Forsvarsudvalget 2014-15 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1550501_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2015
Med budgetvejledning 2014 er der blevet sat øget fokus på projektændringer, herunder for-
sinkelser og substantielle ændringer. Forsvarsministeriet har derfor gennemgået alle ståen-
de aktstykker. Tidligere har Forsvarsministeriets aktstykkeopfølgninger altovervejende været
på bevillingsoverholdelse. Gennemgangen giver anledning til, at Forsvarsministeriet hermed
orienterer finansudvalget om ændringer i seks aktstykkeprojekter.
Ændringerne i nærværende aktstykkeprojekter drejer sig overvejende om forsinkelser af-
stedkommet af mindre restleverancer, som har medført afløb ind i 2015, 2016 og 2017.
Restleverancerne er alle af sekundær karakter i forhold til projekternes hovedindhold, men
tilstrækkelige til, at aktstykkerne ikke har kunnet lukkes som forudsat.
De seks aktstykkeprojekter omhandlet i orienteringen, og gennemgået nedenfor, er:
Aktstykke 63 af 8. december 2005,
Anskaffelse af bjærgningskøretøjer
Aktstykke 7 af 13. oktober 1999,
Natsensorer til fly
Aktstykke 155 af 21. juni 2007,
Moderne datatransmissionsudstyr
Aktstykke 128 af 12. maj 2010,
Modernisering af De Gule Stokke
Aktstykke 56 af 8. december 2004,
Udskiftning af radarer
Tidligere fortroligt aktstykke F af 8. december 2011, nu ophævet ved aktstykke 118 af
17. april 2015,
EH101 taktisk troppetransport
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Forsvarsministeriets orienterende breve til Finansudvalget vedrørende forsinkede og ændrede projekter på Forsvarsministeriets område, fra forsvarsministeren
AKTSTYKKE 63 AF 8. DECEMBER 2005
Finansudvalget tiltrådte ved aktstykke nr. 63 af 8. december 2005, at Forsvaret anvender
ca. 408 mio. kr. (PN2005) til anskaffelse af bjærgningssystemer.
Projektet omfatter dels anskaffelse af tunge bjærgningsvogne til støtte for hærens kapacitet
af Leopard 2-kampvogne, dels anskaffelse af middeltunge bjærgningsvogne til støtte for
hærens øvrige køretøjer. I anskaffelsen indgår tillige kommando-, kontrol-, kommunikati-
ons- og informationssystemer, der bl.a. skal tilsikre, at køretøjerne kan anvendes i internati-
onale operationer i et netværksbaseret miljø.
Det fremgår af aktstykket, at projektets oprindelige udgiftsfordeling i finansåret indlednings-
vis var påregnet afviklet i perioden 2005-2009, men at den endelige afvikling først ville blive
fastlagt, når der blev indgået kontrakter på det udstyr, der skulle indgå i projektet.
Anskaffelsen af de tunge bjærgningsvogne, er gennemført og afsluttet. De første 7 Leopard
I Wisent tunge bjærgningsvogne blev leveret 2007 til 2008. De resterende 7 Wisent tunge
bjærgningsvogne blev leveret 2012-2013. Operativ ibrugtagning skete løbende.
Anskaffelsen af de middeltunge bjærgningsvogne gennemføres med forsinkelse. Indled-
ningsvis blev fire middeltunge bjærgningsvogne anskaffet med levering i foråret 2012. Her-
efter måtte EU-udbuddet standses og gå om på grund af en klage fra Dansk Industri. Nyt
EU-udbud på de resterende 14 middeltunge bjærgningsvogne blev påbegyndt primo 2012.
De 14 middeltunge bjærgningsvogne er alle leveret pr. ultimo 2014, og der er iværksat
klargøring med bl.a. montering af radioer i vognene. Dette forventes færdigt i 2015. Bjærg-
ningsvognene forventes fuldt operativt ibrugtaget senest i 2016.
Endvidere udestår modtagelse af en reservedelspakke, der skal dække forbruget af slid- og
servicedele til drift af de 14 middeltunge bjærgningsvogne i tre år. Reservedelspakken for-
ventes leveret i løbet af 2015.
