Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1549692_0001.png
Civilafdelingen
Dato: 28. september 2015
Opfølgning fra Erhvervs- og Vækstministeriet og Justitsministeriet til
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg på det nu nedlagte
By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning
på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndi-
ges uvildighed
1. Indledning
I forlængelse af Folketingets nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning
nr. 1 af 19. december 2012 om opfølgning på beretning nr. 6 af 7. juni
2012 om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildig-
hed afgav By- og Boligudvalget den 30. april 2015 en opfølgende beret-
ning.
Ved beretning af 30. april 2015 anmodede udvalget Erhvervs- og Vækst-
ministeriet om at foretage en fornyet udvidet stikprøvekontrol og en sup-
plerende kontrol samt at høre Danske Advokater og Forbrugerrådet om de-
res kendskab til ejendomsmægleres eventuelle indflydelse på valg af byg-
ningssagkyndige.
Udvalget anmodede endvidere Justitsministeriet om at foretage en fornyet
høring af huseftersynsordningens interessenter om deres kendskab til for-
sikringsselskabernes praksis med skyggerapporter eller anden interesse-
konflikt i formidlingen af tilstandsrapporter og afgive en afrapportering
om dette.
Erhvervs- og Vækstministeriet og Justitsministeriet skal på den baggrund
fremkomme med følgende opfølgning til Erhvervs-, Vækst og Eksportud-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
valget på beretning nr. 11 af 30. april 2015 fra det nu nedlagte By- og Bo-
ligudvalg.
2. Generelt
Hovedformålet med huseftersynsordningen, der trådte i kraft den 1. januar
1996, er at begrænse problemerne med mangler ved fast ejendom på en
måde, der er til fordel for både køber og sælger. Sælgeren kan således som
udgangspunkt undgå at hæfte for fysiske mangler ved at sørge for, at købe-
ren får et fyldestgørende beslutningsgrundlag med hensyn til eventuelle
mangler ved ejendommen inden købsaftalens indgåelse, og køberen sikres
som altovervejende hovedregel mulighed for at tegne en forsikring mod
skjulte mangler, det vil sige mangler, som ikke er omtalt i tilstandsrappor-
ten.
Huseftersynsordningen var og er en frivillig ordning, og der var ingen reg-
ler om selve bestillingen af tilstandsrapporter i de første mange år af ord-
ningens levetid.
Dog udviklede der sig i nogle tilfælde et uheldigt samarbejde mellem visse
ejendomsmæglere og visse bygningssagkyndige, som medførte, at disse
bygningssagkyndige udarbejdede ”lyserøde” tilstandsrapporter (det vil sige
rapporter, der indeholder færre skader, end bygningsgennemgangen tilsi-
ger), således at huset fremstod i bedre stand og dermed blev lettere at sæl-
ge.
Som en konsekvens af denne udvikling indgik Dansk Ejendomsmægler-
forening i 2004 med den daværende økonomi- og erhvervsminister en afta-
le, som i 2006 blev lovfæstet ved lov nr. 453 af 22. maj 2006.
Det følger heraf, at ejendomsmæglere ikke må bestille tilstandsrapporter
direkte hos den bygningssagkyndige, samt at ejendomsmæglere heller ikke
må henvise til konkrete bygningssagkyndige eller firmaer, der kan udføre
opgaven.
Til forbuddet gælder dog den modifikation, at en ejendomsmægler efter af-
tale med sælger kan bestille tilstandsrapporten via et forsikringsselskab,
der tilbyder ejerskifteforsikringer. Forsikringsselskaberne har en økono-
misk interesse i, at rapporten er retvisende, og det vurderes derfor at være i
fuld overensstemmelse med reglernes intentioner, at tilstandsrapporter kan
bestilles på denne måde.
2
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
Ved lov nr. 609 af 14. juni 2011 vedtog samtlige partier i Folketinget en
revision af huseftersynsordningen. Loven, der trådte i kraft den 1. maj
2012, bygger på betænkning nr. 1520/2010 om huseftersynsordningen.
Der er med revisionen af huseftersynsordningen gennemført en udbygning
af den tidligere ordning, således at en potentiel køber i givet fald skal have
flere oplysninger om den konkrete ejendom, som den pågældende overve-
jer at erhverve, herunder f.eks. oplysning om elinstallationernes funktion
og lovlighed (i en særskilt elinstallationsrapport). Med revisionen er der
endvidere foretaget en række ændringer af ejerskifteforsikringens vilkår og
dækningsomfang.
Der er med den gennemførte revision af huseftersynsordning derimod ikke
foretaget grundlæggende ændringer af reglerne om bestilling af tilstands-
rapporter.
Der blev dog både under udvalgsarbejdet og under behandlingen af lov-
forslaget (L 89) rejst en række spørgsmål om bestilling af tilstandsrappor-
ter og bygningssagkyndiges uvildighed.
Det blev i den forbindelse vurderet, at der ikke var behov for mere grund-
læggende ændringer af de gældende regler på bestillingsområdet. Der blev
dog fundet anledning til at foretage nogle mindre administrative ændringer
i relation til bestilling af tilstandsrapport og bygningssagkyndiges uvildig-
hed.
Der henvises til afsnit 2.5.2 i den kommenterede høringsoversigt vedrø-
rende betænkning nr. 1520/2010 om huseftersynsordningen og besvarelsen
af spørgsmål nr. 1, 3-5, 12-16 og 49-53 vedrørende lovforslaget.
