Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1549710_0001.png
Fornyet høring om mulige interessekonflikter i forholdet mellem forsikringsselskabet og den
bygningssagkyndige jf. brev fra Justitsministeriet af den 2. juli 2015.
Høringssvar fra Domicil v/Jeppe Westrup, Vesterbrogade 90, 3. sal, 1620 København V - sendt til
[email protected]
og [email protected]
Angående høringssvar fra BfBE vedr. mulige interessekonflikter i forholdet mellem
forsikringsselskabet og den bygningssagkyndige af den 19. december 2013 (sendt af BfBE til
email [email protected] og
[email protected]
BfBE skriver bl.a. i sit høringssvar (se vedlagte dokument):
BfBE har spurgt de af foreningens medlemmer, der BfBE bekendt har samarbejde med
forsikringsselskaber, om en redegørelse for forhold og samarbejdsformer, der kan være omfattet af
By- og Boligudvalgets formuleringer.
Om opgaven med at indsamle oplysninger til brug for ejerskifteforsikringsselskaber, har vores
medlemmer oplyst følgende:
Denne opgave udføres som en leverance, der er uafhængig af andre opgaver, de
bygningssagkyndige udfører på bestilling fra forsikringsselskaberne.
Den bygningssagkyndiges honorar for opgaven betales direkte af selskabet og vedrører
dermed ikke det honorar, den bygningssagkyndige får for arbejdet med huseftersynet.
Ovennævnte oplysninger er ikke korrekte.
Vedr. påstanden
”Denne opgave udføres som en leverance, der er uafhængig af andre opgaver,
de bygningssagkyndige udfører på bestilling fra forsikringsselskaberne.”
Som det fremgår af prislisten fra Topdanmark, omfatter den bygningssagkyndiges ydelser bl.a.
forsikringstilbud, home SundhedsAttest™ samt flytteforsikring.
Disse ydelser er ikke uafhængige af andre opgaver, de bygningssagkyndige udfører på bestilling fra
forsikringsselskaberne.
Jf. prislisten fra Topdanmark er disse ydelser flere blandt mange, som den bygningssagkyndige skal
levere til Topdanmark.
Vedr. påstanden
”Den bygningssagkyndiges honorar for opgaven betales direkte af selskabet og
vedrører dermed ikke det honorar, den bygningssagkyndige får for arbejdet med huseftersynet.”
Som det fremgår af prislisten fra Topdanmark, omfatter den bygningssagkyndiges ydelser bl.a.
forsikringstilbud, home SundhedsAttest™ samt flytteforsikring.
Disse ydelser afregnes ikke direkte med den bygningssagkyndige. Ydelserne betales af sælger, som
en del af det samlede honorar, som afregnes med de bygningssagkyndige.
1
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549710_0002.png
Øvrigt vedr. mulige interessekonflikter i forholdet mellem forsikringsselskabet og den
bygningssagkyndige
Priseksempler
Priser mv. jf. prisliste fra Topdanmark af den 29. januar 2013
Alle priser er i danske kroner inkl. moms, gebyr til staten samt administrationsgebyr til Topdanmark
på 312,50 kr.
Villa 0 – 99 m2
Pakkepris – (Tilstandsrapport + energimærke + eleftersyn)
Bronzepakke
Sølvpakke
Forskelspris mellem bronzepakke og sølvpakke
For kr. 1.152 incl. moms – kr. 922 excl. moms skal
konsulenten levere/yde følgende:
home SundhedsAttest™
”Følg sagen” via hotline (besked om status)
Mulighed for besked/sms om på vej
Hotline med svar og rådgivning til sælger/køber/mægler
Allonge til tilstandsrapport (nr. 1)
Info. om forfaldsdato på tilstandsrapport ved fornyelse
Intet hastesagsgebyr – 48 timers levering
Flytteforsikring
Fornyelse af tilstandsrapport bestilles indenfor 7 måneder
efter udløb (13 mdr. fra udførelsesdato)
Guldpakke
Forskelspris mellem bronzepakke og guldpakke
For kr. 1.228 incl. moms – kr. 982 excl. moms skal
konsulenten levere/yde følgende:
home SundhedsAttest™
”Følg sagen” via hotline (besked om status)
Mulighed for besked/sms om på vej
Hotline med svar og rådgivning til sælger/køber/mægler
Allonge til tilstandsrapport (nr. 1)
Info. om forfaldsdato på tilstandsrapport ved fornyelse
Intet hastesagsgebyr – 48 timers levering
Flytteforsikring
Fornyelse af tilstandsrapport bestilles indenfor 7 måneder
efter udløb (13 mdr. fra udførelsesdato)
Fornyelse af tilstandsrapport – ingen frist for bestilling.
