Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 75
Offentligt
1548776_0001.png
Version: 23-09-2015
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om
auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet
(Ændring af auktion- og udbudsbestemmelser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations
mobilnet)
§ 1.
I lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenser, som ændret ved § 23 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012 om ændring af forskellige lovbestemmelser om obligatorisk digital kommunikation
m.v., foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»Loven indeholder regler, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser til elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, EF-
Tidende 2002, nr. L 108, s. 21, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/140/EF af 25. november 2009, EU-Tidende 2009, nr. L 337, s. 37, og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser for
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, EF-Tidende 2002, nr. L 108, s. 33, som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/140/EF af 25. november 2009, EU-Tidende 2009, nr.
L 337, s. 37.«
2.
I
§ 9, stk. 3,
udgår i
nr. 5
»og«, og efter
nr. 5
indsættes som nyt
nr. 6:
»6) begrænsning i en tilladelsesindehavers adgang til at disponere over sin tilladelse og«
Nr. 6 bliver herefter nr. 7.
3.
I
§ 10, stk. 3,
ændres »§ 9, stk. 3, nr. 3,« til: »stk. 2, nr. 6 og 7, § 9, stk. 3, nr. 3 og 6,«, og efter nr.
1 indsættes som nyt
nr. 2:
»2) anvendelse af tilladelserne inden en nærmere fastsat dato,«.
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
4.
§ 10,
stk.
4,
affattes således:
»Stk.
4.
Efter at have afholdt auktion som nævnt i stk. 1 fastsætter Energistyrelsen vilkår som nævnt
i stk. 3 i tilladelser, som Energistyrelsen udsteder på baggrund af resultatet af auktionen.«
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0002.png
Version: 23-09-2015
5.
I
§ 11, stk. 3,
ændres »§ 9, stk. 3, nr. 3,« til: »stk. 2, nr. 4 og 5, § 9, stk. 3, nr. 3 og 6,«, og efter nr.
1 indsættes som nyt
nr. 2:
»2) anvendelse af tilladelserne, inden en nærmere fastsat dato,«.
Nr. 2 bliver herefter nr. 3.
6.
I
§ 11, stk. 3,
indsættes som
nr. 4:
»4) vilkår på baggrund af det tilbud, som tilbudsgiveren har afgivet, hvis antallet af tilbud svarer til
eller overstiger det antal tilladelser, der udbydes.«
7.
§ 11, stk. 4,
affattes således:
»Stk.
4.
Efter at have gennemført offentligt udbud som nævnt i stk. 1 fastsætter Energistyrelsen
vilkår som nævnt i stk. 3 i tilladelser, som Energistyrelsen udsteder på baggrund af resultatet af det
offentlige udbud.«
8.
I
§ 12, stk. 3,
indsættes efter »som nævnt i«: »§ 12, stk. 2, nr. 8 og 9, og«, og efter »fornyelse af
tilladelserne« indsættes: », om anvendelse af tilladelserne inden en nærmere fastsat dato«.
9.
§ 12, stk. 4,
affattes således:
»Stk.
4.
Efter at have afholdt auktion som nævnt i stk. 1 fastsætter Energistyrelsen vilkår som nævnt
i stk. 3 i tilladelser, som Energistyrelsen udsteder på baggrund af resultatet af auktionen.«
10.
§§ 15-18
ophæves.
11.
§ 54, stk. 1, nr. 2,
affattes således:
»2) ikke overholder vilkår fastsat i tilladelser udstedt i medfør af § 10, stk. 4, § 11, stk. 4, § 12, stk.
4, § 13, stk. 3, og § 14,«.
12.
§ 59 ophæves.
§2
Stk. 1.
Lov nr. 1266 af 20. december 2000 om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet,
som ændret ved lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenser, ophæves.
§3
Loven træder i kraft den 1. marts 2016.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0003.png
Version: 23-09-2015
§4
Tilladelser udstedt i medfør af lov nr. 1266 af 20. december 2000 om auktion over tilladelser til 3.
generations mobilnet forbliver i kraft.
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0004.png
Version: 23-09-2015
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Redegørelse for hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Begrænsning i tilladelsesindehaverens adgang til at disponere over tilladelsen
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Vilkår om anvendelse af tilladelser (brugskrav)
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet m.v.
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. De administrative konsekvenser for borgere
6. De miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændring af lov om radiofrekvenser og til ophævelse af lov om
auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet (herefter benævnt 3G-loven).
Det primære formål med lovforslaget er at sikre en effektiv og faktisk frekvensudnyttelse til gavn
for udbygningen af den digitale infrastruktur. Herved skal det bl.a. undgås, at frekvenstilladelser
opkøbes for, at holde konkurrenterne ude af markedet. Desuden gennemføres en række
regelforenklinger, herunder ophævelse af 3G-loven.
Den digitale udvikling med stigende brug af mobile tjenester og behov for stigende datamængder
etc. forstærker behovet for at radiofrekvenser anvendes effektivt. Radiofrekvenser, som er en knap
ressource, er en afgørende forudsætning for kapacitet i nettene og for dækning med bredbånd og
mobiltelefoni i hele landet. Det er vigtigt, at radiofrekvenser anvendes effektivt for at understøtte en
fortsat udbygning af den digitale infrastruktur, da dette er en forudsætning for borgernes,
virksomhedernes og det offentliges anvendelse af digitale løsninger.
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0005.png
Version: 23-09-2015
På denne baggrund indeholder lovforslaget dels forslag om, at energi-, forsynings- og
klimaministeren gives bemyndigelse til i forbindelse med udstedelse af tilladelser, der erhverves i
forbindelse med udbud eller auktion, at træffe beslutning om, at tilladelsesindehaveren ikke skal
kunne overdrage tilladelsen til en aktør, der har været udelukket fra den pågældende auktion eller
udbud. Forslaget skal sikre, at de gældende regler om udelukkelse af en aktør fra auktioner eller
udbud ikke omgås, f.eks. ved at selskaber, der har været udelukket fra en auktion, efterfølgende
erhverver tilladelser udstedt efter denne auktion fra en ”stråmand” eller et andet selskab, der har
deltaget i den pågældende auktion.
Derudover indeholder lovforslaget forslag om, at Energistyrelsen kan fastsætte vilkår i tilladelser,
der udstedes på baggrund af auktion eller udbud, om, at tildelte radiofrekvenser skal bringes i
anvendelse inden for et bestemt tidsrum (brugskrav), så det ikke er muligt at anskaffe
radiofrekvenser for herefter ikke at anvende dem.
Udstedelse af tilladelser ved auktion eller udbud forudsætter, at Energistyrelsen forud for
auktionen eller udbuddet har konstateret knaphed vedrørende de pågældende radiofrekvenser, og
det er således kun i disse situationer, at der i henhold til forslaget vil skulle kunne ske
begrænsning i adgangen til at disponere over tilladelsen eller stilles anvendelseskrav.
Med lovforslaget foreslås det endvidere at ophæve enkelte utidssvarende bestemmelser
vedrørende auktion og offentligt udbud i lov om radiofrekvenser.
Endelig foreslås ophævelse af 3G-loven. 3G-loven og de bekendtgørelser, der er udstedt i medfør
heraf, dannede rammerne for afholdelse af 3G-auktioner i 2001 og 2005. Selskabernes sidste afdrag
på tilladelserne sker ultimo 2015, og loven vil herefter være overflødig. Administrationen af
tilladelser til at etablere og drive 3. generations mobilnet (3G-tilladelser) sker gennem lov om
radiofrekvenser.
Radiofrekvensområdet er bl.a. reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/20/EF af 7.
marts 2002 om tilladelser til elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (tilladelsesdirektivet), og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles
rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (rammedirektivet).
Direktiverne, der er ændret i 2009, angiver en række vilkår, som Medlemsstaterne kan lade indgå i
tilladelser, herunder vilkår om "faktisk og effektiv anvendelse af frekvenser”.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Begrænsning i tilladelsesindehaverens adgang til at disponere over tilladelsen
2.1.1. Gældende ret
Der er ikke efter gældende ret hjemmel til at fastsætte vilkår i tilladelser udstedt på baggrund af en
auktion eller et udbud, der indebærer, at tilladelsesindehaveren begrænses i sin ret til at disponere
over tilladelsen.
