Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1539069_0001.png
Danmark (Hovedkontor)
VisitDenmark
Islands Brygge 43, 3.
2300 København S
Tlf. +45 32 88 99 00
E-mail [email protected]
Holland
VisitDenmark
Schipholweg 96a
2316XD Leiden
Tlf. +31 (0) 71 523 3 283
E-mail [email protected]
Italien
VisitDenmark
Via Niccolo Paganini 2
20131 Milano
Tlf. +39 02 72 02 2323
E-mail [email protected]
Kina
Scandinavian Tourist Board
Room 2105, Building 1,
Wan Da Plaza,
93 Jianguo Lu, Chaoyang District,
100025 Beijing, PRC
Tlf. +86 10 5869 3740
E-mail [email protected]
Norge
VisitDenmark
Prinsensgate 21, 4
0157 Oslo
Tlf. +47 22 00 76 30
E-mail [email protected]
USA
VisitDenmark
655 Third Avenue, 18th floor
New York, NY 10017
Tlf. +1 212 885 9700
E-mail [email protected]
Tyskland
VisitDenmark
Glockengiesserwall 2
20095 Hamburg
Tlf. +49 40 32 02 12 12
E-mail [email protected]
Storbritannien
VisitDenmark
55 Sloane Street
London SW1X 9SY
Tlf. +44 20 7259 5958
E-mail [email protected]
Sverige
VisitDenmark AB
Box 7247
Jakobsgatan 3
103 89 Stockholm
Tlf. +46 8 440 54 00
E-mail [email protected]
Resultat og
Retning
2014 - 2015
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0002.png
2 |
Indhold
Turisme – et globalt væksterhverv
| 3
Resultater
3
4
6
8
10
12
14
Turisme – et globalt væksterhverv
Formandens beretning
VisitDenmark kort fortalt
Direktionens beretning
Sådan markedsfører vi Danmark
Konstant fokus på effektivitet
Udvalgte kampagner 2014
Turisme – et globalt væksterhverv
Turisme er et erhverv, der kan skabe vækst og flere arbejdspladser i hele Danmark.
I løbet af de seneste 10 år er den globale turisme vokset med 4 procent årligt. Det gør
turismen til et af de hurtigst voksende erhverv i verden, og et erhverv som globalt set
skaber beskæftigelse til syv gange flere end bilindustrien og dobbelt så mange
som finanssektoren.
Af de flere end 1 milliard rejser, der i dag bliver foretaget på verdensplan, går over
halvdelen til Europa. Det gør Europa til verdens førende turistdestination.
Strategi
16
18
20
22
24
Tendenser i turismen
Flere turister skal have lyst til at rejse til Danmark
Tema: Digitalisering
Tema: Vækst i kystturismen
Tema: Nyt Turismedanmark
Turismen rummer med andre ord et betydeligt potentiale for at skabe vækst også
i Danmark.
Men konkurrencen om turisterne er hård. Mange lande investerer i dag massivt i turisme,
og samtidig ændrer turisternes behov og adfærd sig i en fart, som ikke er set tidligere.
I Danmark er turismen kommet højt på den politiske dagsorden, og et bredt flertal i
Folketinget har med lov om dansk turisme taget initiativ til at styrke dansk turisme med
henblik på at skabe yderligere vækst.
I denne beretning fortæller VisitDenmark, hvordan vi bidrager til at skabe vækst til
hele Danmark gennem viden til dansk turisme og international markedsføring over for
udenlandske turister.
Markedsperspektiv
26
28
30
32
Turisterne i Danmark
Tyskland, Norge, Sverige og Holland
Storbritannien, Italien, Frankrig og USA
Kina, Rusland, Australien, Brasilien og Indien
Internationale ankomster på verdensplan (mio.)
Organisation og økonomi
34
35
36
Bestyrelsen
Økonomiske forhold
Resultatopgørelse
1.038
949
928
1.135
1.211
Turismen er et af de hurtigst voksende erhverv i verden. I 2025 forventes antallet af
internationale turistankomster at nå op på 1,6 milliarder om året på verdensplan.
853
762
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
Kilde:
UNWTO
Dette billede blev kåret som vinderen blandt
1.500 billeder i VisitDenmarks konkurrence
på foap.com i 2014. FOAP er en social
platform med brugergenererede billeder,
som kan købes til kommercielle formål.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0003.png
4|
Formandens beretning
Formandens beretning
| 5
Vækst i turismen kræver stærkere samarbejde
2014 var det bedste år for dansk turisme nogensinde med 46,8 millioner
turistovernatninger i alt.
Det mest positive er imidlertid, at det var de udenlandske overnatninger,
som med en stigning på 6,6 procent trak væksten og nåede 23,2
millioner overnatninger - det højeste antal siden 2003.
Og det er forventningen, at 2015 bliver endnu bedre.
Med andre ord, dansk turisme er på rette vej, der skabes flere
arbejdspladser, og omsætningen stiger.
Det er et godt fundament for de markante forandringer i dansk turisme,
som har været undervejs i nogle år, men som blev sat i gang for alvor her
ved årsskiftet.
Loven om dansk turisme er ved at blive rullet ud. Den nye organisering
med de tre nye udviklingsselskaber er etableret, og Det Nationale
Turismeforum er i gang med at udarbejde en ny strategi for hele
dansk turisme.
Mere konkret får kystturismen en saltvandsindsprøjtning med
20 millioner kroner ekstra til international markedsføring i 2016 og
2017, og der er åbnet for nye udviklingsprojekter i de kystnære
områder. Samtidig har virksomheder allerede fra i år fuld fradragsret
for deres udgifter til hotelovernatninger i Danmark.
Og det er også helt nødvendigt at have massivt fokus på udviklingen
af vores turismeprodukter og faciliteter. Danmark er udsat for massiv
konkurrence fra vores nærmarkeder, der i en årrække netop har
prioriteret udviklingen af turismen meget højt. Og vi risikerer at tabe
kampen, hvis vi ikke følger med.
Nu er der så taget spæde, men afgørende skridt, som sender vigtige
signaler til hele erhvervet. Turisme er kommet højere op på den politiske
dagsorden som vækstskaber i både Vandkantsdanmark, storby- og
mødeturismen, men også mere generelt som et erhverv, som Danmark
faktisk lever af og skal leve af i fremtiden.
Så det er op til os selv. Alle os, der arbejder i og med dansk turisme,
skal vise, at vi er i stand til at udnytte de nye muligheder, vi har fået.
Det kræver, at vi går i samme retning, bliver enige og følger de aftaler,
vi indgår. For lykkes vi ikke med at etablere et stærkt, synligt og varigt
samarbejde, får vi ikke det fokus fra politisk hold, som er uhyre vigtigt
for erhvervet, samtidig med at vi risikerer, at private og offentlige
virksomheder mister interessen og lysten til at investere i turisme.
Lad mig pege på nogle områder, hvor vi i VisitDenmark allerede i dag
arbejder for at bidrage til den videre udvikling i dansk turisme.
En afgørende forudsætning for, at dansk turisme træffer de rigtige
beslutninger, lægger holdbare strategier og planer, er selvfølgelig,
at der eksisterer en solid viden om og dybdeborende analyse af de
faktiske forhold med hensyn til dokumentation og potentialer for
dansk turisme, så alle aktører har samme fundament og indsigt. Ved
siden af den konkrete markedsføringsopgave spiller VisitDenmark på
netop dette område en central og overordnet rolle i dansk turisme. Det
er mit håb og min forventning, at alle offentlige aktører og så mange
private som muligt samles om at udvikle og anvende fælles analyser
af turismen. Fælles data og forståelse for udgangspunktet skaber de
bedste forudsætninger for at enes om, hvilken medicin dansk turisme
skal anvende.
Samtidig er vi i VisitDenmark via vores markedskontorer helt tæt på
turisterne. Vi kender de sociale, økonomiske og kulturelle forhold i de
enkelte lande i detaljen. Vi ved, hvad de potentielle turister efterspørger
og forventer på deres ferie, og vi ved, hvilke påvirkninger de udsættes
for fra andre destinationer, der ønsker at tiltrække dem.
Nu er retningen lagt, men der er fortsat et godt stykke vej at gå. I
En viden, der selvsagt er afgørende for at kunne nå turisterne med den
rigtige og præcise markedsføring på de prioriterede markeder, og som
også er et væsentligt grundlag, når de danske turismeaktører skal træffe
beslutning om, hvor de skal placere deres markedsføringsmidler. Og
derudover en viden, som er helt central, når vi i Danmark skal bestemme
os for, hvordan vi fremover vil udvikle de mange faciliteter, som
turisterne efterspørger og benytter sig af. Lige fra mulighederne langs
vores kyster, cykelruter og skiltning på museerne.
Vores helt centrale opgave med at markedsføre Danmark som ferie- og
mødedestination i udlandet udvikler sig markant i disse år og særligt på
det digitale område.
Det er på nettet, turisterne søger information og får inspiration, det er
her, de bestiller deres rejse og forventer at kunne booke aktiviteter. Og
det er her, de deler deres oplevelser, både under og efter ferien. Derfor
er det afgørende, at Danmark som destination er til stede på de rigtige
tidspunkter på de rigtige platforme, hvis vi skal ramme turisterne med
vores budskaber.
Og det er tilfredsstillende, at vi er langt fremme herhjemme. I forhold til
turistens digitale liv, men også med at få skabt en fremtidssikret digital
strategi. Herunder en oplevelsesbooking platform, hvor oplevelser og
aktiviteter i alle størrelser og afskygninger kan bookes hjemmefra, eller
på andre digitale platforme, når destinationen er nået.
He r får Danmark en konkurrencefordel, som vi selvfølgelig skal udnytte i
markedsføringen i udlandet.
Og vi er generelt tvunget til at udnytte alle de fordele, muligheder,
anledninger og nyskabelser, vores land kan tilbyde i markedsføringen af
Danmark som ferie- og mødeland.
For Danmark er stort set ukendt som rejsemål, når man kommer syd for
Hamborg og nord for Gøteborg.
Der eksisterer et kendskab til Danmark, som bl.a. bygger på design, film
og H. C. Andersen. Men det er ikke nok til at trække turister til. Vi skal
bygge videre på den interesse, der måske er, og skabe konkret viden om
de oplevelser, vi kan tilbyde.
Formand
Jens Wittrup
Willumsen
VisitDenmark ser vi frem til at medvirke til at sætte et tydeligt aftryk
på fremtidens udvikling for dansk turisme for at skabe vækst og
arbejdspladser i Danmark.
Ellers risikerer vi, at de gode intentioner for dansk turisme forbliver
en velbevaret dansk hemmelighed. Så kan vi gå rundt herhjemme og
udvikle turismeprodukter i verdensklasse, uden at de potentielle
turister opdager det, og så får vi ikke del i den vækst, som turisme
driver i hele verden.
Derfor skal Danmark markedsføres massivt i udlandet. Virksomheder,
kommuner, regioner og stat skal investere midler i international
markedsføring i en fælles indsats, der kommer alle til gode. Turismen
skal blive endnu bedre til at udnytte de muligheder, der opstår, for at
stå skulder ved skulder med de andre eksporterhverv, uanset om det er
fødevarer, industri eller design, i internationale fremstød. På den måde
bliver fortællingen om Danmark mere komplet.
Turismens nøgletal
Turismen er vigtig
for dansk økonomi
Den skaber omsætning for
92 mia. kr.
Turismen er et stort
eksporterhverv
Den skaber indtægter til Danmark på
37 mia. kr.
Turismen skaber mange
arbejdspladser
i alt
111.500
job
Turismen giver
mange skatteindtægter
I alt
i moms, skatter og afgifter
Kilde:
VisitDenmark,
Turismens økonomiske
betydning i Danmark.
38 mia. kr.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0004.png
6 |
VisitDenmark kort fortalt
VisitDenmark kort fortalt
| 7
803.000
ankomster
2,3 mio.
overnatninger
Antallet af overnatninger i Danmark,
som VisitDenmarks markedsføring har
været med til at skabe i 2014.
1,2 mia. kr.
omsætning
Størrelsen på den
turismeomsætning,
som VisitDenmark
har bidraget med
til erhvervet og det
danske samfund i 2014.
