Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 78
Offentligt
1549002_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT 1
18. september 2015
Høringsnotat vedrørende udkast til ændret bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet
fremstillet på visse solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere
Et udkast til ændret bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på
visse solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere har været sendt i høring i
perioden fra den 2. juli 2015 til den 13. august 2015 kl. 12.00.
Energistyrelsen har modtaget 17 høringssvar på baggrund af den eksterne høring.
Aalborg Universitet, CO-industri, Dansk Industri, Energitilsynet, Forsikring & Pension, FSR
har ikke haft bemærkninger. Dansk Arbejdsgiverforening har oplyst, at sagen falder uden for
Dansk Arbejdsgiverforenings virkefelt, og at Dansk Arbejdsgiverforening under henvisning
hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger. Advokatrådet finder ikke grundlag for at udtale sig
i sagen.
Arbejdsgiverne, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Danske Solcelleejere, Dansk
Solcelleforening, Green Ways, Landsforeningen af Solcelleejere og TEKNIQ har afgivet be-
mærkninger til udkastet til bekendtgørelse.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene opdelt i afsnit knyttet til de
enkelte emner.
Energistyrelsens bemærkninger hertil er angivet med kursiv efter hvert emne.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder høringssvarene
en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til udkastet til bekendtgørelse. Disse
kommentarer er indarbejdet i bekendtgørelsesudkastet i fornødent omfang.
Der er foretaget en række mindre ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer
i udkastet til bekendtgørelse.
Tilsagnsmodellen
Dansk Energi, støtter den ændrede ansøgningsprocedure for nettoafregning, idet netselskaber-
ne så kan foretage en korrekt tilslutning fra starten og spare administrativt arbejde ved efter-
følgende oprydning.
Side 1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
1549002_0002.png
Green Ways har opfordret til, at der for andre teknologier ligeledes indføres en forudgående
tilladelse.
Energistyrelsen kan oplyse, at kravet om en ændret ansøgningsprocedure stammer fra ret-
ningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, som en del af en vurde-
ring af tilskyndelsesvirkning for at modtage støtte. Der vil derfor i forbindelse med ændring af
andre eksisterende ordninger skulle tages stilling til, om en tilsvarende ansøgningsprocedure
skal indføres.
TEKNIQ har anført, at bekendtgørelserne udgør et regelsæt, som ikke kan forstås og benyttes
af almindelige borgere, herunder TEKNIQs medlemmer. Dansk Solcelleforening har anført, at
de frygter en lang og tidskrævende sagsgang på grund af de yderligere krav til afgivelse af op-
lysninger i forbindelse med den ændrede ansøgningsprocedure. Danske Solcelleejere ser til-
sagnsmodellen som en væsentlig forringelse for etablering af solcelleanlæg i Danmark, og er
bekymret for, at Energinet.dks sagsbehandlingstid vil kunne give udfordringer med leveran-
dørers standardvilkår. Dansk Byggeri opfordrer til, at man genovervejer, om de administrative
byrder er nødvendige i sit fulde omfang, som det fremgår af høringsmaterialet.
Energistyrelsen skal bemærke, at tilsagnsmodellen bl.a. skal medvirke til at give en bedre
retssikkerhed samt give solcelleejere en større sikkerhed i købsbeslutningen samtidig med
overholdelse af de retningslinjer, som er anført i Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, fordi solcelleejeren har en større vished
om, hvilket pristillæg som vil kunne opnås.
Energistyrelsen bemærker, at det er nødvendigt, at der ansøges om udbetaling af pristillæg,
efter anlægget er nettilsluttet, hvorefter Energinet.dk vil træffe afgørelse om udbetaling af
pristillæg på baggrund af oplysninger i stamdataregistreret og Datahub’en.
TEKNIQ foreslår, at der indføjes en mulighed for dispensation i forbindelse med den nye an-
søgningsprocedure, såfremt ansøger ikke afgiver de korrekte oplysninger.
