Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1549121_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
25. september 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
303/13 P
Titel og kort sagsresumé
Kommissionen mod Jørgensen Andersen m.fl.
Påstande: set aside the judgment of the General Court
(Fifth Chamber) of 20 March 2013, notified to the
Commission on 22 March 2013, in Case T-92/11 Jorgen
Andersen v European Commissions and - reject the
application to annul Commission Decision 2011/3/EU
of 24 February 2010 concerning public transport service
contracts between the Danish Ministry of Transport and
Danske Statsbaner (Case C 41/08 (ex NN 35/08)); - and
order the applicant at first instance to pay the costs;
alternatively, - rule that the third plea at first instance is
not well founded and refer the case back to the General
Court for consideration of the first and second pleas at
first instance; - and reserve the costs of the proceedings
at first instance and on.
Post Danmark
Sagen vedrører: 1. Efter hvilke retningslinjer skal det
afgøres, om en dominerende virksomheds anvendelse af
et rabatsystem med en standardiseret mængdetærskel
med de i punkt 10-11 i forelæggelsesbeslutningen nævnte
karakteristika udgør et misbrug af en dominerende stilling
i strid med EF-traktatens artikel82? Som et led i
besvarelsen bedes det belyst, hvilken betydning det har
for vurderingen, Om rabatsystemets tærskler er fastsat på
en sådan måde, at rabatsystemet finder anvendelse på den
væsentligste del af kunderne på markedet? Som et led i
besvarelsen bedes det endvidere belyst, hvilken
betydning, om nogen, den dominerende virksomheds
priser og omkostninger har for bedømmelsen efter EF-
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Transport- og
Bygningsministeriet
Kammeradvokaten
Processkridt
Dom
Dato
06.10.15
C-23/14
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Konkurrence- og
forbrugerstyrelsen
Kammeradvokaten
Dom
06.10.15
1
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 177: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 25/9-15
1549121_0002.png
traktatens artikel 82 af et sådant rabatsystem
(betydningen af en as efficient competitor-test). Det
bedes samtidig belyst, hvilken betydning markedets
karakteristika i den forbindelse har, herunder om
markedets karakteristika kan berettige, at der kan påvises
markeds-afskærmende virkning ved andre undersøgelser
og analyser end en as efficient competitor-test, jf. herved
punkt 24 i Kommis-sionens artikel 82-meddelelse. 2.
Hvor sandsynlig og alvorlig skal den
konkurrenceskadelige virkning af et rabatsystem, med
de i punkt 10-11 i forelæggelsesbeslutningen nævnte
karakteristika, være, for at EFtraktatens artikel 82 finder
anvendelse? 3. Under hensyn til besvarelsen af spørgsmål
1-2, hvilke nærmere omstændigheder skal den nationale
domstol tage i betragtning ved vurderingen af, om et
rabatsystem, under omstændigheder svarende til dem der
er beskrevet i forelæg-gelsesbeslutningen (markedets og
rabatsystemets karakteristi-ka), konkret har eller er egnet
til at have en sådan markedsafskærmende virkning, at det
udgør et misbrug omfattet af EF-traktatens artikel 82? Er
det i den forbindelse et krav, at den markedsafskærmende
virkning er mærkbar?
C-71/14
East Sussex County Council
Sagen vedrører: 1) Hvorledes skal artikel 5, stk. 2, i
direktiv 2003/4/EF fortolkes, og der anmodes navnlig
om svar på, om et gebyr af en rimelig størrelse, som
opkræves for udlevering af en særlig type
miljøoplysninger, kan omfatte: a) en del af
omkostningerne til vedligeholdelse af en database, som
den offentlige myndighed anvender i forbindelse med
besvarelse af anmodninger om sådanne oplysninger b)
faste personaleomkostninger, hvortil der tages passende
hensyn til ved fastsættelsen af gebyret? 2) Er det
foreneligt med direk-tivets artikel 5, stk. 2, og artikel 6, at
en medlemsstats nationale bestemmelser fastsætter, at en
offentlig myndighed kan opkræ-ve et gebyr for at
udlevere miljøoplysninger, som »ikke overstiger et beløb,
der af den offentlige myndighed opfattes som rimeligt«,
hvis den offentlige myndigheds afgørelse af, hvad der
anses for »et rimeligt beløb«, i henhold til engelsk ret er
underlagt administrativ prøvelse og domstolsprøvelse?