Så mange har rejst til
Danmark på baggrund
af VisitDenmarks
markedsføring i 2014.
83,3 mio. kr.
Partnernes investeringer i kampagner sammen med VisitDenmark.
76 pct.
Partnernes tilfredshed med VisitDenmarks arbejde.
VisitDenmark kort fortalt
Som Danmarks nationale turismeorganisation arbejder VisitDenmark for, at flere udenlandske
ferie- og mødeturister får lyst til at rejse til Danmark.
Gennem kampagner, events, sociale medier og international presse skaber vi et attraktivt billede af Danmark,
der tydeligt fortæller, hvorfor turisterne skal vælge at rejse til Danmark frem for en anden destination.
Vi arbejder fra hovedkontoret i København og fra vores otte markedskontorer rundt i verden, som har fingeren
på pulsen og indsigt i, hvad der driver rejselysten fra det enkelte marked.
For at give kampagnerne større gennemslagskraft arbejder vi sammen med en lang række danske og
udenlandske partnere. Vores turismepartnere dækker både offentlige turismeselskaber og private aktører
inden for bl.a. overnatningsbrancherne og transportsektoren.
Vi arbejder også sammen med stærke danske eksportbrands, aktører inden for kultur, sport, film og musik samt
offentlige myndigheder, som deler vores mål om at øge interessen for Danmark i udlandet.
Vores arbejde er funderet på viden om turisterne, som vi deler med dansk turisme. Vi kender turisternes motiver
for at rejse til Danmark, deres rejsemønstre, og hvordan og hvordan vi bedst kommunikerer med dem.
Og når turisterne har besøgt Danmark, dokumenterer vi besøgets økonomiske betydning og formidler viden om
turistens oplevelser i Danmark.
1:17
En krone investeret i VisitDenmarks markedsføring, skaber 17 kr. i omsætning i Danmark.
2,8 mia.
Antal læsere/seere/lyttere, som VisitDenmark nåede gennem presseindsatsen i 2014.
7 mio.
Besøg på visitdenmark.com i 2014.
384.000
Modtager vores nyhedsbreve med idéer til ferieoplevelser i Danmark.
435.000
Følger VisitDenmark på Facebook.
8.700
Gange er vores analyser blevet downloadet på nettet.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0005.png
8 |
Direktionens beretning
Direktionens beretning
| 9
Ny kurs for dansk turisme
Turisternes adfærd, forventninger og muligheder udvikler sig i disse
år i et meget højt tempo. Samtidig er turisme et af de erhverv, som
globalt set har den højeste vækst. En vækst, vi i Danmark skal have
vores andel af.
Det er udviklinger, som stiller rigtig store krav til alle os, der arbejder
med ferie- og erhvervsturisme i Danmark.
Ferierejser er godt på vej til at blive en helt almindelig
hyldevare, som impulskøbes lige som spændende tilbud i
supermarkedet. Indkøbsposen er digital, og købet foregår på
nettet, hjemme i sofaen eller i toget på vej hjem fra arbejdet.
Når ferien er mere planlagt, er det også i stor udstrækning på nettet,
at turisten har fået sin inspiration og truffet sine valg, og det er også
her, at aktiviteterne under opholdet er undersøgt og booket. Og typisk
er ferien kortere, end den var for bare ti år siden, den er blot en af flere
ferier i løbet af året.
Samtidig vil flere og flere turister ikke længere være traditionelle
turister, der tager på en håndholdt ferie. De vil være rejsende, der
bliver en del af de oplevelser og traditioner, som er i det land, de
besøger. De vil have autencitet, de vil inspireres til at udforske og
opleve på egen hånd. De udfordrer også de traditionelle ferieformer
og bor lige så gerne i et privat hjem, booket på Airbnb, som på et hotel
eller i et feriehus.
Og så stiller de krav og har forventninger, som vi ikke kendte for ti
år siden.
Når farmor og farfar inviterer hele familien med på guldbryllupsrejsen,
skal feriestedet kunne tilfredsstille både de fireårige børnebørn, deres
forældre og de ældre generationer. Når de unge eller parret, hvor
børnene er flyttet hjemmefra, lynshopper en forlænget weekend til
en storby, så forventer de fleksibilitet, og de skal mødes af muligheder
og inspiration, ikke færdigpakkede tilbud. Og når en virksomhed eller
den internationale organisation lægger sit møde eller planlægger
sin kongres i Danmark, så forventes der fantastiske rammer og et
innovativt og kreativt set-up.
De demografiske forhold ændrer sig derudover markant. Folk lever
længere, og de har flere penge til rådighed, som de gerne bruger på
ferier og oplevelser. En udvikling, der går hånd i hånd med, at det i dag
er så billigt at rejse, at de unge generationer opfatter hele verden som
deres legeplads og rejser langt mere, end vi har set blot få år tilbage.
Alle sammen tendenser, som kræver en langt mere
differentieret tilgang til, hvordan vi markedsfører Danmark
i udlandet og ikke mindst til, hvordan vi udvikler de
turismeprodukter og faciliteter, som vi tilbyder til turisterne
og de erhvervsrejsende, der tager til vores land.
Vi står med andre ord foran en markant forandring af den tilgang,
vi hidtil har haft til turisme i Danmark. Det gælder ikke bare os i
VisitDenmark, som har til opgave at tiltrække så mange udenlandske
turister som muligt, men også alle andre aktører i erhvervet.
På mange områder er vi på rette vej.
Men skal vi lykkes og få vores del i den globale turismevækst,
så kræver det, at vi i det nye Turismedanmark finder fælles
løsninger på de udfordringer og muligheder, vi også står
over for, og kan samarbejde og møde de ændrede krav og
forventninger, som turisterne stiller. Samtidig med at vi hele
tiden er på forkant med de mange muligheder og tilbud, som
turisterne konstant mødes med fra vores konkurrerende
nærmarkeder.
Begynder vi med digitaliseringen, så er vi faktisk rigtig langt. Vi
åbner i år for en landsdækkende oplevelsesbooking, hvor turisterne
hjemme kan planlægge og booke de aktiviteter, de vil opleve under
deres ferie i Danmark. De har selvfølgelig også muligheden på deres
mobil eller tablet, mens de er her. Og får vi i de kommende år en
mere fleksibel wi-fi adgang i ferieområderne, så er det klart, at vores
konkurrencekraft styrkes.
Samtidig kommer vi til at øge og forfine vores tilstedeværelse på de
digitale platforme, som vi ved turisterne besøger, både når de endnu
ikke har besluttet sig, stadig er søgende, og når pris og produkt er
mindre afgørende. Lige som vi i endnu højere grad vil gå sammen med
turisterne og tænke dem ind som aktive deltagere og ambassadører
i markedsføringen. For vi ved, at ferieopdateringer og billeder fra
venner og familie på sociale medier har meget stor betydning for
turisternes ferievalg.
I forhold til vores muligheder for at tiltrække de “nye” og købestærke
grupper af ældre og unge rejsende, som nyder godt af billige flypriser,
er det helt afgørende, at vi sikrer en sammenhæng mellem, hvad vi
markedsfører, og hvad turisterne oplever, når de kommer hertil.
Og når turisterne i dag generelt holder kortere, men flere ferier og på
alle tidspunkter af året, så skal vi i dansk turisme skabe og markedsføre
mere fleksible tilbud om kortferie. Det betyder, at vi konstant og hele
året skal være til stede med inspiration og markedsføring, hvis vi
skal sikre, at Danmark skal være på nethinden hos turisterne. Og det
gælder både storby-, kyst- og naturturismen samt erhvervsturismen.
Samtidig er det helt nødvendigt, at vi udvikler vores ferieområder,
forbedrer kvaliteten og skaber den fornødne fleksibilitet – for eksempel
i feriehusene - der er nødvendig for at tiltrække turister, der i dag har
andre ønsker og forventninger til ferien.
Her ligger der et væsentligt potentiale for vækst fra flere markeder.
Vores indsats i VisitDenmark hviler på en lang historik, en solid
viden, et stærkt analysegrundlag, en innovationskraft og indgående
forståelse af de markeder og turister, som er relevante for
Danmark. Og her har vi et centralt ansvar. Ikke bare i forhold til vores
markedsføringsopgave, men i forhold til hele dansk turisme.
Vi skal sikre, at alle aktører i dansk turisme har den samme
viden og forståelse i forhold til den reelle turismeudvikling,
men også forhold til de muligheder og udfordringer vi står
over for i dansk turisme. Vi skal arbejde ud fra fælles viden,
fælles brand story og med samme værktøjer samt den samme
tilgang til turisternes digitale adfærd.
I kraft af vores markedskontorers indsigt, deres indblik i de
socioøkonomiske forhold på vores prioriterede markeder, viden
om turisternes krav og forventninger samt en grundig consumer
insight kan vi i VisitDenmark pege på, hvilke budskaber, aktiviteter
og distributionskanaler der er relevante for at nå turisterne. Og ikke
mindst - hvilke oplevelser og produkter der bør udvikles herhjemme,
samt hvilke initiativer der turismefagligt vil have størst effekt, hvis
vi vil tiltrække flere turister. Både når det gælder dem, der har været
gæster i Danmark mange gange, og de nye grupper, som vi ved har
Mulighederne har aldrig været bedre.
interesser og ønsker, som vi er i stand til at imødekomme, men som
endnu ikke har fået øje på Danmark som rejsemål.
Det giver mulighed for at sikre den rigtige prioritering af markeder,
målgrupper og segmenter i de udvalgte lande. Og på den baggrund
skabe en fælles forankret Danmarksfortælling, målrettet de enkelte
markeder og målgrupper.
2014 var det bedste år for dansk turisme nogensinde, og særligt
positivt var det, at antallet af udenlandske overnatninger var det
højeste siden 2003. Det er vores forventning, at 2015 bliver endnu
bedre. Lad os udnytte det momentum, vi har, til at få etableret en
turismestrategi og indsats, som i mange år frem kan skabe vækst
og beskæftigelse.
Viceadm. direktør
Lars Erik Jønsson
Adm. direktør
Jan Olsen
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0006.png
10 |
Sådan markedsfører vi Danmark
Sådan markedsfører vi Danmark
| 11
Sådan markedsfører vi Danmark
Co-branding:
Vi arbejder sammen med virksomheder og organisationer inden for
eksport, sport, kultur, film, musik og turisme for at nå ud til flere turister
med et interessant indhold og gennem nye kanaler. I 2014 arbejdede
vi blandt andet sammen med JYSK, BoConcept, European Broadcasting
Union, Sport Event Denmark og Dansk Badminton Forening.
VisitDenmark udvikler og gennemfører store, nytænkende og effektive kampagner, som sætter Danmark
på verdenskortet og skaber salgsmuligheder for dansk turisme.
Investeringer fordelt på aktiviteter
inkl. erhvervets investeringer
Vi tager udgangspunkt i dansk turismes tre forretningsområder, nemlig kyst- og naturturisme, storbyturisme og erhvervsturisme.
Inden for hvert forretningsområde udvikles kampagnerne i samarbejde med offentlige partnere og kommercielle virksomheder og
gennemføres for de midler, vi sammen lægger i kampagnerne. Fra 2016 vil marketingstrategierne for forretningsområderne blive udviklet i
samarbejde med de tre nye landsdækkende udviklingsselskaber.
Derudover gennemfører vi en række kampagner og aktiviteter, der har til formål at øge kendskabet til Danmark og gøre flere turister
56
pct.
Kyst- og naturturisme
Events og messer:
Når hele verdens opmærksomhed er rettet mod en særlig
international begivenhed, fx OL i Rio i 2016, medvirker VisitDenmark
til at brande Danmark sammen med private og offentlige partnere
inden for turisme, eksport og kultur. Vi repræsenterer også Danmark
ved relevante rejsemesser som fx ITB i Berlin og i 2014 også WTM i
London - samt de store messer for mødeindustrien EIBTM og IMEX i
hhv. Barcelona og Frankfurt.
10
pct.
