Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 83
Offentligt
1549815_0001.png
Silkeborg Kommune
Søvej 1-3
8600 Silkeborg
Att.: Borgmester Hanne Bæk Olsen
25. oktober 2013
Sagsnr. 4507 JCD
Sekretær Hanne Secher
tlf. 8743 5510 - [email protected]
Vedr.
tilslutningspligt til fjernvarme i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby
Foreningen SilkeborgModFjernvarmeTvang har bedt mig om assistance i anledning af
den af byrådet trufne beslutning om at pålægge størstedelen af den eksisterende bebyg-
gelse i ovennævnte byer pligt til at blive tilsluttet fjernvarmenettet Silkeborg Fjernvarme
A/S.
1
Parter
Silkeborg Kommune ejer Silkeborg Forsyning A/S, i hvis bestyrelse byrådsmedlem-
merne Søren Kristensen (A - formand), Steen Vindum (V - næstformand), Ivan Greve
(A), Bente Rands Mortensen (V), Elin Sonne (SF) og Frank Borch-Olesen (C) sidder.
Varmeværket kan i produktionen udelukkende anvende fossile brændstoffer i form af
fyringsolie og naturgas, og værket har en eleffekt på mere end 25 MW.
Min klient, der har til formål at få omgjort Silkeborg Byråds beslutning om tvangstilslut-
ning til fjernvarme i Lysbro, Funder og Funder Kirkeby og andre områder i Silkeborg
Kommune, tæller aktuelt knap 200 medlemmer.
2
Varmeplan
De af tvangstilslutningen berørte ejendomme opvarmes fortrinsvis med naturgas, og
nogle af ejendommene er i forvejen via lokalplaner underlagt tilslutningspligt til natur-
gasnettet.
På baggrund af blandt andet planerne om i Kjellerup at etablere et fælleskommunalt
forbrændingsanlæg påbegyndte kommunen i 2010 udarbejdelsen af ”Forslag til Var-
meplan 2011-2020.”
Tanken med planen, der sendtes i høring fra primo marts til primo maj 2011, var, at
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 83: Henvendelse af 28/9-15 fra Dansk Energi Brancheforening
1549815_0002.png
varmeforsyningen i kommunen i år 2030 skulle være CO
2
-neutral, og at der i 2050 ik-
ke længere anvendtes fossile brændsler (kul, olie og gas).
Uden skelen til
- skrinlægningen af L90-planerne,
- borgernes mulighed for at fyre med bionaturgas,
- stigende fjernvarmepriser,
- faldende distributionspriser for naturgas,
- værket kun kan fyre med fossile brændsler og uanset, at
- folketinget med det kommende energiforlig forventedes at ville bifalde opretholdel-
sen af decentrale naturgasfyr,
vedtog byrådet den 28. november 2011 varmeplanen, idet
”overordnede
beregninger viser, at det er både brugerøkonomisk, sel-
skabsøkonomisk, samfundsøkonomisk og miljømæssigt fordelagtigt at få
fjernvarme fra Silkeborg.”
For at nå de nævnte mål fastlagdes det i varmeplanen, at eksisterende bebyggelse i
de berørte områder skulle tvangstilsluttes fjernvarmenettet efter reglerne i varmeforsy-
ningslov og tilslutningsbekendtgørelse.
3
Varmeforsyningslov, tilslutningsbekendtgørelse og projektforslag
Det følger af varmeforsyningsloven, at
kommunalbestyrelsen kan kræve ny (§
11)
henholdsvis eksisterende (§
12)
bebyggelse tilsluttet et kollektivt varmeforsyningsan-
læg, hvis tilslutningspligten forudsættes i et godkendt projekt.
En række bestemmelser i varmeforsyningsloven tillægger ressortministeren adgang til
at fastsætte detaljerede vilkår for lovens anvendelse, og denne fuldmagt er udnyttet i
den såkaldte tilslutningsbekendtgørelse.
Kommunens adgang til at pålægge nye og eksisterende ejendomme tilslutningspligt
reguleres nærmere i bekendtgørelsens §§ 8 og 10.
Med udgangspunkt i varmeforsyningslov og tilslutningsbekendtgørelse engagerede
Silkeborg Forsyning A/S ingeniørfirmaet COWI A/S til sideløbende med kommunens
udarbejdelse af varmeplanen at udarbejde to projektforslag; ét for fjernvarmeforsyning
og ét for tilslutningspligt.
