Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 7
Offentligt
1537503_0001.png
Notat om forslag om lov om ændring af lov om miljøvenligt
design af energirelaterede produkter, lov om energimærkning
af energirelaterede produkter, lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, lov om fjernkøling og lov om
fremme af besparelser i energiforbruget
Formålet med forslaget om ændring af reglerne om ecodesign og
energimærkning af produkter er at sikre et effektivt tilsyn med disse regler, som
det er forudsat i de bagvedliggende ecodesign- og energimærkningsdirektiver.
Ecodesignkrav er minimumskrav til produkters energieffektivitet, og
energimærkningsreglerne stiller krav om, at en række produkter skal forsynes
med et synligt mærke, der fortæller forbrugeren om produktets e nergiforbrug.
Forslaget vil bidrage til en højere grad af overholdelse af
energieffektivitetskravene i ecodesign- og energimærkningsreglerne og dermed
også til at opnå energibesparelser og mindske produkternes miljøpåvirkning.
Øget energieffektivitet betragtes som et væsentligt bidrag til at nå målene for
drivhusgasser i EU. Et mere effektivt tilsyn vil desuden bidrage til en bedre
forbrugerbeskyttelse og en højere forbrugertillid, idet man mere effektivt sikrer,
at produkter, der ikke lever op til ecodesign- og energimærkningskravene, ikke
udbydes til salg i Danmark.
Hertil vil forslaget forbedre konkurrencevilkårene for erhvervslivet, når man i
højere grad sikrer, at der ikke findes produkter til salg, som ikke lever op til
kravene i lovgivningen for de energirelaterede produkter.
Med forslaget foreslås indført en hjemmel til, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan udstede forbud mod markedsføring, eller påbud om
tilbagetrækning fra markedet af produkter, der er omfattet af en eller begge
love, hvis den ansvarlige virksomhed, efter ministerens anmodning, ikke stiller
dokumentation til rådighed for, at produktet lever op til reglerne. Indførelsen af
sådanne regler vil medføre, at reglerne stemmer bedre overens med formålene
bag direktiverne. De nye regler vil medvirke til at sikre, at det ikke kan betale
sig at trække en tilsynskontrol af et energirelateret produkt i langdrag ved ikke
at stille den påkrævede information til rådighed for tilsynsmyndigheden.
Formålet med forslaget er desuden at ændre, hvem der har forpligtelsen til at få
udarbejdet en energimærkning i bygninger, der er registrerede som ejerlejligheder
eller andelsboliger. Dette gøres, idet gældende ret er uhensigtsmæssig, på den
måde, at det ved række-, kæde- og dobbelthuse er ejerforeningen eller
andelsboligforeningen og ikke den enkelte ejer, der skal betale for
energimærkningen. Lovforslaget skal dermed sikre, at man som fx rækkehusejer i en
ejerforening ikke bliver pålagt at betale for andres energimærke, men at man alene
10. juli 2015
J nr. 2015-16
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 7: Lovudkast til forslag om lov om ændring af lov om miljøvenligt design af energirelaterede produkter, lov om energimærkning af energirelaterede produkter, lov om fremme af energibesparelser i bygninger, lov om fjernkøling og lov om fremme af besparelser i energiforbruget, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1537503_0002.png
skal betale for sit eget energimærke, når man selv har brug for et. Regelændringen
berører ikke etageejendomme.
Lovforslaget indebærer samtidig en præcisering af, hvad der skal opsættes, når der
er krav om synlig opsætning af udførte energimærkninger, idet der har været tvivl om
omfanget af forpligtelsen. Efter gældende ret er der krav om opsætning af en større
del af energimærkningsrapporten, end der er krav om efter Bygningsdirektivet. Med
ændringsforslaget ændres krav om opsætning således, at der kun skal opsættes den
del, der er krav om efter Bygningsdirektivets art. 13.
Lovforslaget har for så vidt angår forslaget til ændring af BedreBolig-ordningen til
formål at lette godkendelsesvilkårene for BedreBolig-rådgivere. Med forslaget
indføres mulighed for, at en BedreBolig-rådgivervirksomhed kan godkendes, selv om
virksomheden ikke har kompetencer indenfor BedreBolig-ordningens
anvendelsesområde for tilbudsindhentning og byggestyring, hvis virksomheden kan
henvise til en anden virksomhed, som er godkendt på dette område. Lettelsen af
godkendelsesvilkårene forventes at medvirke til, at flere virksomheder kan være en
del af ordningen og dermed øge den samlede omsætning for virksomheder, der er en
del af ordningen. Endvidere vil ændringen kunne betyde en forøgelse af antallet af
energirenoveringer af bygninger.
Formålet med lovforslaget er desuden med de foreslåede ændringer af lov om
fjernkøling og lov om fremme af besparelser i energiforbruget, at der gives
hjemmel til energi-, forsynings- og klimaministeren til at sikre fjernkølingskunder
samme rettigheder som på områderne for el-, naturgas- og varmeforsyning til at
modtage fakturering en gang årligt samt at modtage faktureringsoplysninger op
til fire gange årligt. Ændringsforslagene vedr. lov om fjernkøling og lov om
fremme af besparelser i energiforbruget foreslås for at tilvejebringe hjemmel til
fuld gennemførelse af Energieffektivitetsdirektivets art. 10 og 11 om
faktureringsoplysninger mv. på området for fjernkøling. Dette indebærer bl.a., at
forbrugerne skal have lettere og hyppigere adgang til faktureringsoplysninger.
Endelig foretages enkelte lovtekniske ændringer.
2