Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1539804_0001.png
13. august 2015
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg: Nyt brofinansieringslån til Græken-
land fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM)
1. Resume
Kommissionen har d. 11. august 2015 annonceret, at man vil stille forslag om et nyt kortfristet
mellemfinansieringslån (”brofinansiering”) til Grækenland fra den europæiske mekanisme for
finansiel stabilisering (EFSM) på 6,04 mia. euro (hvoraf netto 4,3 mia. euro kan udbetales til
Grækenland). Det annoncerede lån skal ses som forberedelse af en ”Plan B”, og det aktiveres
kun, hvis det mod forventning ikke lykkes eurolandene at afslutte de igangværende forhandlinger
om et ESM-låneprogram tidsnok til at udbetale første lånetranche inden d. 20. august, hvor
Grækenland skal betale 3,2 mia. euro til ECB. Betales ECB ikke, vil ECB’s nødlikviditet til
de græske banker ikke kunne opretholdes. Hvis det bliver aktuelt at yde det foreslåede EFSM-
lån, ventes lånet hurtigt at blive tilbagebetalt, når ESM-programmet er på plads.
EFSM er finansieret af alle EU-lande, herunder Danmark, via garantier fra EU’s budget.
Det foreslåede lån indebærer ingen statsfinansielle risici for Danmark, idet der ved ydelse af
EFSM-lån til et euroland skal stilles sikkerhed fra eurolandene, som friholder ikke-eurolandene
for tab, hvis låntager misligholder lånet. EFSM blev i juli benyttet til at yde Grækenland et
brofinansieringslån på 7,16 mia. euro, og EFSM-forordningen blev revideret, så det sikres, at
ikke-eurolande kompenseres omgående og fuldt, såfremt et euroland misligholder et EFSM-lån,
jf. notater og skriftlige forelæggelser for Folketingets Europaudvalg af d. 15., 17. og 27. juli.
Regeringen kan støtte et forslag om et nyt EFSM-brofinansieringslån til Grækenland, idet den
reviderede EFSM-forordning sikrer sikkerhedsstillelse, der friholder ikke-eurolandene for tab.
Alle EU-lande ventes at kunne støtte et sådant forslag.
Hvis det foreslåede EFSM-lån bliver aktuelt, ventes forslaget vedtaget i en kort skriftlig proce-
dure i Rådet, der ventes at blive igangsat d. 14. august og at have frist d. 17. august.
2. Baggrund
På eurotopmødet d. 12.-13. juli 2015 nåede eurolandene til enighed om en aftale
vedr. et nyt låneprogram til Grækenland på forventet ca. 82-86 mia. euro, herun-
der konkret om betingelserne for at starte forhandlinger om et nyt låneprogram til
Grækenland fra eurolandenes fælles lånefond, den europæiske stabilitetsmekanis-
me (ESM). I forlængelse af eurotopmødet blev der ydet et kortfristet mellemfi-
nansieringslån (brofinansieringslån) på 7,16 mia. euro til Grækenland fra EU28-
lånefaciliteten, den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM), for
at dække Grækenlands kortsigtede likviditetsbehov, indtil ESM-lånet kunne være
på plads, jf. samlenotat og skriftlig redegørelse om EFSM-lån til Grækenland fore-
lagt Folketingets Europaudvalg d. 15. juli 2015 samt orienterende notat af d. 17.
juli 2015.
EFSM blev etableret i 2010 og er finansieret af alle EU-lande, herunder Danmark,
via garantier fra EU’s budget, jf. nedenfor. Aftalen fra juli om brofinansieringslå-
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 72: Samlenotat vedr. nyt brofinansieringslån til Grækenland fra EFSM
net til Grækenland indebar, at der blev stillet sikkerhed for ikke-eurolandenes an-
del af den underliggende garanti fra EU-budgettet, således at ikke-eurolande ikke
vil lide tab, hvis Grækenland ikke tilbagebetaler lånet. Efterfølgende blev EFSM-
forordningen ændret, så der også ved fremtidige EFSM-lån til et euroland altid
skal stilles sikkerhed fra eurolandene, så ikke-eurolandene kompenseres omgående
og fuldt, såfremt det pågældene euroland misligholder lånet, jf. samlenotat og
skriftlig redegørelse om ændring af EFSM-forordningen til Folketingets Euro-
paudvalg d. 27. juli 2015.
Eurolandene og institutionerne forhandler stadig om detaljerne vedr. det kom-
mende ESM-låneprogram. Målet er at opnå enighed på et møde i eurogruppen
den 14. august mhp. at kunne gennemføre den første udbetaling fra ESM inden d.
