Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1549714_0001.png
Fube
Justitsministeriet
Sendt på mail [email protected] og [email protected]
14. august 2015
Fornyet høring om mulige interessekonflikter i forholdet mellem forsikringsselskabet og den
bygningssagkyndige
Tak for muligheden for at afgive svar på ovennævnte høring.
De nuværende regler om forholdet mellem de professionelle parter i huseftersynsordningen
fungerer ikke i praksis efter hensigten. Vi er derfor meget enige i behovet for at se isoleret på
det spørgsmål, før hele ordningen skal evalueres i 2017.
Statistikken
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har i perioden oktober 2013 til maj 2015 udgivet fire
statistikker over fordelingen af tilstandsrapporter på forskellige størrelser bygningssagkyndige-
virksomheder. Tre af statistikkerne indeholdt desuden tal på, hvordan forbrugeren har fundet
frem til den bygningssagkyndige.
I perioden har der kun været små bevægelser, så statistikkerne kan nogenlunde præcist sam-
menfattes til, at 48 pct. af forbrugerne beder ejendomsmægleren finde den bygningssagkyn-
dige, 21 til 23 pct. finder selv en bygningssagkyndig og 28 til 30 pct. har enten fundet en byg-
i gssagky dig på ”a de vis” eller ikke oplyst bestilli gska alen.
De tal er alarmerende, fordi de viser, at intentionen med lovgivningen vedr. bestillingskanalen
ikke fungerer. Intentionen er, at forbrugeren selv skal finde en bygningssagkyndig
eventuelt
på en liste udleveret af ejendomsmægleren. Men det gør som nævnt kun 21 til 23 pct. af for-
brugerne.
Muligheden for at finde en bygningssagkyndig med hjælp fra et forsikringsselskab fundet af
ejendomsmægleren blev indført med henblik på de særlige situationer, hvor forbrugeren ikke
selv kan overskue at finde den bygningssagkyndige. Eksemplet var her især ældre borgere, som
ikke er vante med internettet, og som var i risiko for at fravælge huseftersynsordningen og den
Nørre Voldgade 106 • postboks 2125 • 1015 København K • 7216 0222 •
[email protected]
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549714_0002.png
Fube
forbrugerbeskyttelse, den indebærer, hvis ikke muligheden for hjælp til at benytte ordningen
bevares.
Vi mener, at dette argument faldt væk på det tidspunkt, hvor det blev lovpligtigt at få udarbej-
det energimærke, før ejendommen annonceres til salg. Når sælger tvinges til at finde en ener-
gikonsulent, finder sælger samtidig en bygningssagkyndig, som i næsten alle tilfælde er den
samme person.
Skyggerapporter
Det er ikke fuldstændig klart for os, hvad der menes med ordet skyggerapporter i høringsbre-
vet. Fra Danske Bygningskonsulenter og Fube kender vi til to typer af supplerende ydelser,
bygningssagkyndige pålægges at udføre i forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapporter.
Det drejer sig om tillæg til tilstandsrapporterne og om supplerende oplysninger til brug for
beregning af forsikringstilbud.
Tillæg til tilstandsrapporter er udmærket eksemplificeret med ejendomsmæglerkæden homes
såkaldte SundhedsAttest, som er beskrevet på kædens hjemmeside under oplysningerne om
salg af bolig (bilag 1). Der er tale om et dokument, som indeholder supplerende oplysninger
om den pågældende ejendom, og som er gratis for sælger at få udarbejdet så vidt det er Fube
og Danske Bygningskonsulenter bekendt. Vi mener ikke, sådanne attester er i købers interesse,
fordi køber dermed får vanskeligere ved at få ejerskifteforsikringsdækning for forhold, som er
omtalt i den pågældende attest men ikke i tilstandsrapporten. Dermed tjener attesten som et
værktøj for forsikringsselskaberne til at afvise dækning.
Supplerende oplysninger til brug for beregning af ejerskifteforsikringstilbud er fortsat en fast
praksis i dele af branchen. Vi kender ikke den præcise udbredelse, men med bilagene 2 (HOT-
skema fra home og Topdanmark), 3 (Beskrivelse til indtegningsskemaet (HOT-skemaet)) og 4
(mail til medarbejdere og samarbejdsparter hos EBAS) kan vi dokumentere, at HOT-skemaet
fortsat anvendes til trods for at netop dette skema ligger til grund for følgende formulering i
By- og Boligudvalgets beretning af 7. juni 2012:
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af Liberal Alliance) pålægger erhvervs- og
vækstministeren at indskærpe over for forsikringsbranchen, at forsikringsselskabernes praksis
med skyggerapporter og ekstra omkostninger for forbrugerne er i strid med lovens intentioner
og bør stoppes.
