Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1536576_0001.png
Erhverv
J.nr. MST-1213-00084
Ref. krrst
Den 23. juni 2015
NOTAT
Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende
bedst tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for produktion af
træbaserede plader (spånplader og lignende) i henhold til direktiv
2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om industrielle
emissioner.
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at begrænse forureningen mest muligt fra de større,
forurenende virksomheder, der producerer træbaserede plader, og som er
omfattet af Direktivet for Industrielle emissioner (IE direktivet). Dette opnås ved
at anvende den bedste tilgængelige teknik (BAT).
Forslaget indeholder et sæt BAT konklusioner for produktionen af træbaserede
plader. BAT konklusionerne skal lægges til grund for medlemsstaternes
udarbejdelse af miljøgodkendelser til virksomheder, der producerer træbaserede
plader.
Der skal stemmes om forslaget til BAT konklusioner den 30. juni 2015 blandt
deltagerne i Kommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-
direktivets artikel 75 (2). Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
der tilføjes endnu et sæt BAT-konklusioner til samlingen under IE-direktivet, og
hvor udledning af støv, lugt, VOC og formaldehyd derved begrænses. Forslaget
vil ikke have statsfinansielle eller erhvervsmæssige – økonomiske eller
administrative – konsekvenser, idet den eneste omfattede danske virksomhed
allerede vil ligge inden for de foreslåede udledningsniveauer. Regeringen er
positiv indstillet over for forslaget, idet det vil medføre en højnet og ensartet
miljøbeskyttelse i Europa fra produktion af træbaserede plader. Regeringen
agter derfor at støtte forslaget og stemme for det.
2. Baggrund
Kommissionen oversendte den 22. maj 2015 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne. Forslaget skal til afstemning den 30. juni 2015 hos deltagerne i
Kommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel
75 (2).
Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og
Rådets direktiv nr. 75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-
direktivet).
BAT-konklusionerne indeholder en angivelse af teknikker til reduktion af
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Grund- og nærhedsnotat vedr. komitésag om bedst tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for produktion af træbaserede plader
1536576_0002.png
spildevandsmængden og øgning af energieffektivitet i produktionsprocessen samt
opnåelige værdier for udsendelse af forurenende stoffer til luften og til
vandmiljøet.
Produktion af træbaserede plader, omfattet af bilag 1 til IE-direktivet, punkt 6.1
(c), er en af de nye IED-sektorer, der ikke var omfattet af det tidligere IPPC-
direktiv, hvorfor dette BREF-dokument med tilhørende BAT-konklusioner er det
første.
3. Formål og indhold
I medfør af IE-direktivet stiller EU krav om, at større, forurenende virksomheder
omfattet af direktivet skal begrænse forureningen mest muligt ved at anvende den
bedste tilgængelige teknik. Med IE-direktivet er BREF-dokumenterne, især de
tilhørende BAT-konklusioner, blevet gjort mere bindende end tidligere. Et af de
væsentligste nye tiltag i IE-direktivet er således, at medlemsstaterne fremover i
forbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser eller revurderinger af godken-
delser skal anvende EU’s BAT-konklusioner, som fastlægger rammer for, hvor
meget de forskellige virksomhedstyper må forurene. Der udarbejdes særskilte
BREF-dokumenter for de forskellige anlægstyper, der er omfattet af IE-direktivet,
dvs. med branchespecifikke BAT-konklusioner.
BREF-dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner for produktion af
træbaserede plader, der er omfattet af bilag 1 til IE-direktivet under punkt 6.1 (c),
er udarbejdet i den såkaldte ”Sevilla proces”. For hver virksomhedstype omfattet af
et BREF-dokument nedsætter Det Europæiske IPPC Bureau i Sevilla en Teknisk
Arbejdsgruppe (TWG) for at udveksle informationer om BAT i en
konsensussøgende proces. En TWG består normalt af mellem 40 og 100
europæiske eksperter fra industrien, medlemsstaterne og grønne organisationer.
