Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 63
Offentligt
1547046_0001.png
Lovgivning
Oversigt over lovgivning på ministerområdet
Energi-, forsynings- og klimaområdet er reguleret af en bred vifte af forskellige
love. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har ansvaret for lovgivning på
følgende områder:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Olie, gas og anden anvendelse af undergrunden
El-, naturgas- og varmeforsyning samt fjernkøling
Beredskab, forsyningssikkerhed og Energinet.dk
Affalds- og vandforsyning
Telekommunikation
Vedvarende energi
Energibesparelser
Klima og CO
2
Infrastruktur for geografisk information
16. september 2015
Formålet med dette notat er at give et overblik over væsentlig lovgivning på
disse områder.
1. Olie, gas og anden anvendelse af undergrunden
De væsentligste love på området for olie, gas og anden anvendelse af
undergrunden er undergrundsloven og kontinentalsokkelloven.
Undergrundsloven
regulerer brugen af Danmarks undergrund, herunder
tilladelse til forundersøgelser, til efterforskning og indvinding af råstoffer, som
f.eks. kulbrinter og salt, samt til udnyttelse af geotermisk energi og til lagring a f
f.eks. naturgas i undergrunden. Loven skal sikre en hensigtsmæssig
anvendelse og udnyttelse af undergrundens ressourcer.
Kontinentalsokkelloven
bygger på Konventionen om den Kontinentale Sokkel
og fastslår, at udnyttelse eller udforskning af naturforek omster på den danske
kontinentalsokkel kun kan foretages af andre efter bevilling eller tilladelse fra
den danske stat. Loven kræver endvidere, at nedlæggelse af elkabler og
rørledninger til transport af kulbrinter på dansk kontinentalsokke lområde kun
kan ske efter tilladelse fra energi-, forsynings- og klimaministeren.
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Svar på udvalgets henvendelse af 18. august 2015, fra energi-, forsyngnings- og klimaministeren
1547046_0002.png
En tilladelse til at indvinde kulbrinter og til at etablere rørledninger på dansk
søterritorium og kontinentalsokkelområde kræver en vurdering af det
pågældende projekts virkning på miljøet.
2. El-, naturgas- og varmeforsyning samt fjernkøling
Elforsyningsloven, naturgasforsyningsloven og varmeforsyningsloven regulerer
forsyningen på de respektive områder og har til formål at sikre, at landets el -,
naturgas- og varmeforsyning tilrettelægges og gennemføres under hensyn til
forsyningssikkerhed, samfundsøkonomi, miljø og forbrugerbeskyttelse.
Elforsyningsloven
tager sigte på, at forbrugerne skal have adgang til billig
elektricitet og have indflydelse på, hvordan området forvaltes.
Naturgasforsyningsloven
regulerer transmission, distribution, forsyning og
oplagring af naturgas. Loven finder endvidere anvendelse på biogas i det
omfang det teknisk og sikkert kan lade sig gøre at anvende det gennem
naturgassystemet. Siden 1. januar 2004 har enhver efter loven haft ret til frit
selv at vælge naturgasleverandør. Området er yderligere reguleret ved en
række bekendtgørelser.
Varmeforsyningsloven
regulerer området for kollektive varmeforsyningsanlæg,
der leverer energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand.
Loven omfatter anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp fra kraft -
varme-værker, affaldsforbrændingsanlæg, industrivirksomheder, geotermiske
anlæg m.v., fjernvarmeforsyningsanlæg, solvarmeanlæg,
affaldsforbrændingsanlæg m.v., anlæg til produktion og fremføring af andre
brændbare gasarter end naturgas samt blokvarmecentraler. Loven har til formål
at formindske energiforsyningens afhængighed af fossile brændsler, herunder
at fremme samproduktionen af varme og elektricitet mest muligt.
Fjernkølingsloven
regulerer virksomheders muligheder for at etablere
fjernkølingsanlæg i forlængelse af eksisterende fjernvarmevirksomheder.
Herved kan der opnås energieffektiv køling og synergieffekter med fjernvarme.
