gl/projects/greenland/citronen/
6)
http://tanbreez.com/en/social­environmental­conditions/
7)
Offentligt høringsmateriale fra Råstofstyrelsens hjemmeside: Hudson Resources
Inc White Mountain anothosite project Greenland property license 2002­ 06.
Greenland Social Impact Assesment
2)
Ø
Malm med rubiner og en sleben rubin fra Fiskenæsset
i Østgrønland. Foto: True North Gems.
8
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
9
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0006.png
HVORDAN KAN RÅSTOFPOTENTIALET
FOLDES UD?
Grønland regnes i råstofbranchen for et land med stort
potentiale på grund af den store lødighed af dets forekom-
ster, selvom det er alment anerkendt, at Grønland har en
række faktorer imod sig, hvis landet skal indgå som succes-
fuld part i den globale råstofkonkurrence.
8
I det canadiske
analyseinstitut Fraser Institute’s årlige
Investment Attractive-
ness Index
for 2014, er Grønland røget fra en plads i top ti til
en samlet vurdering som nr. 41 på verdensranglisten over
attraktive minelande.
9
Dette skyldes primært de omskiftelige
rammebetingelser eksemplificeret ved indførelse af royalties,
hvor selskaber betaler en fast skat af den værdi, som råstof-
ferne i jorden vurderes at have. Usystematisk adgang til geo-
logiske data er et forhold, der er rettet ved introduktionen af
en ny digital Grønlandsportal præsenteret ved den internati-
onale minemesse PDAC i Toronto i marts 2015.
Grønland adskiller sig ikke nævneværdigt fra andre regioner
på flere parametre: de fleste aktive miner er placeret i fjernt-
liggende områder uden infrastruktur, med sparsom befolk-
ning, mangel på kvalificeret arbejdskraft og store
transportomkostninger med stor afstand til markederne. I
henseende til investeringer er det en meromkostning at
skulle etablere infrastruktur og drive produktionen. Det
kolde klima er derimod en ekstra udfordring, hvor teknologi
tilpasset klimaet kan være en del af løsningen. Klimaet er
dog ikke en stopklods, hvis det vurderes i forhold til det ark-
tiske Canadas placering i Fraser’s Index, hvor samtlige
regioner ligger i top ti.
Fra et internationalt perspektiv synes tøven med at etablere
råstofudvinding i Grønland at udspringe af usikkerhed over-
for rammebetingelserne for minedrift, manglende infra-
struktur på et overordnet plan og en sandsynligvis forbi-
gående nedgang i råstofpriserne. Dertil kommer de
nationale udfordringer med et samfund og en befolkning,
der ikke er rustet til en råstofindustri, og at der ikke er sikret
en politisk vilje til stabilitet på området.
De planlagte mineprojekter vil have en ringe samfundsgavn-
lig effekt som enkeltstående indtægtskilder, hvis ikke der
gøres en aktiv indsats for strategisk at inddrage dem i en
overordnet plan for en holdbar samfundsudvikling i koordi-
nation med en generel ønsket udvikling af uddannelse,
kapacitetsopbygning, erhverv, infrastruktur og bebyggelse.
Et af de centrale spørgsmål er, hvordan råstofrelaterede akti-
viteter kan bidrage som løftestang for denne udvikling.
Udover de geologiske præmisser for råstofudvinding er der
en række politiske og samfundsmæssige faktorer, der ligger
til grund for mineselskabernes vurdering af et land som
attraktivt at investere i. De mest væsentlige er:
w
Effektiv og gennemskuelig administration af licenser,
miljømæssige regulativer og lovgivning.
w
Infrastruktur
w
Socioøkonomiske og lokale samfundsmæssige forhold
for udvikling herunder IBA
10
w
Politisk stabilitet
w
Sikkerhed
w
Adgang til kompetent arbejdsstyrke
Gøres der en proaktiv strategisk indsats for at forbedre disse
faktorer, vil det samtidig styrke kapacitetsopbygningen i hele
det grønlandske samfund. Et kompetenceløft på samfunds-
plan er dog ikke uden omkostninger økonomisk og tidsmæs-
sigt. En af løsningsmodellerne kan være at tænke i stærke
samarbejder på tværs af offentlige og private aktører og på
tværs af uddannelse, praksis og innovation helt fra en over-
ordnet strategi til regional og lokal implementering. En
mulig model for fremme af dette foreslås sidst i rapporten.
8)
Fraser Institute Annual Survey of Mining companies 2014: www.fraserinstitute.
org/research­news/display.aspx?id=22259
10)
Impact Benefit Agreement aftaler, som stiller bindende mål for, hvad befolkenin­
gen og erhvervslivet lokalt skal have ud af storskalaprojekterne
9)
Eksempelvis har internationale minetidsskrift Global Mining Finance i deres års­
rapport for 2014 et portræt af Grønland som minenation i Europa og en profil af
det amerikanske selskab North American Nickel, der har eksplorationslicens til
Nikkelforekomsten ved Manitsoq. www.globalminingfinance.com/documents/
gmf­2014/GMF­2014­fullbook­v3­withlinks.pdf
Ø
Open pit mine. Foto: Bigstock.