Konstaterer Energistyrelsen frekvensknaphed, jf. § 7, stk. 6, i lov om radiofrekvenser, kan energi-,
forsynings- og klimaministeren træffe beslutning om at tildeling af radiofrekvenser skal ske ved
auktion eller udbud, jf. lovens § 9, stk. 1. Auktioner, hvor der skal varetages væsentlige
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0006.png
Version: 23-09-2015
samfundsmæssige hensyn, afholdes i henhold til lovens § 10. Udbud afholdes i henhold til lovens §
11 og auktioner, hvor der ikke skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn, afholdes i
henhold til lovens § 12.
Som udgangspunkt kan tilladelsesindehavere overdrage deres tilladelser uden forudgående
godkendelse, men i forbindelse med tilladelser udstedt ved auktion eller udbud, hvor der
eksempelvis er fastsat dækningskrav eller betalingsforpligtelser i tilladelsen, skal Energistyrelsen
godkende en delvis overdragelse for at sikre, at de fastsatte krav fortsat kan opfyldes med den del af
tilladelsen, som ikke overdrages. Dette fremgår af bekendtgørelse nr. 1129 af 1. december 2009 om
overdragelse og tilbagelevering af visse tilladelser til at anvende radiofrekvenser, der er udstedt med
hjemmel i lovens § 21, stk. 4.
Af hensyn til konkurrencen på markedet kan energi-, forsynings- og klimaministeren efter gældende
ret beslutte at udelukke en aktør, for eksempel en eksisterende tilladelsesindehaver, fra en auktion
eller et offentligt udbud, således, at denne ikke får mulighed for at erhverve de udbudte
radiofrekvenser, jf. lovens 9, stk. 3, nr. 5.
I hovedparten af de auktioner eller udbud, der afholdes, træffer energi-, forsynings- og
klimaministeren således ikke beslutning om udelukkelse af aktører. Siden 2009 har der været
afholdt fem auktioner. Beslutning om udelukkelse af aktører i auktioner skete senest i auktionen i
2010 vedrørende 900 MHz- og 1800 MHz-frekvenser. Formålet var at sikre en ny aktør adgang til
radiofrekvenser i disse frekvensbånd, og på den baggrund var det nødvendigt at udelukke nogle
eksisterende aktører på markedet, der allerede havde radiofrekvenser i det pågældende
frekvensbånd.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
En udelukkelse af en aktør fra en auktion eller et udbud skal ikke kunne omgås ved, at en
tilladelsesindehaver efter afholdelsen af auktionen eller udbuddet overdrager tilladelsen til en
udelukket aktør.
På den baggrund er der behov for at kunne fastsætte vilkår i tilladelser om, at tilladelsen ikke kan
overdrages til aktører, der har været udelukket fra en auktion eller et udbud.
Med lovforslaget foreslås der derfor indsat hjemmel, der muliggør, at energi-, forsynings- og
klimaministeren i disse tilfælde kan beslutte, at en tilladelsesindehavers adgang til at disponere over
sin tilladelse begrænses i en periode efter auktionen eller udbuddet således, at tilladelsen i dette
tidsrum ikke kan overdrages til en aktør, der har været udelukket fra den pågældende auktion eller
udbud. Det forventes, at forbuddet mod overdragelse typisk vil have en varighed på 2 år.
2.2. Vilkår om anvendelse af tilladelser (brugskrav)
2.2.1. Gældende ret
Energistyrelsen kan i medfør af §§ 10 og 12 i lov om radiofrekvenser træffe beslutning om
gennemførelse af auktionen og om vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af auktionen. Dette
kan blandt andet omfatte spørgsmål om auktionsform, depositum, bankgaranti, erstatning og
sanktioner.
6
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0007.png
Version: 23-09-2015
En tilladelsesindehaver må ikke, jf. lovens § 22, etablere en så betydende markedsposition, at
tilladelsesindehaveren til skade for konkurrencen hindrer effektiv udnyttelse af
frekvensressourcerne. Bestemmelsen er ikke tilstrækkelig til at opnå en effektiv frekvensudnyttelse
i alle tilladelser.
Der er ikke efter gældende ret mulighed for at fastsætte en frist for anvendelse af de
radiofrekvenser, der er tildelt i tilladelser udstedt på baggrund af auktion eller udbud.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I de tilfælde, hvor tilladelser er erhvervet i forbindelse med auktion eller udbud, og hvor der således
er tale om konstateret frekvensknaphed, bør der ikke opstå situationer, hvor tilladelsesindehaverne
ikke anvender de radiofrekvenser, der er omfattet af deres tilladelser.
Der er et stigende behov for effektiv anvendelse af frekvensressourcerne, der har en væsentlig
samfundsmæssig betydning for den digitale infrastruktur, der er essentiel for borgernes,
virksomhedernes og det offentliges mulighed for anvendelse af digitale løsninger. Eksempelvis er
behovet for radiofrekvenser stigende, da efterspørgslen efter mobildata er i stærk vækst. Dette
medfører øgede krav til kapaciteten i nettene.
Endvidere vil fastsættelse af dækningskrav i tilladelser ikke altid være tilstrækkeligt til at sikre
anvendelse af de pågældende radiofrekvenser. En tilladelsesindehaver har typisk mulighed for at
anvende sine øvrige tilladelser (radiofrekvenser) til at opfylde et dækningskrav. Det indebærer, at
en tilladelse med dækningskrav ikke nødvendigvis anvendes fuldt ud, idet tilladelsesindehaveren vil
kunne anvende andre tilladelser til at opfylde dækningskravet i den pågældende tilladelse.
Der foreslås derfor indsat en hjemmel til, at Energistyrelsen i forbindelse med udstedelse af
tilladelser på baggrund af en auktion eller et udbud kan fastsætte et vilkår om, at tilladelsen skal
anvendes inden en nærmere fastsat dato. En tilladelse anvendes typisk, når tilladelsesindehaveren
har opbygget et net, herunder opsat antenner på master etc., og tilladelsesindehaveren udbyder
tjenester til kunder eller andre selskaber.
Det foreslås, at et vilkår om anvendelse kan fastsættes i tilladelser, der er udstedt på baggrund af
auktion eller udbud. Dette vil typisk være tilladelser, der anvendes til udbud af mobile tjenester, og
denne type af tilladelser udgør kun en lille andel af alle de tilladelser, der udstedes i dag. Langt de
fleste tilladelser vil der således ikke være behov for at fastsætte vilkår om anvendelse i, og reglerne
for disse tilladelser vil derfor være uændrede.
Fastsættelse af et vilkår om anvendelse vil skulle ske på baggrund af en konkret vurdering af den
samlede samfundsøkonomiske interesse i anvendelsen af de pågældende radiofrekvenser, der
tildeles ved auktion eller udbud. Vilkår om anvendelse skal være proportionalt, og det forventes, at
tilladelsesindehaveren vil få en rimelig frist på 1-4 år til at anvende tilladelsen.
Et vilkår om anvendelse skal altid fastsættes ud fra en proportionalitetsvurdering. Der skal foretages
en afvejning af hensynet til, at radiofrekvenser anvendes effektivt til gavn for den digitale
infrastruktur, overfor hensynet til at give tilladelsesindehaveren den fornødne fleksibilitet til at
kunne tage radiofrekvenser i anvendelse, efterhånden som der bliver behov for yderligere kapacitet i
nettet.
7
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0008.png
Version: 23-09-2015
Det bemærkes, at der ikke vurderes at være behov for et lignende krav i de tilladelser, der udstedes
efterhånden som ansøgninger herom modtages af Energistyrelsen (først-til-mølle-princippet), og
hvor der ikke vurderes at være frekvensknaphed.
2.3. Ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet m.v.
2.3.1. Gældende ret
3G-loven finder anvendelse på afholdelse af auktion over 3G-tilladelser.
