Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1541508_0001.png
Administrative korrektioner af udgiftslofter på teknisk FFL16
25. august 2015
Der er med finanslovsforslaget for 2016 foretaget en række administrative
korrektioner af udgiftslofterne for 2016-2018 i medfør af budgetlovens § 8 og Lov
om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2014-2018 § 5. De samlede korrektioner fremgår af tabel 1 og uddybes i det
følgende.
Tabel 1
Korrektion af udgiftslofter på FFL16
2016
Delloft for driftsudgifter (2015-PL) (mia.kr.)
Korrektioner af delloft for driftsudgifter i alt (mio.kr.)
Korrektioner som følge af ændret prioritering mellem sektorer i kommune- og
regionsaftaler, jf. budgetlovens § 8. stk. 1
Korrektioner som følge af ændringer i de ledighedsrelaterede udgifter, jf. budgetlovens §
8, stk. 2
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. budgetlovens § 8, stk.4
Korrektioner vedrørende omfordeling mellem statslige dellofter, jf. lov om udgiftslofter § 5
Delloft for driftsudgifter afrundet (2016-PL) (mia. kr.)
191,6
594
-506
0
1.107
-7
192,2
2017
195,8
615
-506
0
1.128
-7
196,4
2018
199,3
1.233
-506
424
1.146
169
200,5
Delloft for indkomstoverførsler (2015-PL) (mia.kr.)
Administrative korrektioner af delloft for indkomstoverførsler (mio.kr.)
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. budgetlovens § 8, stk.4
Korrektioner vedrørende omfordeling mellem statslige dellofter, jf. lov om udgiftslofter § 5
Delloft for indkomstoverførsler afrundet (2016-PL) (mia.kr.)
258,2
-144
-151
7
258,0
259,0
-592
-599
7
258,4
256,3
-836
-842
7
255,5
Kommunalt udgiftsloft (2015-PL) (mia.kr.)
Administrative korrektioner af det kommunale udgiftsloft (mio. kr.)
Korrektioner som følge ændret prioritering
regionsaftaler, jf. budgetlovens § 8. stk. 1
mellem
sektorer
i
kommune-
og
234,7
2.702
506
2.196
237,4
234,7
2.702
506
2.196
237,4
234,7
2.702
506
2.196
237,4
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. budgetlovens § 8, stk.4
Kommunalt udgiftsloft afrundet (2015-PL) (mia. kr.)
Regionalt delloft for sundhed (2015-PL) (mia. kr.)
Administrative korrektioner af regionalt delloft for sundhedsområdet (mio. kr.)
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. § budgetlovens 8, stk.4
Regionalt delloft for sundhedsområdet afrundet (2016-PL) (mia. kr.)
104,7
798
798
105,5
104,7
798
798
105,5
104,7
798
798
105,5
Regionalt delloft for regionale udviklingsopgaver (2015-PL) (mia. kr.)
Administrative korrektioner af regionalt delloft for udviklingsopgaver (mio. kr.)
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. § budgetlovens 8, stk.4
Regionalt delloft for regionale udviklingsopgaver afrundet (2016-PL) (mia. kr.)
3,0
36
36
3,0
3,0
36
36
3,0
3,0
36
36
3,0
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
Side 2 af 15
I forbindelse med genfremsættelsen af finanslovforslaget vil der ligeledes fremgå
en oversigt over udgiftslofter, som gælder for det genfremsatte finanslovforslag,
hvor eventuelle administrative korrektioner mv. som følge af det genfremsatte
finanslovforslag vil fremgå.
Korrektionerne i henhold til de enkelte bestemmelser i budgetloven er beskrevet
uddybende nedenfor.
Korrektioner i henhold til budgetlovens § 8, stk. 1
I henhold til budgetlovens § 8, stk. 1 kan finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg i forbindelse det årlige bloktilskudsaktstykke om
fastsættelse af statens bloktilskud til kommuner og regioner mv. foretage en
omfordeling mellem de gældende udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på politiske omprioriteringer, der ligger udover de i
budgetlovens § 8 stk. 2-4 hjemlede justeringer begrundet i ny lovgivning og
justeringer af mere teknisk karakter.