Branding
opmærksom på, hvad Danmark som destination kan tilbyde. Det gør vi ved at udvikle internationale events, gennemføre co-branding
kampagner, bearbejde travel trade, presse og være tilstede på alle relevante digitale platforme.
Travel Trade:
Vi bearbejder rejseagenter og turoperatører for at øge synligheden
om Danmark gennem deres nyhedsbreve, websites og rejsekataloger
samt for at øge salget af vores partneres produkter. I 2014
gennemførte vi kampagner med turoperatører og aktiviteter som
workshops, undervisning og en international produktmanual.
10
pct.
Erhvervsturisme
24
pct.
Storbyturisme
International presse:
Omtaler i pressen er en de mest effektive måder at få budskabet om
Danmark ud til turisterne på. Vi inviterer journalister og bloggere på
besøg i Danmark, mens vores danske partnere står for værtskabet
og sikrer en god oplevelse under besøget. I 2014 besøgte 598
journalister og bloggere Danmark på baggrund af en invitation fra
VisitDenmark. Derudover hjælper vi løbende pressen med tips, idéer,
foto og video, der genererer omtale af Danmark i hele verden.
Kyst- og naturturisme
Investeringer fordelt på markeder
inkl. erhvervets investeringer
Kyst- og naturturisme omfatter
alle ferierejser uden for de fire
største byer i Danmark, hvor
motivet for ferien er det danske
kystliv og naturoplevelser.
Storbyturisme
Storbyturisme omfatter ferierejser
i Danmarks fire største byer.
København er den suverænt største
storbydestination efterfulgt af
Aarhus, Odense og Aalborg.
Erhvervsturisme
Erhvervsturisme omfatter
alle rejser til Danmark i
erhvervsmæssig sammenhæng.
Digitale medier:
Hver tredje turist i Danmark har søgt inspiration på visitdenmark.com,
og både indhold og teknik skal konstant holdes relevant samt
understøttes med aktiviteter på Google i form af søgeordsoptimering,
annoncering, nyhedsbreve og video. Gennem sociale medier som
Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Weibo og WeChat engagerer
vi brugerne og inspirerer dem til at rejse til Danmark.
50
pct.
Nærmarkeder
I 2014 var der
16,9 mio.
udenlandske overnatninger
i kystturismen. Det er en vækst på
6,1 pct.
siden 2013.
De udenlandske kyst- og
ferieturister lagde
18,5 mia. kr.
i omsætning.
I 2014 var der
3,7 mio.
udenlandske overnatninger i
storbyturismen. Det er en vækst
11,1 pct.
siden 2013.
De udenlandske storbyturister
lagde
12,8 mia. kr.
i omsætning.
I 2014 var der
2,6 mio.
udenlandske overnatninger i
erhvervsturismen. Det er en
vækst på
3,9 pct.
siden 2013.
De udenlandske erhvervs- og
mødeturister lagde
5,4 mia. kr.
i omsætning.
13
pct.
Fjernmarkeder
37
pct.
Øvrige Europa og USA
12,8 mio.
gange fik turister i
målgrupperne Sjov, Leg og Læring
samt Det Gode Liv kendskab til
Danmark som følge af VisitDenmarks
kampagner sammen med partnere.
4,8 mio.
gange fik turister
i målgruppen Moderne
Storbyoplevelser kendskab til
Danmark som følge af VisitDenmarks
kampagner sammen med partnere.
990
leads og
1.423
business
opportunities blev skabt over for
internationale mødeindkøbere
som følge af VisitDenmarks
aktiviteter sammen med partnere.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0007.png
12 |
Konstant fokus på effektivitet
Konstant fokus på effektivitet
| 13
Konstant fokus på effektivitet
Præference
I 2014 gennemførte VisitDenmark 52 kampagner og en række aktiviteter over for
potentielle ferieturister.
Den samlede investering i kampagnerne er lavere end sidste år. Alligevel har
kampagnerne klaret sig bedre, når det gælder om at skabe kendskab til Danmark.
Der er nemlig flere, som er blevet fanget af budskabet i kampagnen og enten
klikket på et banner, læst annoncen eller magasinet, set en film el. lign.
”Når vi lykkes med at blive mere effektive og nå bedre resultater, skyldes det,
at vi de senere år har arbejdet massivt på at blive endnu dygtigere til at nå
ud til de turister, som kunne være interesserede i at besøge Danmark,” siger
marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen, VisitDenmark.
”Vi har konstant fokus på at opdatere vores viden ikke mindst på markederne,
ligesom vi løbende tester og optimerer kampagnerne, så vi opnår endnu bedre
resultater. Og det er helt afgørende, for med digitaliseringen er mediebilledet
blevet enormt komplekst. Nye medieplatforme opstår, og turisten er mere
selektiv end før, så det kræver stor markedsindsigt og fingeren på pulsen at følge
udviklingen og vide, hvordan man når sin målgruppe, og hvad der kan betale sig at
satse på,” siger Janne Grønkjær Henriksen.
VisitDenmark har de seneste år investeret i at blive specialister på turismeområdet
inden for sociale medier, søgeordsoptimering og kampagneplanlægning og
-optimering. I dag overvåger og justerer VisitDenmark selv kampagnerne på daglig
basis for at skabe optimale resultater ude på markederne.
Samtidig er samarbejdet med store og internationale virksomheder som fx Google
blevet intensiveret.
”Som Danmarks nationale turismeorganisation kan vi få adgang til viden og
samarbejder med store kvalificerede partnere som fx Google, hvilket kommer alle
partnere, der samarbejder med os, til gavn,” siger Janne Grønkjær Henriksen.
I 2014 blev VisitDenmarks kampagner vist over for potentielle turister 1,9 milliarder
gange. 28,8 millioner gange involverede forbrugerne sig i kampagnerne ved at
læse, høre, se eller deltage i kampagnerne, og 4,1 millioner fik efterfølgende en
præference for at rejse til Danmark.
Så mange overvejer at rejse til Danmark
på baggrund af kampagnerne
Kendskab
Så mange gange blev kampagnerne
set, læst, hørt eller deltaget i
Visninger
Så mange gange blev kampagnerne vist over for
potentielle ferieturister
Sådan måler vi effekten af kampagnerne
De kvantitative effekter af VisitDenmarks markedsføring måles i forhold til tre målepunkter, som
følger de stadier, turisten gennemgår i en købsproces. I de tilfælde, hvor der ikke har været foretaget
en måling, er effekten estimeret på grundlag af allerede målte aktiviteter samt tidligere erfaring med
lignende kampagner. Effekterne måles eller estimeres umiddelbart efter markedsføringens afslutning.
År
Antal
kampagner
Investering
Gennemsnitlig
kampagneinvestering
Kendskab
Mødeturisme
2014 var et år med gode resultater inden for mødeturismen. I alt har VisitDenmark
været med til at skabe 990 leads, hvoraf 826 er skabt til medlemmerne af
Meetingplace netværket i samarbejde med Wonderful Copenhagen, og de
resterende 164 leads er gået direkte til danske partnere, som har deltaget i
VisitDenmarks salgsaktiviteter.
Derudover har VisitDenmark skabt 1.423 business opportunities – det vil sige møder,
hvor danske partnere og udenlandske mødeagenter mødes ansigt til ansigt for at
skabe forretning på internationale messer, events, workshops mv.
2010
2011
2012
2013
2014
68
72
58
52
52
63,7 mio. kr.
96,5 mio. kr.
94,2 mio. kr.
72,1 mio. kr.
61,1 mio. kr.
936.000 kr.
1,3 mio. kr.
1,6 mio. kr.
1,4 mio. kr.
1,2 mio. kr.
26,9 mio.
40,7 mio.
44,7 mio.
28,2 mio.
28,8 mio.
2013
Leads
Business
Opportunities
801
1.542
2014
990
1.423
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0008.png
14 |
Udvalgte kampagner 2014
VINJETT
mini-
semester!
Udvalgte kampagner 2014
| 15
Bubbel & choklad
på danska rivieran
Vidsträckta stränder, charmiga badhotell, lyxig shopping
och utsökta restauranger. Bara ett stenkast från
Öresundsbron hittar du Nordens egen riviera.
TEX T OCH FOTO: HEIDI ROVÉN
Danmarks kust kantas
av platta sandstränder,
klitter eller som här
branta slänter.
Flere tyskere fik i
I Sverige og Norge har
den danske TV-serie
”Badehotellet” været et
stort hit, og da serien
blev udgivet på DVD,
lancerede VisitDenmark
i samarbejde med
VisitNordjylland og
filmdistributøren
Scanbox en kampagne.
At bruge danske film
og TV-serier til at
markedsføre Danmark
som rejsemål er en
del af en ny satsning i
VisitDenmark.
2014 lyst til at rejse
til Danmark blandt
andet på grund af
kampagnerne “Die
Dänische Ostsee” og
“Die Dänische Nordsee”.
Det var første gang,
at også de østvendte
kystdestinationer i
Danmark gik sammen
om markedsføre
sig i Tyskland, og
Da Eurovision Song
Contest blev afholdt i
København i 2014,
budskabet gik rent ind
hos tyskerne, viste en
efterfølgende måling.
Kampagnen er en del
Mere end 12.000
italienere besøgte den
store fælles nordiske
BeNordic event i
hjertet af Milano.
Musik, mad, design
og børneaktiviteter
var med til at give
italienerne et bedre
kendskab til Danmark,
og eventen trak
også journalister til,
hvilket resulterede i
139 presseomtaler.
Herudover mødte
danske partnere 34
italienske turoperatører.
Otte ud af 10 forventer
at arrangere møder i
København inden for
de næste to år. Resten
forventer at ville gøre det
inden for seks måneder.
En gruppe svenske
journalister var i
foråret 2014 på
besøg i Nordsjælland
for at opleve den
afslappede atmosfære
på Nordkysten. De
blev forkælet med bl.a.
besøg hos Ilse Jakobsen,
Beier chokoladeprøver,
et møde med den
danske parfumør Zarko
og overnatning på
badehoteller.
Efter fem års fravær
deltog VisitDenmark
sammen med partnere
Nordmænd har et
meget højt kendskab
til Danmark som
rejsemål og til store
attraktioner som
Tivoli og LEGOLAND.
Men deres kendskab
er mere begrænset,
når det kommer til
andre destinationer,
attraktioner og
aktiviteter. Det er
baggrunden for en
kampagne i Norge,
som igennem en række
online artikler
Filmturisme
Maj-ferie
For andet år i træk kørte
VisitDenmark Holland
en kampagne op til
den særlige hollandske
maj-ferie, hvor elever i
alderen 4-12 år holder
fri. I Kystdanmark er
sæsonen endnu ikke
rigtig startet, og derfor
er det attraktivt for
mange danske partnere
at tiltrække hollændere
på dette tidspunkt.
Kampagnen fortsætter
i 2015.
Eurovision
brugte VisitDenmark
begivenheden som
afsæt til at skabe
kendskab til Danmark.
Et samarbejde med
arrangøren European
Broadcasting Union
(EBU) gjorde det
muligt at nå ud til fans
i hele Europa med
opdateringer, billeder
og video fra Danmark.
Desuden producerede
VisitDenmark TV-spots,
skabte events, live og
online happenings,
presse- og PR
aktiviteter mv. I alt fik
2,1 millioner mennesker
kendskab til Danmark
som rejsemål.
Tyskland
af en langsigtet
satsning om sammen
med partnere at
markedsføre dansk
kyst- og naturturisme
i to store kampagner
på det tyske marked:
Die Dänische Ostsee
og Die Dänische
Nordsee. Kampagnerne
fortsætter i 2015.
BeNordic
MIND-event
Sådan svarede
de internationale
mødeindkøbere,
som deltog på den
store årlige MIND-
event i december
2014 i København.
Eventen skal
positionere Danmark
som den førende
mødedestination,
når det gælder om at
holde lærende møder
med højt afkast for
deltagerne. Wonderful
Copenhagen og
VisitDenmark var
arrangører.
Danske riviera
Turen resulterede bl.a.
i fem siders reportage
i Amélia, et af Sveriges
førende dameblade og
var en af en række store
artikler, som bidrog
til en stor stigning i
medieomtalen i Sverige.
Presseturen blev
arrangeret som en del
af en kampagne med
VisitNordsjælland.