3. Overholdelse af reglerne om bestilling af tilstandsrapporter (Er-
hvervs- og Vækstministeriet)
3.1. Stikprøvekontroller
Af det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning fremgår bl.a. følgende:
”Udvalget anmoder derfor erhvervs-
og vækstministeren om at foretage en
fornyet udvidet stikprøvekontrol og supplerende kontrol, som Erhvervs- og
Vækstministeriet gennemførte primo 2013 som opfølgning på beretning
nr. 1 af 19. december 2012, jf. BYB alm. del
bilag 75 og svar på BYB
3
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
alm. del
spm. 33 (folketingsåret 2012-13), og inden den 1. september
2015 at give en rapportering til udvalget om resultatet heraf.”
Erhvervs- og Vækstministeriet kan i den anledning oplyse følgende:
Formålet med den
udvidede stikprøvekontrol
er at undersøge, hvor stor
sandsynligheden er for, at en given bygningssagkyndig ikke vælges tilfæl-
digt hos den enkelte ejendomsmægler. Det sker ved at se på det antal til-
standsrapporter, som den bygningssagkyndige har udført hos den enkelte
ejendomsmægler, i forhold til den bygningssagkyndiges generelle mar-
kedsandel i lokalområdet.
Formålet med den
supplerende stikprøvekontrol
er at undersøge, om de
sælgere, der selv har bestilt en tilstandsrapport, har fået anbefalet en kon-
kret bygningssagkyndig af ejendomsmægleren, hvilket ikke er tilladt. Den
supplerende stikprøvekontrol er udført ved, at Erhvervsstyrelsen direkte
har spurgt 75 sælgere af fast ejendom, om de fik en henvisning til en byg-
ningssagkyndig af ejendomsmægleren.
De to stikprøvekontroller beskrives nærmere i de følgende afsnit.
3.1.1. Den udvidede stikprøvekontrol
Erhvervsstyrelsen har tidligere foretaget stikprøvekontrollen ved at udvæl-
ge et vist antal tilfældige ejendomsmæglerforretninger fordelt på lands-
plan. De ejendomme, som ejendomsmægleren havde til salg, blev under-
søgt for, hvilke bygningssagkyndige der havde udarbejdet tilstandsrappor-
terne. Ud fra tallene var det således muligt at se, om der var bygningssag-
kyndige, som havde udarbejdet en bemærkelsesværdig stor andel hos den
pågældende ejendomsmæglerforretning, og om den andel var tilsvarende
den bygningssagkyndiges markedsandel i lokalområdet.
Både ved opgørelsen af den bygningssagkyndiges markedsandel hos ejen-
domsmægleren og ved opgørelsen af den bygningssagkyndiges markeds-
andel i det generelle marked, renses data dermed for de tilstandsrapporter,
der er bestilt via ejendomsmæglernes samarbejdende forsikringsselskab.
Dette skyldes, at ejendomsmægleren ikke har mulighed for at påvirke sæl-
gers valg af bygningssagkyndig i markedet for tilstandsrapporter bestilt via
forsikringsselskaber, da den bygningssagkyndige her udvælges af forsik-
ringsselskabet. Ved adskillelsen af disse markeder, anvendes de oplysnin-
4
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549692_0005.png
ger, som sælger afgiver i sælgeroplysningsskemaet, der registreres i
HEWEB-systemet
1
.
Ved opfølgningen af 3. maj 2013 fremgik det, at Erhvervsstyrelsen ikke
kunne gennemføre den udvidede stikprøvekontrol, da styrelsen i forbindel-
se med udførslen af
den supplerende stikprøvekontrol
(afsnit 3.1.2.) var
blevet opmærksom på en afgørende fejlkilde i den anvendte statistik.
Det samme har gjort sig gældende denne gang. For at få kontakt med 75
sælgere, til brug for
den supplerende stikprøvekontrol,
der mundtligt be-
kræftede, at de selv havde bestilt tilstandsrapporten, skulle Erhvervsstyrel-
sen rette henvendelse til hele 108 sælgere, som ifølge det digitale indberet-
ningssystem i HEWEB i sælgeroplysningsskemaet enten havde angivet, at
de selv havde bestilt rapporten, eller slet ikke havde besvaret spørgsmålet
herom. Det er uklart, hvorfor de øvrige 33 ud af 108 telefonisk kontaktede
sælger i sælgeroplysningsskemaet har sat kryds ved én bestillingsmåde, og
efterfølgende over for Erhvervsstyrelsen oplyser, at de har bestilt tilstands-
rapporten på en anden måde.
Fejlmarginen, som altså er opdaget i forbindelse med udførslen af den
supplerende stikprøvekontrol, er helt central for pålideligheden af datafun-
damentet for den
udvidede stikprøvekontrol.
På baggrund af sælgernes svar i
den supplerende stikprøvekontrol
må det
nemlig antages, at en række tilstandsrapporter, som sælgerne i sælgerop-
lysningsskemaet har angivet er bestilt udenom forsikringsselskaberne, net-
op er bestilt via forsikringsselskaberne. Dermed er der stor risiko for, at
den bygningssagkyndiges markedsandel for bestilte tilstandsrapporter
udenom forsikringsselskaberne
bliver undervurderet. Det er derfor ikke
muligt for Erhvervsstyrelsen at lave en retvisende beregning af sandsyn-
ligheden for, om den bygningssagkyndige er valgt tilfældigt eller ej, hvil-
ket var målet med den udvidede stikprøvekontrol. Usikkerheden omkring
sælgernes oplysninger om bestillingerne af tilstandsrapporten medfører
altså samlet set, at den udvidede stikprøvekontrol ikke kan laves på et på-
lideligt grundlag.
HEWEB-systemet og statistikken for, hvordan bestillingerne fordeler sig,
har tidligere hørt under det nu nedlagte Ministerium for By, Bolig og
HEWEB er et webbaseret indberetningssystem af de tilstandsrapporter de bygningssag-
kyndige udarbejder. HEWEB gemmer alle de tilstandsrapporter, der udarbejdes, i en sam-
let database.