I forbindelse med finanslovsforslaget er der i henhold til
Akt 147 af 10. juli 2015
(det kommunale bloktilskudsaktstykke) sket en omprioritering fra det statslige
delloft for driftsudgifter på i alt 506 mio. kr. årligt i 2016-2018 til det kommunale
udgiftsloft,
jf. tabel 2.
Med forhandlingsresultatet vedrørende kommunernes økonomi for 2016 indføres
et omprioriteringsbidrag i det kommunale udgiftsloft på 1 pct. svarende til 2.368
mio. kr. Heraf tilbageføres 1.900 mio. kr. til kommunerne til prioriterede indsatser
på borgernære velfærdsområder.
Hertil kommer, at løftet af ældreområdet på 1.000 mio. kr. (’ældremilliarden’), som
blev afsat med finanslovsaftalen for 2014, omlægges fra en statslig
ansøgningspulje (under det statslige delloft for drift) til det kommunale udgiftsloft.
Endelig reguleres det kommunale udgiftsloft med -25 mio. kr., som følge af en
skæv profil vedrørende effektivisering på beredskabsområdet, der følger af aftalen
om kommunernes økonomi for 2015,
jf. Akt 125 af 19. juni 2014.
Samlet set er det
kommunale udgiftsloft opskrevet med 506 mio. kr.
Eventuelle omprioriteringer mellem det statslige delloft for driftsudgifter og de
regionale udgiftslofter som følge af regionsaftalen for 2016 vil blive foretaget i
forbindelse med det genfremsatte finanslovsforslag.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0003.png
Side 3 af 15
Tabel 2
Ændring af udgiftslofter som følge af omprioriteringer mellem sektorer i kommuneaftalen
Mio. kr., 2016-pl
Det kommunale udgiftsloft
Det regionale delloft for sundhedsområdet
Det regionale delloft for udvikling
Modgående ændring af det statslige udgiftsloft
2016
506
-
-
-506
2017
506
-
-
-506
2018
506
-
-
-506
Korrektioner i henhold til budgetlovens § 8, stk. 2
I henhold til budgetlovens § 8, stk. 2 kan Finansministeren administrativt foretage
en forhøjelse eller reduktion af udgiftslofterne, hvis det er begrundet i ny
lovgivning, der medfører en reduktion eller forøgelse af de ledighedsrelaterede
udgifter.
I forbindelse med finanslovsforslaget er de gældende udgiftslofter korrigeret som
følge af indbudgetteringen af
Aftale om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssystemet
mellem regeringen (SR), Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti af februar 2015. Aftalen skønnes at indebære
adfærdseffekter under delloftet for indkomstoverførsler og på det
ledighedsrelaterede område uden for loft,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Skønnede adfærdseffekter af refusionsomlægningen
Mio. kr., 2016-pl
Mindreudgifter under delloft for indkomstoverførsler
Mindreudgifter på det ledighedsrelaterede område
uden for loft
Tilbageløb
I alt
2016
-
-
-
-
2017
-
-
-
-
2018
120
290
190
600
Det statslige delloft for driftsudgifter er opjusteret svarende til de samlede
indbudgetterede mindreudgifter på det ledighedsrelaterede område udenfor loft,
hvor der er taget højde for tilbageløb,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Korrektioner af udgiftslofter sfa. mindreudgifter på det ledighedsrelaterede område
Mio. kr., 2016-pl
Delloft for driftsudgifter
2016
-
2017
-
2018
424
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0004.png
Side 4 af 15
De forventede mindreudgifter på det ledighedsrelaterede område som følge af
adfærdseffekter er indbudgetteret på
§ 17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende
indkomstoverførsler.