Som en konsekvens af forsinkelsen forventes der afholdt udgifter på 5,2 mio. kr. i 2015
(2015-prisniveau), hvilket samlet afholdes inden for rammen af den oprindelige bevilling.
Den fulde kapacitet forventes endeligt og fuldt operativt ibrugtaget senest i 2016.
FOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Forsvarsministeriets orienterende breve til Finansudvalget vedrørende forsinkede og ændrede projekter på Forsvarsministeriets område, fra forsvarsministeren
AKTSTYKKE 7 AF 13. OKTOBER 1999
Finansudvalget tiltrådte ved aktstykke nr. 7 af 13. oktober 1999, at Forsvaret anvender ca.
186 mio. kr. (PN1999) til indledende anskaffelse af natsensorer til Flyvevåbnets F-16 fly.
Projektet omfatter anskaffelse af hjelmmonteret lysforstærkningsudstyr, infrarødt- og TV-
sensorudstyr til laserbelysning af mål, laserlys detekteringsudstyr samt tilpasning af flyenes
eksterne og interne belysning til det hjelmmonterede lysforstærkningsudstyr. Endvidere om-
fatter anskaffelsen reservedele, støtteudstyr, specialværktøj, dokumentation samt udgifter
til tjenesterejser.
Det hjelmmonterede lysforstærkningsudstyr Night Vision Goggles (NVG) indeholder lys-
forstærkende elektro-optik, som sætter piloten i stand til at orientere sig i forhold til omgi-
velserne selv under meget svage lysforhold. For at kunne anvende NVG-udstyr er det nød-
vendigt at tilpasse flyenes eksterne og interne belysning, så denne belysning ikke blænder
en pilot, som anvender NVG.
Det fremgår af aktstykket, at projektets oprindelige udgiftsfordeling på finansår indlednings-
vis var påregnet afviklet i perioden 1999-2003, men at den endelige afvikling først ville blive
fastlagt, når der blev indgået kontrakter på det udstyr, der indgår i projektet. Der er således
i perioden 2004-2014 afholdt udgifter for 18,7 mio. kr. (Bevillingsniveau).
Størsteparten af projektet er gennemført og ibrugtaget operativt, men anskaffelsen af nat-
operationsudstyr (Night Vision Cueing and Display) til montering på Night Vision Goggles
blev af tekniske og operative grunde først iværksat efter, at de øvrige hovedelementer i pro-
jektet var gennemført.
Forsinkelsen beroede på, at det blev nødvendigt at revurdere det operative behov, da det
oprindelige udstyr ikke kunne forventes at blive frigivet til eksport i en overskuelig årrække.
Det alternative udstyr (Night Vision Cueing and Display), som kunne imødekomme det revi-
derede operative behov, blev kontraheret i 2012. Udstyret blev løbende leveret i 2014 og
fuldt operativ ibrugtaget i 2014.
Der udestår desuden fortsat en mindre restleverance trods kontraktlig forpligtelse til fuld
levering i 2014. Dette forventes at føre til en bodssag. Forsvaret har indtil videre tilbage-
holdt den kontraktligt maksimale bodsbetaling og forventer, at såvel restleverancer som
bodsspørgsmål vil kunne afklares senest i 2016. På baggrund heraf forventes i 2015 et afløb
på 1,6 mio. kr. (2015-prisniveau). Afløbene holdes inden for den oprindelige bevilling.
De overordnede økonomiske rammer til anskaffelse af natsensorer til Flyvevåbnets F-16 fly,
jf. aktstykket, overholdes.
FOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Forsvarsministeriets orienterende breve til Finansudvalget vedrørende forsinkede og ændrede projekter på Forsvarsministeriets område, fra forsvarsministeren
AKTSTYKKE 155 AF 21. JUNI 2007
Finansudvalget tiltrådte ved aktstykke nr. 155 af 21. juni 2007, at Forsvaret anvender ca.
222 mio. kr. (PN2007) til anskaffelse af moderne datatransmissionsudstyr.
