Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1548640_0001.png
Fremsat den {FREMSAT} af erhvervs- og vækstminister (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed
(Bemyndigelse af Finanstilsynet til at indsamle og offentliggøre priser på finansielle produkter)
§1
I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 182 af 18. februar 2015, som ændret ved §
1 i lov nr. 268 af 25. marts 2014, § 1 i lov nr. 403 af 28. april 2014, § 1 i lov nr. 1490 af 23. decem-
ber 2014, § 1 i lov nr. 308 af 28. marts 2015, § 1 i lov nr. 334 af 31. marts 2015 og § 2 i lov nr. 532
af 29. april 2015, foretages følgende ændringer:
1.
§ 352
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Finanstilsynet kan for at fremme gennemsigtigheden og priskonkurrencen på det finansielle
marked indsamle og offentliggøre priser på finansielle produkter.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven, kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side
1
af
6
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 31: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v., fra erhvervs- og vækstministeren
1548640_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Bemyndigelse af Finanstilsynet til at indsamle og offentliggøre priser på finansielle produk-
ter
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med henblik på at fremme gennemsigtighed og priskonkurrence for finansielle produkter foreslås
det med lovforslaget at give Finanstilsynet hjemmel til at indsamle og offentliggøre priser på finan-
sielle produkter. Dermed får Finanstilsynet mulighed for eksempelvis at etablere og drive en pris-
portal for boliglån.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Bemyndigelse af Finanstilsynet til at indsamle og offentliggøre priser på finansielle produkter
2.1.1. Gældende ret
Finanstilsynet påser overholdelsen af lov om finansiel virksomhed og reglerne udstedt i medfør af
loven med henblik på at sikre den finansielle stabilitet og tilliden til de finansielle markeder. Finans-
tilsynet har ligeledes hjemmel til at foretage undersøgelser, der er egnede til at fremme gennemsig-
tigheden på det finansielle marked samt at offentliggøre resultaterne af disse. Hvis undersøgelserne
indeholder forretningshemmeligheder, er der dog mulighed for, at disse kan undtages fra offentlig-
gørelse.
Finanstilsynet har derimod ikke hjemmel til at indsamle og offentliggøre konkrete priser på finan-
sielle produkter.
2.1.2. Erhvervs- og Vækstministeriets overvejelser
Side
2
af
6
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 31: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v., fra erhvervs- og vækstministeren
1548640_0003.png
I forbindelse med den politiske aftale om håndtering af refinansieringsrisiko af 6. februar 2014, er
det aftalt, at regeringen skal øge prisgennemsigtigheden for boliglån. Det skal konkret ske ved, at
der etableres en offentlig hjemmeside, der løbende viser, hvad de faktiske årlige omkostninger in-
klusive gebyrer m.v. er på boliglån med pant i fast ejendom ydet af realkreditinstitutterne, og af
pengeinstitutter i form af prioritetslån.
Det er efterfølgende besluttet, at prisportalen skal etableres af Finanstilsynet, der skal have ansvaret
for løbende at indsamle oplysningerne og stille dem til rådighed for offentligheden. Imidlertid har
Finanstilsynet ikke i dag den fornødne hjemmel hertil.
2.1.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at lov om finansiel virksomhed ændres, så Finanstilsynet får hjemmel til at indsamle
og offentliggøre priser på finansielle produkter. Dermed får Finanstilsynet mulighed for at etablere
og drive en prisportal for boliglån med henblik på at fremme gennemsigtigheden og priskonkurren-
cen på dette marked. Finanstilsynet får hermed hjemmel til at offentliggøre specifikke priser på fi-
nansielle produkter, herunder også eksempelvis den rente, som man yder lån til i det enkelte institut
også selv om det indebærer, at offentligheden og dermed også konkurrenter får adgang til disse op-
lysninger.
Der er endnu ikke truffet beslutning om den konkrete udformning af en prisportal for boliglån.