20. august, hvor Grækenland skal betale 3,2 mia. euro til ECB. Betales ECB ikke,
vil ECB’s nødlikviditet til de græske banker ikke kunne opretholdes. Eurolandene
og institutionerne har oplyst, at forhandlingerne er nået langt på kort tid, og at det
er deres forventning, at man kan overholde den meget ambitiøse tidsplan, der skal
muliggøre udbetaling inden d. 20. august. Skulle der alligevel opstå komplikatio-
ner, som forsinker processen, kan der dog blive behov for et nyt brofinansierings-
lån i kort tid, indtil ESM-låneprogrammet er på plads og udbetalinger herfra kan
påbegyndes.
Kommissionen har på den baggrund, sent d. 11. august 2015, annonceret, at man
vil stille et forslag, der forbereder et nyt brofinansieringslån fra EFSM til Græken-
land. Lånet skal ses som en forberedelse af en ”Plan B”, og det aktiveres kun, hvis
ESM-lånet mod forventning ikke kommer på plads i tide til at udbetale første lå-
netranche inden d. 20. august. Lånet vil blive ydet inden for rammerne af den nye
EFSM-forordning, som indebærer, at ikke-eurolandene er sikret mod tab gennem
sikkerheder, garantier eller lignende.
Generelt om EFSM
Den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM) blev besluttet etab-
leret på ECOFIN d. 9. maj 2010. EFSM er en finansieringsmekanisme til sikring
af finansiel og økonomisk stabilitet i EU-landene. EFSM kan yde lån til både eu-
ro- og ikke-eurolande. EFSM har en låneramme på 60 mia. euro, hvoraf 6,04 mia.
euro er ubrugt efter lån til Portugal, Irland og Grækenland,
jf. tabel 1.
EFSM’s finansiering tilvejebringes ved, at Kommissionen med sikkerhed i EU-
budgettet optager lån på markedet, som videreformidles til modtagerlandet på
lignende økonomiske vilkår eller evt. tillagt en merrente. EU-landene garanterer
således for lån fra EFSM via EU’s budget, hvilket gør det muligt for Kommissio-
nen at tilvejebringe finansiering til modtagerlandet på attraktive vilkår.
EU-landene, herunder Danmark, vil først skulle stille midler til rådighed for
EFSM i en situation, hvor modtagerlandets lån fra EFSM ikke tilbagebetales, når
disse forfalder, og hvis Kommissionen i denne situation finder det nødvendigt at
trække forholdsmæssigt på EU-landene for den manglende tilbagebetaling. Et
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 72: Samlenotat vedr. nyt brofinansieringslån til Grækenland fra EFSM
1539804_0003.png
EFSM-lån indebærer m.a.o. ikke udgifter for EU-landene, medmindre lånene ikke
tilbagebetales. Ændringen af EFSM-forordningen af d. 4. august 2015 indebærer
desuden, at EFSM-lån kun kan ydes til eurolande, hvis der stilles sikkerhed for
ikke-eurolandene, så ikke-eurolande ikke bærer nogen risiko for tab, hvis låntager
misligholder lånet.
Tabel 1
Lån fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM), mia. euro
Låneramme
- Lån til Irland (i 2010)
- Lån til Portugal (i 2011)
- Brofinansieringslån til Grækenland (20. juli 2015)
Ubrugt lånekapacitet
- Forslag om forberedelse af nyt brofinansieringslån til Grækenland
60
22,5
24,3
7,16
6,04
6,04
Kilde.: Kommissionen.
Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lån til Grækenland vil have hjemmel i Rådets forordning 407/2010 af 11.
maj 2010 om etablering af EFSM, samt forordning 1360/2015 af 4. august 2015,
som begge er hjemlet i artikel 122, stk. 2 i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF).
1
Ifølge EFSM-forordningen træffer Rådet på forslag fra Kommissionen beslutning
med kvalificeret flertal om ydelsen af lånet, de økonomisk-politisk betingelser for
lånet, samt løbetiden og de øvrige betingelser for lånet.
3. Formål og indhold
Forslag om at forberede et nyt kortfristet brofinansieringslån til Grækenland fra EFSM
Kommissionen har d. 11. august 2015 annonceret, at man vil stille et forslag om et
kortfristet mellemfinansieringslån fra den europæiske mekanisme for finansiel
stabilisering (EFSM) til Grækenland.