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Miljøstyrelsen
Energistyrelsen
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-369/14
Titel og kort sagsresumé
Sequoia Capital Operations mod KHIM —
Sequoia Capital (SEQUOIA CAPITAL)
Påstande: Afgørelse truffet den 18. marts 2014 af
Fjerde Appelkammer ved Kontoret for
Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og
Design) (sag R 1457/2013-4) annulleres.
Harmoniseringskontoret og den anden part i sagen
for appelkammeret tilpligtes at bære deres egne
omkostninger i forbindelse med sagen for
Interessant
Miljø- og
Fødevareministeriet
Processkridt
Dom
Dato
30.09.15
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 177: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 25/9-15
1549121_0003.png
Harmoniseringskontoret og Retten og at betale
sagsøgerens omkostninger.
T-450/12
Anagnostakis mod Kommissionen
Påstande: Europa-Kommissionens afgørelse af 6.
september 2012 vedrørende afslag på en ansøgning
om registrering af borgerinitiativet med overskriften
»EN MILLION UNDERSKRIFTER FOR ET
SOLIDARISK EUROPA« annulleres.
Kommissionen pålægges at registrere det ovenfor
nævnte initiativ i henhold til gældende ret og at
træffes enhver foranstaltning som krævet ved lov.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Dunamenti Erömü Zrt mod Europa-
Kommissionen (appel)
Påstande: Dom afsagt af Retten den 30. april 2014 i
sag T-179/09 ophæves i det omfang, den stadfæster
Kommissionens beslutning 2009/609/EF af 4. juni
2008 om Ungarns statsstøtte C 41/05 i forbindelse
med langfristede elkøbsaftaler (1), hvori
elkøbsaftalerne blev erklæret for ulovlig og uforenelig
statsstøtte. Der afsiges endelig dom og
Kommissionens beslutning 2009/609/EF af 4. juni
2008 om Ungarns statsstøtte C 41/05 i forbindelse
med langfristede elkøbsaftaler annulleres i det
omfang, elkøbsaftalerne heri blev anset for ulovlig og
uforenelig statsstøtte, eller subsidiært hjemvises sagen
til Retten. Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger for Retten og for Domstolen.
Bara e.a.
Sagen vedrører: l. Udgør den nationale
skattemyndighed – i sin egenskab af organ, der
repræsenterer det kompetente ministerium i en
medlemsstat – en finansiel institution som omhandlet
i artikel 124 TEUF? 2. Er det muligt ved en retsakt,
som sidestilles med forvaltningsretsakter – dvs. en
protokol indgået mellem den nationale
skattemyndighed og en anden statslig institution – at
regulere overførsel af databasen vedrørende indtægter
oppebåret af en medlemsstats statsborgere fra den
nationale skattemyndighed til en anden institution i
medlemsstaten, uden at der er tale om privilegeret
adgang som omhandlet i artikel 124 TEUF? 3.
Henhører en overførsel af databasen med det formål
at pålægge medlemsstatens statsborgere en pligt til at
indbetale et socialt bidrag til den institution i
medlemsstaten, hvortil overførslen sker, under
begrebet »tilsynsmæssigt hensyn« som omhandlet i
artikel 124 TEUF? 4. Kan personoplysninger
behandles af den myndighed, hvortil de oprindeligt
ikke er blevet indsamlet, såfremt en sådan behandling
med tilbagevirkende kraft medfører en økonomisk
skade?
