Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 202
Offentligt
1551678_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
NaturErhvervstyrelsen/Miljøstyrelsen/Departementet
Sagsnr.: 31457
Den 1. oktober 2015
NAAN, LBO, SOEMJ, KMKRPE
MFVM 435
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om undtagelse i forhold til fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modifi-
ceret majs, jævnfør artikel 26c i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2015/412 af 11. marts 2015 om ændring af direktiv 2001/18/EF for så vidt an-
går medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller forbyde dyrkning af gene-
tisk modificerede organismer på deres områder (komitésag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. sep-
tember 2015. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Barroso-direktivet, der trådte i kraft den 2. april 2015, giver medlemsstaterne mulighed
for at begrænse eller forbyde dyrkning af genetisk modificerede organismer (GMO’er) på
deres område. Medlemsstaterne har blandt andet mulighed for at anmode en GMO-
ansøger om frivilligt at undtage hele eller dele af medlemsstaten for GMO-dyrkning af en
afgrøde (geografisk dyrkningsundtagelse). Barroso-direktivet indeholder en overgangs-
ordning, hvorefter en anmodning om dyrkningsundtagelse skal være meddelt Kommissio-
nen senest den 3. oktober 2015, for så vidt angår de dyrkningsansøgninger, der er ind-
kommet inden direktivets ikrafttræden, og hvor der foreligger en vurdering fra Den Euro-
pæiske Fødevareautoritet (EFSA). Der er fire verserende sager, hvor EFSA har afgivet en
positiv miljø- og sundhedsvurdering. Det drejer sig alle om genmodificerede majs, hen-
holdsvis majs MON 810, majs 1507, majs Bt11 og majs GA21. I alle tilfælde har EFSA
vurderet, at det er usandsynligt, at dyrkning af de fire GMO-majs vil give anledning til
miljø- og sundhedsproblemer, idet EFSA samtidig giver anbefalinger om, at der stilles
nogle betingelser til dyrkningsgodkendelserne. Det bemærkes, at der samlet set er otte
verserende sager, men at der endnu ikke foreligger endelige EFSA-vurderinger for de fire
øvrige, hvorfor der ikke tages stilling til disse på nuværende tidspunkt. Ifølge EFSA-
vurderingerne vil beskyttelsesniveauet være uændret, forudsat at EFSA’s anbefalinger
følges. På baggrund af dette indstiller regeringen, at Danmark undlader at anmode om
geografisk dyrkningsundtagelse i forhold til de fire dyrkningsansøgninger. Regeringen har
noteret sig, at et flertal i Folketinget ønsker, at man fra dansk side anmoder om geogra-
fisk dyrkningsundtagelse for de fire ansøgninger, hvilket regeringen tager til efterretning,
og regeringen vil anmode om geografisk dyrkningsundtagelse i forhold til de fire verse-
rende ansøgninger.
Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/412 af 11. marts 2015 om ændring af
direktiv 2001/18/EF for så vidt angår medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller
forbyde dyrkning af genetisk modificerede organismer (GMO’er) på deres område (Barro-
so-direktivet) trådte i kraft den 2. april 2015. Barroso-direktivet giver blandt andet med-
lemsstaterne mulighed for at anmode en GMO-ansøger om frivilligt at undtage hele eller
dele af medlemsstaten for GMO-dyrkning af en afgrøde (geografisk dyrkningsundtagelse),
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 202: Revideret notat om komitésag vedr. fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modificeret majs
1551678_0002.png
2
som forud er blevet vurderet positivt i forhold til miljø- og sundhed af den Europæiske
Fødevaresikkerheds Autoritet (EFSA). Desuden kan medlemsstaterne nedlægge et dyrk-
ningsforbud. Direktivet indeholder en overgangsordning, hvorefter en anmodning om
dyrkningsundtagelse skal være meddelt Kommissionen senest den 3. oktober 2015 for så
vidt angår de dyrkningsansøgninger, der er indkommet inden direktivets ikrafttræden.
Den nævnte frist antages dog ikke at gælde dyrkningsansøgninger, hvor EFSA endnu ikke
har afgivet en endelig vurdering, jævnfør konsultation med Kommissionen. Her gælder i
stedet en generel frist på 45 dage fra EFSA fremlægger sin vurdering.
