Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 202
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
NaturErhvervstyrelsen/Miljøstyrelsen/Departementet
Sagsnr.: 31457
Den 1. oktober 2015
NAAN, LBO, SOEMJ, KMKRPE
MFVM 435
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om undtagelse i forhold til fire dyrkningsansøgninger angående genetisk modifi-
ceret majs, jævnfør artikel 26c i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2015/412 af 11. marts 2015 om ændring af direktiv 2001/18/EF for så vidt an-
går medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller forbyde dyrkning af gene-
tisk modificerede organismer på deres områder (komitésag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. sep-
tember 2015. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Barroso-direktivet, der trådte i kraft den 2. april 2015, giver medlemsstaterne mulighed
for at begrænse eller forbyde dyrkning af genetisk modificerede organismer (GMO’er) på
deres område. Medlemsstaterne har blandt andet mulighed for at anmode en GMO-
ansøger om frivilligt at undtage hele eller dele af medlemsstaten for GMO-dyrkning af en
afgrøde (geografisk dyrkningsundtagelse). Barroso-direktivet indeholder en overgangs-
ordning, hvorefter en anmodning om dyrkningsundtagelse skal være meddelt Kommissio-
nen senest den 3. oktober 2015, for så vidt angår de dyrkningsansøgninger, der er ind-
kommet inden direktivets ikrafttræden, og hvor der foreligger en vurdering fra Den Euro-
pæiske Fødevareautoritet (EFSA). Der er fire verserende sager, hvor EFSA har afgivet en
positiv miljø- og sundhedsvurdering. Det drejer sig alle om genmodificerede majs, hen-
holdsvis majs MON 810, majs 1507, majs Bt11 og majs GA21. I alle tilfælde har EFSA
vurderet, at det er usandsynligt, at dyrkning af de fire GMO-majs vil give anledning til
miljø- og sundhedsproblemer, idet EFSA samtidig giver anbefalinger om, at der stilles
nogle betingelser til dyrkningsgodkendelserne. Det bemærkes, at der samlet set er otte
verserende sager, men at der endnu ikke foreligger endelige EFSA-vurderinger for de fire
øvrige, hvorfor der ikke tages stilling til disse på nuværende tidspunkt. Ifølge EFSA-
vurderingerne vil beskyttelsesniveauet være uændret, forudsat at EFSA’s anbefalinger
følges. På baggrund af dette indstiller regeringen, at Danmark undlader at anmode om
geografisk dyrkningsundtagelse i forhold til de fire dyrkningsansøgninger. Regeringen har
noteret sig, at et flertal i Folketinget ønsker, at man fra dansk side anmoder om geogra-
fisk dyrkningsundtagelse for de fire ansøgninger, hvilket regeringen tager til efterretning,
og regeringen vil anmode om geografisk dyrkningsundtagelse i forhold til de fire verse-
rende ansøgninger.
Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/412 af 11. marts 2015 om ændring af
direktiv 2001/18/EF for så vidt angår medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller
forbyde dyrkning af genetisk modificerede organismer (GMO’er) på deres område (Barro-
so-direktivet) trådte i kraft den 2. april 2015. Barroso-direktivet giver blandt andet med-
lemsstaterne mulighed for at anmode en GMO-ansøger om frivilligt at undtage hele eller
dele af medlemsstaten for GMO-dyrkning af en afgrøde (geografisk dyrkningsundtagelse),