Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 78
Offentligt
1549003_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT 2
18. september 2015
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstil-
let på visse solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end vindmøller
Et udkast til bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg og
andre vedvarende energianlæg end vindmøller har været sendt i høring i perioden fra den 2.
juli 2015 til den 13. august 2015 kl. 12.00.
Energistyrelsen har modtaget 15 høringssvar på baggrund af den eksterne høring.
3F, Aalborg Universitet, CO-industri, Dansk Industri, Energitilsynet, Forsikring & Pension,
FSR har ikke haft bemærkninger. Dansk Arbejdsgiverforening har oplyst, at sagen falder uden
for Dansk Arbejdsgiverforeningsvirkefelt, og at Dansk Arbejdsgiverforening under henvis-
ning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger. Advokatrådet finder ikke grundlag for at ud-
tale sig i sagen.
Arbejdsgiverne, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Solcelleforening, Green Ways og
TEKNIQ har afgivet bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene opdelt i afsnit knyttet til de
enkelte emner.
Energistyrelsens bemærkninger hertil er angivet med kursiv efter hvert emne.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder høringssvarene
en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til udkastet til bekendtgørelse. Disse
kommentarer er indarbejdet i bekendtgørelsesudkastet i fornødent omfang.
Der er foretaget en række mindre ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer
i udkastet til bekendtgørelse.
Tilsagnsmodellen
Dansk Energi støtter den ændrede ansøgningsprocedure for nettoafregning, idet netselskaber-
ne så kan foretage en korrekt tilslutning fra starten og spare administrativt arbejde ved efter-
følgende oprydning.
Green Ways har opfordret til, at der for andre teknologier ligeledes indføres en forudgående
tilladelse.
Side 1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
1549003_0002.png
Energistyrelsen kan oplyse, at kravet om en ændret ansøgningsprocedure stammer fra ret-
ningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 som en del af en vurde-
ring af tilskyndelsesvirkning for at modtage støtte. Der vil derfor i forbindelse med ændring af
andre eksisterende ordninger skulle tages stilling til om en tilsvarende ansøgningsprocedure
skal indføres.
TEKNIQ har anført, at bekendtgørelserne udgør et regelsæt, som ikke kan forstås og benyttes
af almindelige borgere herunder TEKNIQs medlemmer. Dansk Solcelleforening har anført, at
de frygter en lang og tidskrævende sagsgang på grund af de yderligere krav til afgivelse af op-
lysninger i forbindelse med den ændrede ansøgningsprocedure.
Energistyrelsen skal bemærke, at tilsagnsmodellen bl.a. skal medvirke til at give en bedre
retssikkerhed samt give solcelleejere en større sikkerhed i købsbeslutningen samtidig med
overholdelse af de retningslinjer som er anført i Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, fordi solcelleejeren har en større vished
om, hvilket pristillæg som vil kunne opnås.
Energistyrelsen bemærker, at det er nødvendigt, at der ansøges om udbetaling af pristillæg
efter anlægget er nettilsluttet, hvorefter Energinet.dk vil træffe afgørelse om udbetaling af
pristillæg på baggrund af oplysninger i stamdataregistreret og Datahub’en.
TEKNIQ foreslår, at der indføjes en mulighed for dispensation i forbindelse med den nye an-
søgningsprocedure, såfremt ansøger ikke afgiver de korrekte oplysninger.
Energistyrelsen gør opmærksom på, at Energinet.dk som en del af undersøgelsesprincippet er
forpligtet til at oplyse sagen tilstrækkeligt, før der træffes en afgørelse. Såfremt en ansøger
måtte få et afslag, vil ansøgeren endvidere kunne anmode Energinet.dk om at genoptage sa-
gen, såfremt ansøgeren måtte have afgivet ukorrekte oplysninger.
Dansk Solcelleforening udtrykker bekymring for afgivelse af oplysninger om prisforhold,
som af konkurrencemæssige årsager burde være fortrolige. Arbejdsgiverne ønsker sikring af
fortrolige oplysninger.