Gift i Danmark
Under Eurovision Song
Contest i København
fik det amerikanske par
Mark og Michael papir
på hinanden. Et par uger
tidligere havde parret
vundet en konkurrence,
hvor præmien var
en bryllupsrejse
til København.
Konkurrencen var
en del af en større
kampagne i regi af
Global Connected over
for det amerikanske
gay-segment i
anledning af 25 året
for, at Danmark som
det første land i verden
tillod registrerede
partnerskaber af
samme køn. Videoen
af Mark og Michael i
København blev set
55.454 gange på
Facebook og YouTube,
og kampagnen har
vundet flere priser.
Tilbage på WTM
igen på WTM i London –
en af verdens førende
rejsemesser. Ud
over en masse gode
kontakter gav Danmarks
tilstedeværelse også
genlyd i pressen med
omtale af standen i PA
Newswire og i to af de
største branchemedier
i Storbritannien, nemlig
Travel Weekly og Travel
Trade Gazette. Også
Monocle Radio og
Euronews.com lavede
radiointerview.
Gode historier
- eller ”advertorials”
– har fortalt de gode,
lokale historier om
Danmark støttet op af
annoncering og sociale
medier. Kampagnen
blev vist 24 millioner
gange og havde 46.800
unikke besøg. Den
har også leveret gode
resultater på læsetid og
likes på sociale medier.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0009.png
16 |
Tendenser i turismen
Tendenser i turismen
| 17
Den digitale turist
Digitaliseringen har ændret rejsebranchen markant i løbet
af en ganske kort årrække. Online salget af rejser stiger konstant,
Tre skarpe til Nicholas Hall
Nicholas Hall regnes som en af
verdens førende eksperter i digital
turisme. Her er hans bud på digitale
trends netop nu.
Megatrends
og nettet er blevet det primære værktøj til at søge inspiration til
rejsen. For at påvirke turistens valg af rejsemål er det derfor helt
afgørende at være online i dag.
Udviklingen netop nu er, at turisten også er online under og efter
Ændret demografi
Gruppen af ældre vokser i det meste af verden, og de
udgør et meget stort potentiale for turismen. De ældre har
både tid og råd til at rejse, de er i god form, rejser ofte og på alle
tider af året - også uden for højsæsonen. Man skal dog være
opmærksom på, at gruppen af ældre stiller høje krav til service
og autentiske oplevelser.
Samtidig begynder en helt ny generation af turister at rejse,
nemlig Millennium-generationen, som først og fremmest er
kendetegnet ved at være opvokset med digitale medier. Selv
om gruppen ikke udgør en stor del af turisterne i Danmark i dag,
er de vigtige, fordi deres adfærd er afgørende anderledes og
derfor kommer til at definere helt nye måder at være turist på.
De ser verden som deres legeplads, er vant til billig transport og
opfatter rejser som et forbrugsgode på linje med
køb af tøj, koncerter og elektroniske gadgets.
rejsen – og at det i stigende grad sker fra mobil og tablet. Med en
mobil i hånden bliver ferieoplevelser delt på sociale medier, og
forventningen om nemt at finde information og booke bord på
en restaurant eller købe billetter til en forlystelse øges. Det er
derfor vigtigt at udvikle digitale alternativer til den traditionelle
turistinformation eller service desk – og at møde og servicere
turisterne på de platforme, hvor de ønsker og forventer det.
Det er særligt tydeligt for “The silent traveller”, som er en
gruppe af turister, der foretrækker at finde løsninger
digitalt under en rejse frem for personlig kontakt.
Hvilke digitale trends har betydning for turismen netop nu?
Den mest markante trend, som er større end alt andet, er mobilen. Og
især brugen af sociale medier på mobilen. Alle andre digitale trends i
øjeblikket udspringer af mobilen.
Deleøkonomi
I deleøkonomien deler, lejer eller køber privatpersoner
ting og tjenester af hinanden uden om de traditionelle
kommercielle aktører. I Danmark er deleøkonomien især kendt
fra eksempler som Airbnb, hvor man kan leje eller udleje sin
bolig, eller Uber, hvor private bilister agerer taxa og samler
passagerer op via en app. Deleøkonomien har fået volumen
globalt set som følge af nettet og bygger på et nyt sæt normer,
hvor tillid og omdømme har afgørende betydning.
Ligesom i andre brancher er både private og offentlige aktører
i turismen udfordret af den nye økonomi, som dog også
rummer mange muligheder, hvis man går ind på
de nye spilleregler.
Måden, vi kommunikerer på i dag, har ændret sig dramatisk på bare
fem år, hvilket hænger sammen med udviklingen af tablets, og at
smartphonen er blevet allemandseje.
Vi har i lang tid vidst, at sociale medier har stor indflydelse, når det
gælder om at påvirke beslutninger, omdømme eller få indflydelse, men
det bemærkelsesværdige netop nu er, at det sker via mobile enheder,
og at måden det sker på, udvikler sig konstant.
Tidligere blev mobilen brugt, når turisterne var afsted på deres rejse.
Men i dag bliver den brugt i alle rejsens faser. Fra inspirationsfasen til
booking af rejsen og i tiden efter rejsen, hvor turisterne deler deres
oplevelser og kommenterer på dem.
Mange turister researcher på mobilen og booker på deres stationære
computer og skifter på den måde mellem enhederne, men udviklingen
går imod, at mere og mere sker via mobil.
Hvordan skal turisterhvervet håndtere dette?
Først og fremmest skal man ændre sin tankegang i forhold til tidligere,
og som turistbranche skal vi sætte os ind i, hvordan turisterne bruger
deres mobile enheder.
Der er stadig behov for at uddanne medarbejdere og sikre, at hele
branchen er opdateret med digitale trends. Branchen skal lære ved at
sammenligne sig med andre, få inspiration gennem gode eksempler og
ved at kigge konkurrenterne over skulderen.
Hvor langt er turismen i Danmark på det digitale område?
Danmark har altid været en af de førende destinationer på det digitale
område, og i Danmark har I altid været gode til at udfordre jer selv og
spørge, om I er på rette vej. Men det, som jeg virkeligt godt kan lide
ved dansk turisme, er, at der ikke er nogen frygt for at gå helt nye veje,
og det kunne andre destinationer lære en del af. I udlandet er mange
destinationer stadig 100 procent offentligt drevet og kigger derfor slet
ikke i retning af den private sektor – og nogle har heller ikke friheden til
at få nye øjne til at se på, om tingene kunne gøres på en anden måde.
Også Holland klarer sig godt i forhold til sociale medier og brugen af
ny teknologi. Derudover er der Storbritannien, som altid er hurtige til
at tilegne sig og kommercialisere ny teknologi. Fx var Storbritannien
blandt de første til at tage trådløs betaling til sig. USA er selvfølgelig
også værd at nævne som et marked, der altid er interessant.
Nye rejsemønstre
Turisternes rejsevaner er ændret i takt med, at
velstanden er øget og tilgængeligheden forbedret.
I dag tager turisterne på ferie flere gange om året og på alle
tidspunkter af året. Til gengæld rejser de i kortere perioder ad
gangen. Ferierne holdes ikke kun sammen med kernefamilien,
men findes i mange forskellige konstellationer som mor-datter
ferier, drengeture og bedsteforældre på ferie med børnebørn.
Også fremover vil tendensen komme især storbyturismen til
gavn, da storbyerne har ændret sig fra at være en indgang til en
destination til at være et rejsemål i sig selv. Men hele landet kan
drage fordel af tendensen ved at udvikle turismen en større del af
året. I forhold til markedsføringen betyder det, at
kampagnerne skal køre en større del af året, hvor de
tidligere var sæsonspecifikke.
Fakta om Nicholas Hall
Nicholas Hall er adm. direktør for virksomheden
SE1 Media, der har specialiseret sig i rådgivning
om destinationsmarkedsføring og fungerer som
tænketank for digital turisme.
Nicholas Hall har desuden været ansat som
adm. direktør for European Travel Commission
og fungeret som rådgiver for flere europæiske
ministerier. I Danmark har han givet indspark til
den digitale turismestrategi, som er sendt i høring i
foråret 2014.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0010.png
18 |
Flere turister skal have lyst til at rejse til Danmark
Flere turister skal have lyst til at rejse til Danmark
| 19
Flere turister skal
have lyst til at rejse til
Danmark
Konkurrencen om turisterne
er stor, og kravene til
markedsføring bliver konstant
udfordret, da turisternes behov
og adfærd forandres i en fart,
som ikke er set tidligere.
Det er med andre ord en
kunst at fange turisternes
opmærksomhed og blive ”top of
mind” i deres bevidsthed.
Danmark skal derfor fremstå tydelig
og attraktiv i budskaberne og med et
konstant markedstryk for at markere
sig i konkurrencen.
Gennem fem indsatser øger VisitDenmark
kendskabet og rejselysten til Danmark:
1. Store integrerede kampagner
Markedstrykket skal øges, og budskaberne skal gentages mange gange,
hvis Danmark skal stå stærkere i konkurrencen med andre destinationer.
VisitDenmark samler derfor partnere i fælles store kampagner, der får langt større
gennemslagskraft på markedet, end hver enkelt partner kunne opnå individuelt.
Kampagnerne skal være på forkant med nye måder at ramme og interagere med de
prioriterede målgrupper på tværs af platforme.
En stærk fortælling om Danmark
Syv temafortællinger er grundlaget for vores kommunikation
med turisten – både i kampagnerne, på sociale medier og i
pressebearbejdningen.
Gennem syv temafortællinger positionerer vi Danmark og fortæller
turisterne, hvad der gør Danmark et besøg værd.
Temaerne er grundlaget for al kommunikation med turisten og bruges
på tværs af alle markedsførings- og presseaktiviteter, men tilpasses det
enkelte marked afhængig af, hvilke forretningsområder og målgrupper
der er prioriteret på markedet.
Temaerne kan bruges som afsæt for en bred, emotionel kommunikation
på et givent marked eller målgruppe, men kan også bruges til at
kommunikere konkrete oplevelser og interesser.
”Ved at bruge oplevelser som fx cykling, windsurfing eller jazzfestivaler
som spydspids i kommunikationen kan vi ramme både et smalt,
interessebaseret segment og samtidig henvende os til en bredere
målgruppe, der vil blive inspireret af de konkrete oplevelser,” siger
marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen.
2. Stærk brandstory
Turisterne bliver dagligt eksponeret for tusindvis af budskaber gennem medierne.
Gennem syv temafortællinger differentierer vi Danmark fra andre destinationer og
formidler vores styrkepositioner som destination. Temfortællingerne anvendes både
i markedsføringen og pressebearbejdningen.
Syv temafortællinger
LIFE BY
THE SEA
Kom og bliv en del af livet ved de danske kyster
og badebyer. Velvære, afslapning , hyggelig
atmosfære, højt til himlen og vind i håret.
3. Consumer Insight
Via vores markedskontorer og analyser kender vi turisternes behov og præferencer
ned i detaljen. Det gør os i stand til at identificere, hvilke turister der har størst
potentiale for at tage til Danmark ud fra adfærdsmæssige og psykografiske kriterier.
Og kommunikere med dem på rette tidspunkt og med det rette budskab i deres
beslutningsproces.
4. Content distribution
Ud over Sverige, Norge og Tyskland er Danmark som destination ikke særlig kendt.
For at give langt flere turister et attraktivt og tydeligt billede af Danmark indgår vi i
stigende grad samarbejder med danske eksportbrands, kreative brancher, kulturlivet
og turismeerhvervet om at komme ud med budskabet om Danmark i nye kanaler, hvor
vi kan ramme turisten i en ny sammenhæng .
ACTIVE BY
NATURE
Den danske natur indbyder til aktive
oplevelser for alle – veltrænede eller ej.
5. Buzz om Danmark
Personlige anbefalinger spiller en vigtig rolle i valget af rejsemål. Vi opfordrer derfor
både turister, bloggere, journalister og andre, der har besøgt Danmark, til at dele
deres oplevelser. Anbefalinger foregår i dag primært digitalt, men kan også ske via
den gode gamle mund-til-mund metode.
