Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 81
Offentligt
1549388_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Supplerende oplysninger til igangværende høring om udkast til forslag til
lov om ændring af lov om vandsektorens organisering og økonomiske
forhold, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. og forskellige andre love
(Opfølgning på politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske
vandsektor)
./.
Til udvalgets orientering fremsendes supplerende oplysninger til det udkast til forslag
til lov om ændring af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold,
lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsynings-
selskaber m.v. og forskellige andre love, som blev sendt i høring den 4.
september 2015. De supplerende oplysninger vedrører udkast til bestemmelser
vedrørende afgiftsmodel og omkostningsniveau for Forsyningssekretariatet.
Energistyrelsen har den 24. september 2015 sendt supplerende oplysninger
vedrørende afgiftsmodel og omkostningsniveau for Forsyningssekretariatet i
ekstern høring med samme høringsfrist, som den igangværende høring. Det vil sige
frem til den 2. oktober 2015.
Lovforslaget er en udmøntning af forliget af 29. april 2015 om en ny regulering
af vandsektoren. Da lovforslaget blev sendt i høring den 4. september 2015, var
forslaget til afgiftsmodel og omkostningsniveau for Forsyningssekretariatet ikke
afklaret med henblik på høring. Begge dele er nu afklaret, og udkast til
lovforslag blev eftersendt i høringen med ændringsmarkeringer, hvor ændringer
vedr. afgiftsmodel og omkostningsniveau er tilføjet. Ændringerne er tilføjet på
lovforslagets side 4, 31-32, 51, 65-67 og 95-96.
Forsyningssekretariatets omkostningsniveau er fastsat til 13,5 mio. kr. i 2016 og
forventes at være faldende i de umiddelbart efterfølgende år.
Omkostningsniveauet afspejler bl.a. en tilpasning til det reelle antal
afgiftspligtige vandselskaber, Forsyningssekretariatets udvidede
opgaveportefølje samt at Forsyningssekretariatet skal udvikle og dri ve en ny og
mere omfattende benchmarkingmodel som følge af vandsektorforliget.
Den eksisterende afgiftsmodel imødekommer ikke Forsyningssekretariatets
eventuelle varierende omkostningsniveau og forfordeler indirekte forbrugere,
Ministeren
28. september 2015
J nr. 2015-1619
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 81: Supplerende oplysninger til lovudkast om ændring af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og forskellige andre love (Opfølgning på politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor)
som er tilknyttet små vandselskaber. I udkastet til lovforslaget foreslås det
derfor, at der indføres en ny afgiftsmodel, hvor afgiftens størrelse afhænger af
vandselskabets årligt debiterede vandmængde, og om vandselskabet indgår i
den totaløkonomiske benchmarking. Det foreslås, at vandselskabernes afgift til
Forsyningssekretariatet opdeles i en grundafgift og en differentieret afgift. Det
foreslås desuden, at grundafgiften og kubikmeterafgiften (kubikmeterafgiften
anvendes til udregning af den differentierede afgift) fastsættes årligt på
finansloven for at kunne imødekomme Forsyningssekretariatets
omkostningsniveau, hvis det varierer.
Lovforslaget forventes fremsat i december II.
De foreslåede ændringer medfører behov for ændring af en række
bekendtgørelser, herunder bekendtgørelse om Forsyningssekretariatets
virksomhed, som indeholder regler om betaling og opkrævning . Udkast til de
ændrede bekendtgørelser forventes sendt i høring primo oktober og primo
november.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt