Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1549704_0001.png
B
f
BE
Justitsministeriet
Sendt til email [email protected] og [email protected]
19. december 2013
Høringssvar vedr. mulige interessekonflikter i forholdet mellem forsikringssel-
skabet og den bygningssagkyndige
Tak for det fremsendte materiale vedrørende ovennævnte høring.
Det fremgår ikke entydigt af høringsmaterialet, hvilke interessekonflikter der sigtes til
med høringen. Vi har derfor antaget, at det drejer sig om de påstande, der blev fremsat
overfor By- og Boligudvalget i forbindelse med eksperthøringen den 19. april 2012.
I de to efterfølgende beretninger af 7. juni 2012 og af 19. december 2012 beder udval-
get om en opfølgning, som i decemberberetningen formuleres:
”Udvalget
anmoder
justitsministeriet om ved udgangen af 2013 at høre huseftersynsordningens interes-
senter om deres kendskab til forsikringsselskabernes praksis med skyggerapporter el-
ler anden interessekonflikt i formidlingen af tilstandsrapporter”.
Fra BfBE forstår vi ikke hverken ordvalget ”skyggerapport” eller
den påståede interes-
sekonflikt. Som det fremgår nedenfor er der tale om opgaver, som er adskilte fra til-
standsrapporten, og som justitsministeren helt tilbage i 2004 har forholdt sig til. Vi an-
tager, at formålet med denne høring vedrører netop dette afsnit i beretningen.
Dermed forholder vi os i dette svar ikke til de såkaldte ejendomsmæglertillæg med
supplerende oplysninger til køber om supplerende sælgeroplysninger, restlevetid for
udvalgte bygningsdele eller udbedringsoverslag for udvalgte skader.
BfBE har spurgt de af foreningens medlemmer, der BfBE bekendt har samarbejde med
forsikringsselskaber, om en redegørelse for forhold og samarbejdsformer, der kan
være omfattet af By- og Boligudvalgets formuleringer.
Om opgaven med at indsamle oplysninger til brug for ejerskifteforsikringsselskaber, har
vores medlemmer oplyst følgende:
Denne opgave udføres som en leverance, der er uafhængig af andre opgaver,
de bygningssagkyndige udfører på bestilling fra forsikringsselskaberne.
Den bygningssagkyndiges honorar for opgaven betales direkte af selskabet og
vedrører dermed ikke det honorar, den bygningssagkyndige får for arbejdet
med huseftersynet.
Den bygningssagkyndige har ingen indflydelse på de spørgsmål, der skal
besvares, eller på anvendelsen af svaroplysningerne. Der er tale om standard-
spørgsmål formuleret af selskabet. Spørgsmålene skal primært besvares med
”ja” eller ”nej”.
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter
Nørre Voldgade 106 - Postboks 2125 - 1015 København K - tel 7216 0214 - fax 7216 0038
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
B
f
BE
Oplysningerne til forsikringsselskabet findes allerede i tilstandsrapporten. På
grund af IT-mæssige forhold kan oplysningerne ikke overføres direkte fra til-
standsrapporten til et selskabs system. Derfor indtastes disse i et
stand alone-
system leveret af forsikringsselskabet, hvori der udarbejdes et forsikringstilbud
efter samme kriterier, som det ellers ville ske i selskabet. Dette forsikringstilbud
sender den bygningssagkyndiges virksomhed herefter i en samlet pakke med
tilstandsrapport, øvrige rapporter og forsikringstilbud til sælger.
Dermed får sælger alle de nødvendige dokumenter som en samlet pakke i stedet for i
flere adskilte forsendelser, og frembringelsen af forsikringstilbuddet sker hurtigere og
billigere, end det ellers ville være muligt.
Man skal her huske, at udgangspunktet for den samlede opgaveløsning er, at sælger
har bedt om at få udført en tilstandsrapport gennem det pågældende ejerskifteforsik-
ringsselskab.
Det er værd at bemærke, at ovennævnte praksis ikke er justitsministeriet ubekendt. I et
svar til Retsudvalget på spørgsmål 54 af 28. oktober 2004 skriver justitsministeren:
"Hvis en bygningssagkyndig i forbindelse med et huseftersyn foretager yderligere un-
dersøgelser af ejendommens fysiske tilstand til brug for et forsikringsselskabs udarbej-
delse af tilbud om ejerskifteforsikring eller tilbud om ejendomsforsikring eller sælgeran-
svarsforsikring, medfører dette efter Justitsministeriets opfattelse ikke, at den byg-
ningssagkyndige derved får en interesse i at beskrive fysiske fejl ved bygningerne på
en ukorrekt måde. Efter Justitsministeriets opfattelse rejser det derfor ikke i sig selv
spørgsmål om den bygningssagkyndiges uvildighed, at den pågældende udvider sin
gennemgang af ejendommen til at omfatte yderligere forhold af betydning for et forsik-
ringsselskabs fremsættelse af tilbud på de nævnte forsikringsprodukter".
BfBE er ikke bekendt med andre rapporter eller forhold, der kan falde ind under temaet
for nærværende høring.
Med venlig hilsen
Torben Kaas
Direktør
Side 2 af 2