Der er samlet set otte verserende dyrkningsansøgninger, som er indkommet inden direk-
tivets ikrafttræden, men der foreligger endnu kun endelige vurderinger fra EFSA for fire
af dyrkningsansøgningerne. Der skal på nuværende tidspunkt således alene skal tages
stilling til fire ansøgninger vedrørende dyrkning, dette gælder majs MON 810, majs 1507,
majs Bt 11 og majs GA 21.
Anmodning om dyrkningsundtagelser skal være meddelt Kommissionen senest den 3. ok-
tober 2015.
Nærhedsprincippet
Barroso-direktivet er i forbindelse med dets vedtagelse vurderet at være i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
De fire ansøgninger angår dyrkning af forskellige genetisk modificerede majs (GMO-
majs), der er gjort tolerante overfor sprøjtemidlet glyfosat (roundup), resistente overfor
skadedyr (majshalvmøl) eller kombinationer heraf. En af de fire GMO-majs, MON 810,
har i en årrække været godkendt til dyrkning i EU, og ansøgningen angår fornyelse af til-
ladelsen.
Ansøgningerne om dyrkningstilladelse er indgivet under enten udsætningsdirektivet
1
eller
GMO-forordningen.
2
Alle fire GMO-majs er tidligere godkendt til import til EU som fødeva-
rer eller foderstof under GMO-forordningen. Kun majs MON 810 er tidligere godkendt til
dyrkning i EU.
Majs MON 810 (fra Monsanto)
Majs MON 810 har fået indsat et toksin-gen, som gør planten giftig for skadedyret
majshalvmøl (en sommerfugl). Majshalvmøl er globalt set et alvorligt skadedyr i majs.
Dens larver lever af majsplanter, hvad der kan føre til skader på planten og nedgang i
høstudbyttet
Monsanto indleverede den oprindelige dyrkningsansøgning i 1995. EFSA vurderede i
1998, at majs MON 810 var lige så sikker som konventionel majs. Monsanto indgav i
2007 en ansøgning om 10 års forlængelse af dyrkningsgodkendelsen. EFSA vurderede i
2009, at det er usandsynligt, at fortsat dyrkning af majs MON 810 vil give anledning til
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 20/220/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
90/220/EØF.
1
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk modifice-
rede fødevarer og foderstoffer.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 202: Revideret notat om komitésag vedr. fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modificeret majs
1551678_0003.png
3
miljø- eller sundhedsmæssige problemer, specielt ikke hvis der bliver gjort en indsats for
at mindske virkninger på andre sommerfugle. EFSA anbefaler videre, at der gøres en ind-
sats for at forhindre, at skadedyret majshalvmøl udvikler resistens. EFSA har behandlet
spørgsmålet om mulige skadevirkninger på ikke-målorganismer (eksempelvis sommer-
fugle) ved spredning af pollen fra MON majs 810 til nærliggende naturområder. EFSA har
i maj 2015 vurderet dette aspekt i en ny rikovurdering, hvor det anbefales, at der holdes
en sikkerhedsafstand på 20 meter fra majsmarkerne til EU-habitatområder med forekom-
ster af sommerfugle, som ønskes beskyttede. EFSA har i 2015 endvidere vurderet den
mulige negative effekt på rovbiller og finder, at dyrkning ikke udgør en betydende risiko.
EFSA har samtidig udtalt, at der blandt andet bør ses på dette i forbindelse med et gene-
relt overvågningsprogram.
Som opfølgning på EFSA’s risikovurdering af den oprindelige ansøgning om dyrkning
fremlagde Kommissionen i 1998 forslag om at godkende majs MON 810 til dyrkning i EU.
Dyrkningsgodkendelsen blev givet 22. april 1998. Majs MON 810 har efterfølgende været
dyrket i visse medlemsstater, især Spanien, men ikke i Danmark.
Monsantos ansøgning om fornyet dyrkningsgodkendelse har endnu ikke været behandlet i
komitéer
3
.
Majs 1507 (fra Pioneer)
Majs 1507 har fået indsat et toksin-gen, som gør planten giftig for skadedyret majshalv-
møl samt et gen, som gør, at planten kan tåle glyfosinat-holdige sprøjtemidler. Sidst-
nævnte er alene anvendt som markørgen, og en EU-markedstilladelse vil ikke omfatte
brug af glyfosinat i dyrkningen. Glyfosinat er ikke tilladt til majsdyrkning i Danmark.