GOOD
FOOD
Hver ret eller specialitet indeholder en fortælling fra
Danmark. Formidlet af gårdejeren, fiskeren på kajen
eller gourmetrestauranten.
LIVEABLE
CITIES
Kom tæt på innovativ byudvikling,
bæredygtighed og danskernes grønne livsstil.
Store integrerede
kampagner
Stærk brandstory
Consumer Insight
Content distribution
Buzz om Danmark
Vi samler partnere i fælles store kampagner for at øge
markedstrykket og styrke budskabet
Vi positionerer Danmark fra andre destinationer
gennem syv temafortællinger
Vi når turisten med de rette budskaber på rette tidspunkt på baggrund
af specifik indsigt i turistens adfærd, livsstil og behov
Vi samarbejder med turisme- og co-brandingpartnere om distributionen
af Danmarksbudskabet i form af film, foto og tekst
Vi opfordrer turister, journalister, bloggere m.fl. til at dele deres
oplevelser og gode øjeblikke i Danmark
INSPIRING
SHOPPING
Bliv inspireret af Danmarks kreativitet og
prisbelønnede designere under shoppeturen.
Vi øger
kendskabet og
rejselysten til
Danmark
LIVING
HISTORY
Kom tæt på landet Danmark og forstå
danskerne igennem historiens vingesus.
HANDS-ON
CULTURE
Kom tæt på dét at være dansk i dag. Oplev
hvordan livet, kulturen og danskerne er.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0011.png
20 |
Tema: Digitalisering
Tema: Digitalisering
| 21
På vej mod digital
kommunikation i
verdensklasse
Evnen til at udvikle de
rigtige digitale løsninger er
i dag afgørende i kampen
om at tiltrække turister.
Danmark er langt fremme,
når det handler om digital
turistkommunikation. Og nu
bringer en række nye initiativer
os i den digitale førertrøje.
I dag booker langt de fleste turister
deres rejse på nettet. Det er også
her, de søger inspiration til deres
ferie, og her de får anbefalinger
og tips til den næste ferie fra
familie og venner. Og når turisterne
er ankommet til hotellet eller
feriehuset, tager de deres mobil eller
tablet frem og forventer at kunne
komme på wi-fi for at booke bord på
en restaurant eller planlægge
dagens udflugt.
Kampen om turisterne føres i dag på
digitale medier, og nu skal en række
initiativer bringe Danmark helt i
front, når det gælder om at udvikle
de rigtige digitale løsninger
til turisten.
1. Digitalt partnerskab
Sammen med Danske Destinationer, Dansk Turismefremme og Wonderful
Copenhagen har VisitDenmark etableret et nyt digitalt partnerskab, Partnerskabet
Det Digitale Turisme Danmark, der skal drive og udvikle den digitale turistinformation.
For at skabe en digital turistkommunikation i international topklasse skal den
nuværende Guide Danmark database med over 30.000 online tilgængelige
turismeprodukter udvikles både teknologisk og indholdsmæssigt. Partnerskabet vil
også have fokus på kompetenceudvikling, ligesom det bliver forum for koordinering
af digitale projekter.
I foråret 2015 har partnerskabet formuleret en digital strategi for dansk turisme, som
er sendt i høring, og som efterfølgende skal spilles ind til Det Nationale Turismeforum.
Massiv vækst på VisitDenmarks digitale medier
Næsten en million flere besøgende lagde vejen forbi
VisitDenmarks hjemmeside i 2014 end året før. Også antallet
af Facebookfans er eksploderet, og flere end 350.000 får nu
opdateringer om Danmark på det populære sociale medie.
VisitDenmarks onlinemedier oplevede en massiv fremgang i 2014. Alene
visitdenmark.com fik omkring syv millioner besøg, hvilket var næsten en
million flere end året før – og antallet af besøgende vokser hastigt i 2015.
Ifølge VisitDenmarks analyser blev de besøgende længere tid på
hjemmesiden, og de klikkede sig gennem cirka 20 procent flere sider
i løbet af deres besøg. Det glæder VisitDenmarks chef for digitale
medier, idet hjemmesiden har stor betydning for udenlandske turisters
viden om Danmark som rejsemål.
“Det er meget positivt, at vi oplever så stor vækst på hjemmesiden. Vi
ved, at denne spiller en rigtig stor rolle, når turister søger information om
Danmark, og de mange besøg er ikke kun godt for VisitDenmark, men
også for vores mange partnere, idet omkring hver tiende besøg ledes
videre til vores partneres hjemmesider,” siger chef for digitale medier
Agnete Sylvest Jensen.
WeChat:
Kineserne er storforbrugere
af sociale medier, og derfor er de særlige
kinesiske sociale medier vigtige for at
kommunikere med den kinesiske turist.
Danmark har med 150.000 dedikerede
fans længe været stærkt repræsenteret
på det populære medie Sina Weibo, men
nu er mange kinesere ved at hoppe over på
WeChat. VisitDenmark er derfor også aktive
på dette medie, og antallet af følgere er
tredoblet på under et år.
Things are far from normal:
Sammen med satiretegnerne
Wulffmorgenthaler satte VisitDenmark USA fokus på, hvordan det er at
være amerikansk turist i den danske hovedstad. Fire tegninger med den
fælles titel “Things are far from normal in Copenhagen” blev bl.a. lagt
på VisitDenmarks Facebookside i USA, hvor de blev vist over 1 million
gange og gav næsten 24.000 klik til hjemmesiden. Tegningerne blev
finansieret som en del af Global Connected projektet.
Også på det vigtige sociale medie, Facebook, skete der i 2014 en
stor fremgang på 72 procent. Dermed fulgte flere end 350.000 med
på VisitDenmarks Facebookprofiler ved årets udgang. Også sociale
medier som Twitter og Instagram er gået kraftigt frem og sidstnævnte
med en procentuel fremgang på hele 333 procent.
Ifølge VisitDenmarks turistundersøgelse har hver anden hollænder,
der holder ferie i Danmark, besøgt visitdenmark.com. Det samme gør
sig gældende for hver tredje nordmand, hver fjerde svensker og hver
femte tysker.
Når så mange flere har fundet frem til hjemmesiden, skyldes
det blandet andet, at VisitDenmark har øget indsatsen på
søgemaskineoptimering. Resultatet er, at omkring 30 procent flere
besøgende fandt VisitDenmark via en søgning på Google i 2014 end
året før.
2. Oplevelser skal kunne bookes online
OplevDanmark er navnet på en ny landsdækkende online bookingplatform, som giver
turisterne et samlet overblik over, hvad de kan opleve i Danmark, og mulighed for at
booke det, de finder interessant. Løsningen er udviklet med særligt øje for mobile
enheder, da bookinger under opholdet oftere og oftere sker via smart phones
eller tablets.
Bookingplatformen er udviklet af VisitDenmark og lanceres officielt i 2016.
3. Mobil bliver førstevalg
Mobilen bliver i stigende grad brugernes førstevalg, når de går på nettet, og
webløsninger skal derfor udvikles direkte til mobilbrug.
VisitDenmark er derfor i gang med at forbedre mobilversionen til visitdenmark.com
og de regionale webløsninger (ASP-løsningerne), og den forventes klar i 2016. Den
nye mobilplatform skal tjene to formål. Den skal dels levere inspiration om Danmark
inden afrejse. Dels skal den servicere og informere turisterne, når de er kommet
til Danmark.
Turisternes stigende brug af mobil ses tydeligt i statistikken for visitdenmark.com.
Her er antallet af turister, der søger information fra enten mobil eller tablet mere end
fordoblet i 2014 sammenlignet med året før.
4. Content Sharing
Turisterne deler deres ferieoplevelser på de sociale medier som aldrig før – og
deres venner og bekendte ser med og bliver inspireret til at rejse på baggrund af de
opdateringer og billeder, de får på Facebook, Instagram, Twitter mv.
Som følge af udviklingen opfordrer VisitDenmark brugerne på de digitale platforme til
at dele deres oplevelser i Danmark i deres netværk, ligesom vi fungerer som kurator
ved at videreformidle andres budskaber og oplevelser i Danmark til
vores følgere.
I dag er størstedelen af det indhold, som vi deler på de sociale medier, genereret af
vores følgere, og på Facebook poster vi hver uge ambassadør album og ”Friday Fan
Photos” med brugernes bedste billeder.
Samtidig arbejder vi på at få de mange gode historier og sjove fakta om Danmark, som
ligger på visitdenmark.com, distribueret ud til flere brugere. Det gør vi gennem fx
vores nyhedsbreve, men fremover vil vi i endnu højere grad samarbejde med partnere
om at dele og distribuere indhold om Danmark gennem partnernes websites,
nyhedsbreve m.fl.
Share
#skagen
ark’s
One of Denm places.
eable
most shar
rks
Et af Danma
ble’ steder.
mest ‘sharea
ebtesten
Einer der beli
arks.
Orte Dänem
Share Denmark:
Personlige feriebilleder på Facebook,
Instagram og Twitter er i dag blevet en meget vigtig
kilde til inspiration for rejser. Sammen med partnere
opfordrede VisitDenmark i en ny kampagne turister til
at tage billeder på udvalgte steder i Danmark og dele
dem på de sociale medier under et særligt hashtag, fx
#skagen. Kampagnen fortsætter i 2015.
places on
most shareable
nmark
Find all the
rk.com/sharede
visitdenma
Bloggertur:
Bloggere har i dag så stor indflydelse, at de er et værdifuldt alternativ til traditionelle
medier, og de udgør i dag 16 procent af VisitDenmarks pressebesøg. I 2014 var syv bloggere på
skattejagt i København, hvor de ved at løse en række opgaver skulle videreformidle deres oplevelser
- fra lykke til lakrids - til deres mange følgere. Besøget var arrangeret sammen med Generator Hostel
og skabte en masse indhold på Twitter, Instagram, Facebook mv.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0012.png
22 |
Tema: Vækst i kystturismen
Tema: Vækst i kystturismen
| 23
Dansk kystturisme tilbage på vækstsporet
Forudsætningen for at skabe langsigtet vækst i dansk
kystturisme har aldrig været bedre.
De danske kyster, naturen og strandene er den altovervejende årsag til,
at tusindvis af udenlandske turister fra især vores nærmarkeder vælger
at holde deres ferie i Danmark.
Imidlertid har der gennem en årrække været længere mellem de
udenlandske gæster ved kysterne, og dermed er Danmark gået glip af
milliardindtægter i nogle af de områder af landet, som har allermest
brug for vækst og flere arbejdspladser.
Det er primært færre tyskere, som er årsagen til tilbagegangen i
dansk kyst- og naturturisme. Tyskland har nemlig investeret massivt i
turismen langs sine egne kyster, og mange tyskere har derfor valgt at
blive hjemme i stedet for at tage til Danmark.
Men meget tyder nu på, at kystturismen har nået et vendepunkt. I 2014
steg overnatningerne i de danske kystområder med hele 6,1 procent,
og det var især de vigtige tyske turister, som trak væksten.
Aktiviteterne for 2016 vil blive fastlagt, når VisitDenmark og
Dansk Kyst- og Naturturisme har drøftet markeder, målgrupper og
Også i 2015 forventes vækst i kystovernatningerne, og samtidig skubber
en række politiske initiativer dansk kystturisme i positiv retning.
Styrket markedsføring på nærmarkederne
I forbindelse med vækstplan for dansk turisme har Folketinget afsat
20 mio. kr. til at styrke markedsføringen af kystturismen i 2016-
2017. Midlerne vil VisitDenmark prioritere på at styrke indsatsen på
nærmarkederne med et altovervejende fokus på Tyskland som det
marked, som udgør nøglen til at skabe vækst i dansk kystturisme.
”Danmark har et kæmpe potentiale for at tiltrække flere tyskere. Men
det kræver, at vi står på to ben. For det første skal vi øge markedstrykket
over for den store gruppe af turister, som ligner dem, som allerede
kommer her i dag. For det andet skal vi ud til helt nye grupper af tyskere,
som i dag ikke overvejer at tage til Danmark. Sidstnævnte kræver en
langsigtet indsats, og at vi får nye produkter at markedsføre,” siger
markedschef Lars Ramme Nielsen, VisitDenmark Tyskland.