Forudsætter ejendommen har været beboet i perioden.
Allonge til tilstandsrapport (nr. 2)
”Hent nøgle” uden beregning – alle km.
-
-
11.772
1.228
Kr.
-
-
10.544
11.969
1.152
2
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549710_0003.png
Forskelspris mellem sølvpakke og guldpakke
For kr. 76 incl. moms – kr. 62 excl. moms skal
konsulenten levere/yde følgende:
Fornyelse af tilstandsrapport – ingen frist for bestilling.
Forudsætter ejendommen har været beboet i perioden.
Allonge til tilstandsrapport (nr. 2)
”Hent nøgle” uden beregning – alle km.
Villa 100 – 199 m2
Pakkepris – (Tilstandsrapport + energimærke + eleftersyn)
Bronzepakke
Sølvpakke
Forskelspris mellem bronzepakke og sølvpakke
For kr. 1.299 incl. moms – kr. 1.039 excl. moms skal
konsulenten levere/yde følgende:
home SundhedsAttest™
”Følg sagen” via hotline (besked om status)
Mulighed for besked/sms om på vej
Hotline med svar og rådgivning til sælger/køber/mægler
Allonge til tilstandsrapport (nr. 1)
Info. om forfaldsdato på tilstandsrapport ved fornyelse
Intet hastesagsgebyr – 48 timers levering
Flytteforsikring
Fornyelse af tilstandsrapport bestilles indenfor 7 måneder
efter udløb (13 mdr. fra udførelsesdato)
Guldpakke
Forskelspris mellem bronzepakke og guldpakke
For kr. 2.623,- incl. moms – kr. 2.098,- excl. moms skal
konsulenten levere/yde følgende:
home SundhedsAttest™
”Følg sagen” via hotline (besked om status)
Mulighed for besked/sms om på vej
Hotline med svar og rådgivning til sælger/køber/mægler
Allonge til tilstandsrapport (nr. 1)
Info. om forfaldsdato på tilstandsrapport ved fornyelse
Intet hastesagsgebyr – 48 timers levering
Flytteforsikring
Fornyelse af tilstandsrapport bestilles indenfor 7 måneder
efter udløb (13 mdr. fra udførelsesdato)
Fornyelse af tilstandsrapport – ingen frist for bestilling.
Forudsætter ejendommen har været beboet i perioden.
Allonge til tilstandsrapport (nr. 2)
”Hent nøgle” uden beregning – alle km.
Forskelspris mellem sølvpakke og guldpakke
For kr. 1.324 incl. moms – kr. 1.059 excl. moms skal
konsulenten levere/yde følgende:
-
76
Kr.
-
-
11.461
12.760
1.299
-
-
14.084
2.623
-
1.324
3
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549710_0004.png
Fornyelse af tilstandsrapport – ingen frist for bestilling.
Forudsætter ejendommen har været beboet i perioden.
Allonge til tilstandsrapport (nr. 2)
”Hent nøgle” uden beregning – alle km.
I BEK nr. 22 af 16/01/2012 (Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om formidling, udbud
og rådgivning ved omsætning af fast ejendom - formidlingsbekendtgørelsen) står der bla.:
"§§ 9 affattes således:
Stk. 2. Ejendomsformidleren kan efter aftale med sælger rekvirere tilstandsrapport,
elinstallationsrapport eller energimærkning gennem et forsikringsselskab, der udbyder
ejerskifteforsikringer. Det er en betingelse, at ejendomsformidleren ikke har indflydelse på, hvilke
konkrete personer eller firmaer, forsikringsselskabet vælger til at udføre tilstandsrapporten,
elinstallationsrapporten eller energimærkningen. Afregning skal ske direkte fra sælger til den
bygningssagkyndige eller dennes arbejdsgiver, den certificerede energimærkevirksomhed, den
autoriserede elinstallatørvirksomhed, eller til forsikringsselskabet.
Ifm. med udførelsen af tilstandsrapporter er forsikringsselskaberne ikke interesserede i at indgå
aftaler med enkeltpersoner - kun med landsdækkende firmaer.
