Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 48
Offentligt
1545007_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalg
Kommissionens høringsmeddelelse om fremtidigt elmarkedsdesign ”En
ny udformning af energimarkedet”, COM (2015) 340 final
Notatet oversendes til Folketingets Europaudvalg
1. Resumé
Kommissionen har den 15. juli fremsat en høringsmeddelelse om en ny
udformning af energimarkedet som opfølgning på Kommissionens strategi
for Energiunionen fra februar 2015.
Meddelelsen om markedsdesign vedrører Energiunionens anden
dimension om et fuldt integreret indre energimarked. Med meddelelsen
lancerer Kommissionen en offentlig høring om fremtidigt
energimarkedsdesign.
Der sættes i meddelelsen fokus på tre prioriteter: 1) Indfrielse af et nyt
marked for elektricitet 2) styrkelse af regionalt samarbejde i et integreret
elsystem, samt 3) en europæisk dimension for forsyningssikkerheden.
Meddelelsen lægger ikke op til konkrete nye initiativer , men meddelelsen
vil kunne afstedkomme ændringer af en række forordninger.
Meddelelsen om en ny udformning af energimarkedet er ikke retsligt
bindende og vil således ikke have konsekvenser for dansk ret.
Regeringen støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi
med det sigte at reducere energiomkostningerne for virksomhederne og
forbrugerne samt sikre en omkostningseffektiv integration af vedvarende
energi og øget forsyningssikkerhed. Regeringen støtter på den baggrund
Kommissionens meddelelse.
[Kontor/afdeling]
[Dato]
J nr. [XXX]
/
Energistyrelsen
J nr. 2015-3637
Ref.
MVI/SFJ/HHG/LYJ/JGK
2. Baggrund
Kommissionens meddelelse følger op på Energiunionsstrategien med
fokus på et velfungerende fuldt ud integreret indre energimarked bl.a.
gennem et nyt markedsdesign for el, som sikrer investeringer i sektoren,
yderligere udvikling og integration af vedvarende energi, samt et øget
fokus på sikring af forsyningssikkerheden. Øget regionalt samarbejde
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Grundnotat og nærhedsnotat om nyt energimarkedsdesign og detailmarked
1545007_0002.png
skal medvirke til at sikre dette. Arbejdet med et nyt markedsdesign er et
af de højst prioriterede indsatsområder i Energiunionsstrategien.
Meddelelsen om en ny udformning af energimarkedet og meddelelsen om
detailmarkedet skal medvirke til at sætte forbrugeren i centrum for et
fremtidigt energisystem.
Denne høringsmeddelelse vil blive fulgt op af et initiativ i 2016 om en ny
udformning for energimarkedet.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
3. Formål og indhold
Konkret fokuserer meddelelsen på tre indsatsområder:
1. Indfrielse af et nyt marked for elektricitet
2. Styrkelse af regionalt samarbejde i et integreret elsystem
3. En europæisk dimension for elforsyningssikkerheden
Ad 1) Indfrielse af et nyt marked for elektricitet
Kommissionen fremhæver, at et velfungerende fælles europæisk
elmarked er det bedste middel til at sikre forbrugerne omkostningseffektiv
leverance af elektricitet. Her tænkes både på markedsmekanismer og
netinfrastruktur. Kommissionen nævner behovet for at fremme nye
teknologier fx smart grid, smarte elmålere og muligheden for
egenproduktion, der er med til at give borgerne ejerskab til
energiomstillingen. Yderligere nævnes vigtigheden af , at priserne
afspejler forholdet mellem udbud og efterspørgsel, herunder
kapacitetsbegrænsninger. Kommissionen lægger op til ændringer af det
nuværende elmarkedsdesign til i højere grad at omfatte
grænseoverskridende markeder, hvor markedsregler tager hensyn til fx
begrænsninger og behov i elnettet og ikke til landegrænser, og hvor
markedsregler sikrer lige adgang for alle markedets aktører.
Kommissionen ønsker, at vedvarende energi i højere grad integreres i
elmarkedet og deltager aktivt på både day-ahead markedet og
balancemarkederne, samt at støttesystemerne til vedvarende energi i
højere grad koordineres regionalt. Kommissionen understreger behovet
for et tilstrækkelig udbygget europæisk elnet og vigtigheden af at sikre
finansiering til og færdiggørelse af manglende
infrastrukturudbygninger/projekter, som er identificeret som flaskehalse i
et integreret indre energimarked.
Ad 2) Styrkelse af regionalt samarbejde i et integreret elsystem
Kommissionen lægger vægt på, at behovet for en sikker og
omkostningseffektiv udvikling og drift af elsystemet fordrer øget
koordinering og samarbejde mellem alle markedsaktører og mere
regionale tilgange til problemstillinger, herunder ved en øget koordine ring
mellem medlemsstaterne. Kommissionen fremhæver støtte til vedvarende
energi, hvor yderligere koordination skal understøtte en regional
udbygning af vedvarende energi, som udnytter lokale geografiske fordele.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Grundnotat og nærhedsnotat om nyt energimarkedsdesign og detailmarked
1545007_0003.png
Infrastrukturudbygning er afgørende for den fysiske integration af de
nationale elmarkeder og for muligheden for diversificering af landenes
energikilder. Kommissionen understreger derfor vigtigheden af
samarbejde om infrastrukturudbygning gennem de såkaldte projekter af
fælles interesse (PCI-projekter) introduceret i infrastrukturforordningen.