Projektet omfatter anskaffelse af moderne datatransmissionsudstyr (LINK 16 dataprotokol)
til Forsvarets C-130J transportfly, standardhelikopter, samt luftoperationscentre (mobilt som
stationært). Derudover omfatter projektet en udbygning af den værnsfælles jordbaserede
infrastruktur, herunder en containerløsning, med henblik på fortsat understøttelse af mate-
rielkapaciteter, som er udstyret med LINK 16 systemer.
Det fremgår af aktstykket, at projektets oprindelige udgiftsfordeling på finansår indlednings-
vis var påregnet afviklet i perioden 2007-2011, men at den endelige afvikling først ville blive
fastlagt, når der bliver indgået kontrakter på det udstyr, der indgår i projektet.
Hovedparten af projektet er implementeret og LINK 16 systemet er operativt ibrugtaget.
LINK 16 udstyret blev leveret og ibrugtaget operativt i perioden til og med medio 2013. Ale-
ne anskaffelsen af en containerløsning til dele af udstyret er forsinket. Forsinkelsen af denne
del af projektet beror på nødvendige interne prioriteringer i Forsvaret blandt et antal contai-
nerprojekter, som alle udføres på containerværkstedet ved Forsvarets Hovedværksted. Pro-
duktion og økonomi hertil er planlagt og budgetteret i 2015. Afløbet i 2015 forventes at be-
løbe sig til 2,1 mio. kr. (2015-prisniveau), og holdes inden for den oprindelige bevilling.
Anskaffelsen forventes at have sidste afløb i 2015 og at være endelig og fuldt operativ i
2016.
FOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Forsvarsministeriets orienterende breve til Finansudvalget vedrørende forsinkede og ændrede projekter på Forsvarsministeriets område, fra forsvarsministeren
AKTSTYKKE 128 AF 12. MAJ 2010
Ved aktstykke 128 af 12. maj 2010 godkendte Finansudvalget, at der anvendes 75 mio. kr.
til restaurering og modernisering af De Gule Stokke i Nyboder (pilotprojekt). Ved aktstykke
61 af 7. februar 2013 tiltrådte Finansudvalget en tillægsbevilling på 18,8 mio. kr. til sagens
gennemførelse. A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal
har betalt 2/3 af den samlede udgift til sagens gennemførelse.
Pilotprojektet for renovering og modernisering af De Gule Stokke i Nyboder er afsluttet og
beboerne indflyttet i boligerne, men arbejdet har været forsinket i forhold til den oprindelige
tidsplan, og der udestår enkelte tilpasninger og en omlægning af taget.
Af aktstykket fremgik det, at projektet skulle afsluttes 2013, men primo 2013 stod det klart,
at en entreprenør ikke formåede at overholde tidsplanen for sine arbejder, med det resultat
at de øvrige entreprenører også blev forsinket. Beboerne flyttede ind i den ene stok i okto-
ber måned 2013 og de sidste beboere i den anden stok i februar måned 2014. Som resultat
af forsinkelserne i forhold til den planmæssige afslutning af byggearbejderne, blev samar-
bejdet med den pågældende entreprenør, efter råd fra Kammeradvokaten, afbrudt, og der
er efterfølgende indledt en voldgiftssag mod firmaet.
Efterfølgende har en anden af de udførende entreprenører valgt at anlægge en voldgiftssag
mod Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse med krav om økonomisk kompensation. Begge
voldgiftssager føres på Forsvarets vegne af Kammeradvokaten.
Der udestår endvidere en omlægning af tegltaget, da den udførende entreprenør ikke for-
måede at omlægge det dårligt udførte tag. Omlægningen igangsættes i foråret 2016 med
forventet afslutning medio 2016, og udgifterne dertil afholdes inden for den hjemlede bevil-
ling.
Der er foretaget enkelte tilpasninger af de udførte byggearbejder bl.a. en bedre regulering
af varmeforsyningen i baderum, da den eksisterende løsning viste sig uhensigtsmæssig for
beboerne, ligesom en bedre tætning af forsatsvinduerne er gennemført i 2015. Baggrunden
for problemerne med varmetætning af vinduerne har været divergerende krav fra kommu-
nens brandkrav og Kulturstyrelsens bevaringshensyn.
