Færøudvalget 2014-15 (2. samling)
FÆU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1540166_0001.png
Rigsombudsmanden
på Færøerne
Oversættelse
Lagmandens Olajtale 2015
Hr. formand!
Det færøske samfund har medvind i øjeblikket, og vi er på rette kurs. Folketallet stiger på ny.
Arbejdsløsheden er lav og fortsat faldende. Vi har ikke tidligere eksporteret så meget som nu,
skatteindtægterne er høje, og de samlede lønudbetalinger øges. Bruttonationalproduktet stiger også.
Jeg er glad for, at vækst og fremdrift er i vores land.
Kommende år bliver der atter overskud på finansloven. Således har koalitionen nået hovedmålet,
den satte sig i koalitionsgrundlaget. Dette er en stor præstation, fordi for få år siden var
landskassens underskud knap 700 mio. kr. Det har været et hårdt slid, men når vi løfter i fælleskab,
er intet umuligt.
Alligevel er der spændinger i det politiske system, nu hvor lagtingsvalget nærmer sig.
Den politiske situation ændrer dog ikke ved erkendelsen af, at det færøske samfund er på rette kurs.
Tiden går hurtigt, og det er let at glemme. For bare få år siden var der krise. Store virksomheder gik
konkurs, og der var stor arbejdsløshed. Sortsyn rådede i erhvervslivet og i husholdningerne.
Men nu er udviklingen vendt.
Udviklingen er vendt, fordi vi har arbejdet hårdt og målrettet i hele regeringsperioden. Landsstyret
foretog korrekte prioriteringer og har reduceret underskuddet og har bremset de offentlige udgifter.
Samtidig blev økonomien stimuleret for at opretholde velfærden. Vi har fået økonomien på ret køl.
Landsstyret var ikke alene om at flytte landet fra krise til vækst. Det var alle hænderne, hjernerne og
hjerterne på Færøerne, som sammen har ført os ud af krisen og skabt vækst og velfærd.
Det gik dårligt, men nu går det godt. Vi var i krise, men nu er der vækst og fremgang.
Vi bør holde kursen og sige nej til at eksperimentere med vores økonomi og velfærd.
***
1
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
Hr. formand!
Dette er sidste olaitale i denne valgperiode. Derfor vil jeg i min tale se tilbage på landsstyrets
resultater de senere år. Og de fremtidige udfordringer for landet bliver også nævnt.
Koalitionen satte sig for at styre økonomien med fornuft og fast hånd, så vi kunne løse omfattende
udfordringer, uden at velfærden blev sat i fare. Det er lykkedes. Det er med stor tilfredshed og
taknemmelighed, at vi kan konstatere, at målene er nået.
Den meget omstridte skattelettelse var nødvendig og har afgjort sin andel i den økonomiske vækst.
Uden skattelettelsen ville de økonomiske nøgletal næppe have været så gode, som de er.
Planen om befolkningsvækst er udarbejdet, og flere tiltag er gennemført.
Den gode samfundsudvikling ses igen i folketallet. Reduktionen i folketallet er vendt til
befolkningsvækst. Vi er nu tæt på 49.000 personer.
Tilliden til fremtiden er stor. Det viser den store interesse for at foretage investeringer. Optimismen
hos land, kommuner og erhvervsliv er tydelig - flere store projekter er i gang landet over.
For byggerierhvervet har de mange projekter stor betydning. For samfundet har den øgede
byggevirksomhed også stor økonomisk betydning. At der er sat så meget i gang, er det bedste tegn
på gåpåmodet er stort, og håbet for fremtiden er lys.
Men der er fortsat udfordringer for økonomien, og det er helt naturligt. Den største udfordring er at
sikre en holdbar økonomi.
Økonomien er ikke holdbar over et langt åremål. Det er nødvendigt at iværksætte blivende tiltag på
det offentliges indtægts- og udgiftssider for at sikre, at indtægter og udgifter stemmer over end som
tiden går. Det er nødvendigt med flere reformer for at løse denne udfordring. Landsstyret har taget
første skridt med den ny pensionsreform.