Kommissionen lægger op til en øget og styrket rolle for såvel regulatorer
og systemansvarlige gennem øget regionalt samarbejde og regional
beslutningstagning.
Ad 3) Elforsyningssikkerhed
Kommissionen fremhæver behovet for at fastlægge en række acceptable
standarder for strømafbrydelser, samt at udarbejde en standardiseret
europæisk metode til vurdering af effekttilstrækkeligheden i
medlemsstaterne, som bl.a. tager højde for produktion på tværs af
grænserne, variabel produktion af vedvarende energi, styring af
efterspørgslen og lagringsmuligheder. En europæisk overvågning af
forsyningssikkerheden og ensartede standarder bør ifølge Kommissionen
være grundlaget for at identificere, om der er beh ov for
kapacitetsmekanismer. Kommissionen lægger i denne sammenhæng op
til at udvikle en fælles referencemodel for en kapacitetsmekanisme (eller
et begrænset antal), som kan anvendes regionalt, og som fremmer
grænseoverskridende deltagelse og minimerer forvridnin ger i markedet.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale
om en meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der redegøres ikke for de lovmæssige konsekvenser, idet der alene er
tale om en meddelelse fra Kommissionen. I det omfang Kommissi onens
meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det
vil medføre lovmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen. I det omfang Kommissionens meddelelse
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Grundnotat og nærhedsnotat om nyt energimarkedsdesign og detailmarked
1545007_0004.png
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre
statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens meddelelse om en ny udformning af energimarkedet
samt rammenotat er sendt i høring i Specialudvalget for Energi-,
Forsynings- og Klimapolitik hhv. den 18. juli 2015 og den 24. august
2015. Der er indkommet 6 høringssvar fra eksterne parter.
CO-industrien har ikke haft bemærkninger. Følgende høringssvar er
modtaget:
Dansk Byggeri noterer sig med glæde intentionerne om i øget omfang at
involvere energiforbrugerne i deres forbrug og dermed i mulighederne for
at bidrage til et reduceret energiforbrug. De er enige i, at denne tilgang til
energibesparelser har betydeligt større potentiale end ensidigt fokus på
centrale løsninger, som tager initiativet og dermed engagementet fra
forbrugerne.
Dansk Energi (DE) hilser Kommissionens initiativ om et nyt
elmarkedsdesign velkomment. DE påpeger, at de har et overordnet
princip om, at et frit marked skal være omdrejningspunkt for elsystemets
udvikling. DE bemærker særligt, at Kommissionen viser positive takter i
forhold til ambitionen om at etablere markeder på tværs at grænserne.
Det er vigtigt, at både balancering og priszoner afspejler
transmissionskapacitet snarere end nationale grænser. Herudover
bemærker DE, at Kommissionens forslag om regionale operationscentre
for transmissionssystemet viser interessante perspektiver i forhold til at
sikre, at selskabsøkonomisk styring af TSO’er ikke får forrang over
samfundsøkonomiske gevinster. DE støtter også op omkring
Kommissionens forslag om at give ACER en mere central rolle.
Tilsvarende støtter DE principielt forslaget om et stærkere regionalt
samarbejde i ENTSO-E. DE hilser velkomment, at Kommissionen
anerkender behovet for eventuelle kapacitetsmekanismer og er enige i
Kommissionens betragtninger om, hvordan sådanne modeller overordnet
bør være. DE støtter desuden, at der udvikles en fælleseuropæisk
referencemodel for kapacitetsmekanismer. Endelig deler DE
Kommissionens anerkendelse af, at distributionsselskaberne får en mere
central rolle i elsystemet.
Sekretariatet for Energitilsynet (SET) fremhæver, at regionalt samarbejde
i Europa har sine økonomiske fordele og bidrager til udviklingen af
internationale el-forbindelser. I denne sammenhæng fremhæver SET, at
samarbejdet mellem de nordiske regulatorer gennem NordREG er et godt
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Grundnotat og nærhedsnotat om nyt energimarkedsdesign og detailmarked
1545007_0005.png
eksempel på regionalt samarbejde, hvor relevante aktører på detail - og
transmissionsniveau er med til at udvikle energimarkedet. Erfaringer fra
dette samarbejde vil med fordel kunne benyttes til at fremme regionalt
samarbejde i EU.
Vedvarende Energi (VE) og Danmarks Naturfredningsforening (DN)
mener ikke, at EU på nuværende tidspunkt bør indføre lovgivning for at
harmonisere balancemarkeder eller gennemtvinge kortsigtede intraday
markeder. EU skal kun give overordnede anbefalinger på dette område.