Weltimmo
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 28, stk. 1, i Europa-
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Dom
30.09.15
C-357/14 P
Erhvervsstyrelsen
Miljøstyrelsen
Dom
01.10.15
C-201/14
Finanstilsynet
Dom
01.10.15
C-230/14
Erhvervsstyrelsen
Miljøstyrelsen
Dom
01.10.15
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 177: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 25/9-15
1549121_0004.png
Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og
om fri udveksling af sådanne oplysninger (herefter
»databeskyttelsesdirektivet«) fortolkes således, at en
medlemsstats nationale bestemmelser inden for
medlemsstatens område kan finde anvendelse på en
ansvarlig for behandling af oplysninger, som
udelukkende er etableret i en anden medlemsstat, og
som driver en webside med formidling af fast
ejendom, hvor der bl.a. annonceres for ejendomme
beliggende på den førstnævnte medlemsstats område,
når indehaverne af ejendommene har videregivet
deres personlige oplysninger til et medie (server),
hvor oplysningerne opbevares og bearbejdes, og som
tilhører websidens administrator og er placeret i en
anden medlemsstat?
Forenede
sager C-
340/14 og
C-341/14
C-342/14
Trijber m.fl.
Sagen vedrører: De præjudicielle spørgsmål vedrører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked.
X-Steuerberatungsgesellschaft
Sagen vedrører: 1) Er artikel 5 i direktiv 2005/36/EF
til hinder for en begrænsning af den frie udveksling af
tjenesteydelser i et tilfælde, hvor et
skatterådgivningsfirma, som er oprettet i
overensstemmelse med en medlemsstats lovgivning, i
etableringsstaten, i hvilken der ikke findes regler om
skatterådgivningsvirksomhed, udarbejder en
momsangivelse for ydelsesmodtageren i en anden
medlemsstat og fremsender den til skattemyn-
dighederne, og der i den anden medlemsstat findes
nationalen bestemmelser om, at et
skatterådgivningsfirma skal have en godkendelse for
at være beføjet til at yde forretningsmæssig bistand i
skattesager og skal ledes af skatterådgivere på
ansvarlig vis? 2) Kan et skatterådgivningsfirma under
de i spørgsmål 1 nævnte omstændigheder påberåbe
sig artikel 16, stk. 1 og 2, i direktiv 2006/123/EF
uafhængigt af, i hvilken af de to medlemsstater det
udfører tjenesteydelsen? 3) Skal artikel 56 TEUF
fortolkes således, at den under de i spørgsmål 1
nævnte omstændigheder er til hinder for en
begrænsning af den frie udveksling af tjenesteydelser,
der følger af bestemmelser, der gælder i
ydelsesmodtagerens medlemsstat, når
skatterådgivningsfirmaet ikke er etableret i
modtagerens medlemsstat?
O
Sagen vedrører: »Er det generelle princip om forbud
mod forskelsbehandling på grund af alder til hinder
for en national lovgivning (artikel L. 1243-10 i den
franske Code du travail), der udelukker unge, der
arbejder i deres skole- eller universitetsferie, fra at
kunne modtage en godtgørelse for den usikre
situation, der følger af en ansættelse på grundlag af en
Erhvervsstyrelsen
Dom
01.10.15
Erhvervsstyrelsen
Miljøstyrelsen
GA
01.10.15
C-432/14
Udenrigsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
Dom
01.10.15
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 177: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 25/9-15
1549121_0005.png
tidsbegrænset kontrakt, der ikke efterfølges af et
tilbud om tidsubegrænset ansættelse?«
C-69/14
Târșia
Sagen vedrører: Kan artikel 17, 20, 21 og 47 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, artikel 6 i traktaten om Den Europæiske
Union, artikel 110 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde og retssikkerhedsprincippet
som fastlagt i fællesskabsretten og Domstolens
praksis fortolkes således, at de er tilhinder for
bestemmelser som artikel 21, stk. 2, i lov nr.
554/2004, hvorefter genoptagelse af sager kun er
mulig for så vidt angår nationale retsafgørelser i
forvaltningssager, hvor der er tale om tilsidesættelse
af princippet om fællesskabsrettens forrang, mens
nationale retsafgørelser [org. s. 6] på andre områder
end området for forvaltningssager (civile sager og
straffesager), som indebærer en tilsidesættelse af det
nævnte princip om fællesskabsrettens forrang, ikke
kan genoptages?