10
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
11
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0007.png
AKTIVITETER I DIREKTE RELATION TIL
RÅSTOFUDVINDING
Allerede inden en mine realiseres, er der foretaget et stort
arbejde med at prospektere mineral- og metalforekomster
og undersøge deres potentiale for kommerciel udnyttelse.
Dernæst følger et stort arbejde med at udrede sikkerheds-
mæssige, økonomiske, miljømæssige og samfundsmæssige
faktorer i forhold til den planlagte mine. Selve opbyg-
ningen af minen, hvor der er mangelfuld eller oftest slet
ingen infrastruktur, kræver ligeledes et stort planlægnings-
og bygningsarbejde, før man kan påbegynde selve driften
af minen. Efter minens levetid vil der være oprydning og
sikring af miljø og i nogle tilfælde opfyldning og
naturgenopretning.
Mange af de funktioner, der skal til for at etablere og drive
en mine, bliver traditionelt varetaget via kontrakter med
andre firmaer, der fungerer som underleverandører. Der vil
derfor i hele minens livscyklus være rige muligheder for
underleverandører til at varetage en del af de aktiviteter,
som de er specialiseret i: Arktisk byggeri, logistik, catering,
rengøring, tolkning, sprogundervisning, sikkerhed, revisi-
on, jura og miljøvurderinger for blot at nævne de mere ind-
lysende brancher. Nogle mineselskaber vælger underleve-
randører ud fra en liste af samarbejdspartnere, der er blevet
”screenet” for kompetencer til at arbejde indenfor mine-
industrien. Det kan indarbejdes i en overordnet politisk
strategi for kapacitetsopbygning, at så mange grønlandske
underleverandører som muligt bliver kvalificeret til at stå
på den godkendte liste, således at der kan opbygges en
underleverandørvirksomhed, fremfor at mineselskaberne
importerer ydelserne. IBA kan understøtte denne proces.
Især vil det have en langsigtet positiv effekt, hvis IBA har
et nationalt strategisk perspektiv fremfor som nu at være
lokalt centrerede.
Prospektering og efterforskningsundersøgelser
Selve prospekteringen og undersøgelserne varetages ofte af
specialiserede geologer og geofysikere. Derudover vil der
være behov for logistiske tjenester som fly og helikopter-
flyvninger, camps, udstyr og proviantering. Det vil ofte være
en fordel for prospekteringshold at have folk med lokalkend-
skab ansat som guides og konsulenter.
Evaluering
Evaluering af om forekomsten er rentabel at udnytte vil
ofte blive foretaget af mineselskaber, der har egne speciali-
ster, men der vil også være jurister, økonomer og investorer
involveret. Her starter forhandlinger med Råstofstyrelsen
og Selvstyret om udnyttelseslicenser ofte. Det kan tage fem
til ti år, fra man prospekterer, til man når dertil, at minen
kan anlægges.
Anlæg og minedrift
I anlægsfasen vil der være behov for en stor anlægkyndig
arbejdsstyrke, der tæller ingeniører, erhvervsuddannede
teknikere som elektrikere, tømrere, murere og folk, der kan
håndtere stort maskinel inklusiv truck- og kranførere med
videre, idet der i de fleste tilfælde skal etableres en hel infra-
struktur fra bunden af, anlæg til selve minen, strøm-
forsyning, veje og i mange tilfælde havn og landingsbane.
De fleste planlagte miner vil være såkaldte
open pit mines
fremfor miner under jorden.
I både anlægs- og driftsfasen vil der være behov for perso-
nel, der er ansvarlig for sikkerhed og sundhed, kantine,
forsyninger og andre service opgaver, logistik og transport
samt miljøvurderinger.
Processering
I tilknytning til selve minedriften kan der være behov for
raffinering af den brudte malm. Der er flere grader og
stadier indenfor processering af metaller og mineraler, der
med fornøden opbygning af procesanlæg kan foretages ved
minen, eller råmalmen kan fragtes til eksisterende proces-
anlæg udenfor Grønland. En vis grad af økonomisk optime-
ring vil kunne opnås, hvis behandling af malmen tænkes
ind i mineanlægget ved at anvende vedvarende energikilder
som vandkraft til den energikrævende procesering. Dette vil
samtidig nedsætte transportomkostningerne ved en mere
koncentreret last i form af raffineret malm.
Lukning
Når ressourcerne fra minen ikke længere er rentable at
bryde, vil der være et stort arbejde med at lukke aktiviteterne
ned og efterlade området i en stand, der både er sikkert og
miljømæssigt forsvarligt. Her vil der være behov for miljø-
eksperter, ingeniører og teknikere. Minens eventuelle efterliv
kan enten være forhandlet allerede i udvindingstilladelsen
og/eller efterfølgende i dialog med de lokale myndigheder.