Vi kom ikke i mål på alle områder. Det var en stor udfordring at finde enighed om nyordning for
fiskerierhvervet, men partierne stod desværre for langt fra hinanden. Derfor lykkedes det ikke at
blive enige.
Statens tilskud udgør en stor del af vores indtægtsgrundlag, og derfor er det nødvendigt, at vi ikke
eksperimenterer med reduktion af statens tilskud.
Jeg håber virkelig, at landets valgte mænd og kvinder er i stand til at finde brede forlig for at sikre
Færøernes fremtid.
***
Hr. formand!
Landsstyret har taget væsentlige skridt for at bedre om vore børns kår.
Loven om børneværn blev revideret i 2012. Børneværnsområderne er nu etableret i større enheder.
2
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
Oplysningspligten i børneværnsager for både myndigheder og almindelige borgere er skærpet, og
de faglige krav til medarbejdere i børneværnsforvaltningerne er også skærpet. Større enheder
styrker de faglige evner, udover at den enkeltes sikkerhed bliver væsentligt bedre.
Børnehuset åbnede i 2013. Det fungerer som ramme om tværfagligt samarbejde mellem
børneværnstjenester, politi og sundhedsmyndigheder i sager om seksuelle overgreb og vold.
Formålet med denne tjeneste er, at børnene skal modtage et godt helhedstilbud om hjælp og
behandling på et og samme sted. Det har vist sig, at der er stort behov for Børnehuset, som har
behandlet mange sager, siden det blev etableret.
Vi har også fået en børneombudsmand. Dette er et væsentligt skridt i at sikre børnerettigheder, som
fastsat i FN-konventionen om barnets rettigheder. Ombudsmanden behandler klager om forhold for
børn, tager selv initiativ til at tage sager op og tager på kontrolbesøg på institutioner, hvor der er
børn.
Børn med særlige behov skal have de tilbud, de har behov for, rettidigt. Det er nødvendigt, at
forskellige myndigheder, der har ansvaret for tilbuddene, samarbejder godt således, at børnene
modtager et helhedstilbud. Arbejdet er derfor igangsat med at koordinere tjenesterne, som
forskellige myndigheder yder til børn med særlige behov.
Der er taget skridt til at skabe rammerne for, at børn kan få nødvendige tilbud et i hjemligt miljø, og
der er gennemført lovændringer, der giver hjemmel til at etablere flere tilbud.
Hr. formand!
Familien er samfundets kerneenhed. Alle vinder når familierne trives. Styrken i familien er styrken i
samfundet.
Ægteskabet er en stærk ramme om udvikling og trivsel for vore børn.
Vi vil give børnene de bedste kår og omsorg. Vi bør give dem den bedste start på livet.
Når vi er gode ved familierne og skaber gode forudsætninger for trivsel, styrker vi landet.
Ofte lægger vi så stor vægt på individet, at vi glemmer det mest grundlæggende samfund, som
familien udgør.
Færøernes statistik stadfæster, at på Færøerne lever flere familier i fattigdomsrisiko. Det er en
udfordring for landsstyret og for os alle sammen.
Landsstyret lægger nu sidste hånd på et lovforslag om familietilskud. Forslaget sikrer enlige
forsørgere og børnefamilier med lav indkomst et betydeligt tilskud. Lad mig alligevel slå fast, at
passive pengeoverførsler alene ikke kan løse udfordringerne. Det er nødvendigt, at hver enkelt
familie prioriterer fornuftigt med de muligheder, der er til stede.
3
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
Jeg tror ikke, at det er det rette at lægge alt ansvaret over på det offentlige. Vi må selvfølgelig også
tage ansvar som borgere. Vi vil fortsat tage os godt af hinanden og hjælpe familier i svære
situationer.
***
Hr. formand!
