Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 60
Offentligt
1546633_0001.png
N O T AT
14. september 2015
Center for Klima og Energiøkonomi
Omkostninger forbundet med opfyldelse af 40 pct. målsætningen på klimaområdet i
2020
Sammenfatning
Med forbehold for meget stor usikkerhed om mankoens størrelse og effekten af konkrete vir-
kemidler er der givet et bud på en mulig pakke, der kan lukke mankoen på ca. 2 mio. ton CO
2
-
ækv. ift. til den tidligere regerings nationale målsætning om at reducere udledningerne med 40
pct. i 2020. Pakken indebærer i 30 år gennemsnitlige samfundsøkonomiske omkostninger på
ca. 1,5 mia. kr. årligt, statsfinansielle omkostninger på ca. 0,2 mia. kr. årligt, erhvervsøkono-
miske omkostninger på ca. 0,3 mia. kr. årligt og omkostninger for husholdningerne på ca. 0,4
mia. kr. årligt, jf. tabel 1.
Tabel 1: Omkostninger ved pakke med tiltag inden for vind, transport, affald og miljø ved at op-
fylde 40 pct. målsætningen.
Samfundsøkonomisk
omkostning
Årlige omkost-
ninger, mia.kr.
pr. år i 30 år
Akkumulerede
omkostninger,
nutidsværdi over
30 år, mia.kr*.
Statsfinansielle
omkostninger
Erhvervsøkonomiske
omkostninger
Omkostninger for
husholdninger
Ca. 1,5
Ca. 0,2
Ca. 0,3
Ca. 0,4
Ca. 26,8
Ca. 3,7
Ca. 5,2
Ca. 7,5
Note: Beregningerne bygger på virkemiddelkataloget fra den tidligere regerings klimaplan.
Denne pakke vil bestå af tiltag inden for vind, transport, affald og miljø og vil bl.a. bestå af
opsætning af vindmøller, fremme af gas i transportsektoren gennem tilskud til tunge gaskøre-
tøjer, krav om udsortering af plast fra affald, obligatorisk køreskoleundervisning i energief-
fektiv køreteknik mv. Pakken påfører husholdningerne omkostninger på ca. 0,4 mia. kr. årligt
svarende til akkumulerede omkostninger på 7,5 mia. kr. over 30 år. Pakken har dermed en ne-
gativ effekt på husholdningernes købekraft.
Det vil også være muligt at lukke mankoen med en pakke, hvor der stort set ikke er sam-
fundsøkonomiske omkostninger, men statsfinansielle omkostninger på ca. 0,2 mia. kr. årligt,
erhvervsøkonomiske omkostninger på ca. 0,3 mia. kr. årligt og omkostninger for husholdnin-
gerne på ca. 0,04 mia. kr. årligt i 30 år, jf. tabel 2.
Side 1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Orientering om notat vedr. beregninger på omkostninger ved 40 pct. målsætning
1546633_0002.png
Tabel 2: Omkostninger ved pakke med tiltag indenfor primært landbrug og vind ved at opfylde 40
pct. målsætningen.
Samfundsøkono-
misk omkostning
Statsfinansielle
omkostninger
Erhvervsøkonomiske omkost-
ninger
Heraf landbrug
Årlige om-
kostninger,
mia.kr. pr. år
i 30 år
Akkumulere-
de omkostnin-
ger, nutids-
værdi over 30
år, mia.kr. *
Omkostnin-
ger for hus-
holdninger
Ca. -0,1
Ca. 0,2
Ca. 0,3
Ca. 0,4
Ca. 0,04
Ca. -1,7
Ca. 4,0
Ca. 5,6
Ca. 6,1
Ca. 0,6
Note: Beregningerne bygger på virkemiddelkataloget fra den tidligere regerings klimaplan.
