Færøudvalget 2014-15 (2. samling)
FÆU Alm.del Bilag 4
Offentligt
23. juni 2015
Beretning om undersøgelse i henhold til
St�½risskipanarlógin § 38, stk. 2, af administrationen af
sagen om Eysturoyartunnilin
Beretningen om undersøgelsen af sagen om Eysturoyartunnilin er i dag blevet afleveret til Lagtingets for-
mand.
I beretningen konkluderes det at både Kári P. Højgaard og Lagmanden overtrådte landsstyremandsansvars-
loven.
Men ud af de syv forhold som skulle undersøges, er der ikke sket noget ulovligt i de fem. I undersøgelsen
konkluderes det at Kári P. Højgaard og Lagmanden hver især har begået én overtrædelse af landsstyre-
mandsansvarsloven.
Om disse to overtrædelser anbefaler undersøgelsen at de kritiseres og påtales i en udtalelse fra Lagtinget –
og altså ikke at der rejses straffesager efter landsstyremandsansvarsloven.
Overtrædelser i to forhold
Kári P. Højgaard overtrådte loven da han i sit svar på en forespørgsel fra to lagtingsmedlemmer ikke oplyste
at der forelå nye beregninger fra Landsverk. I begyndelsen af 2012 havde Landsverk beregnet at merudgif-
ten for det færøske samfund var 800.000 kr. hvis tunnelen skulle bygges, finansieres og drives af private og
ikke af landet. Det var dette tal politikerne kendte og måtte regne med. Men i juni 2013 fandt Landsverk ud
af at merudgiften snarere ville blive 1,9 – 3,0 milliarder kr., altså en stigning på 1,1 – 2,2 milliarder kr. Dette
skulle de to spørgere og Lagtinget have haft besked om.
Kári P. Højgaard mente selv at de nye beregninger fra Landsverk var vildledende, og at han derfor ikke
skulle videregive dem. Men i undersøgelsen fastslås det at det var ”groft uagtsomt” af Kári P. Højgaard at
han ikke var klar over at hans grundlag for at anse de nye tal for vildledende ikke var holdbart.
Lagmandens overtrædelse bestod i at han gentagne gange oplyste til Lagtinget at han ikke havde indgået
eller havde nogen del i den såkaldte ”break fee”-aftale med Copenhagen Infrastructure Partners (CIP). Afta-
len bestod i at Landsstyret skulle betale 1 million kr. til CIP hvis der ikke senest d. 31. august 2013 var un-
derskrevet en kontrakt om tunnelen.
Aftalen om break fee eller kompensation blev underskrevet af Kári P. Højgaard sent om aftenen d. 27. juni
2013. Men ud fra de oplysninger der er fremkommet, især ved de mundtlige forklaringer til undersøgelsen,
konkluderes det at det i realiteten var Lagmanden som havde indgået aftalen – eller at han i hvert fald havde
deltaget aktivt og afgørende i dens tilblivelse.
Lagmandens oplysninger til Lagtinget om at han ikke havde haft noget at gøre med break fee-aftalen, var
derfor urigtige. Men det anføres i undersøgelsen at de urigtige oplysninger ikke blev givet for at dække over
noget ulovligt. Retligt set var der intet til hinder for at Lagmanden kunne indgå aftalen.