Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1549537_0001.png
Lovforslag nr.
L Forslagsnummer
Folketinget -NaN
Fremsat den xx 2015 af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge
(Loft over interbankgebyrer, tilsyn m.v.)
§1
I lov om betalingstjenester og elektroniske penge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 613 af 24. april 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 80 indsættes:
Ȥ 80 a.
Erhvervs- og vækstministeren kan i overensstem-
melse med artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning nr. 2015/751 om interbankgebyrer for kortbaserede be-
talingstransaktioner fastsætte nærmere regler for størrelsen
af det interbankgebyr en udbyder må tilbyde eller kræve i
forbindelse med gennemførsel af en indenlandsk debetkort-
transaktion.«
2.
I
§ 97, stk. 1, 2. pkt.,
efter »kapitel 10« og i
stk. 2
efter
»bestemmelser« indsættes: »samt artikel 12 i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning nr. 2015/751 om interbankge-
byrer for kortbaserede betalingstransaktioner.«
3.
I
§ 98, stk. 1 og 2,
indsættes efter »(SEPA-forordnin-
gen)«: »samt artikel 3-11 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2015/751 om interbankgebyrer for kortbase-
rede betalingstransaktioner.«
4.
I
§ 107, stk. 2,
indsættes efter »(SEPA-forordningen)«:
»samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2015/751om interbankgebyrer for kortbaserede betalings-
transaktioner.«
§2
Loven træder dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
DokumentId
Journalnummer
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 36: Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge, fra erhvervs- og vækstministeren
1549537_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Almindelige bemærkninger
Indledning
Gældende ret
Lovforslagets indhold
3.1. Forordning om interbankgebyrer
De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
De administrative konsekvenser for borgerne
De miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Sammenfattende skema
3. Lovforslagets indhold
3.1. Forordning om interbankgebyrer
Det foreslås, at erhvervs- og vækstministeren bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler for
størrelsen af det interbankgebyr, som en udbyder må tilby-
de eller kræve i forbindelse med gennemførsel af en inden-
lands debetkorttransaktion.
Det foreslås, at bestemmelser om håndhævelse og sanktio-
nering af forordningen indsættes i lov om betalingstjenester
og elektroniske penge, og at tilsynet med forordningen hen-
lægges til henholdsvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
og Forbrugerombudsmanden, svarende til de to myndighe-
ders nationale kompetencer.
Det foreslås, at de sanktioner, der findes i lov om beta-
lingstjenester og elektroniske penge, skal finde anvendelse
på overtrædelser af forordningen.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2015/751
om interbankgebyrer for kortbaserede betalingstransaktioner
vil medføre, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal fø-
re tilsyn på flere områder end i dag. Disse tilsynsopgaver
vurderes at medføre et øget ressourcebehov for Konkurren-
ce- og Forbrugerstyrelsen. Det er dog forventningen, at dette
kan dækkes af styrelsens nuværende bevillingsramme.
Det forventes heller ikke, at Forbrugerombudsmandens
tilsyn med forordningens artikel 12 vil medføre et øget res-
sourcebehov for Forbrugerombudsmanden. Forbrugerom-
budsmanden fører således allerede i dag tilsyn med lovens §
46 og § 54, der tilsvarende forordningens artikel 12, fastsæt-
ter regler for, hvilke oplysninger udbyderen skal give beta-
lingsmodtageren efter gennemførsel af en kortbaseret beta-
lingstransaktion.
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samt Forbrugerom-
budsmandens tilsynsopgaver med Europa-Parlamentets og
Formålet med lovforslaget er at gennemføre de regler,
som følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2015/751 om interbankgebyrer for kortbaserede betalings-
transaktioner, der trådte i kraft den 8. juni 2015.