Denne pakke vil primært bestå af tiltag inden for landbrug og vind, bl.a. krav om efterafgrø-
der, reduceret kvælstofsnorm med 10 pct., skærpet krav til kvælstofsudnyttelse for afgasset
husdyrgødning, krav om forsuring af svine- og kvæggylle, flere vindmøller mv.
Landbruget påføres omkostninger på ca. 0,4 mia. kr. årligt svarende til akkumulerede om-
kostninger (nutidsværdi) på ca. 6,1 mia. kr. over de 30 år. Disse meromkostninger vil forringe
landbrugets konkurrenceevne. Årsagen til de højere omkostninger for landbrug end for er-
hverv i alt er en række tilskudsordninger til de andre erhverv (bl.a. tilskud til VE-proces).
*:
Ved 4 pct. i rente p.a.
Omkostninger forbundet med opfyldelse af 40 pct. målsætningen på klimaområdet i 2020
Den seneste basisfremskrivning fra oktober 2014 viser, at den samlede drivhusgasudledning i
2020 vil være reduceret med 37 pct. i forhold til 1990. Dette svarer til en manko på ca. 2 mio.
ton CO
2
-ækv. i forhold til den tidligere regerings nationale målsætning om at reducere udled-
ningerne med 40 pct. i 2020.
Det skal understreges, at der er meget stor usikkerhed forbundet med størrelsen af mankoen.
Næste basisfremskrivning forventes ultimo 2015. Det er således muligt, at den opdaterede
fremskrivning vil vise, at Danmark er relativt tæt på at opfylde målsætningen. I det tilfælde
vil det være muligt at lukke mankoen med færre omkostninger. Det omvendte kan også være
tilfældet – nemlig at drivhusgasudledningen i 2020 er højere end forventet. Mankoen og om-
kostningerne vil dermed være større.
Det er ikke realistisk, at et enkelt virkemiddels reduktionspotentiale er af en sådan størrelse, at
det kan lukke mankoen på ca. 2 mio. ton CO
2
-ækv. Det er derfor nødvendigt at bruge flere
forskellige virkemidler. De gennemsnitlige samfundsøkonomiske omkostninger til at lukke
mankoen vil, hvis der især fokuseres på opførsel af kystnær vind, være ca. 500 kr./ton, sva-
rende til en samfundsøkonomisk omkostning på ca. 1 mia. kr. for at lukke mankoen på 2 mio.
ton.
Side 2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Orientering om notat vedr. beregninger på omkostninger ved 40 pct. målsætning
Opførsel af vind vil dog ikke gavne Danmark i forhold til opfyldelsen af Danmarks forpligti-
gelse inden for de ikke kvotebelagte sektorer (primært landbrug og transport). Danmark for-
ventes i perioden 2021-2030 at få et relativt højt reduktionskrav for de ikke kvotebelagte sek-
torer.
Der kan opnås en lavere samfundsøkonomisk omkostning pr. reduceret ton CO
2
-ækv. end an-
givet ovenfor, hvis der fokuseres på landbrugssektoren. I tabellen nedenfor er angivet en pak-
ke med en gennemsnitlig samfundsøkonomisk omkostning på ca. -50 kr./ton CO
2
-ækv. Dette
vil dog påføre landbruget relativt høje omkostninger, hvilket kan være uhensigtsmæssigt set i
forhold til erhvervets økonomiske situation og den høje grad af international konkurrence på
området.
Omvendt vil tiltag inden for især transportsektoren have meget høje samfundsøkonomiske
omkostninger på grund af effekter på mobilitet mv. Nedenfor er angivet en pakke med et stort
indslag af tiltag inden for vind, transport og miljø med en gennemsnitlig samfundsøkonomisk
omkostning på ca. 800 kr./ton CO
2
-ækv., svarende til en samlet samfundsøkonomisk omkost-
ning på ca. 1,5 mia. for at lukke mankoen.