Rådet for Den Europæiske Union mod Europa-
Kommissionen
Påstande: Kommissionens afgørelse af 29. november
2013 om, at Europa-Kommissionen på vegne af Den
Europæiske Union afgiver en skriftlig erklæring til
Den Internationale Havretsdomstol i sag 21 1,
annulleres. Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Brouillard
Sagen vedrører: »Skal artikel 45 og 49 TEUF samt
direktiv 2005/36 af 7. september 2005 om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
fortolkes således, at de finder anvendelse i en
situation, hvor en belgisk statsborger, der er bosat i
Belgien, og som ikke har udøvet erhvervsmæssig
virksomhed i en anden medlemsstat, til støtte for sin
ansøgning om at få adgang til en udvælgelsesprøve
med henblik på ansættelse af referendarer ved Cour
de cassation i Belgien påberåber sig et eksamensbevis,
der er udstedt af et fransk universitet, nemlig en
erhvervsfaglig mastergrad inden for privatret,
økonomi og forvaltning med speciale som
juristlingvist udstedt den 22. november 2010 af
Poitiers universitet? Skal stillingen som referendar
ved Cour de cassation i Belgien, hvis besættelse ifølge
artikel 259k i code judicaire er betinget af, at den
pågældende har erhvervet en juridisk doktor- eller
kandidatgrad, anses for et lovreguleret erhverv som
omhandlet i artikel 3 i direktiv 2005/36 af 7.
september 2005? Skal stillingen som referendar ved
Cour de cassation, der indebærer varetagelsen af
opgaver som fastsat i artikel 135a i code judiciaire,
anses som en ansættelse i den offentlige
administration som omhandlet i artikel 45, stk. 4,
TEUF, med den virkning, at artikel 45 og 49 TEUF
samt direktiv 2005/36 om anerkendelse af
Justitsministeriet
Dom
06.10.15
C-73/14
Miljøstyrelsen
Dom
06.10.15
C-298/14
Justitsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Dom
06.10.15
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 177: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 25/9-15
1549121_0006.png
erhvervsmæssige kvalifikationer ikke finder
anvendelse i henhold til artikel 45, stk. 4? Såfremt
artikel 45 og 49 TEUF samt direktiv 2005/36 af 7.
september 2005 finder anvendelse i det foreliggende
tilfælde, skal disse bestemmelser da fortolkes således,
at de er til hinder for, at udvælgelseskomitéen for den
udvælgelsesprøve, der gennemføres med henblik på
ansættelse af referendarer ved Cour de cassation, gør
adgangen til deltagelse i udvælgelsesprøven betinget
af, at den pågældende har erhvervet en juridisk
doktor- eller kandidatgrad ved et belgisk universitet,
eller af, at det franske fællesskab [org. s. 17], der er
kompetent inden for uddannelsesområdet, har
anerkendt, at den mastergrad, som sagsøgeren har
erhvervet ved Poitiers universitet i Frankrig, kan
ligestilles med en juridisk doktor-, kandidat- eller
mastergrad, der er erhvervet ved et belgisk
universitet? Såfremt artikel 45 og 49 TEUF samt
direktiv 2005/36 af 7. september 2005 finder
anvendelse i det foreliggende tilfælde, skal disse
bestemmelser da fortolkes således, at
udvælgelseskomitéen for den udvælgelsesprøve, der
gennemføres med henblik på at ansætte referendarer
ved Cour de cassation, har pligt til at sammenligne de
kvalifikationer, som sagsøgeren har opnået på
grundlag af sine eksamensbeviser samt hans
erhvervserfaring, med de kvalifikationer, der opnås
som følge af erhvervelsen af en juridisk doktor- eller
kandidatgrad udstedt af et belgisk universitet, og i
givet fald til at pålægge ham en
udligningsforanstaltning som omhandlet i artikel 14 i
direktiv 2005/36?«
C-308/14
Europa-Kommissionen mod Det Forenede
Kongerige Storbritannien
Påstande: Det fastlås at Det Forenede Kongerige som
følge af kravet om, at en ansøger om børnetillæg
(Child Benefit) eller børnefradrag (Child tax Credit)
skal have ret til at opholde sig i Det Forenede
Kongerige, har tilsidesat sine forpligtelser i henhold
til forordning (EF) nr. 883/2004. Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirland tilpligtes at
betale sagens omkostninger.