Vi gennemførte en af de største reformer i nyere tid, da ældreområdet blev lagt under kommunernes
administration. Den største ændring er, at penge og ansvar følges ad. Nu er det kommunerne, der
administrerer ældreområdet, og afgørelser bliver derfor truffet tættere på borgerne.
For første gang har vi fået en ældrelov, som sikrer selvbestemmelsesretten hos vore ældre. Formålet
med loven er at yde borgeren, som har brug for hjælp, en koordineret helhedstjeneste.
Projektplanen om vold i parforhold og tætte relationer blev sat i værk i 2012. Der er tale om 18
konkrete tiltag, som blandt andet drejer sig om oplysning, undervisning og behandlingstilbud. Alle
disse tiltag er sat i værk eller er på vej.
Det har været særlig tiltrængt at tilvejebringe tilstrækkelige botilbud til folk med særlige
udfordringer. Flere byggeplaner er gennemført, eller er under opførelse. Bofællesskabet Eystan
Heyg i Tórshavn til psykisk syge personer åbnede i fjor. Og den ny afdeling for multihandicappede
børn og unge i Runavík åbnede ligeledes i fjor. Snarligt vil to bofællesskaber bliver åbnet på
henholdsvis Nordøerne og på Eysturoy, og derudover er der taget hul på en stor udbygningsplan i
hovedstaden.
***
Hr. formand!
Alle udlændinge i landet skal føle sig hjerteligt velkomne. De er et betydningsfuldt bidrag til
samfundet. Vi skal gøre alt, som står i vores magt, at få dem til at blive en del af samfundet så
hurtigt og godt som muligt.
Skal det lykkes, er det nødvendigt, at vi allesammen tager fat: land, kommuner, fællesskaber og
individer.
Landsstyret har taget skridt til at etablere særlige undervisningstilbud i det færøske sprog, kultur og
samfundsforhold for udlændinge, sum ikke kan nordiske sprog. Kurserne er på 400 timer og har
været arrangeret i Klaksvík og Tórshavn.
Der er taget skridt til arbejdet med at etablere videregående kurser og udvikle undervisningsplaner
for undervisning i færøsk sprog, kultur og samfundsforhold. Og der bliver snart ansat en
integrationskoordinator.
***
Hr. formand!
4
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
Færøernes Universitet holdt 50-års dag for oprettelsen her for nylig, og fødselsdagsbarnet spænder
fortsat buen hårdt.
Aldrig tidligere har så mange studerende været på universitetet, og aldrig tidligere har så mange
uddannelser været udbudt. Hovedmålet er nu at give institutionen gode og tilfredsstillende
lokaleforhold.
Uden ihærdige og dygtige hænder var ofte magert på Færøerne Udbuddet er varieret og er med til at
sikre egenskaber, som kræves til at sikre velfærden og udvikle vores land.
Lov om kvalifikationsvurdering trådte i kraft i 2014. Ifølge denne lov har 25-årige og ældre
mulighed for at få sine kvalifikationer vurderet og anerkendt med henblik på en uddannelse eller for
at bedre om forholdene for personer med ingen eller ringe uddannelse. Målet er at give dem flere
muligheder på arbejdsmarkedet.
Centre for faglighed er etableret på folkeskoler rundt omkring i landet, således at der er faglig
rådgivning på stedet med henblik på læsning og trivsel. Og med dette kommer elever med særlige
behov at modtage betydningsfuld hjælp på stedet.
I foråret påbegyndtes at sikre en tilrettelagt skolegang for børn og unge med autisme. I denne
forbindelse er bevillingen forhøjet til Specialpædagogisk rådgivning, så ventetiden til psykolog
forkortes væsentligt.
Det var en stor dag, da mikrofilmlæserne på Landsbiblioteket på modermålsdagen i år blev afløst af
digital teknologi, og de færøske blade fra 1877 til 1999 blev tilgængelige på nettet. Ved at
digitalisere bladene fik vi alle adgang til disse betydningsfulde historiske kilder om vores samtid.