Turisterne vil have adgang til naturen
At det er helt nødvendigt at udvikle dansk kystturisme, har en række
analyser og undersøgelser i 2014 samstemmende peget på.
Blandt de mest markante konklusioner er, at mange udenlandske
turister har den opfattelse, at der foregår for lidt ved de danske kyster –
og at kvaliteten ikke altid står mål med prisen. Turisterne vil gerne have
bedre adgang til de store naturoplevelser og hjælp til at finde dem. De
vil også gerne have mulighed for at spise et godt måltid mad efter en
lang tur på stranden. Og bruge naturen aktivt i form af kajak, cykling
eller lystfiskeri.
Byggeri ved kysterne
Et afgørende initiativ til at udvikle kystturismen er den nye
forsøgsordning, som Folketinget har besluttet, og som åbner for at give
dispensation til at bygge i kystzonen 10 forskellige steder i Danmark.
Det vil heller ikke ske. Alene de krav, der stilles for overhovedet at
komme i betragtning, er så skrappe, at selv en stor gevinst i form af
vækst og beskæftigelse ikke alene giver adgang til at opnå dispensation.
Dansk kystferie har en stærk og autentisk kerne, som der skal værnes
om, samtidig med at det er nødvendigt at udvikle den for at følge med
turisternes nye behov og ønsker for en ferie.
Forsøgsordningen åbner for at skabe nye oplevelser, der kan lægge
endnu en dimension til oplevelsen af den unikke danske natur ved
kysterne. Oplevelser, der skal markedsføres, så flere nye turister får
øjnene op for at holde ferie ved de danske kyster – og minder dem, der
har været her tidligere om, hvorfor de skal besøge Danmark igen.
udviklingsaktiviteter, og der dermed er sikret en overensstemmelse
mellem det, der markedsføres i udlandet, og det som turisterne oplever,
når de kommer hertil på ferie.
Forsøgsordningen har allerede givet anledning til heftig debat i
medierne, og det er åbenlyst for alle, der arbejder med og lever af
turisme, at forsøgsordningen ikke må blive en glidebane, der ender i
byggeri og projekter, der ødelægger de danske kyster.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0013.png
24 |
Tema: Nyt Turismedanmark
Tema: Nyt Turismedanmark
| 25
Stærkt samarbejde i dansk turisme
Danmark skal have del i den internationale turismevækst,
og det skal en ny organisering af dansk turisme bidrage til.
Blandt andet skal de offentlige turismeinvesteringer styres i
samme retning.
De offentlige turismeinvesteringer skal fremover følge fælles mål
og styres i samme retning for at skabe vækst i dansk turisme. Det er
konsekvensen af lov om dansk turisme, som blev vedtaget af et bredt
flertal af Folketingets partier i 2014, og som skal skabe større værdi
af de investeringer, som staten, regionerne og kommunerne hvert år
lægger i dansk turisme.
Et nyt nationalt turismeforum skal fremover udstikke retning og
mål for den offentlige turismeindsats formuleret i en national
turismestrategi – og sikre, at strategien rent faktisk også bliver fulgt.
Loven har allerede medført markante ændringer i organiseringen af
den offentlige turismeindsats.
Udviklingsindsatsen i dansk turisme er nu samlet i tre landsdækkende
udviklingsselskaber for henholdsvis dansk kyst- og naturturisme,
dansk mødeturisme og dansk storbyturisme. De tre nye selskaber har
til opgave at gennemføre udviklingsprojekter, sikre videndeling og
erfaringsopbygning på tværs af Danmark.
Dermed er der gjort op med den tidligere turismefremmeindsats, hvor
de regionale udviklingsselskaber var tilknyttet den enkelte region og
ikke forpligtet til at koordinere deres indsats i forhold til hinanden eller
efter en fælles national strategi.
For VisitDenmark betyder ændringerne, at der særligt i 2015 er
fokus på at etablere nye stærke samarbejdsrelationer til de tre
udviklingsselskaber, som vil blive strategisk vigtige partnere i
fremtiden. Samtidig skal VisitDenmarks egen strategi 2016-2018
spille op mod den nationale strategi og koordineres med de tre
udviklingsstrategier.
De stærke destinationsselskaber i områder med mange udenlandske
turister bliver væsentlige aktører i den nye organisering, idet de
fremover er nøglespillere i praktisk at få udviklet turismen og stærke
partnere på markedsføringssiden.
Med de nye projekter på det digitale område vil turistbureauerne i
hele Danmark få en vigtig rolle. De kommer fortsat til at være det
personlige kontaktled mellem lokalområdet og turisten, men samtidig
skal de sikre, at deres områdes muligheder, oplevelser og attraktioner
er tydeligt beskrevet, så de bliver tilgængelige og bookbare online.
Samtidig giver en udviklingsindsats på tværs af Danmark mulighed for
et stærkere produkt at markedsføre.
Markedsføring og udvikling går hånd i hånd
Loven lægger også op til en stærkere koordinering mellem udvikling
og markedsføring af Danmark som destination. Fremover skal de tre
landsdækkende udviklingsselskaber og VisitDenmark koordinere
aktiviteter og strategier, så de udviklingsprojekter, som igangsættes
i offentligt regi på turismeområdet, bunder i en efterspørgsel fra
turisterne og efterfølgende markedsføres i udlandet.
Ny organisering af den offentlige turismeindsats
Advisory
Board
Staten
Formænd og
medlemmer udpeges
af erhvervs- og
vækstministeren jf. lov
om dansk turisme
Opgave:
Rådgive
Det Nationale
Turismeforum
om blandt andet
udviklingen af
den nationale
turismestrategi
Det Nationale
Turismeforum
Opgave:
Koordinere
og styre offentlig
turismefremme,
herunder udvikle en
national turismestrategi
samt en årlig analyse af
dansk turisme
VisitDenmark
Opgave:
Markedsføre
Danmark som rejsemål
i udlandet og formidle
beslutningsklar viden til
aktørerne i dansk turisme
Regionerne
Regionerne etablerer
selskaberne.
Regionale og
lokale aktører
sammensætter
bestyrelserne
Dansk Kyst- og
Naturturisme
Nyt selskab er
etableret
Opgave:
Udvikle
dansk kyst- og
naturturisme på
tværs af Danmark
Dansk
Storbyturisme
Forankret i Wonderful
Copenhagen
Opgave:
Udvikle dansk
storbyturisme på tværs
af Danmark
Dansk
Erhvervs - og
Mødeturisme
Forankret i
Meet Denmark
Opgave:
Udvikle
dansk erhvervs- og
mødeturisme på tværs
af Danmark
Styrket analysegrundlag
Med lov om dansk turisme er der fra politisk side lagt op til en mere
helstøbt og gennemtænkt offentlig turismeindsats på tværs af
Danmark. VisitDenmark ønsker, at dette også afspejler sig i den
måde, der bliver arbejdet med og investeret i viden og analyser.
Kommunerne
bliver formidlet, tilgængeliggjort og forankret hos alle relevante
aktører i dansk turisme.
VisitDenmark vil derfor bidrage til at løfte den tværgående
analyseindsats i Danmark og tage initiativ til at styrke
analysesamarbejdet med de tre nye udviklingsselskaber,
Center for Regional Turismeforskning, forskere og andre
relevante aktører.
Lokale aktører
sammensætter
bestyrelserne
Destinationsselskaber og Turistbureauer
Opgave:
Samarbejde lokalt om udvikling og
markedsføring samt at servicere turisterne
Der er stigende behov for en fælles tilgængelig, dækkende
og beslutningsklar viden som grundlag for markedsføring og
udvikling. Samtidig er der behov for at sikre, at den relevante viden
Formel struktur mellem aktørerne jf. lov om dansk turisme
Løbende samarbejdsrelationer mellem aktørerne
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0014.png
26 |
Turisterne i Danmark
Turisterne i Danmark
| 27
Så mange penge
bruger udenlandske
turister i Danmark
5,8
mia. kr.
Norge
6,5
mia. kr.
Sverige
Kilde:
VisitDenmark, Turismens økonomiske betydning i Danmark
1,1
mia. kr.
Storbritannien
Holland
257
mio. kr.
Rusland
1,7
mia. kr.
USA
1,9
mia. kr.
10,7
805
mio. kr.
Frankrig
Tyskland
302
mio. kr.
Kina
mia. kr.
100
mio. kr.
Indien
716
Brasilien
Italien
mio. kr.
Australien
64
mio. kr.
134
mio. kr.
Tyskland
Norge
Sverige
Holland
Storbritannien
USA
Italien
Frankrig
Kina
Rusland
Australien
Indien
Brasilien
13 mio.
Overnatninger 2014
2,5 mio.
Overnatninger 2014
1,9 mio.
Overnatninger 2014
967.000
Overnatninger 2014
719.000
Overnatninger 2014
482.000
Overnatninger 2014
280.000
Overnatninger 2014
219.000
Overnatninger 2014
161.000
Overnatninger 2014
106.000
Overnatninger 2014
81.000
Overnatninger 2014
57.000
Overnatninger 2014
37.000
Overnatninger 2014
5,9 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
4 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
1,3 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
6 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
7,3 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
6,7 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
12,5 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
5,8 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
6 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
-5.4 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
9,5 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
0,2 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
-1,3 pct.
Vækst i
overnatninger
2013-2014
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0015.png
28 |
Tyskland, Norge, Sverige og Holland
Tyskland, Norge, Sverige og Holland
| 29
Markedschef
Lars Ramme Nielsen
Markedschef
Vidar Mørch
Markedschef
Peter Krusborg
Markedschef
Mathilde Henriques-Nielsen
Tyskland
- De kystglade hundeelskere
Hvem er de tyske turister, der kommer til Danmark?
De tyske gæster er kernesund tysk middelklasse. De kommer i egen
bil til de danske kyster. Næsten hver tredje familie har en hund
med i bilen, og langt de fleste kommer fra delstaterne i Nordvest:
Slesvig-Holsten, Hamborg, Bremen, Niedersachsen og Nordrhein
Westfalen. Fire ud af fem overnatter i feriehuse, og hovedparten af
overnatningerne foretages langs Vesterhavet.
Det seneste årti har tendensen været, at tyskerne i stigende
grad rejser uden børn og er at finde i målgruppen “Det Gode Liv”.
Børnefamilierne er dog fortsat en stor målgruppe på det tyske
marked, og kun cirka fem procent af de tyske overnatninger
tilbringes i København og som mødeturister.
Hvorfor kommer de hertil?
Tyskerne rejser især til Danmark for at holde ferie ved kysten. De
motiveres af et trygt og sikkert overnatningssted, hvor der er plads
og tid til familien. De tyske gæster vandrer og cykler i stor stil.
Blandt øvrige stærke rejsemotiver er aktiviteter ved eller på vandet
(lystfiskeri, kajak, kano, dykning og sejlads) samt mulighed for
forkælelse med wellness, gode madoplevelser og shopping.
Hvad er potentialet for at tiltrække flere tyske turister?
De tyske kyster er den største konkurrent til kystferie i Danmark.
Derfor er der et stort potentiale i at udnytte og kommunikere “Die
Dänische Nordsee” for så vidt angår Vestkysten og “Die Dänische
Ostsee” for alle destinationer ved Kattegat, Østersøen mv.
I forbindelse med Femern Bælt forbindelsen er der også et
potentiale at realisere særligt for Sjælland, Lolland-Falster og
København. En revision af den tyske feriekalender, der udvider den
tyske sommerferie til hele 90 dage i alt på tværs af alle delstater,
øger også Danmarks konkurrenceevne.
Endelig er der et potentiale for city breaks til København og
muligheder for at trække flere tyskere på kortferie til Danmark
inden for special interest segmenter som lystfiskeri, cykling,
vandring og sejlads.
Norge
- De trofaste hyggesøgere
Hvem er de norske turister, der kommer til Danmark?
Stort set alle nordmænd har været i Danmark inden for de
seneste par år og har et forhold til de danske feriedestinationer.
Det er typisk familier med børn under 13 år samt voksne par og
vennegrupper, der rejser hertil. Desuden tiltrækker Danmark også
mange norske mødeturister.