HOT-skemaet i bilag 2 er dateret i maj 2013, beskrivelsen til indtegningsskemaet i bilag 3 er
dateret i maj 2014 (men redigeret i september 2014), og mailen med instruktio
er til EBAS’
ansatte og samarbejdspartnere i bilag 4 er dateret 26. maj 2013. Alle disse datoer ligger efter
tidspunktet for beretningen i juni 2012, hvor man bad branchen ophøre med denne praksis.
Tillæg og indsamling af oplysninger til beregning af forsikringstilbud sker uden meromkostning
for sælger. Vi mener dog ikke, at noget er gratis, og at udgiften til at tilvejebringe disse ydelser
Nørre Voldgade 106 • postboks 2125 • 1015 København K • 7216 0222 •
[email protected]
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549714_0003.png
Fube
derfor må være integreret i prisen for tilstandsrapporten. Det står klart, at begge ydelser kan
være til ulempe for enten køber eller sælger, og at de to parter ikke har mulighed for at frasige
sig ydelserne. Det er i strid med huseftersynsbekendtgørelsens § 11 nr. 12, som siger, at man
ikke må betinge sit huseftersyn af, at der aftages andre ydelser end eftersynet.
Anden interessekonflikt
Såfremt forsikringsselskaberne alene har en interesse i, at tilstandsrapporten i bedst muligt
omfang lever op til intentionerne med tilstandsrapporten, er det set med forbrugerøjne accep-
tabelt, at selskaberne udfylder rollen med både at tilvejebringe tilstandsrapporten og efterføl-
gende at tilbyde ejerskifteforsikring.
Forsikringsselskaberne har imidlertid en interesse i, at tilstandsrapporten i videst muligt om-
fang leverer grundlag for at afvise skadesudbetalinger. I praksis er det lettere for et forsikrings-
selskab at afvise skader, når tilstandsrapporten er upræcis, teksttung og indeholdende mange
generelle beskrivelser, end når den er præcis og konkret.
Efter Danske Bygningskonsulenters og Fubes opfattelse, er forbrugernes interesse, at tilstands-
rapporten netop er præcis og konkret. Dermed mener vi, at forsikringsselskabernes tilstede-
værelse i processen med at finde en bygningssagkyndig til opgaven indebærer en interesse-
konflikt i forhold til forbrugeren. Forsikringsselskabet og selskabets kunde har hver sin inte-
resse i tilstandsrapportens kvalitet.
Mindst 48 pct. af alle tilstandsrapporter er bestilt gennem et forsikringsselskab. Dertil kommer
en antageligt høj andel af de 28
30 pct. af rapporten, som enten er bestilt
”på a de vis”
eller er ”uoplyst”. Der ed er forsikri gsselskaber es tilstedeværelse i bestilli gska ale alt for
omfattende og med stor risiko for at føre til generel udvanding af tilstandsrapporterne til
skade for forbrugeren.
Betydningen for branchen for bygningssagkyndige
At mindst 48 pct. - men sandsynligvis en betydeligt større andel
af tilstandsrapporterne for-
midles til bygningssagkyndige gennem et lukket kredsløb bestående af i al væsentlighed fem
ejerskifteforsikringsselskaber
1
og fire bygningssagkyndigevirksomheder
2
har naturligvis store
konsekvenser for konkurrencemulighederne for resten af branchen for bygningssagkyndige.
1
2
Fem selskaber udfylder 92,5 pct. af markedet i 2. kvartal 2014. Kilde: F&P.
Ifølge Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har fire virksomheder 10 eller flere bygningssagkyndige
ansat. Disse virksomheder har efter Danske Bygningskonsulenters oplysninger alle forsyningsaftaler med
forsikringsselskaber. Det kan også gælde for enkelte mindre virksomheder, hvilket vi dog ikke har
konkret viden om.
Nørre Voldgade 106 • postboks 2125 • 1015 København K • 7216 0222 •
[email protected]
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549714_0004.png
Fube
Branchens mindre virksomheder oplever, at de alene kan overleve i branchen som underleve-
randører til de fire store bygningssagkyndigevirksomheder, når disse midlertidigt har flere
opgaver, end de selv kan håndtere. Det afhængighedsforhold skaber fordyrende ekstra led i
værdikæden og begrænser de mindre virksomheders konkurrencemuligheder.