BREF-dokumentets 28 BAT-konklusioner omfatter dels generelle krav om et
system til miljøledelse og god husholdning med materialer, vand og energi og dels
nogle krav, som er specifikke for de enkelte produktionsmetoder. Udledning til
vandmiljøet af COD og suspenderet stof og udledning til luft af støv, NOx, VOC og
formaldehyd er eksempler på parametre med sådanne specifikke krav.
I og med der ikke tidligere har været et BREF-dokument med beskrivelse af BAT
ved produktion af træbaserede plader, kan det ses som en generel skærpelse, at der
nu er kommet BAT-konklusioner med bindende emissionsintervaller for denne
industriaktivitet.
3.1 Kort præsentation af industrien for træbaserede plader
BAT konklusionerne i BREF-dokumentet for produktion af træbaserede plader
dækker følgende processer og aktiviteter på virksomheden:
-
-
-
-
Fremstilling af spånplader og OSB-plader, herunder mekanisk
bearbejdning af træmaterialer til fremstilling af udgangsmaterialer både
fra råtræ og affaldstræ
Fremstilling af fiberplader ved våd og tør proces, herunder mekanisk
pulpning af træ til produktion af fibre.
Alle fyringsanlæg, der benyttes til at fremstille varm luft til direkte
opvarmede tørringsanlæg.
Resinimprægnering af papir
Derimod omhandler dokumentet ikke følgende processer:
-
Fyringsanlæg, der ikke benyttes til at fremstille varm luft til direkte
opvarmede tørringsanlæg, herunder stationære interne
forbrændingsmaskiner.
Laminering, lakering eller maling af træbaserede plader.
2
-
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Grund- og nærhedsnotat vedr. komitésag om bedst tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for produktion af træbaserede plader
1536576_0003.png
Produktion af træbaserede plader:
Spånplader produceres ud fra både affaldstræ og fra råtræ. Først opdeles træet
mekanisk i små stykker, der tørres ved høj temperatur. Dernæst tilsættes bl.a et
resin (lim), hvorefter træet formes og presses under højt tryk og høj temperatur.
Den færdige plade afkøles inden videre forarbejdning, såsom slibning og
opskæring.
OSB-plader produceres ved en identisk proces, men kun råtræ kan benyttes som
råmateriale.
Fiberplader omfatter eksempelvis MDF plader. Udgangsmaterialet er træfibre, der
fremstilles ud fra råtræ. Først opdeles træet mekanisk i mindre stykker. Dernæst
tilsættes vand og damp for at opbløde træet, hvorefter træet opsplittes i fibre i en
mekanisk presse. De fugtige fibre iblandes resin, og fibrene tørres herefter ved høj
temperatur. Fibrene formes og presses i en lignende proces som for spånplader og
OSB. Dette kaldes den tørre proces.
Fiberplader med andre egenskaber, som bløde isoleringsplader, opnås uden at
først tørre de våde fibre. Dette kaldes den våde proces. Fibrene opslæmmes med
vand og tilsættes eventuelt et bindemiddel. De opslæmmede fibre presses sammen
under højt tryk. Dernæst tørres fiberpladen i en ovn, inden den opskæres i mindre
enheder.
Den europæiske industri:
Der er i EU-28 og EFTA-landene ca. 140 anlæg i drift. Spånplader udgør 60 % af
produktionen i EU-28, fiberplader 28 %, mens OSB udgør 7 %. Tyskland,
Frankrig, Italien, Polen og Spanien har det største antal anlæg og står for den
største del af produktionen i EU-28. EU-28 står for 40 % af verdens produktion af
træbaserede plader, mens Asien udgør 33 %.
Der er i dag 1 anlæg i Danmark, som er omfattet, nemlig Novopan, der fremstiller
spånplader.
3.2 BAT-konklusionernes relevans for Danmark
BAT-konklusionerne har betydning for det danske anlæg.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsvurdering er ikke relevant.