Størstedelen kommer fra Oslo-området og et par timers radius
omkring hovedstaden, samt de områder der har færgeafgange til
Danmark som Kristiansand, Larvik, Stavanger og Bergen.
Hvorfor kommer de hertil?
I Norge er Danmark det naturlige førstevalg. Det er næsten
som derhjemme, bare mere hyggeligt. For nordmænd er den
ægte oplevelse vigtigere end den sidste lille internationale
professionalitet i serviceniveauet. Nordmændene føler et større
bånd til danskerne, end de føler til andre nationaliteter, og
Danmark er på den ene side eksotisk, spændende og anderledes,
men alligevel trygt, venligt og økonomisk forsvarligt.
Hvad er potentialet for at tiltrække flere norske turister?
Der er et betydelig vækstpotentiale i forhold til den
kvalitetsbevidste “Gode liv” målgruppe samt i forhold til storbyferier
for voksne par. Det er imidlertid også vigtigt at fastholde antallet af
børnefamilier, som er vores allerstørste målgruppe.
Hvis vi skal have flere turister til Danmark, skal de danske
turistaktører spille endnu mere på, at norske turister er velkomne.
Gør vi det, så kommer de. Det er også vigtigt, at vi giver os tid og
plads til at fortælle og overbevise nordmændene om at prøve
noget nyt, når de er her.
Sverige
- De bekvemme og prisbevidste
Hvem er de svenske turister, der rejser til Danmark?
De svenske turister kommer hovedsageligt fra Syd- og
Vestsverige. De kommer enten som voksne par i alderen 40+ eller
sammen med deres familie, når børnene er omkring 6-11 år.
Svenske turister foretrækker at holde korte ferier i Danmark. De
føler selv, at de har et tydeligt billede af Feriedanmark, men den
seneste svenske kystanalyse fra 2014 indikerer, at deres billede
måske mangler lidt nuancering.
Hvorfor kommer de hertil?
Det er først og fremmest nærhed, der får svenskerne til at tage til
Danmark. Svenskerne føler et nært broderligt bånd til Danmark.
Vi ligger ikke langt fra Sverige, og så er der kort afstand mellem
oplevelserne set fra et svensk perspektiv. Derudover elsker
svenskerne den nærhed, som forbindes med det danske værtskab.
Hvad er potentialet for at tiltrække flere svenskere?
Svenskerne har et stigende fokus på at få noget for pengene,
og så skal det være nemt at komme frem og tilbage. Hvad man
kan opleve, og hvad man får ud af ferien, er langt vigtigere for
svenskerne, end hvor de rejser hen. Derfor har Danmark utrolig
meget at byde på. De kan hurtigt pakke bilen og køre den korte
afstand hertil. Netop derfor er det også der, at det største
potentiale findes.
Holland
- De campingglade naturelskere
Hvem er de hollandske turister, der kommer til Danmark?
Fire ud af fem af de hollandske turister, der besøger Danmark,
består af kyst- og naturturister. Det er typisk ældre par over 55 år
samt børnefamilier i de højere sociale klasser. De er husejere og
holder typisk flere ferier hvert år. De kommer typisk fra Nord- og
Østholland, der er tættest på Danmark.
Hvorfor kommer de hertil?
Kyst og natur i kombination med hyggelige byer og attraktioner og
seværdigheder. De er ikke “rene” kystturister, som tyske gæster,
men er mere kultur/natur turister, der er aktive under deres ferie
og besøger seværdigheder og attraktioner.
De gør også flittigt brug af omgivelserne til gå- og cykelture og
eksempelvis besøg på lokale legepladser. Ruter som Marguerit
ruten er populære især blandt ”Det Gode Liv” målgruppen. Mange
kommer i bil, og størstedelen bor i feriehus efterfulgt af camping
som foretrukken overnatningsform.
Hvad er potentialet for at tiltrække flere
hollandske turister?
Vores analyser viser, at der er 3,1 millioner hollandske husstande,
der har en profil, der svarer til vores nuværende målgrupper, så
potentialet er fortsat stort.
Fire ud af fem husstande rejser efter kyst- og naturoplevelser, og
derfor er der størst potentiale inden for dette forretningsområde.
Resten tilhører storbyferie.
”Deilig å være norsk
i Danmark, god mat,
hyggelige mennesker,
herlige strender, gøy
for barna”
”Familie,
gezelligheid,
stranden,
vrijheid”
”Küste mit vielen kleinen
Städten, Ruhe am Meer
– einfach Erholung und
frische Luft”
”Mer kontinental känsla,
spontanitet, frispråkighet
och lite smutsig”
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0016.png
30 |
Storbritannien, Italien, Frankrig og USA
Storbritannien, Italien, Frankrig og USA
| 31
Markedschef
Dennis Englund
Markedschef
Ghita Scharling Sørensen
Markedschef
Ghita Scharling Sørensen
Markedschef
Bruno Bedholm
Storbritannien
– De kulturelle par og mødeturisterne
Hvem er de britiske turister, der kommer til Danmark?
København og omegn er det naturlige omdrejningspunkt for
størstedelen af de britiske turister. Lidt over 40 procent af disse
kommer som erhvervs- og mødeturister. De resterende 60
procent fordeler sig på to primære segmenter: De unge urbane,
der primært tager til København, samt par uden børn, der ud
over København også nyder de mange forskellige kvalitets- og
kulturoplevelser nær vores kyster.
Hvorfor kommer de hertil?
Det er specielt par uden børn, der rejser til Danmark. De vil gerne
betale for kvalitet, hvad enten det er overnatning, gourmet,
kultur eller oplevelserne i den danske natur. Som privat turist er
København det helt store trækplaster og tilltrækker i stigende grad
et moderne og ungt publikum. Derudover trækker Aarhus og de
mange kvalitetsoplevelser langs kysterne. Med mødekonceptet
“Meetovation” har vi i Danmark desuden skabt en helt unik platform
for afholdelse af inspirerende møder og konferencer.
Hvad er potentialet for at tiltrække flere britiske turister?
2014 var et rekordår for britiske overnatninger i Danmark.
Alligevel giver en betydelig stigning i antal flyvninger fra
Storbritannien til Danmark samt et kraftigt styrket pund god
grobund for et øget potentiale. De mange forskelligartede
flyselskaber giver muligheder for at tiltrække en bred vifte af
britiske turister, fra de unge urbane og de mere modne til et stort
antal business events. Derfor er der i 2015 flere muligheder for
spændende ferie- og mødeprodukter end nogensinde før.
Italien
– De kulturdyrkende Danmarksfans
Hvem er de italienske turister, der kommer til Danmark?
Det er typisk unge i grupper, unge par, familier og ældre i grupper.
De har et højt døgnforbrug og ønsker at spise og overnatte godt.
De er nysgerrige og ønsker at opleve en hel masse på deres rejse.
Danmark ses som et lille land, hvor det er muligt at opleve både
storby, landskab og kyst på én ferie krydret med besøg på museer,
slotte, udstillinger samt andre attraktioner. De rejser typisk i
foråret og om sommeren samt ved juletid og nytår for at opleve
den nordiske vinterstemning.
Hvorfor kommer de hertil?
De vil gerne opleve vores kultur og møde danskerne. Danmark
har et fantastisk image og ses som en trendy destination af høj
kvalitet, som man er stolt af at have besøgt. De er tiltrukket af
den danske natur og historie, design og arkitektur samt dansk
gastronomi. De bliver begejstrede over den uformelle måde,
danskerne lever på, samt den ro og orden der hersker, respekt for
hinanden og naturligvis alle vores cykler.
Hvad er potentialet for at tiltrække flere
italienske turister?
Tæller man de direkte flyforbindelser til Danmark, når vi op
på samlet 14.200 sæder årligt på direkte fly fra Italien. Med
endnu flere flyruter i vente allerede i efteråret 2015 samt et
rejsemarked, som ikke kender til krisen og en økonomi, som
forventes at se lysere ud, er der et stort potentiale. Turismen
fra Italien til Danmark har da også været støt opadgående siden
2009, og i 2014 steg den hele 12,5 procent.
Frankrig
– De højtforbrugende oplevelsesrejsende
Hvem er de franske turister, der kommer til Danmark?
De franske turister er højtforbrugende og ønsker at opleve så
meget som muligt på rejsen – både by, land og kyst. De vil gerne
se slotte og andre historiske attraktioner, men de ønsker også
at opleve vores arkitektur, vores design, gastronomi og måden,
hvorpå vi lever. Det er et “must” for franskmænd at overnatte
godt, og de vil gerne spise god lokal mad og opleve Danmark på
cykel – men på en rolig måde. Det er typisk unge i grupper, unge
par, ældre i grupper samt familier, der besøger Danmark.
Hvorfor kommer de hertil?
Danmark har et ekstremt positivt image og anses som en
destination af høj kvalitet. Franskmændene holder meget af den
uformelle måde, hvorpå danskerne lever og den ro og orden, som
findes. De ønsker en pause fra den stressede og kaotiske hverdag,
og det får de både ved de danske kyster, inde i landet
og i storbyerne.
Hvad er potentialet for at tiltrække flere franske turister?
Væksten fra Frankrig har været i støt vækst siden 2008.
Flyforbindelserne er hyppige, og samlet tæller de direkte
flyforbindelser til Danmark 12.800 ugentlige flysæder. Det
franske rejsemarked i Europa vækster, og med en masse nye tiltag
på det franske marked er udsigterne til at trække endnu flere
franskmænd til Danmark lyse.
USA
– De midaldrende storbydyrkere
Hvem er de amerikanske turister, der kommer til Danmark?
Det er generelt det grå guld, og de kommer fra den amerikanske
øst- eller vestkyst med de store byer og direkte flyforbindelse
til København og Danmark. De er veluddannede, har en høj
husstandsindkomst og ingen hjemmeboende børn. De rejser
parvis, og Danmark er sjældent det eneste land, de besøger på
rejsen. Også mange homoseksuelle rejser til Danmark, ligesom
mødeturisterne udgør en del af de amerikanere, der rejser
til Danmark.
Hvorfor kommer de hertil?
De vil opleve storbyen på deres ferie eller i forbindelse med
deres møde eller konference. Især ferieturisten kommer til
Danmark pga. historiske og kulturelle oplevelser, men også for
at opleve danskerne og den danske tryghed. København er med
amerikanske øjne en interessant storby. Amerikanerne lægger
vægt på service og komfort, og at København er en ret kompakt
by. Den er moderne, trendy og fuld af arkitektur og design i
kombination med historiske oplevelser.
Hvad er potentialet for at tiltrække flere
amerikanske turister?
Danmark har en lille markedsandel på det store amerikanske
marked, og kendskabet er tilsvarende lavt. Potentialet er
imidlertid stort, da Danmark virkelig kan tilbyde meget af det, som
amerikanerne gerne vil opleve, når de rejser. Potentialet findes især
i de store byer på hhv. øst- og vestkysten og der, hvor der er direkte
flyforbindelse til København og Danmark. Flere flyforbindelser
er nøglen til at udløse potentialet både inden for de eksisterende
målgrupper, men også inde for Generation X, der er født imellem
1960 og 1975, og er den kommende vigtige målgruppe.
“Clean and
friendly, but
expensive”
“Per me, la Danimarca
è verde, tranquilla
e pulita - ci sono
tantissime bici
ovvunque”
“La culture, le
design, le cinéma e
la gastronomie”
“Loving Copenhagen! This must be
the cutest place on earth – a winter
wonderland escape”
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0017.png
32 |
Kina, Rusland, Australien, Brasilien og Indien
Kina, Rusland, Australien, Brasilien og Indien
| 33
Direktør
Flemming Bruhn
Ansvar for Kina,
Rusland, Australien,
Brasilien og Indien
Markedschef
Nathan Pei
Kina
- De shoppingglade
royalister
På markederne Kina,
Rusland, Australien,
Brasilien og Indien
bearbejdes den øvre
middelklasse i de store
metropoler gennem
turoperatører og
rejseagenter samt
presseaktiviteter. I Kina
og Rusland gennemføres
også b2c aktiviteter.
