Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 29
Offentligt
Fremsat den 28. oktober 2015 af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om mæglings- og klageinstitutionen for
ansvarlig virksomhedsadfærd
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 546 af 18. juni 2012 om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsad-
færd, som ændret ved § 29 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, foretages følgende ændring:
1.
§ 12
ophæves.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
1
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, fra erhvervs- og vækstministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ifølge § 12 i lov nr. 546 af 18. juni 2012 om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig
virksomhedsadfærd skal erhvervs- og vækstministeren i folketingsåret 2015/2016 fremsætte
lovforslag om revision af hele eller dele af loven.
Med lovforslaget foreslås revisionsbestemmelsen ophævet. Mæglings- og klageinstitutionen
har i foråret 2015 undergået en evalueringsproces, som ikke fører til ændringer i loven. Revisi-
onsbestemmelsen har herefter mistet sin betydning, hvorfor den foreslås ophævet.
2. Baggrund
Danmark trådte i 1961 ind i OECD. Som følge heraf tilsluttede Danmark sig automatisk
OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder, som blev udstedt i 1976. Retningslin-
jerne er revideret fem gange siden udstedelsen – senest i 2011. Den seneste opdatering inkor-
porerede en række nye anbefalinger til virksomheders adfærd, herunder bl.a. FN’s retningslin-
jer for menneskerettigheder og erhvervsliv. Efter den seneste opdatering følger det endvidere af
retningslinjerne, at hvert land skal oprette et såkaldt nationalt OECD-kontaktpunkt. Mæglings-
og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd er nationalt OECD-kontaktpunkt og
behandler sager om overtrædelse af OECD’s retningslinjer samt udbreder kendskabet til ret-
ningslinjerne. Institutionen blev etableret ved lov om mæglings- og klageinstitutionen for an-
svarlig virksomhedsadfærd med virkning fra 1. november 2012.
Mæglings- og klageinstitutionen behandler klager vedrørende danske virksomheder, organisa-
tioner eller offentlige myndigheders overtrædelse af OECD’s retningslinjer for multinationale
virksomheder. Mæglings- og klageinstitutionen er en ikke-retlig institution, hvor virksomhe-
der, organisationer og offentlige myndigheder kan løse uoverensstemmelser om overtrædelse
af for eksempel menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder, internationale miljøstandarder
og korruption. Mæglings- og klageinstitutionen arbejder for at skabe en ramme for mægling,
dialog og konfliktløsning. Dialogen mellem parterne spiller en afgørende rolle, idet dialog ofte
er både den mest konstruktive og effektive vej frem mod tilfredsstillende løsninger om kom-
plekse problemstillinger i en global virkelighed.
Loven indeholder i § 12 en revisionsbestemmelse, hvorefter der i folketingsåret 2015/2016 skal
fremsættes forslag om revision af hele eller dele af loven. Af forarbejderne til loven er det for-
udsat, at der til brug for lovrevisionen indhentes et OECD-peer review. Mæglings- og klagein-
stitutionen undergik derfor i foråret 2015 et peer review, hvor medlemmer fra kontaktpunkter i
andre OECD-lande (Storbritannien, Tyskland, USA og Norge) foretog en gennemgang af insti-
tutionens rolle og arbejde. I peer reviewet bidrog relevante danske interessenter, herunder er-
hvervsorganisationer, fagbevægelser og NGO’er, med deres input hertil.
2
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, fra erhvervs- og vækstministeren
1548561_0003.png
Evalueringsgruppen har på baggrund af drøftelserne med mæglings- og klageinstitutionen og
dennes interessenter udarbejdet en evalueringsrapport, der indeholder en række anbefalinger til
mæglings- og klageinstitutionen
1
. Vurderingen af mæglings- og klageinstitutionen er overord-
net set meget positiv. Rapporten udtrykker i høj grad tilfredshed med både institutionens struk-
turelle opbygning, de forudsigelige procedurer og institutionens legitimitet. Både virksomheder
og organisationer, der har været involveret i institutionens arbejde, har under evalueringen ud-
talt, at de opfatter institutionen som upartisk og balanceret. Rapporten efterlader generelt et
indtryk af, at mæglings- og klageinstitutionen bliver opfattet som uafhængig, pålidelig og åben.
Der opstilles i rapporten en række anbefalinger med henblik på yderligere styrkelse af instituti-
onens arbejde vedrørende både oplysnings- og informationsindsatsen og i sagsbehandlingen.
Blandt andet er der forslag til en styrket oplysningsindsats om, hvordan danske virksomheder i
praksis skal forholde sig til de internationale retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd,
når de har underleverandører i udviklingslande.