3. Beredskab, forsyningssikkerhed og Energinet.dk
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har endvidere ansvaret for beredskab
og forsyningssikkerhed.
Efter
beredskabsloven
er redningsberedskabets opgave at forebygge,
begrænse og afhjælpe skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker og
katastrofer, herunder krigshandlinger, eller ved overhængende fare herfor.
På energiområdet består beredskabet i sikring af energiforsyningen, fordi det er
en væsentlig del af infrastrukturen. Beredskabet omfatter desuden sikring af
olieforsyning i tilfælde af oliekriser, som er reguleret af olieberedskabsloven, lov
om forsyningsmæssige foranstaltninger og lov om oplysnings - og salgspligt
vedrørende kulbrinter.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Svar på udvalgets henvendelse af 18. august 2015, fra energi-, forsyngnings- og klimaministeren
1547046_0003.png
Ansvaret for opretholdelse af den almindelige elforsyningssikkerhed er efter
elforsyningsloven placeret hos den systemansvarlige virksomhed, Energinet.dk,
som hører under Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Lov om
Energinet.dk
indeholder de nærmere regler for Energinet.dks virksomhed.
4. Affalds- og vandforsyning
Som følge af ressortomlægninger ved regeringsskiftet hører den økonomiske
regulering af affalds- og vandforsyning nu under Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet.
Spildevandsområdet
er reguleret af tre love: lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold (vandsektorloven), lov om kommuners
afståelse af vandforsyninger og spildevandsforsyninger og lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber ( betalingsloven). Ministeriet
administrerer endvidere sager om takster for bidrag til vandforsyningsanl æg.
Vandsektorloven skal medvirke til at sikre en vand- og spildevandsforsyning af
høj sundheds- og miljømæssig kvalitet, som tager hensyn til
forsyningssikkerhed, naturen og en effektiv drift, der er gennemsigtig for
forbrugerne. Loven indeholder endvidere regler om den økonomiske regulering
af vandsektoren, herunder om fastsættelse af en maksimalpris for
vandselskabernes opkrævning af vand eller spildevand.
Lov om kommuners afståelse af vandforsyninger og spildevandsforsyninger
indeholder regler om modregning i kommunernes bloktilskud, hvis kommunerne
sælger vand- eller spildevandsforsyninger. Loven har således til formål at
fremme stordriftsmuligheder og sikre en samfundsøkonomisk fornuftig
anvendelse af provenuet ved eventuelle salg af kommunale aktiver.
Affaldsområdet
er reguleret af miljøbeskyttelsesloven og
affaldsbekendtgørelsen. I den forbindelse administrerer ministeriet sager om
følgende:
-
krav til virksomheder, der indsamler og/eller behandler affald,
-
godkendelse af anlæg til behandling af genanvendeligt erhvervsaffald,
-
kommunale affaldsgebyrer og kommunale fællesskaber,
-
anlæg for deponering af affald og anlæg for forbrænding af affald med
henblik på varmeforsyning, og
-
regnskaber for og benchmarking af forbrændings- og deponeringsanlæg
5. Telekommunikation
Teleforsyningsområdet er overført til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
som følge af de nyligt foretagne ressortomlægninger. Området er reguleret af
fire love: teleloven, radiofrekvensloven, lov om radio- og teleterminaludstyr og
elektromagnetiske forhold samt masteloven.
Formålet med
teleloven
er at fremme et velfungerende og innovationspræget
marked for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester til gavn for
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Svar på udvalgets henvendelse af 18. august 2015, fra energi-, forsyngnings- og klimaministeren
1547046_0004.png
slutbrugerne. Loven forpligter bredbåndsudbyderne til en umiddelbar
finansiering af nøddrift, hvis der opstår behov for det.
Radiofrekvensloven
har til formål at fremme konkurrence og effektiv
frekvensudnyttelse samt sikre varetagelsen af tjenester, der samfundsmæssigt
anses for vigtige. Nærmere bestemt tager loven hensyn til blandt andet public
service-virksomhed, forskning og hensyn til forsvaret og nød- og
beredskabstjenesters anvendelse af radiofrekvenser. Loven er karakteriseret
ved brede rammer for brug af frekvenser, der i høj grad overlader reguleringen
til markedet.
Lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold
indeholder krav til erhvervsdrivende for salg af radioudstyr, elektriske og
elektroniske apparater samt faste anlæg. Loven omfatter således alt fra
mobiltelefoner til mikrobølgeovne og malkeanlæg. Derudover varetager loven
hensynet til sundhed og sikkerhed og til, at apparaterne kan fungere uden at
forstyrre hinanden.
Masteloven
angiver rammer for fælles udnyttelse af master opstillet til
radiokommunikationsformål samt opsætning af antennesystemer på bygninger
og andre høje konstruktioner. Således indeholder loven et krav om, at ejere af
master m.v. skal imødekomme anmodninger fra andre om fælles udnyttelse af
dem. På den måde sikres optimal radiokommunikation samtidig med, at det
samlede antal master og disses påvirkning af omgivelserne begrænses mest
muligt.
6. Vedvarende energi
Under ministeriets område er også
lov om fremme af vedvarende energi.
Vedvarende energi adskiller sig fra kul og andre fossile brænds ler ved blandt
andet at være CO
2
-neutrale. Loven regulerer adgangen til udnyttelsen af
vedvarende energikilder, støtte- og tilskudsordninger til elproduktionen fra
vedvarende energikilder, regler om nettilslutning, sikkerhedsmæssige krav m.v.
Loven har til formål at sikre, at der sker en nedbringelse af afhængigheden af
fossile brændsler, at sikre forsyningssikkerheden og at reducere udledningen af
CO
2
og andre drivhusgasser til gavn for klimaet, miljøet og samfundet.
7. Energibesparelser
Lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser
hjemler VE til procesordningen. Ordningen er en
tilskudsordning, som yder anlægsstøtte til virksomheder, der omlægger deres
procesenergi fra fossilt til vedvarende energi eller fjernvarme. Omfattet er
anlæg, hvor energien anvendes til produktion eller fremstilling af en vare.
Øvrige energibesparelser, der foretages i tilknytning til omlægningen, er også
omfattet.
Lov om fremme af energibesparelser i bygninger
har til formål at fremme
måder, hvorpå opvarmning, ventilation og lys kan ske mere energivenligt. Disse
regler er nærmere udmøntet ved et antal bekendtgørelser.
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Svar på udvalgets henvendelse af 18. august 2015, fra energi-, forsyngnings- og klimaministeren
1547046_0005.png
Lov om energimærkning af energirelaterede produkter og lov om
miljøvenligt design af energirelaterede produkter
sætter rammerne for to
ordninger for hhv. energimærknings- og ecodesignkrav til apparater og
produkter. Disse ordninger har til formål at udbrede pr odukters energieffektivitet
og derved opnå energibesparelser i private såvel som i offentlige virksomheder.
8. Klima og CO
2
Den overordnede strategiske ramme for Danmarks klimapolitik er etableret ved
klimaloven.
Loven har bl.a. til formål at sikre gennemsigtighed og offentlighed
om status, retning og fremdrift for Danmarks klimapolitik , herunder fastsættelse
af nationale klimamålsætninger.
Lov om CO
2
-kvoter
implementerer EU’s CO
2
-kvoteordning vedrørende
tildelingen af CO
2
-kvoter. Formålet med CO
2
-ordningen er at begrænse
udledningen af drivhusgassen CO
2
så billigt som muligt, og med størst mulig
fleksibilitet for de virksomheder, der deltager i ordningen. Kvoteordningen er et
vigtigt fælles middel til at indfri EU’s forpligtelser i medfør af den internationale
Kyotoprotokol.
Udledning ved transport er reguleret ved
lov om bæredygtige
biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra transport.
Loven har
til formål at fremme anvendelsen af bæredygtige biobrændstoffer til
landtransport og at reducere såkaldt ”vugge til grav-emissioner” af
drivhusgasser fra transport, hvormed menes udledning af gasserne CO
2
, CH
4
og N
2
O, uanset om dette sker ved transport og distribution, forarbejdning og
forbrænding eller andet.