Det er gratis at benytte ordbøger, fordi landsstyret sammen med Kommuneforeningen har etableret
fri adgang til net-ordbøger. Dette er gældende over hele verden til fremme for det færøske sprog og
dets sproglige udvikling.
Det er nu blevet lettere for vores kunstnere at tage uden for landets grænser at markedsføre sin
kunst, og samtidig sætte Færøerne på verdenskortet. Her bliver tænkt på den ny støtteordning,
kaldet Luftbroen, som er et samarbejde mellem Atlantic Airways, Tórshavn kommune, Nordens
Hus og Landsstyreområdet for kulturanliggender. Det er muligt at søge om denne støtte gennem
hele året.
Hr. formand!
Det var et bevægende øjeblik, da herrernes fodboldlandshold for anden gang vandt over
Grækenland. Denne gang på et udbygget og fuldt besat nationalstadion i Tórshavn.
Bevægelse er væsentlig for krop og sjæl. Bevægelse kan også være kraftfuld og æstetisk, og det
erfarede vi, da Færøerne i sommer var værter for verdensmesterskabet i æstetisk gymnastik.
5
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
1540166_0006.png
Gymnastikforbundet gennemførte en pragtpræstation og viste, at vi magter at afholde store
internationale tiltag, og vores gymnastikpiger gennemførte æstetisk gymnastik i verdensklasse.
Landsstyret er glad for at have været med til at støtte denne næststørste idrætsgren her i landet.
Idrætten er i vækst. Landsholdsarbejdet hos Håndboldforbundet er bredt og målrettet. Så målrettet,
at herrelandsholdet vandt "Emerging Nations Cup" i Kosovo i sommer.
Vore idrætsfolk har endnu engang gjort sig bemærket til Ø-legene. Jeg var tilskuer ved Ø-legene på
Jersey, og så hvor ihærdige vores idrætsfolk er. Særligt rørende og stærke er de øjeblikke, når det er
en af vore vindere træder op på sejsskamlen og tager imod medaljen. Og Merkið
1
viser det færøske
land og den fælles identitet. Vi har stærke følelser, når nationalsangen lyder.
Vi er stolte af jer alle sammen!
***
Hr. formand!
Et velfungerende og hurtigt beredskab til søs og på land er nødvendigt. I sommers indgik
landsstyret en aftale med Atlantic Airways om ny kontrakt om helikoptertjenesten.
Kontrakten giver en væsentlig bedre tjeneste. Rejsende opnår med nye helikoptere en bedre og
hurtigere tjeneste, og vore søfolk kan føle sig sikrere helt ud til 200 sømil. De ny helikoptere er
større, sikrere og hurtigere.
Snarligt vil man gå i gang med at opdatere kommunikationsudstyret til søredning.
Hr. formand!
Udviklingen i sundhedsvæsenet er stor, og stadigt flere personer modtager behandling, som ikke var
mulig for blot få år siden.
Behandlinger i sundhedsvæsenet bliver bedre, og flere søger efter sundhedshjælp. Det er nødvendigt
at forebygge på den måde, at flest mennesker kan leve et sund liv længere og med mindre behov for
behandling. Det er formålet med sundhedsreformen.
I mange år har det været et problem, at personer efter vellykket behandling på sygehuset ikke har
modtaget den nødvendige genoptræning. Følgen er, at nogle har fået tilbagefald, og derfor er
kommet tilbage til sygehuset. Det har givet patienterne unødige problemer, og sundhedsvæsenet
unødige udgifter.
Dette har landsstyret ændret. Den 1. juli i år fik borgerne ret til gratis genoptræning i
sundhedsvæsenet, efter at Lagtinget i foråret vedtog at ændre sygehusloven.
Regionalpsykiatrisk tjeneste bliver etableret i den kommende tid på Suduroy, og på Sandoy og
Vágar kommer der tillige koordinerede psykiatriske tjenester i år.
1
Merkið er Færøernes flag.
6
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
1540166_0007.png
Da landsstyret tog ved mod udgangen af 2011, var der 161 børn og unge på venteliste. Ventelisten
var ud mod to et halvt år. I dag er omkring 20 børn på venteliste. Dette er et resultat af målrettet
indsats.