Efter EU-retten gælder forordninger umiddelbart i med-
lemsstaterne og skal derfor ikke gennemføres i national lov-
givning. Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2015/751 om interbankgebyrer for kortbaserede betalings-
transaktioner indeholder imidlertid bestemmelser om, at
medlemsstaterne skal udpege kompetente tilsynsmyndighe-
der samt fastsætte regler om henholdsvis klageadgang og
sanktioner for eventuel overtrædelse af forordningen. Derfor
foreslås det, at betalingstjenesteloven justeres, med henblik
på at sikre, at Danmark lever op til forpligtelserne efter for-
ordningen.
Samtidig giver forordningen mulighed for, at medlemssta-
terne i forhold til indenlandske debetkorttransaktioner kan
fravige det i artikel 3 fastsatte gebyrloft på 0,2 pct. af trans-
aktionens værdi og i stedet fastsætte et lavere loft, eller give
kortudstedere mulighed for at anvende et interbankgebyr pr.
transaktion svarende til højst 0,05 EUR (ca. 0,37 kr.). Sidst-
nævnte er forudsat, at det gennemsnitlige årlige gebyr ikke
overstiger 0,20 pct. af værdien af alle de foretagne debet-
korttransaktioner med den pågældende korttype. Slutteligt
kan medlemsstaterne i forbindelse med indenlandske debet-
korttransaktioner indtil den 9. december 2020 give kortud-
stedere mulighed for at anvende et vægtet gennemsnitligt in-
terbankgebyr på højst 0,20 pct. af den gennemsnitlige årlige
transaktionsværdi inden for hvert betalingskortsystem. Lov-
forslaget indeholder således en bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter erhvervs- og vækstministeren har kompetence til
at udstede nærmere regler for interbankgebyrer på inden-
landske debetkorttransaktioner.
2. Gældende ret
Der findes i dag ikke regler om tilsyn med Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning nr. 2015/751 om interbankge-
byrer for kortbaserede betalingstransaktioner, der trådte i
kraft den 8. juni 2015.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 36: Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge, fra erhvervs- og vækstministeren
1549537_0003.png
3
Rådets forordning nr. 2015/751 forventes ikke at give anled-
ning til en større betaling fra de virksomheder, der er udby-
dere af betalingstjenester og som således finansierer tilsyns-
arbejdet.
Samlet set vurderes lovforslaget således ikke at have væ-
sentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2015/751 af 29. april 2015 om interbankgeby-
rer for kortbaserede betalingstransaktioner (EU-Tidende
2015, nr. L 123 side 1).
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. august til
den 16. september 2015 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), American Express,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CO-Industri, Coop Dan-
mark, Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation (BFR),
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Nationalbank, Dan-
marks Restauranter & Cafeer, Dansk Annoncørforening,
Dansk Detail, Dansk Kreditråd – DKR, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk It, Dansk Taxi Råd, Danske Andels-
selskaber og Landbrugsrådet, Danske Biludlejere, Danske
regioner, De Samvirkende Købmænd, Det Kriminalpræven-
tive Råd, Diners Club, Energi- og Olieforum, Finansforbun-
det, Finansministeriet, Finans og leasing, Finansrådet, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsman-
den, Forbrugerrådet TÆNK, Forbrugsforeningen, Forenin-
gen for Dansk Internethandel, Forsikring og Pension, Fælles
Faglig forbund, HK Danmark, HORESTA, Huset Markeds-
føring, Håndværksrådet, It-Brancheforeningen, KL, Lands-
organisationen i Danmark, Liberale Erhvervs Råd, Lokale
Pengeinstitutter, MasterCard, Miljø- og Fødevareministeriet,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Nets,
Nærbutikkernes Landsforening, Oliebranchens Fællesrepræ-
sentation, Realkreditrådet, Sammenslutningen af Danske
Andelskasser, Skatteministeriet, Swedbank, SEB Bank, Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet, Valitor, Visa.
10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet m.v.