Der er en række barrierer for iværksættere blandt bygningssagkyndige, man ikke ser i andre
brancher. Det gælder især ordningens optagelseskurser, som afholdes med for stor tidsmæssig
afstand, men også kravene om mindst fem års relevant erhvervserfaring og om sidemands-
oplæring. Vi erkender, at disse regler tjener et formål, men når man dertil lægger, at markedet
efterfølgende viser sig at være lukket om en håndfuld forsikringsselskaber og deres få udvalgte
leverandører, da virker det ikke attraktivt at starte egen virksomhed som bygningssagkyndig.
Vi oplever, at antallet af nye virksomheder i branchen er faldende, og at de nye virksomheder
for en relativt stor andels vedkommende hurtigt forsvinder fra markedet igen. Forsikringssel-
skabernes rolle som formidlere af tilstandsrapporter er efter vores erfaring den væsentligste
årsag hertil.
Anbefaling
Vi har dokumenteret, at en af branchens største aktører på forsikringssiden (Topdanmark) i
samarbejde med en af de største aktører på bygningssagkyndigesiden (EBAS) og en af de stør-
ste aktører blandt ejendomsmæglerne (home) helt uforstyrret har fortsat den praksis, By- og
Boligudvalget bad dem indstille i juni 2012.
At vi ikke har flere dokumenterede eksempler skyldes alene, at vi er afhængige af at modtage
dokumentationen fra personer, der er i et afhængighedsforhold til de virksomheder, der begår
regelbrudene. Der er i branchen en udbredt nervøsitet for konsekvenserne af at blive udeluk-
ket fra at kunne få opgaver gennem de beskrevne lukkede kredsløb. Vi har dog kendskab til
flere involverede virksomheder, hvor vi desværre ikke kan løfte dokumentationsopgaven.
Vi har desuden argumenteret, at forsikringsselskaberne befinder sig i en uheldig interessekon-
flikt i huseftersynsordningen. Forsikringsselskaberne og forbrugerne har forskellige interesser i
tilstandsrapporternes kvalitet, hvorfor det er forkert, at forsikringsselskabet kan udvælge den
bygningssagkyndige og i et vist omfang udøve indflydelse på den bygningssagkyndiges ar-
bejdsmetoder.
Endelig viser ordningens statistik for formidling af opgaver, at vi er meget langt fra en situa-
tion, hvor sælgere af ejendomme som hovedregel kontakter en bygningssagkyndig med hen-
blik på at få udarbejdet tilstandsrapport m.v., sådan som det er intentionen med reglerne.
Det har ikke skortet på politisk interesse og løftede pegefingre i tilknytning til de omhandlede
problemstillinger. Set i det lys er der ikke grund til at tro, at endnu en indskærpelse eller løftet
Nørre Voldgade 106 • postboks 2125 • 1015 København K • 7216 0222 •
[email protected]
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549714_0005.png
Fube
pegefinger vil skabe adfærdsændringer blandt især forsikringsselskaberne men også de øvrige
parter.
Vi kan ikke få øje på begrundelsen for i en digital tidsalder at opretholde muligheden for at
hjælpe forbrugere til at finde en bygningssagkyndig. Eventuelle fordele ved at opretholde den
mulighed står i lyset af ovenstående ikke mål med ulemperne i form af forringet forbrugersik-
kerhed og et skævvredet og lukket marked, hvor aktørerne ikke evner at følge lovens intentio-
ner og ord.
Vi vil derfor anbefale, at man allerede nu forholder sig til huseftersynsordningens bestillings-
regler med henblik på at opnå en fremtidig tilstand uden uvildigheds- og konkurrenceproble-
mer. En lukning af mulighederne for at formidle opgaver gennem ejerskifteforsikringsselskaber
(og ejendomsmæglere) kan være en løsning på problemet.
På vegne af Fube og Danske Bygningskonsulenter
Med venlig hilsen
Torben Kaas
Bilag 1: homes egen beskrivelse af deres SundhedsAttest
Bilag 2: homes og Topdanmarks HOT-skema, maj 2013
Bilag 3: Beskrivelse til indtegningsskemaet (HOT-skemaet), maj 2014 (opdateret september
2014)
Bilag 4: Mail fra EBAS til medarbejdere og samarbejdsparter, hvor de får udleveret HOT-
skema og beskrivelse til indtegningsskema, maj 2013
Nørre Voldgade 106 • postboks 2125 • 1015 København K • 7216 0222 •
[email protected]