Majshalvmøl er globalt set et alvorligt skadedyr i majs. Dens larver lever af majsplanter,
hvad der kan føre til skader på planten og nedgang i høstudbyttet.
Pioneer indleverede i 2001 en dyrkningsansøgning for majs 1507. EFSA har i januar 2005
vurderet, at det er usandsynligt, at dyrkning af majs 1507 vil give anledning til miljø- el-
ler sundhedsmæssige problemer. EFSA har efterfølgende i maj 2015 vurderet de mulige
skadevirkninger ved spredning af pollen til omkringliggende områder med bevaringsvær-
dige sommerfugle. EFSA anbefaler, at der holdes en sikkerhedsafstand på 30 meter
4
fra
marker med majs 1507 til EU-habitatområder med forekomster af sommerfugle, som øn-
skes beskyttede.
Ansøgningen om dyrkning er færdigbehandlet i komitéprocedure og har den 11. februar
2014 været drøftet i Rådet. Begge steder kunne der ikke opnås kvalificeret flertal hver-
ken for eller imod EU-markedsføringstilladelse, og endelig afgørelse skal derfor træffes af
Kommissionen.
Majs Bt11 (fra Syngenta)
Majs Bt11 har fået indsat et toksin-gen,
som
gør planten giftig for skadedyret majshalv-
møl samt et gen, som gør, at planten kan tåle glyfosinat-holdige sprøjtemidler. Sidst-
nævnte er alene anvendt som markørgen, og en EU-markedstilladelse vil ikke omfatte
Ansøgninger under udsætningsdirektivet behandles i den stående komite under udsætningsdirektivet, hvor-
imod ansøgninger under GMO-forordningen behandles i den stående komite for planter, dyr, fødevarer og fo-
der – GMO-sektionen.
3
Pollen fra majs 1507 er giftigere for sommerfugle end pollen fra MON 810 og Bt 11, eftersom majs 1507 in-
deholder et anderledes toksin-gen. Derfor er sikkerhedsafstanden større for majs 1507.
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 202: Revideret notat om komitésag vedr. fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modificeret majs
1551678_0004.png
4
brug af glyfosinat i dyrkningen. Glyfosinat er ikke tilladt til majsdyrkning i Danmark.
Majshalvmøl er globalt set et alvorligt skadedyr i majs. Dens larver lever af majsplanter,
hvad der kan føre til skader på planten og nedgang i høstudbyttet.
Syngenta indleverede den oprindelige ansøgning om dyrkning i 1996 og en udbygget an-
søgning i 2003. EFSA vurderede i 2005, at det er usandsynligt, at dyrkning af majs Bt 11
vil give anledning til miljø- eller sundhedsmæssige problemer. EFSA har efterfølgende på
Kommissionens foranledning taget stilling til, om den oprindelige vurdering skulle ændres
i lyset af fremkomsten af nye viden på området om blandt andet mulige skadevirkninger
på ikke-målorganismer. EFSA har fastholdt sin oprindelige vurdering. EFSA har behandlet
spørgsmålet om mulige skadevirkning på ikke-målorganismer ved spredning af pollen fra
majs Bt 11 til nærliggende naturområder. EFSA har i maj 2015 vurderet dette aspekt i en
ny rikovurdering, hvor det anbefales, at der holdes en sikkerhedsafstand på 20 meter fra
majs Bt 11-majsmarker til EU-habitatområder med forekomster af sommerfugle som øn-
skes beskyttede.
Kommissionen fremlagde i 2009 et forslag til godkendelse af majs Bt 11. Ansøgningen er
behandlet i komitéprocedure, hvor der ikke kunne opnås kvalificeret flertal hverken for
eller imod EU markedsføringstilladelse. Sagen har ikke været fremlagt i Rådet.
Majs GA21 (fra Syngenta)
Majs GA21 har fået indsat et muteret gen, der bevirker, at planten er modstandsdygtig
overfor glyfosat (aktivstoffet i Roundup).