3G-loven er en bred rammelov, der bemyndiger energi-, forsynings- og klimaministeren til ved
bekendtgørelse at fastsætte regler om eksempelvis varighed, overdragelse, auktionsform og
minimumsbudsum inden for lovens anvendelsesområde. Disse bemyndigelser er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 513 af 6. juni 2001 om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet med
senere ændringer (3G-auktionen i 2001) og bekendtgørelse nr. 1091 af 17. november 2005 om
auktion over tilladelse til 3. generations mobilnet (3G-auktionen i 2005). Det fremgår af 3G-lovens
§ 3, at 3G-tilladelserne er omfattet af den til enhver tid gældende telelovgivning. 3G-loven og 3G-
bekendtgørelserne fastsætter således rammer og procedurer for gennemførelse af 3G-auktionerne i
2001 og 2005, men administrationen og tilsynet med 3G-tilladelserne er underlagt reglerne i lov om
radiofrekvenser. 3G-loven og 3G-bekendtgørelserne har dermed alene været anvendt i forbindelse
med afholdelsen af 3G-auktionerne.
3G-loven og 3G-bekendtgørelserne fastlagde således rammerne for 3G-auktionerne. Men selve
administrationen og tilsynet med 3G-tilladelserne skulle varetages gennem lov om radiofrekvenser.
I forbindelse med udstedelse af 3G-tilladelserne i 2001 og 2005 fik tilladelsesindehaverne en
periode på 10 år til at betale afdrag på 3G-tilladelserne. Sidste afdrag betales i december 2015, og
3G-loven og 3G-bekendtgørelserne vil herefter være uden relevans og foreslås derfor med dette
lovforslag ophævet.
§§ 15-18 i lov om radiofrekvenser indeholder regler om tildeling af tilladelser til deltagere i
auktioner og offentlige udbud over radiofrekvenser samt fastsættelse af vilkår i tilladelser udstedt
efter auktioner eller udbud, som ikke længere er tidssvarende. For eksempel omhandler reglerne
lukkede auktioner med ét bud. I dag afholdes der åbne auktioner med flere budrunder.
2.3.2. Ministeriet overvejelser og den foreslåede ordning
3G-loven og de i medfør heraf udstedte bekendtgørelser om auktion over tilladelser til 3.
generations mobilnet (3G-bekendtgørelserne) er tømt for selvstændigt indhold i forhold til
administrationen af 3G-tilladelserne, da lov om radiofrekvenser i dag regulerer alle forhold
vedrørende administrationen af 3G-tilladelserne.
Afholdelse af auktion og udbud sker i dag i medfør af §§ 10-12, som er dækkende for alle de
relevante forhold, der skal fastsættes regler om i en auktion eller udbud. Der er således ikke længere
behov for reglerne i §§ 15-18, og de foreslås de ophævet.
8
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0009.png
Version: 23-09-2015
3G-loven foreslås ophævet med virkning fra den 1. marts 2016. Samtidig foreslås der indsat en
bestemmelse om, at de udstedte 3G-tilladelser forbliver i kraft, indtil de i overensstemmelse med
tilladelsesvilkårene udløber i 2021.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser foreslås der indsat en hjemmel til, at
Energistyrelsen kan fastsætte vilkår om anvendelse i frekvenstilladelser, der tildeles på baggrund af
en auktion eller udbud.
Energistyrelsen fører tilsyn med overholdelse af vilkår i medfør af lovens generelle
tilsynsbestemmelser. Det vil fremgå af den enkelte tilladelse, hvordan tilladelsesindehaveren skal
dokumentere, at vilkår om anvendelse er opfyldt. Som udgangspunkt vil tilladelsesindehaveren
skulle dokumentere opfyldelsen én gang, hvorefter det ikke vil være nødvendigt med løbende tilsyn.
Dette vurderes, at kunne håndteres inden for den eksisterende ramme og vil derfor ikke have
økonomiske eller administrative konsekvenser for staten. Lovforslaget vil ikke have økonomiske
eller administrative konsekvenser for regioner eller kommuner.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Vinderen af en auktion eller udbud over en frekvenstilladelse, hvor der er fastsat vilkår om
anvendelse, vil kunne blive pålagt at dokumentere, at vilkåret om anvendelse er opfyldt.
Dokumentation for efterlevelse af vilkåret om anvendelse kan blandt andet udføres via tekniske
målinger, som den pågældende virksomhed indsender elektronisk til Energistyrelsen. Der vil i høj
grad være tale om oplysninger, som virksomhederne allerede i dag samler til eget brug og til
dokumentation for opfyldelse af dækningskrav.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at lovforslaget medfører
administrative byrder, som dog ikke overstiger 4 mio. kr. på samfundsniveau årligt. Byrderne
kvantificeres derfor ikke yderligere.
5. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
For så vidt angår indsættelse af hjemmel til at fastsætte vilkår om anvendelse i tilladelser bemærkes,
at det fremgår af artikel 6, stk. 1, og bilag B, stk. 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser til elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(tilladelsesdirektivet), hvilke vilkår som kan knyttes til radiofrekvenser (tilladelser). Af bilag B
fremgår det, at ”faktisk og effektiv anvendelse af frekvenser” kan fastsættes som et vilkår.
Endvidere fremgår det af artikel 9, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af
9
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0010.png
Version: 23-09-2015
7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(rammedirektivet), at ”medlemsstaterne fremmer harmoniseringen af frekvensanvendelsen i
Fællesskabet på en måde, der tilgodeser behovet for en virkningsfuld og effektiv udnyttelse”.
Tilladelsesdirektivet og rammedirektivet åbner dermed op for, at medlemsstaterne kan fastsætte
vilkår om faktisk og effektiv anvendelse. Dvs. vilkår om anvendelse.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 23. september til 21. oktober 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationerne m.v.:
2Tell ApS, 3F – Fagligt Fælles Forbund, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, ACN Danmark
A/S, AC Systems, Advice Digital ApS, Advokatfirmaet Bruun & Hjejle, Advokat Peter Schønning,
Advokatfirmaet Horten, Advokatrådet - Avokatsamfundet, AdvoNordic, Altinex Oil Denmark A/S,
Andels-net ApS, Antenneforeningen Vejen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdernes Radio-
og Fjernsynsforbund, Atea A/S, ATZtel ApS, AURA El-net A/S, Bang & Olufsen, Barablu, Bech-
Bruun, Bob Production, Bolignet A/S, Bolignet-Aarhus F.M.B.A., Bolignetforeningen, BL –
Danmarks Almene Boliger, Boxer TV A/S, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller,
Brancheforum Digitale Medier, Branchen Forbrugerelektronik (BFE), Bredbåndsforeningen
Primanet, Bredbåndsforeningen Vestdjursnet.dk, Bredbånd Nord, Callme, Cirque Bredbånd A/S,
Colt Technology Services A/S, Comflex Networks A/S, ComSystem A/S, Companymobile
(Unotel), ComX Networks A/S, Connect me A/S, Copy-dan, Crossroads Copenhagen, CSC
Danmark A/S, Damm Cellular System A/S, Den Danske Akkrediteringsfond (DANAK), DanDial
Networks A/S, Danmarks Radio, Danmarks Rederiforening, Danmarks Vindmølleforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Beredskabskommunikation A/S, Dansk Bredbånd, Dansk Byggeri,
Dansk Designcenter, Dansk El Forbund, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Indutri ITEK, Dansk IT, Dansk Kabel TV A/S, Dansk Metal, Dansk Net A/S, Dansk Standard,
Danske Handicaporganisationer, Danske eWIRE A/S, Danske Havne, Danske Regioner, DELTA,
DanskNet Bredbånd, DI ITEK, Det centrale Handicapråd, Det Kongelige Teater, DONG Energy,
DRB Lys & Lyd, DSB, Ejendomsforeningen Danmark, Ementor Danmark A/S, Energi Danmark
A/S, Energi Fyn, EnergiMidt, Energinet.dk, Energi Nord A/S, Energi Viborg Elnet A/S, Equant
Danmark A/S, European Tour Production ApS, Evercall ApS, Experimenterende Danske
Radioamatører (EDR), FaaborgVestAF, Facilicom A/S, FasCom A/S, FDA (Forenede Danske
Antenneanlæg), Fiber2you, Fiberby ApS, Firstcom A/S, FFV EL A/S, Fonet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske Internet Medier,
Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af
Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater (FEHA), Forsikring og Pension,
Forsyning Helsingør Elnet A/S, Frederiksberg Kommune, Frederikshavn Forsyning A/S, Færøernes