Bekendtgørelsesudkastet ændrer ikke på reglerne om videregivelse til tredjemand af oplys-
ninger afgivet til det offentlige. I det omfang, at oplysningerne efter en konkret vurdering an-
ses for fortrolige, vil der eksempelvis i en aktindsigtssag blive taget højde herfor.
Kontrol af tilskyndelsesvirkning
Dansk Solcelleforening har anført, at Energinet.dks vurdering bør foretages på baggrund af
stikprøver og tilgængelige statistikker. Arbejdsgiverne mener, at det kan være vanskeligt at
foretage en kontrol af det kontrafaktiske scenaries vurdering (kontrol af tilskyndelsesvirknin-
gen) henset til, at der er mange faktorer, der spiller ind. Dansk Energi ønsker at det fremgår,
hvornår der er tale om standardværdier, og hvornår oplysninger er fra den enkelte anlægsejer.
Energistyrelsen kan oplyse, at det er et krav i henhold til Europa-Kommissionens retningslin-
jer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, at der foretages en individuel kon-
trol af, om den enkelte ansøger har tilskyndelse til at modtage pristillæg. Det er derfor nød-
vendigt at indhente en række oplysninger fra ansøger og sammenholde dem med de oplysnin-
Side 2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
1549003_0003.png
ger, som Energinet.dk allerede er i besiddelse af eller kan indhente på anden måde, eksem-
pelvis fra stamdataregistret. Den præcise beregning af kontrollen af tilskyndelsesvirkningen
vil fremgå af Energinet.dks vejledninger, herunder hvilke oplysninger, som baserer sig på
standardværdier og hvilke oplysninger, som indhentes fra stamdataregistrer og Datahub’en.
Overdragelse
TEKNIQ ønsker en tydeligere beskrivelse af, hvordan man kan overføre aftaler om levering
af solcelleanlæg mellem to solcelleleverandører, enten ved køb af virksomhed eller blot salg
af projekt og en tydeligere beskrivelse af, hvordan man overfører nettomålingstilladelse og
pristillæg til den nye ejer i forbindelse med salg af bygninger.
Energistyrelsen gør opmærksom på, at der ikke i bekendtgørelsesudkastet er tiltænkt nogen
ændring i de selskabsretlige regler om køb og salg af virksomheder, herunder i hvilke tilfælde
at der vil være identitet mellem et selskab. Endelig gør Energistyrelsen opmærksom på, at
Energinet.dk kan give mulighed for at give tilladelse til, at tilsagn kan overdrages i forbindel-
se med eksempelvis salg af en fast ejendom.
Andre forhold
Arbejdsgiverne ønsker en præcisering af store virksomheder.
Energistyrelsen bemærker, at "Store virksomheder" er et begreb, som er defineret i Europa-
Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, som
følger:
"Store virksomheder: virksomheder, der ikke falder ind under definition af SMV.", jf. punkt 18
i retningslinjerne.
"Små og mellemstore virksomheder (SMV): virksomheder, som opfylder betingelserne i
Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og mel-
lemstore virksomheder.", jf. punkt 17 i retningslinjerne.
Energistyrelsen har defineret begrebet store virksomheder, som virksomheder, der ikke er
omfattet af definitionen i Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 i bekendtgørelsesudkastet.
Det bliver for omfattende at skulle gengive indholdet af Kommissionens henstilling i bekendt-
gørelsesudkastet, hvorfor styrelsen foreslår, at Energinet.dk udarbejder en vejledning om de-
finitionen af store virksomheder.
Dansk Erhverv efterlyser en grundlæggende genovervejelse af de ordninger, der knytter sig til
den grønne omstilling. Principper om teknologineutralitet og økonomisk optimering bør være
fundamentale for ordningernes funktion og valg af teknologi. Endvidere skal de politisk fast-
satte mål for den grønne omstilling og fremme af vedvarende energiproduktion have så gene-
rel karakter, at de giver rum til, at forskellige teknologier kan konkurrere om at opfylde mål-
sætningerne, hvorved valget af teknologi kan komme til at bero på anlægstypernes indbyrdes
konkurrencedygtighed.
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen ikke ændrer ved principperne i de politisk fast-
satte mål eller ved de støtteordninger til vedvarende energi, som er vedtaget af Folketinget.
Side 3