De samlede korrektioner som følge af refusionsomlægningen opsummeres i bilag
3.
Korrektioner i henhold til budgetlovens § 8, stk. 4
I henhold til budgetlovens § 8, stk. 4 kan Finansministeren administrativt foretage
en ændring i de gældende udgiftslofter, i det omfang det er begrundet i en ændret
udgifts- og opgavefordeling mellem kommuner, stat og regioner eller en ændring
af den bindende statslige regulering af kommuners og regioners økonomi (Det
Udvidede Totalbalanceprincip), pris- og lønreguleringer eller lignende tekniske
korrektioner.
Korrektioner som følge af ændret udgifts- og opgavefordeling mellem sektorer
Der er på finanslovsforslaget indarbejdet korrektioner af de gældende lofter som
følge af ændret opgavefordeling mellem stat, kommuner og regioner,
jf. Akt 147 af
10. juli 2015
(det kommunale bloktilskudsaktstykke). Korrektionen omfatter
udover de direkte virkninger af Lov- og cirkulæreprogrammet også virkninger af
skæv DUT mv., som følge af variationer i udgifterne mellem årene i forhold til
loftskorrektionen på FFL15.
Korrektionerne som følge af lov- og cirkulæreprogrammet og skæv DUT mv.
indebærer en opjustering af det statslige delloft for driftsudgifter med 149 mio. kr.
årligt i 2016-2018 og en nedjustering af det statslige delloft for
indkomstoverførsler på 1.045 mio. kr. årligt i 2016-2018. Det kommunale
udgiftsloft er opjusteret med 77 mio. kr. årligt i 2016- 2018,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Samlede ændringer af udgiftslofter som følge af ændret opgavefordeling mellem sektorer mv
Mio. kr., 2016-pl
Stat
Delloft for driftsudgifter
LCP-korrektioner
Skæv DUT mv. kommuner
Skæv DUT mv. regioner
149
51
98
-
149
51
98
-
149
51
98
-
2016
2017
2018
Delloft for indkomstoverførsler
LCP-korrektioner
Øvrige
-2.810
-1.045
-1.765
-3.267
-1.045
-2.222
-3.482
-1.045
-2.437
Kommuner
Loft for serviceudgifter
LCP-korrektioner
77
175
77
175
77
175
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0005.png
Side 5 af 15
Skæv DUT mv.
-98
-98
-98
Regioner
Delloft for sundhedsområdet
LCP-korrektioner
Skæv DUT mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Delloft for udvikling
LCP-korrektioner
Skæv DUT mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Korrektioner som vedrører det regionale delloft for sundhedsområdet og det
regionale delloft for udvikling vil blive foretaget i forbindelse med det
genfremsatte finanslovsforslag som følge af en regionsaftale for 2016.
En nærmere specifikation af sammenhængen mellem de foretagne korrektioner og
de enkelte punkter i lov- og cirkulære programmet fremgår af bilag 1.
I henhold til akt 147 af 10. juli 2015 (det kommunale bloktilskudsaktstykke) er der
sket omfordeling fra det statslige delloft for indkomstoverførsler på 1.765 mio. kr.
i 2016 til det kommunale bloktilskud. Det statslige delloft for indkomstoverførsler
er endvidere nedjusteret med 2.222 mio. kr. i 2017 og 2.437 mio. kr. i 2018 som
følge af den forventede omfordeling fra stat til kommuner i 2016-2018, der følger
af Aftale om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet
mellem regeringen (SR), Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti af februar 2015.
De samlede mindreudgifter for staten af omfordelingen mellem stat og kommuner
fremgår af nedenstående
tabel 5.