***
Hr. formand!
Det store projekt om Digitaliseret Færøerne er påbegyndt. Formålet er at yde borgerne og erhvervet
bedre service og gennemføre effektiviseringer i den offentlige sektor. Dertil vil det etablere nye
erhvervsmuligheder og styrke konkurrenceevnen.
Vi er allerede langt fremme på flere områder. Vi er nu klar til at gå i gang med at digitalisere al
kommunikation mellem borgere og offentlige myndigheder, og at skabe et sikkert digitalt netværk
for erhverv og borgeren. Samtidig er det væsentligt at sikre, at alle får adgang til Digitaliseret
Færøerne - unge som gamle.
Udfordringerne i samfundet blev hele tiden større, og vi kan ikke længere forlade os på gamle
løsninger og arbejdsmetoder. Vi må ændre kurs for at udvikle samfundet endnu mere.
Hr. formand!
Den største udfordring for færøske iværksættere er at få adgang til risikovillig kapital. Mange
nyskabende erhvervsforslag kommer frem, som afviger så meget fra det kendte, at færøske
investorer holder igen med at yde finansiering.
Landsstyret har sikret færøske investorer adgang til den danske Vækstfonden. Fonden yder bl.a.
pant for lån, som banker yder virksomheder til udviklings- og vækstplaner.
Landsstyret har forbedret muligheden for nyuddannede færinger til at få job her i landet. Der er
indgået aftale med danske myndigheder om, at nyuddannede færinger kan flytte til Færøerne og
tage arbejdsunderstøttelsen med sig i op til tre måneder. Dette forbedrer deres muligheder for at
søge job herhjemme.
Vind som energikilde har ofte haft modvind på Færøerne. Det har den ikke længere. Vindenergi har
nu virkelig fået medvind. Den grønne revolution sætter Færøerne i fokus på energiområdet. I fjor
var første år, hvor mere end halvdelen af el-energien kom fra eksisterende energikilder. Vi har mere
end fordoblet el-produktionen fra vindenergien de seneste fire år.
Jeg er meget glad for, at SEV
2
og myndighederne i år er blevet enige om en fælles plan, som skal
flytte landet endnu længere frem på vejen mod grøn energi.
Hr. formand!
2
SEV er den fælleskommunale elforsyning.
7
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
Den 20. marts i år så hele verden på os. Under den fulde solformørkelse var der mere end 11.000
turister på Færøerne. Dette er det største samlede antal turister nogensinde. Vi forberedte os godt,
og vi fik en oplevelse for livet. Visit Faroe Islands og turisterhvervet gjorde et kæmpe arbejde.
Det var en fornuftig prioritering af landsstyret at fordoble bevillingen til Visit Faroe Islands.
Turisterhvervet er i fortsat vækst, og der bliver lagt stor energi i at markedsføre Færøerne i
udlandet.
Også opdrætserhvervet blomstrer. En glødende virketrang og en stor tro på fremtiden karakteriserer
vores opdrætserhverv.
Opdrætserhvervet ejer sin store andel i den gode økonomiske udvikling. Opdrætslaks er nu vores
største enkeltstående eksportvare. Og erhvervet udfordrer fremtiden. Flere store og spændende
investeringer bliver foretaget. De skal sikre, at færøsk opdrætserhverv fortsat er blandt de bedste i
verden. Store investeringer bliver foretaget i yngelstationer, rense- og produktionsvirksomheder og
opdrætsbåde.
Alligevel er det meget vigtigt, at vi hele tiden tager hensyn til den biologiske stabilitet. Denne
udfordring tager erhvervet og offentlige myndigheder med største alvor, og parterne samarbejder
for at sikre et fortsat bæredygtigt opdrætserhverv.
***
Hr. formand!
Situationen for bundfiskerierhvervet de senere år har ikke været god på grund at dårlig tilgang af
fisk. Landsstyret har dog sikret væksten indenfor bundfiskerierhvervet i de fjerntliggende områder.