Den foreslåede hjemmel vil fremadrettet også kunne anvendes, hvis det besluttes at etablere andre
prisportaler.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke i sig selv økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke i sig selv økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke konsekvenser for miljøet.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget berører ikke EU-retten.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring fra den 7. september 2015 til den 5. oktober 2015
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Side
3
af
6
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 31: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v., fra erhvervs- og vækstministeren
1548640_0004.png
Advokatrådet, Andelskassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssyg-
domssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, Børsmægler-
foreningen, CorpNordic Denmark A/S, Danish Venture Capital and Private Equity Association,
Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionær-
forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Advokater, Danske Forsikrings-
funktionærers Landsforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Maritime, Danske Regio-
ner, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk In-
dustri, Dansk Investor Relations Forening – DIRF, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening, Dansk
Kredit Råd, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Ejendomsforeningen, FDIH – Foreningen for Distance- og Internethandel,
FDFA – Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, Finansforbundet, Fi-
nanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet A/S, Finans og Leasing, Finansrådet – Danske
Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden, For-
brugerrådet, Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af
Interne Revisorer, Foreningen af J.A.K. Pengeinstitutter, FOREX, Forsikring & Pension, Forsik-
ringsmæglerforeningen, Frivilligrådet, FSR – danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemæn-
denes Fællesråd (FTF), Garantifonden for indskydere og investorer, Garban-Intercapital Scandina-
via, GXG Markets A/S, Horesta, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisa-
tion (ISOBRO), Investeringsfondsbranchen, ISACA Denmark Chapter, IT-branchen, Kommune-
Kredit, Kommunernes Landsforening, Kuratorforeningen, KøbmandStandens OplysningsBureau,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen af forsvars-
advokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtids-
fond (LD), NASDAQ OMX Copenhagen A/S, Nets, Parcelhusejernes Landsforening, PostDan-
marks Juridiske afdeling, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Regionale Bankers Forening,
Regnskabsrådet, Revisornævnet, Revisortilsynet, Rigsrevisionen, Skibs- og Bådebyggeriets Ar-
bejdsgiverforening, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Telekom-
munikationsindustrien i Danmark, VP Securities A/S, Western Union, Færøernes Hjemmestyre via
Rigsombudsmanden på Færøerne, Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland, Be-
skæftigelsesministeriet, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Erhvervs- og Vækstministeriet, Finansmi-
nisteriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimami-
nisteriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet,
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, Social- og Indenrigsministeriet, Miljø- og Fødeva-
reministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet, Moderniseringsstyrelsen, Patent- og Varemærkesty-
relsen, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Statsministeriet, Søfartsstyrelsen, Transport- og
Bygningsministeriet, Udbetaling Danmark, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsmini-
steriet, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Side
4
af
6
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 31: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v., fra erhvervs- og vækstministeren
1548640_0005.png
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget berører ikke EU-retten.
Side
5
af
6
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 31: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v., fra erhvervs- og vækstministeren
1548640_0006.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Forslaget vil give Finanstilsynet hjemmel til at indsamle og offentliggøre priser på finansielle pro-
dukter med henblik på at øge gennemsigtigheden og priskonkurrencen på det finansielle marked.
Finanstilsynet vil dermed få mulighed for at oprette og drive et en prisportal, sådan som det blev
aftalt i forbindelse med den politiske aftale om håndtering af refinansieringsrisiko af 6. februar
2014.
Bestemmelsen giver Finanstilsynet hjemmel til løbende at indsamle prisoplysninger fra de finansiel-
le virksomheder og stille dem til rådighed for offentligheden.
Selve specifikationerne for hvilke priser og andre oplysninger om omkostninger, der skal vises i en
kommende prisporal for boliglån, og hvilke priser penge- og realkreditinstitutterne derfor skal ind-
berette, vil blive fastlagt af erhvervs- og vækstministeren på baggrund af input fra en arbejdsgruppe
i regi af Finanstilsynet med deltagelse af Finansrådet, Forbrugerrådet Tænk, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse vil også fremadrettet kunne anvendes, hvis det besluttes at etablere
andre prisportaler.
Til § 2
Det foreslås det, at loven træder i kraft 1. januar 2016 med henblik på, at Finanstilsynet kan påbe-
gynde indsamlingen af data til prisportalen for boliglån.
Til § 3
Det foreslåede § 3 angiver lovforslagets territoriale gyldighedsområde. Forslaget følger territorial-
bestemmelsen for lov om finansiel virksomhed.
Med den modifikation, der følger af bestemmelsens stk. 2, foreslås det i
stk. 1,
at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.
Med
stk. 2
foreslås det, at lovens § 1 vedrørende en ændring i lov om finansiel virksomhed ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser,
som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side
6
af
6