Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 83
Offentligt
Med henvisning til varmforsyningslovens bestemmelser har Silkeborg Kommune
pålagt størstedelen af borgerne i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby tilslutnings-
pligt til Silkeborg Fjernvarme.
Men havde kommunen den fornødne hjemmel, og var beslutningsgrundlaget så
godt, som det skulle være?
Foreningen SilkeborgModFjernvarmeTvang besvarer begge spørgsmål benæg-
tende.
Og hvorfor nu det?
A Hjemmel?
Varmeforsyningsloven regulerer, hvorledes kollektive fjernvarmeværker må
producere og prissætte varme, ligesom den giver kommunerne tilsynspligten
med værkerne og forsyner dem med en række styringsredskaber.
Et af kommunernes vigtigste styringsredskaber er muligheden for at pålægge
ny og eksisterende bebyggelse indenfor et nærmere afgrænset område at
skulle koble sig på det lokale fjernvarmeværk.
En adgang til at anvende tvangsmidler skal i et demokratisk samfund være
snæver, og derfor er der i loven meget specifikke krav til, hvilke værker, der
omfattes af muligheden og til, hvorledes beslutningen om tilslutningspligt føres
ud i livet.
Loven omfatter alle varmeværker, der kun producerer og sælger varme.
Mange kollektive varmeforsyningsanlæg producerer og sælger imidlertid ikke
bare varme, men også elektricitet.
Hvis sådanne værker har en eleffekt på op til 25 MW, er de omfattet af loven
på lige fod med de værker, der kun producerer varme.
Kollektive varmeforsyningsanlæg, der udover varme kan producere elektricitet
i mængder af 25 MW eller mere, er omvendt ikke omfattet af varmeforsynings-
loven.
For sådanne værker gælder elforsyningsloven.
Silkeborg Fjernvarme A/S har en eleffekt på 102 MW, eller godt og vel fire
gange mere end varmeforsyningslovens maksimum, og værkets virksomhed
reguleres derfor ikke af varmeforsyningsloven, men af elforsyningsloven.
Det er derfor vores opfattelse, at Silkeborg Kommune greb forkert i posen, da
kommunalbestyrelsen den 27. februar 2012 med henvisning til varmeforsy-
ningslovens § 8 og § 10 pålagde flertallet af ejendomme i vores områder til-
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 83: Henvendelse af 28/9-15 fra Dansk Energi Brancheforening
slutningspligt til Silkeborg Fjernvarme, for reglerne om tilslutningspligt gælder
slet ikke i vores tilfælde.
Man kunne måske nok - om end på et helt andet grundlag - have pålagt os
pligt til at lade vores ejendomme slutte til det ledningsnet, som kommunen jo
allerede er godt i gang med at lægge ud.
Men man kan ikke med henvisning til varmeforsyningsloven tvangsgifte os
med et varmeværk med en så stor eleffekt som den, Silkeborg Fjernvarme
har.
B Er projektforslaget fyldestgørende som beslutningsgrundlag?
Før man fra kommunalt hold kan føre et tvangsægteskab ud i livet, skal der
udarbejdes et projektforslag.
Projektforslag skal efter loven rumme en række oplysninger, så læseren kan
få en ordentlig ide om, hvad planerne går ud på, og hvad de vil betyde for
ham/hende og for miljøet.
Der skal blandt andet udarbejdes en række brugerøkonomiske beregninger,
og de skal i sagens natur være så retvisende som muligt.
Når Silkeborg Kommune ejer Silkeborg Fjernvarme, og når seks kommunal-
bestyrelsesmedlemmer sidder i værkets bestyrelse, er kommune- og varme-
værkskasserne så tæt forbundne, at der må stilles endnu større krav til de un-
dersøgelser, der går forud for en beslutning om tvangstilslutning.
Det er den kommunale varmeplan og dermed projektforslagets udtrykte formål
at Silkeborg Fjernvarme A/S skal være CO
2
-neutral i 2030.
Kommunen betragter konvertering fra den eksisterende naturgasfyring til op-
varmning ved fjernvarme som den bedste vej at gå, idet fjernvarmen kan pro-
duceres både ved anvendelse af andre brændsler end naturgas (flis, biogas
og affald) og ved brug af alternative energikilder (sol og vind).
Som landet ligger lige nu, kan værket udelukkende anvende fyringsolie og na-
turgas, og der venter derfor en række betydelige investeringer i form af ek-
sempelvis opførelse af et biogasanlæg og/eller etablering af vindmøllepark
og/eller ombygning og udskiftning af det eksisterende produktionsanlæg.
Projektforslaget rummer imidlertid ingen af de nævnte anlægsudgifter, der alle
skal afholdes af brugerne.
Herudover forudsætter tilslutningsprojektets gennemførelse nedlægning af
fjernvarmerør til de berørte områder.
Heller ikke disse anlægsudgifter indgår i de brugerøkonomiske beregninger.
side 2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 83: Henvendelse af 28/9-15 fra Dansk Energi Brancheforening
Det var en del af det oprindelige grundlag for kommunens vedtagelse af var-
meplanen, at der i Kjellerup skulle opføres et fælleskommunalt affaldsværk.
Ingen af de fordyrelser, der affødes af samdriftens sammenbrud, er indregnet i
projektforslagets brugerøkonomiske beregninger.
Vi skønner, at de brugerøkonomiske beregninger, der er indeholdt i projektfor-
slaget, ikke tager hensyn til investeringer, der ligger i størrelsesordenen kr.
150 millioner, og det er på det grundlag vores opfattelse, at projektforslagets
brugerøkonomiske beregninger ikke er det papir værd, de er skrevet på.
Så, selv om de højere magter ved klagenævn og domstole måtte nå frem til, at
kommunens beslutning om tvangstilslutning er god nok og har hjemmel i lo-
ven, er det vores opfattelse, at det element, nemlig projektforslaget, der ligger
til grund for beslutningen er så ringe, at det lige så godt ikke kunne have været
der.
Og så er beslutningen også af den grund ugyldig.
side 3