Landsstyre, Frogne A/S, Føroya Tele, GEV Net A/S, Glentevejs Antennelaug, Global Connect A/S,
Global Crossing, GlobalTel, Goldfish Sound, Grontmij, Grønlands Selvstyre, HEF Net A/S, Hi3G
Denmark ApS, HK – Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund, HOFOR, HURUP Elværk Net
A/S, Håndværksrådet, Iastar, I P Group A/S, ipnordic A/S, ipvision A/S, I/S Bredbånd Nord, IT
Branchen, Jay.net A/S, Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S, Komc, Kommunernes Landsforening,
Kooperationen Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark, Københavns
Kommune, Københavns Kulturcenter, Københavns Lufthavne, Københavns Universitet, Lebara
Mobile Danmark, LEF Net A/S, LO - Landsorganisationen i Danmark, Lydrommet Danmark,
Lydudlejning.net; MAQS Law Firm, Midtfyns Elforsyning A.m.b.A., Mira Internet A/S, ML
Production, Motorola, Mundio, Net 1, Netgroup A/S, Netteam A/S, Nianet A/S, Niras, NKE-Elnet
10
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0011.png
Version: 23-09-2015
A/S, NM Net ApS, NOE Net A/S, NordbyAF, Nord Energi Net A/S, Nordic, Nordic Connect,
Nordit A/S, NRGI, Nyfors Net A/S, Orange FT Group, Parknet, Perspektiv Bredbånd, Phonic Ear,
Plesner, PMR-brugergruppen, PMR-distribution ApS, Professinal SoundSystems, Radiocom
Danmark A/S, RAH – Energi til Vestjylland, Realkreditrådet, Redspot ApS, Ring Advocacy ApS,
Sagitta ApS, Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer, SE, SEAS-NVE A.M.B.A., SEF
Net A/S, Sennheiser Nordic; Skagen Antennelaug, Skagennet, Skynet, SportEventDenmark,
SprintLink Danmark ApS, Strandlux ApS, Stofa A/S, Talk IP ApS, TDC A/S, Teatret Svalegangen,
Tekniq, Teleankenævnet, Tele Greenland A/S, Teleklagenævnet, Telekommunikationsindustrien i
Danmark (TI), Telenor A/S, Telia Danmark A/S, Tellio, Telogic, Teracom, TetraStar A/S, Tivoli,
TREFOR A/S, TV 2, TV 2 regionerne, TV Glad, UNI-C, Universitetsradioen, Uni-tel A/S,
Universal Telecom, Unwire, Verdo Tele A/S, Verizon Business Danmark, Vestforsyning Net A/S,
Vestjyske Net A/S, Vest Net A/S, Viptel ApS, Waoo!, Wohlfeldt Lydproduktion, Østjysk Energi
A/S, Østkraft Net A/S og Zenitel.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
De økonomiske og
administrative konsekvenser
for det offentlige
De økonomiske og
Ingen
administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
De administrative
Ingen
konsekvenser for borgere
De miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Ikke væsentlige
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse for Energistyrelsen til
at fastsætte vilkår om anvendelse af radiofrekvenser. Dette sker
indenfor rammerne af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser til elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (tilladelsesdirektivet) og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts
2002 om fælles rammebestemmelser for elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (rammedirektivet).
11
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0012.png
Version: 23-09-2015
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Fodnoten til lov om radiofrekvenser foreslås tilføjet en henvisning til et ændringsdirektiv, der blev
vedtaget efter vedtagelsen af lov om radiofrekvenser. Ændringsdirektivet er implementeret i lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014.
Endvidere blev der i lovens udarbejdelse taget højde for de ændringer, der blev indført med
direktivet.
Til nr. 2
I tilfælde af frekvensknaphed træffer energi-, forsynings- og klimaministeren beslutning om
tildelingsmetode for radiofrekvenserne, jf. § 9, stk. 1 og 2, i lov om radiofrekvenser. Skal
tildelingen herefter ske ved auktion eller offentligt udbud, træffer ministeren ligeledes beslutning
om kriterierne for den pågældende auktion eller udbud, herunder om der skal ske udelukkelse af
bestemte aktører fra udbuddet, jf. lovens § 9, stk. 3.
Beslutningen om udelukkelse fra en auktion eller et udbud kan begrundes i hensynet til
konkurrencen på markedet for eksempel for at opnå lige vilkår mellem eksisterende og kommende
tilladelsesindehavere i et givent frekvensbånd med henblik på, at nye udbydere kan få adgang til
markedet.
Den foreslåede ændring af
§ 9, stk. 3, nr. 5,
i lov om radiofrekvenser er en lovteknisk konsekvens af
den foreslåede bestemmelse i nr. 6.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 3, nr. 6,
at energi-, forsynings- og klimaministeren
kan beslutte, at der i tilladelser udstedt i forbindelse med afholdelse af auktion eller udbud kan ske
en begrænsning i tilladelsesindehaverens adgang til at disponere over sin tilladelse.
Der vil således være tale om en undtagelse fra hovedreglen i lovens § 21, stk. 1, om, at en
tilladelsesindehaver helt eller delvist kan overdrage sin tilladelse til at anvende radiofrekvenser eller
på anden vis disponere over tilladelsen for eksempel ved udlejning, leasing, udlån og pantsætning.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er, at en eventuel udelukkelse af en aktør fra at deltage i
en auktion eller udbud ikke omgås ved, at tilladelsesindehaveren efter afholdelsen af auktionen eller
udbuddet for eksempel overdrager eller udlåner tilladelsen til en aktør, der var udelukket fra at
deltage i auktionen eller udbuddet.
Bestemmelsen vil alene blive anvendt i de auktioner, hvor der er aktører, der har været udelukket i
en auktion eller udbud, og i forhold til de pågældende aktører.
Begrænsningen i adgangen til at disponere over tilladelsen kan omfatte hel, delvis, direkte og
indirekte overdragelse samt udlejning, leasing, udlån, pantsætning og lignende.
Der skal derfor ved fastsættelsen af dispositionsbegrænsningen tages stilling til, hvilke konkrete
dispositioner der forbydes, hvilken kreds af personer eller virksomheder, der omfattes af
begrænsningen, samt hvor længe begrænsningen skal gælde.
12
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0013.png
Version: 23-09-2015
En begrænsning af en tilladelsesindehavers adgang til at disponere over sin tilladelse er en
begrænsning i tilladelsesindehaverens ret til at råde over sin tilladelse. Dispositionsbegrænsningens
nærmere indhold og tidsmæssige udstrækning skal derfor fastsættes efter en konkret, individuel
vurdering.
Dispositionsbegrænsningen må ikke gå videre end hensynet til konkurrencen på markedet tilsiger.
I forhold til fastlæggelsen af forbuddets tidsmæssige udstrækning vil det ud over hensynet til
konkurrencen være relevant at inddrage tilladelsens varighed i vurderingen. Det forventes, at en
begrænsning i forhold til videresalg m.v. til bestemte aktører vil få en varighed på omkring 2 år.
Det bemærkes endvidere, at en tilladelsesindehaver erhverver en brugsret til at anvende
frekvenserne i en tilladelse udstedt ved auktion eller udbud med en varighed på typisk 15 år. De
erhverver dermed ikke en ejendomsret.
Et vilkår om forbud mod at videresælge, leje etc. til aktører, der har været udelukket i en auktion,
vil fremgår af den tilladelse, der udstedes på baggrund af en auktion eller udbud.
Sanktionen i forhold til en overtrædelse af et vilkår om begrænsning i en tilladelsesindehavers
adgang til at disponere over sin tilladelse i forhold til aktører, der har været udelukket i en auktion
eller et udbud, vil blive fastsat i Energistyrelsens beslutning vedrørende den pågældende auktion.
Typisk vil der være tale om fastsættelse af en bodsbestemmelse af en vis størrelse.
Bodsbestemmelser vil deltagerne i en auktion eller et udbud være bekendt med, inden aktørerne
tilmelder sig auktionen eller deltager i udbuddet.
Til nr. 3
For auktioner, hvorved der skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn på baggrund af
ministerens beslutning truffet efter § 9, træffer Energistyrelsen nærmere beslutning i medfør af
lovens § 10 om gennemførelse af auktionen og om vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af
auktionen. Med den foreslåede ændring af lovens § 10, stk. 3, præciseres det, at der i tilladelserne
kan fastsættes vilkår, som fremgår af Energi-, Forsynings- og Klimaministerens beslutning eller af
Energistyrelsens beslutning om gennemførelse af auktionen.