Seattle Genetics
1. Fastsættes tidspunktet for den første tilladelse til
markedsføring i Fællesskabet henhold til artikel 13,
stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 469/2009 af 6. maj 2009 om det supplerende
beskyttelsescertifikat for lægemidler i henhold til
fællesskabsretten, eller henviser denne bestemmelse
til det tidspunkt, hvor tilladelsen træder i kraft i
henhold til den pågældende medlemsstats lovgivning?
2. I tilfælde af, at Den Europæiske Unions Domstol
bekræfter, at tidspunktet i henhold til spørgsmål 1
fastsættes i henhold til fællesskabsretten: Hvilket
tidspunkt er relevant i denne forbindelse –
tidspunktet for tilladelsen, eller tidspunktet for
meddelelsen?
Udenrigsministeriet
Social- og
Indenrigsministeriet
GA
06.10.15
C-471/14
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Dom
06.10.15
6
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 177: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 25/9-15
1549121_0007.png
C-489/14
A
Sagen vedrører: 1. Hvordan skal udtrykket »fastslået«
i artikel 19, stk. 1 og 3, [i Rådets forordning (EF) nr.
2201/2003 af 27. november 2003 om kompetence og
om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i
ægteskabssager og i sager vedrørende forældreansvar
og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1347/2000
forstås i en situation, hvor:a. sagsøgeren i sagen for
den ret, ved hvilken der først er anlagt sag (»den
første sag«), praktisk taget ikke tager nogen skridt i
den første sag ud over det første retsmøde og navnlig
ikke indgiver en stævning (assignation) inden for
fristen for bortfaldet af den indledende begæring til
retten (requête), med det resultat, at den første sag
bortfalder uden at være blevet afgjort på grund af
udløbet af den fastsatte frist, i overensstemmelse med
den stedlige (franske) lovgivning, der finder
anvendelse i den første sag, nemlig 30 måneder efter
det første indledende retsmøde b. den første sag
bortfalder som ovenfor anført meget kort tid (tre
dage) efter, at der er indledt en sag ved den anden ret,
ved hvilken der er anlagt sag (»den anden sag«), i
England, med det resultat, at der hverken foreligger
en retsafgørelse i Frankrig eller nogen fare for
uforenelige retsafgørelser mellem den første sag og
den anden sag, og c. sagsøgeren i den første sag som
følge af Det Forenede Kongeriges tidszone efter
bortfaldet af den første sag altid ville kunne indlede
en skilsmissesag i Frankrig, før sagsøgeren ville kunne
indlede en skilsmissesag i England?
FC Dynamo-Minsk mod Rådet
Påstande: Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr.
265/2012 af 23. marts 2012 om gennemførelse af
artikel 8a, stk. 1, i forordning (EF) nr. 765/2006 om
indførelse af restriktive foranstaltninger over for
Belarus (EUT 2012 L 87, s. 37) annulleres, for så vidt
som det vedrører sagsøgeren. Rådets
gennemførelsesafgørelse 2012/171/FUSP af 23.
marts 2012 om gennemførelse af afgørelse
2010/639/FUSP om restriktive foranstaltninger over
for Belarus (EUT 2012 L 87, s. 95) annulleres, for så
vidt som det vedrører sagsøgeren.
Chyzh m.fl. mod Rådet
Påstande: Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr.