Fangsten i russisk og norsk område, og på Flemish Cap, har været rimelig stor de senere år
sammenlignet med andre år.
I denne regeringsperiode satte landsstyret sig for, at alt erhvervsmæssigt fiskeri skulle være
organiseret og beskrevet ved bekendtgørelser. Der er behov for mange bekendtgørelser. Dette
arbejde er kommet godt på vej, og man vil komme i mål om kort tid.
Der har været stor vækst i det pelagiske erhvervsfiskeri de senere år.
Efter lange forhandlinger, der varede i flere år, lykkedes det os at lægge aftalerne med andre lande
om makrelfiskeriet i nyt leje. Den færøske andel af kvoten blev væsentligt større, samtidig som en
større andel af fiskeriet og produktionen foregik på færøske hav- og landområde.
Vi opnåede gode resultater, fordi nationen stod sammen. Dette er også et betydeligt led i den
økonomiske vækst de senere år.
Pelagisk fiskeri har fået fat i kæmpestore værdier. Pelagiske fabrikker er opført i Tvøroyri og i
Fuglafjørdur, og giver indtægt til mange husstande og til det offentlige.
***
8
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
Igen i år forsøger fællesskaber os i at dræbe grind.
Landsstyrets holdning i denne sag er klar. Vi holder fast ved vores ret til at dræbe grind. Bestanden
er ikke truet, fangsten er bæredygtig og godt organiseret, og dyrevelfærden er i højsæde. Færinger
har dræbt grind i århundreder, og grinden er fortsat et kærkomment tilskud til husholdningerne
landet over.
Landsstyret, politi og kommuner arbejder sammen for at sikre, at drabene kan foregå ordentligt.
Den ny grindelov, der har til formål at sikre, at grindedrab ikke bliver forstyrret af uvedkommende,
har været kritiseret, fordi den fastsætter en hård straf for ikke at give besked om grind.
Jeg mener, at vi bør vurdere denne lov i efteråret og finde ud af, om det er fornuftigt at tage denne
kritik til efterretning.
***
Hr. formand!
Færøerne har bedrevet en aktiv og målrettet udenrigspolitik i denne regeringsperiode. Flere store
sager er blevet løst med succes.
Resultaterne taler for sig selv. Ny frihandelsaftale med Tyrkiet, større pelagiske ressourcer, større
havsokkelområde, opdateret forskningsaftale med EU og repræsentation i Rusland viser, at der er
taget store skridt.
Tidligere i år var jeg til møde med præsidenten for den Internationale Olympiske Komite, IOC. Vi
aftalte at nedsætte en fælles arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheden vedrørende færøsk
medlemskab i IOC, udover at vi skal udvikle samarbejdet mellem parterne. Jeg håber, at
samarbejdet vil udvikle vores idræt endnu mere.
Jeg mener ikke, jeg siger for meget, når jeg konstaterer, at sjældent har vi nået så gode resultater på
den internationale scene, som netop i denne valgperiode. Som land kan vi alligevel ikke sætte os og
blot nyde, hvad vi har opnået. Det sikrer ingen fremdrift, og de fremtidige udfordringer er store.
Handelsforholdene med omverdenen er det mest betydningsfulde udenrigspolitiske område i
øjeblikket. Vi arbejder for at opnå flere frihandelsaftaler. Ligeledes er der stort behov for at forny
vores samarbejde med EU. En opdateret handelsaftale med EU skal give os muligheder at forhøje
værdien af vores førsteklasses råvare - også pelagiske fisk - til det folkerige europæiske marked.
***
Hr. formand!
Undersøgelsen af tunnelsagen er færdig, og som forventet, bliver konklusionerne diskuteret.