Det kan eksempelvis være aftaler om, at infrastrukturen fra
minen overdrages til den lokale befolkning.
Funktionsbehov i minens faser og rammebetingelser for minedrift
Geologer
Geofysikere
Air­service
Logistik
Proviant/udstyr
Laboratorier
Lokale konsulenter
Mineeksperter
Økonomer
Jurister
Biologer
Ingeniører
Air­service
Proviant/udstyr
Ingeniører
Geologer
Biologer
Bygnings-
arbejdere
Håmdværkere
Sundhed
Sikkerhed
Indkvartering
Catering
Air­service
Rengøring
Mine­arbejdere
Teknikoperatører
Ingeniører
Geologer
Catering
Sikkerhed
Sundhed
Kommunikation
Håndværkere
Rekreation
Air­service
Rengøring
Teknikoperatører
Kemikere
Laboratorie­
teknikere
Specialarbejdere
Miljøeksperter
Bygnings-
arbejdere
Ingeniører
Air­service
Catering
Rengøring
I driftsfasen vil der være færre ansatte ved selve minen end
i anlægsfasen. Her kræves specialiseret arbejdskraft til at
udvinde, sortere, transportere og til en vis grad processere
malmen. Dertil kommer daglig vedligehold af maskinel,
bygninger og energiforsyning.
Prospektering
Undersøgelse
Evaluering
Anlæg
Minedrift
Processering
Lukning
Rammebetingelser for råstofudvinding
Eksplorationstilladelse
Udnyttelses-
tilladelse
Infrastruktur:
Energiforsyning,
vand, veje, havne, landingsbaner,
boliger, kommunikationsinfrastruktur,
transport, maskinel.
Myndigheder:
miljø­ og arbejdstilsyn,
regulativer, tilladelser, kompetent
arbejdsstyrke
12
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
13
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0008.png
Ø
Råstofskolen KTI og Artek i Sisimiut. Foto: Artek.
BEHOV FOR TEKNISKE KOMPETENCER
I MINEINDUSTRIEN
I denne udredning er fokus lagt på anlægs- og driftsfasen,
idet det vurderes, at der her vil være de største behov for
tekniske kompetencer og de bedste muligheder for grøn-
landske arbejdspladser. Der kan bygges på de eksisterende
anlægstekniske kompetencer hos lokale entreprenør- og
ingeniørfirmaer og de etablerede uddannelsestilbud i det
grønlandske samfund til at kvalificere en del af arbejds-
styrken til at indgå i mineoperationer.
Selvom der kan gå et udefineret antal år, før der vil være til-
strækkeligt mange mineoperatører, der kan tilbyde råstof-
relaterede jobs, kan et strategisk kompetenceløft skabe
erhvervsmuligheder både i og udenfor Grønland stort set
med det samme, idet de erhvervede tekniske kompetencer
kan anvendes i mange andre brancher. En lignende situation
opstod i 1990’erne på Færøerne, der med intensive boringer i
havet omkring Færøerne satsede på en olie-gas industri. Til
trods for at en egentlig udvinding fortsat ikke er etableret og
fortsat hviler på usikre resultater af analyser af undergrunden,
har Færøerne formået at uddanne deres befolkning til jobs
indenfor oliebranchen, ligesom der er opstået en del virk-
somheder, der arbejder som underleverandører til den inter-
nationale olie-gas industri i Nordsøen.
11
Det drejer sig
primært om offshore services som forsyning, shipping,
air-service og teknologiske løsninger.
11)
Kilde: Færøernes Arbejdsgiverforening: www.industry.fo/Default.aspx?ID=3992
Fortsættes næste side
u
14
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
15
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0009.png
Fortsat fra forrige side
Det direkte behov for kapacitetsopbygning, hvor der i rela-
tion til den primære anlægs- og driftsfase kan defineres sær-
lige kompetencer indenfor de tekniske uddannelser, er:
Erhvervsuddannelser:
w
Sprængningseksperter
w
Bygningsarbejdere
w
Procesoperatører
w
Minearbejdere
w
Minesikkerhedspersonale
w
Tekniske operatører i f.eks. kontrolrum
w
Operatører af stort maskinel (trucks, kran etc.)
w
Specialiserede elektrikere
w
Semitekniske funktioner som lager- og
logistikmedarbejdere, laboratorieteknikere og front line
supervisors (miljøtilsyn).
w
Mekanikere
w
Navigatører
w
Skibsførere
Råstofskolen i Sisimiut (KTI) udbyder kurser indenfor nogle
af specialiseringerne. Tekniske kompetencer, der relaterer sig
til underjordiske miner, er ikke medtaget, da der kun er
planlagt åbne brud.