Omkostningerne på -50 kr./ton CO
2
-ækv. i gennemsnit for den først nævnte pakke af tiltag
spænder over et interval fra ca. -3.400 kr./ton CO
2
-ækv. til ca. 600 kr./ton CO
2
-ækv. Det vil
sige, at den marginale omkostning – det dyreste tiltag for at lukke mankoen – er ca. 600
kr./ton CO2-ækv. De 800 kr./ton CO
2
-ækv. i gennemsnit for den anden nævnte pakke af tiltag
spænder tilsvarende over et interval fra ca. -600 kr./ton CO
2
-ækv.til 2.400 kr./ton CO
2
-ækv.
Det er en forudsætning for, at de ovennævnte pakker har effekt i 2020, at de igangsættes
umiddelbart.
Eksempler på virkemidler inden for landbrug er bl.a.:
Efterafgrøder på sandjord (-3.375 kr./ton dvs. en gevinst for samfundet). Plantning af
efterafgrøder, fx græs, efter den primære afgrøde. Efterafgrøden optager næringsstof-
fer, så vandmiljøet ikke belastes.
Reduktion af kvælstofnorm (-1.810 kr./ton). Kvælstofkvoten reduceres med 10 pct. for
konventionelle bedrifter.
Skovrejsning på højbund (305 kr./ton). Forøgelse af eksisterende tilskud, så det bliver
lige så økonomisk attraktivt at dyrke skov som traditionelle landbrugsafgrøder.
Udtagning af organiske jorder (603 kr./ton). Udtagning af organiske jorder med stop
for dræning vil bremse nedbrydningen af jordens kulstofpulje. Derudover reduceres
tilførslen af kvælstof, hvilket mindsker lattergasemissionen.
Eksempler på virkemidler indenfor energi er bl.a.:
Kystnære vindmøller (489 kr./ton). Tiltaget består i at yde støtte til opførsel af vindmøller
på kystnære arealer.
Udvidelse VE-procesordning til nye teknologier (-201 kr./ton). Udvidelse af VE-
procestilskudsordningen til at omfatte nye teknologier for VE til procesformål, fx forgas-
ning af biomasse.
Eksempler på virkemidler inden for transport og miljø er bl.a.:
Side 3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Orientering om notat vedr. beregninger på omkostninger ved 40 pct. målsætning
1546633_0004.png
Udsortering af plast i affald (989 kr./ton). Fastsættelse af regler for kommunernes indsam-
ling af dagrenovation, så der udsorteres plast i al dagrenovation.
Grøn udviklingsafgift for fossile brændstoffer (2.409 kr./ton). Særskilt afgift for fossile
brændsler (diesel og benzin), hvor provenuet øremærkes til udvikling af grønne løsninger
i transportsektoren.
Omkostningerne er årlige gennemsnitsomkostninger fordelt ligeligt over en 30-årig periode
(såkaldt annuitet). Omkostningerne kan imidlertid godt variere betydeligt over tid, fx højere
omkostninger de første år pga. investeringer og efterfølgende lavere omkostninger. Der vises
også de akkumulerede omkostninger over den 30-årige periode opgjort som nutidsværdi. Det
er denne nutidsværdi, der fordelt ligeligt over den 30-årige periode giver annuiteten. Det be-
mærkes, at omkostninger skønnet over en 30-årig periode er behæftet med stor usikkerhed,
bl.a. kan det være svært i tilstrækkelig grad at tage højde for teknologisk udvikling, realpris-
udvikling m.m.
De viste omkostninger ovenfor er samfundsøkonomiske omkostninger. Det vil sige de samle-
de omkostninger for samfundet som helhed inkl. værdi af evt. sidegevinster som fx bedre
vandmiljø og luftkvalitet. De samfundsøkonomiske omkostninger siger ikke noget om, hvor-
dan de enkelte sektorer påvirkes. Der kan således være stor forskel på, hvorledes henholdsvis
stat, erhverv og husholdninger påvirkes økonomisk. Reduceres fx kvælstofnormen vil land-
bruget komme til at bære den økonomiske byrde. Det er illustreret gennem nedenstående skøn
af udgifterne forbundet med to pakker af tiltag, der hypotetisk set kunne lukke en manko på 2
mio. ton. Skønnene er ikke konsoliderede, men illustrerer de fordelingsmæssige problemstil-
linger på området.
