Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 71
Offentligt
1548344_0001.png
Til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
og de energipolitiske ordførere
17. september 2015
Kære udvalg og ordførere
Danmarks Vindmølleforening anmoder energiaftalepartierne om at
fastholde aftalen fra 2012:
”Med henblik på at vurdere behovet for justeringer undersøges det
eksisterende tilskuds- og afgiftssystem, herunder mulighederne for at
sikre rette incitamenter til omstillingen til et grønt, omkostnings-
effektivt og fleksibelt energisystem.”
En central opgave i kommissoriet er delanalyse 4, der skal belyse
afgifts- og tilskudssystemets virkninger.
”Der gennemføres en analyse af, hvordan de gældende afgifter og
tilskud sikrer rammevilkårene for en øget indpasning af grøn energi,
herunder understøtter udbredelsen af intelligente elnet (Smart Grids),
lagring af energi samt muligheden for dynamiske elafgifter, PSO og
tariffer. Endvidere belyses de samfundsøkonomisk omkostninger ved
øget indpasning af vedvarende energi.”
Det aftaltes, at analysen skulle være færdig i 2014.
I tiden fra beslutningen i 2012 til i dag har ministre og
energiordførere – samtidig med at alle har erkendt, at der er hårdt
brug for en revision af et forældet afgifts- og tilskudssystem – henvist
til, at de afventer analysens resultater.
Nu må Folketinget tage debatten og afsøge mulighederne for
nødvendige nye beslutninger.
Det er indiskutabelt at vindmøllestrømmen allerede i dag kan
anvendes med betydeligt større samfundsøkonomisk værdi.
Forældet lovgivning forhindrer det.
De nuværende markedsrammer og er ikke indrettet på at understøtte
en fornuftig anvendelse af fluktuerende elproduktion.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 23/9-15 fra Danmarks Vindmølleforening om Energiaftale 2012 ifm. foretræde den 1/10-15
1548344_0002.png
Afregningen for vindmøllestrøm har i juli været nede på i gennemsnit
under 7 øre. Det er under vindmøllernes driftsomkostninger.
Samtidig sker der store fejlinvesteringer i varmesektoren, fordi det
historisk bestemte afgiftssystem giver markedsincitamenter til
kortsigtede investeringer.
Både på grund af manglende muligheder for fornuftig anvendelse af
vindmøllestrømmen - og deraf følgende store PSO omkostninger -
og på grund af fremtidige samfundsøkonomiske omkostninger ved
fejlinvesteringer, er det helt uforståeligt, at regeringen nu meddeler,
at der ikke skal tages beslutninger foreløbigt, men at man vil bruge
3 – 4 år på at overveje.
Uanset hvor lang tid der skal bruges på overvejelser og debat om de
rigtige løsninger, må analysen nu fremlægges, således at resultaterne
kan indgå som grundlag for politiske overvejelser og beslutninger.
Netop fordi omlægninger af afgifter og tilskud er komplicerede
spørgsmål, er der brug for det bedst mulige beslutningsgrundlag.
Folketinget har brug for analysen som grundlag for eventuelle
beslutninger og vindmølleejerne som grundlag for overvejelser om
fortsat ejerskab og drift af vindmøller.
Hvis forklaringen på at analyserne tilbageholdes er, at ministerierne
er uenige om de anbefalinger arbejdsgruppen iflg. kommissoriet skal
afslutte arbejdet med, bør som minimum de syv delanalyser
fremlægges, således at den politiske debat og beslutningsproces kan
gå i gang.
Analysernes resultater skal ikke hemmeligholdes for hverken
Folketinget eller befolkningen.
Med venlig hilsen
Asbjørn Bjerre