Vilkårene kan omfatte dispositionsbegrænsningen i medfør af den foreslåede bestemmelse i lovens
§ 9, stk. 3, nr. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og erstatning og sanktioner for overtrædelse af regler
fastsat for auktionen, jf. lovens § 10, stk. 2, nr. 6, samt om, at deltagerne i auktionen skal betale for
de omkostninger, der er forbundet med Energistyrelsens forberedelse og afholdelse af auktionen
samt udstedelsen af tilladelserne, jf. lovens § 10, stk. 2, nr. 7.
Endvidere foreslås der indsat en ny hjemmel i § 10, stk. 3, nr. 2, til, at Energistyrelsen kan fastsætte
vilkår om anvendelse af tilladelser inden en nærmere fastsat dato, der tildeles på baggrund af en
auktion.
Formålet med at indføre en hjemmel for Energistyrelsen til at kunne fastsætte et vilkår om
anvendelse er at opnå en faktisk og effektiv frekvensudnyttelse til udbygning af den digitale
infrastruktur.
13
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0014.png
Version: 23-09-2015
Et vilkår om anvendelse skal altid fastsættes ud fra en proportional vurdering. Endvidere skal der
foretages en afvejning af hensynet til, at radiofrekvenser anvendes effektivt til gavn for den digitale
infrastruktur samtidig med, at hensynet til tilladelsesindehaverens interesse i at kunne tage
frekvenser i anvendelse, efterhånden som der bliver behov for yderligere kapacitet i nettet, også
tilgodeses.
Et vilkår om anvendelse skal fastsættes ud fra en vurdering af de anvendelsesmuligheder, der er for
den pågældende type radiofrekvenser, der afsættes på auktion.
Ved fastsættelsen af et vilkår om anvendelse kan flere elementer indgå, herunder krav om udbud af
tjenester, krav om procentvis anvendelse af tilladelsen og krav om anvendelse i bestemte
geografiske områder.
Endvidere vil et vilkår om anvendelse også kunne fastsættes som en trinvis anvendelse. For
eksempel således, at en vis procentdel af frekvenserne i tilladelsen skal anvendes inden 2 år og en
større procentvis andel skal anvendes inden 4 år efter udstedelsen af tilladelsen.
Det forventes. at tilladelsesindehaverne vil få en frist på 1-4 år til at opfylde et vilkår om
anvendelse.
Et vilkår om anvendelse vil fremgå af det udkast til tilladelse, som sendes i høring sammen med de
øvrige dokumenter, der danner grundlag for auktionen og den efterfølgende udstedelse af tilladelser.
En budgiver, der ønsker at deltage i en auktion, vil dermed kende udformningen af et vilkår om
anvendelse og datoen for opfyldelse af et sådan vilkår, før auktionen holdes.
Energistyrelsen vil føre tilsyn med overholdelsen af et vilkår om anvendelse i medfør af lovens
generelle tilsynsbestemmelser. Det vil fremgå af tilladelsen, hvordan tilladelsesindehaverne skal
dokumentere, at tilladelsen anvendes.
Herudover er overholdelse af vilkår i tilladelsen underlagt lovens almindelige bestemmelser,
herunder om oplysningspligt, tilsyn og tvangsbøder og tilbagekaldelse af tilladelsen jf. lovens §§
39, 41, 42, 52, 53 og 54.
Til nr. 4
For auktioner, hvorved der skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn på baggrund af
ministerens beslutning truffet efter § 9, træffer Energistyrelsen nærmere beslutning i medfør af
lovens § 10 om gennemførelse af auktionen og om vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af
auktionen.
Hjemlen til at fastsætte vilkår i tilladelser, som Energistyrelsen udsteder på baggrund af en auktion
efter energi-, forsynings- og klimaministerens beslutning, foreslås indsat i lovens § 10, stk. 4.
Der er således tale om en nyaffattelse af lovens § 10, stk. 4, om udstedelse af tilladelser på
baggrund af resultatet af auktionen og lovens § 15, stk. 1, om fastsættelse af vilkår i tilladelser, der
udstedes på baggrund af en auktion. Der er således tale om en lovteknisk konsekvens af at § 15
ophæves. Samtidig fremgår det nu mere tydeligt, at Energistyrelsen udsteder tilladelsen på
14
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0015.png
Version: 23-09-2015
baggrund af resultatet af den afholdte auktion. Der er ikke tiltænkt substansændring af
bestemmelsen med denne nyaffattelse.
I auktioner, hvor alle forudgående faser i auktionsprocessen er blevet gennemført, men
budgivningen ikke gennemføres, fordi der eksempelvis alene er én budgiver tilmeldt auktionen,
anses auktionen for afholdt. Lovens § 10, stk. 4, vil således også i sådanne tilfælde udgøre hjemlen
til at fastsætte vilkår i og udstede den pågældende tilladelse.
Til nr. 5
For offentligt udbud, som gennemføres på baggrund af ministerens beslutning herom efter § 9,
træffer Energistyrelsen nærmere beslutning om gennemførelse af det offentlige udbud og om vilkår
i tilladelser, der udstedes på baggrund af det offentlige udbud.
Med den foreslåede ændring af lovens § 11, stk. 3, præciseres det, at der i tilladelserne kan
fastsættes vilkår, som fremgår af energi-, forsynings- og klimaministerens beslutning eller af
Energistyrelsens beslutning om gennemførelsen af udbuddet.
Vilkårene kan omfatte dispositionsbegrænsningen i medfør af lovens § 9, stk. 3, nr. 6, og erstatning
og sanktioner for overtrædelse af regler fastsat for udbuddet, jf. lovens § 11, stk. 2, nr. 4, samt om,
at deltagerne i udbuddet skal betale for de omkostninger, der er forbundet med Energistyrelsens
forberedelse og afholdelse af udbuddet samt udstedelsen af tilladelserne, jf. lovens § 11, stk. 2, nr.
5.
Endvidere foreslås der indsat en ny hjemmel i § 11, stk. 3, nr. 2, til, at Energistyrelsen kan fastsætte
vilkår om anvendelse af tilladelser inden en nærmere fastsat dato, der tildeles på baggrund af en
auktion.
Et vilkår om anvendelse fastsat i tilladelser udstedt på baggrund af et udbud vil være at sidestille
med et vilkår om anvendelse fastsat i tilladelser, der udstedes på baggrund af en auktion. Der
henvises til bemærkningerne til ændringen af lovens § 10, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, om
hjemmel til at fastsætte vilkår om anvendelse af tilladelser udstedt ved auktion.
Til nr. 6
Energistyrelsen fastætter efter lovens § 16, som foreslås ophævet, jf. forslagets § 1, nr. 10, vilkår for
de tilladelser, som udstedes på baggrund af udbud, jf. § 11. Energistyrelsen fastsætter efter
bestemmelsen i tilfælde af færre tilbud end antallet af udbudte tilladelser udelukkende vilkår på
baggrund af de vilkår, som er fastsat for udbuddet.
Der foreslås indsat et nyt nr. 4 i § 11, stk. 3, som følge af, at lovens § 16 foreslås ophævet. Det
følger af den foreslåede bestemmelse, at Energistyrelsens beslutning om vilkår i tilladelser, som
udstedes på baggrund af et udbud, kan omfatte vilkår fastsat på baggrund af det tilbud, som
tilbudsgiveren har afgivet, hvis antallet af modtagne tilbud i udbuddet svarer til eller overstiger det
antal tilladelser, der udbydes. Dette svarer til en indholdsmæssig videreførelse af lovens § 16, stk. 3,
1 og 3. pkt.
15
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0016.png
Version: 23-09-2015
Til nr. 7
Hjemlen til at Energistyrelsen kan fastsætte vilkår i tilladelser, som udstedes på baggrund af et
offentligt udbud efter energi-, forsynings- og klimaministerens beslutning i medfør af lovens § 9,
foreslås indsat i lovens § 11, stk. 4.
Der er således tale om en videreførelse af lovens § 11, stk. 4, om udstedelse af tilladelser på
baggrund af resultatet af det offentlige udbud og lovens § 16, stk. 1, om fastsættelse af vilkår i
tilladelser, der udstedes på baggrund af et udbud. Samtidig fremgår det nu mere tydeligt, at
Energistyrelsen udsteder tilladelser på baggrund af resultatet af det gennemførte udbud.