5
1
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
Landdistrikter. Ministeriet ændrede svarmulighederne for sælger i sælger-
oplysningsskemaet vedr. bestillingen af tilstandsrapporten tilbage i 2013.
Herved forventede ministeriet, at den nye formulering af spørgsmålene
ville mindske både andelen af ubesvarede spørgsmål og evt. fejlangivelser.
Systemet hører nu under Erhvervs- og Vækstministeriet og Erhvervsstyrel-
sen, og der er allerede iværksat nye tiltag med henblik på optimering af sy-
stemets oplysninger, som gennemgås nærmere i afsnit 3.2. Disse tiltag for-
ventes at minimere de fejlkilder, der har forhindret gennemførslen af den
udvidede stikprøvekontrol.
3.1.2. Den supplerende stikprøvekontrol
Erhvervsstyrelsen har foretaget
den supplerende stikprøvekontrol,
som går
ud på at kontakte 75 sælgere af fast ejendom med henblik på at spørge
sælger direkte, om sælger selv fandt den bygningssagkyndige, eller om
sælger fik en henvisning til en bygningssagkyndig af ejendomsmægleren.
Den supplerende stikprøvekontrol
er udført ved, at man via HEWEB-
systemet har udvalgt 75 sælgere, som på en af fem måder har angivet, at de
selv har fundet den bygningssagkyndige, eller slet ikke har angivet noget
svar herpå. Styrelsen kontaktede sælgere, som havde fået udarbejdet til-
standsrapport i juni 2015.
Resultatet af den supplerende stikprøvekontrol er følgende:
Supplerende stikprøvekontrol, 75 sælgere
JA
Da du bestilte tilstandsrapporten, fandt du da selv den
bygningssagkyndige?
Anbefalede ejendomsmægleren dig en konkret
bygningssagkyndig?
72
9
NEJ
3
66
IALT
75
75
Den supplerende stikprøvekontrol
viser, at ud af 75 adspurgte sælgere,
som telefonisk har bekræftet, at de selv har bestilt tilstandsrapporten, oply-
ser 9 sælgere, at ejendomsmægleren har anbefalet en konkret bygnings-
sagkyndig.
Det vil sige, at der umiddelbart er en potentiel overtrædelse på 12 pct. af
den del af bestillerreglerne, som bestemmer, at en ejendomsmægler ikke
må foreslå en konkret bygningssagkyndig/bygningssagkyndigfirma. Resul-
tatet er næsten identisk med den tidligere undersøgelse fra 2013, hvor den
6
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
supplerende stikprøvekontrol viste, at ejendomsmægleren i 8 ud af 75 til-
fælde havde anbefalet en konkret bygningssagkyndig.
Erhvervsstyrelsen har dog ved telefonsamtalerne med sælgerne erfaret, at
ganske mange sælgere ikke er eller ikke har været specielt opmærksomme
på procedurerne for bestilling af tilstandsrapporter.
Selve bestillingen af rapporten har således ikke været et væsentligt element
for sælgerne. De har derimod primært været fokuserede på selve anvendel-
sen af ordningen, herunder fritagelsen for det 10-årige sælgeransvar. Den-
ne oplevelse støttes endvidere af det oplyste fra Danske Boligadvokater, jf.
afsnit 3.3. og bilag 1.
Det kan derfor heller ikke udelukkes, at nogle af de sælgere, som har sva-
ret ja til, at de blev anbefalet en konkret bygningssagkyndig, blot fik udle-
veret en liste over lokale bygningssagkyndige, hvilket er lovligt. Sælgerne
er ikke nødvendigvis bevidste om det afgørende moment i denne sondring,
nemlig om der er tale om et brud på bestillerreglerne eller ej. Dette usik-
kerhedsmoment skal man således tage forbehold for i den supplerende
stikprøvekontrols resultat.
Samtidig skal det bemærkes, at der bliver udarbejdet ca. 62.000 tilstands-
rapporter om året. Det bør derfor bemærkes, at den potentielle overtrædel-
se, således er baseret på en meget lille del af det samlede antal rapporter på
årsbasis.
Uanset resultatet fra den supplerende stikprøvekontrol kan Erhvervsstyrel-
sen som ansvarlig ressortmyndighed dog konstatere, at der ikke er konkre-
te henvendelser fra forbrugerne vedr. ejendomsmæglere og evt. overtræ-
delser af bestillerreglerne. En gennemgang af de afgjorte sager fra Disci-
plinærnævnet for Ejendomsmæglere viser, at der har været to sager i peri-
oden 2013-2015, som vedrører overtrædelse af bestillerreglerne.
Det fremgår endvidere af tilbagemeldingerne fra Danske BOLIGadvokater
og Forbrugerrådet Tænk, at de ikke har kendskab til, at ejendomsmæglerne
anbefaler konkrete bygningssagkyndige/firmaer. Desuden er reglerne på
ejendomsmæglerområdet, såfremt der sker en overtrædelse af bestillerreg-
lerne, skrapt sanktioneret. Der kan dels blive tale om fortabelse af retten til
at kræve vederlag, dels bøder fra enten politiet eller Disciplinærnævnet for
Ejendomsmæglere.
7
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
3.2. Overvejelser om nye tiltag vedr. optimering af oplysninger i
HEWEB
I forbindelse med seneste halvårlige afrapportering, jf. BYB Alm. del Bi-
lag 57, oplyste det nu nedlagte Ministerium for By, Bolig og Landdistrik-
ter, at ministeriet arbejdede med digitalisering af oplysninger, som afgives
af sælgere i forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapporter. På bag-
grund af erfaringer med hidtidige statistikker samt drøftelserne af statistik-
kerne i det nu nedlagte By- og Boligudvalg den 5. februar 2015, havde mi-
nisteriet desuden besluttet at revidere spørgsmålet om, hvordan sælgeren
har bestilt tilstandsrapporten.