Sådanne projektforslag skal efter tilslutningsbekendtgørelsens § 3 rumme en række
specifikke oplysninger.
side 2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 83: Henvendelse af 28/9-15 fra Dansk Energi Brancheforening
1549815_0003.png
Efter bekendtgørelsens § 3, nr. 9) skal et projektforslag indeholde oplysninger
om
”hvilke
eksisterende bebyggelser der ikke kan pålægges tilslutnings- eller
forblivelsespligt.”
Plan-, Miljø- og
Klimaudvalget behandlede som punkt nr. 16 på et møde
den 7. juni
2011 emnet
”Principgodkendelse
af tilslutningspligt til fjernvarme i Funder, Lysbro og
Funder Kirkeby,”
og udvalget godkendte efter nogle i generelle vendinger holdte overvejelser om bru-
gerøkonomi på teknik- og miljøchefens opfordring værkets ansøgning om tilslutnings-
pligt.
Denne beslutning blev derpå sendt i høring med 23 høringssvar og 771 indsamlede
underskrifter fra de godt 950 berørte ejendomme.
På kommunalbestyrelsesmødet den 27. februar 2012 indgik som punkt nr. 7 emnet
”Tilslutningspligt
til fjernvarme i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby.”
Ifølge referatet fra det pågældende møde indgik i kommunalbestyrelsens overvejelser
dele af den i november måned 2011 vedtagne varmeplan, uddrag fra fjernvarmepro-
jektforslaget, indhentede installationspriser fra Silkeborg Forsyning A/S og en generel
henvisning til høringssvarene med bemærkning, at de
”er
indkommet i sommeren 2011, før kampagneprisen blev udmeldt.”
Projektforslaget for fjernvarmeforsyning synes ikke at være politisk behandlet.
4
Foreningens synspunkter
A Manglende hjemmel
Vedtagelsen af forblivelsespligten er sket med henvisning til bestemmelserne i
varmeforsyningsloven.
Varmeforsyningslovens § 2 definerer begrebet ”kollektive
varmeforsyningsanlæg.”
Efter § 2, stk. 1, nr. 2) betragtes ledningsnettet som et kollektivt varmeforsynings-
anlæg, og efter § 2, stk. 1, nr. 3) er fjernvarmeforsyningsanlæg
med en eleffekt på
op til
25 MW omfattet af lovens dækningsområde.
Fjernvarmeforsyningsanlæg med en eleffekt på 25 MW og derover er modsæt-
ningsvis ikke omfattet af varmeforsyningsloven, hvilket pointeres i § 2, stk. 4, hvor-
efter
”kollektive
varmeforsyningsanlæg som nævnt i stk. 1 ikke omfatter virk-
somhed, der er reguleret i lov om anvendelse af Danmarks undergrund el-
side 3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 83: Henvendelse af 28/9-15 fra Dansk Energi Brancheforening
1549815_0004.png
ler lov om elforsyning bortset fra kraftvarmeanlæg med en eleffekt op til
25 MW.”
Da Silkeborg Fjernvarme A/S har en eleffekt på mere end 25 MW, reguleres vær-
kets virksomhed således af el- og ikke af varmeforsyningsloven.
Det vil sige, at varmeforsyningsloven ikke hjemler kommunen adgang til at pålæg-
ge ny og eksisterende bebyggelse i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby tilslutnings-
pligt til Silkeborg Forsyning A/S, hvorfor beslutningen er ugyldig.
I det omfang, tilslutningspligt med hjemmel i varmeforsyningsloven kan pålægges
de i projektforslaget nævnte områder, kan pligten kun dreje sig om ledningsnettet,
jf. § 2, stk. 1, nr. 2).
I givet fald skal der udarbejdes nyt projektforslag.
B Er projektforslaget fyldestgørende som beslutningsgrundlag?
1 Det er varmeplanen og dermed projektforslagets udtrykte formål at Silkeborg
Fjernvarme A/S skal være CO
2
-neutral i 2030.
Kommunen betragter konvertering fra den eksisterende naturgasfyring til op-
varmning ved fjernvarme som den bedste vej at gå, idet fjernvarmen kan produ-
ceres både ved anvendelse af andre brændsler end naturgas (flis, biogas og af-
fald) og ved brug af alternative energikilder (sol og vind).
Da værket aktuelt udelukkende kan anvende fyringsolie og naturgas, venter en
række betydelige investeringer i form af eksempelvis opførelse af et biogasan-
læg og/eller etablering af vindmøllepark og/eller ombygning og udskiftning af
det eksisterende produktionsanlæg.
Projektforslaget rummer imidlertid ingen af de nævnte anlægsudgifter, der alle
skal afholdes af brugerne.