Negative konsekvenser/merudgifter
Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning nr. 2015/751 om interbankge-
byrer for kortbaserede betalingstransak-
tioner vil medføre, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skal føre tilsyn på
flere områder end i dag. Disse tilsyns-
opgaver vurderes at medføre et øget res-
sourcebehov for Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen. Det er dog forventnin-
gen, at dette kan dækkes af styrelsens
nuværende bevillingsramme.
Det forventes heller ikke, at Forbru-
gerombudsmandens tilsyn med forord-
ningens artikel 12 vil medføre et øget
ressourcebehov for Forbrugerombuds-
manden. Forbrugerombudsmanden fører
således allerede i dag tilsyn med lovens
§ 46 og § 54, der tilsvarende forordnin-
gens artikel 12, fastsætter regler for,
hvilke oplysninger udbyderen skal give
betalingsmodtageren efter gennemførsel
af en kortbaseret betalingstransaktion.
Ingen
Ingen
Ingen
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 36: Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge, fra erhvervs- og vækstministeren
1549537_0004.png
4
Administrative konsekvenser for bor- Ingen
Ingen
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2015/751 af 29. april 2015 om interbankgebyrer for kortbaserede betalingstrans-
aktioner (EU-Tidende 2015, nr. L 123 side 1).
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1. (Lov om betalingstjenester og elektroniske penge §
80 a)
Den foreslåede bestemmelse indeholder en bemyndigel-
sesbestemmelse for erhvervs- og vækstministeren til at fast-
sætte nærmere regler vedrørende lofter for indenlandske de-
betkorttransaktioner i overensstemmelse med artikel 3 arti-
kel i forordningen.
Forordningens artikel 3 giver medlemsstaterne flere valg-
muligheder i forhold til at fastsætte et passende loft over in-
terbankgebyrer for indenlandske debetkorttransaktioner,
hvis de ikke ønsker at følge hovedreglen.
Først og fremmest kan der fastsættes regler om, at der i
Danmark skal gælde et procentloft for interbankgebyrer pr.
transaktion, der er lavere end det, der allerede følger af for-
ordningen (0,2 pct.).
Som alternativ hertil kan der indføres et fast loft i danske
kroner for interbankgebyrer svarende til højst 0,05 euro,
eventuelt i kombination med en maksimal procentsats på
højst 0,2 pct., forudsat at summen af interbankgebyrer ikke
overstiger 0,2 pct. af den samlede årlige transaktionsværdi
af de indenlandske debetkorttransaktioner inden for det en-
kelte betalingskortsystem.
Som sidste mulighed kan der i en periode på 5 år og 6 må-
neder fra forordningens ikrafttrædelsestidspunkt anvendes et
vægtet gennemsnitligt interbankgebyr, på højst 0,2 pct. af
den gennemsnitlige årlige transaktionsværdi af de inden-
landske debetkorttransaktioner inden for hvert enkelt beta-
lingskortsystem.
Det er hensigten, at erhvervs- og vækstministeren ved be-
kendtgørelse vil benytte sig af muligheden for i en periode
på 5 år og 6 måneder fra forordningens ikrafttrædelse at lade
udbydere anvende et gennemsnitligt interbankgebyr på højst
0,2 pct. af den gennemsnitlige årlige transaktionsværdi af
debetkorttransaktioner inden for hvert enkelt betalingskort-
system. Baggrunden for denne forventning er, at denne løs-
ning umiddelbart vil skabe større fleksibilitet i forhold til
gebyrstrukturen på det danske betalingskortmarked.
Erhvervs- og vækstministeren er dog ikke afskåret fra at
fastsætte lofterne anderledes, forudsat at de er i overens-
stemmelse med forordningens artikel 3, herunder den tillag-
te nationale kompetence efter samme artikel.