Tabel 5
Statslige mindreudgifter ved omfordeling mellem stat og kommuner sfa. refusionsomlægningen
Mio. kr. 2016-pl
Delloft for indkomstoverførsler
Heraf Lov- og Cikulæreprogrammet
Heraf øvrige
Uden for loft
Heraf Lov- og Cikulæreprogrammet
Heraf øvrige
Mindreudgifter i alt
2016
2.811
1.046
1.765
2.972
0
2.972
5.783
2017
3.913
1.691
2.222
2.784
0
2.784
6.697
2018
4.764
2.326
2.437
2.648
0
2.648
7.411
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0006.png
Side 6 af 15
Nedjusteringen af delloftet for indkomstoverførsler (ekskl. virkning af Lov- og
Cirkulæreprogrammet) svarer til de samlede mindreudgifter under delloftet for
indkomstoverførsler, som er indbudgetteret som en del af skønnet på kontiene §
17.35.21, § 17.35.22, § 17.35.23, § 17.35.24, § 17.35.25, § 17.39.11, § 17.47.11, §
17.54.30 og § 15.89.01.
Mindreudgifterne uden for loft er indbudgetteret som en del af skønnene på
kontiene § 17.32.01, § 17.32.12, § 17.35.11, § 17.35.12. § 17.47.01, § 17.47.02 og §
17.47.03.
PL-regulering af udgiftslofter
Der er på finanslovsforslaget foretaget en opregning af de gældende udgiftslofter
til 2016-pl,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Loftskorrektioner som følge af pl-opregning
Mio. kr. (2016-pl.)
Delloft for driftsudgifter
Delloft for indkomstoverførsler
Kommunalt loft for serviceudgifter
Regionalt delloft for sundhedsområdet
Regionalt delloft for regional udvikling
2016
958
2.659
2.119
798
36
2017
979
2.668
2.119
798
36
2018
997
2.640
2.119
798
36
I opregningen er der korrigeret for ændrede pris- og lønforudsætninger vedr.
2015. Opregningsfaktoren for de enkelte lofter fremgår af tabel 7.
Tabel 7
PL-regulering af udgiftslofter
Pct.
Statsligt delloft for driftsudgifter
Delloft for indkomstoverførsler
Kommunalt loft for serviceudgifter
Regionalt delloft for sundhedsområdet
Regionalt delloft for regional udvikling
0,50
1,03
0,9
0,8
1,2
En nærmere beskrivelse af forudsætningerne for pl-reguleringen fremgår af bilag
2.
Korrektioner i henhold til Lov om udgiftslofter § 5, stk. 1
I henhold til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2014-2017
§ 5, stk. 1, kan finansministeren administrativt foretage en omfordeling
mellem de to statslige dellofter, hvis dette er begrundet i permanente ændringer i
fordelingen af udgifter mellem de to dellofter.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0007.png
Side 7 af 15
Med Aftale om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet er
der sket en omprioritering fra det statslige delloft for indkomstoverførsler til det
statslige delloft for driftsudgifter.
I forbindelse med førstegangsfastsættelsen af det statslige delloft for
indkomstoverførsler for 2018 blev det lagt til grund, at udgifterne til de
loftsstyrede indkomstoverførsler ville være 120 mio. kr. lavere end hidtil som følge
af refusionsomlægningen. Delloft for driftsudgifter blev imidlertid ikke opjusteret
i denne forbindelse, da de konkrete mindreudgifter ikke var indbudgetteret på
FFL15. Med finanslovforslaget er mindreudgifterne forbundet med
refusionsomlægningen indbudgetteret.
De forventede mindreudgifter under delloftet for indkomstoverførsler som følge
af adfærdseffekter er indbudgetteret på § 17.19.77.
Budgetreguleringer vedrørende delloft
for indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for driftsudgifter er som følge heraf opjusteret svarende til de
indbudgetterede mindreudgifter under delloftet for indkomstoverførsler samt
virkningen af tilbageløb,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Korrektioner af udgiftslofter sfa. omfordeling mellem de to dellofter
Mio. kr., 2016-pl
Delloft for driftsudgifter
2016
-
2017
-
2018
176
De samlede loftsjusteringer som følge af refusionsomlægningen er opsummeret i
bilag 3.