265/2012 af 23. marts 2012 om gennemførelse af
artikel 8a, stk. 1, i forordning (EF) nr. 765/2006 om
indførelse af restriktive foranstaltninger over for
Belarus (EUT L 87, s. 37) annulleres, for så vidt som
den vedrører sagsøgerne. Rådets
gennemførelsesafgørelse 2012/171/FUSP af 23.
marts 2012 om gennemførelse af afgørelse
2010/639/FUSP om restriktive foranstaltninger over
for Belarus (EUT L 87, s. 95) annulleres, for så vidt
som den vedrører sagsøgerne. Rådet for Den
Europæiske Union tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Justitsministeriet
Dom
06.10.15
T-275/12
Udenrigsministeriet
Dom
06.10.15
T-276/12
Udenrigsministeriet
Dom
06.10.15
7
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 177: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 25/9-15
1549121_0008.png
T-358/13
Italien mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens gennemførelsesafgørelse
2013/209/EU af 26. april 2013, meddelt under
nummer C(2013) 2444 den 29. april 2013 ved
skrivelse nr. SG-Greffe (2013) D-5879, indgået til
Italiens Faste Repræsentation ved EU den 29. april
2013 angående »afslutning af regnskaberne for
medlemsstaternes betalingsorganer vedrørende de
udgifter, der finansieres af Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL), for regnskabsåret 2012«, for så vidt som
for så vidt som denne afgørelse fastslår, at beløbet på
5 006 487,10 EUR vedrørende regionen Basilicata er
et »ikke-genanvendeligt beløb« og således fratrækker
dette beløb fra udgiftsloftet for ELFUL vedrørende
programmet for udvikling af landdistrikterne i
Basilicata, og som en konsekvens heraf indebærer, at
dette beløb ikke kan anvendes inden for rammerne af
nævnte loft og indebærer en frigørelse af beløbet.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Europa-Kommissionen mod
Forbundsrepublikken Tyskland
Påstande: Kommissionen har nedlagt påstand om, at
Domstolen fastslår, at Forbundsrepublikken Tyskland
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 11 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU
af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet (1)
(herefter VVM-direktivet) og artikel 25 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU af 24.
november 2010 om industrielle emissioner (integreret
forebyggelse og bekæmpelse af forurening) (2)
(herefter IPPC-Direktivet), idet den — principielt
anser bestemmelserne i VVM-direktivet for ikke at
tillægge subjektive rettigheder og dermed i vid
udstrækning udelukker, at private kan gøre dem
gældende for en domstol (§ 113, stk. 1, i
Verwaltungsge-richtsordnung (lov om
forvaltningsretssager)) — begrænser ophævelsen af
afgørelser på grund af processuelle fejl til de tilfælde,
hvor der fuldstændig mangler en nødvendig
vurdering af indvirk-ningen på miljøet
(miljøindvirkningsvurdering) eller hvor der mangler
en nødvendig forudgående undersøgelse (§ 4, stk. 1, i
Umwelt-Rechtsbehelfsgesetz, lov om retsmidler i
miljøsager, herefter UmwRG), og til tilfælde, hvor
sagsøgeren beviser, at den processuelle fejl var kausal
for afgørelsens resultat (§ 46 i
Verwaltungsverfahrensgesetz, lov om
forvaltningsretssager, herefter VwVfG) og
sagsøgerens retlige stilling er berørt — begrænser
søgsmålsretten og omfanget af den retslige prøvelse
til indsigelser, der allerede blev rejst inden for
indsigelsesfristen i den forvaltnings-sag, der har ført
til vedtagelsen af afgørelsen (§ 2, stk. 2, i UmwRG og
§ 73, stk. 6, i VwVfG) — i sager, der blev indledt
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
08.10.15
C-137/14
Miljøstyrelsen
Dom
15.10.15
8
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 177: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 25/9-15
1549121_0009.png
efter den 25. juni 2005 og afsluttet før den 12. maj
2011, begrænser miljøforeningers søgsmålsret til
retsforskrifter, der giver private rettigheder
(UmwRG’s § 2, stk. 1, sammenholdt med § 5, stk. 1)
— i sager, der blev indledt efter den 25. juni 2005 og
afsluttet før den 12. maj 2011, begrænser omfanget af
den retslige prøvelse af miljøforeningers retsmidler til
retsforskrifter, der giver private rettigheder (den
tidligere affattelse af UmwRG § 2, stk. 1,
sammenholdt med UmwRG’s § 5, stk. 1). — generelt
undtager forvaltningssager, der blev indledt før den
25. juni 2005, fra UmwRG’s anvendelsesområde
(UmwRG’s § 5, stk. 1).