I udbud, hvor alle forudgående faser i udbudsprocessen er blevet gennemført, men tilbudsgivningen
ikke gennemføres, fordi der eksempelvis alene er én tilbudsgiver tilmeldt udbuddet, anses udbuddet
for gennemført. Lovens § 11, stk. 4, vil også i sådanne tilfælde udgøre hjemlen til at fastsætte vilkår
i og udstede den pågældende tilladelse. Et udbud vil blive anset for gennemført, selvom der
indkommer færre tilbud end det antal tilladelser, der udbydes.
Til nr. 8
I tilfælde af frekvensknaphed. Jf. lovens § 7, stk. 6, hvor der ikke i henhold til regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 2, skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn, afholder Energistyrelsen
auktion i medfør af lovens § 12.
Med den foreslåede ændring af lovens § 12, stk. 3, præciseres det, at der i tilladelserne, som
udstedes på baggrund af auktionen, kan fastsættes vilkår om forhold i Energistyrelsens beslutning
om gennemførelse af auktionen, som vedrører tiden efter auktionens afholdelse. Det drejer sig om
vilkår om erstatning og sanktioner for overtrædelse af regler fastsat for auktionen i form af
tilbagekaldelse af en udstedt tilladelse og bod, jf. lovens § 12, stk. 2, nr. 8, samt om, at deltagerne i
auktionen skal betale for de omkostninger, der er forbundet med Energistyrelsens forberedelse og
afholdelse af auktionen samt udstedelsen af tilladelserne, jf. lovens § 12, stk. 2, nr. 9.
Endvidere foreslås der indsat en ny hjemmel i § 12, stk. 3, til, at Energistyrelsen kan fastsætte vilkår
om anvendelse af tilladelser inden en nærmere fastsat dato, der tildeles på baggrund af en auktion.
Det vil bero på en konkret vurdering ved udstedelsen af tilladelser med hjemmel i § 12, som
vedrører auktioner, hvor der ikke skal varetages væsentlige samfundsmæssige hensyn, hvorvidt der
er behov for at fastsætte vilkår om anvendelse i tilladelser, der udstedes på baggrund af en auktion i
medfør af § 12.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede ændring af lovens § 10, stk. 3, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, om hjemmel til fastsættelse af vilkår om anvendelse af tilladelser udstedt
ved auktion.
Til nr. 9
Hjemlen til at fastsætte vilkår i tilladelser, som udstedes på baggrund af en auktion efter lovens §
12, stk. 1, foreslås indsat i lovens § 12, stk. 4, i forbindelse med, at lovens § 17 foreslås ophævet.
16
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0017.png
Version: 23-09-2015
Der er således tale om en videreførelse af lovens § 12, stk. 4, om udstedelse af tilladelser på
baggrund af resultatet af auktionen og lovens § 17, stk. 1, om fastsættelse af vilkår i tilladelser, der
udstedes på baggrund af en auktion efter lovens § 12. Samtidig fremgår det, at Energistyrelsen
udsteder tilladelsen på baggrund af resultatet af den afholdte auktion som nævnt i lovens § 12, stk.
1.
I auktioner, hvor alle forudgående faser i auktionsprocessen er blevet gennemført, men
budgivningen ikke gennemføres, fordi der eksempelvis alene er én budgiver tilmeldt auktionen,
anses auktionen for afholdt. Lovens § 12, stk. 4, vil således også i sådanne tilfælde udgøre hjemlen
til at fastsætte vilkår i og udstede den pågældende tilladelse.
Til nr. 10
§§ 15-18 i lov om radiofrekvenser foreslås ophævet.
De relevante dele af bestemmelserne om Energistyrelsens fastsættelse af vilkår i tilladelser, der
udstedes på baggrund af en auktion eller et udbud foreslås videreført indholdsmæssigt i lovens § 10,
stk. 4, og § 12, stk. 4, for så vidt angår auktioner og i lovens § 11, stk. 4, for så vidt angår offentligt
udbud. Endvidere foreslås § 16, stk. 3, 3. pkt., om fastsættelse af vilkår på baggrund af tilbud, som
en tilbudsgiver har afgivet, i tilfælde af, at der ved udbuddets afholdelse modtages samme antal
eller flere bud end det udbudte antal tilladelser, videreført i den foreslåede bestemmelse i § 11, stk.
3, nr. 4.
Lovens §§ 15-17 foreslås på den baggrund ophævet, idet bestemmelserne ikke længere er relevante
i forhold til, hvordan tildelingen i de senere år er blevet tilrettelagt og gennemført. Eksempelvis
tager lovens § 15, stk. 2 og 3, om auktion kun sigte på lukkede auktioner med ét bud fra hver
deltager. De senest afholdte auktioner i 2010 og 2012 over tilladelser i 2,6 GHz-, 900- og 1800
MHz-, 450-470 MHz- samt 800 MHz-frekvensbåndene blev imidlertid gennemført som åbne
auktioner med mulighed for flere budrunder.
Ligeledes tager de processuelle bestemmelser i § 17, stk. 2 og 3, om auktion sigte på lukkede
auktioner med ét bud fra hver deltager. Den afholdte auktion efter lovens § 12 i december 2010 i
450-470 MHz-frekvensbåndet blev imidlertid gennemført som en åben auktion med mulighed for
flere budrunder. Der udelukkes med den foreslåede ophævelse af lovens §§ 15-17 og ændringerne
af øvrige bestemmelser om auktion og offentligt udbud ingen muligheder i forhold til at
tilrettelægge og gennemføre fremtidige auktioner og offentlige udbud. Lovens §§ 10-12 om auktion
og udbud giver mulighed for at tilrettelægge auktioner og udbud på mange måder, herunder også de
måder, som indgår i de bestemmelser, der foreslås ophævet.
Lovens § 16, stk. 4, som omhandler muligheden for at ændre vilkår, der oprindelig blev fastsat på
baggrund af de af tilbudsgiveren afgivne bud, i tilladelser udstedt efter offentligt udbud til
minimumskravene efter anmodning fra tilladelsesindehaveren, foreslås ligeledes ophævet.
Offentligt udbud anvendes efter loven kun, hvor auktion ikke er den bedst egnede tildelingsmetode i
tilfælde af frekvensknaphed. Der har ikke været afholdt offentligt udbud siden 2001, og de
eksisterende tilladelser udstedt på baggrund af offentligt udbud udløber senest i 2021.
Bestemmelsen har endvidere et meget snævert anvendelsesområde. Det er en betingelse for at
ændre vilkår til minimumskrav, at Erhvervsstyrelsen efter afholdelse af en ny auktion eller
17
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0018.png
Version: 23-09-2015
gennemførelse af nyt offentligt udbud over tilladelser i samme frekvensbånd afsat til samme
konkrete anvendelse har udstedt færre tilladelser end udbudt. Det er i dag udgangspunktet efter
loven, at tilladelser til at anvende radiofrekvenser i videst muligt omfang udstedes med tjeneste- og
teknologineutrale vilkår. I sådanne tilfælde vil en tilladelse ikke være udstedt til samme konkrete
anvendelse som en tidligere tjeneste- eller teknologispecifik tilladelse.
Lovens § 16, stk. 4, vil således ikke være anvendelig, hvor der på baggrund af en senere afholdt
auktion eller et senere gennemført offentligt udbud er udstedt tjeneste- eller teknologineutrale
tilladelser. På den baggrund er bestemmelsen reelt blevet overflødig, og den foreslås derfor
ophævet.
Lovens § 18 foreslås som nævnt ligeledes ophævet. Bestemmelsen indeholder hjemmel til at
fastsætte specifikke vilkår i tilladelser udstedt efter offentligt udbud på grundlag af tilbudsgiverens
tilbud om udbud af tjenester til slutbrugere og netadgangsprodukter til andre udbydere, herunder
rammer for sammenligning af kvalitet af og priser for disse tjenester og produkter.
Hvis det i tilladelser, som fremover vil blive udstedt efter offentligt udbud, findes nødvendigt af
hensyn til at fremme konkurrencen på det pågældende marked at fastsætte sådanne vilkår om udbud
af tjenester til slutbrugere og engrosprodukter, vil det kunne ske i medfør af bestemmelserne i
lovens § 9 om afholdelse af et offentligt udbud og fastsættelse af udbudskriterier, der kan tillægges
vægt ved vurderingen af tilbud, samt Energistyrelsens fastsættelse af vilkår i tilladelserne efter
lovens § 11.