Der er endvidere foretaget en omfordeling fra delloft for driftsudgifter til delloft
for indkomstoverførsler på 7 mio. kr. som følge af indbudgettering af Statens
Uddannelsesstøtte til sergentelever som følge
af Aftale på forsvarsområdet 2013-2017
af november 2012. Opjusteringen af delloft for indkomstoverførsler svarer til det
indbudgetterede på § 19.81.01.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0008.png
Side 8 af 15
Bilag 1. Korrektioner som følge af LCP
Tabel 1 sammenfatter ændringerne af udgiftslofterne som følge af DUT (lov- og
cirkulæreprogram for 2014/2015). Som det fremgår af tabel 1 går korrektionerne
som følge af DUT i nul.
I opjusteringen af det kommunale udgiftsloft er der taget højde for, at 1.120 mio.
kr. vedrører merudgifter uden for udgiftslofterne. Dette beløb er beregnet som
den del af justeringen af kommunernes bloktilskud som følge af DUT, der
vedrører lovbundne overførselsudgifter.
Tabel 4
Samlede ændringer af udgiftslofter som følge af ændret opgavefordeling mellem sektorer mv
Mio. kr., 2016-pl
Stat
Delloft for driftsudgifter
Delloft for indkomstoverførsler
Uden for loft
Kommuner
Delloft for serviceudgifter
Uden for loft
Regioner
Regionalt delloft for sundhedsområdet
Regionalt delloft for regional udvikling
Uden for loft
-
-
-
-
-
-
-
-
-
175
1.120
175
1.120
175
1.120
51
-1045
-302
51
-1045
-302
51
-1045
-302
2016
2017
2018
Det bemærkes, at korrektioner som vedrører det regionale delloft for
sundhedsområdet og det regionale delloft for udvikling vil blive foretaget i
forbindelse med det genfremsatte finanslovsforslag som følge af en regionsaftale
for 2016.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0009.png
Side 9 af 15
Bilag 2: Pris- og lønopregningen af udgiftslofterne
Pris- og lønopregningen af udgiftslofterne i forbindelse med Finanslovsforslaget
for 2016 tager afsæt i opregningen af de udgifter, der er omfattet af
udgiftslofterne.
På det
statslige område
er delloftet for driftsudgifter og delloftet for
indkomstoverførsler således opregnet med afsæt i de loftbelagte udgifter på
Finansloven for 2015 korrigeret for rammeændringerne i forbindelse med
loftfastsættelsen,
jf. oversigt over afgrænsning af det statslige delloft for driftsudgifter og
indkomstoverførsler
(tilgængeligt på www.fm.dk).
Forudsætningerne om pris- og lønudviklingen på det statslige område i
forbindelse med Finanslovsforslaget for 2016 kan findes i afsnittet
”Om
Finanslovforslagets opbygning” (Forslag til finanslov for finansåret 2015)
eller
Moderniseringsstyrelsen hjemmeside (http://www.modst.dk/OEAV/2-Bevillingslove/25-
Indeks).
Tabel 1
Loftkorrektioner som følge af pris- og lønopregning til 2015-priser af de statslige udgiftslofter
Mio. kr.
Statsligt delloft for driftsudgifter
Delloft (FL15) (2015-priser)
Pris- og lønopregning til 2016-priser
191,6 mia. kr.
958
195,8 mia. kr.
979
199,3 mia. kr.
997
2016
2017
2018
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
Delloft (FL15) (2015-priser)
Pris- og lønopregning til 2016-priser
258,2 mia. kr.
2.659
259,0 mia. kr.
2.668
256,3 mia.
2.640
Det bemærkes, at lønskønnet angiver budgetvirkningen
1
af de
overenskomstmæssigt aftalte lønstigninger mv. inklusive udmøntninger fra
reguleringsordningen og privatlønsværnet
2
samt overhæng
3
fra lønstigninger året
før.
Budgetvirkningen angiver årsvirkningen på de offentlige budgetter af en given lønstigning og følger dermed
af udmøntningstidspunktet for en lønstigning.