Diplom- og kandidatuddannelser:
w
Mineledere med kvalifikationer indenfor mineraler
og metaller
w
Mineingeniører
w
Ingeniører med specialer indenfor følgende områder:
kemi, bygning, elektro, miljø, geoteknik, mekanik,
produktion, projekt/mangement, geoinformatiksystemer
w
Geologer, geofysikere og geostatistikere
w
Hydrologer
w
Miljørelaterede uddannelser – biologer m.m.
w
Eksperter i strålingssikkerhed (ved uranudvinding)
De selskaber, der planlægger miner i Grønland, forventer
efter egne udsagn at rekruttere størstedelen af deres akade-
miske medarbejdere fra udlandet. Der vil over en forholdsvis
kort årrække være egnede grønlandske kandidater, der kan
kvalificeres til at arbejde i mineindustrien indenfor ingeniør-
og miljøfunktioner, ved udbygning af eksisterende uddan-
nelsesplatforme. Erfaringer fra Vestaustralien viser, at nogle
erhvervsuddannede har evner til at gå videre til en diplom-
uddannelse og endda til en kandidatuddannelse med den
rette vejledning. Det foreslås derfor, at der etableres et tæt
samarbejde mellem erhvervsskoler og tekniske universiteter
med tilbud om tværgående kurser og efteruddannelse. Her
vurderes det, at det eksisterende samarbejde mellem ARTEK
(et samarbejde mellem det grønlandske Selvstyre og den
danske stat gennem DTU) og Råstofskolen i Sisimiut er en
væsentlig løftestang.
Af sikkerhedsmæssige årsager kræver industrien en praktisk
træning foruden de uddannelsesmæssige kvalifikationer, der
gives i både erhvervsuddannelser og akademiske uddannel-
ser. Dertil kommer, at det vil kræve en stor investering at
udbygge det grønlandske uddannelsessystem til at kunne
imødekomme de varierede behov for specifikke kvalifika-
tioner. Dette kan imødekommes ved, at der etableres et tæt
samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, minevirksom-
heder og offentlige myndigheder med henblik på at udvikle
og implementere målrettede uddannelsestilbud og sikre
praktikpladser og lærepladser under og efter uddannelse.
Det kan overvejes, om der kan stilles en form for fondsmid-
ler til rådighed for at opbygge dette samarbejde. Mine-
selskaber er traditionelt interesseret i at investere i træning af
medarbejdere til specifikke funktioner ikke i allround
kvalifikationer. I Canada har regeringen stillet en fond på
500 millioner dollars årligt til rådighed for at opbygge
såkaldt skill training, og specifikt til Nunavut et beløb på
1,5 millioner dollars.
12
En mulighed for at investere i kompe-
tenceopbygning kan desuden være gennem indtægter fra
mineaktiviteterne i lighed med den foreslåede råstoffond i
rapporten
Til gavn for Grønland.
13
Hvis der gennem et sådan offentligt-privat samarbejde kan
sikres den rette erfaring/grundtræning, vil certificering af
uformelle kompetencer og træning være en naturlig følge.
Det rette niveau for certificering vil kunne fastlægges blandt
andet ved at se på andre minelandes krav til certificering.
Det kan f.eks. dreje sig om akkrediteret træning hos mine-
selskaberne, således at de erhvervede kompetencer også kan
anvendes internationalt.
Ø
Studenter fra Artek på feltarbejde. Foto: DTU.
www.prnewswire.com/news-releases/governments-of-canada-and-nunavut-
finalize-agreements-to-help-people-in-nunavut-get-jobs---final-agreement-
reached-on-creation-of-the-canada-job-grant-276002171.html
13
)
Til gavn for Grønland,
Udvalget for samfundsgavnlig udnyttelse af Grønlands
naturressourcer, Ilisimatusarfik, Københavns Universitet, 2014
12)
Ø
Tungt maskinel ved træningsmine, Sudbury, Canada Foto: DTU.
16
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
17
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0010.png
REKRUTTERING TIL MINEINDUSTRIEN
BLANDT DEN LOKALE OG INTERNATIONALE
ARBEJDSSTYRKE
Mineindustrien kan have svært ved at tiltrække kvalificerede
unge, idet arbejdspladserne ofte ligger langt fra byer eller
opfattes som en farlig eller beskidt arbejdsplads. Hvis grøn-
landske unge skal motiveres til at søge en karriere indenfor
minedrift kan man styrke bevidstheden om mulighederne
ved at:
w
Udforme en strategi for integration af nye medarbejdere i
arbejdstyrken.
w
Oprette fag i skolen, der beskæftiger sig med minedrift i
henholdsvis grønlandsk og globalt perspektiv – her
forudsættes, at skolelærere efteruddannes til opgaven.
w
Oprette bynære træningscentre og besøgscentre, hvor
skoler og gymnasier kan få indsigt i minedrift.
w
Klarlægge de internationale jobmuligheder i
mineindustrien og opfordre og understøtte unge, der
ønsker studieophold i udlandet.
nødvendigt med en strategi for, hvordan ikke-grønlandsk
arbejdskraft modtages og integreres i Grønland, under hen-
syntagen til de regler, der er defineret i den såkaldte
Storskalalov for indførelse af udenlandsk arbejdskraft i
anlægsfasen.