Til nr. 11
§ 54 i lov om radiofrekvenser angiver hvilke af lovens bestemmelser, der kan straffes med bøde,
hvis de overtrædes. I henhold til § 54, stk. 1, nr. 2, kan vilkår fastsat i medfør af 13, stk. 3, og §§
14-17, straffes med bøde.
Den foreslåede nyaffattelse af
§ 54, stk. 1, nr. 2,
indebærer dels en videreførelse af den gældende
hjemmel til at straffe overtrædelse af vilkår, dels at det fremover ligeledes vil være muligt at straffe
overtrædelse af vilkår om anvendelse af tildelte radiofrekvenser og om begrænsninger i
overdragelse af udstedte tilladelser som foreslået med dette lovforslag, § 1, nr. 2, 3, 5 og 8.
Til nr. 12
Lovens § 59 er en overgangsbestemmelse, der vedrører beslutninger om at afholde auktion over
tilladelser eller om at gennemføre offentligt udbud af tilladelser, som ikke var blevet udmøntet
inden lov om radiofrekvensers ikrafttræden den 1. januar 2010. Bestemmelsen foreslås ophævet, da
den ikke længere er relevant, idet de pågældende auktioner og udbud er afholdt.
Til § 2
3G-loven og de i medfør heraf udstedte bekendtgørelser om auktion over tilladelser til 3.
generations mobilnet (3G-bekendtgørelserne) vil efter betalingen af sidste afdrag på 3G-tilladelsen
udstedt i 2005 være tømt for selvstændigt indhold i forhold til administrationen af 3G-tilladelserne.
18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0019.png
Version: 23-09-2015
Lov om radiofrekvenser finder i dag anvendelse på alle forhold vedrørende administrationen af 3G-
tilladelserne. Dette sker gennem direkte henvisninger til lov om radiofrekvenser i 3G-loven eller
gennem henvisninger i 3G-bekendtgørelserne til lov om radiokommunikation med senere ændringer
eller til lov nr. 421 af 6. juni 2002 om radiofrekvenser med senere ændringer. Begge disse love er i
dag ophævet, og lov om radiofrekvenser regulerer frekvensområdet.
3G-loven er en bred rammelov, der indeholder de emner, som den daværende forskningsminister
kunne fastsætte regler om i bekendtgørelse. Herunder emner som eksempelvis varigheden,
overdragelse, auktionsformen og minimumsbudsum. Det fremgik af 3G-lovens § 3, at
administrationen af 3G-tilladelserne skulle ske på baggrund af de regler, der var gældende i den
tidligere lov om offentlig mobilkommunikation og lov om radiokommunikation og tildeling af
radiofrekvenser. Lovene er senere blevet revideret og delvist videreført i lov om radiofrekvenser.
3G-loven og 3G-bekendtgørelserne fastlagde således rammerne for 3G-auktionerne i 2001 og 2005.
Men selve administrationen og tilsynet med 3G-tilladelserne skulle varetages gennem lov om
radiofrekvenser.
3G-loven og de i medfør heraf udstedte bekendtgørelser foreslås ophævet med virkning fra den 1.
marts 2016, idet det sidste afdrag på den i 2005 udstedte 3G-tilladelse skal betales ultimo 2015.
Efter ophævelsen af 3G-loven vil 3G-tilladelserne blive administreret efter bestemmelserne i lov om
radiofrekvenser.
Til § 3
Loven foreslås at træde i kraft den 1. marts 2016.
Til § 4
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at tilladelser udstedt i medfør af lov nr. 1266 af 20.
december 2000 om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet (3G-tilladelser) forbliver i
kraft.
19
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0020.png
Version: 23-09-2015
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 475 af 12. juni 2009 om
radiofrekvenser, foretages følgende ændringer:
Fodnote
1
Loven indeholder regler, der gennemfører dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser til
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(EF-Tidende 2002, nr. L 108, s. 21) og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles
rammebestemmelser for elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (EF-Tidende
2002, nr. L 108, s. 33).
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»Loven indeholder regler, der gennemfører
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser til
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester,
EF-Tidende 2002, nr. L 108, s. 21, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/140/EF af 25. november 2009, EU-tidende
2009, nr. L 337, s. 37, og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af
7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser
for elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, EF-Tidende 2002, nr. L 108, s. 33,
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/140/EF af 25. november 2009,
EU-Tidende 2009, nr. L 337, s. 37.«
2.
§ 9, stk. 3,
udgår i
nr. 5
»og«, og efter
nr. 5
indsættes som nyt
nr. 6:
»6) begrænsning i en tilladelsesindehavers
adgang til at disponere over sin tilladelse og«
Nr. 6 bliver herefter nr. 7.
§ 9….
Stk. 2…
Stk. 3.
Hvis ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling efter stk. 2, nr. 1 eller 2,
beslutter, at IT- og Telestyrelsen skal afholde
auktion eller gennemføre offentligt udbud,
træffer ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling beslutning om,
1)-4)…
5) udelukkelse fra auktionen eller udbuddet og
6) de kriterier, der kan tillægges vægt ved
vurderingen af de indkomne tilbud ved
gennemførelse af udbud.
§ 10….
3.
§ 10, stk. 3,
ændres »§ 9, stk. 3, nr. 3,« til:
20
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0021.png
Version: 23-09-2015
Stk. 2…
Stk. 3.
IT- og Telestyrelsens beslutning om
vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af
auktionen, kan ud over vilkår som nævnt i § 9,
stk. 3, nr. 3, og § 14 omfatte
1) varighed og fornyelse af tilladelserne,
2) vilkår for betaling for tilladelserne,
herunder betaling i forbindelse med
eventuel efterfølgende overdragelse, og
3) at §§ 23 og 24 i en nærmere afgrænset
periode ikke finder anvendelse på
tilladelser udstedt efter aktion.
Stk. 4.
IT- og Telestyrelsen udsteder tilladelser
efter at have afholdt auktion som nævnt i stk. 1.
»stk. 2, nr. 6 og 7, § 9, stk. 3, nr. 3 og 6,«, og
efter nr. 1 indsættes som nyt
nr. 2:
»2) anvendelse af tilladelserne inden en
nærmere fastsat dato,«.
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
4.
§ 10, stk. 4,
affattes således:
»Stk.
4.
Efter at have afholdt auktion som
nævnt i stk. 1 fastsætter Energistyrelsen vilkår
som nævnt i stk. 3 i tilladelser, som
Energistyrelsen udsteder på baggrund af
resultatet af auktionen.«
5.
I
§ 11, stk. 3,
ændres »§ 9, stk. 3, nr. 3,« til:
»stk. 2, nr. 4 og 5, § 9, stk. 3, nr. 3 og 6,«, og
efter nr. 1 indsættes som nyt
nr. 2:
»2) anvendelse af tilladelserne, inden en
nærmere fastsat dato,«.
Nr. 2 bliver herefter nr. 3.
6.
I
§ 11, stk. 3,
indsættes som
nr. 4:
»4) vilkår på baggrund af det tilbud, som
tilbudsgiveren har afgivet, hvis antallet af tilbud
svarer til eller overstiger det antal tilladelser, der
udbydes.«
§ 11….
Stk. 2…
Stk. 3.
IT- og Telestyrelsens beslutning om
vilkår i tilladelser, der udstedes på baggrund af
et gennemført offentligt udbud, kan ud over
vilkår som nævnt i § 9, stk. 3, nr. 3 og § 14
omfatte
1) varighed og fornyelse af tilladelserne og
2) at §§ 23 og 24 i en nærmere afgrænset
periode ikke finder anvendelse på
tilladelser udstedt efter offentligt udbud.
Stk. 4.
IT- og Telestyrelsen udsteder tilladelser
efter at have gennemført offentligt udbud som
nævnt i stk. 1.
7.
§ 11, stk. 4,
affattes således:
»Stk.
4.
Efter at have gennemført offentligt
udbud som nævnt i stk. 1 fastsætter
Energistyrelsen vilkår som nævnt i stk. 3 i
tilladelser, som Energistyrelsen udsteder på
baggrund af resultatet af det offentlige udbud.«
8.