Undersøgelseslederen siger i sin konklusion, at jeg har brudt loven om landsstyremandsansvar ved
at give Lagtinget forkerte oplysninger ved at sige, efter min daværende opfattelse, at jeg ikke havde
nogen rolle havde i break-fee aftalen. Det er jeg ked af, og jeg har bedt Lagtinget om undskyldning
9
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
for det. Men jeg er selvfølgelig glad for, at det i undersøgelsen er slået fast, at jeg som lagmand ikke
har tilsidesat min tilsynspligt ifølge styrelsesordningen, og at der var hjemmel for at indgå break-fee
aftalen.
Der var også hjemmel for at indgå tunnelsaftalen med det private selskab, og der blev ikke givet
kritik for at have holdt aftaleforslaget fortroligt. Dertil var det ikke brud på
landsstyremandsansvarsloven, at Lagtinget ikke blev orienteret om visse interne notater, der blev
talt så meget om.
Alt dette er forhold, som flere eksperter, medier og ikke mindst oppositionen kraftigt kritiserede os
for forud for undersøgelsen.
Hånden på hjertet - da jeg i juni 2013 nægtede landsstyremanden i indenrigsanliggender at
underskrive CIP-aftalen og pålagde ham at lægge sagen for Lagtinget, havde jeg ikke forestillet, at
så meget ballade skulle opstå at dette.
***
Hr. formand!
Der er snart lagtingsvalg. Da får vælgeren mulighed for at gøre sin indflydelse gældende. Det nytter
ikke at bilde folket ind, at de kommende år bliver lette. Vi har gode muligheder for at opretholde et
sikkert og stærkt velfærdssamfund. Men for det kræves, at vi ikke begynder at eksperimentere med
den vækstproces, som denne koalition har lagt grundlaget under.
Jeg vil hellere gentage, at der skal holdes fast ved den forsigtige og målrettede økonomiske politik
de senere år og i en vis grad styrke den.
Ingen fest er gratis. Regningen kommer på den ene eller anden måde. Derfor har koalitionen også i
dette valgår undladt at skeje ud i øst og vest. Vi har holdt udgifterne nede for at sikre overskud på
finansloven i 2016.
Det er ansvarsfuld økonomisk politik.
Samfundet har rejst sig efter flere år i en bølgedal. Dette har været en afgørende periode for det
færøske folk, men det har samtidig vist, at vi kan tåle modgang. Vi glæder os alle om medgang,
men det er i modvinden, at vi viser vores sande styrke.
Der er mange tegn på, at den gode udvikling fortsætter. Men vi bør huske på, at ingen vækst holder
ved. Og vores økonomi er følsom. Derfor er det nødvendigt nu i gode tider at gøre klar til ringe
tider.
Heldigvis har vi et pålideligt sikkerhedsnet under vort samfund. Rigsfællesskabet har ofte været en
sikker havn for os. Senest under den alvorlige finanskrise, da vi blev omfattet af bankpakkerne i
rigsfællesskabet. Hvis vi ikke var en del af dette sikkerhedsnet, var vi helt klart ikke kommet så
godt igennem krisen. Jeg er overbevist, at rigsfællesskabet mange år fremover vil være et trygt
sikkerhedsnet, når det går hårdt for sig.
10
FÆU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 4: Indberetning nr. 4/2015 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
Korset i vort flag repræsenterer vores værdifulde kristne arv. Denne arv er en betydningsfuld del af
vores demokrati og identitet.
Vi tager i dag fat på den seneste lagtingsperiode i denne valgperiode. Jeg takker koalitionen og
oppositionen for samarbejdet i disse snart farne fire år og vil afslutte med et vers fra sangen
O,
Færoyar mítt land,
som Olivar á Ryggi digtede:
O, Føroyar mítt land, tú hitt einasta eina,
landið, sum liggur mær hjartanum næst,
landið á morgni og kvøldinum seina
tekur meg at sær og heldur mær fast,
landið hitt d�½ra, vár fedranna arv´,
tað er vár skylda væl landið at røkja,
her byggja vit heim og her fremja vit starv
– lat okkum um virðir tess økja.
Jeg ønsker alle en god ólavsøka.
Gud velsigne Færøerne!
11