Ministeriet forventede, at den kommende digitalisering af sælgeroplys-
ningsskemaet dels vil gøre det nemmere for sælgere at forstå og besvare
spørgsmålet, dels vil forbedre statistikken vedrørende bestilling af til-
standsrapporter, idet det ikke vil være muligt at indberette skemaet, med-
mindre spørgsmålet om bestilling af tilstandsrapporten er besvaret. Det be-
tyder eksempelvis, at dødsboer og tvangsauktionssælgere også skal besva-
re spørgsmålet om bestilling af tilstandsrapporten, selv om de ikke kan be-
svare andre spørgsmål i sælgeroplysningsskemaet, som vedrører selve
ejendommen.
Desuden indebærer digitaliseringen, at sælgerne selv skal indtaste svarene
direkte i HEWEB i stedet for at udfylde et skema, som efterfølgende tastes
ind i HEWEB af den beskikkede bygningssagkyndige.
Hertil kommer, at indføringen af hjælpetekster betydeligt forventes at
hjælpe sælgerne med at forholde sig spørgsmålet om bestilling af tilstands-
rapporten.
Samlet set forventes disse tiltag at minimere de førnævnte fejlkilder, der
forhindrer gennemførslen af den udvidede stikprøvekontrol.
Erhvervsstyrelsen skal fortsætte med digitaliseringsarbejdet påbegyndt af
nu nedlagte Ministerium for By, Bolig og Landdistrikter og løbende orien-
tere Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget herom, næste gang i forbindel-
se med den halvårlige afrapportering, der skal finde sted inden den 1. no-
vember 2015. Det nye digitale skema forventes at kunne tages i brug inden
udgangen af 2015.
8
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
3.3. Høring
Af det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning fremgår bl.a. følgende:
”Udvalget
anmoder Erhvervs- og Vækstministeriet om at høre Danske
Advokater og Forbrugerrådet om deres kendskab til ejendomsmægleres
eventuelle indflydelse på valg af bygningssagkyndige og inden den 1. sep-
tember 2015 at give
en rapportering til udvalget om dette.”
Erhvervs- og Vækstministeriet kan i den anledning oplyse følgende:
Danske BOLIGadvokater er fagudvalg for Danske Advokater på boligom-
rådet, og besvarer derfor høringen på Danske Advokaters vegne.
Danske BOLIGadvokater har på anmodning af henvendelse fra Erhvervs-
styrelsen oplyst følgende:
”Danske BOLIGadvokater kan i den anledning oplyse, at den aktuelle si-
tuation stort set synes uændret i forhold til de erfaringer, som foreningen
oplyste om ved den tilsvarende henvendelse i 2013, hvorfor denne vedhæf-
tes. Der skal dog i tilknytning hertil nævnes, at der
som noget nyt
ses
eksempler på, at energimærkning anvendes som løftestang til at få sælger
til at benytte bygningssagkyndige mv., som mæglerne samarbejder med,
muligvis fordi mæglerne ikke er opmærksomme på, at der her gælder de
samme regler som ved rekvirering af huseftersyn eller el-eftersyn.
Det er således fortsat Danske BOLIGadvokaters opfattelse, at der kun vil
være mulighed for at skabe fuldkommen sikkerhed om de bygningssag-
kyndiges uvildighed, hvis der etableres et centralt udmeldingssystem, in-
deholdende alle de bygningssagkyndige, der lever op til ordningens kvali-
tetskrav, således at de bygningssagkyndige bliver ”Husets mand”, der ar-
bejder uafhængigt af sælger/køber/ejendomsmægler/forsikringsselskaber
og andre interessenter.”
Det fulde svar fra Danske Advokater inkl. det tidligere svar fra 2013 er
vedlagt som bilag 1 til opfølgningen.
Forbrugerrådet Tænk har på anmodning af henvendelse fra Erhvervsstyrel-
sen oplyst følgende:
”Efter en gennemgang af vores sagssystem her hos Forbrugerrådet Tænk,
må jeg henvise til Tina Dhandas tidligere svar og oplysninger herom.
9
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1549692_0010.png
Vi er i Forbrugerrådet Tænk således ikke særligt bekendt med eksempler
på ejendomsmægleres indflydelse på forbrugeres valg af byggesagkyndige.
Ej, heller har vi kendskab hertil på anden vis.”
3.3.1. Erhvervsstyrelsens bemærkninger til høringen
Angående bemærkningen fra Danske BOLIGadvokater om etablering af en
fælles portal for bestilling af tilstandsrapporter kan der henvises til pkt.
4.8.3.8.
Tilstandsrapportens fremskaffelse
i Betænkning nr. 1520 afgivet i
2010 af Justitsministeriets udvalg for huseftersynsordningen, hvoraf det
bl.a. fremgår, at udvalget har overvejet, om de bygningssagkyndiges uvil-
dighed i tilstrækkeligt grad var sikret af de dagældende regler, som var
nærmere affattet i bekendtgørelse om formidling, udbud og rådgivning ved
omsætning af fast ejendom (formidlingsbekendtgørelsen)
2
og bekendtgø-
relse om huseftersynsordningen, herunder om der kan være alternative
måder, hvordan man kan sikre, at den bygningssagkyndige er uvildig.
Udvalget har i den forbindelse overvejet et forslag om etablering af en
ordning, hvorefter bygningssagkyndige udvælges tilfældigt, f.eks. gennem
en ”meldecentral”, som den
bygningssagkyndige tilmelder sig, hvis denne
ønsker at udføre et eftersyn inden for et nærmere angivet tidsrum.
Udvalget har imidlertid fundet, at en sådan ordning vil være særdeles
uhensigtsmæssig, idet den reelt vil indebære, at de bygningssagkyndige
ikke længere vil virke på markedsvilkår. De bygningssagkyndige vil såle-
des ikke kunne konkurrere på hverken pris eller kvalitet, hvilket efter ud-
valgets opfattelse vil være til skade både for prisniveauet og rapporternes
kvalitet.