C-167/14
Europa-Kommissionen mod Den Hellenske
Republik
Påstande: Det fastslås, at Den Hellenske Republik har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 260,
stk. 1, TEUF, idet den ikke har truffet de nødvendige
foranstaltninger til opfyldelse af Domstolens dom af
25. oktober 2007, Kommissionen mod Den
Hellenske Republik (sag C-440/06). Den Hellenske
Republik tilpligtes at betale Kommissionen en bøde
på 47 462,40 EUR pr. dag, hvormed opfyldelsen af
dommen i sag C-440/06 forsinkes, regnet fra
afsigelsen af dom i den foreliggende sag og til den
dag, hvor dommen i sag C-440/06 er opfyldt. Den
Hellenske Republik tilpligtes at betale Kommissionen
et dagligt fast beløb på 5 191,20 EUR, regnet fra
afsigelsen af dommen i sag C-440/06, og indtil
afsigelsen af dommen i denne sag eller indtil den
dom, der blev afsagt i sag C-440/05-6, er opfyldt,
hvis dette sker tidligere. Den Hellenske Republik
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Grupo Itevelesa e.a.
Sagen vedrører: 1) Udelukker artikel 2, stk. 2, litra d),
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked teknisk kontrol
med motorkøretøjer (inspección técnica de
vehículos,herefter »ITV-tjenester«) fra dette direktivs
anvendelsesområde, når den i henhold til nationale
bestemmelser udføres af private virksomheder under
en medlemsstats myndigheders tilsyn?
Balázs
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 4, stk. 1, og artikel 5 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/70/EF af
13. oktober 1998 om kvaliteten af benzin og
dieselolie og om ændring af Rådets direktiv
93/12/EØF fortolkes således, at der, ud over de
kvalitetskrav, som er fastsat i den nationale
lovgivning, der er vedtaget på grundlag af dette
direktiv, ikke i medfør af anden national lovgivning
kan pålægges leverandører af brændstof supplerende
kvalitetskrav i forhold til direktivets bestemmelser,
som er fastsat i en national standard?
Iglesias Gutiérrez m.fl.
Udenrigsministeriet
Miljøstyrelsen
Dom
15.10.15
C-168/14
Miljøstyrelsen
Dom
15.10.15
C-251/14
Miljøstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Dom
15.10.15
Forenede
Beskæftigelsesminister
Dom
15.10.15
9
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 177: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 25/9-15
1549121_0010.png
sager C-
352/14 og
C-353/14
Sagen vedrører: 1. Er artikel 56 i Estatuto de los
Trabajadores – Real Decreto Legislativo 1/1995 (lov
om arbejdstagere – kongeligt lovdekret nr. 1/1995) af
24. marts 1995, femte overgangsbestemmelse i Ley
3/2012 de medidas urgentes para la reforma del
mercado laboral (lov nr. 3/2012 om
hasteforanstaltninger med henblik på reform af
arbejdsmarkedet) af 6. juli 2012 samt artikel 123 og
artikel 124, stk. 13, i Ley Reguladora de la Jurisdicción
Social – Ley 36/2011 (lov om social- og arbejdsretlige
domstole – lov nr. 36/2011) af 10. oktober 2011
(som implicit henviser til de førnævnte forskrifter) i
strid med artikel 107 og 108 i traktaten om [Den
Europæiske Unions funktionsmåde] – den
konsoliderede udgave – for så vidt som de materielt
forhøjer de godtgørelser, som er godkendt ved
Europa-Kommissionens afgørelse i sagen »State aid
SA.35253 (2012/N) Spain. Restructuring and
Recapitalisation of the BFA Group«?
iet
10