Tabel 3: Omkostninger, mio. kr. pr. år, ved at opfylde 40 pct. målsætningen.
Samfundsøkonomisk
omkostning
Tiltag med en gen-
nemsnitlig samfunds-
økonomisk omkost-
ning på -50 kr./ton
(tiltag primært inden-
for landbrug og vind);
mio. kr./år
Akkumulerede om-
kostninger, nutids-
værdi over 30 år ved
4 pct. i rente; mio. kr.
Tiltag med en gen-
nemsnitlig samfunds-
økonomisk omkost-
ning på 800 kr./ton
(tiltag indenfor vind,
transport, affald og
Statsfinansielle
omkostninger
Erhvervsøkonomiske
omkostninger
Omkostninger
for husholdnin-
ger
-96
229
321
36
-1.663
3.965
5.552
614
1.547
211
304
434
Side 4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Orientering om notat vedr. beregninger på omkostninger ved 40 pct. målsætning
1546633_0005.png
miljø); mio. kr./år
Akkumulerede om-
kostninger, nutids-
værdi over 30 år ved
4 pct. i rente; mio. kr.
26.754
3.652
5.249
7.504
De ovenstående omkostninger er som nævnt gennemsnitsomkostninger over en 30 årig perio-
de og der må forventes betydelige omkostninger også efter 2020.
De enkelte virkemidler i de to pakker fremgår af nedenstående tabel.
Tabel 4. Virkemidler i de to pakker
Tiltag med en gennem-
snitlig skyggepris på -50
kr./ton (tiltag primært
indenfor landbrug og
vind)
Krav om efterafgrøder, sandjord
Reduceret kvælstofnorm med 10 pct.
Skærpelse af N-udnyttelseskrav for afgasset husdyr-
gødning
Skærpet krav til N-udnyttelse for udvalgte typer hus-
dyrgødning (minkgylle, fjerkrægylle, ajle og dybstrøel-
se)
Tilskud til og certificering af samarbejder om virksom-
heds- og kommunesamarbejder om grøn erhvervstrans-
port
Krav om forsuring af svinegylle
Krav om forsuring af kvæggylle
Udvidelse af VE-procesordning til at omfatte nye tek-
nologier
Krav om biocover, affaldsdeponering
Tilskud til højbund til skov, sandjord
Biogas af husdyrgødning, fællesanlæg; 10% af husdyr-
gødning - ENS forudsætninger – Afgift
Kystnære vindmøller
Tilskud til energipil lerjord, med kulstoflagring
Krav om efterafgrøder, lerjord
Tilskud til energipil sandjord, med kulstoflagring
Tilskud til udtagning af organogene jorde til græs med
ophør af dræning
Krav om mellemafgrøder, lerjord
Krav om mellemafgrøder, sandjord
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Tiltag med en gennem-
snitlig skyggepris på 800
kr./ton (tiltag indenfor
vind, transport, affald og
miljø)
Side 5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 60: Orientering om notat vedr. beregninger på omkostninger ved 40 pct. målsætning
1546633_0006.png
Fremme af gas i transportsektoren gennem tilskud til
tunge gaskøretøjer
Krav om udsortering af plast fra affald
Obligatorisk køreskoleundervisning i energieffektiv kø-
reteknik
Tilskud til udtagning af højbund til græs, sandjord
Tilskud til højbund til skov, lerjord
Forhøjelse af iblandingskrav i 2020 for biobrændstoffer
Tilskud til iblanding af større koncentrationer af bio-
brændstoffer for tunge køretøjer
Afgiftslempelse for gas til tung transport
Grøn Udviklingsafgift på fossile brændstoffer*
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 6