Disse firmaer er EBAS (ejes af NRGi samt Bolius Boligejernes Videncenter/Realdania), Botjek,
Factum2 og OBH Ingeniørservice.
Som det fremgår af ovenstående priseksempler, bruger forsikringsselskaberne bestillingsreglerne til
at tvinge de bygningssagkyndige til:
-
-
at udføre ydelser som ikke har noget med huseftersynsordningen at gøre
for mellem kr. 62 hhv. 1.039 excl. moms (afhængig af ejendommens størrelse) at udføre
følgende:
o
Fornyelse af tilstandsrapport – ingen frist for bestilling. Forudsætter ejendommen har
været beboet i perioden.
o
Allonge til tilstandsrapport (nr. 2)
o
”Hent nøgle” uden beregning – alle km.
for mellem kr. 982 hhv. 2.098 excl. moms (afhængig af ejendommens størrelse) at udføre
følgende:
o
home SundhedsAttest™
o
”Følg sagen” via hotline (besked om status)
o
Mulighed for besked/sms om på vej
o
Hotline med svar og rådgivning til sælger/køber/mægler
o
Allonge til tilstandsrapport (nr. 1)
o
Info. om forfaldsdato på tilstandsrapport ved fornyelse
o
Intet hastesagsgebyr – 48 timers levering
o
Flytteforsikring
4
-
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
o
Fornyelse af tilstandsrapport bestilles indenfor 7 måneder efter udløb (13 mdr. fra
udførelsesdato)
o
Fornyelse af tilstandsrapport – ingen frist for bestilling. Forudsætter ejendommen har
været beboet i perioden.
o
Allonge til tilstandsrapport (nr. 2)
o
”Hent nøgle” uden beregning – alle km.
Som det kan ses af ovenstående priser, betingelser, ydelser mm., er der en klar interessekonflikt
pga. forsikringsselskabernes magt på huseftersynsområdet.
Forsikringsselskaberne bruger formidlingsbekendtgørelsens § 9 til at dikterer priser, betingelser,
ydelser mm. over for de bygningssagkyndige.
Bygningssagkyndige som ikke vil acceptere forsikringsselskabernes krav til udførelse af
tilstandsrapporter mv., får ikke tilført opgaver via forsikringsselskaberne.
Med udgangspunkt i formidlingsbekendtgørelsen, er der efter min mening en klar interessekonflikt
mellem de bygningssagkyndige og forsikringsselskaberne, når forsikringsselskaberne som nævnt
ovenfor dikterer priser, betingelser, ydelser mv.
Det har vel ikke været tanken, at konsekvenserne af formidlingsbekendtgørelsen har medført, at
forsikringsselskaberne skulle sætte sig så tungt på huseftersynsordningen.
I dag bestilles ca. 80% af tilstandsrapporterne via forsikringsselskaberne.
Hvad vil Boligudvalget gøre for at markedssituationen for de bygningssagkyndige bliver
normaliseret?
Hvad vil Boligudvalget gøre i forbindelse med at BfBE har givet urigtige oplysninger til
Justitsministeriet?
5
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549710_0006.png
Andet
Jeg vedlægger brev af den 9. september 2004 fra Mads Henning Pedersen til Erhvervs- og
Boligstyrelsen samt svarbrev af den 12. december 2004 fra Erhvervs- og Boligstyrelsen.
Ejendomsmæglerne bestiller i dag tilstandsrapporter, energimærker og eleftersyn via bla. Willis,
Husejernes Forsikring samt FRIDA Forsikring. Disse selskaber er mæglere, agenter etc.
Hvordan vil Boligudvalget sikre, at ejendomsmæglerne ikke bestiller tilstandsrapporter,
energimærker og eleftersyn via mæglere, agenter etc., da dette er ulovligt iht.
formidlingsbekendtgørelsen?
København, den 11. august 2015
Med venlig hilsen
Jeppe Westrup
Domicil v/Jeppe Westrup, Vesterbrogade 90, 3. sal, 1620 København V
Telefon 2618 1227 – www.domicil.dk -
[email protected]
Bilag
Høringssvar fra BfBE vedr. interessekonflikter af den 19-12-2013.
Prisliste tilstandsrapporter mv fra Topdanmark - februar 2013.
Mads Henning Pedersen - brev til Erhvervs- og Boligstyrelsen af den 09-09-2004.
Svarbrev fra Erhvervs- og Boligstyrelsen af den 20-12-2004.
6