Som en konsekvens af tidsplanens forlængelse ændres det forventede afløb for projektet
(2015-prisniveau), og der afholdes ca. 1 mio. kr. i 2015 og ca. 3 mio. kr. i 2016. Projektets
samlede bevillingsramme på i alt 102,0 mio. kr. (2015-prisniveau) fremstår uændret.
FOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Forsvarsministeriets orienterende breve til Finansudvalget vedrørende forsinkede og ændrede projekter på Forsvarsministeriets område, fra forsvarsministeren
AKTSTYKKE 56 AF 8. DECEMBER 2004
Finansudvalget tiltrådte ved aktstykke nr. 56 af 8. december 2004, at Forsvaret anvender
ca. 463 mio. kr. (PN2004) til udskiftning af radarer.
Projektet omfattede udskiftning af to teknologisk forældede varslingsradarer ved Multebjerg
og Skrydstrup med to langtrækkende, mobile og flytbare varslingsradarer til kontrol- og
varslingssystemet samt bygge- og anlægsmæssige foranstaltninger til understøttelse af det-
te. Derudover indeholdt projektet en indledende anskaffelse af udstyr til opbygning af en
modulær mobil kontrol- og varslingskapacitet.
Det fremgår af aktstykket, at projektets oprindelige udgiftsfordeling på finansår indlednings-
vis var påregnet afviklet i perioden 2004-2008, men at den endelige afvikling først ville blive
fastlagt, når der bliver indgået kontrakter på det udstyr, der indgår i projektet. Af Finanslov
2015 §12.13.04 fremgår det, at projektet har afløb til og med 2016, men der forventes nu
afløb til og med 2017.
Bækskov-radaren er opstillet i et nyt radartårn med en tilhørende fast monteret radome,
opført og operativt ibrugtaget den 10. december 2014.
Vedrørende radaren på Karup udestår anskaffelsen af en deployerbar radome til det opstil-
lede tårn.
Anskaffelsen af tårn og radome har måttet ske sekventielt, da det ikke har været muligt at
lave et udbud på radomen, før tårnet var opført. Det deployerbare tårn er opstillet og klar til
operativ brug fra juli 2015, og udbudsprocessen på den deployerbare radome kan derfor
igangsættes. Radomen forventes kontraheret medio 2016 med levering 2017 og operativ
ibrugtagning ultimo 2017. Markedet, leverandøren og andre ikke-kendte faktorer kan dog
påvirke forløbet.
Som en konsekvens af ovenstående forventes der afhængigt af kontraheringstidspunkt af-
holdt 1,1 mio. kr. i 2015 (PN2015), 1,5 mio. kr. i 2016 (PN2015) og ca. 3,0 mio. kr. i 2016
(PN2015). Udgifterne holdes inden for den oprindelige bevilling.
Den del af anskaffelsen, der ved aktstykkets udarbejdelse var planlagt til at skulle foregå i
forbindelse med anskaffelse af NATO Air Command and Control System (ACCS) udstyr til-
svarende det, som er under implementering i forsvarets faste installation i Karup ved akt-
stykke nr. 11 af 22. oktober 2009, må udskydes. ACCS projektet er blevet forsinket gentag-
ne gange, og det vurderes derfor ikke muligt nationalt at anskaffe NATO Air Command and
Control System (ACCS) udstyr før i perioden 2018-2019. I stedet er den indledende mobile
kontrol og varslingskapacitet etableret under anvendelse af eksisterende udstyr. Denne del
af projektet vil derfor blive revurderet og genoptaget på et senere tidspunkt.
FOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Forsvarsministeriets orienterende breve til Finansudvalget vedrørende forsinkede og ændrede projekter på Forsvarsministeriets område, fra forsvarsministeren
TIDLIGERE FORTROLIGT AKTSTYKKE F AF 8. DECEMBER 2011, NU OPHÆVET
VED AKTSTYKKE 118 AF 17. APRIL 2015
Finansudvalget tiltrådte ved tidligere fortroligt aktstykke F af 8. december 2011, nu ophævet
ved aktstykke 118 af 17. april 2015, at Forsvaret anvender ca. 369 mio. kr. (PN2011) til an-
skaffelse af missionsrelateret udstyr mv. med henblik på anvendelse af EH-101 helikopterne
til taktisk troppetransport samt ca. 15 mio. kr. til etablering af en værkstedsfacilitet til heli-
kopterne.