Forslaget har til formål at sikre brofinansiering, der kan dække Grækenlands likvi-
ditetsbehov i august, herunder betalingen til ECB den 20. august, samt i starten af
september 2015, hvis det mod forventning ikke lykkes at få et ESM-låneprogram
på plads inden d. 20. august.
Der foreslås et lån, der giver en nettoudbetaling på 4,3 mia. euro til Grækenland.
Dette kræver, at EFSM optager et lån på 6,04 mia. euro (dvs. fuldt ud udnytter
TEUF artikel 122, stk. 2 giver Rådet hjemmel til på bestemte betingelser at yde en medlemsstat finansiel støtte fra Unio-
nen i tilfælde af vanskeligheder eller alvorlig risiko for store vanskeligheder i medlemsstaten, som følge af naturkatastrofer
eller usædvanlige begivenheder, som den ikke selv kan siges at være herre over, særligt assistance i tilfælde af forsyningsvan-
skeligheder, især på energiområdet.
1
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 72: Samlenotat vedr. nyt brofinansieringslån til Grækenland fra EFSM
1539804_0004.png
den resterende låneramme i EFSM). Overfinansieringen på godt 1,7 mia. euro
bruges til at stille sikkerhed for ikke-eurolandene, således at disse ikke løber nogen
risiko ved lånet, idet ikke-eurolandene skal friholdes fra eventuelle tab, såfremt
låntager misligholder lånet, jf. den reviderede EFSM-forordning. Denne del af
lånet indbetales således til en separat konto administreret af fx ECB, som vil kun-
ne foretage udbetaling til ikke-eurolande, hvis Grækenland ikke tilbagebetaler lå-
net. Hvis det bliver aktuelt at yde det foreslåede EFSM-lån, ventes det hurtigt at
blive tilbagebetalt, når ESM-låneprogrammet er kommet på plads.
Hvis eurogruppen som ventet når til enighed om en aftale om ESM-lånet til Græ-
kenland på et møde d. 14. august, ventes forslaget om et EFSM-lån ikke at blive
aktiveret. Hvis eurogruppen ikke når til enighed vedr. ESM d. 14. august, ventes
der samme dag igangsat en skriftlig procedure mhp. landenes godkendelse af et
nyt EFSM-lån til Grækenland inden d. 17. august kl. 11.
Det kan muligvis blive nødvendigt (for at overholde EU’s formelle procedurekrav
og frister) at iværksætte den skriftlige procedure allerede inden resultatet af euro-
gruppemødet kendes. Det ventes, at man efterfølgende vil annullere proceduren,
hvis eurogruppen når til enighed, og gennemføre proceduren, hvis eurogruppen
ikke når til enighed.
Danmarks medvirken i lånene fra EFSM
Danmark vil på linje med de øvrige EU-lande deltage i et EFSM-lån til Græken-
land i kraft af garantier svarende til Danmarks respektive andel af EU-budgettet
(ca. 2 pct.). Et EFSM-lån til Grækenland vil dog ikke kunne få statsfinansielle
konsekvenser for Danmark, da eurolandene er forpligtet til at kompensere ikke-
eurolande omgående og fuldt i tilfælde af, at Grækenland ikke tilbagebetaler lånet,
jf. den reviderede EFSM-forordning (se også samlenotat og skriftlig redegørelse til
Folketingets Europaudvalg d. 27. juli).
Økonomisk-politiske betingelser
Hvis det bliver aktuelt at yde et nyt EFSM-lån til Grækenland, lægges der op til, at
det vil være forbundet med økonomisk-politiske betingelser til Grækenland (som
det også var tilfældet med EFSM-brofinansieringslånet fra juli). Disse betingelser
fastlægges i et aftalememorandum, som aftales mellem Kommissionen, i samar-
bejde med ECB, og Grækenland. Grækenlands efterlevelse af de aftalte betingelser
skal overvåges af Kommissionen og ECB, herunder ved besøg i Athen.
De økonomisk-politiske betingelser ventes overordnet at omfatte følgende:
Igangsættelse af et markant styrket privatiseringsprogram, hvor der skal
udvikles en uafhængig fond, hvortil græske aktiver overføres og privatise-
res. Målniveauet for provenu fra privatiseringer er 50 mia. euro og skal
anvendes dels til at tilbagebetale rekapitaliseringer af banker, dels gælds-
nedbringelse og dels til langsigtede investeringer i Grækenland
Strukturreformer, herunder vedr. produktmarkeder og arbejdsmarkedet
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 72: Samlenotat vedr. nyt brofinansieringslån til Grækenland fra EFSM
1539804_0005.png
Forbedring af effektiviteten i den græske offentlige sektor
Styrke finansiel stabilitet, herunder ved forbedret insolvenslovgivning og
udvikling af et en strategi for håndtering af nødlidende lån
Med enkelte undtagelser ændre eller kompensere for den lovgivning, som
den græske regering har tilbagerullet siden sin tiltræden, og som ikke har
været aftalt med institutionerne
Vilkår for EFSM-lånet
Det ventes, at et nyt EFSM-lån til Grækenland alene skal forrentes med den fi-
nansieringsomkostning, der er forbundet med Kommissionens tilvejebringelse af
finansieringen, evt. tillagt en beskeden merrente, som det var tilfældet med EFSM-
brofinansieringslånet fra juni.
