Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1540985_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
21. august 2015
2015-4444
Byggeri og bygninger
Folketingets Finansudvalg har i forbindelse med ressortomlægningerne på re-
geringssiden fået tilført området: ”Byggeri og bygninger, herunder byggeloven
og bygningsreglement, administration af statens kontorejendomme og univer-
sitetsbygninger, herunder Bygningsstyrelsen.” Det hørte tidligere under Klima-
, Energi- og Bygningsudvalget.
Notatet beskriver indholdet af området nærmere.
1. Byggelovsområdet
Byggesektoren
Byggeriet udgør som branche en væsentlig del af samfundsøkonomien.
Ifølge nationalregnskabet stammede ca. 6 pct. af den samlede omsætning i
Danmark i 2014 fra bygge- og anlægsbranchen. Byggeriet beskæftiger også
ca. 6 pct. af den samlede arbejdsstyrke og står for 7 pct. af de s amlede
præsterede timer i nationalregnskabet (2014). Bygge- og anlægsbranchen
omfattede i 2013 29.000 virksomheder, hvilket svarer til ca. 10 pct. af alle
virksomheder i Danmark. Erhvervsstrukturen er karakteriseret ved mange
små virksomheder (ca. 90 pct. har under 10 ansatte) og er sammensat af
tre forskellige hovedaktiviteter: nybyggeri, reparation og vedligeholdelse
og anlægsvirksomhed.
Byggelovgivningen
Byggelovgivningen sætter rammerne for, hvordan byggeri i Danmark skal
udformes. Hovedformålet er at sikre, at byggeri opføres, så det er sikkert i
brand-, sikkerheds- og sundhedsmæssig henseende. Herudover skal byg-
gelovgivningen sikre, at byggeri får en tilfredsstillende kvalitet, og at man i
byggeriet fremmer forhold som handicaptilgængelighed og arkitektonisk
kvalitet samt mindsker unødvendigt ressourceforbrug. Reguleringen skal
også bidrage til at skabe de rette betingelser for et produktivt og konkur-
rencedygtigt byggeerhverv, fx gennem en effektiv og velfungerende bygge-
sagsbehandling.
Byggeloven gælder for alt nybyggeri og større ombygninger m.v. Lov om
Offentlig Byggevirksomhed sætter rammerne for offentlige bygherrers
byggeaktiviteter. Med hjemmel i de to love er der udstedt en række be-
kendtgørelser, som nærmere regulerer kravene til byggeri. Bygningsregle-
mentet er den mest omfangsrige bekendtgørelse og regulerer alt fra kom-
munens administration af byggesagsbehandlingen, bebyggelsesreguleren-
de bestemmelser om afstandskrav fra bygning mod skel, bygningers ind-
retning og tilgængelighed til krav om konstruktionens holdbarhed, og krav
til bygningers brandsikkerhed, indeklima, energiforbrug og installationer.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Notat vedr. fagområdet byggeri og bygninger, fra transport- og bygningsministeren
1540985_0002.png
Byggepolitiske tiltag
I Vækstpakken fra 2014 indgår der en række byggepolitiske tiltag. Det dre-
jer sig bl.a. om forkortelse af sagsbehandlingstiden i byggesager, harmoni-
sering af brandkrav og professionalisering af den tekniske byggesagsbe-
handling. I forlængelse af tiltagene i Vækstpakken er udarbejdet en samlet
byggepolitisk strategi, som blev offentliggjort i november 2014.
2. Bygningsstyrelsen
Bygningsstyrelsen er statens ejendomsvirksomhed og bygherre. Styrelsens ho-
vedopgave er at sikre funktionelle og omkostningseffektive lokaler til sine kun-
der: politiet, domstolene, universiteterne og centraladministrationen. Samtidig
har styrelsen ansvar for Lov om Offentlig Byggevirksomhed og for at varetage
statens ejerskab og administration af Christianiaområdet.
Rammerne for Bygningsstyrelsen er fastsat i Statens EjendomsAdministations
Ordning, i daglig tale "SEA-ordningen". Ordningen har to hovedformål:
At effektivisere og markedsorientere statens bygningsanvendelse.
I SEA-ordningen lejer institutionerne bygninger af staten og betaler husleje.
Institutionerne får en årlig bevilling til at dække huslejen, svarende
til deres huslejeudgifter på det tidspunkt, hvor de trådte ind i ordningen.
Hvis institutionen nedbringer sine lokaleomkostninger, kan den
beholde "overskuddet" og bruge det på sine kerneopgaver. Det giver institutio-
nerne et markant økonomisk incitament til at udnytte sine lokaler
bedst muligt
At sikre en professionel varetagelse af statens ejer- og bygherrerolle.
Ved at samle bygningsejerskabet centralt sikrer man en professionel og
effektiv håndtering af ejendomsadministration og byggeprojekter, så statens
institutioner kan fokusere på deres kerneopgaver. Samtidig sikrer
man et løbende, systematisk vedligehold af statens ejendomme
Bygningsstyrelsen er en af landets største ejendomsvirksomheder og bygherrer
med ca. 3 mio. kvadratmeter statsejendomme og ca. 1 mio. kvadratmeter priva-
te lejemål samt igangværende byggeprojekter for ca. 14 mia. kr. Styrelsens vo-
lumen giver mulighed for at udnytte stordriftsfordele og skabe sammenhæng i
statens byggeri og ejendomsdispositioner. Samtidig giver styrelsens myndig-
hedsrolle på det offentlige byggeris område mulighed for at præge udviklingen i
dansk byggeri på de områder, som regeringen ønsker.
Styrelsen tilvejebringer lokaler ved at udleje sine egne ejendomme, ved at
leje private ejendomme og ved at bygge nyt, herunder sammen med private
leverandører i Offentlige Private Partnerskaber (OPP). Bygningsstyrelsen fun-
gerer som en virksomhed på markedslignende vilkår, og styrelsens aktiviteter
finansieres for hovedpartens vedkommende gennem huslejeopkrævning.
Bygningsstyrelsen har udliciteret langt hovedparten af de udførende funktioner
og er at betragte som en indkøbsorganisation, der forestår kunderådgivning,
projektledelse, indkøb og controlling af de ydelser vedr. projektering og udfø-
relse, der leveres fra private leverandører.
Side 2/2