Syngenta indleverede i 2008 en dyrkningsansøgning for majs GA 21. EFSA vurderede i
2011, at det er usandsynligt, at dyrkning af majs GA 21 vil give anledning til miljø- eller
sundhedsmæssige problemer. Dog kan der være negative effekter forbundet med brug af
glyfosat-baserede dyrkningssystemer i form af nedgang i agerlandets biodiversitet, æn-
dring i ukrudtsfloraen i retning af mere glyfosat-tolerante arter samt selektion af glyfo-
sat-resistent ukrudt. EFSA anbefaler på denne baggrund, at disse forhold bliver overvå-
get, og at dyrkningen af majs GA 21 foregår på en måde, som mindsker risikoen for, at
disse effekter vil optræde.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt forslag om godkendelse af majs GA 21 til dyrk-
ning, så dyrkningsansøgningen har ikke været behandlet i komitéprocedure.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
I medfør af artikel 26c, stk. 1 i Barroso-direktivet, kan en medlemsstat fra den 2. april
2015 til den 3. oktober 2015, via Kommissionen, anmode om, at det geografiske anven-
delsesområde i en anmeldelse/ansøgning eller i en tilladelse, som er indgivet/meddelt i
henhold til udsætningsdirektivet
5
eller GMO-forordningen
6
inden den 2. april 2015 tilpas-
ses (anmodning om ”frivillige geografisk dyrkningsundtagelse”).
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 20/220/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv
90/220/EØF.
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 202: Revideret notat om komitésag vedr. fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modificeret majs
1551678_0005.png
5
Dyrkning af GMO’er er i dansk ret reguleret ved lov om dyrkning m.v. af genetisk modifi-
cerede afgrøder (sameksistensloven) og lov om miljø og genteknologi. Et nyt lovforslag til
lov om ændring af lov om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøder og lov om mil-
jø og genteknologi er på nuværende tidspunkt i høring. Lovforslaget er en opfølgning på
Barroso-direktivet.
Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Hvis Danmark undlader at benytte sig af muligheden for at søge om nationale dyrknings-
undtagelser for en eller flere af GM-majsafgrøderne, kan det eventuelt udløse et behov
for national kontrol af de betingelser, der kan være anført i EU-markedsføringsgod-
kendelsen som for eksempel afstandskrav til naturområder, sædskifte mm. Omfanget
heraf, og omkostningerne forbundet hermed, vil dog afhænge af den nærmere nationale
udmøntning af betingelserne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Undtages dyrkning af de Roundup-tolerante majsafgrøder i Danmark, kan dette have ne-
gative konkurrencemæssige konsekvenser for dele af det danske landbrug, i forhold til
landmænd i de medlemsstater, som tillader dyrkning af disse afgrøder. Hovedparten af
EU medlemsstater har dog hidtil været, og formodes fortsat at være, imod Roundup-
tolerante afgrøder.
For så vidt angår de majsafgrøder, der er resistente overfor majshalvmøl, er der en vis
sandsynlighed for, at eventuelle undtagelser af dyrkning i Danmark kan få negative øko-
nomiske konsekvenser for dele af det danske landbrug. Det vil dog afhænge af, hvor stort
et problem majshalvmøl fremover vil blive i de danske majsmarker, samt af de mulighe-
der der ellers findes til bekæmpelse af dette skadedyr. Også i forhold til de majshalvmøl-
resistente GMO-majs er der en formodning om, at flere medlemsstater vil anmode om
geografisk dyrkningsundtagelse.
DCA (Nationalt center for Fødevarer og Jordbrug, Aarhus Univeristet) har i september
2014 vurderet omfanget af majshalvmøl i Danmark. Ifølge DCA blev det første angreb
med majshalvmøl fundet i 2010, og angreb med majshalvmøl har siden været stigende i
Danmark. Det er DCA’s forventning, baseret på tyske erfaringer, at majshalvmøllet i løbet
af kort tid vil sprede sig til hele landet, og at intensiteten af angreb vil stige. Hvor hurtigt
de spreder sig og omfanget af angreb, vil blandt andet afhænge af klimaændringerne.
Herudover bemærkes det, at visse dele af kontrollen gebyrfinansieres.
Miljømæssige konsekvenser
EFSA har i alle tilfælde vurderet, at det er usandsynligt, at dyrkning af de fire GMO-majs
vil give anledning til miljø- eller sundhedsmæssige problemer. EFSA anbefaler imidlertid,
at der stilles nogle betingelser til dyrkningsgodkendelserne.