14
En af problemstillingerne, ved at miner ligger udenfor
beboede områder og ofte uden tilstrækkelig infrastruktur, er
spørgsmålet om indkvartering. Det har en indvirkning på
folks valg af karriere, om de foretrækker at flytte til mine-
byer, hvor de kan medbringe familier, eller om de foretræk-
ker den såkaldte fly-in fly-out struktur, hvor medarbejderne
har en ude-hjemme cyklus. Fly-in fly-out strukturen vil have
størst indflydelse på de større byer i Grønland, der forventes
at fungere som hubs for minens ansatte. Der vil være behov
for mere urban infrastruktur, der også vil kunne komme
lokalsamfundet til gode og en lokal strategi for at integrere
en international arbejdsstyrke.
14)
Den internationale lufthavn i Kangerlussuaq
Det er ikke forventeligt, at Grønland alene kan mobilisere
en tilstrækkelig arbejdsstyrke til mineindustrien, hvis alle
planlagte projekter bliver realiseret. Det vil derfor være
Inatsisartutlov nr. 25 af 18. december 2012 om bygge­ og anlægsarbejder ved
storskalaprojekter kap. 5.
Ø
Foto: Polar DTU.
18
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
19
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0011.png
Ø
Arktisk teknologi. Foto: Artek.
RÅSTOFUDVINDING SOM KATALYSATOR
FOR VÆKST OG OMSTILLING
Spillover effekt på jobmarkedet
Udover de jobs, der skabes i selve driften af en mine, vil
råstofudvinding kunne genere øget vækst i hele samfundet.
Normalt estimat af en mines effekt på arbejdsmarkedet er, at
et job i minen skaber 3-4 jobs i andre sektorer. Her peges
fortrinsvis på jobs, der skabes ved et øget behov for sund-
hedsservices, pædagoger, lærere, revisorer,- forsikringsfolk-
og detailhandel, men det vil også give øgede muligheder for
at promovere iværksætteri indenfor en lang række andre
brancher som kommunikation, kunst, kultur, turisme,
restaurations- og fødevarebranchen med flere. Der vil der-
med være behov for kapacitetsopbygning på en række felter,
der ikke er direkte relateret til mineindustrien, men som kan
indgå som et aktiv i en samlet strategi for
samfundsudvikling.
15
Offentlig kapacitetsopbygning
Grønland har et velargumenteret krav om, at minedrift skal
foregå på forsvarlige miljømæssige, økonomiske og
samfundsmæssige vilkår. For at understøtte dette er det nød-
vendigt at styrke kapacitets- og kompetenceopbygning hos
de offentlige myndigheder. Dette kan sikres gennem efter-
uddannelse i fag som råstofpolitik og mineøkonomi, så
offentligt ansatte opnår en generelt bedre forståelse af mine-
drift, men også ved at sikre, at offentlige myndigheder råder
over ansatte, der er uddannede til at føre tilsyn med miner i
Ø
Grønlands Selvstyre. Foto: privat.
form af såkaldte front line supervisors. Disse medarbejdere
skal have en faglig viden om natur- og arbejdsmiljø, der svarer
til bachelorniveau eller højere.
Råstofudvinding kan være en katalysator for at hæve forvalt-
ningsevnen og kontinuiteten i ansættelsen blandt offentligt
ansatte blandt andet ved at gøre uddannelse og efteruddan-
nelse tilgængelig og attraktiv.
Investering i og anvendelse af infrastruktur
Der ligger et potentiale i at udnytte den omfattende infra-
struktur, der vil være nødvendig, for at mineindustrien kan
etablere sig i Grønland. Den vil med en langsigtet strategi
for anvendelse kunne skabe varige erhvervsmuligheder også
efter minens lukning.
aluminiumsfremstilling fra bauxit, og der er tilsvarende
potentiale i Grønland, eksempelvis ved White Mountain,
hvor Hudson Resources har ansøgt om udnyttelsesrettighed-
erne til en anorthosit-forekomst, der anvendes til produktion
af glasfiber og maling og til alumina fremstilling.
16
Minehavne og lufthavne skal anvendes som transporthubs
for maskinel, personel og råstoffer i forbindelse med mine-
drift, men kan også fortsat anvendes ved energi- og proces-
seringsindustri. De kan indgå i opbygningen af den
nationale infrastruktur, hvor de potentielle anvendelses-
muligheder som udgangspunkt er meget brede eksempelvis
turisme, handel, fiskeri, militære formål/søsikkerhed og
forskning. Her kan især skeles til de potentialer, der ligger i,
at en øget sæson for farbarhed i farvandene omkring
Grønland kan skabe en forøgelse i international skibsfart.