2
Det bemærkes, at reguleringsordningen – der udligner 80 pct. af forskellen mellem den statslige og den
private lønudvikling - videreføres i OK15-perioden, men suspenderes i 2015, således at der ikke sker en
udmøntning i 2016. Privatlønsværnet sikrer, at hvis de statslige lønstigninger i den kommende
overenskomstperiode er højere end den private lønudvikling, vil den statslige lønstigning blive reguleret med
100 pct.
3
En generel lønstigning på 1 pct., som udmøntes pr. 1. april har en budgetvirkning på 0,75 pct. i det
pågældende år og en budgetvirkning på 0,25 pct. i
overhæng
det efterfølgende år.
1
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0010.png
Side 10 af 15
Det statslige lønskøn i 2015 og 2016 er baseret på de 3-årige overenskomstaftaler
på det offentlige område, som dækker perioden fra 1. april 2015 til 31. marts 2018
(OK15). Det statslige lønskøn for 2015 er endeligt.
Opregningen af de statslige udgifter omfatter et nyt skøn for pris- og
lønudviklingen i 2016 samt et revideret skøn for udviklingen i 2015. Den samlede
pris- og lønopregning giver anledning til loftkorrektioner som angivet i tabel 1
ovenfor.
De
kommunale og regionale
udgiftslofter opregnes på tilsvarende vis med det
kommunale prisindeks for serviceudgifter samt de regionale prisindeks for
henholdsvis sundhedsudgifter (ekskl. medicin) og regional udvikling.
Ligesom for de statslige udgiftslofter omfatter pris- og lønopregningen af de
kommunale og regionale udgiftslofter også både et skøn for pris- og
lønudviklingen i 2016 og et revideret skøn for 2015.
Forudsætningerne for de kommunale og regionale pris- og lønskøn, der anvendes
til PL-regulering af de kommunale og regionale udgiftslofter, fremgår nedenfor,
jf.
boks 1.
Boks 1
Opgørelsen af den kommunale og regionale pris- og lønudvikling
I forbindelse med de årlige økonomiforhandlinger udarbejdes der fremadrettede skøn for PL-reguleringen af de
kommunale og regionale udgifter mv.
Den kommunale og regionale pris- og lønudvikling opgøres som en sammenvejning af underliggende skøn for priser
og løn, der vægtes sammen på baggrund af de artsfordelte udgifter i de seneste kommunale og regionale
regnskaber. Artsopdelingen er udformet med henblik på at belyse de realøkonomiske og ressourcemæssige
aspekter af aktiviteten. Artsopdelingen afspejler således sammensætningen af de kommunale og regionale udgifter i
relation til påvirkningen fra henholdsvis pris- og lønudviklingen.
Forudsætninger for prisskøn
Opgørelsen af prisudviklingen i den kommunale og regionale sektor er baseret på udviklingen i en række
underliggende prisindeks. Skønnene for de underliggende prisindeks i 2015 og 2016 tager afsæt i
Økonomisk
Redegørelse, maj 2015.
Forudsætninger for lønskøn
Som for staten angiver lønskønnet budgetvirkningen af de overenskomstmæssigt aftalte lønstigninger,
puljemidler mv. inklusive udmøntninger fra reguleringsordningen og privatlønsværn samt overhæng fra
lønstigninger året før.
Det kommunale og regionale lønstigningsskøn for 2015 og 2016 er baseret på de 3-årige overenskomstaftaler
på de respektive områder, som dækker perioden fra 1. april 2015 til 31. marts 2018 (OK15).