Danmark har tidligere udtrykt bekymring vedrørende en ikke tilstrækkelig belyst risiko
for, at dyrkning kan medføre skader på ikke-målorganismer ved dyrkning af de
majshalvmøl resistente GM-majs. Det vurderes, at EFSA’s nye risikoberegninger og anbe-
6
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk modifice-
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 202: Revideret notat om komitésag vedr. fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modificeret majs
1551678_0006.png
6
falinger om afstandskrav nu tager højde herfor. Miljøstyrelsen har konsulteret eksperter
fra DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi, DCE), som er enige heri. Afstandskrav og
efterfølgende overvågningsaktiviteter mv, forventes indarbejdet i Kommissionens kom-
mende forslag til tilladelse til markedsføring.
Herudover har Miljøstyrelsen beregnet hvad sprøjtebelastningen vil være ved dansk
dyrkning af den ansøgte glyfosat-tolerante majs (majs GA21) versus konventionel majs.
Beregningerne viser, at sprøjtemiddelbelastningen, inklusiv belastningen af dyreliv og
vandmiljø, er moderat højere ved dyrkning af glyfosat-tolerant majs, end ved dyrkning af
konventionel majs. Det bemærkes, at målet i den nationale sprøjtemiddelstrategi er at
reducere belastningen fra sprøjtemidler med 40 % ved udgangen af 2015 set i forhold til
2011.
Efter samtale med Kommissionen formoder Miljøstyrelsen endvidere, at i forhold til af-
standskrav ved dyrkning af de tre majshalvmøl-resistente GMO-majs, at der er mulighed
for, at medlemsstaterne vil få et vist spillerum i forhold til den nærmere implementering
(alene afstandskrav til visse særlige Natura 2000 områder med sommerfugle som udpeg-
ningsgrundlag for områderne eller mere omfattende afstandsregler, som varetager be-
skyttelse af truede sommerfugle, som forekommer på enge, heder, overdrev med videre).
Det vides på nuværende tidspunkt ikke, hvilke præcise afstandsbestemmelser Kommissi-
onen vil lægge sig fast på. Emnet formodes derfor, på dansk foranledning, at blive drøftet
på førstkommende komitémøde i den Stående Komité.
Desuden bemærkes det, at Danmark allerede har sameksistensregler, der blandt andet
regulerer dyrkningsafstande med henblik på at sikre et utilsigtet GMO-indhold på mindre
end 0,9 % i konventionelle og økologiske nabomajs, jævnfør EU-krav om GMO-mærkning
af produkter (til brug for foder eller fødevarer) ved et GMO-indhold på over 0,9 %. Det
nuværende afstandskrav lyder på 150 meter, hvilket for nyligt er vurderet tilstrækkeligt
af DCA (Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Aarhus Universitet). Samtidig skal
det dog bemærkes, at blandt andet Økologisk Landsforening har udtryk ønske om et af-
standskrav, der kan sikre et lavere GMO-indhold end den nuværende GMO tærskel. DCA
har i den forbindelse anbefalet et afstandskrav på 300 meter. Dette vil sikre et GMO-
indhold på under 0,1 %. Der blive fulgt op på DCA’s anbefaling om afstandskrav på 300
meter i forbindelse revision af dyrkningsbekendtgørelsen.
Ifølge EFSA-vurderingerne vil beskyttelsesniveauet være uændret, forudsat at EFSA’s an-
befalinger følges.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen, hvor der er indkommet nedenstående
bemærkninger. Høringssvar fra §2-udvalget (landbrug) og Miljøspecialudvalget vil blive
eftersendt.
Danske Korn- og Foderstof Im- og Eksportørers Fællesorganisation (DAKOFO) anbefaler
stærkt, at Danmark ikke anmoder om nationale dyrkningsundtagelser. Samtidig anbefa-
ler DAKOFO, at man omkring de danske sameksistensregler følger EFSA’s anbefalinger.
DAKOFO udtaler endvidere at det er afgørende for konkurrenceevnen i dansk plantepro-
duktion, at der gives mulighed for at anvende en bred vifte af forædlingsteknologier. EF-
SA har videnskabeligt vurderet, at afgrøden ikke udgør en sundheds- eller miljømæssig
rede fødevarer og foderstoffer.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 202: Revideret notat om komitésag vedr. fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modificeret majs
1551678_0007.png
7
risiko, og dansk planteproduktion skal have udgangspunkt i EFSA’s godkendelser. Det er
uholdbart, at den internationalt arbejdende danske landbrugssektor ikke kan arbejde på
de vilkår, der bredt gælder de internationale markeder. Dansk isolation vil på længere
sigt svække virksomhedernes konkurrencemæssige stilling.
