Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1536786_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-13157
Ref. Nihla/kirst
Den 24. juni 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
KOMMISSIONENS FORSLAG TIL FORORDNING OM ÆNDRING AF BILAG
XVII I EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) NR.
1907/2006 OM REGISTRERING, VURDERING OG GODKENDELSE AF SAMT
BEGRÆNSNINGER FOR KEMIKALIER (REACH) FOR SÅ VIDT ANGÅR
NONYLPHENOL ETHOXYLATER - NPE
Komitésag
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af bilag XVII i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier for så vidt
angår nonylphenolethoxylater (komitésag). Forslaget har til formål at forbyde
markedsføring af nonylphenolethoxylater i tekstilartikler i koncentrationer på
0,01 vægtprocent eller derover. Forslaget er sat til afstemning på et møde i
REACH-komitéen den 7.-8. juli 2015.
Forslaget vurderes generelt at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet
i Danmark. Regeringen finder, at forslaget vil bidrage til at nedbringe udledning
af et miljøgiftigt stof og agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsendt forslag til forordning om ændring af bilag XVII i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier for så vidt angår
nonylphenolethoxylater med henblik på afstemning på møde i REACH-komitéen
den 7.-8. juli 2015.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 68, stk. 1. Afstemning sker i
henhold til artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure
med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordning
nr. 182/2011.
Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen
forordningen efter at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen
sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet.
Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle
sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. forbud mod nonyfenol ethoxylater (NPE) i tøj
sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede
forordningen efter at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget.
Den største bekymring i tilknytning til nonylphenolethoxylater (NPE) er, at de
nedbrydes til nonylphenol (NP) i miljøet og ved spildevandsrensning. NP anses for
at være et hormonforstyrrende stof og er klassificeret som reproduktionstoksisk og
giftigt for miljøet. NP og NPE er optaget på kandidatlisten i henhold til REACH-
forordningen.
NPE i tekstiler, som er importeret fra lande uden for EU, er sandsynligvis den
største kilde til NP og NPE i kommunale rensningsanlæg og den vigtigste kilde til
udslip af stofferne til miljøet. Dette er påvist i undersøgelser fra flere EU-medlems-
lande.
Sverige har derfor udarbejdet et såkaldt bilag-XV dossier i henhold til REACH-
forordningen med forslag om at begrænse markedsføring i EU af NPE i tekstil-
artikler, herunder importerede tekstilartikler.
3. Formål og indhold
Med forslaget forslås et forbud mod markedsføring af tekstilartikler, som med
rimelighed kan forventes at blive vasket i vand i løbet af deres levetid, og som
indeholder NPE i koncentrationer på 0,01 vægtprocent eller derover beregnet på
tekstilartiklen eller på hver del af tekstilartiklen.
Brugte tekstilartikler og tekstilartikler, der er fremstillet udelukkende af
genanvendte tekstiler, foreslås undtaget forbuddet.
Der foreslås fastsat en overgangsperiode på 5 år fra ikrafttrædelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget; om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold; eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
NP og NPE er omfattet af en række bekendtgørelser under Miljøministeriets og
Fødevareministeriets ressort:
Nr. 292 af 26/03/2014 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg
Nr. 231 af 05/03/2014 om kvalitetskrav til miljømålinger
Nr. 1022 af 25/08/2010 om miljøkvalitetskrav for vandområder og krav til
udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet
Nr. 210 af 03/03/2010 om visse virksomheders afgivelse af miljøoplysninger
Nr. 1650 af 13/12/2006 om anvendelse af affald til jordbrugsformål
(Slambekendtgørelsen)
Nr. 56 af 24/01/2000 om tilsyn med spildevandsslam m.m. til
jordbrugsformål
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. forbud mod nonyfenol ethoxylater (NPE) i tøj
1536786_0003.png
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der er
tale om en forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være umiddelbart gældende i
Danmark. Forslaget vil ikke kræve supplerende dansk lovgivning eller at eksister-
ende lovgivning ophæves.
Forslagets erhvervsøkonomiske konsekvenser:
Der er tilgængelige alternativer til NPE, som anses for både teknisk og økonomisk
anvendelige. Industrien har i forbindelse med høringen ikke givet udtryk for stor
bekymring for den foreslåede begrænsning. EU producenter af NPE forventes ikke
at stå over for væsentlige udgifter på grund af faldende efterspørgsel på NPE. I for-
bindelse med høringen af det svenske forslag er det oplyst, at producenter af NPE
forholdsvist let kan omlægge deres produktion til andre stoffer uden større
ændringer af produktionsapparatet
Substitutionsomkostninger er baseret på prisforskellen mellem NPE og de alter-
native stoffer. De vurderes at være 22,5 millioner kroner årligt i hele EU fra 2021
(hvor forbuddet reelt træder i kraft) og til 2031. For så vidt angår omkostninger til
at overholde reglerne er disse omkostninger forbundet med meget stor usikkerhed,
idet det er meget uklart hvordan aktørerne i forsyningskæden vælger at gennemfø-
re eventuelle kontrolforanstaltninger. Der vurderes ikke at være behov for yderlig-
ere kvantificering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet det sammenfat-
tende vurderes, at den foreslåede begrænsning forventes at være en omkostnings-
let måde at reducere faktiske eller mulige miljøpåvirkninger fra NPE på.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget vil have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet,
idet der indføres en begrænsning på et område, der ikke hidtil har været reguleret.
Begrænsningen vil, når den slår igennem, mindske den mængde NPE, der ved vask
af tekstilartikler tilføres spildevand, med en deraf følgende tilsvarende
formindskelse af risikoen for udledning af NPE til miljøet.
8. Høring
Det svenske forslag til begrænsning har været udsendt i offentlig høring den 18.
september 2013 med høringsfrist den 18. marts 2014 og SEAC’s udkast til udtal-
else blev sendt i høring den 18. juni 2014 med høringsfrist den 18. august 2014.
Indkomne svar fra begge høringer er indarbejdet i de vedtagne udtalelser fra RAC
og SEAC.
Kommissionens forslag – og et rammenotat om det – har været i høring i
Miljøspecialudvalget 26. - 30. juni 2015. Der er indkommet følgende
bemærkninger fra organisationerne:
Greenpeace
støtter regeringens holdning.
3F
støtter regeringens holdning.
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 24: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. forbud mod nonyfenol ethoxylater (NPE) i tøj
LO
støtter regeringens holdning og finder, at overgangsperioden på 5 år er for lang
og ønsker den reduceret til 3. år.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment og er positivt indstillet over
for forslaget.
Regeringen kan tilslutte sig behovet for regulering af NPE på EU-plan med henblik
på at reducere mængden af NPE, der tilføres spildevandet med den deraf følgende
risiko for udledning til miljøet på grund af at stoffet er miljøgiftigt. Regeringen vil
derfor stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Miljøudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg.
4