Endvidere kan der henvises til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål
nr. 1 stillet af Folketingets Boligudvalg i forbindelse med Folketingets be-
handling af forslag til lov om ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom m.v., lov om omsætning af fast ejendom og
lov om autorisation af elinstallatører m.v. (Revision af huseftersynsordnin-
gen m.v.) (L 89), vedrørende henvendelse af 14. december 2010 fra Sven
Heiner, som bl.a. har foreslået, at der etableres en central meldeordning,
hvorefter den bygningssagkyndige udvælges efter et tilfældighedsprincip i
hver enkelt sag.
2
I dag er reglerne affattet i ny formidlingsbekendtgørelse: bekendtgørelse nr. 1230 af 21.
november 2014 om formidling m.v. ved salg af fast ejendom.
10
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
4. Kendskab til interessekonflikter i forholdet mellem forsikringssel-
skabet og den bygningssagkyndige (Justitsministeriet)
Justitsministeriet iværksatte den 22. november 2013 på det nu nedlagte
By- og Boligudvalgs anmodning i beretning nr. 1 af 19. december 2012 en
høring blandt huseftersynsordningens interessenter over kendskab til for-
sikringsselskabernes praksis med skyggerapporter eller anden interesse-
konflikt i formidlingen af tilstandsrapporter, og ministeriet gav ved brev af
21. maj 2014 udvalget en afrapportering om dette, som vedlægges i kopi.
Med beretning nr. 11 af 30. april 2015 anmodede det nu nedlagte By- og
Boligudvalg Justitsministeriet om at foretage en fornyet høring af husefter-
synsordningens interessenter vedrørende kendskab til forsikringsselska-
bernes praksis med skyggerapporter eller anden interessekonflikt i formid-
lingen af tilstandsrapporter og give udvalget en afrapportering om dette.
Justitsministeriet iværksatte i den anledning ved brev af 2. juli 2015 en
fornyet høring blandt de interessenter, der blev hørt ved Justitsministeriets
brev af 22. november 2013 med tilføjelse af Ankenævnet for Forsikring,
Associerede Danske Arkitekter, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Bygningskonsulenter, Den Danske Dommerforening og Forbrugerom-
budsmanden. Følgende myndigheder og organisationer er således blevet
hørt:
Advokatrådet, Ankenævnet for Forsikring, Arbejdsgiverne, Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd, Associerede Danske Arkitekter, Brancheforenin-
gen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (BfBE), Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Danske Advokater, Dansk Byggeri, Danske Arkitekt-
virksomheder, Danske Boligadvokater, Danske Bygningskonsulenter,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI),
Dansk Retspolitisk Forening, Den Danske Dommerforening, Finansrådet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Rådgivende In-
geniører (FRI), Forsikring & Pension, Fonden Realdania, Frie Uafhængige
Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE), Håndværksrådet,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Parcelhusejernes Landsforening,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Retssikkerhedsfonden, TEKNIQ
Installatørernes organisation.
4.1. Høringssvarene
Justitsministeriet har modtage høringssvar fra følgende:
11
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
Advokatrådet, Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energi-
konsulenter (BfBE), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Boligadvokater, Danske Byg-
ningskonsulenter, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Industri
(DI), Finansrådet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Forsikring & Pension,
Frie Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE),
Håndværksrådet, Parcelhusejernes Landsforening, Realkreditfor-
eningen,
og
TEKNIQ Installatørernes organisation.
Justitsministeriet har endvidere modtaget et høringssvar fra
Domicil.
Justitsministeriets bemærkninger til de enkelte høringssvar er nedenfor an-
givet med
kursiv.
4.1.1. Generelt
Forbrugerombudsmanden
og
Realkreditforeningen
har ingen bemærk-
ninger til høringen
Dansk Arbejdsgiverforening
har anført, at huseftersynsordningen falder
uden for organisationens virkefelt.
4.1.2. Kendskab til interessekonflikter i forbindelse med formidlingen af
tilstandsrapporter
Finansrådet, Håndværksrådet
og
TEKNIQ Installatørernes organisa-
tion
anfører, at de ikke har kendskab til forsikringsselskabernes praksis om
formidlingen af tilstandsrapporter.
Dansk Ejendomsmæglerforening
og
Danske Boligadvokater
oplyser, at
de ikke har kendskab til skyggerapporter eller interessekonflikter.
Dansk Industri (DI Byg), Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører (FRI)
og
Brancheforeningen for Bygnings-
sagkyndige og Energikonsulenter (BfBE)
oplyser i et fælles høringssvar,
at der ved forespørgsel hos de medlemmer, der udfører huseftersyn, ikke er
fundet tegn på, at der udarbejdes skyggerapporter. Samlet set har organisa-
tionerne intet kendskab til forekomsten af interessekonflikter i formidlin-
gen af tilstandsrapporter.
12
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
Forbrugerrådet Tænk
har ikke kendskab til sager om skyggerapporter og
er heller ikke stødt på konkrete tilfælde, hvor de har oplevet en interesse-
konflikt mellem forsikringsselskaber og bygningssagkyndige. Det er dog
afgørende for Forbrugerrådet Tænk, at der ikke kan opstå tvivl om de byg-
ningssagkyndiges uvildighed, og de anbefaler derfor, at spørgsmålet tages
op senest i den generelle evaluering af huseftersynsordningen i 2017.
Justitsministeriet bemærker, at evalueringen af huseftersynsordningen i
2017 også forventes at ville omfatte spørgsmålet om bygningssagkyndiges
uvildighed.