Skøn for pris- og lønudviklingen i 2016
Den kommunale pris- og lønudvikling vedrørende serviceudgifterne fra 2015-
2016 skønnes til 1,6 pct.,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0011.png
Side 11 af 15
Tabel 2
Skøn for den kommunale pris- og lønudvikling vedrørende serviceudgifter (ekskl. overførsler) fra
2015 til 2016 (dekomponeret)
Indeks
Priser
Løn
Samlet PL-indeks
1,7
1,6
Vægt
0,3
0,7
Sammenvejet
0,5
1,1
1,6
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én
decimal. Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
Pris- og lønudviklingen på sundhedsområdet fra 2015-2016 skønnes til 1,3 pct.
ekskl. medicintilskud,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Skøn for pris- og lønudvikling på sundhedsområdet (ekskl. medicintilskud) fra 2015 til 2016
(dekomponeret)
Indeks
Priser (inkl. sygesikring)
Løn
Samlet PL-indeks
1,0
1,5
Vægt
0,5
0,5
Sammenvejet
0,5
0,8
1,3
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én
decimal. Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
For regional udvikling er pris- og lønudviklingen fra 2015-2016 skønnet til 2,2
pct.,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Skøn for pris- og lønudvikling vedrørende regional udvikling fra 2015 til 2016 (dekomponeret)
Indeks
Priser
Løn
Samlet PL-indeks
2,5
1,5
Vægt
0,8
0,2
Sammenvejet
1,9
0,3
2,2
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én
decimal. Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
Reviderede skøn for pris- og lønudviklingen i 2015
Den kommunale pris- og lønudvikling vedrørende serviceudgifterne fra 2014-
2015 blev oprindeligt skønnet til 2,0 pct.,
jf. aftale om den kommunale økonomi for
2015.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0012.png
Side 12 af 15
Det reviderede skøn for pris- og lønudviklingen vedrørende serviceudgifter fra
2014-2015 er 1,3 pct. og er dermed 0,7 procentpoint lavere end det oprindelige
skøn,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Revideret skøn for den kommunale pris- og lønudvikling vedrørende serviceudgifter (ekskl.
overførsler) fra 2014 til 2015 (dekomponeret)
Oprindeligt skøn
Indeks
Priser
Løn
Samlet PL-indeks
1,9
2,1
Vægt
0,3
0,7
Sammen-
vejet
0,6
1,4
2,0
Indeks
1,1
1,4
Revideret skøn
Vægt
0,3
0,7
Sammen-
vejet
0,3
1,0
1,3
Ændring
-0,7
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én
decimal. Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
Pris- og lønudvikling på sundhedsområdet fra 2014-2015 blev oprindeligt skønnet
til 1,7 pct. ekskl. medicintilskud,
jf. aftale om den regionale økonomi for 2015.
Det reviderede skøn for pris- og lønudviklingen på sundhedsområdet fra 2014-
2015 er 1,2 pct. ekskl. medicintilskud og er dermed 0,5 procentpoint lavere end
det oprindelige skøn,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Revideret skøn for pris- og lønudvikling på sundhedsområdet (ekskl. medicintilskud) fra 2014 til
2015 (dekomponeret)
Oprindeligt skøn
Indeks
Priser (inkl.
sygesikring)
Løn
Samlet PL-indeks
1,3
2,1
Vægt
0,5
0,5
Sammen-
vejet
0,6
1,1
1,7
Indeks
1,0
1,3
Revideret skøn
Vægt
0,5
0,5
Sammen-
vejet
0,5
0,7
1,2
Ændring
-0,5
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én
decimal. Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
For regional udvikling blev pris- og lønudvikling fra 2014-2015 oprindeligt
skønnet til 2,0 pct.,
jf. aftale om den regionale økonomi for 2015.