Risici forbundet med lån til Grækenland
Der er risiko for, at Grækenland ikke er i stand til, helt eller delvist, at tilbagebetale
EFSM-lånene fra EU, jf. samlenotat og skriftlig redegørelse til Folketingets Euro-
paudvalg d. 15. juli 2015. Denne risiko imødegås dog af, at udbetaling af et nyt
EFSM-lån, ligesom det var tilfældet med det tidligere EFSM-lån, er betinget af
Grækenlands gennemførelse af en række forudgående tiltag og af, at et ESM-lån
snart ventes at komme på plads, som vil kunne indfri EFSM-lånet.
Der vil også være risiko for, at Grækenland ikke efterlever betingelserne for lånet
eller gør det i utilstrækkelig grad, så assistancen ikke får en varig positiv virkning.
Der vil således fortsat være en række procesrisici i den kommende tid, herunder
vedr. Grækenlands evne og vilje til at leve op til de aftalte betingelser.
Et nyt EFSM-lån til Grækenland vil ikke indebære statsfinansielle risici for ikke-
eurolandene, idet de kompenseres omgående og fuldt, hvis Grækenland ikke kan
betale lånet tilbage, jf. den reviderede EFSM-forordning.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke konsulteres om udbetalinger under EFSM, men skal
efterfølgende orienteres om låneprogrammet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
7. Statsfinansielle konsekvenser
EFSM-lånet til Grækenland har ingen statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Eurolandene stiller sikkerhed for den andel af den bagvedliggende garanti for lå-
net, som ikke-eurolandene (herunder Danmark) yder gennem EU-budgettet, såle-
des at ikke-eurolande ikke vil lide tab, hvis Grækenland ikke tilbagebetaler EFSM-
lånet, jf. samlenotat og skriftlig redegørelse om ændring af EFSM-forordningen til
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 72: Samlenotat vedr. nyt brofinansieringslån til Grækenland fra EFSM
Folketingets Europaudvalg d. 27. juli 2015.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ydelsen af et brofinansieringslån fra EU-landene til Grækenland via EFSM vurde-
res at kunne have betydelige positive samfundsøkonomiske konsekvenser for
Grækenland, gennem at understøtte færdiggørelsen af forhandlingerne om det
eurolandelåneprogram, som blev drøftet på eurotopmødet, og undgå en betalings-
stadnsning indtil dette program er på plads. Et brofinansieringslån vil således bi-
drage til at understøtte finansiel og økonomisk stabilitet i Grækenland i særdeles-
hed samt i EU generelt – hvilket også vil være positivt for Danmark.
Et nyt EFSM-lån til Grækenland kan have positive erhvervsmæssige konsekven-
ser, idet det bidrager til finansiel og økonomisk stabilitet.
9. Høringer
Sagen har ikke været i ekstern høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være konsensus om den konkrete beslutning om ydelse af
EFSM-støtte til brofinansiering til Grækenland, herunder på baggrund af de sik-
kerheder, som indgår for ikke-eurolandenes andel af EU-garantien for lånet.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget om et nyt EFSM-brofinansieringslån til Græken-
land, hvis det bliver relevant, idet den reviderede EFSM-forordning sikrer, at der
stilles sikkerhed for ikke-eurolandenes andel af den underliggende garanti fra EU-
budgettet, således at ikke-eurolande ikke vil lide tab, hvis Grækenland ikke tilba-
gebetaler EFSM-lånet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om et muligt nyt brofinansieringslån til Grækenland fra EFSM har ikke
tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen vedr. etableringen af EFSM på ekstraordinært møde i ECOFIN d. 9. maj
2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg d. 10. maj
2010. Senere aktiveringer af EFSM til lån til Irland, Portugal og senest Græken-
land (kortfristet brofinansieringslån) er forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-
entering. Sagen om den reviderede EFSM-forordning er også forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering.
6