Forsikring & Pension
oplyser, at de til brug for høringen har spurgt deres
medlemmer, om deres praksis vedrørende brug af supplerende oplysninger
i forbindelse med tilstandsrapporter og udarbejdelse af tilbud på ejerskifte-
forsikring har ændret sig siden sidste høring i 2013.
Medlemmerne er endvidere blevet spurgt, om de benytter sig af suppleren-
de oplysninger, og om de i øvrigt har kendskab til mulige interessekonflik-
ter i forholdet mellem forsikringsselskaberne og de bygningssagkyndige.
Medlemmerne har oplyst, at der ikke anvendes supplerende rapporter.
Medlemmerne har endvidere oplyst, at der udarbejdes forsikringstilbud,
uanset om tilstandsrapporten er udarbejdet af en bygningssagkyndig via
samarbejdspartner eller en bygningssagkyndig uden for samarbejde. For-
sikring & Pension ser således ingen interessekonflikter i et samarbejde
mellem et forsikringsselskab og en bygningssagkyndig, idet begge parter
har en interesse i, at tilstandsrapporten bliver så korrekt og fyldestgørende
som mulig.
Forsikring & Pension har endvidere i et supplerende høringssvar anført, at
høringssvaret fra Frie Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsu-
lenter (FUBE) og Danske Bygningskonsulenter i vidt omfang baserer sig
på et forældet og forkert grundlag, idet der heri henvises til det nu nedlagte
By- og Boligudvalgs beretning fra 7. juni 2012, men at spørgsmålet har
været behandlet grundigt flere gange efterfølgende, hvor både Justitsmini-
steriet og Erhvervs- og Vækstministeriet har udtalt, at der ikke er grundlag
for at antage, at der har udviklet sig en praksis i strid med lovens intentio-
ner. Endvidere anfører Forsikring & Pension, at forsikringsselskaberne
ifølge loven kun kan tage konkrete forbehold for dækning, når det er be-
grundet i konkrete henvisninger til tilstandsrapporten, og når kunden kan
vurdere omfanget af forbeholdene. Forsikring & Pension bemærker tillige,
at det ikke er korrekt, når FUBE og Danske Bygningskonsulenter anfører,
13
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
at forsikringsselskaberne har en interesse i, at tilstandsrapporten er upræ-
cis, teksttung og generel, idet forsikringsselskaberne som følge af krav om
risikobaseret solvens har en stor interesse i, at tilstandsrapporterne er retvi-
sende. Endelig opridser Forsikring & Pension behandlingerne af spørgs-
målet om forsikringsselskabers samarbejde med bygningssagkyndige, som
har været foretaget på baggrund af beretninger fra By- og Boligudvalget.
Afslutningsvis opfordrer Forsikring & Pension til, at konkrete kritikpunk-
ter om konkrete spillere på markedet rettes til de sædvanlige klageinstanser
og de kompetente ressortmyndigheder.
Justitsministeriet er enig i, at spørgsmålet om skyggerapporter og byg-
ningssagkyndiges uvildighed har været genstand for flere grundige be-
handlinger siden 2012, der ikke har givet ministeriet grundlag for at anta-
ge, at der har udviklet sig en praksis i strid med lovens intentioner.
Dansk Byggeri
bemærker, at deres interesse i huseftersynsordningen knyt-
ter sig til de eventuelle renoveringsopgaver, tilstandsrapporterne giver an-
ledning til. Dansk Byggeri har herudover nogle bemærkninger vedrørende
disse opgaver.
Justitsministeriet bemærker, at spørgsmål om formidling af håndværks- og
renoveringsopgaver, som en tilstandsrapport måtte give anledning til, fal-
der uden for huseftersynsordningens regler om udarbejdelse af tilstands-
rapporter.
Advokatrådet
anfører, at de ikke har kendskab til konkrete sager om inte-
ressekonflikter mellem forsikringsselskaber og bygningssagkyndige, men
påpeger nødvendigheden af, at uvildigheden hos de bygningssagkyndige er
sikret bedst muligt. Advokatrådet anfører, at i det omfang forsikringssel-
skaber fortolker reglerne således, at enhver skade, der er omtalt i en til-
standsrapport en undtaget fra dækning, har selskabet en interesse i, at flest
mulige skader karakteriseres som K1, idet ejendommen så fremstår attrak-
tiv, samtidig med at der er flest mulige undtagelser til dækningsomfanget.
I det omfang en bygningssagkyndig er bevidst om denne interesse, vil der
efter Advokatrådets opfattelse være skabt en risiko for inhabilitet hos den
bygningssagkyndige. Efter Advokatrådets opfattelse er den eneste måde,
hvorpå der kan sikres fuldstændig habilitet, at skabe den højeste grad af
gennemsigtighed.
I forhold til det anførte vedrørende forsikringsselskabers interesse i, at
skader på ejendommen i tilstandsrapporten karakteriseres som mindre al-
14
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
vorlige, end de rent faktisk er, og risikoen for, at bygningssagkyndige på
denne baggrund ikke beskriver alvorligheden af en skade fyldestgørende,
bemærker Justitsministeriet, at den bygningssagkyndige er forpligtet til at
give et så retvisende billede som mulig af ejendommens tilstand. Der er i
bekendtgørelse nr. 60 af 21. januar 2015 om huseftersynsordningen, som
henhører under Erhvervs- og Vækstministeriet, fastsat regler for, hvordan
tilstandsrapporter skal udarbejdes, så de får en god og ensartet kvalitet.
Såfremt der er fejl i tilstandsrapporten eller forhold ved ejendommen, som
burde have været omtalt i tilstandsrapporten, følger det af § 3, stk. 1, i lov
om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom, at køberen kan
fremsætte erstatningskrav mod den bygningssagkyndige, der har udarbej-
det rapporten. Det er således også et krav, at en bygningssagkyndig er an-
svarsforsikret. Klager over tilstandsrapporter behandles ved Ankenævnet
for Huseftersyn.