Mæglings- og klageinstitutionen har gennemgået anbefalingerne og konkluderet, at institutio-
nen vil implementere hovedparten af anbefalingerne. Det er mæglings- og klageinstitutionens
vurdering, at der ikke er behov for at ændre loven for at imødekomme og implementere disse,
men at det kan ske som en del af institutionens løbende arbejde.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd trådte i kraft den 1.
november 2012. Loven etablerede mæglings- og klageinstitutionen, der som dansk OECD-
kontaktpunkt har til formål at udbrede kendskabet til OECD-retningslinjerne samt behandle
klager vedrørende overtrædelser af retningslinjerne.
Lovens § 12 indeholder en revisionsbestemmelse, hvorefter erhvervs- og vækstministeren i
folketingsåret 2015/2016 fremsætter forslag om hel eller delvis revision af loven.
3.2. Erhvervs- og Vækstministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
Det er forudsat i bemærkningerne til loven, at der til brug for evalueringen indhentes et OECD
peer review. Mæglings- og klageinstitutionen undergik derfor i foråret en evaluering af en
OECD evalueringsgruppe, der – i samarbejde med en række interessenter – gennemgik institu-
tionens arbejde og rolle.
Evalueringsgruppen har på baggrund af evalueringen udarbejdet en rapport, der overordnet set
udtrykker høj tilfredshed med institutionens strukturelle opbygning, gennemsigtighed i proce-
durer samt institutionens integritet. Rapporten anfører en række anbefalinger med henblik på
en styrkelse af institutionens arbejde vedrørende både oplysning- og informationsindsats og i
sagsbehandlingen. Den kommer bl.a. med forslag til en styrket oplysningsindsats om, hvordan
danske virksomheder skal forholde sig, når de har underleverandører i udviklingslande.
1
http://virksomhedsadfaerd.dk/file/557525/peer_review_rapport_dansk_ncp.pdf
3
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, fra erhvervs- og vækstministeren
Erhvervs- og vækstministeriet er enig i mæglings- og klageinstitutionens vurdering af at evalu-
eringsrapporten ikke giver anledning til at foretage ændringer i lov om mæglings- og klagein-
stitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Dette lovforslag indeholder derfor alene en ophævelse af revisionsbestemmelsen, da bestem-
melsen har mistet sin betydning som følge af det gennemførte peer review. Mæglings- og kla-
geinstitutionen har til hensigt løbende at undergå OECD peer reviews samt deltage i andre lan-
des peer reviews med henblik på en løbende vurdering af institutionens arbejde og rolle.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. september 2015 til den 29. september 2015
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Beskæftigelsesministeriet, Businesses
for Social Responsibility/Europe, CSR Forum, Copenhagen Business School, Danske Advoka-
ter, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Regioner, Danmarks
Rederiforening, Dansk Standard, Datatilsynet, DIEH, DI, Dommerforeningen, Eksport Kredit
Fonden, Energi-, forsynings- og klimaministeriet, FSR - danske revisorer, Folkekirkens Nød-
hjælp, Forsvarsministeriet, Finansministeriet, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, Forsikring & Pension, Forbrugerrådet, Grønlands selvstyre, Håndværksrådet, HK, Insti-
tut for Menneskerettigheder, Justitsministeriet, KL, Kultur- og kirkeministeriet, Københavns
Universitet, Landbrug og Fødevarer, Ledernes Hovedorganisation, LO, Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond, Miljø- og fødevareministeriet, Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling, Red
Barnet, Roskilde Universitet, Røde Kors, Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling, Skattemi-
nisteriet, Statsministeriet, Social- og indenrigsministeriet, Sundheds- og ældreministeriet, Syd-
dansk Universitet, Transport- og bygningsministeriet, Uddannelses- og forskningsministeriet,
Udenrigsministeriet, Udlændinge-, integrations- og boligministeriet, Verdens Skove, Virksom-
hedsforum for Social Ansvar, WWF, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, 92-gruppen, 3F
10. Sammenfattende skema
4
ERU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, fra erhvervs- og vækstministeren
1548561_0005.png
Økonomiske og administrati-
ve konsekvenser for stat, re-
gioner og kommuner
Økonomiske og administrati-
ve konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Positive konsekvenser/mindre Negative konsekven-
udgifter
ser/merudgifter
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at lovens revisionsbestemmelse i § 12 ophæves som følge af, at bestemmelsen, da
revisionen er gennemført, har mistet sin betydning. Mæglings- og klageinstitutionen for an-
svarlig virksomhedsadfærd gennemgik således i foråret 2015 en evaluering af et OECD-peer
review-team med deltagelse af relevante danske interessenter, herunder erhvervsorganisationer,
fagbevægelser og NGO’er. På baggrund heraf findes der ikke anledning til at foretage ændrin-
ger i loven. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 3.1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
5