Herudover forudsætter tilslutningsprojektets gennemførelse nedlægning af
fjernvarmerør til de berørte områder.
Heller ikke disse anlægsudgifter indgår i de brugerøkonomiske beregninger.
Det var en del af det oprindelige grundlag for kommunens vedtagelse af varme-
planen, at der i Kjellerup skulle opføres et fælleskommunalt affaldsværk.
Ingen af de fordyrelser, der affødes af samdriftens sammenbrud, er indregnet i
projektforslagets brugerøkonomiske beregninger.
Bekendtgørelsens krav om brugerøkonomiske beregninger har til formål at give
politikere og borgere et retvisende beslutnings- henholdsvis indsigelsesgrund-
lag.
Forslagets brugerøkonomiske beregninger er således værdiløse og bekendtgø-
relsens § 3, nr. 7), tilsidesat.
side 4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 83: Henvendelse af 28/9-15 fra Dansk Energi Brancheforening
1549815_0005.png
2 Projektforslaget rummer ingen oplysninger om de eksisterende bebyggelser,
der ikke kan pålægges tilslutnings- eller forblivelsespligt.
Herved er bekendtgørelsens § 3, nr. 9), tilsidesat.
3 I kommunalbestyrelsens godkendelse af tilslutningspligten indgår forbrugs- og
tilslutningspriser, der er indhentet efter udarbejdelsen af projektforslaget, der
derfor heller ikke på dette punkt er retvisende.
4 Ugyldighed
Taget i betragtning dels, at der er ejeridentitet mellem kommune og værk og
dels, at kommunen har seks medlemmer i værkets bestyrelse, skal kommunal-
bestyrelsen udvise en ganske særlig omhu i forbindelse med vedtagelsen af til-
slutningspligt.
Kravet til skærpet omhu gælder så meget desto mere, når der som her er tale
om et indgreb, der af størstedelen af de berørte borgere opfattes som særdeles
belastende.
Det gøres med henvisning til det ovenfor under punkt 1 til 3 anførte gældende,
at projektforslaget ikke er fyldestgørende som beslutningsgrundlag.
C Offentlighedslov
Efter forvaltningslovens § 7 skal en forvaltningsmyndighed i fornødent omfang vej-
lede den borger, der retter henvendelse til myndigheden.
Kommunen burde efter at have modtaget høringssvar og underskriftsindsamling
og ikke mindst efter borgermødet have vejledt de af tilslutningspligten omfattede
utilfredse borgere om deres muligheder for inden den politiske vedtagelse at opnå
fritagelse for, subsidiært dispensation fra tilslutningspligten.
Det gøres gældende, at tilsidesættelsen af denne oplysningspligt for de pågæl-
dende borgere skal indebære suspension af tilslutningspligten i det omfang, den
måtte stå ved magt.
5
Projektforslag for fjernvarmeforsyning
Det ser umiddelbart ud til, at dette projektforslag ikke er administrativt og politisk be-
handlet.
Er antagelsen helt eller delvis korrekt, beder jeg kommunen meddele årsagen dertil.
Er antagelsen helt eller delvis forkert, vil jeg gerne under vedlæggelse af relevante bi-
lag orienteres om, hvornår og hvordan projektforslaget er behandlet.
Jeg vil sætte pris på kommunens svar inden 14 dage fra dato.
6
Beslutning om høring
Jeg beder kommunen orientere mig om, hvorvidt det var kommunalbestyrelsen eller
plan-, miljø- og klimaudvalget, der iværksatte høringen forud for godkendelsen af til-
side 5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 83: Henvendelse af 28/9-15 fra Dansk Energi Brancheforening
1549815_0006.png
slutningsprojektet.
Hvis udvalget satte høringen i værk, beder jeg om fremsendelse af fuldmagten.
Jeg vil sætte pris på kommunens svar inden 14 dage fra dato.
7
Erstatning
Synspunkterne i dette brev vil indgå i de i Energiklagenævnet verserende og kom-
mende klagesager, der berører foreningens medlemmer.
I det omfang, beslutningen om tilslutningsforpligtelse viser sig at være ugyldig eller at
skulle suspenderes, og hvis et eller flere af min klients medlemmer lider tab som følge
af kommunens beslutning, vil sådant tab blive krævet dækket af kommunen og om
muligt af de kommunalbestyrelsesmedlemmer, der stemte for beslutningen.
Med venlig hilsen
Jørgen Christian Dan-Weibel
dir.
email
8743 5515
[email protected]
side 6