6. Gældende ret og forslagets konsekvenser for Danmark
6.1
Gældende ret
IE-direktivet er overordnet set gennemført ved en ændring af
miljøbeskyttelsesloven i 2012, mens de detaljerede ændringer af
godkendelsesordningen, som direktivet har nødvendiggjort, er sket ved en
ændring af godkendelsesbekendtgørelsen, der trådte i kraft med virkning fra 7.
januar 2013. Myndighederne skal tage højde for BAT-konklusionen ved
miljøgodkendelse af virksomheder iht. Godkendelsesbekendtgørelsen, BEK nr.
1454 af 20/12/2012 med efterfølgende ændringer.
6.2 Forslagets konsekvenser for virksomheder
Forslaget har betydning for den danske virksomhed, som vil være omfattet af for-
slaget.
6.3 Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Grund- og nærhedsnotat vedr. komitésag om bedst tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for produktion af træbaserede plader
1536576_0004.png
Ingen, idet den danske virksomhed vil ligge inden for de emissionsintervaller, der
vil blive gældende, hvis forslaget vedtages.
Virksomhedens miljøforhold er under forbedring, da en større modernisering er
ved at finde sted. Ved valget af løsninger er der allerede taget hensyn til BAT base-
ret på indholdet i det første udkast af BREF-dokumentet, der blev udsendt i juli
2013.
6.4 Statsfinansielle konsekvenser
Ingen, jf. afsnit 6.3.
6.5. Erhvervsadministrative konsekvenser
Ingen, jf. afsnit 6.3.
6.6 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ingen, jf. afsnit 6.3.
6.7 Beskyttelsesniveau
Miljøbeskyttelsesniveauet vil blive hævet, da visse forureninger som f.eks. NO
x
kan
transporteres langt væk fra kilden. Når anlæg i det øvrige Europa begrænser deres
forurening af NOx, støv og VOC som følge af BAT-konklusionerne, vil det mindske
den forurening, som transporteres over landegrænserne. Hvor meget den lang-
transporterede forurening mindskes, er imidlertid umulig at opgøre.
7. Høring
Forslaget har været i høring hos den danske virksomhed, der vil blive berørt af
forslaget. Virksomheden har ikke bemærkninger til forslaget, da de allerede er i
gang med at modernisere deres produktion og derfor ikke forventer at få
problemer med at leve op til BAT-konklusionerne.
Desuden har forslaget været i høring hos Syddjurs kommune, der er godkendelses-
og tilsynsmyndighed for virksomheden. Kommunen har ikke haft bemærkninger
til forslaget.
Notatet har ligeledes været i høring i Miljøspecialudvalget, hvor der ikke har været
substantielle kommentarer.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et endeligt udkast til BREF-dokument og BAT-konklusioner for produktion af
træbaserede plader, dateret juli 2014, blev præsenteret for Kommissionens Artikel
13 Forum på et møde den 24. september 2014, hvor der ikke var substantiel
modstand mod dokumentet.
9. Dansk holdning
Regeringen er tilfreds med Kommissionens forslag, som vil medføre en højnet og
ensartet miljøbeskyttelse i Europa fra produktion af træbaserede plader og også
forbedre miljøet i Danmark, jf. ovenfor.
Udarbejdelsen af BAT-konklusioner for træpladeindustrien indgår i en samlet
pakke, hvor de mest forurenende brancher med tiden stilles over for ensartede
miljøkrav i Europa, efterhånden som der udarbejdes og offentliggøres BREF-
dokumenter med tilhørende BAT-konklusioner for de respektive brancher.
Danmark deltager aktivt i processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter og
BAT-konklusioner, hvor fremme af ny miljøteknologi er et særligt fokusområde.
10. Indstilling
Det indstilles, at Danmark stemmer for forslaget fra EU-Kommissionen.
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Grund- og nærhedsnotat vedr. komitésag om bedst tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for produktion af træbaserede plader
1536576_0005.png
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget. Det indstilles, at Folketinget
orienteres om sagen ved et grundnotat.
5