Udvikling af arktisk teknologi
Det kolde klima i Arktis er en udfordring for operationer
som miner, der skal operere 365 dage om året. Bygninger,
maskinel, energiforsyning og transport har vanskelige kår
ved meget lave temperaturer, vind, sne og is. Der er behov
for teknologiudvikling for at imødekomme de udfordringer,
der potentielt kan hæmme den sociale og økonomiske
udvikling. Arktisk teknologiudvikling og specialisering på
mine-, energi- og byggeområdet kan blive en af flere positive
sideeffekter af mineindustrien i Grønland, hvor adgang til
og kompetencer indenfor arktisk teknologi kan skabe en
gunstig konkurrenceposition for Grønland.
For at sikre dette kan kapacitetsopbygning baseres på allerede
eksisterende internationale uddannelses- og forskningssamar-
bejder. Et tværdisciplinært og tværinstitutionelt samarbejde
mellem de tekniske universiteter i Skandinavien er fornyligt
blevet etableret gennem det formelle samarbejde Nordic Five
Tech. Dette har resulteret i en fælles masteruddannelse i Cold
Climate Engineering, der også inkluderer grønlandske stude-
rende, samt et forskningsinfrastruktur-netværk, der fokuserer
på Arktis. Artek planlægger at udvide deres uddannelsestilbud
med en master i arktisk teknologi og danne et universitets-
center – vision 125 – for uddannelse og forskning i Grønland,
der vil videreføre den internationale profil.
Ligeledes kan der etableres et udvidet samarbejde med
universiteter fra andre arktiske stater som Canada og USA
for at danne en stærk platform til udvikling af nye teknolo-
giske løsninger af fælles cirkumpolare udfordringer.
15)
Navnlig vil der være store muligheder i at tænke vedvarende
energiforsyning ind i en forretningsmodel, hvor Grønland
også efter minens lukning vil have mulighed for en mere varig
indtægtskilde ved at sælge energi til internationale selskaber.
Grønland har gode betingelser for at etablere vandkraft, og
der vil kunne udvikles på potentialet for at kombinere vand-
kraft med vindkraft og dermed have hundrede procent grøn
energi. I forbindelse med minedriften kan der etableres proce-
sanlæg til processering af malm, der kræver store mængder af
energi. Det er blevet gjort med succes på Island til
16)
http://aheadoftheherd.com/Advertising/Sponsor_Page/HudsonResourcesInc/
index.html
Cf tilsvarende erfaringer i Western Australia: Government of Western Australia,
Department of Training and Workforce Development:
Skilling WA – A workforce
development plan for Western Australia 2014
www.dtwd.wa.gov.au/workforceplanninganddevelopment/skillingWA/Pages/
default.aspx
20
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
21
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0012.png
PROAKTIV STRATEGISK SIKRING AF
RAMMEBETINGELSER FOR RÅSTOFINDUSTRI
I GRØNLAND
Naturressourcer som mineraler, metaller, olie og gas er af
strategisk vigtighed på nationalt niveau og kan hvis rigtigt
udnyttet udgøre en væsentlig kilde til økonomisk vækst og
bæredygtig samfundsudvikling. Industriel udvinding og eks-
port af olie og gas i Norge har eksempelvis transformeret det
norske samfund fra i 1950-1960erne at være et fattigt fiskeri-
baseret samfund til nu at være et af verdens rigeste samfund
med uovertruffen velfærd og total energiuafhængighed.
Grønlands råstofressourcer hvad angår mineraler og metaller
har næppe potentiale, der tåler sammenligning med den
betydning, olie og gas har haft for Norge. Men minedrift og
relaterede råstofudvindingsaktiviteter i Grønland har
betydeligt potentiale for at understøtte en ønsket samfunds-
udvikling i Grønland. Det er imidlertid afgørende, at
Rigsfællesskabet anlægger et holistisk perspektiv.
Hvis det antages, at der er politisk vilje i Rigsfællesskabet til
bibeholdelse af en moderne levestandard for den grønland-
ske befolkning, er der på længere sigt stadig behov for at
understøtte det grønlandske samfund enten direkte finan-
sielt og/eller gennem garantiordninger, der kan udgøre et
sikkerhedsnet under den grønlandske finansielle risikoporte-
følje. En fortsat finansiel støtte fra Danmark til Grønland vil
være en sandsynlig model for dette.