Projektet omhandler indkøb af missionsrelateret udstyr og indretning af seks af Forsvarets
14 EH-101 helikoptere til taktisk troppetransport. De resterende 8 helikoptere vil blive forbe-
redt til at kunne udrustes med missionsrelateret udstyr for at øge fleksibiliteten af samtlige
stel.
Anskaffelsen af missionsrelateret udstyr omfatter bl.a. maskingeværer til bevæbning af heli-
kopterne, infrarøde observationssystemer (Forward Looking Infra Red systemer), øget be-
skyttelse af helikopterne mv. Endvidere udbygges logistik- og vedligeholdelsesstrukturen til
internationale missioner med anskaffelse af bl.a. ekstra motorer, mobil værkstedsfacilitet og
etablering af en værkstedsfacilitet på Flyvestation Aalborg, som følge af øget flyvning med
troppetransporthelikopterne. Endelig anskaffes andet støtteudstyr og materiel til flytransport
af helikoptere.
Det fremgår af aktstykket, at projektets oprindelige udgiftsfordeling på finansår indlednings-
vis var påregnet afviklet i perioden 2011-2014, men at den endelige afvikling først ville blive
fastlagt, når der bliver indgået kontrakter på det udstyr, der indgår i projektet.
Den aftalte tidsplan for overdragelse af enhederne til operativ tjeneste fra medio 2014 er
blevet overholdt og helikopteren blev planmæssigt udsendt til Afghanistan. De overordnede
økonomiske rammer til anskaffelse af missionsrelateret udstyr til taktisk troppetransport, jf.
aktstykket, overholdes. Tidsmæssigt er kontrahering, levering og betaling af dele af anskaf-
felsen dog forsinket i forhold til aktstykkets bevillingsafløb, således at restlevering og beta-
ling af ca. 34,1 mio. kr. (2015-prisniveau) først finder sted i 2015.
Projektets forsinkede leverancer omfatter støtteudstyr til servicering på jorden, affutager og
fittings til tung bevæbning, satellitnavigationsantennekits til Forward Looking Infra Red, sæ-
der og ballistisk beskyttende kabinedøre samt relaterede følgeudgifter.
Projektet forventes at have sidste afløb i 2015 og vurderes endeligt afsluttet i 2016.
FOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Forsvarsministeriets orienterende breve til Finansudvalget vedrørende forsinkede og ændrede projekter på Forsvarsministeriets område, fra forsvarsministeren
OPSAMLING
Der er ovenfor redegjort for en række aktstykkeprojekter, der af forskellige grunde er blevet
forsinket i forhold til de oprindelige forudsætninger. Det skal bemærkes, at forsinkelserne
for alle aktstykkernes vedkomne kun vedrører en mindre del af de samlede projekter. Såle-
des indebærer disse restleverancer forventeligt et afløb på samlet ca. 44,7 mio. kr. i 2015,
4,5 mio. kr. i 2016 og 3 mio. kr. i 2017. Alle udgifterne holdes inden for de oprindelige bevil-
linger på aktstykkerne.
Samtidig orienteres om, at dele af udstyret indeholdt i aktstykke 56 af 8. december 2004
vedrørende udskiftning af radarer må udskydes, og derfor tages op til revurdering på et se-
nere tidspunkt. Endvidere fremgår det af orienteringen, at planlagt udstyr indeholdt i akt-
stykke 7 af 13. oktober 1999 vedrørende indledende anskaffelse af natsensorer til Flyvevåb-
nets F-16 fly har måttet erstattes af et alternativ.
Forsvarsministeriet vil også fremadrettet følge aktstykkeprojekterne nøje i forhold til både
pris, tid og kvalitet.
Med venlig hilsen
Carl Holst