Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 37
Offentligt
Fube
Justitsministeriet
14. august 2015
Fornyet høring om mulige interessekonflikter i forholdet mellem forsikringsselskabet og den
bygningssagkyndige
Tak for muligheden for at afgive svar på ovennævnte høring.
De nuværende regler om forholdet mellem de professionelle parter i huseftersynsordningen
fungerer ikke i praksis efter hensigten. Vi er derfor meget enige i behovet for at se isoleret på
det spørgsmål, før hele ordningen skal evalueres i 2017.
Statistikken
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har i perioden oktober 2013 til maj 2015 udgivet fire
statistikker over fordelingen af tilstandsrapporter på forskellige størrelser bygningssagkyndige-
virksomheder. Tre af statistikkerne indeholdt desuden tal på, hvordan forbrugeren har fundet
frem til den bygningssagkyndige.
I perioden har der kun været små bevægelser, så statistikkerne kan nogenlunde præcist sam-
menfattes til, at 48 pct. af forbrugerne beder ejendomsmægleren finde den bygningssagkyn-
dige, 21 til 23 pct. finder selv en bygningssagkyndig og 28 til 30 pct. har enten fundet en byg-
i gssagky dig på ”a de vis” eller ikke oplyst bestilli gska alen.
De tal er alarmerende, fordi de viser, at intentionen med lovgivningen vedr. bestillingskanalen
ikke fungerer. Intentionen er, at forbrugeren selv skal finde en bygningssagkyndig
–
eventuelt
på en liste udleveret af ejendomsmægleren. Men det gør som nævnt kun 21 til 23 pct. af for-
brugerne.
Muligheden for at finde en bygningssagkyndig med hjælp fra et forsikringsselskab fundet af
ejendomsmægleren blev indført med henblik på de særlige situationer, hvor forbrugeren ikke
selv kan overskue at finde den bygningssagkyndige. Eksemplet var her især ældre borgere, som
ikke er vante med internettet, og som var i risiko for at fravælge huseftersynsordningen og den
Nørre Voldgade 106 • postboks 2125 • 1015 København K • 7216 0222 •