Til nr. 2. (Lov om betalingstjenester og elektroniske penge §
97, stk. 1-2)
Det følger af den nugældende § 97, at Forbrugerombuds-
manden fører tilsyn med, at udbydere af betalingstjenester,
der gennemføres ved hjælp af betalingsinstrumenter, jf. den
nugældende lovs § 6, nr. 9, og udbydere af betalingstjene-
ster, der er omfattet af bilag 1, nr. 7, i den nugældende lov,
ikke overtræder lovens kapitel 5 og 6, §§ 82 og 83, § 84, stk.
1, og § 85 og regler udstedt i medfør af § 84, stk. 2.
Forbrugerombudsmanden fører endvidere tilsyn med, at
der ikke sker overtrædelse af den nugældende lovs kapitel
10 om såkaldte betalingssurrogater.
Efter den nugældende lovs § 97 kan forbrugerombuds-
manden udstede de fornødne påbud for at sikre, at de pågæl-
dende bestemmelser overholdes og kræve alle nødvendige
oplysninger til brug for sit tilsyn. Bestemmelsen indeholder
endvidere regler om anke af Forbrugerombudsmandens af-
gørelser.
Det foreslås, at Forbrugerombudsmanden også skal føre
tilsyn med artikel 12 i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning nr. 2015/751 om interbankgebyrer for kortbaserede
betalingstransaktioner. Artikel 12 vedrører, hvilke oplysnin-
ger udbyderen skal give betalingsmodtageren om den kort-
baserede betalingstransaktion, når den er gennemført.
Forbrugerombudsmanden fører i dag tilsyn med lovens §
46, der ligeledes fastsætter regler for, hvilke oplysninger ud-
byderen skal meddele eller stille til rådighed for betalings-
modtageren umiddelbart efter gennemførsel af betalings-
transaktionen. Den foreslåede kompetence, svarer derfor til
den nugældende nationale kompetence.
Til nr. 3. (Lov om betalingstjenester og elektroniske penge §
98, stk. 1-2)
Det følger af den nugældende § 98, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen fører tilsyn med §§ 77-81, som vedrører
en række gebyrspørgsmål. Efter § 98 kan Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen udstede de fornødne påbud for at sikre,
at disse bestemmelser overholdes og kræve alle nødvendige
oplysninger til brug for sit tilsyn. Bestemmelsen indeholder
endvidere regler om anke af Konkurrence- og Forbrugersty-
relsens afgørelser samt offentlighed.
Derudover fører Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til-
syn med artikel 6 og 7 i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning nr. 924/2009 om grænseoverskridende betalinger i
Fællesskabet og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2560/2001 samt artikel 8 Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 260/2012/EU af 14. marts 2012 om tekniske
og forretningsmæssige krav til kreditoverførsler og direkte
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 36: Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge, fra erhvervs- og vækstministeren
1549537_0005.png
5
debiteringer i euro og om ændring af forordning nr.
924/2009/EF om grænseoverskridende betalinger i euro
(SEPA-forordningen).
Det foreslås, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også
skal føre tilsyn med artikel 3-11 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 2015/751 om interbankgebyrer for
kortbaserede betalingstransaktioner.
Artikel 3 vedrører interbankgebyrer for forbrugerrelatere-
de debetkorttransaktioner, og fastlår, hvilke regler medlems-
staterne kan fastsætte for indenlandske debetkorttransaktio-
ner. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til forslagets §
1, nr. 4.
Artikel 4 vedrører interbankgebyrer for kreditkorttransak-
tioner og fastslår, at betalingstjenesteudbydere ikke må til-
byde eller kræve et interbankgebyr pr. transaktion, som ud-
gør mere end 0,3 pct. af transaktionens værdi for kreditkort-
transaktioner. Medlemsstaterne kan dog i medfør af artikel 4
fastsætte et lavere loft for interbankgebyrer pr. betalings-
transaktion.
Artikel 5 fastslår, at det er forbudt at forsøge at omgå for-
buddene i artikel 3 og 4.
Artikel 6 vedrører licensaftaler og fastslår, at det er for-
budt at benytte sig af geografiske restriktioner i sine licens-
aftaler. Endvidere forbydes anvendelsen af landespecifikke
licenser ved udstedelse og indløsning.