Erfaringer viser, at der er betydelige potentialer i at tænke
holistisk i forbindelse med investeringer, der skal understøtte
velfærd og samfundsudvikling. Det er afgørende, at der
opnås størst mulig gearing / medfinansiering fra det frie
marked, og at det sikres, at den samfundsudvikling, der er
resultatet af investeringerne, svarer til demokratiets politiske
målsætninger. Set over en årrække kan sådanne modeller,
retfærdiggøre rentabiliteten af en betydelig samlet investering
sammenlignet med en finansiel støtte, der ikke medfører gea-
ring fra det frie marked. Hvis det derudover sikres, at en stor
del af den direkte finansielle støtte anvendes til investeringer
med meget lang levetid, såsom generel infrastruktur, vand-,
vind- og solenergianlæg og ikke mindst opbygning af kompe-
tencer, viden og kapacitet i industrien og den offentlige sek-
tor, kan der opnås forretningsmekanismer, der vender passive
omkostninger til aktive rentable investeringer. Endelig kan
det sikre en sund samfundsøkonomisk mekanisme bag vær-
diskabelse, fremme beskæftigelse, skabe større velfærd – og
på den måde blive en selvforstærkende mekanisme, der frem-
mer en bæredygtig samfundsudvikling.
En mulig model for aktive og rentable investeringer i aktivi-
teter af ovennævnte kategorier er større offentlige satsninger
og offentlige private partnerskaber. Da de offentlige midler i
Grønland er meget begrænsede, vil det være Rigsfællesskabet
og danske pensionsfonde, der skal være de bærende kræfter.
Etableringen af Statoil i Norge og DONG i Danmark er
eksempler på offentlige satsninger med et langt tidsperspektiv
og med en strategi for engagement og medfinansiering fra
det frie marked.
Efter samme model kunne man forestille sig, at der med
finansiel støtte eller sikkerhedsnet fra Rigsfællesskabets side
og med partnerskaber mellem industrier, der tilsammen
spænder over flere led i råmaterialeværdikæden gennem
OPPer, etableres rammebetingelser, der sikrer risikoudjæv-
ning mellem de bidragende partnere. Dermed kan der til-
trækkes industriengagement og finansiering af mere lang-
fristet og lødig karakter.
OPPer kunne i regi af Rigsfællesskabet også etableres
omkring udbud af samfundsinfrastruktur-ydelser såsom som
energiforsyning, transport og kommunikation og på samme
måde også omkring energiproduktion.
Endelig skal det bemærkes, at OPPer også kan anvendes i sam-
menhæng med opbygning af kompetencer og kapacitet i indu-
strien og den offentlige sektor. ARTEK modellen, der er et
samarbejde mellem det grønlandske Selvstyre og den danske
stat gennem DTU, er et succesrigt eksempel på dette. Hvis
sådanne fælles projekter skaleres op og åbnes for engagement
og investering fra private aktører og industrien, kunne dette
være med til at booste vidensopbygning i Grønland og dermed
også konkurrenceevnen og velfærden i det grønlandske sam-
fund. Vision 125 – etableringen af et teknisk arktisk universi-
tetscenter i Sisimiut i Grønland med en permanent forskerstab
i Grønland og et totalt studenteroptag på 125 studerende årligt
– er et eksempel på en sådan OPP, som er under udvikling.
Ø
Vandkraftværk, Foto: Colourbox.
22
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
23
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0013.png
INTERVIEWPANEL
Grønlands Erhverv
Brian Buus Pedersen, adm. dir.
REFERENCER
Canada’s Economic Action Plan (2014):
Northern Adult Basic Education Program
http://actionplan.gc.ca/en/initiative/
northern-adult-basic-education-program
Canadian Literacy and Learning Network (2012):
Nunavut – State of the Field Overview
http://www.literacy.ca/content/uploads/2012/11/
Nunavut-2012.pdf
Canadian Northern Economic Development Agency (2014):
Northern Adult Basic Education (NABE) Program
http://www.cannor.gc.ca/
eng/1386781838257/1386781934840
Department of Development & Transportation (2007):
Nunavut Mineral Exploration and Mining Strategy,
http://gov.nu.ca/sites/default/files/Parnautit_Mineral_
Exploration_and_Mining_Strategy.pdf
Government of Canada (2014):
Governments of Canada and Nunavut finalize agreements to
help people in Nunavut get jobs – Final agreement reached on
creation of the Canada Job Grant
http://news.gc.ca/web/article-en.do?nid=886309
Government of Western Australia, Department of Training
and Workforce Development:
Skilling WA – A workforce development plan for Western
Australia 2014
http://www.dtwd.wa.gov.au/workforceplanninganddevel-
opment/skillingWA/Pages/default.aspx
Government of Western Australia, Department of Training
and Workforce Development:
Skilling WA final report, 2010-14
http://www.dtwd.wa.gov.au/workforceplanninganddevel-
opment/SkillingWA/skillingWAreports/Pages/default.aspx
Government of Western Australia, Department of Training
and Workforce Development:
Pilbara workforce development plan 2013-2016,
executive summary
http://www.dtwd.wa.gov.au/workforceplanninganddevel-
opment/regionalworkforcedevelopmentplans/Documents/
Pilbara_ExecSummary_web.pdf
MiHR’s Portal for Aboriginal Engagement in Mining:
Education & Training – Aboriginal Minerals Training and
Employment Program (AMTEP)
http://www.aboriginalmining.ca/en/careersguide/
EducationAndTrainingInExploration.asp
NABE Northern Adult Basic Education Symposium (2014):
NABE Background
http://nabesymposium.com/Background.aspx
Skills Canada Nunavut:
Jobs in Mining – Our land. Our Possibilities,
publiceret efter 2008,
http://www.skillsnunavut.ca/pdf/
3229-018%20Mining_Eng.pdf
Western Australian MINING Industry:
WORKFORCE DEVELOPMENT PLAN, 2010
http://ritcwa.com.au/LinkClick.