Landbrug & Fødevarer er af den klare opfattelse, at Danmark ikke skal anmode om natio-
nale dyrkningsundtagelser, hverken generelt eller for de fire majsansøgninger. Landbrug
& Fødevarer bemærker at det er afgørende, at der er mulighed for at anvende en bred
vifte af forædlingsteknologier, og at godkendelse af GM-afgrøder sker på et sagligt og
fagligt grundlag. Dertil at sameksistensloven er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget
efter dialog med aktører og på baggrund af solide faglige udredninger, og grundlaget for
dyrkning af GM-afgrøder er de afgrødespecifikke virkemidler, som er fastsat i sameksi-
stensloven samt EFSAs vurdering af, at de pågældende GM-afgrøder ikke udgør nogen
sundhedsmæssig- eller miljømæssig risiko. EFSAs anbefaling om dyrkningsafstande til
EU-habitatområder med beskyttelseskrævende sommerfugle vil kunne imødekommes ved
at tilføje dette som yderligere et virkemiddel i sameksistensloven. EFSAs bemærkninger
om at undgå resistensudvikling vil kunne håndteres via et sundt og afvekslende sædskif-
te.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) opfordrer til, at Danmark anmoder om dyrk-
ningsundtagelser for de fire GM-majs, som enten er resistente overfor pesticider eller gif-
tige overfor majshalvmøl eller begge dele. DN gør endvidere gældende, at hvad angår de
pesticidtolerante afgrøder kan man risikere, at de medfører et stigende pesticidforbrug,
da der ikke er incitament til at sprøjte på det optimale tidspunkt, eftersom afgrøden ikke
bliver skadet af herbicidet, dertil at glufosinat er ikke er tilladt til brug i majsdyrkning i
Danmark. Hvad angår giftighed overfor skadedyr, så er der en risiko for, at skadedyret
(her majshalvmøl) over en relativt kort årrække bliver resistent overfor toksinet. DN an-
fører at tillade de fire majs vil være i direkte i modstrid med danske ambitioner og mål-
sætninger om at reducere pesticidforbruget i landbruget. Danmark kan have mange inte-
resser i at holde kommerciel GM-dyrkning ude af landet, jævnfør det forhold, at Danmark
er ved at opbygge en førerposition på økologiske fødevarer. Selvom der eksisterer en
sameksistenslov, er det mere sikkert helt at holde GM-afgrøderne ude. Dertil viser erfa-
ring fra lande med langvarig GM-dyrkning, at det er firmaerne og ikke landmændene,
som får udbyttet af de nye afgrøder.
NaturErhvervstyrelsen og Miljøstyrelsen bemærker hertil, at for så vidt angår det anførte
om glufosinat, er det vigtigt at være opmærksom på, at en eventuel EU-godkendelse af
de pågældende GM-majs (Bt11 og 1507) ikke vil omfatte brug af glufosinat til dyrkning,
og at glufosinat ikke er godkendt som sprøjtemiddel i Danmark. Herudover skal det be-
mærkes, at Miljøstyrelsens beregninger af konsekvenser for pesticidforbruget viser, at in-
troduktion af GM-majs til dyrkning i Danmark kun vil have en moderat indvirkning på pe-
sticidforbruget, blandt andet fordi majs generelt kun kræver lidt sprøjtning i forhold til de
fleste andre markafgrøder.
Miljøorganisationen NOAH (NOAH) støtter, at der anmodes om dansk dyrkningsundtagel-
se for de fire GM-majs. NOAH henviser i den forbindelse samtidig til tyske forsøg fra
2014, som viser, at de danske sameksistensregler langt fra er tilstrækkelige til at sikre
andre landmænd imod genetisk forurening. NOAH vurderer det godt, at Danmark følger
egne danske normer i forhold til forsigtighedsprincippet og ikke blot følger EFSA’s tilbøje-
lighed til at godkende – og dermed blåstemple – GM-afgrøder. NOAH ønsker dertil lang-
varige fordringsforsøg, som kan påvise GM-afgrøders sikkerhed for dyr og næringsværdi
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 202: Revideret notat om komitésag vedr. fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modificeret majs
1551678_0008.png
8
som foder og fødevarer i sammenligning med ikke GM-afgrøder. NOAH kan ikke gå ind for
de nuværende vurderinger hos EFSA og anbefaler, at EFSA sætter langvarige forsøg i
værk og undersøger glyphosats effekter på dyr og menneskers sundhed til bunds. NOAH
fastholder Danmarks ret til dyrkningsundtagelse for de fire GM-majs samt for GM-
afgrøder generelt og anmoder ministeren om at fremme en dyrkningsundtagelse for GM-
afgrøder.
