Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 74
Offentligt
1548517_0001.png
København den 22.9.2015
Kære minister og energipolitiske ordførere
Vi tillader os at henvende os til jer på denne måde på baggrund af det brev om status for
forhandlingerne om energispareforpligtelsen, som direktør i Dansk Energi Lars Aagaard i
dag har sendt til jer.
Vi er i Det Økologiske Råd helt enige i, at det haster med at få fastlagt rammerne for
energispareindsatsen frem til 2020. De nuværende rammer udløber pr. 31.12. i år, og
uden nye vedtagne rammer, så risikerer vi, at energispareindsatsen ikke sker optimalt eller
helt går i stå.
Lars Aagaard nævner særligt to ting, som bør på plads hurtigst muligt:
1: Omkostningerne ved ordningen
Energiselskabernes indsats bygger på, at de billigste besparelser skal tages først. Det
betyder også, at en fortsat ambitiøs indsats gradvist bliver dyrere pr sparet kWh. Desuden
tages der ved hver ny aftale en række tidligere godkendte spareindsatser ud af
standardværdikataloget, da disse er blevet almindelig standard og derfor ikke kan
medtælles som særlig indsats. Dette øger additionaliteten i indsatsen, men gør den også
en smule dyrere pr sparet kWh. Det betyder, at der politisk må vælges mellem enten at
acceptere denne naturlige forøgelse af omkostningerne eller skære i energisparemålene
for derved at få færre sparede kWh for de samme penge.
Vi anbefaler, ikke overraskende, at man fastholder målet for energispareindsatsen
og dermed, at man politisk accepterer en let stigende omkostning pr sparet kWh,
dog således, at der fortsat skal være skarp fokus på at anvende virkemidler og
indsatsområder på en måde, så man fremmer både additionalitet og
omkostningseffektivitet.
2: Placeringen af forpligtelsen
Der er fremlagt tvivl om, hvor energispareforpligtelsen skal ligge fremadrettet på el-
området. Denne tvivl betyder, at de nuværende energispareaktører, som er el-net-
selskaberne, ikke ved, hvordan de skal forholde sig mht. spareindsatsen efter årsskiftet.
Derved forhindres de i at forbedre kvaliteten og udbyde energispareopgaver m.v.
Placering af energispareforpligtelsen på el-området bør derfor entydigt afklares meget
hurtigt.
Vi anbefaler, at energispareforpligtelsen fortsat frem til 2020 forbliver hos el-
netselskaberne. Denne anbefaling ligger i forlængelse af anbefalingen fra både
Energisparerådet og El-reguleringsudvalget. Anbefalingen begrundes i en række
argumenter:
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 74: Henvendelse af 23/9-15 fra Det Økologiske Råd om energiaftalens energispareindsats
1548517_0002.png
Der er opbygget en rimelig velfungerende aktørkæde på el-området, som vil skulle
ændres grundlæggende ved flytning af opgaven til el-handelsselskaberne.
Den nuværende ordning bygger på en frivillig aftale, som giver maksimal smidighed
i nødvendige småjusteringer. Dette vil ikke kunne gøres, hvis opgaven flyttes.
Lovgrundlaget for ordningen kan baseres på eventuelle pålæg til el-net-selskaber
som alle af geografiske grunde er placeret i Danmark. Altså udelukkende dansk
lovgivning. Hvis opgaven flyttes til el-handelsselskaber, vil der formentlig ikke fortsat
kunne indgås en frivillig aftale, da el-handelsselskaber kan være udenlandsk
placeret.
Det kan være juridisk og håndhævelsesmæssigt vanskeligt at sikre overholdelse af
eventuel lovgivning med pålæg om spareforpligtelse til både danske og udenlandsk
baserede el-handelsselskaber. Hvis man derfor, modsat af anbefalingerne vælger
en fremtidig placering af spareopgaven hos el-handelsselskaberne, er det
afgørende vigtigt at arbejdet med at fastlægge en juridisk lovgivning startes hurtigst
muligt, da det bl.a. synes svært at sikre overholdelse af forpligtelsen og lige vilkår
mellem danske el-handlere og udenlandske el-handlere.
Placering af opgaven hos el-net-selskaberne, som jo er monopolregulerede, skaber
størst mulig gennemsigtighed om omkostningerne ved spareopgavens
gennemførelse. Ved overførsel til el-handelsselskaberne vil omkostningerne ved
spareopgaven blive skjult i en samlet el-pris, som lige nu er under udfordring af
indførelsen af engros-modellen.
Endelig er en række EU-lande ved at implementere Energieffektivitetsdirektivets
krav om en spareindsats på minimum 1,5 %. En del lande følger det danske
eksempel med placering af opgaven hos el-net-selskaberne, da det er den lettest
gennemførlige og juridisk mest enkle placering. Hvis Danmark på dette tidspunkt
vakler i den nuværende placering vil det risikere at skabe tvivl i andre lande om
placeringen af opgaven, hvilket kan forsinke en allerede væsentlig forsinket
implementering af direktivet i en række EU-lande.
Vi står naturligvis til rådighed med yderligere oplysninger, hvis der er behov for det.
Med venlig hilsen
Søren Dyck-Madsen
Det Økologiske Råd
-2-