Det reviderede skøn for pris- og lønudviklingen vedrørende regional udvikling fra
2014-2015 er 1,0 pct. og er dermed 1,0 procentpoint lavere end det oprindelige
skøn,
jf. tabel 7.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0013.png
Side 13 af 15
Tabel 7
Revideret skøn vedrørende regional udvikling fra 2014 til 2015 (dekomponeret)
Oprindeligt skøn
Indeks
Priser
Løn
Samlet PL-indeks
2,0
2,1
Vægt
0,8
0,2
Sammen-
vejet
1,5
0,5
2,0
Indeks
0,9
1,3
Revideret skøn
Vægt
0,8
0,2
Sammen-
vejet
0,7
0,3
1,0
Ændring
-1,0
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én
decimal. Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
PL-reguleringen af de kommunale og regionale udgiftslofter
Eftersom skønnet for pris- og lønudviklingen for sundhed på det regionale
område fastsættes ekskl. medicintilskud, er det regionale delloft for
sundhedsudgifter korrigeret med udgifter til medicintilskud på ca. 5,1 mia. kr. før
pris- og lønopregningen.
For at få en samlet opregningsfaktor for det regionale delloft for sundhedsudgifter
er pris- og lønskønnet for sundhed ekskl. medicintilskud vægtet i tabel 8. Vægten
er beregnet som andelen af udgifter til sundhed ekskl. medicintilskud af de
samlede udgifter til sundhed.
Tabel 8
Vægtning af skønnet for den regionale pris- og lønudvikling for sundhed ekskl. medicin
Skøn for
sundhed ekskl.
medicintilskud
Pris- og lønudviklingen i 2016
Ændrede pris- og lønforudsætninger vedr. 2015
1,3
-0,5
Vægt af sundhed
ekskl.
medicintilskud
0,95
0,95
Sammenvejet
1,2
-0,5
Den samlede opregning af de kommunale og regionale udgiftslofter, der tager
højde for reviderede skøn for pris- og lønudviklingen i 2014, fremgår af tabel 9.
Tabel 9
Pris- og lønregulering af kommunale og regionale udgiftslofter
Ændrede pris- og
lønforudsætninger vedr.
2015 (pct.)
Kommunalt loft for serviceudgifter
Regionalt delloft for sundhedsudgifter
Regionalt delloft for regional udvikling
-0,7
-0,5
-1,0
Skøn 2015-2016
(pct.)
1,6
1,2
2,2
Samlet
opregningsfaktor
(pct.)
0,9
0,8
1,2
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0014.png
Side 14 af 15
Disse forudsætninger giver anledning til korrektioner af de kommunale og
regionale udgiftslofter som angivet i tabel 10.
Tabel 10
Loftkorrektioner som følge af pris- og lønopregning af de kommunale og regionale udgiftslofter
Mio. kr.
Kommunalt udgiftsloft
Loft (FL15) (2015-priser) (mia. kr.)
Pris- og lønopregning til 2016-priser
234,7
2.119
234,7
2.119
234,7
2.119
2016
2017
2018
Regionalt delloft for sundhedsudgifter
Delloft (FL15) (2015-priser) (mia. kr.)
Pris- og lønopregning til 2016-priser
104,7
798
104,7
798
104,7
798
Regionalt delloft for udviklingsopgaver
Delloft (FL15) (2015-priser) (mia. kr.)
Pris- og lønopregning til 2016-priser
3,0
36
3,0
36
3,0
36
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 17: Korrektion af de gældende udgiftslofter ifm. finanslovforslaget for 2016, fra finansministeren
1541508_0015.png
Side 15 af 15
Bilag 3: Loftsjusteringer som følge af refusionsomlægningen
De samlede loftsjusteringer som følge af refusionsomlægningen fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Justering af udgiftslofter som følge af refusionsomlægningen
2016
Omfordeling mellem stat og kommuner
Delloft for indkomstoverførsler i alt
-Heraf sfa. Lov- og Cirkulæreprogram
-Heraf sfa. øvrige omfordelinger
Indbudgettering af adfærdsvirkninger
Delloft for driftsudgifter i alt
- Heraf sfa. mindreudgifter på det
ledighedsrelaterede område
- Heraf sfa. omfordeling mellem de statslige
udgiftslofter
-
-
-
-
-
-
600
424
176
-2.810
-1.046
-1.765
-3.267
-1.046
-2.222
-3.482
-1.046
-2.437
2017
2018