Da den bygningssagkyndige således i kraft af sit professionsansvar har en
økonomisk interesse i at beskrive forholdene ved ejendommen så retvisen-
de som muligt, vil en bygningssagkyndig efter Justitsministeriets opfattelse
ikke
som anført af Advokatrådet
have et incitament til at fejlkategorise-
re skader i en tilstandsrapport, uanset om rapporten er bestilt hos den
sagkyndige gennem et forsikringsselskab eller direkte af sælger. Det be-
mærkes i øvrigt, at det står sælger frit for, om vedkommende ønsker at
tegne en ejerskifteforsikring og i givet fald hos hvilket forsikringsselskab,
ligesom det står sælger frit for at vælge, hvilken bygningssagkyndig sælger
ønsker.
I et fælles høringssvar anfører
Frie Uafhængige Bygningssagkyndige og
Energikonsulenter (FUBE)
og
Danske Bygningskonsulenter,
at man
har kendskab til to typer supplerende ydelser, som bygningssagkyndige på-
lægges at udføre i forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapporter. Dels
tillæg til tilstandsrapporter, dels supplerende oplysninger til brug for be-
regning af ejerskifteforsikringstilbud i form af bl.a. såkaldte indtegnings-
skemaer. FUBE og Danske Bygningskonsulenter kender ikke den præcise
udbredelse af indhentning af supplerende oplysninger. Organisationerne
anfører, at de nævnte typer supplerende ydelser kan være til ulempe for
både sælger og køber. Endvidere anføres det, at forsikringsselskaberne har
en interesse i, at tilstandsrapporter er upræcise og generelle, mens det er i
forbrugernes interesse, at rapporterne er præcise og konkrete. På denne
baggrund mener FUBE og Danske Bygningskonsulenter, at det forhold, at
et forsikringsselskab kan bistå i processen med at finde en bygningssag-
kyndig, indebærer en interessekonflikt. Endvidere fremkommer FUBE og
15
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
Danske Bygningskonsulenter med en række betragtninger vedrørende sta-
tistik over fordelingen af tilstandsrapporter, samt om konkurrenceforhol-
dene i branchen for bygningssagkyndige og uddannelse af bygningssag-
kyndige. Til slut anfører FUBE og Danske Bygningskonsulenter, at en af-
skaffelse af mulighederne for at formidle opgaver gennem ejerskifteforsik-
ringsselskaber og ejendomsmæglere kan være en løsning. FUBE og Dan-
ske Bygningskonsulenter har endvidere sendt et supplerende høringssvar,
hvori de anfører, at de supplerende oplysninger, der indhentes i de nævnte
indtegningsskemaer rækker ud over huseftersynsordningen og ejerskifte-
forsikringstilbuddet. FUBE og Danske Bygningskonsulenters understreger,
at det forhold, at skemaet indeholder oplysninger til brug for f.eks. husfor-
sikringstilbud, og ikke anvendelsen af et skema i sig selv, efter deres opfat-
telse udgør et regelbrud. Endvidere mener FUBE og Danske Bygningskon-
sulenter, at kunder ikke reelt har mulighed for at sige nej til den suppleren-
de ydelse i form af indtegningsskemaet.
I forhold til spørgsmålet om bygningssagkyndiges mulighed for at udføre
andre opgaver, f.eks. for et forsikringsselskab, i forbindelse med udarbej-
delse af tilstandsrapporter, der rejses i høringssvaret fra Frie Uafhængige
Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE) og Danske Bygnings-
konsulenter, kan Justitsministeriet henvise til pkt. 5 i opfølgningen af 30.
oktober 2012 fra Erhvervs- og Vækstministeriet, Ministeriet for By, Bolig
og Landdistrikter og Justitsministeriet på Folketingets By- og Boligud-
valgs beretning af 7. juni 2012 om bestilling af tilstandsrapporter og byg-
ningssagkyndige, samt til pkt. 2.4 i Justitsministeriets opfølgning af 21.
maj 2014 på Folketingets By- og Boligudvalgs beretning af 19. december
2012 for så vidt angår mulige interessekonflikter i forholdet mellem forsik-
ringsselskabet og den bygningssagkyndig.
Som det fremgår heraf, har Justitsministeriet ved besvarelsen af 15. okto-
ber 2004 af spørgsmål nr. 44 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg for-
holdt sig til, om reglerne om uvildighed er til hinder for, at en beskikket
bygningssagkyndig i forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapporter
(eventuelt mod ekstrabetaling) påtager sig at udføre visse andre opgaver
vedrørende huset
f.eks. at udarbejde en tillægsrapport med overslag over
udbedringsomkostninger eller at foretage mere omfattende undersøgelser
af ejendommen. Justitsministeriet har fundet, at dette ikke er tilfældet. Der
kan herom i øvrigt tillige henvises til Justitsministeriets besvarelse af
spørgsmål nr. 54 (Alm. del) af 28. oktober 2004 fra Folketingets Retsud-
valg. Justitsministeriet kan herudover henvise til pkt. 4.10 i betænkning nr.
16
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
1520/2010 om huseftersynsordningen, hvor spørgsmålet om brugen af til-
læg til tilstandsrapporten er nærmere behandlet.
Justitsministeriet skal i øvrigt bemærke, at når det er tilladt, at tilstands-
rapporten rekvireres af forsikringsselskabet, skal dette ses i lyset af, at for-
sikringsselskabet har en klar interesse i at få afdækket alle de mangler og
skader, der måtte være, med henblik på, at køber ikke senere kan kræve de
pågældende forhold dækket over ejerskifteforsikringen. At den bygnings-
sagkyndige også varetager andre funktioner, skaber efter Justitsministeri-
ets opfattelse ikke risiko for en interessekonflikt, der kan påvirke indholdet
at tilstandsrapporterne.