Energistyrelsen gør opmærksom på, at Energinet.dk som en del af undersøgelsesprincippet er
forpligtet til at oplyse sagen tilstrækkeligt, før der træffes en afgørelse. Såfremt en ansøger
måtte få et afslag, vil ansøgeren endvidere kunne anmode Energinet.dk om at genoptage sa-
gen, såfremt ansøgeren måtte have afgivet ukorrekte oplysninger.
Dansk Solcelleforening udtrykker bekymring for afgivelse af oplysninger om prisforhold,
som af konkurrencemæssige årsager burde være fortrolige. Arbejdsgiverne ønsker sikring af
fortrolige oplysninger. Danske Solcelleejere udtrykte frygt for øgede priser, at hvis den kon-
kurrencemæssige fortrolighed for den enkelte virksomhed forringes.
Bekendtgørelsesudkastet ændrer ikke på reglerne om videregivelse til tredjemand af oplys-
ninger afgivet til det offentlige. I det omfang, at oplysningerne efter en konkret vurdering an-
ses for fortrolige, vil der eksempelvis i en aktindsigtssag, blive taget højde herfor.
Dansk Byggeri har anført, "Det er langt fra ualmindeligt, at bygherres ansøgning gælder et
solcelleanlæg, som blandt andet har til formål at medvirke til, at bygningen opfylder kravene
til energirammen. Såfremt ansøgningen om prisstøtte ikke imødekommes, vil bygherre allige-
Side 2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
1549002_0003.png
vel opføre anlægget med tab, fordi det ud fra en samlet økonomisk betragtning giver bedre
mening end alternative muligheder for at opfylde energirammen."
Energistyrelsen gør opmærksom på, at en ansøger i forbindelse med ansøgningen skal af-
krydse en checkboks, om ”at anlægget ikke vil blive etableret, hvis der ikke opnås støtte”, idet
ansøgeren skal angive at have tilskyndelse til at modtage et pristillæg. I det tilfælde, hvor an-
søgeren under alle omstændigheder vil opsætte et solcelleanlæg, uanset om at ansøgeren
modtager pristillæg eller ej, vil ansøgeren ved sin manglende afkrydsning i checkboksen vise,
at ansøgeren ikke har tilskyndelse til at modtage pristillæg, hvorfor ansøgningen vil blive af-
slået.
Landsforeningen af Solcelleejere ønsker, at der fastsættes nærmere vejledning til, hvilke krav
som Energinet.dk yderligere vil angive i ansøgninger om tilsagn og udbetaling af støtte.
Energistyrelsen gør opmærksom på, at det vil være muligt at hente eller få udleveret ansøg-
ningsskema fra Energinet.dk forud for ansøgning om tilsagn og/eller udbetaling af pristillæg.
Det vil derfor være muligt på forhånd at se, hvilke oplysninger der vil skulle gives i forbindel-
se med en ansøgning.
Kontrol af tilskyndelsesvirkning
Dansk Solcelleforening har anført, at Energinet.dks vurdering bør foretages på baggrund af
stikprøver og tilgængelige statistikker. Arbejdsgiverne mener, at det kan være vanskeligt at
foretage en kontrol af det kontrafaktiske scenaries vurdering (kontrol af tilskyndelsesvirknin-
gen) henset til, at der er mange faktorer, der spiller ind. Danske Solcelleejere ser ingen grund
til at foretage udregninger i forbindelse med køb af solceller, da den økonomiske forudsæt-
ning i stor grad vil være påvirket af forbrugerens tilpasning af egetforbruget. Dansk Energi
ønsker, at det fremgår, hvornår der er tale om standardværdier, og hvornår oplysninger er fra
den enkelte anlægsejer.
Energistyrelsen gør opmærksom på, at en ansøger i forbindelse med ansøgningen skal af-
krydse en checkboks, om ”at anlægget ikke vil blive etableret, hvis der ikke opnås støtte”, idet
ansøgeren skal angive at have tilskyndelse til at modtage et pristillæg.