aspx?fileticket=mQ_ZlfRxsT8%3d&tabid=133
Rapporter:
Fremtidsscenarier for Grønland.
Institut for Fremtidsforsknings scenariebeskrivelser for
Grønland, September 2013
Til gavn for Grønland,
Udvalget for samfundsgavnlig udnyt-
telse af Grønlands naturressourcer, Ilisimatusarfik, Køben-
havns Universitet, 2014
Fremme af kommercielt erhvervssamarbejde mellem Grønland
og Danmark,
Erhvervs- og Vækstministeriet og
Naalakkersuisut, Februar 2015
Karsten Klausen, sekretariatschef, juridisk konsulent
Thomas Tyt Mogensen, konsulent
Inuplan
Kristian Lennert. adm. dir.
Rambøll Management
Henrik Fenger Jeppesen, adm.dir.
True North Gems
Bent Olsvig Jensen, adm. dir.
Nuna Minerals
Ole Christiansen, direktør
Kisserup International
Pernille Fischer Boulter, CEO
DTU Byg
Michael Havbro Faber, institutdirektør
Statens Naturhistoriske Museum, KU
Minik Rosing, professor
Luleå University
Bertil I. Pålsson, docent, Mineral Processing, Dept. of Civil,
Environmental & Natural Resources, Luleå University of Technology
Naalakkersuisut, Departementet for Erhverv, Råstoff er og Arbejdsmarked
Per Aksel Petersen, afdelingschef
Sermersooq Business Council
Ulla Lynge, direktør
24
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
25
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0014.png
ATV’S FASTE ØKONOMISKE BIDRAGYDERE
MEDLEMMER AF ATV’S FINANSRÅD
Ø
Nuuk. Foto: Privat foto.
Virksomheder
Arla Foods amba
Carlsberg A/S
Coloplast A/S
COWI A/S
Danfoss A/S
Danish Crown A/S
Danish Power Systems
DONG Energy
DuPont Nutrition Biosciences ApS
Exiqon
EY P/S
FORCE Technology
GlaxoSmithKline A/S
GRUNDFOS Holding A/S
Haldor Topsøe A/S
H. Lundbeck A/S
MAN Diesel & Turbo
MT Højgaard a/s
NIRAS A/S
Nordic Sugar A/S
Novo Nordisk A/S
Novozymes A/S
Nykredit
Per Aarsleff A/S
PwC
Rambøll Danmark A/S
Rockwool International A/S
Scanventure ApS
Siemens A/S
SUND & BÆLT Holding A/S
Teknologisk Institut
Widex A/S
Universiteter og forskningsinstitutioner
CBS – Copenhagen Business School
DTU – Danmarks Tekniske Universitet
Københavns Universitet,
Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Københavns Universitet,
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
RUC – Roskilde Universitet
SDU – Syddansk Universitet
AAU – Aalborg Universitet
AU – Aarhus Universitet
Organisationer
Akademikerne
Dansk Metal
FRI – Foreningen af Rådgivende Ingeniører
GTS – Godkendt Teknologisk Service
Ingeniørforeningen, IDA
Landbrug & Fødevarer
Offentlige myndigheder og institutioner
Patent- og Varemærkestyrelsen
Statens Serum Institut
Fonde, private og offentlige
Hempel Fonden
Industriens Fond
Innovationsfonden
Knud Højgaards Fond
26
Teknisk uddannelses- og kompetenceopbygning til råstofudvinding i Grønland
AK ADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSK ABER
27
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 9: ATV-rapport: Tekniske uddannelse og kompetenceopbygning til råstofområdet i Grønland
1541069_0015.png
ATV ER EN UAFHÆNGIG, MEDLEMSDREVET TÆNKETANK.
ATV’S VISION ER, AT DANMARK SKAL VÆRE BLANDT DE FEM
FØRENDE SCIENCE AND ENGINEERING­REGIONER I VERDEN
– TIL GAVN FOR KOMMENDE GENERATIONER.
LÆS MERE PÅ WWW.ATV.DK
AKADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSKABER
LUNDTOFTEVEJ 266, 2800 KGS. LYNGBY
TELEFON +45 45 88 13 11
[email protected]
WWW.ATV.DK
MAJ 2015