For så vidt angår det anførte om, at forsikringsselskaberne skulle have in-
teresse i, at tilstandsrapporter er upræcise, bemærkes det, at der som
nævnt ovenfor er regler for, hvordan tilstandsrapporter skal udarbejdes,
så de får en god og ensartet kvalitet, og at bygningssagkyndige kan ifalde
erstatningsansvar, såfremt en tilstandsrapport er fejlagtig eller mangel-
fuld.
For så vidt angår bemærkningerne vedrørende statistik over fordelingen af
tilstandsrapporter, samt om konkurrenceforholdene i branchen for byg-
ningssagkyndige og uddannelse af bygningssagkyndige er der tale om
spørgsmål, der ikke vedrører den gennemførte høring om skyggerapporter
og interessekonflikter mellem forsikringsselskaber og bygningssagkyndige.
Parcelhusejernes Landsforening
anfører, at man er nervøs for, at der er
en indbygget konflikt for forbrugerne og mulige konkurrencebegrænsende
effekter af samarbejdet mellem forsikringsselskaber og bygningssagkyndi-
ge. Man mener dog at kunne konstatere, at der i branchen er kommet større
opmærksomhed på problemet. Parcelhusejernes Landsforening kan ikke
pege på andre muligheder for udpegning af bygningssagkyndige, der vil
rumme den tilstrækkelige sikkerhed for utilsigtede effekter, og vurderer
derfor, at kontrol og tilsyn, samarbejde mellem organisationer og informa-
tionskampagner rettet mod såvel købere og sælgere af fast ejendom er
elementer, der skal være øget opmærksomhed på.
Justitsministeriet bemærker, at spørgsmål vedrørende samarbejde mellem
branche- og interesseorganisationer ligger uden for ministeriets kompe-
tenceområde. For så vidt angår bemærkningerne om øget opmærksomhed
på utilsigtede effekter af ordningen bemærkes det, at der løbende er fokus
17
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
på, om de gennemførte ændringer af huseftersynsordningen får den ønske-
de effekt, hvilket også vil indgå i evalueringen af ordningen i 2017.
Domicil
har i forbindelse med den aktuelle høring fremsendt et hørings-
svar med bemærkninger til Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og
Energikonsulenter (BfBE)s høringssvar af 19. december 2013 i forbindelse
med høringen af 22. november 2013 vedrørende mulige interessekonflikter
i forholdet mellem forsikringsselskabet og den bygningssagkyndige. Do-
micil anfører, at forsikringsselskaberne bruger formidlingsbekendtgørelsen
til at tvinge de bygningssagkyndige til at udføre ydelser, som ikke har no-
get med huseftersynsordningen at gøre. Domicil anfører i den forbindelse
endvidere, at betaling for de supplerende ydelser, som den bygningssag-
kyndige leverer, ikke foretages af forsikringsselskabet, men af sælger. Det
anføres i forlængelse heraf, at forsikringsselskabernes dominans på områ-
det for bestilling af tilstandsrapporter medfører klare interessekonflikter
mellem forsikringsselskaber og bygningssagkyndige.
Justitsministeriet bemærker, at svaret er enslydende med Domicils hø-
ringssvar af 29. januar 2014 i forbindelse med høringen af 22. november
2013 vedrørende mulige interessekonflikter i forholdet mellem forsikrings-
selskabet og den bygningssagkyndige, hvorfor der i det hele kan henvises
til ministeriets bemærkninger i pkt. 2.4 i Justitsministeriets opfølgning af
21. maj 2014 på Folketingets By- og Boligudvalgs beretning af 19. decem-
ber 2012 for så vidt angår mulige interessekonflikter i forholdet mellem
forsikringsselskabet og den bygningssagkyndig.
4.2. Konklusion
Sammenfattende er der efter Justitsministeriets opfattelse ikke grundlag for
at antage, at det nuværende system ikke sikrer tilstrækkelig uvildighed for
de bygningssagkyndige, jf. bl.a. høringssvarene fra Forsikring & Pension
og Dansk Industri (DI Byg), Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI) og Brancheforeningen for Bygningssagkyn-
dige og Energikonsulenter (BfBE), der repræsenterer henholdsvis forsik-
ringsbranchen og de bygningssagkyndige.
Der findes heller ikke grundlag for at antage, at der foreligger interesse-
konflikter eller forhold i øvrigt mellem forsikringsselskaberne og de byg-
ningssagkyndige, der indebærer en risiko for, at tilstandsrapporter generelt
er urigtige eller mangelfulde.
18
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Notat som opfølgning på det nu nedlagte By- og Boligudvalgs beretning nr. 11 af 30. april 2015 om opfølgning på beretning om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed, fra erhvervs- og vækstministeren og justitsministeren
Justitsministeriet finder således
fortsat
ikke grundlag for at antage, at der
har udviklet sig en praksis i strid med lovens intentioner.
Det er dog efter Justitsministeriets opfattelse vigtigt, at der er tillid til hus-
eftersynsordningen, og at forbrugerne fremover vil anvende ordningen i
væsentligt samme omfang som hidtil. Det er derfor vigtigt at følge, om
ordningen fungerer hensigtsmæssigt, og der vil løbende være fokus herpå.
Der kan imidlertid først gennemføres en evaluering, når de senest gennem-
førte ændringer af ordningen har virket i en længere periode. Som anført
ved besvarelsen af spørgsmål 20 vedrørende lovforslaget om revision af
huseftersynsordningen (L 89) vil Justitsministeriet derfor 5 år efter æn-
dringslovens ikrafttræden
det vil sige i 1. halvår af 2017
afgive en re-
degørelse til Folketinget om, hvorvidt de gennemførte ændringer kan anta-
ges at have haft den ønskede effekt.
De modtagne høringssvar vedlægges til orientering.
19