Artikel 7 vedrører krav om adskillelse af kortejerskab og
processing og fastslår blandt andet, at disse skal være orga-
nisatorisk adskilt, og i øvrigt ikke må foretage krydsubsidie-
ring mellem forskellige ydelser. Endvidere indføres der et
forbud mod, at kortselskaber (udbydere) diskriminerer pro-
cessorer på basis af geografisk oprindelse.
Artikel 8 vedrører såkaldt co-branding og fastslår, at et
kortselskab ikke må forhindre en kortudsteder i at co-brande
flere kortsystemer på samme kort.
Artikel 9 vedrører såkaldt blending og fastslår, at hver
indløser skal opkræve betalingsmodtagerne individuelt spe-
cificeret gebyrer for hver enkel betalingskorttype.
Artikel 10 vedrører den såkaldte honour-all cards-regler
eller handle all-cards-klausuler og fastslår, at det er forbudt
for kortselskaber og betalingskortudbydere at forpligte beta-
lingsmodtagerne til at acceptere andre betalingskort, som et
selskab måtte udbyde.
Artikel 11 vedrører bestemmelser om styring og fastslår,
at det er forbudt for kortselskaber og indløsere at hindre be-
talingsmodtagere i at styre forbrugerne i retning af at anven-
de de betalingsinstrumenter, som betalingsmodtageren måtte
foretrække.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører i dag tilsyn med
de regler i betalingstjenesteloven, der regulerer virksomhe-
ders fastsættelse af gebyrer over for deres aftaleparter. Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen fører samtidig tilsyn med
de almindelige konkurrenceregler, herunder konkurrencelo-
vens forbud mod at en eller flere virksomheder misbruger en
dominerende stilling i form af eksempelvis påtvingelse af
urimelige købs- og salgspriser eller anvendelse af andre uri-
melige forretningsbetingelser til skade for konkurrencen.
Den foreslåede kompetence svarer derfor i det væsentlige
til den nationale kompetence.
Til nr. 4. (Lov om betalingstjenester og elektroniske penge §
107, stk. 2)
Med den foreslåede bestemmelse fastsættes det, hvilke be-
stemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2015/751 om interbankgebyrer for kortbaserede betalings-
transaktioner, der skal kunne strafsanktioneres med straffe-
retlige bøder. Det drejer sig om artikel 3-12, da disse har
samme karakter som de bestemmelser, der allerede er under-
lagt et bødeansvar efter den nugældende lov.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgø-
relsen i Lovtidende. Det skyldes, at Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 2015/751 om interbankgebyrer for
kortbaserede betalingstransaktioner, der ligger til grund for
dele af lovforslaget, træder i kraft den 8. juni 2015 med und-
tagelse af artikel 3, 4, 6 og 12, der anvendes fra den 9. de-
cember 2015, og artikel 7, 8, 9 og 10, der anvendes fra den
9. juni 2016. Det er således afgørende, at de foreslåede æn-
dringer træder i kraft så tæt på forordningens ikrafttrædel-
sestidspunkt som muligt, for at sikre, at Danmark lever op til
forpligtelserne efter forordningen.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale anvendelsesom-
råde og indebærer, at loven som udgangspunkt ikke gælder
for Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig anord-
ning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske og grønland-
ske forhold tilsiger.
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 36: Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge, fra erhvervs- og vækstministeren
1549537_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
1.
Efter
§ 80
indsættes:
Ȥ
80 a.
Erhvervs- og vækstministeren kan i overensstem-
melse med artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning nr. 2015/751 om interbankgebyrer for kortbaserede be-
talingstransaktioner fastsætte nærmere regler for størrelsen af
det interbankgebyr en udbyder må tilbyde eller kræve i for-
bindelse med gennemførsel af en indenlandsk debetkorttrans-
aktion.«
§ 97.