I
§ 12, stk. 3,
indsættes efter »som nævnt i«:
»§ 12, stk. 2, nr. 8 og 9, og«, og efter »fornyelse
af tilladelserne« indsættes: », om anvendelse af
tilladelserne inden en nærmere fastsat dato«.
§ 12….
Stk. 2…
Stk. 3.
I forbindelse med afholdelse af
auktionen kan IT- og Telestyrelsen ud over
vilkår som nævnt i § 14 træffe beslutning om
21
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0022.png
Version: 23-09-2015
fastsættelse af vilkår i tilladelser, der udstedes
på baggrund af auktionen, om varighed og
fornyelse af tilladelserne og om betaling for
tilladelserne, herunder i forbindelse med
efterfølgende overdragelse.
Stk. 4.
IT- og Telestyrelsen udsteder tilladelser
efter at have afholdt auktion som nævnt i stk. 1.
9.
§ 12, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4. Efter at have afholdt auktion som nævnt
i stk. 1 fastsætter Energistyrelsen vilkår som
nævnt i stk. 3 i tilladelser, som Energistyrelsen
udsteder på baggrund af resultatet af
auktionen.«
10.
§§ 15-18
ophæves.
§ 15.
IT- og Telestyrelsen fastsætter ved
udstedelse af tilladelser efter auktion, jf. § 10,
vilkår svarende til de vilkår, der er fastsat for
auktionen i medfør af § 9, stk. 3, nr. 3, og § 10,
stk. 3.
Stk. 2.
Indkommer der færre bud end det antal
tilladelser, der bortauktioneres, udsteder IT- og
Telestyrelsen tilladelser til den eller de parter,
der har afgivet bud, som opfylder de fastsatte
forudsætninger for deltagelse i auktionen. For
sådanne tilladelser fastsættes udelukkende
vilkår som nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Hvis antallet af bud svarer til eller
overstiger det antal tilladelser, der
bortauktioneres, udsteder IT- og Telestyrelsen
tilladelser til den eller de parter, der har afgivet
bud, som opfylder de fastsatte forudsætninger
for deltagelse i auktionen. For sådanne
tilladelser fastsættes vilkår som nævnt i stk. 1.
§ 16.
IT- og Telestyrelsen fastsætter ved
udstedelse af tilladelser efter offentligt udbud,
jf. § 11, vilkår svarende til de vilkår, der er
fastsat for udbuddet i medfør af § 9, stk. 3, nr. 3,
og § 11, stk. 3.
Stk. 2.
Indkommer der færre tilbud end det
antal tilladelser, der udbydes, udsteder IT- og
Telestyrelsen tilladelser til den eller de parter,
der har afgivet tilbud, som opfylder de fastsatte
forudsætninger for deltagelse i udbuddet. For
sådanne tilladelser fastsættes udelukkende
vilkår som nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Hvis antallet af tilbud svarer til eller
overstiger det antal tilladelser, der udbydes,
udsteder IT- og Telestyrelsen tilladelser til den
22
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0023.png
Version: 23-09-2015
eller de parter, der har afgivet tilbud, som
opfylder de fastsatte forudsætninger for
deltagelse i udbuddet. For sådanne tilladelser
fastsættes vilkår som nævnt i stk. 1, herunder
krav til geografisk og befolkningsmæssig
dækning samt udbygning af net. Derudover
fastsættes vilkår på baggrund af det tilbud, som
tilbudsgiveren har afgivet.
Stk. 4.
IT- og Telestyrelsen efterkommer
anmodninger fra indehavere af tilladelser
udstedt på baggrund af et tidligere afholdt
offentligt udbud om, at vilkårene for den
pågældende tilladelse fastsættes til de
minimumskrav, der var gældende for det
tidligere afholdte offentlige udbud, hvis IT- og
Telestyrelsen efter afholdelse af en ny auktion
eller gennemførelse af et nyt offentligt udbud
over tilladelser i samme frekvensbånd afsat til
samme konkrete anvendelse har udstedt færre
tilladelser end det antal, der var afsat til
gennemførelse af den nye auktion eller det nye
offentlige udbud.
§ 17.
IT- og Telestyrelsen fastsætter ved
udstedelse af tilladelser efter auktion, jf. § 12,
vilkår svarende til de vilkår, der er fastsat for
auktionen i medfør af § 12, stk. 3.
Stk. 2.
Indkommer der færre bud end det antal
tilladelser, der bortauktioneres, udsteder IT- og
Telestyrelsen tilladelser til den eller de parter,
der har afgivet bud, som opfylder de fastsatte
forudsætninger for deltagelse i auktionen. For
sådanne tilladelser fastsættes udelukkende
vilkår som nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Hvis antallet af bud svarer til eller
overstiger det antal tilladelser, der
bortauktioneres, udsteder IT- og Telestyrelsen
tilladelser til den eller de parter, der har afgivet
bud, som opfylder de fastsatte forudsætninger
for deltagelse i auktionen. For sådanne
tilladelser fastsættes vilkår som nævnt i stk. 1.
§ 18.
Vilkår som nævnt i § 16, stk. 3, 3. pkt.,
kan maksimalt udstrækkes til at gælde et år
efter, at det i tilladelsen fastsatte krav til
geografisk og befolkningsmæssig dækning samt
udbygning af net er opnået. Sådanne vilkår skal
dog minimum gælde i to år efter udstedelse af
23
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0024.png
Version: 23-09-2015
tilladelsen.
Stk. 2.
IT- og Telestyrelsen kan uanset stk. 1
ved udstedelse af tilladelserne fastsætte vilkår
om dækning eller udbygning for hele
tilladelsesperioden, hvis det samlede antal
tilladelser, som udstedes til en bestemt
anvendelse, sammen med det øvrige udbud af
eventuelle konkurrerende tjenester ikke efter IT-
og Telestyrelsens vurdering sikrer tilstrækkelig
konkurrence på det relevante marked.
Stk. 3.
Hvor der er fastsat vilkår i medfør af
stk. 2, kan IT- og Telestyrelsen i løbet af
tilladelsesperioden træffe afgørelse om, at
vilkårene ophæves. En ophævelse af vilkårene
forudsætter, at den i stk. 1 fastsatte periode er
forløbet, og at IT- og Telestyrelsen vurderer, at
udviklingen i den samlede konkurrencesituation
berettiger ophævelsen.
§ 54.
Med bøde straffes den, der
1) …
2) ikke overholder vilkår fastsat i medfør af
§ 13, stk. 3, og §§14-17,
3)-5)…
Stk. 2-4…
11.
§ 54, stk. 1, nr. 2,
affattes således:
»2) ikke overholder vilkår fastsat i tilladelser
udstedt i medfør af § 10, stk. 4, § 11, stk. 4, §
12, stk. 4, § 13, stk. 3, og § 14,«.
§ 59.
Beslutninger om at afholde auktion over
12.
§ 59
ophæves.
tilladelser eller gennemføre offentligt udbud af
tilladelser truffet i medfør af lov nr. 421 af 6.
juni 2002 om radiofrekvenser, der ikke er
udmøntet ved denne lovs ikrafttræden, skal
udmøntes på grundlag af reglerne i lov nr. 421
af 6. juni 2002 om radiofrekvenser.
Stk. 2.
Beslutninger om gennemførelse af
afholdelse af auktion over tilladelser truffet i
medfør af lov nr. 1266 af 20. december 2000 om
auktion over tilladelser til 3. generations
mobilnet, der ikke er udmøntet ved denne lovs
ikrafttræden, skal udmøntes på grundlag af
reglerne i lov nr. 1266 af 20. december 2000 om
auktion over tilladelser til 3. generations
mobilnet.
24
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 75: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over tilladelser til 3. generations mobilnet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1548776_0025.png
Version: 23-09-2015
§2
Stk. 1.
Lov nr. 1266 af 20. december 2000 om
auktion over tilladelser til 3. generations
mobilnet, som ændret ved lov nr. 475 af 12. juni
2009 om radiofrekvenser, ophæves.
§3
Loven træder i kraft den 1. marts 2016.
§4
Tilladelser udstedt i medfør af lov nr. 1266 af
20. december 2000 om auktion over tilladelser
til 3. generations mobilnet forbliver i kraft.
25