VE og DN påpeger, at priserne bør følge forhold i udbud og efterspørgsel
men også miljøeffekten af den aktuelle energiproduktion samt
transmissionskapacitet. Med hensyn til støtteordninger for vedvarende
energi mener VE og DN ikke, at der behov for mere koordinering fra EU’s
side, men i stedet skal frivillig koordinering og udveksling af erfaringer
mellem landene fremmes. Ligeledes bør man heller ikke udarbejde fælles
regionale vurderinger af elforsyningssikkerheden. Disse bør i stedet som
udgangspunkt være nationale. EU-regler for kapacitetsmekanismer kan
være gavnlige, særligt hvis de sikrer en høj forsyningssikkerhed og et
højt miljøniveau. Endelig påpeges, at EU bør sikre, at
distributionsselskaberne som naturlige monopoler har omkostnings ægte
priser (hvile-i-selv krav) samt er underlagt benchmarking og krav om
minimale afbrydelser. Desuden skal de stille måledata i realtid til rå dighed
for forbrugere og producenter og for tredjepart, som forbrugeren ønsker.
DI støtter arbejdet med hurtigst muligt at sikre velintegrerede
energimarkeder i EU, herunder elmarkedet. DI er enig med EU-
Kommissionen i, at design af elmarkeder og tilvejebringelse af
forsyningssikkerhed skal ske i en regional kontekst for at sikre en
omkostningseffektiv grøn omstilling og konkurrencedygtige vilkår for
elforbrugerne, og særligt danske virksomheder. DI fremhæver, at et
meget væsentligt element i at sikre et velfungerende indre energimarked
er, at der er tilstrækkelig infrastruktur til rådighed, og at den fysiske
kapacitet rent faktisk er stillet til rådighed af ejerne af infrastruktur.
Det Økologiske Råd (DØR) fremhæver, at el skal produceres
omkostningseffektivt og på vedvarende energi og understreger, at
energibesparelser fortsat bør prioriteres som det billigste virkemiddel.
DØR er enige i hensigten med yderligere netudbygning af elnettet men
lægger vægt på, at et fremtidigt elmarked har tæt sammenhæng mellem
produktion og forbrug lokalt og regionalt fx gennem at fremme fleksibelt
forbrug og egentlig energilagring i langt højere grad, end det sker i dag. I
denne sammenhæng efterspørger DØR, at der tages højde for, at
situationen på elmarkedet bevæger sig fra årsgennemsnit og
sæsonafhængighed over til behov for betragtninger om marginalt forbrug
og produktion samt begrænsninger af det maksimale effektbehov over
året. Udbygning af transmissionsledninger skal ske , hvor der skabes
størst synergi mellem elområder og internt i landene, hvor behovet for at
fjerne flaskehalse er stort. DØR støtter, at der fortsat skal være mulighed
for nationale VE-støtteordninger, hvor det er nødvendigt. DØR er stærkt
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Grundnotat og nærhedsnotat om nyt energimarkedsdesign og detailmarked
1545007_0006.png
skeptisk over alt for stor fokus på oprettelsen af kapacitetsmarkeder og
mener, at Kommissionen og Danmark bør arbejde for at sikre
gennemsigtige markeder for reservekraft og andre balancerende
egenskaber.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemslande vil støtte bredt op om
meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi
med det sigte at reducere energiomkostningerne for virksomhederne og
forbrugerne samt at sikre en omkostningseffektiv integration af
vedvarende energi og øget energiforsyningssikkerhed .
Regeringen anser udvikling og implementering af fælles netregler
1
som
afgørende for at
øge den grænseoverskridende handel, fremme
konkurrencen i energisektoren på EU-plan og færdiggøre de regionale
markedskoblingsprocesser for relevante elmarkeder.
Regeringen bakker op om fælleseuropæiske løsninger, som fremmer
udbygning med vedvarende energi.
Regeringen støtter, at der udvikles fælles standarder f or
forsyningssikkerhed og en fælles metode til at opgøre
effekttilstrækkelighed. Indførsel af nationale kapacitetsmekanismer rejser
mange vanskelige spørgsmål, og derfor bør det ifølge regeringen
undersøges, om der findes løsninger, som er mere kompatible med det
indre marked.
Regeringen støtter princippet om regionalt samarbejde og koordinering.
Her har de nordiske lande vist, hvordan regionalt samarbejde har været
medvirkende til at levere pålidelige, konkurrencedygtige priser og en
elforsyning med høj andel af vedvarende energi. Det velfungerende
nordiske elmarked har på mange områder gjort Norden til foregangsregion
for udviklingen i det europæiske elmarked. Det samme gør sig gældende
på infrastrukturområdet, hvor man i Norden har gode erfaringer med
regionalt samarbejde om infrastrukturudbygning, herunder fjernelse af
flaskehalse.
Dermed er Danmark langt fremme på mange af de områder, som
Kommissionens meddelelse sætter fokus på. Regeringen støtter på den
baggrund Kommissionens meddelelse.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
1
Netregler er fælleseuropæiske operationelle regler for drift, planlægning og brug af de
europæiske el- og gassystemer.
6
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Grundnotat og nærhedsnotat om nyt energimarkedsdesign og detailmarked
1545007_0007.png
ENERGI-, FORSYNINGS-
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
OG KLIMAMINISTERIET
7