Energistyrelsen kan oplyse, at det er krav i henhold til Europa-Kommissionens retningslinjer
for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, at der foretages en individuel kontrol
af, om den enkelte ansøger har tilskyndelse til at modtage pristillæg. Det er derfor nødvendig
at indhente en række oplysninger fra ansøger og sammenholde den med de oplysninger, som
Energinet.dk allerede er i besiddelse af eller kan indhente på anden måde, eksempelvis fra
stamdataregistret. Den præcise beregning af kontrollen af tilskyndelsesvirkningen vil fremgå
af Energinet.dks vejledninger, herunder hvilke oplysninger, som baserer sig på standardvær-
dier og hvilke oplysninger, som indhentes fra stamdataregistrer og Datahub’en.
Projekts påbegyndelse
Green Ways ønsker, at fortolkningen af, hvornår et projekt er påbegyndt, ikke er restriktiv.
Energistyrelsen kan oplyse, at den nærmere definition af, hvornår et projekt er påbegyndt, er
anført i forarbejderne til lov nr. 744 af 1. juni 2015 og stammer fra Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Fortolkningen af et pro-
jekts påbegyndelse skal ses i denne kontekst.
Side 3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
1549002_0004.png
Overdragelse
TEKNIQ ønsker en tydeligere beskrivelse af, hvordan man kan overføre aftaler om levering
af solcelleanlæg mellem to solcelleleverandører, enten ved køb af virksomhed eller blot salg
af projekt og en tydeligere beskrivelse af, hvordan man overfører nettomålingstilladelse og
pristillæg til den nye ejer i forbindelse med salg af bygninger. Green Ways ønsker, at der ind-
føres en mindre restriktiv fortolkning i forhold til overdragelse af anlæg uden at gøre det mu-
ligt at handle med tilskud.
Energistyrelsen gør opmærksom på, at der ikke i bekendtgørelsesudkastet er tiltænkt nogen
ændring i de selskabsretlige regler om køb og salg af virksomheder, herunder i hvilke tilfælde
at der vil være identitet mellem et selskab. Endelig gør Energistyrelsen opmærksom på, at
Energinet.dk kan give mulighed for at give tilladelse til, at tilsagn kan overdrages i forbindel-
se med eksempelvis salg af en fast ejendom.
Andre forhold
Green Ways har anført, at det bør være økonomisk ens for alle at opnå adgang til nettet, samt
at spørgsmålet om hvilken transformer, der skal anvendes, skal revurderes.
Energistyrelsen skal bemærke, at spørgsmål om betingelser for og omkostninger til nettilslut-
ning ikke er en del af ændringen af bekendtgørelsen.
Arbejdsgiverne ønsker en præcisering af store virksomheder.
Energistyrelsen bemærker, at "Store virksomheder" er et begreb, som er defineret i Europa-
Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, som
følger:
"Store virksomheder: virksomheder, der ikke falder ind under definition af SMV.", jf. punkt 18
i retningslinjerne.
"Små og mellemstore virksomheder (SMV): virksomheder, som opfylder betingelserne i
Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og mel-
lemstore virksomheder.", jf. punkt 17 i retningslinjerne.
Energistyrelsen har defineret begrebet store virksomheder, som virksomheder, der ikke er
omfattet af definitionen i Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 i bekendtgørelsesudkastet.
Det bliver for omfattende at skulle gengive indholdet af Kommissionens henstilling i bekendt-
gørelsesudkastet, hvorfor styrelsen foreslår, at Energinet.dk udarbejder en vejledning om de-
finitionen af store virksomheder.
Dansk Erhverv efterlyser en grundlæggende genovervejelse af de ordninger, der knytter sig til
den grønne omstilling. Principper om teknologineutralitet og økonomisk optimering bør være
fundamentale for ordningernes funktion og valg af teknologi. Endvidere skal de politisk fast-
satte mål for den grønne omstilling og fremme af vedvarende energiproduktion have så gene-
rel karakter, at de giver rum til, at forskellige teknologier kan konkurrere om at opfylde mål-
sætningerne, hvorved valget af teknologi kan komme til at bero på anlægstypernes indbyrdes
konkurrencedygtighed.
Side 4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen ikke ændrer ved principperne i de politisk fast-
satte mål eller ved de støtteordninger til vedvarende energi, som er vedtaget af Folketinget.
Side 5