Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1
19. august 2015
Til medlemmer af Folketingets Finansudvalg
Retsregler og retspraksis om offentlighed og tavshedspligt
med relevans for salget af DONG-aktier
Ifølge oplysninger i pressen har finansminister Claus Hjort Frederiksen meddelt, at medlemmer
Folketingets Finansudvalg kan få indsigt i den endelige aftale, der blev indgået med Goldmann
Sachs om køb af DONG-aktier, og samtlige bud, der blev givet på aktiekøb.
Samtidigt fastholder Finansministeriet, at offentligheden ikke må få noget at vide. Ministeriets
argument for hemmeligholdelse er hensynet til fremtidige investorers sikkerhed for, at deres bud
behandles fortroligt. Ministeriet mener, at offentlighed vil betyde, at investorer vil afstå fra at give
tilbud, og at staten derfor vil tabe ved fremtidige salg. Lignende argumentation bruges ofte af
myndigheder i Danmark til at hemmeligholde tilbud, der bliver givet ved udbud af offentlige
opgaver.
I 1990 udsendte Finansministeren en bekendtgørelse, hvorefter "sager og dokumenter vedrørende
privatisering og salg af statslige aktiver i forbindelse hermed" blev generelt undtaget fra
offentlighedsloven (bekendtgørelse 1990.644). Folketingets Ombudsmand fastslog i 1991, at
Finansministeriet ikke kunne fastsætte generelle undtagelser fra offentlighedsloven, og
bekendtgørelsen blev ændret (bekendtgørelse1991.644).
I 1993 udsendte finansministeren en bekendtgørelse, der generelt undtog statslige indkøbsaftaler fra
offentlighedsloven (bekendtgørelse 1993.4). Bekendtgørelsen omfattede alle former for aftaler
mellem offentlige myndigheder og private virksomheder om køb af varer og tjenesteydelser.
Indenrigsministeren fulgte trop i 1999 med en tilsvarende undtagelse for kommunale indkøbsaftaler
(bekendtgørelse 1999.32). Disse bekendtgørelser var også klart ulovlige og blev ophævet i 2002
efter opfordring fra ombudsmanden (bekendtgørelserne
2002.331 og 2002.336 om ophævelse af
bekendtgørelser om undtagelse af indkøbsaftaler fra aktindsigt efter lov om offentlighed i
forvaltningen).
Offentlighedsloven giver ikke grundlag for generelle undtagelser for offentlige myndigheders sager
om køb og salg. Offentlighedslovens § 30, nr. 2 giver grundlag for konkrete undtagelser for
oplysninger om "tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller
forretningsforhold el. lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller
virksomhed, oplysningerne angår". Offentlighedsloven § 33, nr. 3 giver mulighed for at begrænse
retten til aktindsigt, "i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn" til "det
offentliges økonomiske interesser". Hvis hensyn, der kan begrunde undtagelser, gælder for en del af
et dokument, skal der gives aktindsigt i det øvrige indhold (§ 34). De nævnte regler svarer til
tilsvarende regler i tidligere offentlighedslove, og ældre retspraksis er derfor relevant.
Oplysninger kan kun hemmeligholdes, når der konkret vurderet er nærliggende risiko for, at
offentlighed vil føre til væsentlige økonomiske tab for offentlige interesser eller for virksomheder.