VisitDenmark har
markedskontor i Kina
og bearbejder de øvrige
fjernmarkeder gennem
blandt andet lokale
marketingagenturer.
Hvem er de kinesiske turister, og
hvorfor kommer de til Danmark?
De kommer primært fra Beijing, Shanghai
og Guangzhou og er typisk på en rundrejse
til Norden. De kender næsten alle H.C.
Andersen, og derudover er de vilde med
det royale, med vores slotte og herregårde
samt med dansk design. Shopping er
desuden vigtigt, og kineserne står for 54
procent af alt taxfree salg i Danmark.
Hvad er potentialet for at få flere
til Danmark?
Antallet af kinesere i Danmark er tredoblet
siden 2009. Der er dog stadig et stort
potentiale som følge af de mange direkte
flyforbindelser til de nordiske lande.
Der gemmer sig også et stort potentiale i
Kinas næststørste byer med 6-12 millioner
indbyggere, og de kinesiske overnatninger
kan også fremover stige med 15-20
procent årligt, hvis aktiviteterne i de
kinesiske metropoler udbygges, og
kendskabet til Danmark øges.
Rusland
- De Lego-glade
kulturturister
Hvem er de russiske turister, og
hvorfor kommer de til Danmark?
Det er ofte par og familier med børn, og
de kommer hovedsagelig fra Moskva og
St. Petersborg, hvorfra der er direkte
flyforbindelser. De er her i 4-7 dage, tager
på storbyferie eller på rundrejse i Danmark
og overnatter typisk på hotel. De kommer
for at opleve dansk gastronomi, historie
og kultur samt for at besøge LEGOLAND.
Hvad er potentialet for at få flere
til Danmark?
Den aktuelle politiske situation forventes
at præge russisk økonomi i de kommende
år. De russiske overnatninger forventes
at falde med 35-50 procent i 2015, og der
er først udsigt til at nå niveauet for 2014 i
2018, hvis der sker en stabilisering politisk
og økonomisk.
Australien
– De krydstogtglade
Danmarkskendere
Hvem er de australske turister, og
hvorfor kommer de til Danmark?
Takket være HKH Kronprinsesse Mary har
australierne et højt kendskab til Danmark.
De har en stærk dollar og stor købekraft.
En rejse til Danmark kombineres med
andre destinationer i Europa. De rejser til
Danmark på grund af vores royale historie
og kultur, på grund af vores gastronomi
og cykelkultur og på grund af LEGOLAND.
Desuden er København og Danmark også
en populær krydstogtdestination.
Hvad er potentialet for at få flere
til Danmark?
Der er ingen direkte flyruter til Danmark,
men den forbedrede tilgængelighed
via hubs i Europa har øget turismen fra
Australien. Interesse for Skandinavien og
Danmark som rejsemål øger efterspørgslen
efter et mere alsidigt produktudbud,
og derudover er Australien verdens
hurtigst voksende krydstogtmarked.
Indsatsområder er Sydney, Melbourne,
Brisbane og til dels Perth.
Brasilien
– De højtlønnede og
veluddannede
Hvem er de brasilianske turister, og
hvorfor kommer de til Danmark?
De er typisk erfarne rejsende, som har
været i Europa før. Aldersmæssigt er de
mellem 25-60 år, har en høj indkomst og
er veluddannede. En rejse til Danmark
indgår typisk som led i en rundrejse i
Skandinavien, og de besøger Danmark
for at opleve vores kultur, historie, slotte,
gastronomi samt shopping. I tilgift vil
de gerne opleve den danske livsstil.
København er derudover en populær
krydstogtdestination.
Hvad er potentialet for at få flere
til Danmark?
Brasilien oplever en enorm socio-
økonomisk forandring med en hurtigt
voksende højindkomst befolkning og
en nylig opstået middelklasse, som har
mulighed for at rejse oversøisk. I takt med
den øgede rejseerfaring efterspørges
ikke kun København, men også slots- og
kroferier, Legoland mv.
Indien
– De madglade
oplevelsesrejsende
Hvem er de indiske turister, og hvorfor
kommer de til Danmark?
De kommer primært fra Delhi, Mumbai,
Bangalore og Chennai og er typisk på
en rundrejse til de nordiske lande. De
har endnu ikke noget klart billede af
Danmark og Norden, men er her for at
opleve København, det royale, vores slotte
og herregårde samt dansk design og
arkitektur. Inderne går desuden meget op
i mad.
Hvad er potentialet for at få flere
til Danmark?
Der er endnu ikke direkte flyruter mellem
Indien og Danmark. Eneste direkte rute
ind til Norden er med Finnair til Helsinki.
Der er dog mange gode flyforbindelser
med fx Qatar Airways og Emirates. Hvis
Danmark sammen med de øvrige
nordiske lande lykkes med at udbygge
aktivitetsniveauet og dermed øge
kendskabet de kommende år, vil det være
muligt at opnå en gennemsnitlig årlig
vækst på 10-15 procent.
(Copenhagen has very beautiful
scenery, and is a shopping heaven)
“Very friendly people
and clean country –but
especially breakfast could
be more spicy”
“Обязатель�½о посетите Оде�½се, дом Г.Х.
А�½дерсе�½а, сердце сказоч�½ой Да�½ии”
(You have to visit Odense, home of H.C. Andersen and heart of the
fairytale country Denmark)
“Denmark is a cultural and beautiful
country, which has a lot of history and
exceeds in mixing up the old and the new.
Also, people are very friendly and open”
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0018.png
34 |
Bestyrelsen
Bestyrelsen
| 35
Bestyrelsen
Medlemmerne af VisitDenmarks bestyrelse er udpeget i deres personlige egenskab af
erhvervs- og vækstministeren efter anbefaling fra en rådgivende nomineringskomité.
Formanden er udpeget af erhvervs- og vækstministeren, mens næstformanden er valgt
af bestyrelsen.
For at afspejle den nye organisering af dansk turisme er to nye bestyrelsesmedlemmer
indtrådt i VisitDenmarks bestyrelse pr. 1. juni 2015.
Bestyrelsen er valgt for en 3-årlig periode, som løber indtil 31.12.2015.
Økonomiske forhold
VisitDenmarks resultatkontrakt med Erhvervs- og Vækstministeriet sætter rammerne
og udgør det driftsmæssige grundlag for VisitDenmarks virksomhed.
Det økonomiske resultat i 2014 gav et overskud på 46.620 kr. mod et budgetteret
resultat på 0 kr. Resultatet overføres til 2015, hvilket betyder, at egenkapitalen primo
2015 udgør 15,9 mio.kr.
I 2014 udgjorde basisbevillingen fra staten 113,1 mio.kr. og den særlige
projektbevilling 1,5 mio.kr. Partnerfinansieringen udgjorde 82,3 mio.kr. mod en
budgetteret partnerfinansiering på 84,8 mio.kr.
Det samlede aktivitetsniveau i 2014 udgjorde 196,8 mio. kr. Heraf var 182,5 mio. kr.
aktivitetsomkostninger, mens administrationsomkostningerne udgjorde 11,5 mio. kr.
VisitDenmark har konstant fokus på effektivitet og dermed på at sikre den rette
balance mellem aktivitets- og administrationsomkostninger. Det viser sig blandt
andet ved, at antallet af årsværk i 2014 er fastholdt på niveau med 2012.
I 2014 var det samlede antal årsværk 102, hvoraf 51 er på hovedkontoret i København
og 51 fordelt på de 8 markedskontorer i udlandet.
Jens Wittrup Willumsen
Formand
Direktør
Kjeld Zacho Jørgensen
Næstformand
Adm. direktør
Billund Lufthavn
Økonomiske nøgletal
Samlede indtægter
Partnerinvestering *
Administrationsomkostninger**
2014
2013
197
mio. kr.
53
pct.
10,1
pct.
213
mio. kr.
60
pct.
10,7
pct.
Jan Haapanen
Adm. direktør
Novasol A/S
Henrik Lehmann Andersen
Direktør
Nordea-fonden
Dorthe Weinkouff Barsøe
Underdirektør Brand &
Kommunikation
Tivoli A/S
*) Ifølge resultatkontrakten med Erhvervs- og Vækstministeriet beregnes partnerinvesteringen fremover ud fra VisitDenmarks
markedsføringsaktiviteter, hvor den tidligere er beregnet af den samlede statsbevilling. Partnerinvesteringerne i markedsføringsaktiviteterne er
faldet fra 2013-2014 som følge af, at VisitDenmark er begyndt at stille større krav til, at kampagnerne skal indeholde destinationsmarkedsføring.
**) Udtryk for, hvor stor en andel af den samlede statsbevilling, der anvendes på drift og administration.
Ole Sorang
Nordisk marketingdirektør
Rezidor Hotel Group
Christina Egelund
Medejer
Jambo Feriepark
Udtrådt juli 2015
Jens Hausted
Direktør
Dansk Kyst- og Naturturisme
Indtrådt pr. 1. juni 2015
Mikkel Aarø-Hansen
Adm. direktør
Wonderful Copenhagen
Indtrådt pr. 1. juni 2015
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 8: Publikation: VisitDenmarks årsberetning for 2014-15
1539069_0019.png
36 |
Resultatopgørelse
Noter
| 37
Resultatopgørelse
tkr.
Nettoindtægter
Aktivitetsomkostninger
BRUTTORESULTAT
Administrationsomkostninger
RESULTAT PRIMÆR DRIFT
Renteindtægter
Renteudgifter og lignende udgifter
RESULTAT ORDINÆR DRIFT
Skat
PERIODENS RESULTAT
3
Noter
Note
1
2
2014
196.902
-182.457
14.445
-11.536
2.909
104
-2.976
46
1
47
2013
212.983
-200.373
12.610
-12.126
484
130
-80
534
1
535
tkr.
1. NETTOINDTÆGTER
Statsfinansiering
Bevilling fra finanslov
Særlig projektbevilling
2014
2013
tkr.
3. ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER
Lønninger, gager og vederlag
Pensionsbidrag
2014
2013
-7.396
-579
-631
-239
-1.329
-342
-311
-359
-241
-109
-7.716
-619
-723
-274
-1.410
-315
-360
-382
-279
-48
-12.126
113.100
1.542
114.642
113.200
532
113.732
Andre udgifter til social sikring
Afskrivning driftsmateriel og inventar
Husleje, varme, el, rengøring mv.
Småaktiver, IT, kontorartikler mv.
Forsikring, ekstern rådgivning mv.
Personaleudgifter
Porto, fragt, telefon mv.
Øvrige driftsudgifter
Partnerfinansiering
Kampagner offline
Kampagner online
Events, messer og workshops
Kapacitetsfinansiering
Andre aktivitetsindtægter
26.740
28.944
13.424
3.474
9.678
82.260
31.246
35.079
16.944
5.028
10.954
99.251
212.983
ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER I ALT -11.536
NETTOINDTÆGTER I ALT
2. AKTIVITETSOMKOSTNINGER
Kampagner offline
Kampagner online
Events, messer og workshops
Presse og PR
Rejser, ophold og repræsentation
Andre aktivitetsomkostninger
Tilskud STB Asien
Konsulenter til markedsføring
Analyser
Tilskud, bidrag og kontingenter
Lønninger, gager og vederlag
Pensionsbidrag
Andre udgifter til social sikring
Afskrivning driftsmateriel og inventar
Husleje, varme, el, rengøring mv.
Småaktiver, IT, kontorartikler mv.
Forsikring, ekstern rådgivning mv.
Personaleudgifter
Porto, fragt, telefon mv.
Øvrige driftsudgifter
AKTIVITETSOMKOSTNINGER I ALT
196.902
-21.977
-40.316
-19.212
-4.532
-4.358
-7.589
-2.881
-3.655
-4.977
-1.386
-45.889
-3.591
-3.914
-1.481
-8.243
-2.122
-1.928
-2.225
-1.495
-686
-182.457
-45.254
-39.810
-22.554
-5.378
-5.154
-4.320
-1.594
-3.295
-4.298
-852
-43.181
-3.462
-4.044
-1.533
-7.891
-1.764
-2.013
-2.139
-1.563
-274
-200.373