NaturErhvervstyrelsen og Miljøstyrelsen bemærker hertil, at den tyske undersøgelse ved-
rørende pollenspredning fra majs indgår i grundlaget for EFSA’s miljørisikovurdering.
Herudover skal det bemærkes, at Aarhus Universitet (DCA) i en opdatering af det faglige
grundlag for sameksistensloven (2015) skriver, at den omtalte tyske undersøgelse ikke er
relevant i forhold til sameksistensproblematikken, idet undersøgelsen alene viser pollen-
spredning og ikke genspredning/indkrydsningsgrad til andre afgrøder. Endelig skal det
bemærkes, at hvad angår eventuelle effekter fra glyfosat på dyr og menneskers sundhed,
skal genmodificerede fødevarer og foder overholde de samme maksimalgrænseværdier
for rester af pesticider som tilsvarende ikke genmodificerede produkter. Brugen af pesti-
cider godkendes i EU på basis af risikovurderinger, og der er fastsat maksimalgrænse-
værdier for indholdet af pesticidrester i fødevarer og foder. EFSA er i gang med en revur-
dering af glyfosat som aktivstof.
Københavns Universitet finder EFSAs vurderinger fyldestgørende. Disse vurderinger giver
ikke anledning til, at der skal tages forbehold for dyrkning af de 4 GM-majs.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige holdning, at Danmark skal undlade at anmode om geogra-
fisk dyrkningsundtagelse i forhold til de fire ansøgninger.
Der lægges vægt på, at EFSA i alle tilfældene har vurderet, at det er usandsynligt, at
dyrkning af de fire GM-majs vil give anledning til miljø- og sundhedsproblemer, idet EFSA
samtidig giver anbefalinger om, at der stilles nogle betingelser til dyrkningsgodkendel-
serne.
Regeringen har noteret sig, at et flertal i Folketinget ønsker, at man fra dansk side an-
moder om geografisk dyrkningsundtagelse for de fire ansøgninger, hvilket regeringen ta-
ger til efterretning, og regeringen vil anmode om geografisk dyrkningsundtagelse i for-
hold til de fire verserende ansøgninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Letland og Grækenland har som de første medlemsstater anmodet Monsanto om at blive
undtaget fra virksomhedens dyrkningsansøgning om fornyelse af EU tilladelsen til dyrk-
ning af majs MON 810. Monsanto har accepteret undtagelsen, men med bemærkninger
om, at de to medlemsstaters holdninger er uvidenskabelige og diskriminerende. Ni andre
medlemsstater, blandt andet Tyskland, Frankrig, Italien og Ungarn, har desuden gennem
længere tid blokeret for dyrkning af majs MON 810, mens nogle af de nationale domstole
har underkendt denne beslutning. Både den tyske og skotske miljøminister har erklæret,
at de vil forsøge at indføre et helt generelt forbud mod GMO-dyrkning i henholdsvis Tysk-
land og Skotland, ligesom Frankrig og Ungarn generelt er modstandere af dyrkning af
GM-afgrøder. Disse medlemsstater vil formodentlig anmode om frivillig undtagelse for
samtlige GM-majs. Omvendt har den britiske miljøminister udtrykt ønske om, at der
kommer gang i dyrkningen af GMO-afgrøder i England, og England vil derfor næppe an-
mode om undtagelse for samtlige GMO-majs. Andre medlemsstater, som eksempelsvis
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 202: Revideret notat om komitésag vedr. fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modificeret majs
1551678_0009.png
9
Sverige, er ikke afklarede på nuværende tidspunkt og vil sandsynligvis ikke anmode om
undtagelse her og nu, men vil eventuelt senere, når de har lovgivning på plads, nedlæg-
ge dyrkningsforbud.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat om sagen til Folketingets Europaudvalg den 16. september
2015.
Dertil er der oversendt orienterende notat om sagen til Folketingets Europaudvalg den
25. september 2015.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.