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at udbydere
af betalingstjenester, der gennemføres ved hjælp af betalings-
instrumenter, jf. § 6, nr. 9, og udbydere af betalingstjenester,
der er omfattet af bilag 1, nr. 7, ikke overtræder kapitel 5 og
6, §§ 82 og 83, § 84, stk. 1, og § 85 og regler udstedt i med-
før af § 84, stk. 2. Forbrugerombudsmanden fører endvidere
tilsyn med, at der ikke sker overtrædelse af kapitel 10.
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan kræve alle oplysninger,
som findes nødvendige for Forbrugerombudsmandens virk-
somhed, herunder til afgørelse af, om et forhold falder ind
under denne lovs bestemmelser.
§ 98.
Konkurrencestyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af
§§ 40 og 77-81 samt artikel 6 og 7 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 924/2009 om grænseoverskridende be-
talinger i Unionen og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2560/2001 og kan i den forbindelse udstede de fornødne på-
bud, herunder påbud om,
1) at vilkår for adgang til betalingssystemer for udbydere af
betalingstjenester skal ændres,
2) at angivne priser og avancer ikke må overskrides, og
3) at der ved beregningen af priser og avancer skal anvendes
bestemte kalkulationsregler.
Stk. 2.
Konkurrencestyrelsen kan kræve alle oplysninger,
herunder regnskaber, regnskabsmateriale, udskrift af bøger,
andre forretningspapirer og elektronisk lagrede data, som
skønnes nødvendige for styrelsens virksomhed, herunder til
afgørelse af, om et forhold er omfattet af §§ 40 og 77-81
samt artikel 6 og 7 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning nr. 924/2009 om grænseoverskridende betalinger i Uni-
onen og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2560/2001.
§ 107....
Stk. 1....
Stk. 2.
Overtrædelse af § 18, stk. 3, § 21, stk. 2, nr. 1 og 2,
§ 23, stk. 1, § 24, 3. pkt., § 25, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, § 26,
§ 27, 1. pkt., § 28, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 30, stk. 1, § 31, stk.
1, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, § 32, stk. 1, stk. 3, 2. pkt., og stk.
4, § 39 h, § 39 k, stk. 1, 3 og 4, § 39 m, § 40, stk. 1, § 42, stk.
2.
I
§ 97, stk. 1, 2. pkt.,
efter »kapitel 10« og i stk. 2 efter
»bestemmelser« indsættes: »samt artikel 12 i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning nr. 2015/751 om interbankge-
byrer for kortbaserede betalingstransaktioner.«
3.
I
§ 98, stk. 1 og 2,
indsættes efter »(SEPA-forordningen)«:
»samt artikel 3-11 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning nr. 2015/751 om interbankgebyrer for kortbaserede be-
talingstransaktioner.«
4.
I
§ 107, stk. 2,
indsættes efter »(SEPA-forordningen)«:
»samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2015/751om interbank-gebyrer for kortbaserede betalings-
transaktioner.«
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 36: Høring af forslag til lov om ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge, fra erhvervs- og vækstministeren
1549537_0007.png
7
1, § 43, § 44, stk. 1 og 2, §§ 45-47, § 48, stk. 1, § 49, § 51,
stk. 3, § 52, stk. 1, § 53, stk. 1 og 3, § 54, stk. 1, §§ 55 og 56,
§ 60, stk. 2, § 72, stk. 1, § 78, stk. 2, § 80, stk. 2 og 4-7, §§
81-83, § 85, stk. 2-4, og § 105 samt artikel 3, stk. 1, artikel 4,
stk. 1, 3 og 4, artikel 6 og 7 samt artikel 8, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 924/2009 om grænse-
overskridende betalinger i Unionen og om ophævelse af for-
ordning (EF) nr. 2560/2001 straffes med bøde.
§2
Loven træder dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøer-
ne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grøn-
landske forhold tilsiger.