9. Infrastruktur for geografisk information
Lov om Geodatastyrelsen
fastlægger de myndighedsopgaver, som
Geodatastyrelsen har ansvaret for:
Kortlægning af Danmark, Færøerne og Grønland og havene omkring, dvs.
ansvaret for fremstillingen af søkort og topografiske kort, samt føre matriklen (jf.
udstykningsloven nedenfor). Loven giver desuden ministeren bemyndigelse til
at beslutte, hvilke data der er betalingsbelagt, og hvilke der er fr ie data. Loven
giver endvidere Geodatastyrelsen eneret til at fremstille søkort og ansvaret for
søopmålingen.
Lov om infrastruktur for geografisk information
Loven implementerer direktiv om opbygning af en infrastruktur for geografisk
information i Det Europæiske Fællesskab (INSPIRE-direktivet). Loven
fastsætter regler om infrastrukturen for geografisk information for en lang række
geografiske datasæt. Formålet er at gøre det lettere for myndigheder, borgere
og virksomheder at få adgang til geografisk information på tværs af Europa.
Udstykningsloven (lov om udstykning og anden registrering i matriklen)
Udstykningsloven består af regler for fastlæggelse og registrering af
ejendomme (jordstykker) og deres grænser. Formålet er at sikre, at matriklen
kan danne grundlag for registrering af rettigheder over ejendomme, f.eks.
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 63: Svar på udvalgets henvendelse af 18. august 2015, fra energi-, forsyngnings- og klimaministeren
1547046_0006.png
gennem tinglysning. Matriklen består af matrikelregistret, hvor ejendommenes
arealer m.v. er registreret, matrikelkortet, hvor ejendommenes beliggenhed er
vist og matrikelarkivet, som indeholder målene til de registrerede skel. Loven
indeholder derudover regler for Geodatastyrelsens rolle som
matrikelmyndighed, regler for praktiserende landinspektørers eneret til at udføre
matrikulært arbejde samt regler for ændring af ejendomme (f.eks. udstyk ning)
og for fastlæggelse af skel. Endelig fastlægger loven sammen med
tinglysningsloven samspillet mellem matriklen og tingbogen.
Udstykningsafgiftsloven (lov om afgift ved udstykning m.m.)
Loven fastsætter, at der skal opkræves en afgift på 5.000 kr., når der oprettes
en ny samlet fast ejendom i matriklen. Loven indeholder regler for, hvornår
afgiften ikke skal betales samt regler for opkrævning af gebyrer for
Geodatastyrelsens ekspedition af matrikulære sager.
Landinspektørloven (lov om landinspektørvirksomhed)
Loven indeholder regler for beskikkelse af danske landinspektører og for
udenlandske landinspektørers anmeldelse. Desuden indeholder loven de krav,
som landinspektører med beskikkelse skal overholde for at drive
landinspektørvirksomhed, f.eks. krav til ejerskab, habilitet og god
landinspektørskik. Endelig indeholder loven regler om Landinspektørnævnet,
som er et disciplinærnævn nedsat af ministeren for Energi, Forsyning og Klima.
Lov om registrering af ledningsejere
Loven fastsætter regler om etablering og drift af et ledningsejer-register.
Registeret registrerer i hvilke områder forskellige ledningsejere (el -selskaber,
tele-selskaber, vandforsyninger mv.) har deres ledninger på land og på
havbunden. Registeret har til formål at reducere antalle t af graveskader og
dermed de samlede omkostninger som følge af skader. Registeret er
gebyrfinansieret og betales således af de brugere (typisk entreprenører), der
søger i registeret.
Kommende ny Lov om adresser
Den nuværende Lov om Bygnings- og Boligregistrering fastlægger reglerne for
den landsdækkende registrering af bygninger og boliger samt adresser. Med
den kongelige resolution af 28. juli 2015 blev adresseområdet overflyttet til
Geodatastyrelsen. De relevante bestemmelser fra BBR -loven skal således
overflyttes til en ny hovedlov, ”Lov om adresser” som skal regulere
myndighedsforhold i forbindelse med fastsættelse og registrering af Danmarks
vejnavne og adresser.
6