Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1543290_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. august 2015
Politikontoret
Lene Steen
2015-0030-3656
1689333
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 49 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. august 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 107: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 49 om, hvad der i dansk ret vil forandre sig på menneskehandelsområdet, hvis Danmark tiltræder aftalen "Danmark i Europol", fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 49 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvad der i dansk ret vil foran-
dre sig på menneskehandelsområdet, hvis Danmark tiltræder
aftalen "Danmark i Europol".”
Svar:
1.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik den 10. december 2014 den politiske
aftale Danmark i Europol. Det følger af aftalen, at aftalepartierne ønsker at
omdanne retsforbeholdet til en tilvalgsordning. Folkeafstemningen om om-
dannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning vil blive afholdt den 3. de-
cember 2015.
Aftalepartierne ønsker ved en omdannelse af retsforbeholdet at sikre, at
Danmark også fremover kan deltage fuldt ud i det europæiske politisamar-
bejde i Europol. Dansk deltagelse i Europol er et vigtigt redskab til be-
kæmpelse af menneskehandel, der i sagens natur er et grænseoverskriden-
de problem. Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
der har oplyst følgende:
Menneskehandel er et alvorligt, kompliceret og grænseoverskri-
dende kriminalitetsområde, hvor ofrene oftest befinder sig i en sår-
bar og fastlåst situation, som bevirker, at de er tilbageholdende med
at samarbejde med politiet til en opklaring af sagerne.
Indsatsen mod menneskehandel rettes derfor bl.a. mod bagmændene,
der indgår i internationale kriminelle netværk. I den forbindelse er
det internationale politisamarbejde af stor betydning for en effektiv
efterforskning og retsforfølgning af bagmændene til menneskehan-
del.
Organiseret menneskehandel har gennem en længere årrække været
et prioriteret indsats- og monitoreringsområde for Europol, ligesom
medlemsstaterne i stadig stigende grad anvender Europol til at samle
og udveksle oplysninger om bl.a. menneskehandel.
Rigspolitiet kan således oplyse, at der i 2013 var indsamlet 12.998
oplysninger om personer og genstande relateret til menneskehandel i
Europols Informationssystem (EIS). I 2014 udgjorde antallet 12.662.
Videre kan Rigspolitiet oplyse, at det samlede antal søgninger udført
af medlemsstater i EIS i 2014 udgjorde 367.922, samt at 19 pct. af
disse søgninger kan tilskrives Danmark. Det bemærkes, at hverken
Rigspolitiet eller Europol registrerer, i hvilket omfang søgninger i
EIS er målrettet specifikke kriminalitetstyper, hvorfor Rigspolitiet
ikke har mulighed for at oplyse nærmere om antallet af søgninger i
EIS vedrørende menneskehandel.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 107: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 49 om, hvad der i dansk ret vil forandre sig på menneskehandelsområdet, hvis Danmark tiltræder aftalen "Danmark i Europol", fra justitsministeren
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at Rigspolitiet deltager i både
det strategiske og operationelle samarbejde i Europol vedrørende or-
ganiseret menneskehandel.
2.
Aftalepartierne blev endvidere den 17. marts 2015 enige om i tilfælde af et
ja til folkeafstemningen at tilvælge 22 eksisterende retsakter på området for
retlige og indre anliggender, herunder menneskehandelsdirektivet.
Menneskehandelsdirektivet har til formål at forbedre forebyggelsen og be-
kæmpelsen af menneskehandel og beskytte ofre for menneskehandel og fast-
sætter minimumsregler for, hvilke handlinger vedrørende menneskehandel der
skal være strafbare og straffene herfor.
Et dansk tilvalg vil medføre, at Danmark skal have samme minimumsregler
som resten af EU med hensyn til afgrænsningen af de strafbare handlinger og
de strafferetlige sanktioner herfor. Da der er tale om minimumsharmonisering,
er der ikke noget til hinder for, at Danmark vælger at kriminalisere de pågæl-
dende handlinger i videre omfang end direktivet krævet. På samme måde kan
Danmark vælge at fastsætte eller opretholde højere strafferammer end dem,
der følger af direktivet.
Som det fremgår af analysen fra marts 2015 af EU-lovgivning omfattet af
retsforbeholdet, vurderes dansk ret at være i overensstemmelse med direktivet
(s. 52 f.). Der udestår imidlertid
som det også fremgår af analysen
enkelte
juridiske overvejelser med henblik på at sikre en fuldt ud korrekt implemente-
ring af direktivet, ligesom et tilvalg vil nødvendiggøre en fortsat prioritering
af de socialfaglige indsatser, som i dag er finansieret via satspuljemidler.
3